Kompostin

herättely

uskaltaako tähän aikaan "herätellä" komostia (lehtikomposti ja sitten sellainen pakastimesta väsätty komposti). vai jäätyykö vielä kun on yöpakkasia.
Kertokaa viherpeukalottomalle mitä teette komposteillenne tähän aikaan vuodesta.
Itselläni on 3 lehtikompostia, jotka ovat vielä keskeneräisiä (ei multaa vähään aikaan) ja sitten hyvännäköistä multaa on siellä "pakastin kompostorissa".

11

7472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa

Kyllä minä ainakin jo herätin kompostit ja kumpikaan ei ole jäätynyt uudestaan.toinen käy jo tosi kuumana ja toinen hieman viileempänä .
      Tietty riippuu siitä asukoo Utsjoella vaiko etelä suomessa.

• Oulun eteläinen.

Minulla vielä jäässä,,,,,milloin lämpenee?Mitenkä "herättelen"?? Lisäsin siihen talven keittiöjätteet,[tietenkin peittelin ne]Odotan suurin toivein muhevaa ruokamultaa.

Pitäisköhän muokata,,,,sitten kun sulaa?

• multasormi
        Oulun eteläinen. kirjoitti:

Minulla vielä jäässä,,,,,milloin lämpenee?Mitenkä "herättelen"?? Lisäsin siihen talven keittiöjätteet,[tietenkin peittelin ne]Odotan suurin toivein muhevaa ruokamultaa.

Pitäisköhän muokata,,,,sitten kun sulaa?

Keväällä yksi parhaimpia keinoja jäätyneen kompostin herättämiseksi on käyttää vaihdettavaa kuumavesikanisteria kompostorissa. Muutama päivä peräjälkeen kanisterin vesi lämmitetään uudelleen ja kompostoituminen alkaa jälleen.

Tässäpä luonnonmukainen konsti seuraavaa vuotta varten.

Tällaisista kasveista voidaan tehdä kompostiherätettä nopeuttamaan kompostin maatumista. Herätettä voi tehdä seuraavista kasveista, joita kaikkia käytetään seokseen yhtä paljon: rohtovirmajuuri, voikukka, nokkonen, kamomilla, siankärsämö, tammen kuori. Tarvittavat yrtit kuivataan miedossa lämmössä ja jauhetaan hienoksi esim. hieroamalla ne siivilän läpi. Tammen kuoren voi raastaa raastinraudalla. Lopuksi joukkoon lisätään hunajan ja maitosokerin seosta yhtä paljon kuin kutakin yrttiä. Maitosokeria saa apteekista. Heräte levitetään ohuina kerroksina kompostikerrosten väliin tai pannaan kompostiin tehtyihin reikiin. Preparaattien lisäämisen jälkeen komposti kastellaan vedellä.

• laiska
        multasormi kirjoitti:

Keväällä yksi parhaimpia keinoja jäätyneen kompostin herättämiseksi on käyttää vaihdettavaa kuumavesikanisteria kompostorissa. Muutama päivä peräjälkeen kanisterin vesi lämmitetään uudelleen ja kompostoituminen alkaa jälleen.

Tässäpä luonnonmukainen konsti seuraavaa vuotta varten.

Tällaisista kasveista voidaan tehdä kompostiherätettä nopeuttamaan kompostin maatumista. Herätettä voi tehdä seuraavista kasveista, joita kaikkia käytetään seokseen yhtä paljon: rohtovirmajuuri, voikukka, nokkonen, kamomilla, siankärsämö, tammen kuori. Tarvittavat yrtit kuivataan miedossa lämmössä ja jauhetaan hienoksi esim. hieroamalla ne siivilän läpi. Tammen kuoren voi raastaa raastinraudalla. Lopuksi joukkoon lisätään hunajan ja maitosokerin seosta yhtä paljon kuin kutakin yrttiä. Maitosokeria saa apteekista. Heräte levitetään ohuina kerroksina kompostikerrosten väliin tai pannaan kompostiin tehtyihin reikiin. Preparaattien lisäämisen jälkeen komposti kastellaan vedellä.

Herää se komposti noilla ohjeilla, mutta kuulostaa työläältä. Itse herättelen kompostin talvellakin usein leidommilla keleillä.

Heitän kompostiin ämpärillisen lämmintä vettä, johon olen lisännyt sokeria. Sitten vähän hämmennän siltä osin kuin on mahdollista. Eihän se sula kuin osasta kohtaa, mutta kompostin käymislämpö sitten sulattelee loput.

• helpommin
        laiska kirjoitti:

Herää se komposti noilla ohjeilla, mutta kuulostaa työläältä. Itse herättelen kompostin talvellakin usein leidommilla keleillä.

Heitän kompostiin ämpärillisen lämmintä vettä, johon olen lisännyt sokeria. Sitten vähän hämmennän siltä osin kuin on mahdollista. Eihän se sula kuin osasta kohtaa, mutta kompostin käymislämpö sitten sulattelee loput.

Luonnonmukaista ja ilmaista ureaa saa kun perhe pissii päivän ämpäriin joka sitten lämpimän veden kanssa hujautetaan kompostiin. Toimii varmasti.

• typpeä

Koko merkkaa myös , parin kuution tai isompi alkaa jo toimia pohjoisessakin.

Lämmön nostoon tarttee olla typpeä , jos se on enimmäkseen kasvijätettä . Paras on urea, rakeina rautakaupasta , niin ei kerää kärpäsiä tai muita vieraita.

• minulla ei

Miksi minun komposti toimi koko talven?en ymmärrä onko teillä välillä kansi auki.Minulla on vain itsetehty komposti mutta se ajaa asiansa.Mielestäni ei tarvitse olla mikään merkkituote.

• multa

Millainen komposti pitää olla? Jos tekee esim. vanhasta pakastimesta niin mitä sille pitää tehdä että saa toimivan?

• minä vaan
        multa kirjoitti:

Millainen komposti pitää olla? Jos tekee esim. vanhasta pakastimesta niin mitä sille pitää tehdä että saa toimivan?

Poistin sähköjohdon ja porasin muutaman ilmareiän yläreunaan. Laitoin verkon reikien päälle ettei kärpäset tms pääse munimaan.Tosin toimivaan kompostiin ne eivät mene mutta jos pääsee mätänemään se kyllä houkuttelee kaikenlaiset pörrääjät ympärilleen.Hyvin on toiminut jo vuosia!Sopivassa suhteessa kuiviketta ja ruuanjätteitä ja muuta, toimii kyllä.Liian kuivaan lisää kosteutta,mätänevä vaatii kuiviketta. Yksinkertaista?

• kompostifriikki
        minä vaan kirjoitti:

Poistin sähköjohdon ja porasin muutaman ilmareiän yläreunaan. Laitoin verkon reikien päälle ettei kärpäset tms pääse munimaan.Tosin toimivaan kompostiin ne eivät mene mutta jos pääsee mätänemään se kyllä houkuttelee kaikenlaiset pörrääjät ympärilleen.Hyvin on toiminut jo vuosia!Sopivassa suhteessa kuiviketta ja ruuanjätteitä ja muuta, toimii kyllä.Liian kuivaan lisää kosteutta,mätänevä vaatii kuiviketta. Yksinkertaista?

Minullakin on kierrätyskeskuksesta aikoinaan ostettu pakastinkomposti ja se toimii tosi hyvin. Nykyään kylmälaitteet katsotaan ongelmajätteiksi, ja sen vuoksi kierrätyskeskuksissa ei niistä enää tehdä komposteja. Jos lähdet itse valmistamaan täytyy varmistaa että kylmäaineet saadaan talteen koska niissä on otsonikatoa aiheuttavaa freonia (miten ??)
        Lisäksi moottori öljyineen pitää poistaa.

• lämpökompostori

Eipä tarvinnu herätellä vaikka jäässä olikin. Hyvin heräs itsekin, nyt lämpö n. 40 astetta.
      On muutes tosi nopea vekotin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe