"– Esimerkiksi vararengastunkki ei ole oikea työkalu renkaanvaihtoon, se on tarkoitettu vain hätätilanteisiin."
Siis MITÄH? Kotona suoritettu renkaanvaihto ei oleellisesti eroa tienpäällä tehdystä...
https://www.is.fi/autot/art-2000008324050.html
Ei vararengastunkki sovi renkaanvaihtoon!?
18
148
Vastaukset
- Anonyymi
Edelleenkin ne auton omat tunkit ovat heppoisia virityksiä ja tarkoitettu vain hätätilanteisiin yhden renkaan vaihtoon. Pieni parin kympin hallitunkki riittää kotikäytössä renkaiden vaihtoon eikä vie ketään konkursiin. Pieni investointi välttääkseen isomman vahingon.
- Anonyymi
Auton omalla tunkilla voi renkaan vaihtaa hätätilassa, mutta ei sitä ole tehty jatkuvaan renkaiden kausivaihtoon puolivuosittain. Se ei vain kestä jatkuvaa käyttöä.
- Anonyymi
Varmasti näin, mutta ittellä ei Bemarissa ole ollut ruuvitunkin kanssa ongelmia. Eihän siinä ole kuin 8 nostoa vuodessa...mikä lelu sitä ei esim. 10 vuotta kestä = 80 nostoa.
- Anonyymi
Minulla vuoden 2001 Corollan tunkki on kestänyt tähän asti. Joidenkin autojen, mm. Opel tunkkia ei pidä käyttää kertaakaan. Suosittelen että kun ostaa uuden Opelin niin jättää mielenosoituksellisesti tunkin liikkeeseen ettei telo itseään myöhemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla vuoden 2001 Corollan tunkki on kestänyt tähän asti. Joidenkin autojen, mm. Opel tunkkia ei pidä käyttää kertaakaan. Suosittelen että kun ostaa uuden Opelin niin jättää mielenosoituksellisesti tunkin liikkeeseen ettei telo itseään myöhemmin.
Historic sarjalaisissa oli vielä tukeva tunkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti näin, mutta ittellä ei Bemarissa ole ollut ruuvitunkin kanssa ongelmia. Eihän siinä ole kuin 8 nostoa vuodessa...mikä lelu sitä ei esim. 10 vuotta kestä = 80 nostoa.
Ongelma varustetunkissa on että se pettää helposti jos alusta ei ole kova.
Sen vuoksi tunkin kaverina kannattaa pitää noin 25x25 sm kokoista riittävän paksua fanerin palaa.
Faneri maata vasten ja siitä tunkilla ylöspäin.
Koskee myös tarvike saksi- ja pullotunkkeja, faneri alle.
- Anonyymi
Ei rengasrikon sattuessa kannata tunkkia edes käyttää - nuo vulkanoituvat pullovaahdot ovat käteviä ja siinä saa n. kilon painetta renkaaseen.
- Anonyymi
Jaa. Entäpä, kun renkaan kylkeen poksahtaa nyrkin mentävä reikä? Paljonko silloin sitä vaahtoa tarvitaan? Kesällä kuulin poksahduksen ja näin, miten yhdelle autoilijalle oli käynyt...
Toiseksi. Olen itse omalla auton mukana tulleella tunkilla nostellut autojani vasta 49 vuoden ajan. Tälläkin nyt käytössäni olevalla 28 vuotta. Aina on toiminut. Jokohan piankin ennustat tunkin hajoavan? On minulla sekin parinkympin kiinalainen nestetunkki. Öljy vuotaa pikkuhiljaa venttiilin läpi ja tunkki laskeutuu sitä mukaa. On parempikin, mutta raskas, sitä käytän silloin kun on pakko saada auton jompikumpi pää ylös.
Ja auton alla jos ja kun jotakin touhuat, niin aina pukki/pukit alle. Näissä tunkinpettämistapauksissa vakuutusyhtiöt aina ilmoittavat, etteivät itsemurhissa korvaa mitään.
- Anonyymi
40 vuotta keväisin ja syksyisin vaihtanut kahteen autoon pyörät. Tunkilla en ole koskaan vaihtanut rengasta enkä tiedä miten tunkilla vaihdetaan renkaat. Tunkkia olen käyttänyt auton nostoon ja käyttänyt takakontissa auton mukana tulleita tunkkeja.
- Anonyymi
Syksyisin ja keväisin on näitä renkaan vaihtoohjeita henkilöiltä, jotka eivät iedä renkaan ja pyörän eroa. Rengas, kun on vanteella, niin se on pyörä ja pyörät vaihdetaan. Harva enää vaihdattaa renkaita, kallista ja vanteista saa halvallakin, jos ei osta uusia renkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syksyisin ja keväisin on näitä renkaan vaihtoohjeita henkilöiltä, jotka eivät iedä renkaan ja pyörän eroa. Rengas, kun on vanteella, niin se on pyörä ja pyörät vaihdetaan. Harva enää vaihdattaa renkaita, kallista ja vanteista saa halvallakin, jos ei osta uusia renkaita.
Voihan kun olen kateellinen tuollaisesta neroudesta ja sivistyksestä. Pidätkö julkisia luentoja missä?
- Anonyymi
Ja taas sellaista neroutta ilmassa, että ihmetellä pitää miksi olet Suolessa.
Sinun pitäisi olla vähintään Nobel palkintoraadissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan kun olen kateellinen tuollaisesta neroudesta ja sivistyksestä. Pidätkö julkisia luentoja missä?
Ei tarvitse. Suurin osa ihmisistä tietää ilman muuta eron ja loput ei vain opi vaikka miten luennoit.
- Anonyymi
Vain foordin tunkki on silkkaa skeidaa, muissa merkeissä kestää vaikka mitä remonttia!😭😂🤣
- Anonyymi
Väärin.
- Anonyymi
Eikö se hätätilanne ole renkaanvaihtoa?
Mulla oli Opel Astra ja nostin auton omalla tunkilla 15 vuotta. Sitten myin auton ja tunkki on vielä käytössä.- Anonyymi
Sinun historic sarjalaisessa oli vielä kunnollinen tunkki. Uusissa autoissa saattaa olla niin heikko ja rimpula tunkki ettei se kestä kuin joitain yksittäisiä kertoja ja se kerrotaan ohjekirjassa. Löytyy myös autoja joissa suositellaan käyttämään auton omaa tunkkia aina renkaan vaihdossa mm. Volvossa.
Nuo auton oma vaatii kuitenkin aina hyvän ja tukevan alusta ettei tunkki nyrjähdä alta tai väännyt kieroon. Itse käytän sellaista painavaa ja tukevaa hallitunkkia, koska meillä on hiekka piha ja sillä saa tukevan noston. - Anonyymi
Aika yksinkertainen asia ymmärtää. Kun vaihtaa yhden hajonneen renkaan tienpäällä tai pihassa, se on "hätätilanne" voi olla jopa kaksikin rengasta. Näitä tilanteita ei juurikaan tule vuosittain, yleensä ei koskaan.
Kausivaihdot ei ole hätätilanne.
Oliko vaikea asia Astrapojalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029