Renkaat lujasti kiinni

Anonyymi

Vaihdoin autoon talvirenkaat. Mikä siinä on että takarenkaan ei tahdo lähteä irti. Kaikki pultit aukastu tietty. Tosi lujassa. Vasaralla sai hakata tosissaan. Eturenkaat putoaa syliin kun viimeisen pultin aukasee. A

35

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanteen keskireikä puree kiinni, ruoste tai joku muu syynä. Kun sulla on pultit niin onko kyseessä peugeot tai citroen? Niissä tuo kiinnijääminen on ihan yleistä.

      Sitten vinkki tuohon takomiseen... Sillä saapi myös mahdollisesti pyöränlaakerin vioittumaan. Varmempi keino on se, että käännät pultit kierroksen löysälle ja teet muutaman kurvin parkkipaikalla. Kun renkaaseen tulee sivuttaisvoimaa, se irtoaa kahnituksestaan.

      • Anonyymi

        Vanha konsti on nostaa kulma ylös ja pultit pois ja paiskaista irtorengas jymähtäneen alalaitaan tai lyödä jollain moskulalla alalaitaan ulospäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha konsti on nostaa kulma ylös ja pultit pois ja paiskaista irtorengas jymähtäneen alalaitaan tai lyödä jollain moskulalla alalaitaan ulospäin.

        kannattaa hakkailla noita vanteita moskalla

        etenkin aluvanne tykkää = voi tulla hiusmurtuma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kannattaa hakkailla noita vanteita moskalla

        etenkin aluvanne tykkää = voi tulla hiusmurtuma

        Pitää lyödä renkaaseen, ei vanteeseen.


      • Anonyymi

        Neljän 2000 luvun Peugeotin omistaneena, tiedän ettei näissä tarvitse väkivalloin irroitella pyöriä. Pultit irti ja helposti pyörä irtoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljän 2000 luvun Peugeotin omistaneena, tiedän ettei näissä tarvitse väkivalloin irroitella pyöriä. Pultit irti ja helposti pyörä irtoaa.

        Ehkä peugeoteissa on eroa. Oma 406, 1990 luvun puolelta, takerrutti tietyt vanteet erittäinkin tehokkaasti siihen keskiöön. Ilmiö tapahtui vain joillakin vanteilla, ei kaikilla.

        Liekö kysymys tiukasta toleranssista ja mahdollisesta sähkökemiallisesta ilmiöstä, kahden erilaisen metallin välillä.


      • Anonyymi

        Minulla on ollut sekä Peugeot että Citroen. Ei tuollaista vikaa!
        Oli myös Escort. Siinä vanteen keskireikä pureutui napaan, koska keskireiän reunat olivat vähän ulkonevat eli irtivetäminen oikein kiristi vannetta napaan. Muistaakseni viilasin keskireikää vähän isommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut sekä Peugeot että Citroen. Ei tuollaista vikaa!
        Oli myös Escort. Siinä vanteen keskireikä pureutui napaan, koska keskireiän reunat olivat vähän ulkonevat eli irtivetäminen oikein kiristi vannetta napaan. Muistaakseni viilasin keskireikää vähän isommaksi.

        Koska Escortteja on tehty?


    • Anonyymi

      Harvoin kuulee että joku irroittaa rengasta kun vanne on kiinni autossa. Vanne kannattaisi irrottaa renkaan kanssa ja sitten vasta irrottaa rengas vanteelta.

      • Anonyymi

        Hekoheko


      • Anonyymi

        Oletko etevä saivartelija?


    • Anonyymi

      Ahdas keskiö ainakin joskus jumittaa. Lisäksi vanteet voivat liimautua jarrurumpuihin.

    • Anonyymi

      Kannattaa löyhdyttää jonkin verran ennen kuin pyörää ei ole vielä nostettu niin se voi liikahtaa että irtoaa

    • Anonyymi

      Autosta riippumatta kannattaa vanheen keskireikä sekä pyörännapa pudistaa kunnolla. Sitten pyörää asentaessa esim. alumiinitahnaa siihen napaan. Ei tartu enää kiinni kun sen tekee joka kerta renkaiden vaihdon yhteydessä. Moniko muuten tarkistaa jarrut ja jarruletkut samalla? Tässä vaiheessa olisi hyvä hetki, joka jätetään tekemättä liikkeessä.

      • Anonyymi

        Ei siihen mitään tahnoja tarvita. Ihan normaali kuulalaakerirasva, MoS -rasva riittää.
        Teinipojat voivat tunkea sen tahnan sinne missä ei päivä paista...


    • Anonyymi

      🆘 löydetty yks Toyotan pyörän mutteri kadulta?😆😆

      • Anonyymi

        No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.


      • Anonyymi

        Mä löysin toyotan muovisen koristepöykapselin oli varmaan laitettu nastarenkaat alle jo ennenkuin lait sallii ja koristeet jääny huolimattomuutta heikosti kiinnitetyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä löysin toyotan muovisen koristepöykapselin oli varmaan laitettu nastarenkaat alle jo ennenkuin lait sallii ja koristeet jääny huolimattomuutta heikosti kiinnitetyksi.

        Olipa ollut huolimaton Toyotavaari, yleensä ne laittaa ne nippusiteillä kiinni.🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.

        Se jarrusatula oli tippunut seurueilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.

        itse meinasin pyörälenkillä törmätä pintareella olleeseen kuta kuinkin puolikkaaseen jarrulevyyn, vaikea kuvitella että sellainen normaali liikennetilanteessa voi millään hajota sillä tavalla, mutta siinä se pientareella kökötti "siististi" murtuneena. No tuskin kuitenkaan renkaan kiinnityksestä johtuva vaurio kyseessä...


    • Anonyymi

      Teräsnavan ja alumiiniivanteen kertyy hapettumaa ja muuta, joissakin autoissa voi alkuperäinen vanne olla niin tiukassa että paras konsti on 2x4 pätkä joka on pehmeää höttöpuuta, vanteen reunaan puolin ja toisin, kilon moskalla toiseen päähän. Napa on hyvä puhdistaa reräsharjalla missä vanne ottaa kiinni ja vanteesta hapettumat toisella laikalla, jopa hienolla hiemapaperilla aluvanteet puhtaaksi.

      Olen käynyt irroittamassa pari kertaa uudesta E sarjan mersusta kiinni olleet renkaat vaihdon aikaan jossa omistaja oli yrittänyt 30 minuuttia potkua istualtaan renkaita irti onnistumatta. Ne oli todella tiukassa, ihmettelin itsekin sitä.

      Otin 2x4 ja moskan niin irtosi. Vanteeseen ei saa näin minkäänlaista jälkeä.

      • Anonyymi

        Jos tuollaista ongelmaa on jatkuvasti kannattaa ehkä hieroa tippa vaseliinia pintoihin ennen pyörän kiinnilaittamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuollaista ongelmaa on jatkuvasti kannattaa ehkä hieroa tippa vaseliinia pintoihin ennen pyörän kiinnilaittamista?

        se vasellinni kun menee jarruihin niin siitähän hyvä seuraa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se vasellinni kun menee jarruihin niin siitähän hyvä seuraa

        Niin ei sitä ollut tarkoitus kun just se tippa ei ylt-ympäriinsä
        Vähäinenkin määrä jo auttaa tarkoitukseensa riittävästi


      • Anonyymi

        " potkua istualtaan renkaita.."-- täh?


    • Anonyymi

      CRS hiukan spruittaa saumaan, jovain irtoo jo huomenna!

      • Anonyymi

        kolauttaa irti ja puhdistaa hapettumat ja ruosteet sopivalla pyöritettävällä puhdistusharjalla tai teräsharjalla navasta. Voi sinne halutessaan laittaa kontaktipintoihin jossa vanne ottaa jarrulevyyn jotain rasvaa pintaan,sormen päällä rasvaa puristimesta= sopivan vähän

        Sittenhän se näkee puolen vuoden päästä oliko hyötyä.

        Kierteisiin ei sitten kuulu mikään rasva tai terva kun puhutaan pyörien kiinnityksestä. Ne pitää olla puhtaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kolauttaa irti ja puhdistaa hapettumat ja ruosteet sopivalla pyöritettävällä puhdistusharjalla tai teräsharjalla navasta. Voi sinne halutessaan laittaa kontaktipintoihin jossa vanne ottaa jarrulevyyn jotain rasvaa pintaan,sormen päällä rasvaa puristimesta= sopivan vähän

        Sittenhän se näkee puolen vuoden päästä oliko hyötyä.

        Kierteisiin ei sitten kuulu mikään rasva tai terva kun puhutaan pyörien kiinnityksestä. Ne pitää olla puhtaat

        Olen sitten toiminut väärin kun jo 30 vuotta olen pultinkierteet vuosittain voidellut. Kerrotko vielä milloin ongelmia on odotettavissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sitten toiminut väärin kun jo 30 vuotta olen pultinkierteet vuosittain voidellut. Kerrotko vielä milloin ongelmia on odotettavissa ?

        Siitä kierteiden rasvauksesta varoitellaan varmaankin siksi että pelätään, että sitä laitetaan älyttömästi ja jotain ihan väärää tavaraa.
        Itse sipaisen kierteen alkupäähän sormella kuparirasvaa ja pyöräytän sen kierteiden pohjaan ennen kuin ruuvaan pultin paikoilleen. Eipä ole todellakaan ongelmaa rasvata jarruissa tai pultin löystymisestä, toisaalta ne saa auki järkevällä voimalla kun seuraavan kerran vaihtaa pyörät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä kierteiden rasvauksesta varoitellaan varmaankin siksi että pelätään, että sitä laitetaan älyttömästi ja jotain ihan väärää tavaraa.
        Itse sipaisen kierteen alkupäähän sormella kuparirasvaa ja pyöräytän sen kierteiden pohjaan ennen kuin ruuvaan pultin paikoilleen. Eipä ole todellakaan ongelmaa rasvata jarruissa tai pultin löystymisestä, toisaalta ne saa auki järkevällä voimalla kun seuraavan kerran vaihtaa pyörät.

        Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.

        Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.

        Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.

        Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.

        Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja.

        Niin, jos käyttää momenttiavainta. Rasvaamisessa ei ole tosiaankaan ongelmaa, jos käsituntumalla ristikolla vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos käyttää momenttiavainta. Rasvaamisessa ei ole tosiaankaan ongelmaa, jos käsituntumalla ristikolla vääntää.

        Osaat siis kääntää 20 - 30 % tiukemmalle kun rasvaat pultit. Hienoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.

        Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.

        Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja.

        Eikös alumiinivanteet yleensä pidä kiristää noin 120 nm paikkeille, näin ainakin omassa Polossa, Volkkarin omat alumiinivanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaat siis kääntää 20 - 30 % tiukemmalle kun rasvaat pultit. Hienoa.

        Missähän minä sellaista väitin? Sen vain käsituntuma sanoo, kun tuntuu sopivan tiukassa, oli sitten rasvaa ta ei. Eiköhän terve järkikin sano, että rasvattu jenka helpottaa kiristystä. En tiedä prosenteista eikä kiinnosta, kun ei ole koskaan ongelmaa ollut.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe