Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kompostin

herättely

uskaltaako tähän aikaan "herätellä" komostia (lehtikomposti ja sitten sellainen pakastimesta väsätty komposti). vai jäätyykö vielä kun on yöpakkasia.
Kertokaa viherpeukalottomalle mitä teette komposteillenne tähän aikaan vuodesta.
Itselläni on 3 lehtikompostia, jotka ovat vielä keskeneräisiä (ei multaa vähään aikaan) ja sitten hyvännäköistä multaa on siellä "pakastin kompostorissa".

11

7418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa

      Kyllä minä ainakin jo herätin kompostit ja kumpikaan ei ole jäätynyt uudestaan.toinen käy jo tosi kuumana ja toinen hieman viileempänä .
      Tietty riippuu siitä asukoo Utsjoella vaiko etelä suomessa.

      • Oulun eteläinen.

        Minulla vielä jäässä,,,,,milloin lämpenee?Mitenkä "herättelen"?? Lisäsin siihen talven keittiöjätteet,[tietenkin peittelin ne]Odotan suurin toivein muhevaa ruokamultaa.

        Pitäisköhän muokata,,,,sitten kun sulaa?


      • multasormi
        Oulun eteläinen. kirjoitti:

        Minulla vielä jäässä,,,,,milloin lämpenee?Mitenkä "herättelen"?? Lisäsin siihen talven keittiöjätteet,[tietenkin peittelin ne]Odotan suurin toivein muhevaa ruokamultaa.

        Pitäisköhän muokata,,,,sitten kun sulaa?

        Keväällä yksi parhaimpia keinoja jäätyneen kompostin herättämiseksi on käyttää vaihdettavaa kuumavesikanisteria kompostorissa. Muutama päivä peräjälkeen kanisterin vesi lämmitetään uudelleen ja kompostoituminen alkaa jälleen.

        Tässäpä luonnonmukainen konsti seuraavaa vuotta varten.

        Tällaisista kasveista voidaan tehdä kompostiherätettä nopeuttamaan kompostin maatumista. Herätettä voi tehdä seuraavista kasveista, joita kaikkia käytetään seokseen yhtä paljon: rohtovirmajuuri, voikukka, nokkonen, kamomilla, siankärsämö, tammen kuori. Tarvittavat yrtit kuivataan miedossa lämmössä ja jauhetaan hienoksi esim. hieroamalla ne siivilän läpi. Tammen kuoren voi raastaa raastinraudalla. Lopuksi joukkoon lisätään hunajan ja maitosokerin seosta yhtä paljon kuin kutakin yrttiä. Maitosokeria saa apteekista. Heräte levitetään ohuina kerroksina kompostikerrosten väliin tai pannaan kompostiin tehtyihin reikiin. Preparaattien lisäämisen jälkeen komposti kastellaan vedellä.


      • laiska
        multasormi kirjoitti:

        Keväällä yksi parhaimpia keinoja jäätyneen kompostin herättämiseksi on käyttää vaihdettavaa kuumavesikanisteria kompostorissa. Muutama päivä peräjälkeen kanisterin vesi lämmitetään uudelleen ja kompostoituminen alkaa jälleen.

        Tässäpä luonnonmukainen konsti seuraavaa vuotta varten.

        Tällaisista kasveista voidaan tehdä kompostiherätettä nopeuttamaan kompostin maatumista. Herätettä voi tehdä seuraavista kasveista, joita kaikkia käytetään seokseen yhtä paljon: rohtovirmajuuri, voikukka, nokkonen, kamomilla, siankärsämö, tammen kuori. Tarvittavat yrtit kuivataan miedossa lämmössä ja jauhetaan hienoksi esim. hieroamalla ne siivilän läpi. Tammen kuoren voi raastaa raastinraudalla. Lopuksi joukkoon lisätään hunajan ja maitosokerin seosta yhtä paljon kuin kutakin yrttiä. Maitosokeria saa apteekista. Heräte levitetään ohuina kerroksina kompostikerrosten väliin tai pannaan kompostiin tehtyihin reikiin. Preparaattien lisäämisen jälkeen komposti kastellaan vedellä.

        Herää se komposti noilla ohjeilla, mutta kuulostaa työläältä. Itse herättelen kompostin talvellakin usein leidommilla keleillä.

        Heitän kompostiin ämpärillisen lämmintä vettä, johon olen lisännyt sokeria. Sitten vähän hämmennän siltä osin kuin on mahdollista. Eihän se sula kuin osasta kohtaa, mutta kompostin käymislämpö sitten sulattelee loput.


      • helpommin
        laiska kirjoitti:

        Herää se komposti noilla ohjeilla, mutta kuulostaa työläältä. Itse herättelen kompostin talvellakin usein leidommilla keleillä.

        Heitän kompostiin ämpärillisen lämmintä vettä, johon olen lisännyt sokeria. Sitten vähän hämmennän siltä osin kuin on mahdollista. Eihän se sula kuin osasta kohtaa, mutta kompostin käymislämpö sitten sulattelee loput.

        Luonnonmukaista ja ilmaista ureaa saa kun perhe pissii päivän ämpäriin joka sitten lämpimän veden kanssa hujautetaan kompostiin. Toimii varmasti.


    • typpeä

      Koko merkkaa myös , parin kuution tai isompi alkaa jo toimia pohjoisessakin.

      Lämmön nostoon tarttee olla typpeä , jos se on enimmäkseen kasvijätettä . Paras on urea, rakeina rautakaupasta , niin ei kerää kärpäsiä tai muita vieraita.

    • minulla ei

      Miksi minun komposti toimi koko talven?en ymmärrä onko teillä välillä kansi auki.Minulla on vain itsetehty komposti mutta se ajaa asiansa.Mielestäni ei tarvitse olla mikään merkkituote.

      • multa

        Millainen komposti pitää olla? Jos tekee esim. vanhasta pakastimesta niin mitä sille pitää tehdä että saa toimivan?


      • minä vaan
        multa kirjoitti:

        Millainen komposti pitää olla? Jos tekee esim. vanhasta pakastimesta niin mitä sille pitää tehdä että saa toimivan?

        Poistin sähköjohdon ja porasin muutaman ilmareiän yläreunaan. Laitoin verkon reikien päälle ettei kärpäset tms pääse munimaan.Tosin toimivaan kompostiin ne eivät mene mutta jos pääsee mätänemään se kyllä houkuttelee kaikenlaiset pörrääjät ympärilleen.Hyvin on toiminut jo vuosia!Sopivassa suhteessa kuiviketta ja ruuanjätteitä ja muuta, toimii kyllä.Liian kuivaan lisää kosteutta,mätänevä vaatii kuiviketta. Yksinkertaista?


      • kompostifriikki
        minä vaan kirjoitti:

        Poistin sähköjohdon ja porasin muutaman ilmareiän yläreunaan. Laitoin verkon reikien päälle ettei kärpäset tms pääse munimaan.Tosin toimivaan kompostiin ne eivät mene mutta jos pääsee mätänemään se kyllä houkuttelee kaikenlaiset pörrääjät ympärilleen.Hyvin on toiminut jo vuosia!Sopivassa suhteessa kuiviketta ja ruuanjätteitä ja muuta, toimii kyllä.Liian kuivaan lisää kosteutta,mätänevä vaatii kuiviketta. Yksinkertaista?

        Minullakin on kierrätyskeskuksesta aikoinaan ostettu pakastinkomposti ja se toimii tosi hyvin. Nykyään kylmälaitteet katsotaan ongelmajätteiksi, ja sen vuoksi kierrätyskeskuksissa ei niistä enää tehdä komposteja. Jos lähdet itse valmistamaan täytyy varmistaa että kylmäaineet saadaan talteen koska niissä on otsonikatoa aiheuttavaa freonia (miten ??)
        Lisäksi moottori öljyineen pitää poistaa.


    • lämpökompostori

      Eipä tarvinnu herätellä vaikka jäässä olikin. Hyvin heräs itsekin, nyt lämpö n. 40 astetta.
      On muutes tosi nopea vekotin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe