Keskustelua Vapaudenkaipuu !

Anonyymi

Aina keskustellaan yksinäisyydestä
tai yksin elämisestä,

On ilmenny halu jättää kaikki,
lähteä kuin taivaan lintu omille teilleen,

ole yksineläjä, puoliso on kuollut lähes kymmenen vuotta sitten,
nyt haluisin jättää kaikki tutut ja sukulaiset

lähteä kauas pois, toiseen kaupunkiin,
jossa ei olisi ainuttakaan tuttua,
elää ja kokea oikeasti yksinäisyyttä, yksin elämistä,

kysymys :
kokeeko muut vanahat ihmiset,
tai vanhukset vapaudenkaipuuta näin vanhana,,,,

64

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vapaudenkaipuu on erittäin vahvana tunteena päällä,
      mutta
      kuinka vanha ihminen ottaa ja jättää kaiken,
      olisiko se mahdollista vanhukselle ?

    • Anonyymi

      Toki . Mutta jonkinsortin kaveri satunnaiseen jutusteluun pitäis kuitenkin löytää asuipa missä hyvänsä.

    • Anonyymi

      Mikä vapauttanne rajoittaa ?

      • Anonyymi

        17:55

        tietenki lähisukulaiset ja tuttavat ,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17:55

        tietenki lähisukulaiset ja tuttavat ,,

        Ovea ei ole pakki avata eikä puhelimeen vastata, mutta miksi ei vastaisi ja avaisi ovea.
        Moni yksinäinen vaihtaisi osaa sen kanssa, jolla on lähimmäisiä.


    • Jäin eläkkeelle 61vuotiaana.
      Myin asuntoni isommasta kaupungista ja ostin tilalle pikkukaupungista, joka on vain n. 20 km päässä mökistä.
      Sukuani en toki jättänyt, tekemisissä olen lähiomaisten kanssa jatkuvasti. Omaiseni asuvat n.120km päässä, matka ei ole pitkä nykyaikana.
      Mutta oma vapaus ja juuri se, että on oma 'pomonsa,' on parasta.
      Kissani kanssa nyt asustelen talvikodissa, en koe koskaan yksinäisyyttä, niin kauan, kun toimintakykyä riittää, voin aina astua ovestani ulos.
      Ymmärrän täysin Sinun kaipuusi.

      • Minä asun myös kissani kanssa.
        Kaveri on, käy vapaillaan kun on vielä työelämässä.
        Minulle sopii mainosti viikonloppusuhde.
        En juuri käy missään, olen mökillä jopa talvellakin pitkiä aikoja. Kylillä asunto on vähän liian iso, ei meillä saa asuntoja kaupaksi joten asun nyt näin.
        Äänikirjat, kutominen ja virkkaaminen ovat olleet kauan tärkein sisältö arkeeni.
        Pidän järjestyksestä, en silti vahdi jokaista villakoiraa, siivoan kun en enää itse viihdy.
        Ainakin kaverin ja tyttären mielestä siisteys on ihan sopivaa.
        Kaipasin vapautta ruuhkavuosina, nyt sitä on ihan tarpeeksi.


    • Anonyymi

      Keskustelua vapaudenkaipuusta. - Nm. Vapaa

      • Anonyymi

        Leikittelin ajatuksella n. 5 v sitten. Kiehtoi Oulu. Mut täsä mää nyssit vaan olen.
        Väitetään, että muutto iäkkäälle on varsin stressaavaa. Käpykylääni en koe kotiseudukseni, olen vain tottunut.
        Ehkä, kun koipeliini on operoitu ja se on toipunut, voi tulla uusi puuska.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikittelin ajatuksella n. 5 v sitten. Kiehtoi Oulu. Mut täsä mää nyssit vaan olen.
        Väitetään, että muutto iäkkäälle on varsin stressaavaa. Käpykylääni en koe kotiseudukseni, olen vain tottunut.
        Ehkä, kun koipeliini on operoitu ja se on toipunut, voi tulla uusi puuska.
        Beng

        Itsekin taisin leikitellä ajatuksella silloin, kun oli ne ns. ruuhkavuodet elämässä. Välillä olisi tehnyt ihan kamalasti mieli hypätä siitä 'sirkuksesta' pois. Enpä arvannut, että nyt poden siitä ehkä hieman huonoa omaatuntoa, että olin niiin huono, etten kestänyt painetta.

        Mulla on päinvastoin kuin sulla, olen paluumuuttaja, tullut kotiin, enkä ymmärrä, mihin tästä pitäisi mennä ja muuttaa, vaikka tiedän, että se päivä on edessä ja lähenee lähenemistään. - Nm. Päättyvät polut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin taisin leikitellä ajatuksella silloin, kun oli ne ns. ruuhkavuodet elämässä. Välillä olisi tehnyt ihan kamalasti mieli hypätä siitä 'sirkuksesta' pois. Enpä arvannut, että nyt poden siitä ehkä hieman huonoa omaatuntoa, että olin niiin huono, etten kestänyt painetta.

        Mulla on päinvastoin kuin sulla, olen paluumuuttaja, tullut kotiin, enkä ymmärrä, mihin tästä pitäisi mennä ja muuttaa, vaikka tiedän, että se päivä on edessä ja lähenee lähenemistään. - Nm. Päättyvät polut

        Mitens se paikka, missä asuit ennen muuttoa? Ei nimeä tarvitse kertoa.
        Beng
        Ruuhkavuosina paineita oli enemmän tai vähemmän. Tuli haalittua luottamustehtäviä ja miksi. Pyydettiin. Enkä niin korvaamaton ollut. Taidin olla ylipaineistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitens se paikka, missä asuit ennen muuttoa? Ei nimeä tarvitse kertoa.
        Beng
        Ruuhkavuosina paineita oli enemmän tai vähemmän. Tuli haalittua luottamustehtäviä ja miksi. Pyydettiin. Enkä niin korvaamaton ollut. Taidin olla ylipaineistettu.

        Lähikaupunkia pidemmälle en lapsuuskodista lähdettyäni 'päässyt', valitettavasti. Olisipa silloin ollut rohkeutta enemmän, muiksikin tarpeiksi. Lähikaupungissa lienee seuraavakin osoite, sitten joskus, kun on pakko. - Nm. Pätkä polkua patikoimatta


    • Anonyymi

      niimpä
      kun kokee että vanhasta on joku jälkeläinen riippuvainen se tekee vaikeaksi ajatuksen jättää kaikki, lähteä omaa elämäänsä elämään,,,

      • Anonyymi

        Etkö nyt sitten omaa elämääsi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö nyt sitten omaa elämääsi ?

        Etkä nyt sitten elä omaa elämääsi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö nyt sitten omaa elämääsi ?

        Tavallaan en,

        osittain kyllä,

        mutta se riippuvuus minusta,,, se häiritsee ,

        tahtoisin vapauteen,
        mutta onko vanhuksella vaputta,

        kohta vanha enenmmänkin joutuu riippuvaiseksi muitten palveluista,

        tilanne on hankala,
        kohta vapaus on myöhäistä kohdallani,


        ainaki voi haaveilla vapaudesta,


    • Joskus, aikoja sitten, kun lapset olivat muuttaneet omiin huusholleihinsa, olin yksin ja tyhjän pesän syndrooma pahimmillaan, niin tuli mieleen että jos lähtisi esim. E-Amerikkaan ja jättäisi kaiken...uusi alku ilman mitään velvotteita. Vapaa kuin taivaan lintu.
      En olisi kuitenkaan pystynyt tekemään niin, koska siteeni omaan jälkipolveeni olivat ja ovat liian tiukat. Leikittelin ajatuksella hetkellisesti. Nyt en enää. Olen seurallinen, viihdyn parisuhteessa.

    • Anonyymi

      Ruuhkavuosina oli joskus tunne että jos ei vain lähtisi uuteen päivään. Jäisi vain hiljaa nukkumaan peiton alle. Oli niin paljon kaikkea. En ollut pitkään aikaan muistanut koko tunnetta, tuo alkuruno muistutti. Joskus löysin vapauden muutamasta drinkistä, että oli pari-kolme tuntia niin ettei koko ajan huolehtinut jostakin, heittäytyi välinpitämättömäksi.
      Nyt on muuttunut melkein päinvastaiseksi. Vapautta on kaiket päivät elää niin kuin tykkää. Velvollisuudet kuten joku tapaaminen tai lasten hoito tuntuu tärkeältä velvollisuudelta, mukavalta sellaiselta.

      • Anonyymi

        20:00
        niin ne elämän tilanteet muuttuu,


        minulla nyt on tarve ja haiku päästä täysin vapaaksi kaikesta, jättää kaikki taakse, lähteä uusiin maisemiin,
        mutta vanhuus on astunu kuvioihin,
        nyt niinvain ei lähdetä minnekkä,
        ja sitäpaitsi yksi opiskelija on minusta riippuvainen ,
        se on kiusallista,


    • Anonyymi

      Tuli sellainen melankolinen tunne toissapäivänä kun seisahdin seuraamaan kurkien muuttoa , ihan kuin kutsuivat minut mukaansa ?

      Gubbe 72

      • Anonyymi

        Mulle tulee tuo tunne kun kuulen Kujun Ei vapaata vangita voi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee tuo tunne kun kuulen Kujun Ei vapaata vangita voi...

        No hei 20:33. Pepe lauloi juuri minuutti sitten laulun. Oisko sulla jokin intuitio tullunna?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hei 20:33. Pepe lauloi juuri minuutti sitten laulun. Oisko sulla jokin intuitio tullunna?
        Beng

        Tapahtui eilen niin paljon etten päässytkään uneen. On tapana jäädä ylikierroksille. Nyt täällä puuhastelen ja tulin tätä lukemaan. Juon kahvia, syön mämmiä ja nautin elämästä. Saman laulun kuulin eilen Elämäni biisistä kohta sen jälkeen kun olin kirjoittanut tänne.
        Yhtä ihmeellistä sattui muutama päivä sitten. Otin puhelimen, valitsin jo ystävättären numeron, mutten ehtinyt painaa vihreää luuria ja saman tien soi, juuri hän soitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapahtui eilen niin paljon etten päässytkään uneen. On tapana jäädä ylikierroksille. Nyt täällä puuhastelen ja tulin tätä lukemaan. Juon kahvia, syön mämmiä ja nautin elämästä. Saman laulun kuulin eilen Elämäni biisistä kohta sen jälkeen kun olin kirjoittanut tänne.
        Yhtä ihmeellistä sattui muutama päivä sitten. Otin puhelimen, valitsin jo ystävättären numeron, mutten ehtinyt painaa vihreää luuria ja saman tien soi, juuri hän soitti.

        Olen lukenut Intuitiosta. Dunderfelt ja Raami (joku suositteli tätä)..
        Tuntuu, että intuitio on usean huulilla. Inflaatio. Termi kuluu ja sitä käytetään kaikkeen.
        En hyväksy. Pitäisin suppeampana.
        Tästä riittäisi poristavaa.
        Beng


    • Olen elänyt yli viisitoista vuotta yksin,ja vapaana, enemmän tai vähemmän yksinäisenä.
      Kuusi vuotta elin yksin kissojen kanssa metsien keskellä sisä-savossa ja sitten kun eteen tuli mahdollisuus, rohkaistuin paluumuuttajaksi lähemmäksi synnyinkaupunkiani . Samalla pääsin lähemmäksi esimerkiksi sukulaisiani. Sitä irtiottoa ja muuttoa en ole päivääkään katunut. Lapset asuvat kaukana omien perheittensä kanssa, niin koen,että70 immeisellä on hyvä olla jonkinlainen verkosto.
      Uudella paikkakunnalla verkoston luominen vie aina oman aikansa, ettei ainoa omainen tai ystävä,jonka puoleen voi nopeasti kääntyä ,kun hätä yllättää , ole joku viranomainen.

      Lähipiirissäni olen tavannut leskinaisia, jotka ovat heti yksin jäätyään muuttaneet uudelle paikkakunnalle. Muutamista on tullut kulkureita, jotka eivät vapaana ollessaan olekaan löytäneen omaa paikkaansa, vaan muuttavat alinomaa paikkakunnalta toiselle. Ihan kuin he hakisivat jotain, en tiedä onko se vapaus vai mikä, mitä he elämäänsä etsivät vai onko se vain omakoti, joka ei tahdo millään löytyä.

    • Anonyymi

      On kidutusta jäädä eläkkeelle 6-kymppisenä ellei ole ollut työtön tai rupuhommissa
      Riippumattomuus sen sijaan on päämäärä

    • Anonyymi

      Molemmat palkkatyöstä vapaana 25 vuotta.
      Samoihin aikoihin muutimme myös ok:sta keskustan kerrostaloon joten talokaan ei ole ollut riippana.
      Viime vuoden syksyyn saakka olimme vapaita toteuttamaan kohtuullisia mielitekojamme kuten mm. matkustelua ja kevät- ja syksykuukausien elelyä Espanjan asunnollamme mutta runsas vuosi sitten alkoi vaimoni heikentynyt terveys tehokkaasti rajoittamaan, käytännössä estämään liikkumisemme.

      Noita kaipaan. En voi kuvitella lähteväni yksin mihinkään edes lyhyemmäksi ajaksi.

    • Anonyymi

      En ymmärrä aloitusta eli jos on yksineläjä, niin silloinhan sinulla täysi vapaus asuit sitten missä tahansa.

      Ketään ei ole pakko tavata. Ei tarvitse olla kenenkään piika/renki. Voit hypätä (mikäli rahapussi antaa myöden) lentokoneseen, junaan, laivaan tai autoon ja matkustaa minne haluat. Voit viettää joulusi ym juhlapyhät miten haluat. Mikään pakko ei ole niitä viettää lasten tai sukulaisten kera.

      Voit tehdä mitä haluat ja olet VAPAA.

      • Anonyymi

        hah, hah, jopas oli yksinkertaista ajattelua,,,
        sinäkö et tunne vastuuta mistään,

        tiedoksi noin tyhmälle,

        jos ihminen kokee olevansa vastuussa toisesta ihmisestä hän ei ole vapaa,

        EIKÄ noinvain jätetä ketään jos kokee olevansa vastuussa toisesta ihmisesta ja toisen toimeentulosta,


        jaku riippuvuus on kestäny monta vuotta, ei ole ihme jos vanha alkaa haaveilla vapaudesta ja kokee vapaudenkaipuuta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hah, hah, jopas oli yksinkertaista ajattelua,,,
        sinäkö et tunne vastuuta mistään,

        tiedoksi noin tyhmälle,

        jos ihminen kokee olevansa vastuussa toisesta ihmisestä hän ei ole vapaa,

        EIKÄ noinvain jätetä ketään jos kokee olevansa vastuussa toisesta ihmisesta ja toisen toimeentulosta,


        jaku riippuvuus on kestäny monta vuotta, ei ole ihme jos vanha alkaa haaveilla vapaudesta ja kokee vapaudenkaipuuta,

        Kertoiko aloittaja tuntevansa vastuuta toisesta ihmisestä? Vastasin siis aloittajalle.

        Olen itse 71 v ja eronnut aikoinani. Asun yksin eli minun ei tarvitse tuntea vastuuta toisesta ihmisestä. Lapseni ovat jo yli 40 v ja vastaavat itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoiko aloittaja tuntevansa vastuuta toisesta ihmisestä? Vastasin siis aloittajalle.

        Olen itse 71 v ja eronnut aikoinani. Asun yksin eli minun ei tarvitse tuntea vastuuta toisesta ihmisestä. Lapseni ovat jo yli 40 v ja vastaavat itsestään.

        tiedoksi,,,
        kokee olevansa vastuussa muutamasta jäkikasvuun kuuluvasta yksilöstä,
        vaikka leski onki,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedoksi,,,
        kokee olevansa vastuussa muutamasta jäkikasvuun kuuluvasta yksilöstä,
        vaikka leski onki,

        tiedoksi sinulle, jos et osaa lukea, että vastasin aloitukseen ja siinä ei kirjoiteta jälkikasvusta.


    • Anonyymi

      Mitä ihmeen vapaudenkaipuuta haudan partaalla olevilla eläkeläisillä on ?
      Niin kauan ollaan taatusti vapaita, kun ei vielä arkussa maata.

    • Anonyymi

      Kun tapasin kumppanini, meillä oli erilaisia suunnitelmia asuinpaikastamme. Etelä-Suomi kiehtoi. Nyt yli 15-vuotta jälkeenpäin koemme tehneemme oikean valinnan pitää vakituinen asunto ja kesämökki korvessa.

      Olemme kiertäneet maailmaa, asuneet osa aikaisesti myös Hollannissa, jonne vieläkin on mahdollisuus muuttaa, mutta emme ainakaan toistaiseksi. Koemme asuvamme turvallisessa ympäristössä, mikä lienee ikäihmisille tärkeää. Niin ja onhan täällä lentokenttä ja rautatieasemalla matkakeskus, josta pääsee lähtemään jos haluaa vaihtelua.

      Vapaus on korvien välissä.

      Korppis

      • Anonyymi

        Ei se nyt ihan korvien välissä ole. Kun/jos joutuu omaishoitajaksi, siinä on todella kiinni niin fyysisesti kuin henkisesti, asui missä tahansa. Hygienia ja ravinto pitää hoitaa joka paikassa.jopa maailmaa kiertäessä.
        Kun asunto on molempien nimissä, leskenä ei onneksi tarvitse muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan korvien välissä ole. Kun/jos joutuu omaishoitajaksi, siinä on todella kiinni niin fyysisesti kuin henkisesti, asui missä tahansa. Hygienia ja ravinto pitää hoitaa joka paikassa.jopa maailmaa kiertäessä.
        Kun asunto on molempien nimissä, leskenä ei onneksi tarvitse muuttaa.

        Niinpä. Ei se vapaus lähteä asunnosta tuossa tapauksessa niin kiva vapaus ole.


    • Anonyymi

      Onkohan kirjoittaja 17.10.2021 11:10 meidän ikäisiä. Vaikuttaa että joku keskenkasvuinen. Ei kai meistä kukaan noin kirjoita. En yleensä puutu toisten kirjoituksiin mutta mielestäni tämä tyyppi on tullut tänne palstalle hiljattain.
      Jos olen väärässä ja tämä kirjoittaja onkin jo ikäihminen niin Sorry, tietenkin jokainen kirjoittaa sillä osaamisella mitä on annettu.

    • "Vapaus in vain toinen sana sille että ei ole mitään enää menetettävää" lauloi Janis Joplin laulussa "Me and Bobby McGee" vuonna 1969 Woodstockissa.
      https://www.youtube.com/watch?v=jn7dKI3fbYg
      Näinkin sen voi nähdä.
      ***
      Vapaus on eräs aikamme suurista paradigmeista. Kaikkein tärkein arvoistamme länsimaisessa arvohierarkiassa. Kaikkein eniten kaivattu. Sen puolesta ollaan eletty ja kuoltu, taisteltu ja uhrattu. Ideana kaikkein ylimmäisenä ja käytännössä vain haave. Romanttinen idea siitä että voisi irroittautua kaikista velvollisuuksistaan,kaikista siteistään, kaikesta vastuustaan, ratsastaa auringonlaskuun täplikkäällä mustangilla. Kukaan ei pääse itseään pakoon, missään ja minnekään ja koskaan. Kannamme kahleitamme ja janoamme vapautta ja sitten emme tietäisi mitä sillä tehdä. Paitsi ehkä rakentaa uutta häkkiä ympärillemme.

      • Anonyymi

        Siitäkö aloituksessa olikin kyse? Itsensä pakoon viemisestä?


      • Anonyymi

        Ethän sinä voi "puhua" muiden suulla eli jätit mainitsematta, että tekstisi kuvaa vain sinun elämääsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä voi "puhua" muiden suulla eli jätit mainitsematta, että tekstisi kuvaa vain sinun elämääsi.

        En ole kuvannut omaa elämääni. Enkä puhua "muiden suulla" ;)
        Kirjoitin vapaudenkaipuusta vain ideana. Yleisesti. Omia ajatuksiani. Mikä siinä häiritsee?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole kuvannut omaa elämääni. Enkä puhua "muiden suulla" ;)
        Kirjoitin vapaudenkaipuusta vain ideana. Yleisesti. Omia ajatuksiani. Mikä siinä häiritsee?

        "Kukaan ei pääse itseään pakoon. Kannamme kahleitamme."

        Miten sinä voit tietää nuo?

        Palsta on 70 plus. Kaikilla ei ole enää kahleita, eikä velvollisuuksia, jos ei nyt asumisesta koituvia maksuja sitten katsota velvollisuudeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kukaan ei pääse itseään pakoon. Kannamme kahleitamme."

        Miten sinä voit tietää nuo?

        Palsta on 70 plus. Kaikilla ei ole enää kahleita, eikä velvollisuuksia, jos ei nyt asumisesta koituvia maksuja sitten katsota velvollisuudeksi.

        No joo, me puhumme nyt hieman eri asioista. :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        No joo, me puhumme nyt hieman eri asioista. :)

        Niinkö? Luulin, että olit myös lukenut aloituksen ja siihen kommentoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä voi "puhua" muiden suulla eli jätit mainitsematta, että tekstisi kuvaa vain sinun elämääsi.

        Aivan yleisesti kirjoittajan aloitus tai kommentti kertoo lähinnä hänestä ja / tai hänen jostain asiastaan tai mielipiteestään, jos ei muuta mainita. Kenenkään muun jutuistahan ei voi tietää, ja jos kysytään, silloin pannaan kysymysmerkki (?) perään. - Nm. Äly hoi, älä jätä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan yleisesti kirjoittajan aloitus tai kommentti kertoo lähinnä hänestä ja / tai hänen jostain asiastaan tai mielipiteestään, jos ei muuta mainita. Kenenkään muun jutuistahan ei voi tietää, ja jos kysytään, silloin pannaan kysymysmerkki (?) perään. - Nm. Äly hoi, älä jätä

        Äly hoi, älä jätä…eihän tuo kirjoitus ollut aloittajalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan yleisesti kirjoittajan aloitus tai kommentti kertoo lähinnä hänestä ja / tai hänen jostain asiastaan tai mielipiteestään, jos ei muuta mainita. Kenenkään muun jutuistahan ei voi tietää, ja jos kysytään, silloin pannaan kysymysmerkki (?) perään. - Nm. Äly hoi, älä jätä

        Nim. Aly hoi, älä jätä:
        Mikä sinun ongelmasi oikein on? Yleinen vit....us vai vain olet ärsyyntynyt (täysin aiheettomasti) siitä että toin esille ajatuksia mitä aloitus toi mieleeni, vapaudesta ja vapaudenkaipuusta.
        Oletko aloittaja?
        Aloituksessakin oli selkeä kysymys (vaikkakin ilman kysymysmerkkiä) tunteeko muut ikäihmiset vapaudenkaipuuta; siihenhän jo vastasin ylempänä miten koen asian omakohtaisesti.


      • Anonyymi

        Plääähhh mitä puppua, olet lukenut liikaa kioskikirjallisuutta!🤮👎🏼


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Nim. Aly hoi, älä jätä:
        Mikä sinun ongelmasi oikein on? Yleinen vit....us vai vain olet ärsyyntynyt (täysin aiheettomasti) siitä että toin esille ajatuksia mitä aloitus toi mieleeni, vapaudesta ja vapaudenkaipuusta.
        Oletko aloittaja?
        Aloituksessakin oli selkeä kysymys (vaikkakin ilman kysymysmerkkiä) tunteeko muut ikäihmiset vapaudenkaipuuta; siihenhän jo vastasin ylempänä miten koen asian omakohtaisesti.

        Kyllä sinunkin palstahistorialla pitäisi jo osata katsoa, mikä viesti on sinulle ja mikä ei.

        Sinusta EI nyt ollut tuossakaan viestissä kyse.

        Häpeä kirjoitustasi. Hyi heevetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinunkin palstahistorialla pitäisi jo osata katsoa, mikä viesti on sinulle ja mikä ei.

        Sinusta EI nyt ollut tuossakaan viestissä kyse.

        Häpeä kirjoitustasi. Hyi heevetti.

        Pl luulee että aina on hänestä kyse.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Nim. Aly hoi, älä jätä:
        Mikä sinun ongelmasi oikein on? Yleinen vit....us vai vain olet ärsyyntynyt (täysin aiheettomasti) siitä että toin esille ajatuksia mitä aloitus toi mieleeni, vapaudesta ja vapaudenkaipuusta.
        Oletko aloittaja?
        Aloituksessakin oli selkeä kysymys (vaikkakin ilman kysymysmerkkiä) tunteeko muut ikäihmiset vapaudenkaipuuta; siihenhän jo vastasin ylempänä miten koen asian omakohtaisesti.

        Ole tarkempi, vai estääkö ongelmasi sen. Vastasin / kommentoin anonyymia 17.10.21 klo 12:55, joka kommentoi sinun tekstiäsi. - Nm. Juuri niiin; "omakohtaisesti"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ole tarkempi, vai estääkö ongelmasi sen. Vastasin / kommentoin anonyymia 17.10.21 klo 12:55, joka kommentoi sinun tekstiäsi. - Nm. Juuri niiin; "omakohtaisesti"

        Vastasin nimimerkille äly hoi.
        Oletin tietenkin että hän oli sama anonyymi joka kritikoi vastaustani, käsittääkseni täysin oudoin perustein. No se siitä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Vastasin nimimerkille äly hoi.
        Oletin tietenkin että hän oli sama anonyymi joka kritikoi vastaustani, käsittääkseni täysin oudoin perustein. No se siitä.

        Miten voit olettaa niiin, kun mun kaikissa kommenteissa on lopussa Nm.-merkki erotukseksi muista anonyymeistä. En siis ole kuka anonyymi tahansa. - Nm. Huomiokyky hoi


    • Anonyymi

      Eipä tee mieli lähteä kurjen lailla.
      Nuorena tuli lähdettyä, ja toteutettua , jopa nopeita irtiottoja.
      Helppoa, käytännössä ei tarvinnut kuin lompsan ja kahisevaa.
      Nyt olisi toista, elämä parisuhteessa on miellyttävää kaikin puolin, siitä irtautuminen yksin kylmään maailmaan , ei houkuttele.

      • Anonyymi

        Olipa nätisti sanottu! Samantapaista itsellänikin ollut ja on.
        Onnea eteenkinpäin toivotan!


    • Anonyymi

      Vapaus on patsas New Yorkin satamassa.

      • Ja se kantaa valistuksen soihtua kädessään.
        Tieto vapauttaa, vaikka natsisaksan kuolemanleirin portilla olivatkin sanat "työ vapauttaa"


    • Anonyymi

      On se surku olla vanha,
      koko ikänsä ihminen on sidottu yhteiskuntaan, ympäristöön, perheeseen, lapsiin
      lapsenlapsiin, jopa vanhaan sairaaseen puolisoon,
      ja jos ja kun
      vanhana iskee vapauden kaipuu se on liian myöhästä,

      kaikki ihanuudet ovat armotta ohi,

      täällä vanhukset heiluu jo lopun
      aikoja toinen jalka jo haudassa,

      • Anonyymi

        Sinäpä sen sanoit. Kaikki ihanuudet on armotta ohi, mutta eikö joskus ollut ihanaa,
        kun oli "sidottu" ? Kun oli puoliso ja lapset ja eli sitä aikaa täysillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit. Kaikki ihanuudet on armotta ohi, mutta eikö joskus ollut ihanaa,
        kun oli "sidottu" ? Kun oli puoliso ja lapset ja eli sitä aikaa täysillä.

        Olihan se,
        se oli sitä oikeaa elämää,

        --
        nyt kaikki ohi on
        puoliso kuollu
        jälkeläiset kuuskymppisiä, ja lapsenlapset nelikymppisiä,
        itte muistuttaa muumioksi muuttunutta kummitusta,
        nippa nappa pystyssä vielä pysyy,


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aamulla klo 6 aikaan katselin tähtitaivasta. Monta ystävää, läheistä siellä jossakin keveinä henkinä leijuvat tähtien joukossa. Liekö suurin vapaus sinne jonnekin pääsy? Aikanaan jokainen meistä sen kokee. Elämä ollut kokemuksien rikkaus ennen maailman tuhoutumisen tuskia. En kaipaa enää minnekkään kodistani. Ennen hyvin mielenkiintoiset, siistit paikat ovat nykyään pettymys. Olen liian vanha ymmärtämäänkään nykyvapautta. Nimimerkki myötäpäivään, vastapäivään maapalloamme kiertänyt.

    • Anonyymi

      Olen niin kipee ,
      väsyny, uupunu,
      haluisin vaan päästä vaivoista eroon,
      nukkua ikuiseen uneen,
      siellä ei enään kipu tunnu,
      eikä uupumus ja väsymys ole haittana,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tappo Kajaanissa

      Ketkä ulkomaanvahvistukset tässä kyseessä? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010752697.html
      Kajaani
      63
      2875
    2. Nyt kaikki joukolla....

      ...tukkeen Folkkeja, nyt siihen on hyvä tilaisuus. Jos jokkainen kynnelle kykenevä nakkaa kassaan muutaman euron ja rikk
      Haapavesi
      28
      2202
    3. Oletko jo unohtanut minut mies?

      Oliko se oikeasti kiva juttu se hymiöpallo, se oli osoitus siitä että minä oikeasti pidän sinusta todella paljon. Tekisi
      Tunteet
      25
      1744
    4. Mietin yön yli

      Sinua ja minua. Laitan viestiä sinulle suoraan sitten, jos nyt mitään tolkkua tulen meistä saamaan. Jos en laita, niin e
      Ikävä
      49
      1668
    5. Putinistipersut vauhdissa, oppikirjoja pitäisi sensuroida

      Putinistipersut halunnevat seuraavaksi muuttaa historiankirjoitustakin kuten heidän isäntänsä Bunkkeripappa. Eli Suomen
      Maailman menoa
      271
      1588
    6. Kuvittele että olen hän

      Mitä kaipaat eniten?
      Ikävä
      80
      1280
    7. Iljettävä Maisa Torppa

      Hyi helvetti. Esittelee uuden salarakkaansa aviomiehelleen verukkeena että auttaa pollaria eroprosessin läpikäymisessä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      1185
    8. Nainen älä tee

      Mitään, tai ainakaan älä yritä edistää enää mitään.
      Ikävä
      150
      1160
    9. Mitä kannustavaa

      Ja sievää haluaisit hänelle sanoa
      Ikävä
      76
      1022
    10. Olet elämäni mies

      Olen ihan täysin vakuuttunut siitä. Olet ainoa, johon olen rakastunut. Eikö voitaisi jo aloittaa yhteinen elämä, vai mit
      Ikävä
      59
      822
    Aihe