Milloin sähkö kulkee johdossa?

Anonyymi

Onko niissä sähköä vasta silloin kun kääntää katkaisijat valot pääle?

24

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On johdossa sähkö lepotilassa koko ajan. Vasta kun johtimen molemmat päät on kytketty, ja jännitelähde myös mukaan, alkaa sähkö liikkua.

      • Anonyymi

        Meneekö sähkö myös takaisin jotain johdinta pitkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö sähkö myös takaisin jotain johdinta pitkin?

        Sähkö on kyllä lepotilassa paljon pienempi kuin elektiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö sähkö myös takaisin jotain johdinta pitkin?

        Kyllä, sähkö ei lähde liikkeelle ennen kuin sillä on paluureitti olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, sähkö ei lähde liikkeelle ennen kuin sillä on paluureitti olemassa.

        No eikö sitä palavaa sähköä voisi käyttää johonkin muuhun tai myydä se takaisin sähköyhtiölle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö sitä palavaa sähköä voisi käyttää johonkin muuhun tai myydä se takaisin sähköyhtiölle?

        Ei voi, kun se on jo käytettyä. Ei siinä ole enää energiaa käytettäväksi tai myytäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö sitä palavaa sähköä voisi käyttää johonkin muuhun tai myydä se takaisin sähköyhtiölle?

        Ei voi kun se meni jo.


    • Anonyymi

      Ei, siinä johdossa ei ole sähköä, jossa katkaisijasta on käännetty sähköt pois. Katkaisijasta voi kääntää sähköt päälle, niin silloin johdossa on jännite. Virtaa johdossa kulkee vasta sitten, jos siinä johdon päässä on valolamppu tai muu laite joka kuluttaa sitä virtaa.

      • Anonyymi

        Jos katkaisin yksinapainen niin väärin sanoa ettei olisi sähköä...
        Ja "olla sähköä" on muutenkin hyvin epämääräinen määritelmä - kysehän on oikeastaan siitä onko jossain pisteessä potentiaalieroa johonkin toiseen pisteeseen nähden -nämä molemmat pisteet pitäisi määritellä enenkuin voi sanoa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katkaisin yksinapainen niin väärin sanoa ettei olisi sähköä...
        Ja "olla sähköä" on muutenkin hyvin epämääräinen määritelmä - kysehän on oikeastaan siitä onko jossain pisteessä potentiaalieroa johonkin toiseen pisteeseen nähden -nämä molemmat pisteet pitäisi määritellä enenkuin voi sanoa mitään.

        No menipä vaikeaksi ..eikös se ole sama jutu kuin puutarhaletku, siinä on joko vettä tai ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katkaisin yksinapainen niin väärin sanoa ettei olisi sähköä...
        Ja "olla sähköä" on muutenkin hyvin epämääräinen määritelmä - kysehän on oikeastaan siitä onko jossain pisteessä potentiaalieroa johonkin toiseen pisteeseen nähden -nämä molemmat pisteet pitäisi määritellä enenkuin voi sanoa mitään.

        Kaikissa metalleissa on sitä "irtokamaa" joka esiintyy sähkönä, kunhan virtapiiriin saadaan potentialieroa.
        Eli kolmea asiaa tarvitaan sähköilmiöön, suljettu virtapiiri aineesta joka sisältää "irtokamaa" ja potentiaalin lähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa metalleissa on sitä "irtokamaa" joka esiintyy sähkönä, kunhan virtapiiriin saadaan potentialieroa.
        Eli kolmea asiaa tarvitaan sähköilmiöön, suljettu virtapiiri aineesta joka sisältää "irtokamaa" ja potentiaalin lähde.

        Mikähän on tämä "sähköilmiö" josta puhut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän on tämä "sähköilmiö" josta puhut?

        Sähköilmiöitä ovat esimerkisi salama, sähköisku ja sähköjen katkaisu maksamattomien sähkölaskujen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköilmiöitä ovat esimerkisi salama, sähköisku ja sähköjen katkaisu maksamattomien sähkölaskujen vuoksi.

        Ei katkaistut sähköt ainakaan voi olla edellisen määritelmän mukaan koska suljettua virtapiiriä ei voi silloin syntyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän on tämä "sähköilmiö" josta puhut?

        Maallikot kutsuvat sitä pelkästään sähköksi.


      • Anonyymi

    • Ei sähkö ole mitään ainetta. Se on elekronien liikettä. Johtimessa on vapaita elektroneja, jotka jännite saa liikkuman

      • Anonyymi

        Miten me voi olla vapaita elektroneja jos ne on kaapelin sisällä?


      • Anonyymi

        Kuitenkin on määritelty elktronin massa!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin on määritelty elktronin massa!?

        Jos se jotain painaa, ainetta se on.


    • Anonyymi

      Ota porakone käteen ja poraa sähköjohtoon reikä. Jos ei tapahdu mitään, tökkää sormella johtimiin. Jos sittenkään ei tapahdu mitään, niin todistetusti sähköä ei ole.

    • Anonyymi

      Mitä sähkö on
      kyseenalaistaja

      • Anonyymi

        Viiskirjaiminen suomen kielen sana jossa kaksi vokaalia ja kolme konsonanttia. Se on myös substantiivi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiskirjaiminen suomen kielen sana jossa kaksi vokaalia ja kolme konsonanttia. Se on myös substantiivi.

        Tahvo, Tyhmä, Hullu jne. Kaksi viimeistä substantiivejä, jos merkitys haukkumanimi. Muuten adjektiivejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe