Syyshuolto Yammu 40, vm 2020

Anonyymi

Vuoden vanha Yamaha 40hv. Mikä on minimi syyshuolto? Öljynvaihto, peräöljyt, säilöntäainetta bensiiniin, moottoripesu, suolavedet pois ja makeavesihuuhtelu? Muuta?

11

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljynsuodattimen vaihto. Bensan säilöntäaine on turha. Kone käyntiin ja bensaletku irti ja antaa käydä kunnes sammuu. Tankissa oleva bensa ei mene miksikään kevääseen mennessä. Jos ihan varman päälle haluaa ottaa niin tuoretta bensaa sekaan keväällä. Minulla on ainakin toiminut homma OK noin jo vuosia 2000 vuoden kaasarikoneella. Sitä paitsi onhan noin tuore moottori jo ruiskukone? Silloinhan ei kaasariin muutenkaan jää bensaa seisomaan?

      • Anonyymi

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiseen kommenttiin viitaten, olen itsekin käyttänyt vain 98E bensaa. Yamahan maahantuoja ei ei suosittele käyttämään 95E:tä.

        Kappas, tuli vähän änkytystä, sori siitä...


    • Anonyymi

      Sinkkien tarkistus ja tarvittessa vaihto. Melkein kyllä katsoisin mitä käyttöohjeessa sanotaan ja noudattaisin ohjeita. Huollon laiminlyönti kostautuu jossakin vaiheessa.

    • Anonyymi

      Jos itse huoltaa, niin voi tulla takuun kanssa ongelmia.

      Jatkotakuu on ihan varmasti sidottu merkkihuoltoon.

      • Anonyymi

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perus huollot voi tehdä itse eikä vaikuta takuuseen. Jakopääremppa ja venttiilinvälysten säätö kannattaa jättää ammattilaiselle jos ei ole aiempaa kokemusta.

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta takuuseen.
        Ja perustelut tähän oli?

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuuehdoissa ei kielletä huoltamasta itse. Käyttöohjeissa maitaan että voi huoltaa itse jos omaa tarvittavat tiedot, taidot ja välineet. Suosittelevat kylläkin merkkihuollon käyttöä ja jatkoturva edellyttää sitä. Sensijaan huollon laiminlyönti saattaa johtaa takuun raukeamiseen eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee poikkeamaan hulto-ohjelmasta.

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa nyt kuitenkin tarkastaa ne omat tiedot.

        Autot kuuluu suomessa ryhmäpoikkeusasetukseen, jolloin huoltopaikan voi itse valita.
        Mutta perämoottorit, moottoripyörät, mopot, moottorikelkat jne ei kuulu siihen.
        Joten merkkihuolto on ainoa huoltopaikka silloin, kun haluaa, että takuu on voimassa.
        Takuuaikan näyttövelvollisuus on takuun antajalla.
        Ongelmia saattaa tulla, jos vie kolme vuotaan peräprutkun jonkun vian takia huoltoon ja huoltokirjassa ei ole yhtään merkintää tai asiakkaan omia harakanvarpaita.
        En sano, etteikö takuu toimisi, mutta voi olla ongelmia.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että monella tuotteella on jatkotakuu.
        Lainaus: Tarjoamme 3 vuoden tehdastakuun päälle 2 vuotta jatkoturvaa, kun käytät perämoottorisi määräaikaishuolloissa valtuutetussa Yamaha-verkostossa. Palkitsemme asiakkaamme siis yhteensä 5 vuoden turvalla.

        Tarkista itse omat luulosi. Tietoni olen tarkistanut lukemalla takuuehdot ja käyttöoppaan.


    • Anonyymi

      Tunnen henkilöitä, jotka eivät tee lainkaan syyshuoltoa, ja koneet toimivat vuodesta toiseen. Tämähän on minimi, mutta siinä on riskejä.

      Suolavedessä ajon jälkeen tulee ajaa kone puhtaaksi makeavedellä, itse teen sen saavissa - sen verran kauan että termostaatti aukeaa ja vesi kiertää myös lohkossa.
      Tämän pyrin tekemään pienkonebensalla, hyvin tärkeää jos on käytetty 95 bensaa, ettei sitä jää polttoainejärjestelmään.

      Säilöntäainetta en ole käyttänyt, eikä 98:lla ole ollut säilytysongelmia talven yli eteläsuomessa.

      Itse vaihdan koneöljyn vain jos olen ajanut sen verran, että öljy on selvästi muuttunut tummaksi, usein alle 30 h ajon jäkeen öljy on vielä täysin kirkasta, ja vaihdan sen kahden vuoden välein, samalla vaihdan suodattimen.

      Peräöljyä en myöskään vaihda, jos alaruuvista valutettu näyte on kirkas, mutta pienikin epäily asian suhteen johtaa vaihtoon.

      Tulppia vaihdan hyvin harvoin, mutta pidän uusia varatulppia työkaluineen mukana veneessä. Monen veneilyvuoden ja monen koneen omistajana en ole vielä koskaan törmännyt rikkinäiseen tulppaan, toki tunnit konetta kohti ovat olleet aika niukat. Huollossa ovat kyllä aina vaihtaneet tulpat silloin kun olen teettänyt huollot siellä.

      Itse säilytän isommat veneet moottoreineen ulkona talvisin, jolloin potkurin poistaminen takaa ettei se talven aikana katoa. Samalla kun sen poistaa laitan potkuriakseliin akselirasvaa. Koneessa oleva pulttilukko on myös syytä avata ja rasvata tarvittaessa, yhden mallin kanssa oli aikonaan hankaluuksia kun se oli ruostunut / rasvat kuivuneet kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      90
      5393
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      74
      4719
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      133
      4682
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      370
      2124
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      97
      1766
    6. 99
      1627
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1517
    8. 356
      1222
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      58
      1054
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1021
    Aihe