Millaiset varusteet reserviläisillä tulisi olla sodan pilvien leijaillessa maamme yllä. Vanhassa sotilaspassissa on tarkat määritelmät, mitä tulisi olla liikekannallepanossa.
Antaako puolustusvoimat kaiken nykyisin, vai ostetaanko itse jotakin? En tiedä mitä pitäisi sodan varalta olla? Varmaankin maanpuolustushenkeä tarvitaan paljon, mutta materiaalin osalta en tiedä?
Sanokaa jos tiedätte.
Reserviläisen varusteet.
8
4048
Vastaukset
- prane
Firma antaa kaiken tarvittavan.
Sotilaspassissa lukee seuraavasti liikekannallepanon ohjeistuksessa: "Ottakaa lisäksi mukaanne sotilaspassinne, ajokorttinne sekä henkilökohtaiseen käyttöönne maastokelpoisia varusteita kuten reppu, makuupussi, kompassi, puukko, kenttäkirves, taskulamppu, vara-alusvaatekerta ja peseytymisvälineet. Puolustusvoimat lunastaa käyttöönne tulevat esineet ja maksaa Teille niistä korvauksen."
Hieman riippuen sijoituksesta, muutamalla omalla varusteella saa hieman lisää mukavuutta, jopa turvallisuutta ja hieman parempaa kykyä taistelemiseen.
Kyllä ainakin itse ottaisin tuon edellisen listan tavarat mukaan (löytyvät ihan ilman ostamista), ja sen lisäksi ehkä vielä GPS:n ja taskukiikarit. Eräjormailu ei ehkä nykysotiin kuulu, joten vaellusruuat yms. jättäisin ainakin kotiin.. - pakettimestari
Tuli kerran pieni kertaus ja eikun sinne. Siellä oli mukana goretex kengät ja harjoituksen johtaja oli innoissaan, esitteli kengät kaikille iltanuotiolla ja kehui että "ostakaa pojat itse hyviä varusteita ja tuokaa mukananne harjoituksiin" kaikki oli vähän ihmeissään moisesta vapaamielisyydestä.
Tänään on oma reppu kaapissa ja siellä on vuosien rakkaan harrastuksen pohjalta syntynyt "täydellinen sissirinkka" kaikilla herkuilla.
Viimeisin hankinta oli pieni aurinkokenno ! juu juu ihan oikea pikkukenno jolla voi ladata metsäoloissa kännykän akkuja. Pakkohan sitä on muijalle soitella ja tarkistella mitä se puuhaa, kun sonni on sotimassa. : )
Onhan niitä muitakin harrastuksia, mutta tämä on mielettömän hauskaa ja on jo vähän mainettakin kertynyt PV puolella asian tiimoilta. - Sotahullu
on kun hankit sodanvaralle korkkipyssyn.
- Nina-Soturi
Sodan uhatessa trtte olla hyvä fyysinen kunto ja tahto puolustaa omaa kansaansa.
Välineistä suurimman osan antaa puolustusvoimat, mutta sellaisia lisähyödykkeitä tarvitaan kuten pimeäkiikari, villapaita ja kahvii.
Sori mua naurattaa:) - lentolippu
(tai laivalippu) pitäisi silloin olla nopeaa maastapoistumista varten johonkin EU:n ulkopuoliseen lämpimän ilmaston maahan, jossa on hyvät internetyhteydet ja TV-kanavat, joista voi seurata Suomen tapahtumia kun pommeja alkaa tippua Suomeen ja kaikki muuttuu romuksi. Silloin en haluaisi olla Suomessa.
- KK-mies
Voithan ostaa tuon lento/laivalipun hetimmiten. Osta pelkkä menolippu ja jos rahaa jää ni ostappa aurinkovoidetta ni ei silkkiiho pala, ja aurinkolasit ni ei simmuja ahista kun aurinko tuijottaa vastapalloon.
- joukosta
Riippuu täysin SA-sijoituksestasi mitä sinulle on jakaa. Kertausharjoituksiin kyllä riittää jakoon kaikki mitä ikinä voit tarvita, mutta liikekannallepanossa viimeisille ei ole paljon muuta antaa kuin vuonna -39. Kaikille löytyy kuitenkin sarjatuliase.
Kaikki käyttökelpoinen kannattaa siis ottaa mukaan jos... - NiFa1
Ainakin meille sanottiin lähtökoulutuksessa että kirvestä ja puukkoa, sitten jos on oma ase niin voi ottaa mukaan ja paikan päällä sitten päätetään jätetäänkö se sulle vai laitetaanko jollekin, jolla on isompi tarve aseelle. Tietenkin pitää muistaa että jollain kiekkohaulikolla ei siellä juuri mitään tee... Ja patruunan saannista en sitten tiedä. Mutta itse ottaisin ainakin oman pistoolin vara-aseeksi ja sitten gore-tex kamppeita. Ja tupakkaa ihan helvetisti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445785
- 455295
- 483688
- 133643
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903161- 313116
- 592864
- 572710
- 532360
- 381824