Vai komponenttipula

Anonyymi

Eikö törsäke osaakaan valmistaa Lapuan hikipajoissa komponentteja pelaruuriin, jontikkaan, ferkkuun ja valtraan, vaikka on epäilemättä siihenkin tukieuroja ryövännyt. Tukijussien maatalouskoneita muka huoltavat ja valmistavat pajat olisi syytä asettaa tutkintaan.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      https://www.yeint.fi/uutiset/komponenttipula-voi-kestaa-viela-vuoden

      ”Autotehtaat joutuvat sulkemaan oviaan ja pelikoneita joutuu odottamaan kuukausia. Syyksi on ilmoitettu komponenttipula, joka saattaa kestää vielä vuoden. Komponenttipula koskee kaikkea sähkömekaniikkaa, mutta suurin pula on puolijohteista, kansankielellä siruista.

      Suurimmat puolijohteiden käyttäjät ovat suuruusjärjestyksessä älypuhelimet, tietokoneet, datakeskukset, teollisuuselektroniikka, autoteollisuus, kulutuselektroniikka ja langaton tiedonsiirto.

      Neljä viidesosaa puolijohteiden raaka-aineen, piin valmistuksesta on keskittynyt neljään yritykseen ja piin niin sanottuja valimoita seisoo muun muassa Texasin talvimyrskyn ja Taiwanin vesipulan vuoksi. Elektroniikan valmistusketju piin valimoista elektroniikan komponenteiksi ja laitteiksi on pitkä ja uusien tuotantolinjojen investoinnit eivät ole pysyneet kysynnän perässä, joten nopeasti pula ei pääse purkautumaan.”


      Aläs muuta sano, eivät osaa , älypuhelimien, tietokoneiden, datakeskuksien, teollisuuselektroniikan, autojen, kulutuselektroniikan ja langattoman tiedonsiirtoyritysten valmistajat.

    • Anonyymi

      Harley-Davidson niin saa osia vain kaukaa Ameriikasta!🤑🤑

    • Anonyymi

      ”Valtra Oy Ab ja Valtra do Brasil ovat yhdysvaltalaisen AGCO:n sataprosenttisesti omistamia yhtiöitä.
      AGCO Corporation on yhdysvaltalainen pörssiyhtiö, joka on maailman suurimpia traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistajia.” Wikipedia.

      Eiköhän tuolta yritykseltä osaamista löydy. Se nyt on vaan niin että yritykset keskittyvät ydinosaamiseensa ja ostavat erikoiskomponentit niitä valmistavilta alihankkijoilta.
      Valtralla on kotimaisia alihankkijoita noin sata. Nykyään ei tehtaat valmista kaikkea itse vaan käyttävät alihankkijoita.

    • Anonyymi

      Jontikan tehtaita uhkaa lakko. Apuvaa, mistä mää ny kansalta saamilla tuillani komiaan työjuhdan otan.

    • Anonyymi

      Kaikki muut paitsi maatalous on turhaa... se on päivän selvä asia. Ennen traktori taloutta maata käännettiin hevosilla, lapioilla, kuokilla, härillä yms. Valmet on keksitty tähän työhön että liiketalous kasvaisi, isäntien terveys pysyisi parempana, tehokkuus kasvais...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe