Hrushtshovista joka kuulussa puheessaan tuomitsi Stalinin. Tosiasiassa Hrushtshov oli itse konkreettisesti toteuttamassa Stalinin puhdistuksia.
Sama homma kuin Gorban kanssa. Molemmat olivat puhtaasti vanhan vallan miehiä jotka menivät lännessä joillekin täydestä "uudistajina"
Kekkonen ja K-linja ainakin hyväuskoisuuttaan kaveerasi Hrushtshovin kanssa. Nikita kiitti Honkaliiton kanssa vaikeuksiin joutunutta Kekkosta sitten 1961 lähetyttämällä nootin millä puuttui Suomen omiin asioihin.
Hrushtshov sai myös maailman ydinsodan partaalle Kuuban ohjus kriisissä. Onneksi suuresti ihailemani JFK päättäväisellä toiminnallaan esti kolmannen maailmansodan.
Iltalehdessä oli mielenkiintoinen juttu
32
100
Vastaukset
Tervehdys sinnekkin täältä takamailta, jossa vielä mökkeilemme.
Nikita Sergejevitš Hruštšov -koko nimi.
Minä kyllä Hrushtshovin nostaisin ylemmäs näitä muita Neuvostoliiton johtajia vastaan, hänellä olisi ajatusta ainakin vähän jo kuin Gorpallakin. Totta kerrot mm ydinsodan saattamisesta -Kuuban kriisi. Hrushtshov vieraili USA:ssa ja oli erittäin suosittu siellä, tien-kadun vierustat on sakeanaan ihmisiä häntä katsomassa. Se oli melkoinen show Amerikkalaisille. Hrushtshovissa oli kuitenkin sitä "jotain" karismaa jonka toi esille hyvinkin maalaisesti. Maanviljelyspaikoissa vierailikin, kun maatalous oli Neuvostoliitossa hänenkin kontollaan aiemmin.
Kommunismi päättyi siihen kun Stalin pääsi oveluudella valtaan. Lenin varoitti ennen kuolemaansa tämän Georgialais-Armenialais tyypin valtaan pääsystä, mutta liian myöhään. Stalin tapatti kansalaisiaanhistorin mukaan 20miljoonaa, mm Suomalaisia 37000 -30 luvulla, paenneita punakapinalaisia, heitä tuskin harvat kaipaa. TÄSTÄ NYT VOISI SANAN SÄILÄÄ VAIKKA KUIN HEITTÄÄ.
Mutta otan tähän liittyvän asan myös esille "yöpakkaset" kun siitäkin liittyy versioita useita.
""Kriisi sai alkunsa elokuussa 1958, kun vastanimitetty Fagerholmin III hallitus ei saanut Neuvostoliiton hyväksyntää. Neuvostoliittoa ärsytti etenkin se, että hallitukseen tulivat sosialidemokraattien oikeaa laitaa eli ns. asevelisiipeä edustaneet Väinö Leskinen ja Olavi Lindblom Neuvostoliiton sotasyylliseksi leimaaman SDP:n puheenjohtajan Väinö Tannerin myötävaikutuksella. Lisäksi Moskova yhdisti kokoomuslaisen maatalousministerin Niilo Kosolan nimen hänen isäänsä, 1930-luvun Lapuan liikkeen johtajaan Vihtori Kosolaan. Suomen Kansan Demokraattinen Liitto oli ollut eduskuntavaalien suurin voittaja, mutta puoluetta ei tästä huolimatta otettu hallitukseen.
Hallitusneuvotteluissa keskeisesti mukana ollut Maalaisliiton Johannes Virolainen, josta tuli uuden hallituksen ulkoministeri, yritti vielä viime hetkellä vedota Väinö Tanneriin, jotta Väinö Leskistä ei otettaisi mukaan hallitukseen, mihin Tanner murahti: ”Mitäs Te nuori mies puhutte, nythän muodostetaan Suomen eikä Neuvostoliiton hallitusta.” Presidentti Urho Kekkonen oli jo etukäteen varoittanut Virolaista menemästä samaan hallitukseen Leskisen kanssa. Nimitettyään hallituksen 29. elokuuta Kekkonen lausui kuuluisat sanansa: ”Tämä oli huonoin puhe, minkä olen koskaan pitänyt, mutta eipä ollut itse kirjoittamani.”
Taustalla oli edellisen lisäksi elokuun lopulla pidetty Suomen Kommunistisen Puolueen 40-vuotisjuhla, johon kutsuttuun Neuvostoliiton valtuuskuntaan kuului alun perin myös Otto Ville Kuusinen. Suomalaisten maanpetturiksi leimaamalle Terijoen hallituksen päämiehelle ei kuitenkaan myönnetty viisumia. Syy tapauksesta sysättiin Fagerholmin hallituksen ulkoministerin Johannes Virolaisen niskaan, vaikka päätöksen asiasta oli tehnyt jo edeltäjä, Kuuskosken hallitus yhdessä presidentti Urho Kekkosen kanssa. Myös Nikita Hruštšov oli ymmärtänyt Kuusisen viisumin hylkäämisen, mutta NKP:n pää-äänenkannattaja Pravda käytti tapausta tästä huolimatta aseenaan Fagerholmin hallitusta vastaan.""
-Neuvostoliiton painostus Suomea kohtaan oli aluksi taloudellista. Saimaan kanavan käyttöoikeutta koskeneet neuvottelut keskeytettiin, Suomenlahden kalastusta koskevan sopimuksen allekirjoittaminen lykättiin eikä tavaranvaihtoneuvotteluja päästy aloittamaan.""
Syksyn edetessä painostus siirtyi poliittiselle ja jo hyvin konkreettiselle tasolle. Neuvostoliiton Helsingin-suurlähettiläs Viktor Lebedev matkusti lokakuun alussa yllättäen ”lomalle” Moskovaan tekemättä protokollan vaatimaa käyntiä ulkoministeri Johannes Virolaisen luona. Vähän myöhemmin Neuvostoliitto ilmoitti, että Lebedev oli siirtynyt muihin tehtäviin eikä hänelle nimitetä seuraajaa Helsinkiin. Marraskuun aikana Maalaisliiton johto alkoi pitää tilannetta kestämättömänä ja valtuutti puolueen ministerit eroamaan hallituksesta. Myös Kekkonen alkoi kulissien takana kaataa nimittämäänsä hallitusta. Lopulta ulkoministeri Johannes Virolainen ilmoitti 4. joulukuuta eroavansa hallituksesta, minkä jälkeen pääministeri K.-A. Fagerholm esitti koko hallituksensa eronpyynnön.
-Hruštšov sanoi yöpakkasten johtuneen pohjimmiltaan siitä, että Neuvostoliitto näki Fagerholmin ”leveän selän” takana Tannerin, Leskisen, Lindblomin ja Pitsingin ”vihamieliset hahmot”. Hruštšov lisäsi, että Suomella oli oikeus itse päättää hallituksistaan, mutta Neuvostoliitolla oli myös oikeus päättää, mitä se ajattelee Suomen hallituksista. Presidentti Urho Kekkonen puolestaan piti yöpakkasten perimmäisenä syynä SDP:n sisäisiä kiistoja.
Palattuaan kotiin 25. tammikuuta Kekkonen lausui pitämässään radio- ja TV-puheessa, että ”syksyn kriisi oli syvempi kuin olimme ymmärtäneet.”
Neuvostoliitto palautti diplomaattisuhteensa Suomeen normaaleiksi, kun uudeksi Helsingin-suurlähettilääksi nimitettiin 3. helmikuuta 1959 varaulkoministeri Aleksei Zaharov.
Tästä nyt voisi vaikka 10 sivulla jatkaa, näin lyhyelmä. Kuitenkin ollut meillä arvaamaton naapuri.Itseasiassa jo Fagerholmin myyttistä vähemmistöhallitusta vastaan Moskova hyökkäsi raivokkaasti 1948-1950.
Fagerholmin ensimmäinen lopetti säännöstelyn, lakkautti punaisen Valoon ja sisäministerinsä Asevelisosialisti Sapeli-Simonen kukisti Kemin kommunistikapinan 1949.
Mitä Johannes Virolaiseen tulee niin vuoden 1982 presidentinvaalissa jossa vahva Honkaliiton henki leijui ilmassa K-linja ja "punaiset vuorineuvokset" juonittelivat ns. mustaa hevosta Moskovan tuella valitsijamiesten vaaliin. Hienotunteisuudesta en viitsi sanoa ketä tarkoitan varsinkin kun hän itse siihen oli vähiten syyllinen.
1981 Väyrynen yritti kampittaa Koiviston hallitusta Kekkosen tuella. Kannattaa kaivaa elävästä arkistosta Koiviston haastattelu 6.4. illalla hänen kotinsa edustalla. Historiankirjat hävisivät kun Suomesta tuli normaali demokratia.
Kekkonen toki toimi jämäkästi torjuessaan toisina vaaran vuosina yhteiset sotaharjoitukset Neuvostoliiton kanssa.
Pitää myös olla rehellinen ja myöntää että Leskisen ilmeisen alkoholinhuuruisen Canossan matkan jälkeen SDP meni paavillisemmaksi kuin paavi itse.
Lipponen koki kääntymyksen 1970-luvun lopulla ja sen hedelmänä Lipposen hallitus jatkoi Ahon hallituksen jämptiä talouspolitiikkaa. Seuraava ja viimeinen hyvä hallitus olikin sitten Kempeleen giganttisen jättiläisen hallitus.
Öitä Herra Majuri. Tervehtii Reservin Luutnantti.OikeistoSosDem kirjoitti:
Itseasiassa jo Fagerholmin myyttistä vähemmistöhallitusta vastaan Moskova hyökkäsi raivokkaasti 1948-1950.
Fagerholmin ensimmäinen lopetti säännöstelyn, lakkautti punaisen Valoon ja sisäministerinsä Asevelisosialisti Sapeli-Simonen kukisti Kemin kommunistikapinan 1949.
Mitä Johannes Virolaiseen tulee niin vuoden 1982 presidentinvaalissa jossa vahva Honkaliiton henki leijui ilmassa K-linja ja "punaiset vuorineuvokset" juonittelivat ns. mustaa hevosta Moskovan tuella valitsijamiesten vaaliin. Hienotunteisuudesta en viitsi sanoa ketä tarkoitan varsinkin kun hän itse siihen oli vähiten syyllinen.
1981 Väyrynen yritti kampittaa Koiviston hallitusta Kekkosen tuella. Kannattaa kaivaa elävästä arkistosta Koiviston haastattelu 6.4. illalla hänen kotinsa edustalla. Historiankirjat hävisivät kun Suomesta tuli normaali demokratia.
Kekkonen toki toimi jämäkästi torjuessaan toisina vaaran vuosina yhteiset sotaharjoitukset Neuvostoliiton kanssa.
Pitää myös olla rehellinen ja myöntää että Leskisen ilmeisen alkoholinhuuruisen Canossan matkan jälkeen SDP meni paavillisemmaksi kuin paavi itse.
Lipponen koki kääntymyksen 1970-luvun lopulla ja sen hedelmänä Lipposen hallitus jatkoi Ahon hallituksen jämptiä talouspolitiikkaa. Seuraava ja viimeinen hyvä hallitus olikin sitten Kempeleen giganttisen jättiläisen hallitus.
Öitä Herra Majuri. Tervehtii Reservin Luutnantti.Vuoden 1982 vaaleissa mustalla hevosella juonitteli ainoastaan media tarkoituksenaan pönkittää Koiviston menestystä.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Itseasiassa jo Fagerholmin myyttistä vähemmistöhallitusta vastaan Moskova hyökkäsi raivokkaasti 1948-1950.
Öitä Herra Majuri. Tervehtii Reservin Luutnantti.Näin..
Periaatteessa ollaan samaa mieltä tai periaatteista.
Kyllä neukut oli hankala siinä Kekkosenkin kaudella, kyllä minä Kekkesella annan kunniansa joka hänelle kuuluu. Ollut kunnia olla kanssaan samassa pöydässä mm aterioimassa, ja ei voi kyllä sanoa että kuka muu olisi ollut pöydän esimies. Me elimme silloin köyhää aikaa tähän velkaraha kauteen verrattuna. Vaikka olin ns keltanokka silloin ei minua silti laitettu toiseen pöytään, se oli käsky sieltä. Adjutanttinaan oli vähän omapäinen Kekkosen kaveri, joka otti omia vapauksiaan. Kapi voi tämän tietääkkin, joka mm pani tupakaksi siitä vain, siinäkin aamupalapöydässä, kai Kekkonen oli antanut siihen joskus luvan, että sauhuttele sinä vain. Armasta 70 -lukua elettiin. Silloin oli niin selvää kun Kekkonen antoi asioille siunauksen, se oli siinä mm nyt silloista Rautaruukkia ollaan ajamassa ehkä 10v päästä alas ja pois kokonaan tuotannosta, senkin puuhamiehenä oli.
Samoin tuli pienempiä Rautaruukin tehtaita, joissa Kekkonen kiersi paikan päällä mm Oulainen, Pulkkila. Kekkosen suhteen meillä on pikkasen erimielistä, muttei paljoa.
Kekkonen oli syrjäisten seutujen ihmisten avuksi monessa, samoin lapin ihmisten.
Jäänyt mieleen kun jossain oli, ja sivussa asuva tuli kertomaan Kekkoselle, kun siellä alueella oli, että tie olisi sinne tarpeen,Kekkonen sanoi seurueessaan olevalle TVH pääjohtajalle että laitappa ylös että onko mahdollista saada tie, ja tie tuli. Varmaan Niinistössäkin on tätä samaa charmia, mutta pääministerimme on tällaisita autuaasti ulkona. Hän on ylpeä Pride marssin suojelija.
Öitä !Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Vuoden 1982 vaaleissa mustalla hevosella juonitteli ainoastaan media tarkoituksenaan pönkittää Koiviston menestystä.
Hannu Lehtilä kirjasta "Tuntematon Koivisto" saa vähän toisen käsityksen.
Tupailloissa peloteltiin panssarivaunuilla jos Koivisto valitaan
Koiviston sarkastinen kommentti valitsijamiesten vaalin jälkeen "Eipä niissä kehumista ole" veti täydellisesti alta lipan kommunistitoimittajia.
Joko voit myöntää olleesi väärässä Village Peoplen ja Pet Shop Boysin suhteen?OikeistoSosDem kirjoitti:
Hannu Lehtilä kirjasta "Tuntematon Koivisto" saa vähän toisen käsityksen.
Tupailloissa peloteltiin panssarivaunuilla jos Koivisto valitaan
Koiviston sarkastinen kommentti valitsijamiesten vaalin jälkeen "Eipä niissä kehumista ole" veti täydellisesti alta lipan kommunistitoimittajia.
Joko voit myöntää olleesi väärässä Village Peoplen ja Pet Shop Boysin suhteen?Vaihdoit aihetta sujuvasti mustista hevosista panssarivaunuihin. Samaa höpöpuhetta kuitenkin.
Minä en muuta käsitystäni aihetta Pet Shop Boysista, koska et ole esittänyt ainuttakaan todistetta tuota Wikipedian artikkelia vastaan.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Vaihdoit aihetta sujuvasti mustista hevosista panssarivaunuihin. Samaa höpöpuhetta kuitenkin.
Minä en muuta käsitystäni aihetta Pet Shop Boysista, koska et ole esittänyt ainuttakaan todistetta tuota Wikipedian artikkelia vastaan.Minä olen lukenut aika monta musiikkojen elämäkertaa jotka vaikuttivat aina Velvet Undergroundista Pet Shop Boysin.
Kaikki nämä olivat vastareaktio hipeille ja vasemmistolaisuudelle
Esimerkiksi Lou Reedin Berlin levy on kyynisenkaunis suorastaan nihilistinen kuvaus erilaisista ihmisen ongelmista ilman maailmanparantamista
Mutta jos luottaa Wikipediaan kuten sinä se on toinen juttu.OikeistoSosDem kirjoitti:
Minä olen lukenut aika monta musiikkojen elämäkertaa jotka vaikuttivat aina Velvet Undergroundista Pet Shop Boysin.
Esimerkiksi Lou Reedin Berlin levy on kyynisenkaunis suorastaan nihilistinen kuvaus erilaisista ihmisen ongelmista ilman maailmanparantamista
Mutta jos luottaa Wikipediaan kuten sinä se on toinen juttu.Minä yleensä katson olevani tällä palstalla siinä asemassa että minä päätän mistä keskustelen
Minä olen lukenut aika monta musiikkojen elämäkertaa jotka vaikuttivat aina Velvet Undergroundista Pet Shop Boysin.
Mutta jos luottaa Wikipediaan kuten sinä se on toinen juttu.Ennemmin luotan Wikipediaan lähteiden kera kuin sinuun ilman lähdeviitteitä.
Siitä jäähyväiskommentistasi jäi mielikuva, että laitoit videon vain, koska se oli mielestäsi vain hauska. Minä puolestani en jaksanut katsoa sitä edes loppuun asti, mutta kurkistin kuitenkin, mistä yhtyeestä oli kysymys.
No, asiahan ei ole ylipäätään mitenkään tärkeä. Etkä sinäkään lupauksesi mukaan poistunut saitilta.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ennemmin luotan Wikipediaan lähteiden kera kuin sinuun ilman lähdeviitteitä.
Siitä jäähyväiskommentistasi jäi mielikuva, että laitoit videon vain, koska se oli mielestäsi vain hauska. Minä puolestani en jaksanut katsoa sitä edes loppuun asti, mutta kurkistin kuitenkin, mistä yhtyeestä oli kysymys.
No, asiahan ei ole ylipäätään mitenkään tärkeä. Etkä sinäkään lupauksesi mukaan poistunut saitilta.Videon nimi on Go West. Koita nyt tajuta ajankuva eli Ahtisaaren valinta sekä loistava Tony Blair joka heitti kommunistit Labourista ulos.
Samanlaista ryhtiliikettä kaivattaisiin nyt SDP:ssä. Kai tiesit että NATO oli nimenomaan Euroopan maltillisten neuvostovastaisten työväenpuolueiden luomus.
"Mitäs Te nuori mies puhutte, nythän muodostetaan Suomen eikä Neuvostoliiton hallitusta."
-yhdyn täysin Tanneriin, lisättäköön se vielä.
Mutta vaikea ollut tiemme lyhyen itsenäisyyden aikana. Ensin omat demarit ym liitossa olleet hyökkäsi nuorta isänmaata vastaan asein. Koiviston sanoin " jos punakapina olisi onnistunut, Suomi olisi ollut pysyvästi osa Neuvostoliittoa (Venäjää) "
Tämä punakapina on yhä käsittelemättä, YYA ei antanut siihen puuttua, ja nytkään vielä ei SDP ole kauheaa tekoaan anteeksi pyytänyt kansalta.
En nyt pidempään, vaikka aihetta kyllä olisi.Vanha mies hiihti loppuun asti pitävillä voiteilla.
Kekkonen ei Moskovaa miellyttääkseen tullut Tannerin hautajaisiin.
Myös Mikael Jungner on sanonut kapinan olleen virhe.- Anonyymi
Vanha mies hiihti loppuun asti pitävillä voiteilla.
Kekkonen ei Moskovaa miellyttääkseen tullut Tannerin hautajaisiin.
Myös Mikael Jungner on sanonut kapinan olleen virhe.Tarja Halonenkaan ei mennyt isänsä hautajaisiin.
Eikä myöskään Sanna Marin ollut isänsä hautajaisissa.
Tämäkin kertoo jotain aatteestaan, isäkin unohdetaan aatteen takia.
Olisikin mukava kuulla MPP mielipide tähän asiaan! Miksei muiltakin, he vain sanoo ettei heidän isänsä ollut kelpoisia sosialisteja. Mutta kun isät kuitenkin kyseessä.
Aate on kovaa vasemmistolla. Se periytyy Neuvostoliitosta. Milloin tulevat oikeiksi Suomalaisiksi ? Anonyymi kirjoitti:
Tarja Halonenkaan ei mennyt isänsä hautajaisiin.
Olisikin mukava kuulla MPP mielipide tähän asiaan! Miksei muiltakin, he vain sanoo ettei heidän isänsä ollut kelpoisia sosialisteja. Mutta kun isät kuitenkin kyseessä.
Aate on kovaa vasemmistolla. Se periytyy Neuvostoliitosta. Milloin tulevat oikeiksi Suomalaisiksi ?Rauhan Valtakunnassa tehtiin viisvuotissuunnitelman mukaan pelkkiä vasemman jalan saappaita mikäli työläiset kykenivät ruokatunnilla juopoteltuaan töitä jatkamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarja Halonenkaan ei mennyt isänsä hautajaisiin.
Aate on kovaa vasemmistolla. Se periytyy Neuvostoliitosta. Milloin tulevat oikeiksi Suomalaisiksi ?Ja aika moni lapsena hylätty ja isänsä eläessä hylkäämä, ei aikuisenakaan mene "tuntemattoman" ihmisen hautajaisiin. Jos ei eläessä ole ollut lapsestaan kiinnostunut ja halunnut pitää yhteyttä, mitä iloa siitä on, jos menee hautajaisiin?
"Niin myöhäistä on hälle polttaa kynttilää
Kun kerran hautakumpu umpeen luotu on
Jokainen ihminen vain elää hetken sen
Sen minkä kohtalo on hälle määräävä"
Tähän on nyt turha vetää politiikkaa, sosialismia tai Neuvostoliittoa. Miksi isä saa olla julma ja keskittyä juopotteluun ja lapsen pitäisi tulla sitten hautajaisiin, suremaanko? Ei ole lapsen valittavissa ollut hylkääminen, mutta isän on. Toiset eivät vaan pidä lapsiaan minään paitsi , jos niistä tulee presidenttejä ja pääministereitä. Muuten asiahan on niin yksityisluonteinen, että kannattaako sun hehkuttaa tuollaista skeidaa tällä palstalla. Olet varmasti nauttinut suuresti ilkeämielisyydestäsi! Anonyymi kirjoitti:
Ja aika moni lapsena hylätty ja isänsä eläessä hylkäämä, ei aikuisenakaan mene "tuntemattoman" ihmisen hautajaisiin. Jos ei eläessä ole ollut lapsestaan kiinnostunut ja halunnut pitää yhteyttä, mitä iloa siitä on, jos menee hautajaisiin?
Tähän on nyt turha vetää politiikkaa, sosialismia tai Neuvostoliittoa. Miksi isä saa olla julma ja keskittyä juopotteluun ja lapsen pitäisi tulla sitten hautajaisiin, suremaanko? Ei ole lapsen valittavissa ollut hylkääminen, mutta isän on. Toiset eivät vaan pidä lapsiaan minään paitsi , jos niistä tulee presidenttejä ja pääministereitä. Muuten asiahan on niin yksityisluonteinen, että kannattaako sun hehkuttaa tuollaista skeidaa tällä palstalla. Olet varmasti nauttinut suuresti ilkeämielisyydestäsi!Olet kyllä oikeassa. Poliitikollakin on oikeus yksityiselämään. Sen muuten ansiokas Majuri joskus unohtaa.
Toki joskus on suorastaan parempi että holtiton isä lähtee kalppimaan. Oma isäni kuoli kun olin 12-vuotias ja jäi syistä joista en tässä ala kertomaan aika etäiseksi. Monesti äidin yksinhuoltajuus tuottaa tasapainoisempia aikuisia jos isästä siihen ei ole- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aika moni lapsena hylätty ja isänsä eläessä hylkäämä, ei aikuisenakaan mene "tuntemattoman" ihmisen hautajaisiin. Jos ei eläessä ole ollut lapsestaan kiinnostunut ja halunnut pitää yhteyttä, mitä iloa siitä on, jos menee hautajaisiin?
Tähän on nyt turha vetää politiikkaa, sosialismia tai Neuvostoliittoa. Miksi isä saa olla julma ja keskittyä juopotteluun ja lapsen pitäisi tulla sitten hautajaisiin, suremaanko? Ei ole lapsen valittavissa ollut hylkääminen, mutta isän on. Toiset eivät vaan pidä lapsiaan minään paitsi , jos niistä tulee presidenttejä ja pääministereitä. Muuten asiahan on niin yksityisluonteinen, että kannattaako sun hehkuttaa tuollaista skeidaa tällä palstalla. Olet varmasti nauttinut suuresti ilkeämielisyydestäsi!Juuri noin. Hieno kannanotto sinulta asiaan, joka näkyy menevän yli ymmärryksen eräiltä.
Miksi Tarja Halonen tai Sanna Marin olisivat menneet sellaisen miehen hautajaisiin, joka heidän lapsena ollessaan hylkäsi heidät ja heidän äitinsä? Varsinkaan, kun niiden isiensä elämäntapa myöhemmin ei antanut heille aihetta muuhun kuin häpeään. Ja kun he itse olivat päässeet asemiin, joihin tuskin olisivat päässeet, jos se "isä" olisi ollut heidän elämäänsä vaikuttamassa, Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Hieno kannanotto sinulta asiaan, joka näkyy menevän yli ymmärryksen eräiltä.
Miksi Tarja Halonen tai Sanna Marin olisivat menneet sellaisen miehen hautajaisiin, joka heidän lapsena ollessaan hylkäsi heidät ja heidän äitinsä? Varsinkaan, kun niiden isiensä elämäntapa myöhemmin ei antanut heille aihetta muuhun kuin häpeään. Ja kun he itse olivat päässeet asemiin, joihin tuskin olisivat päässeet, jos se "isä" olisi ollut heidän elämäänsä vaikuttamassa,Ja mitä Urho Kekkoseen tulee, Väinö Tanner ei ollut hänelle edes biologinen isä. :-)
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ja mitä Urho Kekkoseen tulee, Väinö Tanner ei ollut hänelle edes biologinen isä. :-)
Kekkosen omaatuntoa luultavasti kaivoi että oli omia valtapyrkimyksiään ajatellen heitättänyt syyttömän miehen linnaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Hieno kannanotto sinulta asiaan, joka näkyy menevän yli ymmärryksen eräiltä.
Miksi Tarja Halonen tai Sanna Marin olisivat menneet sellaisen miehen hautajaisiin, joka heidän lapsena ollessaan hylkäsi heidät ja heidän äitinsä? Varsinkaan, kun niiden isiensä elämäntapa myöhemmin ei antanut heille aihetta muuhun kuin häpeään. Ja kun he itse olivat päässeet asemiin, joihin tuskin olisivat päässeet, jos se "isä" olisi ollut heidän elämäänsä vaikuttamassa,Haudassa on kaikki pahat teot anteeksi annettu, sanoo isokirja.
Kristillisessä elämässä myös hautaus kuuluu perinnearvoihin.
Näm kaksi on kirkosta eronneita, Halonen liittyi kertomansa mukaan myöhemmin.
Setalaisuuteen kuuluu kirkosta eroaminen. Mutta ajat muuttuneet punavihreitä pappeja tullut, hekin palailee kuuntelemaan heitä.
Niin heillä eri käsitys tästä perinteestä. Punavankihauta -seremoniat heille tärkeämpiä. OikeistoSosDem kirjoitti:
Kekkosen omaatuntoa luultavasti kaivoi että oli omia valtapyrkimyksiään ajatellen heitättänyt syyttömän miehen linnaan.
Vähäpätöisemmistäkin syistä on jätetty menemättä hautajaisiin.
Korona on luonnollisesti pienentänyt hautajaisyleisön määrää, mutta uskon että myös pysyvästi. Maaseutua myöten. Ymmärtänet mitä tarkoitan, jos Etelä-Pohjanmaalta olet kotoisin.- Anonyymi
Vähäpätöisemmistäkin syistä on jätetty menemättä hautajaisiin.
Korona on luonnollisesti pienentänyt hautajaisyleisön määrää, mutta uskon että myös pysyvästi. Maaseutua myöten. Ymmärtänet mitä tarkoitan, jos Etelä-Pohjanmaalta olet kotoisin.Kyllä lähiomaisten hautaamisen mukanaolo kuuluu jo kansalaisvelvollisuuksiin.
Vasemmistolaisella ajattelulla ei varmaankaan näin ole. Periaatteet ja arvot kuuluu kansalais hyveeseen. En ole kotoisin sieltä jota nyt keksit. Eipä silti minäkin erosin kirkosta kun täälläpäin punavihreät ja homot siihenkin tulleet. Kirkko ei niin tärkeä ole, mutta tälläisiin se on tärkeä. Sinäkin lienet kirkosta eronnut vähättelevinesi lausunnoinesi, luulisin. Anonyymi kirjoitti:
Kyllä lähiomaisten hautaamisen mukanaolo kuuluu jo kansalaisvelvollisuuksiin.
Vasemmistolaisella ajattelulla ei varmaankaan näin ole. Periaatteet ja arvot kuuluu kansalais hyveeseen. En ole kotoisin sieltä jota nyt keksit. Eipä silti minäkin erosin kirkosta kun täälläpäin punavihreät ja homot siihenkin tulleet. Kirkko ei niin tärkeä ole, mutta tälläisiin se on tärkeä. Sinäkin lienet kirkosta eronnut vähättelevinesi lausunnoinesi, luulisin.Miten lähiomainen määritellään? Jos etelän kaupungissa asuneella vanhoillislestadiolaisella isoisällä oli kymmenen lasta, joista jokaisella myöskin kymmenen lasta, heistä tulisi jo yksin sata henkeä eli kappeli ja seurakuntakoti muistotilaisuuteen suunnilleen täyteen.
Pointtini oli kuitenkin tavallisten ihmisten hautajaisissa. Pohjanmaan maaseudulla on kuulunut tapoihin, että lähiomaisten lisäksi siunaustilaisuuteen osallistuu myös suuri osa saman kylän asukkaista, usein myös muistotilaisuuteen. Nyt kun korona on raivonnut, varsinkin muistotilaisuuteen osallistuvien määrää on hautajaisilmoituksissa rajoitettu jo puolentoista vuoden ajan. Arvelen että tästä on koronan jälkeenkin tulossa kaupunkien tapaan normikäytäntö myös maaseudulla.- Anonyymi
Miten lähiomainen määritellään? Jos etelän kaupungissa asuneella vanhoillislestadiolaisella isoisällä oli kymmenen lasta, joista jokaisella myöskin kymmenen lasta, heistä tulisi jo yksin sata henkeä eli kappeli ja seurakuntakoti muistotilaisuuteen suunnilleen täyteen.
Pointtini oli kuitenkin tavallisten ihmisten hautajaisissa. Pohjanmaan maaseudulla on kuulunut tapoihin, että lähiomaisten lisäksi siunaustilaisuuteen osallistuu myös suuri osa saman kylän asukkaista, usein myös muistotilaisuuteen. Nyt kun korona on raivonnut, varsinkin muistotilaisuuteen osallistuvien määrää on hautajaisilmoituksissa rajoitettu jo puolentoista vuoden ajan. Arvelen että tästä on koronan jälkeenkin tulossa kaupunkien tapaan normikäytäntö myös maaseudulla.Ainakin mies vaimo äiti isä lapset sisarukset, liki myös lastenlapset kun serkutkin enot tädit.
Siitä sitä suurperheellä jo kirkollinen tuleekin. Tuttaviakin. Anonyymi kirjoitti:
Miksi Tarja Halonen tai Sanna Marin olisivat menneet sellaisen miehen hautajaisiin, joka heidän lapsena ollessaan hylkäsi heidät ja heidän äitinsä? Varsinkaan, kun niiden isiensä elämäntapa myöhemmin ei antanut heille aihetta muuhun kuin häpeään. Ja kun he itse olivat päässeet asemiin, joihin tuskin olisivat päässeet, jos se "isä" olisi ollut heidän elämäänsä vaikuttamassa,Oma etäiseksi jäänyt isä kuoli kun olin 12-vuotias. Lapsen on parempi kasvaa äidin yksinhuoltajana kuin huonossa isäsuhteessa.
Nyt on sitten tietysti menty toiseen ääripäähän *intrrsektionaalisine feminismeineen" mikä tosiasiassa on sovinismia ja asia millä ei ole mitään tekemistä todellisen tasa-arvoliikkeen kanssa.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ja mitä Urho Kekkoseen tulee, Väinö Tanner ei ollut hänelle edes biologinen isä. :-)
Kekkosesta sen verran että arvostan hänessä sitä että hän ei millään tavoin peitellyt vallanhimoaan ja pyrkyryyttään.
Nykypäivän some politiikassa Kekkonen olisi ollut kuin kala vedessä.- Anonyymi
Olet kyllä oikeassa. Poliitikollakin on oikeus yksityiselämään. Sen muuten ansiokas Majuri joskus unohtaa.
Toki joskus on suorastaan parempi että holtiton isä lähtee kalppimaan. Oma isäni kuoli kun olin 12-vuotias ja jäi syistä joista en tässä ala kertomaan aika etäiseksi. Monesti äidin yksinhuoltajuus tuottaa tasapainoisempia aikuisia jos isästä siihen ei oletämä selittääkin ämmämäisyytesi
Anonyymi kirjoitti:
tämä selittääkin ämmämäisyytesi
Jumalan kiitos minusta ei tullut idioottia joka aloittaa lauseen pienellä kirjaimella ja päättää ilman pistettä.
Virolainen oppi Tannerin puhuttelusta. Juhannus pommi 1979 aloitti Suomen tien kohti normaalia demokratiaa.
- Anonyymi
Kekkonen ei Kapi ollut hyväuskoinen vaan realisti. Varmaan myös pelkäsi ajoittain naapuria.
- Anonyymi
Stalinin aikana pelasit Stalinin pelejä tai oma nimi saattoi löytyä teloitettavien listalta.
- Anonyymi
Haudassa on kaikki pahat teot anteeksi annettu, sanoo isokirja.
Kristillisessä elämässä myös hautaus kuuluu perinnearvoihin.
Näm kaksi on kirkosta eronneita, Halonen liittyi kertomansa mukaan myöhemmin.
Setalaisuuteen kuuluu kirkosta eroaminen. Mutta ajat muuttuneet punavihreitä pappeja tullut, hekin palailee kuuntelemaan heitä.
Niin heillä eri käsitys tästä perinteestä. Punavankihauta -seremoniat heille tärkeämpiä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133708Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272910Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2682709Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51905- 2191418
- 751241
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1561047Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2997Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31974Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90927