Alijännite autoelektroniikassa

Anonyymi

Virtavuodot tyhjentää akun parissa päivässä niin ettei lähde käyntiin.
Onko haittaa 320000 km ajetun auton elektroniikalle, jos laitan 125 ohmin vastuksen akun ja virtakaapelin väliin? Silloin virta rajoittuisi n. 0,1 ampeeriin.

23

1544

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaisiko ihan ensin selvittää mihin se sähkö katoaa ja korjata se vika ennenkuin alkaa ranettamaan? Miten meinasit tuon 125 ohmin vastukkeen kanssa saada kotteron käyntiin?

      • Anonyymi

        Korjaamokaan ei löydä mihin vuotovirta menee. Ajoon lähdettäessä vastus ohitettaisiin katkaisimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaamokaan ei löydä mihin vuotovirta menee. Ajoon lähdettäessä vastus ohitettaisiin katkaisimella.

        Auton starttimoottori haukkaa noin 300A, riippuen autosta. Kytkimesi pitää kestää mainittu virta, ja kaapelin pitää olla samaa vahvuutta kuin akussakin on. Helpompi tapa on irroittaa miinus kaapeli akusta, joskin työläämpi homma. Käytän itse sitä tapaa koska ajan aika harvoin.


    • Anonyymi

      Oletko mitannut paljonko on se purkuvirta? Ei luulisi asiansa osaavalta autosähkömieheltä menevän kovin kauan selvittää
      mihin virta katoaa? Onko kyseessä väyläsähkö järjestelmä, vai ihan perinteinen? Luultavasti joku itsetehty stereoiden tms. asennus tuon aiheuttaa, nypi sulake kerrallaan laitteita irti virtamittari kiinni akussa, kun kulutus loppuu katso mitkä laitteet on sen sulakkeen takana jne. etenet järjestelmällisesti kunnes löydät sen kuluttajan.

      • Anonyymi

        Samanlainen vika, eikä vikaa löydy. Amperimittari näyttää vuotovirtaa 25mA ja uusi akku tyhjenee noin kahdessa viikossa. Ainoa konsti on irroittaa akun toinen kaapeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen vika, eikä vikaa löydy. Amperimittari näyttää vuotovirtaa 25mA ja uusi akku tyhjenee noin kahdessa viikossa. Ainoa konsti on irroittaa akun toinen kaapeli.

        Onko edes tutkittu minkä sulakkeen takana tuo vuotovirta on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen vika, eikä vikaa löydy. Amperimittari näyttää vuotovirtaa 25mA ja uusi akku tyhjenee noin kahdessa viikossa. Ainoa konsti on irroittaa akun toinen kaapeli.

        25 mA on normaali vuotovirta. Ehjä akku jaksaa startata 1-3 kk päästäkin tuolla virralla. Tuo on 18 Ah/kk.

        Akku on loppu tai ei jo valmiiksi lähes tyhjä, jos kahdessa viikossa tuolla hyytyy.


    • Anonyymi

      Miksi et suoraan vaan laita pääkytkintä tai kontaktoria, joka erottaa akun navan kokonaan autosta? Jos vastus on, että radio ja kello menee sekaisin, voi olla, että tuo vastusviritelmä ei siihen auta, kun kellon vaatima jännite jää muun vuotovirran seurauksena kuitenkin vastuksen yli.

      Jos joku autokorjaamo ei vikaa löydä niin se nyt ei ainakaan vakuuta yhtään enempää kuin kyselisi korjausohjeita prisman autotarvikeosastosta vastaavalta myyjältä.

      Yleismittari sarjaan akun navan ja kengän väliin, että nähdään paljonko virtaa kulkee. Jos autossa on isännän omia patentteja, ne kannattaa selvittää ensimmäiseksi. Esim onko amisvahvistimen herätevirta aina päällä, jotain lisävaloreleitä veto päällä, tupakansytyttäjässä latureita, gps-paikannin. Yhden laitteen johto kerrallaan irti ja katsomaan menikö virtamittari nollaan.

      Kun omat patentit on poissuljettu, sulakerasiasta yksi sulake kerrallaan pois ja katsoo vaikuttaako se virtamittariin. Sulakerasioita on usein ainakin kaksi, yksi moottoritilassa ja toinen kajuutassa.

      Eräässä mondeossa oli sellainen vika, että se tyhjensi akun keksimäärin kerran puolessa vuodessa eikä vikaa tullut koksaan hankaluuden takia selvitettyä. Silloin pääkytkin tai kaksoisakkujärjestelmä voi olla helpoin/halvin tapa saada auto luotettavaksi

      • Anonyymi

        "pääkytkin ... voi olla helpoin ... tapa saada auto luotettavaksi"

        Tätä en voi suositella:

        Biltema 80-516 (Akun katkaisin, 3,70 €)

        Näyttää värin perusteella messingiltä, mutta ilmeisesti on jotain mahdollisimman halvalla tuotettua metallia, ja siksi ensin pyrkii vääntymään ja lopulta hajoaa.

        Kertakäyttöön (siis vain 1 kiinnityskerta eikä enää irrottelua) tuokin ehkä ajaa asiansa.

        Itse hyödynsin tuota näin:

        Tuollainen akun miinusnavan ja sen johtimen, joka akun miinusnavassa alunperin oli kiinni, väliin.

        Tuon kytkimen kanssa rinnan yhdistelmä, jossa sarjaankytkettynä 0,1 ohm vastus ja 15A sulake.

        Kun autolla on tarkoitus ajaa, niim kytkin kiinni = virta kulkee tuon kytkimen läpi.

        Kun autolla ei ajeta, kytkin auki = virta ei kulje, ja sitten ovet kauko-ohjainavaimella lukkoon.

        em. 0,1 ohm vastuksen molempiin päihin oli liitetty johto, joka normaalisti on konepellin alla piilossa, mutta mittaustilannetta varten ne tuodaan konepellin raosta ulos, jolloin yleismittarilla saa helposti mitattua niiden välisen jännitteen, josta voi ohmin lain avulla laskea virran, kun tunnetaan R = 0,1 ohmia.

        Tuo 15A sulake on mukana siksi, että jos unohtaisi tuon olemassaolon ja yrittäisi käynnistää autoa, kun virta kytkimen läpi ei pääse kulkemaan, niin parempi että palaa tuo 15A sulake, kuin että tuo 0,1 ohm vastus syttyy tuleen, kun starttimoottorin virta kulkisi sen kautta !

        Tämä ei siis ole kytkentä, joka estäisi tämän ns. loisvirran kulkemista, vaan kytkentä, jonka avulla sen voi mitata kun auto on ollut lukittuna yhtäjaksoisesti n. tunnin.


        Joissaki autoissa vasta pidempi lukittuna olo sammuttaa loputkin ylimääräiset sähkönkuluttajat, jolloin virtaa jäävät kuluttamaan enää:

        radion asemamuisti (sääli, ettei autovalmistajat osaa käyttää mikrokontrollereita, joissa varsin yleisesti on EEPROM -muisti, johon ne radiokanavat voisi tallentaa niin, ettei niiden muistisssa pysyminen tarvitse virtaa)

        varashälytin (tämä on todennäköisesti optimoitu siten, että jatkuva virrankulutus on varsin pieni, joskin > 0)

        kauko-ohjainavaimen vastaanotinpiiri (pakko pitää päällä, jos autoon on tarkoitus pysäköinnin päätyttyä päästä kauko-ohjainavaimella).

        Mitattavasta autosta ei löytynyt asiattoman suurta vuotovirtaa, joten ehkä akkujännitteen laskun syynä on lähinnä parhaat päivänsä nähnyt akku (josta Bilteman testeri sanoo: syytä vaihtaa).

        Tällaisellakin akulla voi auton käynnistää, joskin kovilla pakkasilla on tällöin syytä käyttää sekä moottorilämmitintä että akkulaturia, ja välttää pakkasella pysköintiä paikkoihin, jossa tämä ei ole mahdollista; jos tätä ohjetta ei noudata, niin seuraus voi sitten olla se, ettei auto enää käynnisty, koska:

        1) pakkasella moottoriöljy on jäykempää (joskin tämä vaikutus on synteettisillä öljyillä pienempi kuin mineraaliöljyllä), jolloin starttimoottori tarvitsee enemmän virtaa

        ja

        2) pakkasella akun suorituskyky heikkenee, jolloin siitä ei saada ulos yhtä isoa virtaa, kuin lämpimämmällä säällä saisi

        Kun tarvittava virrankulutus nousee yli akun virranantokyvyn, niin silloin joudutaan tilanteeseen, jossa auto ei enää suostu käynnistymään.

        Tuo tapahtuu periaatteessa kaikilla autoilla, mutta ero on siinä, että hyväkuntoisella akulla tuo raja voi olla vaikkapa -50 °C kun heikkokuntoisella akulla tuo raja voi olla -5 °C.


    • Anonyymi

      Jos 60 Ah akku tyhjenee parissa päivässä niin jonnekin menee virtaa luokkaa ampeerin verran. Senkokoisen virran kulkureitti on helppo löytää. Laitat akulta tulevan kaapelin ympärille pihtivirtamittarin virtaa mittaamaan ja sitten irrottelet auton sulakkeita yksi kerrallaan. Kun virta lakkaa kulkemasta olet löytänyt sulakkeen jonka kautta virta kulkee. Sitten vain selvittämään mitä johdon toisessa päässä on.

      • Anonyymi

        Tai sulake pois, mittari ampeeri-alueella sulakkeen napoihin: Mittariksi kelpaa myös esim. jokin polkupyörän polttimosta lähtien.


    • Anonyymi

      Itsellä akun tyhjenemisen aiheutti osittain viallinen laturin tasasuuntaaja. Tämä virta ei kulje sulakerasian kautta vaan on omalla isolla sulakkeella tai kokonaan ilman sulaketta, laturin liitin B .
      Muutenkin suuremmat vuotovirrat kannattaa selvittää, energiahan on häviämätöntä ja muuttuu vain lämmöksi. Jossain vaiheessa kukaties tulipaloksi.

    • Anonyymi

      Ihmetyttää kyllä että miksi ei ole yritettykään kunnolla selvittää vuotopaikkaa.

      Nykyautoissa pitää sitten vaan huomioida että aina kaikki ohjainlaitteet eivät mene hetkessä lepotilaan vaan vasta jonkinajan päästä virtojen katkaisusta tai vasta jonkinajan päästä kun ovet on lukittu kiinni eli mitatessa pitää ottaa tämä huomioon -vuoto voi sitten johtua myös tälläisestä että joku ohjainlaite ei mene lepotilaan vaikka pitäisi.

      Tuolla on muuten esitetty yksi tapa mitata vuotovirran suuruus sulakkeilta pelkällä mV-mittauksella:
      https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2015/MC-10121265-9999.pdf

      • Anonyymi

        Hyvää infoa sulakkeista tuossa dokussa! Mutta paljonkohan "valveille herätetty CAN Bus" ottaa virtaa? Minusta se on aina valveilla, murtohälytyksen takia.

        Jonkin sisustevalon kytkin voi olla siten vialla että valo palaa aina (käsinelokero, keksikonsolin kotelo, peräkontti, konehuone, tms). Jos murtohälytin on siten vialla että se ulvottaa torvea niin akun varaus voi kulua todella nopeasti.


      • Anonyymi

        Sinänsä hieno idea, mutta:

        Mistä nhtsa.gov tietää autosulakkeen resistanssin (tiedetävä, jotta jännite-erosta sulakkeen yli voisi ohmin lain avulla laskea sulakkeen läpi menevän virran) ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinänsä hieno idea, mutta:

        Mistä nhtsa.gov tietää autosulakkeen resistanssin (tiedetävä, jotta jännite-erosta sulakkeen yli voisi ohmin lain avulla laskea sulakkeen läpi menevän virran) ?

        Huomasitko että tuo ohje on yhden maailman suurimman autonvalmistajan tekemä että luulis jotain tietoakin olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinänsä hieno idea, mutta:

        Mistä nhtsa.gov tietää autosulakkeen resistanssin (tiedetävä, jotta jännite-erosta sulakkeen yli voisi ohmin lain avulla laskea sulakkeen läpi menevän virran) ?

        Sulakkeen resistanssi on tietenkin mitattava etukäteen ja se riippuu sulakkeen arvosta.

        Karkeaan vianetsintään tuo on varsin kätevä temppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko että tuo ohje on yhden maailman suurimman autonvalmistajan tekemä että luulis jotain tietoakin olevan.

        Mistäpä ne Volskillakaan tietävät kaikkien valmistajien sulakkeiden resistanssit, eri metalliseokset sulavat poikki eri lämpöteholla/lämpötilassa, vaikkakin samalla virralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäpä ne Volskillakaan tietävät kaikkien valmistajien sulakkeiden resistanssit, eri metalliseokset sulavat poikki eri lämpöteholla/lämpötilassa, vaikkakin samalla virralla.

        Oiskohan tuollaista julkaistu ellei olisi aivan riittävän tarkka tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oiskohan tuollaista julkaistu ellei olisi aivan riittävän tarkka tapa.

        Tietenkin perustavat sen siihen sulakevalmistajaan jonka tuotteita itse käyttävät valmistuksessa ja merkkihuollossa. Arvaapa täsmääkö johonkin Bilteman tai Motonetin sulakkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeen resistanssi on tietenkin mitattava etukäteen ja se riippuu sulakkeen arvosta.

        Karkeaan vianetsintään tuo on varsin kätevä temppu.

        Tavallisella yleismittarilla tuo sulakkeen resistanssin mittaaminen onnistuu näppärästi.


    • Anonyymi

      Itsellä on webaston yms lisävarusteiden takia kaksoisakkujärjestelmä ja toteutin sen erotusreleellä niin, että starttiakulta kulkee ainoastaan startin virta. Varmuudeksi pieni johdon pätkä mukana ovitaskussa siltä varalta, että lisälaiteakku ei jaksaisi vetää startin solenoidia tai avata polttoainesuuttimia.

      Näin toteutettuna vuotovirroista ei ole ihan helpolla haittaa, paitsi jos ei enää webasto jaksa lämmittää talvella. Eli ennemmin vaikka sitten kaksi akkua kuin vastuksia, jos vikaa ei halua edes yrittää korjata.

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla tuntuuko laturi yhtään takapäästä lämpimältä, kun akussa on vielä virtaa eli vaikka yön jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe