Laitatko itse ruokasi vai käytätkö valmisruokia ?
Itse en ole koskaan suosinut kaupan valmisruokia, ainoa mitä olen ostanut on maksalaatikko, tosin sekin vain yhdeltä tuottajalta, ei "äitien tekemää."
Olen samaa mieltä Kapen kanssa enkä käytä edes niissä marinointlitkuissa uitettuja tuotteita vaan ostan aina lihat ja kalat naturellina.
https://www.suomi24.fi/viihde/kape-aihinen-kavahtaa-uusia-vege-tuotteita-tutkikaa-hyvat-naiset-ja-herrat-etta-mita-niissa-on?utm_source=suomi24.fi&utm_medium=recommendation_widget
Mitä suuhusi laitat ?
34
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olen syönyt viitisen vuotta pääasiassa valmiseineksiä. Kyllä niilläkin itsensä hengissä pitää. Ne ovat mainettaan parempia. Valikoimaa on paljon. Joskus keittelen pottuja.
- Anonyymi
Minä ostin mikrouuniin 1986, sen jälkeen en ole edes yrittäny tehdä itse ruokaa.
Aikaisemmin yritin....ja menin ulos syömään. Ei sitä mössöä syönyt edes naapurin koira.
Valmis sapuskat, jonkun äiti ne on tehnyt;)
- Anonyymi
On väitetty, että teollisesti prosessoitu ruoka ei pitkän päälle ole hyvä suolistolle
eikä muutenkaan. Tiedä häntä.- Anonyymi
Piimän kanssa.
- Anonyymi
Itse ostan kaupan valmisruokia joissa sydän merkki. Syön paljon myös pakase altaista ostettuja mustikoita,vademia.Käsivammat estää poimian liikeen käsissä.Lisäkis lähi metsä koiria paljon,ei houkuta sieltä pomia marjoja.Toista sen on maalaiskaupungit ja niiden metsät. Pitemälle ei pääsekun ei ajokorttia ei autoa ja ukkokin kuoli 4kk sitten,meni kuski.Olen normaali painoinen,joten valmisruuat ei hormooni tasapinoa sotke.Veri arvotkin hyvät kun en tupakoi en kapakoi ja harrastan liikuntaa, ihan joka päivä.Hienoa se jos yksin asuvat itse valmistavat terveellisen ruuan,Perhelisille se on tietysit normaalia.
- Anonyymi
Perheessämme ei ole koskaan käytetty eineksiä. Ainoat poikkeukset olivat minun maksalaatikko-ostokseni ollessani viikot yksin puutteen torjunnassa muualla.
Vaimoni ruokki penskat ja minut perusraaka-aineista valmistetuilla sapuskoilla.
Kun oli tarkoitus tehdä jotain parempaa lihasta, varsinkin riistasta tai lampaasta ja kalasta niin minä tein pöperöt.
Kun kotiuduin lopullisesti päätoimiseksi kotimieheksi 20 vuotta sitten olen minä tehnyt kaikki sapuskat yhtä vuosittaista poikkeusta lukuun ottamatta. Vaimo haluaa kerran vuodessa tehdä sapuskan, etten minä voi leuhkia tekeväni kaikki.
Hauraana vanhuksena on raaka-aine ostosten valikoima syöpynyt mieleeni ajatellen vaimoni allergioita ja muita rajoituksia sekä omia ravinnekoostumukseen liittyviä tarpeitani.
Eineksillä, ei edes makkaroilla ole juurikaan sijaa lautasillamme. - Anonyymi
Rinesruokia olen ollu valmistamassa ja sanalla tavalla tehdään kuin kotonakin, paitsi hygieenisemmin.
- Anonyymi
Yhtä valmisruokaa kaipaan kovasti : Saarioisten vihanneskiusausta.
Se oli hyvää sellaisenaan ja lisukkeena.
Soitinkin Saarioiselle "miksi te lopetitte sen, ottakaa se taas valmistuslistalle!"
"Aikansa kutakin", vastattiin eikä sitä ole tullut takaisin.
- Anonyymi
Einesruokia, tarkoitin.
- Anonyymi
Sekasyöjä.
Sapuskasta on aina menossa jokin päivänpolttava polemiikki, aina ikäänkuin "keksitään" uusia terveysvillityksiä. Sama asiahan on itse ruuvissa, aina tulee "uusia" muotiruokia, joista sitten keuhkotaan ympäriinsä. Tottahan suomesssa on muutamissa vuosikymmenissä ruokailutottumukset ja ruuatkin muuttuneet paljon. Einekset ikäänkuin keksittiin joskus viiskytluvulla ja net on kehittyneet paljon maksalaatikon keksimisen jälkeen.
Maksalaatikko muuten eräs harvoista ruuista, jota en ole itse koskaan kokannut. Muistin mukaan mutsi teki tosi hyvää maksalodjua, eikä se ole edes vaikeeta tehdä, mutta kun ihan ok laatikon saa kaupasta reilulla eurolla, eipä viitsi alkaa kokeileen.
Mainiten, pidän paljon silakkalaatikosta ja teen sitä itsekin. Nyt söin neljä päivää putkeen silakkalaatikkoa, eikä kai ihan heti ala mieli tekemään. Kun siinä yks perusjuttu einesten suosioon, on hankalaa ja turhauttavaakin kokata yks annos, paljon helpompi ostaa se kaupasta. Ei kiinnosta pelata pakastimen ja vanhenevien ruuanjämien kans, pakasteita voi niitäkin ostaa kaupasta.
Siitä olen samaa mieltä, tuoteselosteet ois syytä lukaista. Valmisruuissa mua häiritsee kai eniten suuri suolan määrä ja toisekseen, energiapitoisuus, elikkäs kalorit voi olla yllättävän suuria nekin.
Einekset kuitenkin nykyisin laadukkaita ja mainittava tietenkin veget, net ällistyttävänkin hyviä, maultaankin. Esimerkkinä Möttönen, jonka vegeversio on paljon maukkaampi, kuin normi lihis. Mun mieleä hyvä myös, on kehitelty noita lihaa vastaavia vegejuttuja. Mä en miellä niitä lihan korvikkeiksi, vaan eri tuotteiksi, joita voi käyttää samalla tavalla ruuan valmistuksessa, kuin lihaakin. Kuitenkin eri tuote siis. Mainitaan nyt Mifu. Joopajoo, tulee mieleen jokin raejuusto, mutta hitto, se rakenteeltaan kokolailla samanlainen, kuin broileri. Ja mautamallahan ruokaan maku tehdään. Mifussa huvittavinta, se on eläinkunnan tuote, elikkäs oikeestaan täysfuulaa koko idea _D
Kun itse sapuska on vaihtelevaa, olkoon sitten ite kokattua, einestä, tai ravintolaruokaa, ei mene pahasti metsään. Ite kaikkiruokainen, mutta kaikki ei oo. Sen takia hyvä, kaupoista, ravintoloista jne saa nykyisin erikoisruokavalioruokia.
Jaajaa, suunnitelmissa tehdä viikonlopulla rössyä. Sitä ei saa kuin muutamasta ravintolasta suomessa, eikä sitä saa eineksenä, ei pakasteena valmiina. Kattilallisen kyllä kietaisee naamariin parissa päivässä, sen jälkeen sitten syödään jotain muuta, vaikka sushia, tai muuta kalaruokaa. Oletettavimmin valmisruokaa, koska ei sitä päntiönään viiti kokkaillakkaan.
=DW=- Anonyymi
"Jaajaa, suunnitelmissa tehdä viikonlopulla rössyä"
No nythän mä hokasin, että asutkin jossain Oulun seudulla, koska jo aiemmin oudoksuin tuota "net" sanontaasi.
Pakko oli googlata tuo rössy, jonka yhdistin ensin mielessäni raaa´n perunan raasteesta tehtyyn ruokaan, siis ne perunat paistetaan pannulla, mutta veripalttua ja sianläskiä!
Katselin eilen kaupasta sianlihasiivuja tehdäkseni kunnon läskisoosin, mutta hinta? Melkein 10,-€/kg, entisen 6,-€ hintaan verrattuna, mutta oli kyllä aika silavaiset siivutkin.
ystäväsi jo Surfin ajoilta - Anonyymi
Mitähän toi mifu on ? Olen kyllä kuullut sanan. Kokeilin viime viime viikolla saada
proteiinilisää soijarouheesta. Ripuli ei ole vieläkään mennyt ohi.
Se aiheuttaa herkästi sitä ja ilma- ja vatsavaivoja.
Onneksi ei ole ollut pakko lähteä liikenteeseen. Kaikki olisi saanut perua.
- Anonyymi
Hernesoppa on ollut vakituinen einesostos jo vuosia, ja muutamia muita tulee välillä ostettua.
Kyllä tänä päivänä on todella hyviä ja monipuolisia sekä laadukkaita ruokia.
Jos on valmis maksamaan, niin.saa parempia sapuskuja , kuin monen kotisafkan laittamana.- Anonyymi
Pitää paikkansa. Hyviä valmisruokia on ja purkkihernekeitto maistuu aina !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää paikkansa. Hyviä valmisruokia on ja purkkihernekeitto maistuu aina !
Tölkistä raakana.
Joskus nuorena hokasin, kun vetää tölkillisen hernaria suoraa tölkistä ja kittaa pari mukia kahvia päälle, tuleepi niin maha täyteen, että ei tosikaan. Hernari turpoo mahassa. Sitäpaitsi, kylmä hernari on oikeasi hiton hyvän makuista, tekeehän jotkut tuutinkiakin, joka melkein sama asia.
Aika harvoin viittii alkaa herneitä liotteleen jne, mutta on se toki vielä maukkaampaa. Joo rutkasti läskiä, porkkanaa ja sipulia. Jotenkin mun mielestä hernariin kuuluu reilu sipuli, Vois tietenkin tuunata tölkkikamaa, mutta se jotenkin menee kokkauksen puolelle, eikä se ole oikein tölkkikeiton idea.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tölkistä raakana.
Joskus nuorena hokasin, kun vetää tölkillisen hernaria suoraa tölkistä ja kittaa pari mukia kahvia päälle, tuleepi niin maha täyteen, että ei tosikaan. Hernari turpoo mahassa. Sitäpaitsi, kylmä hernari on oikeasi hiton hyvän makuista, tekeehän jotkut tuutinkiakin, joka melkein sama asia.
Aika harvoin viittii alkaa herneitä liotteleen jne, mutta on se toki vielä maukkaampaa. Joo rutkasti läskiä, porkkanaa ja sipulia. Jotenkin mun mielestä hernariin kuuluu reilu sipuli, Vois tietenkin tuunata tölkkikamaa, mutta se jotenkin menee kokkauksen puolelle, eikä se ole oikein tölkkikeiton idea.
=DW=mä kans joskus syöny hernekeittopurkista suoraa,
on muuten sairaan hyvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mä kans joskus syöny hernekeittopurkista suoraa,
on muuten sairaan hyvää.SAVUPOTKAHERNEROKKA
Kivikylän hernekeitto maistuu vähän savustetulle lihalle.
Niinkuin ennen tein rokan savustetusta potkasta, joita myytiin lähi-Elannon tiskillä.
Siitä on ikuisuus. Ei mitään savupotkia enää myydä kuin korkeintaan hallissa.
- Anonyymi
Tuorepuuroa täysjyväviljasta. Raasteita tai keitettyjä juureksia raejuustolla. Perunaa, joskus täysjyväriisiä ja -makaroonia. Herneitä, papuja. Tuoreesta lihasta ja kalasta paistettuja palasia. Täysjyväruisleipää. Piimää maitoa, laadukkaita kylmäpuristettuja öljyjä, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Pari munaa viikossa. Näitä kotona, en juuri koskaan laita lämmintä ruokaa.
Jos joku tarjoaa tai olen kylässä, kaikki läskivoileivät, valmisruoat ja sörsselit kelpaavat. Olen kaikkiruokainen ja ruokahalut on hyvät, vaikka se ei päälle päin näy.
Yksi inhokki on, sacherkakkumaiset märät rasvaiset tummat kaakao-leivonnaiset. Voi yök. - Anonyymi
Entisessä elämässäni tein enimmäkseen itse kaiken. Kun terveysongelmia on tullut,
enää en jaksa vääntää itse enkä käy edes kaupassa. Tilaan valmisruuat Alepa-kauppakassista kotiin kerran viikossa.
Joskus mielenhäiriössä saatan tilata sieltä 800 grammaisen kasslerinpalan
ja siivuttaa sen pataan kypsymään asiaankuuluvine lisukkeineen. - Anonyymi
Kape Aihinen linkissä:
"- Tutkikaa hyvät naiset ja herrat, että mitä niissä on. Mun on vaikea niihin syttyä, sillä niissä ei ole aitoja juttua, ei ole porkkanoita, eikä lanttua, ei pihviä, ei siikaa. Esimerkiksi kaurakermassa voi olla yksi prosentti kauraa ja sen lisäksi palmuöljyä."
Kyllä ihmiset tuon tietävät, mutta porkkanalaatikossa ON porkkanaa jonkun verran
ja lanttulaatikossa ON lanttua, mutta kauratuotteet on vettä.
Kahden euron" kauramaidossa" on kolmen kauraryynin verran kauraa
eikä juuri muuta. Hinta on siihen nähden hirvittävän korkea.
Kinkku- ja kirjolohikiusauksissa on noin 20 grammaa kinkkua tai kirjolohta.
Sen tietää. Se lukee tuoteselosteessa. Ostankin joskus lisukkeeksi kinkkukiusaukseen Kivikylän lihapullia tai kirjolohikiusukkseen paketin
kylmäsavulohta, josta riittää leivän päällekin.
Valmisruokia voi "sumplata."- Anonyymi
Kauramaitoa on helppo tehdä itsekin jos on omistaa mixerin tai sauvasekoittajan.
Täällä muutama ohje
3 dl gluteenottimia kaurahiutaleita
10 dl vettä
3 rkl öljyä ( mautonta)
sekoita kaikki ainekset 3 minuutin ajan suurella nopeudella maidoksi. Siivilöi neste siiviläharson läpi. Säästä jäljelle jäävät tuotteet vaikka sämpylöihin tai jauhelihapihveihin.
Neste säilyy jääkaapissa 3-4 vuorokautta. Voit maustaa nesteen esim. vaniljapulverilla , hyppysellisellä suolaa. Muista ravistaa kauramaitoa ennen käyttöä.
- Anonyymi
Jotain valmisruokaa lisänä, en edes mieti pääruokana valmisruokaa ruuanlaitto muutenkin mieluisaa, uusavuttomat saavatko hernispurkin auki, jos ei laittakoot herneet edellisenä iltana likomaan.
- Anonyymi
Ei tarvitse olla uusavuton, jos syö eineksiä.
- Anonyymi
Tottahan ne yön yli likoavat, mutta se tuntikausien keittäminen. Vaikka onhan meillä eläkeläisillä aikaa. Minä keitän koko paketin kerralla ja lisään keittovaiheessa sipulia, suolaa, timjamia, kasvisliemikuution.
Tämä saa olla perustana ja pakastan purkkeihin. Sitten hernekeittoa voi vaihdella sitä lämmittäessa mausteisella makkaralla, karjalanpaisti lihan jämillä, ym mitä mieleen juolahtaa ja kasvissyöjä lapsenlapsenikin voi syödä hernekeittoa.
- Anonyymi
Muutamaa muista joulua lukuun ottamatta aina kotiruokaa.
Jouluina jolloin molempien suku kokoontui meille jouluaattona, vaimo oli tehnyt itse laatikot, rosollit yms. mutta myöhemmät, oman perheen kesken vietetyt joulut söimme eineslaatikoita.
Elämänrytmimme oli sellainen, että vaimoni oli kotona penskojen yläasteikään saakka ja sen jälkeen meni kk-markettiin iltatöihin joten hän voi hoitaa sapuskapuolen päivisin sisältäen penskojen ruokkimisen koulun jälkeen omavalmisteilla.
Viikonloppujen safkat valmistin minä kuten myös kaikki pöperöt kotiin jäämiseni jälkeen.
Miksi? Terveellisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta ajatellen sisältö sekä tietenkin kustannus!
Olihan, ja on edelleenkin kotimiehelle ohjelmaa muun ohessa. - Anonyymi
Olen aina syönyt eineksiä, eikä niistä ole mitään haittaa terveydelle ollut. Omat laittamat ruoat vaativat yhdelle hengelle paljon kaikenlaista turhaa toimintaa. Tulee biojätettä runsaasti, ja varmasti paljon myös hukkaan menee ruokaa. Kaikki mausteet ja lisukkeet pitäisi aina olla varalla kaapissa. Tehdasruokaa kun syö elääkseen, eikä elä syödäkseen, niin hyvin päivä vaihtuu toiseksi.
- Anonyymi
Jos pitää einesten syöntiä jonain myrkyn syöntinä, niin älkää sitä antako lastenne syödä koulussa tai päiväkodissa. Niihin ruoat tuodaan laitoskeittiöistä eli käytännössä sama. Eineksiä on tutkittu ja ne todella ovatkin mainettaan huomattavasti parempia. Pakasteruoat säilyy siksi kun ne jäässä, käytännössä samat aineet kun kotona kokatessa, ehkä jopa parempiakin. Se, että einekset olisi jotain myrkkyä, on joku ihme vanha juttu .
- Anonyymi
Laitoskeittiöissä ei käytetä teollisia lisä- ja säilytysaineita kuten teollisesti valmistettaviin eineksiin käytetään. Luetteko koskaan niitä ainesluetteloita mitä tuotteeseen käytetty. Itse joudun lukemaan "suurennuslasin kanssa" jokaisen valmisruuan sisällön, siksi en niitä osta vaan teen kaiken ruokani itse ja saan puhdasta lisäaineetonta liioilla mausteilla kyllästämätöntä ruokaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitoskeittiöissä ei käytetä teollisia lisä- ja säilytysaineita kuten teollisesti valmistettaviin eineksiin käytetään. Luetteko koskaan niitä ainesluetteloita mitä tuotteeseen käytetty. Itse joudun lukemaan "suurennuslasin kanssa" jokaisen valmisruuan sisällön, siksi en niitä osta vaan teen kaiken ruokani itse ja saan puhdasta lisäaineetonta liioilla mausteilla kyllästämätöntä ruokaa.
Toisaalta.
Nämät E-koodit on vaan teollisuuskoodeja sinällään tavallisille aineille. Esim. E260 tarkoittaa etikkahappoa, tai E420 glyserolia, E948 on sitten happi.......
Tavallaan mausteetkin on lisäaineita, iteasiassa liiallisesti käytettynä monet myrkyllisiä: muskotti, kaneli, ja onpa omenan siemenissäkin syanidia :D
Mun käsittääkseni on hyvä, että tietää, mitä ruuassa on ja se selitetään just näissä lisäainemerkinnöissä. Merkinnät hyvinkin hyödyllisiä allergikoille. Mutta tolleen, kun ostaa kaupasta saastuneessa meressä kasvaneen lohen, ei tiedä mitä myrkkyjä siinä on mikromuovien lisäksi.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta.
Nämät E-koodit on vaan teollisuuskoodeja sinällään tavallisille aineille. Esim. E260 tarkoittaa etikkahappoa, tai E420 glyserolia, E948 on sitten happi.......
Tavallaan mausteetkin on lisäaineita, iteasiassa liiallisesti käytettynä monet myrkyllisiä: muskotti, kaneli, ja onpa omenan siemenissäkin syanidia :D
Mun käsittääkseni on hyvä, että tietää, mitä ruuassa on ja se selitetään just näissä lisäainemerkinnöissä. Merkinnät hyvinkin hyödyllisiä allergikoille. Mutta tolleen, kun ostaa kaupasta saastuneessa meressä kasvaneen lohen, ei tiedä mitä myrkkyjä siinä on mikromuovien lisäksi.
=DW=Eiköhän Suomessa/EU:ssa ole aika tarkkaa mitä lisäaineita ruokaa saa laittaa ja kuinka paljon ? En pelkää E-koodiaineita.
Kassikirjolohille syötetään antibiootteja. Sen syöminen arveluttaa.
- Anonyymi
Kari ''Kape'' Aihinen, keittiömestari joka antaa myös neuvoja avioliiton ongelmiin:)
- Anonyymi
Niinkö ? Vaikka itki vaikeaa eroaan, jonka sanoi olleen oma vikansa.
- Anonyymi
Kieltämättä hymyilyttää, kun olen nähnyt yli 80 v. tutkivan ison suurennuslasin kanssa tuoteselostusta hyllyjen välissä, ja jupisevan haitallisista lisäaineista kumppanille ostoskärryihin nojaavalle.
- Anonyymi
Mua ei hymyilytä yhtään kun joudun nimenomaan mausteallergian takia tutkimaan ja olen huomannut sen että niissä selosteissa ei kaikkia mausteita luetella, siksi en uskalla ostaa. On pian hengenlähtö lähellä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1014954
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2502037- 891673
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401190Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3371163Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051100- 501099
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en1481070- 1111029
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os85984