Nyt käytän ssh:ta tyyliin sshfs [email protected]:/mnt/media/musiikki /mnt/ssh/ eli liitän toisesta koneesta kansion /mnt/ssh alle ja valitsen sieltä sitten musaa soitettavaksi. Olisko joku fiksumpi tapa? Pitäisi liittää vielä kuvat ja leffat samaan tyyliin.
Vastaukset 3
- Anonyymi
sshfs on fiksu tapa siinä mielessä, että tiedon siirto on salattu koneiden välillä. Voit helpottaa vielä asiaa:
$ ssh-copy-id -i .ssh/id_rsa.pub user@kone
-kopioi julkisen ssh-avaimen kohdekoneelle, jolloin salasanakysely jää pois, kun ssh osaa itse käyttää rsa-avainta tunnistautumiseen. Jos avainta ei ole, joudut sen generoimaan itse!
Salaus on melko raskas operaatio ja jos serveri, jolta em. verkkolevyn liittäminen tehdään on hidas, voi olla, että levy on hidas. Jos salausta ei tarvita, voi käyttää NFS-levyjakoa, jolloin nopeudet ovat eri luokkaa. Tätä varten tehdään /etc/exports tiedosto, esim.:
/home/user/share 192.168.10.0/24(rw,anongid=1111)
-antaa luku-kirjoitus oikeuden kaikille 192.168.10.x-verkon koneille ja käyttää tiedostoille ryhmä-id:tä 1111. Tämän avulla siis useampi käyttäjä voi käyttää samaa
share-hakemistoa helpommin ilman että tarvitsee sekoilla tiedostojen käyttöoikeuksien kanssa. /etc/fstab:iin voi lisätä halutessaan sekä ssh:lle että nfs:lle helposti muistettavat liitospisteet, options kohtaan noauto, niin homma ei hyydy vaikka jakoa ei tavoitettaisikaan.
Kannattaa muistaa, että NFS on käytössä oikeissa verkkojaoissa ympäri maailmaa joten se on suhteellisen hankala saada toimimaan ekalla kerralla! Sen jälkeen se kyllä toimiikin sitten ilman ongelmia jos vaan netti pysyy päällä. Esim. käyttäjänimien ja oikeuksien mappaukset aiheuttaa NFS:n kanssa aina ongelmia, jos koneissa on eri uid:t käyttäjillä - kuten yleensä on. - Anonyymi00002
Mielestäni pitäisi toimia suoraan jaetuilta kansioilta kunhan smb versiot täsmää toisiinsa, uusimmassa Ubuntussa on muistaakseni smb3 ja se pitää tarkistaa kodi:n asetuksista SMB server asetukset. Kodi:n smb ei ole oikein joustava kuin voisi luulla että jos on konfiguroinut verkkojaon smb1 versiolle pitää Kodissakin olla vain versiot smb1-smb1 mutta tuon Ubuntun kanssa toiminee oletus smb1-smb3
- Anonyymi00003
Eli lisätään KOdin asetuksissa verkkolähde
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1241405
Costa Rica on tympeän makuinen kahvi
Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain1001330Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1411279Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.2441189Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,571066- 68991
Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?
Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-2024492516971- 83901
Onkin niin, että olet hulluna minuun
mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S42730- 66714
- 42630
- 37626
Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin15588- 101577
- 34575
Jälleen näin nainen unta sinusta
Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t28549Suolahden ostokeskus
Kiinteistöyhtiö konkurssissa. Taisi jäädä vastikkeet maksamatta eräällä yrittäjällä.43523- 65518
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40518- 92495