Syyshuolto Yammu 40, vm 2020

Anonyymi

Vuoden vanha Yamaha 40hv. Mikä on minimi syyshuolto? Öljynvaihto, peräöljyt, säilöntäainetta bensiiniin, moottoripesu, suolavedet pois ja makeavesihuuhtelu? Muuta?

11

219

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljynsuodattimen vaihto. Bensan säilöntäaine on turha. Kone käyntiin ja bensaletku irti ja antaa käydä kunnes sammuu. Tankissa oleva bensa ei mene miksikään kevääseen mennessä. Jos ihan varman päälle haluaa ottaa niin tuoretta bensaa sekaan keväällä. Minulla on ainakin toiminut homma OK noin jo vuosia 2000 vuoden kaasarikoneella. Sitä paitsi onhan noin tuore moottori jo ruiskukone? Silloinhan ei kaasariin muutenkaan jää bensaa seisomaan?

      • Anonyymi

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.

        Kappas, tuli vähän änkytystä, sori siitä...


    • Anonyymi

      Sinkkien tarkistus ja tarvittessa vaihto. Melkein kyllä katsoisin mitä käyttöohjeessa sanotaan ja noudattaisin ohjeita. Huollon laiminlyönti kostautuu jossakin vaiheessa.

    • Anonyymi

      Jos itse huoltaa, niin voi tulla takuun kanssa ongelmia.

      Jatkotakuu on ihan varmasti sidottu merkkihuoltoon.

      • Anonyymi

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.

        Tarkista itse omat luulosi. Tietoni olen tarkistanut lukemalla takuuehdot ja käyttöoppaan.


    • Anonyymi

      Tunnen henkilöitä, jotka eivät tee lainkaan syyshuoltoa, ja koneet toimivat vuodesta toiseen. Tämähän on minimi, mutta siinä on riskejä.

      Suolavedessä ajon jälkeen tulee ajaa kone puhtaaksi makeavedellä, itse teen sen saavissa - sen verran kauan että termostaatti aukeaa ja vesi kiertää myös lohkossa.
      Tämän pyrin tekemään pienkonebensalla, hyvin tärkeää jos on käytetty 95 bensaa, ettei sitä jää polttoainejärjestelmään.

      Säilöntäainetta en ole käyttänyt, eikä 98:lla ole ollut säilytysongelmia talven yli eteläsuomessa.

      Itse vaihdan koneöljyn vain jos olen ajanut sen verran, että öljy on selvästi muuttunut tummaksi, usein alle 30 h ajon jäkeen öljy on vielä täysin kirkasta, ja vaihdan sen kahden vuoden välein, samalla vaihdan suodattimen.

      Peräöljyä en myöskään vaihda, jos alaruuvista valutettu näyte on kirkas, mutta pienikin epäily asian suhteen johtaa vaihtoon.

      Tulppia vaihdan hyvin harvoin, mutta pidän uusia varatulppia työkaluineen mukana veneessä. Monen veneilyvuoden ja monen koneen omistajana en ole vielä koskaan törmännyt rikkinäiseen tulppaan, toki tunnit konetta kohti ovat olleet aika niukat. Huollossa ovat kyllä aina vaihtaneet tulpat silloin kun olen teettänyt huollot siellä.

      Itse säilytän isommat veneet moottoreineen ulkona talvisin, jolloin potkurin poistaminen takaa ettei se talven aikana katoa. Samalla kun sen poistaa laitan potkuriakseliin akselirasvaa. Koneessa oleva pulttilukko on myös syytä avata ja rasvata tarvittaessa, yhden mallin kanssa oli aikonaan hankaluuksia kun se oli ruostunut / rasvat kuivuneet kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      204
      7205
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      168
      2217
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1778
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1440
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1403
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      57
      1206
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      102
      1135
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1086
    9. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      1039
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      263
      1024
    Aihe