Vaihdoin autoon talvirenkaat. Mikä siinä on että takarenkaan ei tahdo lähteä irti. Kaikki pultit aukastu tietty. Tosi lujassa. Vasaralla sai hakata tosissaan. Eturenkaat putoaa syliin kun viimeisen pultin aukasee. A
Renkaat lujasti kiinni
35
969
Vastaukset
- Anonyymi
Vanteen keskireikä puree kiinni, ruoste tai joku muu syynä. Kun sulla on pultit niin onko kyseessä peugeot tai citroen? Niissä tuo kiinnijääminen on ihan yleistä.
Sitten vinkki tuohon takomiseen... Sillä saapi myös mahdollisesti pyöränlaakerin vioittumaan. Varmempi keino on se, että käännät pultit kierroksen löysälle ja teet muutaman kurvin parkkipaikalla. Kun renkaaseen tulee sivuttaisvoimaa, se irtoaa kahnituksestaan.- Anonyymi
Vanha konsti on nostaa kulma ylös ja pultit pois ja paiskaista irtorengas jymähtäneen alalaitaan tai lyödä jollain moskulalla alalaitaan ulospäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha konsti on nostaa kulma ylös ja pultit pois ja paiskaista irtorengas jymähtäneen alalaitaan tai lyödä jollain moskulalla alalaitaan ulospäin.
kannattaa hakkailla noita vanteita moskalla
etenkin aluvanne tykkää = voi tulla hiusmurtuma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaa hakkailla noita vanteita moskalla
etenkin aluvanne tykkää = voi tulla hiusmurtumaPitää lyödä renkaaseen, ei vanteeseen.
- Anonyymi
Neljän 2000 luvun Peugeotin omistaneena, tiedän ettei näissä tarvitse väkivalloin irroitella pyöriä. Pultit irti ja helposti pyörä irtoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neljän 2000 luvun Peugeotin omistaneena, tiedän ettei näissä tarvitse väkivalloin irroitella pyöriä. Pultit irti ja helposti pyörä irtoaa.
Ehkä peugeoteissa on eroa. Oma 406, 1990 luvun puolelta, takerrutti tietyt vanteet erittäinkin tehokkaasti siihen keskiöön. Ilmiö tapahtui vain joillakin vanteilla, ei kaikilla.
Liekö kysymys tiukasta toleranssista ja mahdollisesta sähkökemiallisesta ilmiöstä, kahden erilaisen metallin välillä. - Anonyymi
Minulla on ollut sekä Peugeot että Citroen. Ei tuollaista vikaa!
Oli myös Escort. Siinä vanteen keskireikä pureutui napaan, koska keskireiän reunat olivat vähän ulkonevat eli irtivetäminen oikein kiristi vannetta napaan. Muistaakseni viilasin keskireikää vähän isommaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut sekä Peugeot että Citroen. Ei tuollaista vikaa!
Oli myös Escort. Siinä vanteen keskireikä pureutui napaan, koska keskireiän reunat olivat vähän ulkonevat eli irtivetäminen oikein kiristi vannetta napaan. Muistaakseni viilasin keskireikää vähän isommaksi.Koska Escortteja on tehty?
- Anonyymi
Harvoin kuulee että joku irroittaa rengasta kun vanne on kiinni autossa. Vanne kannattaisi irrottaa renkaan kanssa ja sitten vasta irrottaa rengas vanteelta.
- Anonyymi
Hekoheko
- Anonyymi
Oletko etevä saivartelija?
- Anonyymi
Ahdas keskiö ainakin joskus jumittaa. Lisäksi vanteet voivat liimautua jarrurumpuihin.
- Anonyymi
Kannattaa löyhdyttää jonkin verran ennen kuin pyörää ei ole vielä nostettu niin se voi liikahtaa että irtoaa
- Anonyymi
Autosta riippumatta kannattaa vanheen keskireikä sekä pyörännapa pudistaa kunnolla. Sitten pyörää asentaessa esim. alumiinitahnaa siihen napaan. Ei tartu enää kiinni kun sen tekee joka kerta renkaiden vaihdon yhteydessä. Moniko muuten tarkistaa jarrut ja jarruletkut samalla? Tässä vaiheessa olisi hyvä hetki, joka jätetään tekemättä liikkeessä.
- Anonyymi
Ei siihen mitään tahnoja tarvita. Ihan normaali kuulalaakerirasva, MoS -rasva riittää.
Teinipojat voivat tunkea sen tahnan sinne missä ei päivä paista...
- Anonyymi
🆘 löydetty yks Toyotan pyörän mutteri kadulta?😆😆
- Anonyymi
No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.
- Anonyymi
Mä löysin toyotan muovisen koristepöykapselin oli varmaan laitettu nastarenkaat alle jo ennenkuin lait sallii ja koristeet jääny huolimattomuutta heikosti kiinnitetyksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä löysin toyotan muovisen koristepöykapselin oli varmaan laitettu nastarenkaat alle jo ennenkuin lait sallii ja koristeet jääny huolimattomuutta heikosti kiinnitetyksi.
Olipa ollut huolimaton Toyotavaari, yleensä ne laittaa ne nippusiteillä kiinni.🤭
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.
Se jarrusatula oli tippunut seurueilta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän tuo mitään, mutta minä löysin pari viikkoa sitten risteyksessä jarrusatulan. En tiedä oliko toyota vai lada kyseessä mutta tuon jo luulisi huomaavan kun se autosta putoaa.
itse meinasin pyörälenkillä törmätä pintareella olleeseen kuta kuinkin puolikkaaseen jarrulevyyn, vaikea kuvitella että sellainen normaali liikennetilanteessa voi millään hajota sillä tavalla, mutta siinä se pientareella kökötti "siististi" murtuneena. No tuskin kuitenkaan renkaan kiinnityksestä johtuva vaurio kyseessä...
- Anonyymi
Teräsnavan ja alumiiniivanteen kertyy hapettumaa ja muuta, joissakin autoissa voi alkuperäinen vanne olla niin tiukassa että paras konsti on 2x4 pätkä joka on pehmeää höttöpuuta, vanteen reunaan puolin ja toisin, kilon moskalla toiseen päähän. Napa on hyvä puhdistaa reräsharjalla missä vanne ottaa kiinni ja vanteesta hapettumat toisella laikalla, jopa hienolla hiemapaperilla aluvanteet puhtaaksi.
Olen käynyt irroittamassa pari kertaa uudesta E sarjan mersusta kiinni olleet renkaat vaihdon aikaan jossa omistaja oli yrittänyt 30 minuuttia potkua istualtaan renkaita irti onnistumatta. Ne oli todella tiukassa, ihmettelin itsekin sitä.
Otin 2x4 ja moskan niin irtosi. Vanteeseen ei saa näin minkäänlaista jälkeä.- Anonyymi
Jos tuollaista ongelmaa on jatkuvasti kannattaa ehkä hieroa tippa vaseliinia pintoihin ennen pyörän kiinnilaittamista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuollaista ongelmaa on jatkuvasti kannattaa ehkä hieroa tippa vaseliinia pintoihin ennen pyörän kiinnilaittamista?
se vasellinni kun menee jarruihin niin siitähän hyvä seuraa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se vasellinni kun menee jarruihin niin siitähän hyvä seuraa
Niin ei sitä ollut tarkoitus kun just se tippa ei ylt-ympäriinsä
Vähäinenkin määrä jo auttaa tarkoitukseensa riittävästi - Anonyymi
" potkua istualtaan renkaita.."-- täh?
- Anonyymi
CRS hiukan spruittaa saumaan, jovain irtoo jo huomenna!
- Anonyymi
kolauttaa irti ja puhdistaa hapettumat ja ruosteet sopivalla pyöritettävällä puhdistusharjalla tai teräsharjalla navasta. Voi sinne halutessaan laittaa kontaktipintoihin jossa vanne ottaa jarrulevyyn jotain rasvaa pintaan,sormen päällä rasvaa puristimesta= sopivan vähän
Sittenhän se näkee puolen vuoden päästä oliko hyötyä.
Kierteisiin ei sitten kuulu mikään rasva tai terva kun puhutaan pyörien kiinnityksestä. Ne pitää olla puhtaat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kolauttaa irti ja puhdistaa hapettumat ja ruosteet sopivalla pyöritettävällä puhdistusharjalla tai teräsharjalla navasta. Voi sinne halutessaan laittaa kontaktipintoihin jossa vanne ottaa jarrulevyyn jotain rasvaa pintaan,sormen päällä rasvaa puristimesta= sopivan vähän
Sittenhän se näkee puolen vuoden päästä oliko hyötyä.
Kierteisiin ei sitten kuulu mikään rasva tai terva kun puhutaan pyörien kiinnityksestä. Ne pitää olla puhtaatOlen sitten toiminut väärin kun jo 30 vuotta olen pultinkierteet vuosittain voidellut. Kerrotko vielä milloin ongelmia on odotettavissa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sitten toiminut väärin kun jo 30 vuotta olen pultinkierteet vuosittain voidellut. Kerrotko vielä milloin ongelmia on odotettavissa ?
Siitä kierteiden rasvauksesta varoitellaan varmaankin siksi että pelätään, että sitä laitetaan älyttömästi ja jotain ihan väärää tavaraa.
Itse sipaisen kierteen alkupäähän sormella kuparirasvaa ja pyöräytän sen kierteiden pohjaan ennen kuin ruuvaan pultin paikoilleen. Eipä ole todellakaan ongelmaa rasvata jarruissa tai pultin löystymisestä, toisaalta ne saa auki järkevällä voimalla kun seuraavan kerran vaihtaa pyörät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä kierteiden rasvauksesta varoitellaan varmaankin siksi että pelätään, että sitä laitetaan älyttömästi ja jotain ihan väärää tavaraa.
Itse sipaisen kierteen alkupäähän sormella kuparirasvaa ja pyöräytän sen kierteiden pohjaan ennen kuin ruuvaan pultin paikoilleen. Eipä ole todellakaan ongelmaa rasvata jarruissa tai pultin löystymisestä, toisaalta ne saa auki järkevällä voimalla kun seuraavan kerran vaihtaa pyörät.Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.
Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.
Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.
Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.
Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja.Niin, jos käyttää momenttiavainta. Rasvaamisessa ei ole tosiaankaan ongelmaa, jos käsituntumalla ristikolla vääntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jos käyttää momenttiavainta. Rasvaamisessa ei ole tosiaankaan ongelmaa, jos käsituntumalla ristikolla vääntää.
Osaat siis kääntää 20 - 30 % tiukemmalle kun rasvaat pultit. Hienoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis se miksi niitä ei saisi rasvata, johtuu siitä, että kun normaalisti pultit tiukataan noin 90 - 100 Nm momenttiin, tuo rasvaus vaikuttaa siten, että tuota momenttia pitäisi kasvattaa, ehkä 120 - 130 Nm lukemaan.
Jos aletaan maallikkoa neuvomaan että rasvattuna sillä ja sillä aineella, tiukataan näin, ja rasvaamattona tiukataan näin ja näin, niin joku menee kuitenkin sekaisin ja pultit jää löysälle ja renkaat irtoaa.
Helpommalla pääsee kun kerrotaan että älkää voidelko niitä pultteja.Eikös alumiinivanteet yleensä pidä kiristää noin 120 nm paikkeille, näin ainakin omassa Polossa, Volkkarin omat alumiinivanteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaat siis kääntää 20 - 30 % tiukemmalle kun rasvaat pultit. Hienoa.
Missähän minä sellaista väitin? Sen vain käsituntuma sanoo, kun tuntuu sopivan tiukassa, oli sitten rasvaa ta ei. Eiköhän terve järkikin sano, että rasvattu jenka helpottaa kiristystä. En tiedä prosenteista eikä kiinnosta, kun ei ole koskaan ongelmaa ollut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005