Ihmisen muotoinen Jumala?

Madhava

* Vai: Jumalan muotoinen ihminen? *


### ... etten vain millään voi kuvitella että Jumala näyttäisi siltä kuin Krishna näyttää kaikissa kuvissa.. Miten Hän voi olla kaikkialla läsnä oleva jos hän on ihmisen hahmoinen? Ja miten Jumala yleensäkin voi olla ihmisen hahmoinen? Se jo kielii ihmisen rajoittuneesta ajattelusta... :/

Kerran Krishnan ystävät ja veli Baladeva tulivat kantelemaan Äiti Yashodalle, "Ma, ma, Krishna söi mutaa! Toru Krishnaa, ei mutaa ole hyvä syödä."

Krishna selitteli, "Dauji (isoveli) on vaan minulle kateellinen kun hävisi leikissä, ja muut pojat ovat nyt liittoutuneet minua vastaan myös."

"No Krishna, tulepas tänne, ja sano AA-A, suu auki." Ja Krishnan suussa näkyivät lukemattomat maailmankaikkeudet. Joissa näkyi lukemattomia Äiti Yashodia katsomassa lukemattomien Krishnojen suuhun, jossa näkyivät lukemattomat maailmankaikkeudet...

Syy siihen, miksi Jumala on ihmisen muotoinen, on hyvin yksinkertainen: Tehdäkseen mahdolliseksi läheisen, rakastavan suhteen kanssamme.


### Lisäksi musta tuntuu inhottavalta nimetä Jumalaa.. Ihan kamalaa.. Ei Jumalalla vain voi olla nimeä.. ###

Miksi ei? Onhan sinullakin. Olisiko Jumala sinua vähäisempi?

18

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaborone

      "Miksi ei? Onhan sinullakin. Olisiko Jumala sinua vähäisempi?"
      Pikemminkin, Jumala on niin ylhäinen, että Hänelle ei voisi antaa mitään nimeä, sillä mikään nimi ei voi kuvata Häntä, kun Hän on niin suuri..

      "Syy siihen, miksi Jumala on ihmisen muotoinen, on hyvin yksinkertainen: Tehdäkseen mahdolliseksi läheisen, rakastavan suhteen kanssamme."
      Todellakin YKSINKERTAISTA. Mutta entäs Hänen suhteensa muiden kanssa? Ajatteles, millaisia kaikkia otuksia tähän äärettömään avaruuteen mahtuu... Eikä niistä murto-osakaan ole varmasti ihmisiä! Sitä ajatusta en myöskään hyväksy, että vain ihmiset voisivat olla yhteydessä Jumalaan, joten se ei kelpaa selitykseksi..
      Ehkäpä Jumalalla on äärettömästi hahmoja, yksi hahmo per yksi otus? Hän voisi olla jokaiselle juuri sellainen kuin kyseiselle henkilölle on parasta... Vai mitä?

      Anteeksi mun tyhmät höpötykseni siinä edellisessä uudessa aiheessa, minähän tässä rajoittunut olen....

      Hare Krishna :)

      • Madhava

        ### Pikemminkin, Jumala on niin ylhäinen, että Hänelle ei voisi antaa mitään nimeä, sillä mikään nimi ei voi kuvata Häntä, kun Hän on niin suuri.. ###

        Jos sanomme, että hän on niin suuri, ettei häntä voida nimetä, rajoitamme hänen kaikkivaltiuttaan. Upanishadeissa sanotaakin hänen olevan pienintäkin pienempi ja suurintakin suurempi. Eli hän voi olla ihan minkä tahansa kokoinen haluaa, ja antaa itseään kutsuttavan lukemattomilla nimillä jos niin haluaa.


        ### Todellakin YKSINKERTAISTA. Mutta entäs Hänen suhteensa muiden kanssa? Ajatteles, millaisia kaikkia otuksia tähän äärettömään avaruuteen mahtuu... Eikä niistä murto-osakaan ole varmasti ihmisiä! Sitä ajatusta en myöskään hyväksy, että vain ihmiset voisivat olla yhteydessä Jumalaan, joten se ei kelpaa selitykseksi..
        Ehkäpä Jumalalla on äärettömästi hahmoja, yksi hahmo per yksi otus? Hän voisi olla jokaiselle juuri sellainen kuin kyseiselle henkilölle on parasta... Vai mitä? ###

        Luepa tämä: http://vedabase.net/sb/3/9/11/


      • Krisangi
        Madhava kirjoitti:

        ### Pikemminkin, Jumala on niin ylhäinen, että Hänelle ei voisi antaa mitään nimeä, sillä mikään nimi ei voi kuvata Häntä, kun Hän on niin suuri.. ###

        Jos sanomme, että hän on niin suuri, ettei häntä voida nimetä, rajoitamme hänen kaikkivaltiuttaan. Upanishadeissa sanotaakin hänen olevan pienintäkin pienempi ja suurintakin suurempi. Eli hän voi olla ihan minkä tahansa kokoinen haluaa, ja antaa itseään kutsuttavan lukemattomilla nimillä jos niin haluaa.


        ### Todellakin YKSINKERTAISTA. Mutta entäs Hänen suhteensa muiden kanssa? Ajatteles, millaisia kaikkia otuksia tähän äärettömään avaruuteen mahtuu... Eikä niistä murto-osakaan ole varmasti ihmisiä! Sitä ajatusta en myöskään hyväksy, että vain ihmiset voisivat olla yhteydessä Jumalaan, joten se ei kelpaa selitykseksi..
        Ehkäpä Jumalalla on äärettömästi hahmoja, yksi hahmo per yksi otus? Hän voisi olla jokaiselle juuri sellainen kuin kyseiselle henkilölle on parasta... Vai mitä? ###

        Luepa tämä: http://vedabase.net/sb/3/9/11/

        Ylhäisyys on hyvä sana kuvattaessa Dvaraka-moodia, mutta mitäpä se onkaan se Vrindavan-moodi? Mutta ei se sinänsä nimittelyyn vaikuta, nimityksiähän ne ovat. Ajatuksena lienee kuvailla jotain aivan erityistä, erästä tiettyä henkilöä, kehittää jotain aivan erityista erään henkilön tuntemusta ja niin, saada yhä uusia syitä rakastua Jumalaan... vai? Tietäjät ja viisaat? Arvoisa oppineisto? Mistä kannattaisi nimittelyssä lähteä liikkeelle?


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        ### Pikemminkin, Jumala on niin ylhäinen, että Hänelle ei voisi antaa mitään nimeä, sillä mikään nimi ei voi kuvata Häntä, kun Hän on niin suuri.. ###

        Jos sanomme, että hän on niin suuri, ettei häntä voida nimetä, rajoitamme hänen kaikkivaltiuttaan. Upanishadeissa sanotaakin hänen olevan pienintäkin pienempi ja suurintakin suurempi. Eli hän voi olla ihan minkä tahansa kokoinen haluaa, ja antaa itseään kutsuttavan lukemattomilla nimillä jos niin haluaa.


        ### Todellakin YKSINKERTAISTA. Mutta entäs Hänen suhteensa muiden kanssa? Ajatteles, millaisia kaikkia otuksia tähän äärettömään avaruuteen mahtuu... Eikä niistä murto-osakaan ole varmasti ihmisiä! Sitä ajatusta en myöskään hyväksy, että vain ihmiset voisivat olla yhteydessä Jumalaan, joten se ei kelpaa selitykseksi..
        Ehkäpä Jumalalla on äärettömästi hahmoja, yksi hahmo per yksi otus? Hän voisi olla jokaiselle juuri sellainen kuin kyseiselle henkilölle on parasta... Vai mitä? ###

        Luepa tämä: http://vedabase.net/sb/3/9/11/

        Noinhan se varmasti onkin miten sanoit :)

        Yleensä kuitenkin kun sanon että Hän on Suuri, tarkoitan Hänen voimiaan jne.. Mutta onkohan sitten niin että Hän voi olla myös kaikista heikoin voimiltaan?

        Jaya Radhe!


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        ### Pikemminkin, Jumala on niin ylhäinen, että Hänelle ei voisi antaa mitään nimeä, sillä mikään nimi ei voi kuvata Häntä, kun Hän on niin suuri.. ###

        Jos sanomme, että hän on niin suuri, ettei häntä voida nimetä, rajoitamme hänen kaikkivaltiuttaan. Upanishadeissa sanotaakin hänen olevan pienintäkin pienempi ja suurintakin suurempi. Eli hän voi olla ihan minkä tahansa kokoinen haluaa, ja antaa itseään kutsuttavan lukemattomilla nimillä jos niin haluaa.


        ### Todellakin YKSINKERTAISTA. Mutta entäs Hänen suhteensa muiden kanssa? Ajatteles, millaisia kaikkia otuksia tähän äärettömään avaruuteen mahtuu... Eikä niistä murto-osakaan ole varmasti ihmisiä! Sitä ajatusta en myöskään hyväksy, että vain ihmiset voisivat olla yhteydessä Jumalaan, joten se ei kelpaa selitykseksi..
        Ehkäpä Jumalalla on äärettömästi hahmoja, yksi hahmo per yksi otus? Hän voisi olla jokaiselle juuri sellainen kuin kyseiselle henkilölle on parasta... Vai mitä? ###

        Luepa tämä: http://vedabase.net/sb/3/9/11/

        Täytyy sanoa suoraan, etten ymmärrä tuosta tekstistä juuri mitään (vaikka englannin numeroni on 9).. :/ Siinä on niin kauheesti kaikkea outoa sanastoa, niin.........

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Noinhan se varmasti onkin miten sanoit :)

        Yleensä kuitenkin kun sanon että Hän on Suuri, tarkoitan Hänen voimiaan jne.. Mutta onkohan sitten niin että Hän voi olla myös kaikista heikoin voimiltaan?

        Jaya Radhe!

        Toisinaan Vrajan pelloilla peuhatessaan Krishna löytää itsensä usein tantereelta ystävänsä selättämänä painiottelun päätteeksi.

        Eli nuo voimat ovat ihan hallinnan alla, ja niitä ilmennetään aina tilanteeseen sopivalla tavalla. Olisihan se ikävää, jos Jumala olisi jumissa omien mahtiensa kanssa ja siksi kykenemätön inhimilliseen kanssakäymiseen? Sitten voitaisiinkin kutsua häntä lempinimellä "Jumis".


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Täytyy sanoa suoraan, etten ymmärrä tuosta tekstistä juuri mitään (vaikka englannin numeroni on 9).. :/ Siinä on niin kauheesti kaikkea outoa sanastoa, niin.........

        Hare Krishna!

        Nopeana yhteenvetona, siinä kerrotaan kuinka Krishna ilmestyy palvojansa sydämeen täsmälleen siinä muodossa, jossa tämä on häntä palvonut. Tämä on myös eräs Bhagavad-gitan (4.11) ajatuksista, "Kuten minulle antaudutte ja minua palvotte, siten teille vastaan."


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        Nopeana yhteenvetona, siinä kerrotaan kuinka Krishna ilmestyy palvojansa sydämeen täsmälleen siinä muodossa, jossa tämä on häntä palvonut. Tämä on myös eräs Bhagavad-gitan (4.11) ajatuksista, "Kuten minulle antaudutte ja minua palvotte, siten teille vastaan."

        Sittenhän kaikki voi itse tehdä Krishnasta kuvan ja tehdä siitä juuri sellaisen mistä itse pitää eniten! :D Sitten Krishna tulee siinä muodossa.. :)

        Alankin pian tehdä sitä alttaria ja yritän miettiä mikä olisi kivoimman näköinen Krishna :) Ja siitä teen varmastikin sukupuolettoman, tai en ainakaan miestä! Anteeksi sulle, kun olet mies, mutta mulla vaan on vähän epäluuloja useimpia miehiä kohtaan (tosin en voi väittää, että ketkään Krishnan palvoja miehet kovin pelottavia olis.. :D )....

        Radhe Radhe!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Sittenhän kaikki voi itse tehdä Krishnasta kuvan ja tehdä siitä juuri sellaisen mistä itse pitää eniten! :D Sitten Krishna tulee siinä muodossa.. :)

        Alankin pian tehdä sitä alttaria ja yritän miettiä mikä olisi kivoimman näköinen Krishna :) Ja siitä teen varmastikin sukupuolettoman, tai en ainakaan miestä! Anteeksi sulle, kun olet mies, mutta mulla vaan on vähän epäluuloja useimpia miehiä kohtaan (tosin en voi väittää, että ketkään Krishnan palvoja miehet kovin pelottavia olis.. :D )....

        Radhe Radhe!

        Muistetaan kuitenkin, että palvonta ja palvelus tarkoittaa sellaista, jossa pyritään tekemään toinen onnelliseksi. Eli sen sijaan että itse "tekisimme Jumalamme", voisimme harkita jotain näistä hahmoista, joissa hän tunnetusti itse viihtyy.

        Jos miehen muoto sellaisenaan pelottaa, voithan laittaa Krishnan viereen Radhan. Radha joka tapauksessa näistä kahdesta on se, joka sanoo viimeisen sanan. :D


      • Krisangi
        Madhava kirjoitti:

        Muistetaan kuitenkin, että palvonta ja palvelus tarkoittaa sellaista, jossa pyritään tekemään toinen onnelliseksi. Eli sen sijaan että itse "tekisimme Jumalamme", voisimme harkita jotain näistä hahmoista, joissa hän tunnetusti itse viihtyy.

        Jos miehen muoto sellaisenaan pelottaa, voithan laittaa Krishnan viereen Radhan. Radha joka tapauksessa näistä kahdesta on se, joka sanoo viimeisen sanan. :D

        Voisitko selventää vielä kehotustasi? Miten henkisen elämän harjoittaminen voi vaikeutua, jos vaikeutuu, palvottaessa itselle mieluisinta Jumalan hahmoa? Minä kyllä tunnen paljon bhaktoja, jotka ovat valinneet kotialttareilleen juuri itseään eniten miellyttävät alttarihahmot!

        Vai vihjaatko (kun et suoraan viittaa)mahdollisesti johonkin panteistiseen hahmoon, vaikkapa? Mikä ongelma sellaisessa palvonnassa sitten olisi? Onhan meillä vaikkapa ihan kiviäkin alttareillamme :D ...

        Miksi koit tarpeelliseksi laittaa tämän lisäyksen? Onhan hyvänen aika hindulaisuudessa laaaaja kirjo jumalia... Heillä kaikilla on omat omistautuneet bhaktansa, vai miten tämän näet - onko heidän rakastamistaan kuvattava jollain toisella käsitteellä? Onko heidän antaumuksensa bhaktia laisinkaan?


      • Madhava
        Krisangi kirjoitti:

        Voisitko selventää vielä kehotustasi? Miten henkisen elämän harjoittaminen voi vaikeutua, jos vaikeutuu, palvottaessa itselle mieluisinta Jumalan hahmoa? Minä kyllä tunnen paljon bhaktoja, jotka ovat valinneet kotialttareilleen juuri itseään eniten miellyttävät alttarihahmot!

        Vai vihjaatko (kun et suoraan viittaa)mahdollisesti johonkin panteistiseen hahmoon, vaikkapa? Mikä ongelma sellaisessa palvonnassa sitten olisi? Onhan meillä vaikkapa ihan kiviäkin alttareillamme :D ...

        Miksi koit tarpeelliseksi laittaa tämän lisäyksen? Onhan hyvänen aika hindulaisuudessa laaaaja kirjo jumalia... Heillä kaikilla on omat omistautuneet bhaktansa, vai miten tämän näet - onko heidän rakastamistaan kuvattava jollain toisella käsitteellä? Onko heidän antaumuksensa bhaktia laisinkaan?

        Eli tässä en tarkoittanut sitä, että valitsemme esimerkiksi Krishnan eri hahmoista sen itsellemme mieluisan.

        Tarkoitin sitä, että henkinen elämämme saattaa olla hankalaa, jos teemme alttarillemme jumalan...

        - Jolla on seitsemän kättä ja viisi jalkaa,
        - Jolla on nenän tilalla porkkana,
        - Joka pukeutuu tiukkaan PVC-asuun, ja
        - Jonka lempiruokaa ovat koppakuoriaiset.

        Ja niin edelleen. Tarkoitin, että on parempi pitäytyä niissä muodoissa, joissa korkeinta on kautta aikojen puhtaalla antaumuksella palveltu, koska niissä muodoissa hän varmastikin on ilmestynyt. Siinä missä itse luomamme muodon olemassaololle ei sinänsä ole takeita, jollemme tätä puhtaalla antaumuksella lähesty. Ja puhdas antaumus taas tarkoittaa tämän palvelemista tavalla, joka tätä erityisesti miellyttää.


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        Muistetaan kuitenkin, että palvonta ja palvelus tarkoittaa sellaista, jossa pyritään tekemään toinen onnelliseksi. Eli sen sijaan että itse "tekisimme Jumalamme", voisimme harkita jotain näistä hahmoista, joissa hän tunnetusti itse viihtyy.

        Jos miehen muoto sellaisenaan pelottaa, voithan laittaa Krishnan viereen Radhan. Radha joka tapauksessa näistä kahdesta on se, joka sanoo viimeisen sanan. :D

        Tänään (siis sen jälkeen kun viimeksi kävin netissä ja juuri ennen kuin kirjoitin tämän viestin) ekaa kertaa mulle kävi niin, että aloin melkeinpä väkisellä tanssia kun lauloin mahaamantraa!! Se oli aivan mahtavaa!

        Mä vaan kävelin (ihan rauhallisesti) pellolla ja lauloin sitä ja sitten yhtäkkiä mä "näin" Krisnan kävelemässä vierelläni ja käännyin Häntä kohti ja Krishna hymyili niin että mä melkein aloin nauraa ja vain jatkoin laulamista (siinä onkin ihmettelemistä miten mua ei hävettänyt, en yleensä kehtaa laulaa kenenkään kuullen, niin entäs nyt sitten jollekkin täydelliselle..).. Yhdessä välissä purskahdinkin jo nauruun.. :D Aloin vaan heilua vähän ja sitten kohta huomasin tanssivani pitkin peltoa kykenemättä hallitsemaan itseäni (ja Krishna tanssi myös).. :) Aivan uskomatonta!! Ehkä eniten ihmettelen miten mua ei hävettänyt vaikka laulan niin kehnosti ja miten mua ei hävettänyt tanssikaan, vaikka tanssin vielä kehnommin..

        Enkä tiennyt että Krishnalla on joku erityinen hahmo missä Hän viihtyy parhaiten.. Mutta hienoa tietää, vaikkakin äskeisten kokemusteni jälkeen Krishna vaikuttaakin kaikkein parhaalta juuri siinä silkkivaatteisessa, sinertävässä, huilua soittavassa hahmossa.. Nytkin se seisoo mun vieressä kun kirjoitan sulle (eikä Krishna muuten ole mitenkään pelottava miehen hahmossakaan) :) Ja taidan kutsua Radhankin tänne...

        Juu, en oo mitenkään hullu/mielisairas tai muutakaan sellaista.. Tämä vaan on niin..
        Upeeta!!

        Jaya Radhe!!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Tänään (siis sen jälkeen kun viimeksi kävin netissä ja juuri ennen kuin kirjoitin tämän viestin) ekaa kertaa mulle kävi niin, että aloin melkeinpä väkisellä tanssia kun lauloin mahaamantraa!! Se oli aivan mahtavaa!

        Mä vaan kävelin (ihan rauhallisesti) pellolla ja lauloin sitä ja sitten yhtäkkiä mä "näin" Krisnan kävelemässä vierelläni ja käännyin Häntä kohti ja Krishna hymyili niin että mä melkein aloin nauraa ja vain jatkoin laulamista (siinä onkin ihmettelemistä miten mua ei hävettänyt, en yleensä kehtaa laulaa kenenkään kuullen, niin entäs nyt sitten jollekkin täydelliselle..).. Yhdessä välissä purskahdinkin jo nauruun.. :D Aloin vaan heilua vähän ja sitten kohta huomasin tanssivani pitkin peltoa kykenemättä hallitsemaan itseäni (ja Krishna tanssi myös).. :) Aivan uskomatonta!! Ehkä eniten ihmettelen miten mua ei hävettänyt vaikka laulan niin kehnosti ja miten mua ei hävettänyt tanssikaan, vaikka tanssin vielä kehnommin..

        Enkä tiennyt että Krishnalla on joku erityinen hahmo missä Hän viihtyy parhaiten.. Mutta hienoa tietää, vaikkakin äskeisten kokemusteni jälkeen Krishna vaikuttaakin kaikkein parhaalta juuri siinä silkkivaatteisessa, sinertävässä, huilua soittavassa hahmossa.. Nytkin se seisoo mun vieressä kun kirjoitan sulle (eikä Krishna muuten ole mitenkään pelottava miehen hahmossakaan) :) Ja taidan kutsua Radhankin tänne...

        Juu, en oo mitenkään hullu/mielisairas tai muutakaan sellaista.. Tämä vaan on niin..
        Upeeta!!

        Jaya Radhe!!

        Kauniin Krishnan kauniit nimet... Niin sitä pitää. :}

        Muistan itsekin samanlaisia kokemuksia ensimetreiltäni Krishnan nimen kanssa. Tätä kutsutaan nama-abhash:aksi, eli pyhän nimen säteiden heijastumaksi, aivan kuten jo nousevan auringon ensisäteet hälventävät pimeyden ja luovat kauneutta kautta maailman. Sitä auringon nousua odotellessa...

        Kokemusten kautta ymmärtäminen vie tuhatta teoriaa pidemmälle.


    • lalita

      -- Ja miten Jumala yleensäkin voi olla ihmisen hahmoinen? --

      Tähän kyllä jotenkin sopisi kertoa jotain Herra Varahadevasta. Mutta kenellä olisi hyvä lähde käytössään siihen? On muutenkin muistelemisen arvoinen, todella erityinen...

      • Madhava

        "Ja miten Jumala yleensäkin voi olla ihmisen hahmoinen?"

        "Ei hän ihmisen hahmoinen olekaan; hän on ison villisian, kilpikonnan ja kalan hahmoinen."

        Jep. :D


      • lalita
        Madhava kirjoitti:

        "Ja miten Jumala yleensäkin voi olla ihmisen hahmoinen?"

        "Ei hän ihmisen hahmoinen olekaan; hän on ison villisian, kilpikonnan ja kalan hahmoinen."

        Jep. :D

        Haluaa kuulla lisää herra Villisiasta!!!!

        *pomppii*


      • Madhava
        lalita kirjoitti:

        Haluaa kuulla lisää herra Villisiasta!!!!

        *pomppii*

        vasati dazana-zikhare dharaNI tava lagnA
        zazini kalaGka-kaleva nimagnA
        kezava dhRta-zUkara-rUpa jaya jagadIza hare

        "Hari, maailman valtias, ylistys sinulle!
        Oi Keshava, villisian muodossa pidit uponnutta maata syöksyhampaasi kärjellä,
        ja se näytti aivan täplältä kuussa..."

        - Runoilija Jayadeva


      • lalita
        Madhava kirjoitti:

        vasati dazana-zikhare dharaNI tava lagnA
        zazini kalaGka-kaleva nimagnA
        kezava dhRta-zUkara-rUpa jaya jagadIza hare

        "Hari, maailman valtias, ylistys sinulle!
        Oi Keshava, villisian muodossa pidit uponnutta maata syöksyhampaasi kärjellä,
        ja se näytti aivan täplältä kuussa..."

        - Runoilija Jayadeva

        Millainen sen villisian elinympäristö sitten onkaan? Miksipä juuri villisian muoto? Millaisissa olosuhteissa herramme Hari oikein työskentelikään ja tehtäväänsä suoritti?

        *miettii itsekseen ja harmittelee, kun ei ole herrasta kertovia villisikakirjoja ulottuvilla*

        Voisi saada mietiskeltävää mielenkohotukseksi, kun on taas tuo vappukin tulossa (eikä voi olla ihan sisälläkään koko aikaa, eikä toisaalta haluaisi tuomitakaan ihmisiä ja ihmisten toimintaa lohduttomasti). Nyt kun näitä keskusteluja sananmukaisesti on kaikesta maan ja taivaan välillä käyty ja koetettu kehittää sitä Krishna-tietoisuutta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe