Syyshuolto Yammu 40, vm 2020

Anonyymi

Vuoden vanha Yamaha 40hv. Mikä on minimi syyshuolto? Öljynvaihto, peräöljyt, säilöntäainetta bensiiniin, moottoripesu, suolavedet pois ja makeavesihuuhtelu? Muuta?

11

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljynsuodattimen vaihto. Bensan säilöntäaine on turha. Kone käyntiin ja bensaletku irti ja antaa käydä kunnes sammuu. Tankissa oleva bensa ei mene miksikään kevääseen mennessä. Jos ihan varman päälle haluaa ottaa niin tuoretta bensaa sekaan keväällä. Minulla on ainakin toiminut homma OK noin jo vuosia 2000 vuoden kaasarikoneella. Sitä paitsi onhan noin tuore moottori jo ruiskukone? Silloinhan ei kaasariin muutenkaan jää bensaa seisomaan?

      • Anonyymi

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.

        Kappas, tuli vähän änkytystä, sori siitä...


    • Anonyymi

      Sinkkien tarkistus ja tarvittessa vaihto. Melkein kyllä katsoisin mitä käyttöohjeessa sanotaan ja noudattaisin ohjeita. Huollon laiminlyönti kostautuu jossakin vaiheessa.

    • Anonyymi

      Jos itse huoltaa, niin voi tulla takuun kanssa ongelmia.

      Jatkotakuu on ihan varmasti sidottu merkkihuoltoon.

      • Anonyymi

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.

        Tarkista itse omat luulosi. Tietoni olen tarkistanut lukemalla takuuehdot ja käyttöoppaan.


    • Anonyymi

      Tunnen henkilöitä, jotka eivät tee lainkaan syyshuoltoa, ja koneet toimivat vuodesta toiseen. Tämähän on minimi, mutta siinä on riskejä.

      Suolavedessä ajon jälkeen tulee ajaa kone puhtaaksi makeavedellä, itse teen sen saavissa - sen verran kauan että termostaatti aukeaa ja vesi kiertää myös lohkossa.
      Tämän pyrin tekemään pienkonebensalla, hyvin tärkeää jos on käytetty 95 bensaa, ettei sitä jää polttoainejärjestelmään.

      Säilöntäainetta en ole käyttänyt, eikä 98:lla ole ollut säilytysongelmia talven yli eteläsuomessa.

      Itse vaihdan koneöljyn vain jos olen ajanut sen verran, että öljy on selvästi muuttunut tummaksi, usein alle 30 h ajon jäkeen öljy on vielä täysin kirkasta, ja vaihdan sen kahden vuoden välein, samalla vaihdan suodattimen.

      Peräöljyä en myöskään vaihda, jos alaruuvista valutettu näyte on kirkas, mutta pienikin epäily asian suhteen johtaa vaihtoon.

      Tulppia vaihdan hyvin harvoin, mutta pidän uusia varatulppia työkaluineen mukana veneessä. Monen veneilyvuoden ja monen koneen omistajana en ole vielä koskaan törmännyt rikkinäiseen tulppaan, toki tunnit konetta kohti ovat olleet aika niukat. Huollossa ovat kyllä aina vaihtaneet tulpat silloin kun olen teettänyt huollot siellä.

      Itse säilytän isommat veneet moottoreineen ulkona talvisin, jolloin potkurin poistaminen takaa ettei se talven aikana katoa. Samalla kun sen poistaa laitan potkuriakseliin akselirasvaa. Koneessa oleva pulttilukko on myös syytä avata ja rasvata tarvittaessa, yhden mallin kanssa oli aikonaan hankaluuksia kun se oli ruostunut / rasvat kuivuneet kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe