Autossa lämmitysjohtopistoke lämpenee

Anonyymi

Mutta lämpenekö liikaa.
Nyt kun jo kylmiä öitä ollut niin huomasin että uusi edes zoom lämmitintä käyttäessä galix lämmitysjohto lämpenee liittimen kohdasta auton keulassa.
Mikä mahtaa olla likaa , kuinka paljon tulppa saisi lämmetä

51

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla on joku Kiinan ihme, osta alkuperäisiä Calix-tarvikkeita.

      • Anonyymi

        Oletko kelan lääkäri kun käy kotiini autoon mikä lämmitysjohto minulla todellisuudessa on.


    • Anonyymi

      Kyllä tuo töpselin ja johdon lämpeneminen on normaalia ja aika tavallista. Varsinkin käytettäessä sisätilanlämmitintä. Kuormitus on silloin 1500 - 2500 wattia. Lohko ja sisälämmittimen tehoista riippuen.
      Pistotulpan ja pistorasian kosketuspinnat ovat johdon heikoin lenkki. Lämpeneminen alkaa juuri niistä. Johtokin lämpenee myös.

      • Anonyymi

        Jep, patteriautojen tiimoilta on paljastunut, ettei normaaleja shukopistorasioita ole tarkoitettu kestämään pitkäaikaisesti suurta kuormitusta. Tätä on jopa kutsuttu sähköalan likaiseksi salaisuudeksi. Eli shukopistorasiasta noin teoriassa saisi repiä sen max. 16 A / 3,7 kW mutta vain lyhyen aikaan kerrallaan!

        Sisätilanlämmittimien kanssa paska ei vielä osunut tuulettimeen, koska a) niitä yleensä käytetään vain pari tuntia kerrallaan ja b) enimmäkseen ulkoilämpötilan ollessa pakkasen puolella.

        Vaan kun patteriauton töpselilataus voi kestää toista vuorokautta ja sitä harrastetaan kesähelteilläkin...

        Sattuneesta syystä patteriautojen töpselilataus on yleensä rajattu max. 8 A eli vain 50 % shukotöpselille valehdellusta kapasiteetista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, patteriautojen tiimoilta on paljastunut, ettei normaaleja shukopistorasioita ole tarkoitettu kestämään pitkäaikaisesti suurta kuormitusta. Tätä on jopa kutsuttu sähköalan likaiseksi salaisuudeksi. Eli shukopistorasiasta noin teoriassa saisi repiä sen max. 16 A / 3,7 kW mutta vain lyhyen aikaan kerrallaan!

        Sisätilanlämmittimien kanssa paska ei vielä osunut tuulettimeen, koska a) niitä yleensä käytetään vain pari tuntia kerrallaan ja b) enimmäkseen ulkoilämpötilan ollessa pakkasen puolella.

        Vaan kun patteriauton töpselilataus voi kestää toista vuorokautta ja sitä harrastetaan kesähelteilläkin...

        Sattuneesta syystä patteriautojen töpselilataus on yleensä rajattu max. 8 A eli vain 50 % shukotöpselille valehdellusta kapasiteetista.

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Suksihan nyt siittä, kyllä esim vw:tä työkaveri lataa ihan normaaleista lämmityspistorasioista parkkipaikalla, autolla on aikaa se 8 tuntia latautua, ei mikää voimavirta pikalaturi olla tarvitse..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Ei yksikään patteriautoo käytä kolmivaiheista vaihtovirta tietääkseni.
        Vaikka liitäntä onkin. Kolmivaihe töpö.
        Ainostaan kaksi nastaa kytkeytyy läpi lataus piirissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suksihan nyt siittä, kyllä esim vw:tä työkaveri lataa ihan normaaleista lämmityspistorasioista parkkipaikalla, autolla on aikaa se 8 tuntia latautua, ei mikää voimavirta pikalaturi olla tarvitse..

        Onkohan se työkaveri kysynyt tuohon hommaan luvan työnanajaltaan? Eivät yleensä sitä anna, ainakaan ensimmäisen tulipalon jälkeen. Lämmityspistorasia on tarkoitettu "tilapäiseen" käyttöön, mikä ilmeisesti on se munakellolla ajoitettu max. kaksi tuntia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suksihan nyt siittä, kyllä esim vw:tä työkaveri lataa ihan normaaleista lämmityspistorasioista parkkipaikalla, autolla on aikaa se 8 tuntia latautua, ei mikää voimavirta pikalaturi olla tarvitse..

        Ei kestä tavalliset lämmitystolpat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Patteripetterillä lurahti hätäkakat housuun ja sitten lähti valhemylly pyörimään.

        Petterit itse ovat julistaneet, että patteriauton latauspisteen saa tehtyä minnevaan pelkästään rapsimalla kellon pois lämpötolpasta. Ei onnistu, kun ei kestä kaapelit eikä pistorasiatkaan. 1-vaihelataukseen tarkoitetuissa latauspisteissä käytetään suuremmalle kuormitusvirralle mitoitettua shukotöpseliä, jonka tuntomerkkinä on sininen väri. Tunnetaan myös "karavaanaripistorasiana", koska näitä on käytetty asuntovaunujen ja -autojen sähkösyöttöön. Niissäkin tulee lämmityksestä sitä pitkäaikaista kuormitusta, mitä normaali (valkoinen) shukopistorasia ei kestä.

        Vanhoissa pientaloissa saadaan vielä lisää jännitystä seinien sisälle, lämmöneristeen keskelle, tehdyistä kaapelivedoita. Tässäkin voi jaska osua tuulettimeen ja petterillä pöksyt likaantua uudemman kerran, kun patteriauton latauksella saadaan väärin asennetut piuhat sulamaan. Nämä ohjeiden vastaiset asennukset kun ovat maan tapa ja "OK, kun vielä ei ole mitään sattunut".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yksikään patteriautoo käytä kolmivaiheista vaihtovirta tietääkseni.
        Vaikka liitäntä onkin. Kolmivaihe töpö.
        Ainostaan kaksi nastaa kytkeytyy läpi lataus piirissä.

        Petterin leikkiauto toimii tasavirralla, mitä saadaan paristoista.

        Lataus- eli huijaushybridit (verotus 1,5 l/100 km polttoaineenkulutuksen mukaan, todellisuus sitten jopa 300 %) pääsääntöisesti ladataan 1-vaihelatauksena, mutta useimmissa täyssähköautoissa on 3-vaihelataus. Poikkeuksena lähinnä joku tojoloota ja pari muuta idän ihmettä, jotka vaativat kummallisen 1x32 A.

        3x16 A on paljon fiksumpi ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petterin leikkiauto toimii tasavirralla, mitä saadaan paristoista.

        Lataus- eli huijaushybridit (verotus 1,5 l/100 km polttoaineenkulutuksen mukaan, todellisuus sitten jopa 300 %) pääsääntöisesti ladataan 1-vaihelatauksena, mutta useimmissa täyssähköautoissa on 3-vaihelataus. Poikkeuksena lähinnä joku tojoloota ja pari muuta idän ihmettä, jotka vaativat kummallisen 1x32 A.

        3x16 A on paljon fiksumpi ratkaisu.

        Nyt kyllä yrittä joku sähköauto myyjä selittää taas omiaan.
        En ole yhtään sähköauton pistoketta nähnyt jossa olis jännipinnejämkuin kaksi.

        Nolla ja vaihe.

        Esim Volvo c6o. Ei idönihme eikä luotettavuuden huippukaan.

        Ehkä kanavaa perehtyä autojen luotettavuuteen enen kun alkaa tojotaa haukkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä yrittä joku sähköauto myyjä selittää taas omiaan.
        En ole yhtään sähköauton pistoketta nähnyt jossa olis jännipinnejämkuin kaksi.

        Nolla ja vaihe.

        Esim Volvo c6o. Ei idönihme eikä luotettavuuden huippukaan.

        Ehkä kanavaa perehtyä autojen luotettavuuteen enen kun alkaa tojotaa haukkumaan.

        No sitten et ole yleensäkään nähnyt latauspistokkeita.
        Olet luullut lämmityspistokkeita latauspistokkeiksi :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten et ole yleensäkään nähnyt latauspistokkeita.
        Olet luullut lämmityspistokkeita latauspistokkeiksi :D

        Sinä luulet kolmivaihe vieran kulkevan kahta jihtoo.

        Lattaustöpöissä myös kaksi ohjausnastaa.

        Mutta eihän. Yyjällö mitään muua tietoo oo kun saada båvaa kauppa klousattua väkikisin ja probiikat himaan. Ja hvät provikat
        Siinähän se ammattitaito on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Vanhat jätkät sano, että olivat kerran nähneet oikean asiallisen vastauksen johonki kysymykseen tässä ryhmässä. Epäilen että puhuvat paskaa.


      • Anonyymi

        Varsin hurjista teholukemista kerroit. Kylmässä peltitallissa Avensis on mielestäni leudossa etelä-Suomnen talvessa loistavasti starttivalmis 500w sisätilalämppäriä käyttäen ja nyky-moottorilämmitin taitaa olla jotain alle 300w. Eli alle 1000w riittää, tosin taustalla se, että hiukan pitää varoa sulakkeita, vaarana kun on "sisätilalämmitinkielto, jos ongelmia alkaa ilmaantumaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Ei se mikään salaisuus ole, että 16 A normi pistorasia ei välttämättä tykkää, että sitä kuormitetaan pitkäaikaisesti lähellä nimellisvirtaa, ns SuperSchuko olisi passelimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt jaksa paskaa jauhaa. Sähköautoille tehdään omat 3-vaiheiset latausasemat ja ei ole mitään "likaista salaisuutta" tavallisissa pistorasioissa.

        Kirjoitellaan asiallisesti niin kaikilla on mukavaa. Täällä käy myös nuoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitellaan asiallisesti niin kaikilla on mukavaa. Täällä käy myös nuoria.

        Nuoriahan nuo juuri on jotka noin kirjoittelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä luulet kolmivaihe vieran kulkevan kahta jihtoo.

        Lattaustöpöissä myös kaksi ohjausnastaa.

        Mutta eihän. Yyjällö mitään muua tietoo oo kun saada båvaa kauppa klousattua väkikisin ja probiikat himaan. Ja hvät provikat
        Siinähän se ammattitaito on

        Niin et tiedä että kahden vaiheen välistä sadaan latauskätyttöön 400v


    • Anonyymi

      Ei oo kiinan paskaa aito aivan uusi galix ruotsalainen on

      Siis ei kyse psttersutosts vaan hybridi.
      Siis johdon liitin lämpenee auton pistokkeesta siitä joka on maskissa.

      Mikäköhän turvallinen lämpötila.
      Sulakkeet 16 a ja vikis on joten jos sulaa katkera kyllä ajoissa virta pois.

      Nyt kun on uusi tehokkaampi Sisä lämmitin.
      Johtohan on myös 16 a nimellisvirta.

      • Anonyymi

        "Siis ei kyse psttersutosts vaan hybridi.
        Siis johdon liitin lämpenee auton pistokkeesta siitä joka on maskissa.

        Mikäköhän turvallinen lämpötila.
        Sulakkeet 16 a ja vikis on joten jos sulaa katkera kyllä ajoissa virta pois.

        Nyt kun on uusi tehokkaampi Sisä lämmitin.
        Johtohan on myös 16 a nimellisvirta."

        Opettele edes kirjoittamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis ei kyse psttersutosts vaan hybridi.
        Siis johdon liitin lämpenee auton pistokkeesta siitä joka on maskissa.

        Mikäköhän turvallinen lämpötila.
        Sulakkeet 16 a ja vikis on joten jos sulaa katkera kyllä ajoissa virta pois.

        Nyt kun on uusi tehokkaampi Sisä lämmitin.
        Johtohan on myös 16 a nimellisvirta."

        Opettele edes kirjoittamaan!

        Maailma on täynnä virheitä, myös kirjoitusvirheitä. Ole sinä tyytyväinen itseesi kun olet niin virheetön. Asia tuli kyllä selväksi vaikka virhe löytyikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis ei kyse psttersutosts vaan hybridi.
        Siis johdon liitin lämpenee auton pistokkeesta siitä joka on maskissa.

        Mikäköhän turvallinen lämpötila.
        Sulakkeet 16 a ja vikis on joten jos sulaa katkera kyllä ajoissa virta pois.

        Nyt kun on uusi tehokkaampi Sisä lämmitin.
        Johtohan on myös 16 a nimellisvirta."

        Opettele edes kirjoittamaan!

        Hanki sinä homo oma elämä
        Se kantaasi. vieläkin


    • Anonyymi

      Tietenkin se lämpenee, onhan se lämmitysjohto.

    • Anonyymi

      Koita hinkata puhtaaksi se auton rasia, niin että lähtee epäpuhtaudet pois. Kankaalla ja kliinerillä, vesihionta paperilla tms...
      Jos käteen tuntuu selvädti lämmintä niin tehoja pienemmälle

    • Anonyymi

      Kannattaa tutkia onko pistokkeen paikoilleen työntö ja pois veto huomattavan löysä. Siinä pitää olla havattavaa vastusta joka tulee liittimien kunnollisesta kontaktista. Tässä ei päde vanha viisaus että "ei ole väljän voittanutta". 😄

    • Anonyymi

      Aloitus on lähinnä provotasoa kun edes Calixia aloittaja ei osaa oikein kirjoittaa !!

      • Anonyymi

        Oi että löytyi se kielioppinatsikin. Oma itsetunto pysyy ylhäällä kun pääsee muille pätemään. Oliko ihan "a" kun piti olla vieresen napin "s"? Taitaa olla tälläinen päteminen ainoa keino millä vielä stondiksen ylipäänsä saa.


    • Anonyymi

      Ei Provo , ihan oikee ongelma tai epätietoisuus ja käytännön vinkkejä kyselen ja kokemuksia . Ilmeisesti on liikaa kuormaa . Muistaakseni kohtasin virran ennen uutta sisälämppärii ja se oli. 8 A
      Silloinhan jäis vielä puolet nimellisbirrasta käyttämättä.

      Pitääkin katsoo litinten puhtaista vaikka ei vielä kun 2 vuotta vanhan hybriid.

    • Anonyymi

      Niinpä onkin galix väärin kirjoitettu että olen aika huolimaton senkin suhteen mutta ei se kään vaikuta siihen johdon tulpan lämpenemiseen vaikka on väärin kirjoitettu.

      Vastaajalla ei ainakaan sähköasioita ole mitään ymmärrystä jos luule laitteen kirjoitusvirheet vaikuttavan kytkentöihin ja vaihtovirta n tehoon.

    • Anonyymi

      Kohtasin virran lämmitin puolitehola virta liitäntä johdossa on 13,t A ja isommalla teholla 16,2A
      Autossa lisäksi haarassa webaton moottorilämmitin ottaa 8A ilman lisäpitorasiaan liitettyä slim Defaa.

    • Anonyymi

      Hae kaupasta kaksi moottorisahan teräketjun teroittamiseen tarkoitettua viilaa ja hankaa niillä pistorasiasta epäpuhtaudet pois. Niitä ei ulospäin näe joten pyörittele viiloja ahkerasti.

      • Anonyymi

        Eikö .yksi Viila riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö .yksi Viila riitä.

        Ei, jos sähköt päällä puhdistaa...


    • Anonyymi

      Vika ja lämpeneminen ei edelleenkään ole pistorasiassa vaan auton keula olevassa pistoke tulpassa sitä irroitatsessa

      Lukemin kannattaa aina, vaikkei tajuukkaan lukemaansa.

      222hv

      • Anonyymi

        Ota rälläkkä ja poista koko liitin niin sitten se ei enää lämpene.


      • Anonyymi

        Kannattaa irroittaa johto suhtkoht nopeasti eikä hivuttamalla niin silloin se ei ehdi irroitettaessa lämmetä.


      • Anonyymi

        Jos auton keulassa on pistoke niin onhan silloin johdossa pistorasia.


    • Anonyymi

      Jos pistoke lämpenee, niin liittimet ovat likaiset tai hapettuneet. Lämpeneekö liikaa, sen tietää sitten vasta kun syttyy tulipalo. Normaalikäytössä johdon ei kuulu lämmetä mistään.

    • Anonyymi

      Täytyy soittangalixille ja kysyy saako johtoon l äyttää nimellisvirrallaan
      Johto on uusi .

    • Anonyymi

      Jos nyt ihan asiaa vielä niin näiden uudempien autolämmitys kojepistorasiaan ( = jatkopistorasia joka kytketään laitteeseen, tässä tapauksessa autoon ) ongelmana on juuri lämpeneminen. Nyt on kysymyksessä tämä uudempi pieni johdon pää. Niissä on kosketuspintoina ohuet halkaistut holkit jotka siis ottaa kontaktin autossa olevaa kojevastakkeeseen jossa on tapit, vaihe nolla ja suojamaa. Aikaisemmin vanhoissa autolämmitysjohdon päissä tätä lämpenemisongelmaa ei ollut koska olivat kooltaan isompia ja kosketuspinnat olivat vahvempaa materiaalia. Tulipaloja on syttynyt erityisesti näissä pienitulppaisissa johdoissa.
      Vielä kun myydään näitä kiinankopioita niin en lämpenemistä ja kuumenemista yhtään ihmettele. Tässä mielessä vanha autolämmitys johto tuolla isolla pistorasiapäällä on sähköiseltä liitokseltaan varmempi. Kaikki uusi ei ole aina parannus vanhaan.

    • Anonyymi

      Mutta tietääkö kukaan paljonko johto kestää virtaa .
      Nimellisjännite en 16a. Vai vähemmän.

      Kuinka paljon on turvallista antaa tulpan lämmetä.

      14 a. Vai 16a. Vai irroittaa kokonaan Webasto pois

      Ammattimies

      • Anonyymi

        Laiton pieni rullan julkaisunsa porakone en kärkeen.

        Hionnkiltäväksi liittimet. Oli aika mustat ilmeisesti läppä ollut poissa joskus.

        Laskeskelin että jos ylimeno vastus on vaikka vaan yksi ohmi niin. 16 a. Virralla tullaan jää 25o w lämpöteho joka aikalailla vastaa sen kuumenekista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiton pieni rullan julkaisunsa porakone en kärkeen.

        Hionnkiltäväksi liittimet. Oli aika mustat ilmeisesti läppä ollut poissa joskus.

        Laskeskelin että jos ylimeno vastus on vaikka vaan yksi ohmi niin. 16 a. Virralla tullaan jää 25o w lämpöteho joka aikalailla vastaa sen kuumenekista.

        250W noin pienessä pisteessä on semmoinen teho että sulaisi saman tien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiton pieni rullan julkaisunsa porakone en kärkeen.

        Hionnkiltäväksi liittimet. Oli aika mustat ilmeisesti läppä ollut poissa joskus.

        Laskeskelin että jos ylimeno vastus on vaikka vaan yksi ohmi niin. 16 a. Virralla tullaan jää 25o w lämpöteho joka aikalailla vastaa sen kuumenekista.

        "Laiton pieni rullan julkaisunsa porakone en kärkeen.
        Hionnkiltäväksi liittimet. Oli aika mustat ilmeisesti läppä ollut poissa joskus.
        Laskeskelin että jos ylimeno vastus on vaikka vaan yksi ohmi niin. 16 a. Virralla tullaan jää 25o w lämpöteho joka aikalailla vastaa sen kuumenekista"

        Mitä kieltä tämä on tällä kerralla ?


    • Anonyymi

      Mittasin pistokkeen lämpötilan noin 4o c. Onko liian kuumana

      • Anonyymi

        Eihän toi vielä mahdoton ole jos siihen jää eikä vaan jatka nousemistaan
        esim sähköjohdoilla max sallittu lämpö on yleensä 70 astetta


    • Anonyymi

      Hyvä tieto kiitos vaan.

    • Anonyymi

      Huono johdin eli resis-Tanssi pielessä.

    • Anonyymi

      Kiitos johto aivan uusi. Galix systeemi kaapelointi kasksivuita vanha.

      Pitäis Olla kyllä ei paska

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe