Voiko hevosenlantaa käyttää sellaisenaan??

lannoitteena kasveille

Eli, voiko suht tuoretta hevosenlantaa käyttää lannoitteena puutarhan pensaille, puille ja muille kasveille, kun sen lapioi suoraan hevostarhasta kasvien juurille, eli joukossa ei ole mitään kuiviketta silloin, vain sitä itseään.. Pitääkö silloinkin antaa "palaa" jonkun aikaa, vaikka joukossa ei olekaan turvetta saati purua.

Eilen ehdin jo mättää lapiollisen jokaisen pihan puun, pensaan (koriste ja marja) ja osille kukkapenkeistäkin, samoin nurmikolle sitä levitin. Jos on hallaa näin käytettynä tuoreeltaan, voisiko joku fiksumpi opastaa, olin niin tohkeissani, etten osannut ottaa siinä vaiheessa huomioon tätä, vielä ehdin raapia ne pois juuristoilta, jos tulee kieltävä palaute...
Kiitos jo etukäteen !!

8

11657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klooni

      Ei ainakaan kasveille joista otetaan jotain syötävää, mukaanlukien marjat ja hedelmät.
      Siinä olevat haitalliset ainekset saattavat joutua syötävään osaan. Varsinkin vadelma ja mansikka ottaa herkästi.
      Palamattomasta lannasta voi joutua näitä haitallisia aineksia (bakteereita, viruksia yms.) valumavesien mukana vääriin paikkoihin.
      Muutenkin saadaksesi täyden hyödyn se pitäisi sekoittaa multaan ainakin vähän. Muutoin siinä oleva typpi haihtuu suurelta osin ilmaan ja loput huuhtoutuu sadeveden kanssa pois.
      Älä levitä mihinkään paksuna kerroksena.
      Jos nurmikossa on valkoapilaa niin se ei oikein pidä lannasta päällään.
      Kaikki koristekasvitkaan ei pidä lannasta sellaisenaan. Monille näistä sopii kuitenkin palanut lanta.

      • Kokeilee

        Entäs jos tuota tuoretta lantaa vähän liottaisi veteen ja tällä kastelisi kukkia / kasveja? Saisivatko siitä lannoitetta vai onko ihan tyhmä idea?


      • Klooni
        Kokeilee kirjoitti:

        Entäs jos tuota tuoretta lantaa vähän liottaisi veteen ja tällä kastelisi kukkia / kasveja? Saisivatko siitä lannoitetta vai onko ihan tyhmä idea?

        Tuo on aivan hyvä ja käyttökelpoinen jopa käytössä oleva idea.
        Muista vain ettet kastele kasveja joista otetaan jotain syötävää etenkään salaateja tai marjoja.
        Liuotuksen jäljiltä jäävä karkea aines (liukenematon) sopii koristepensaitten ja puitten juurille.


    • Suvi2

      hevosenlantaa ei pitäisi kompostoitumattomana käyttää lannoitukseen. Suositeltavaa olisi, että lanta muhisi kompostissa 3 vuotta.
      Tässäkin asiassa ollaan hyvin monta mieltä.

    • liian väkevää

      Kompostoimaton lanta on liian väkevää kasveille. Siinä on ainesosia, jotka eivät sovi kasveille. Kompostoi ensin ja sekoita multaan. Hyvää multaa saat kun jaksat odottaa pari kesää.

    • Klooni

      Voit uskoa neuvojani. Ne ovat varmasti oikein. Mielipiteitä on tietysti monia.
      Ei tuo kompostointi paha ole kuten vastauksissani kerroin. Jossain tapauksissa jopa välttämätön. Kuitenkin 3v on aivan turhaa. Vuosi riittää ja korkeintaan kaksi.
      Olen ammattipuutarhuri.

    • kukalinee1

      hevosenlantahan maatuu suht helposti. Puru seassa vie enemmän aikaa hajota, turve vähemmän. Vuosi on hyvä, tai syksyllä talven yli keossa peitettynä heinillä. Muiden eläinten lanta vaatii pidemmän kompostoinnin.

    • Näin meillä tehtiin

      kotona 50-luvulla..Vanhoihin sillitynnö hevosenlantaa ja räystään alle ja kerättiin sadevettä tynnöriin. Kiinteä aine laskeutuu pohjaan Sillä vedellä kasteltiin sitten marjapensaat, omenapuut,kukat ja ennen sadetta juurekset.Kiinteä aine sitten levitettii syksyllä kasvimaahan ja lapiolla käännettiin maahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe