Juttutupa/kahvipirtti ,nyt uusittuna on kahvila/ruokala,seurustelupaikka Onnennapila.
Tämä kevät,tuleva kesä on monelle onnenaikaa,uusia hääpareja syntyy ja olenpa huomannut rakkauden kukkivan täällä virtuaali maailmassakin.
Siksi laitan nimeksi Onnenapila ja toivon monen löytävän nelilehtisiä apiloita,ja onnea toivon kesän tullessaan tuovan kaikille.
Voisi sanoa näiden palstojen olevan monelle yksinäiselle onnen tuottajina, jo syystä ,että voi vaihtaa ajatuksia,saatikka sitten ,jos löytää ystävän.
Kotiutukaa nyt uuteen paikkaan,viihtykää ja tulkaa tutuiksi.
Fiiulin tuolla pirtissä toivoi ravintolan syntyvä ja tässä se nyt on.
Kippistämme keväälle,kesälle, uudelle Onnenapilalle, vapulle ja meille kaikille,Skool !
ONNENAPILA
126
10403
Vastaukset
- Saara
Onnea vaan Onnenapilalle. Onpa kiva kun juuri ennen vappua avautui tällainen seurusteluravintola. Tulin juuri veteraanijuhlasta, jossa esitimme muutaman runon yleisölle. Tuolla pihamaalla liehuu lippu kevyessä tuulessa. Niin että tällainen päivä tänään.
Hyvää päivänjatkoa!- matteus
No hei, veteraanijuhlissahan minäkin olin tänä iltana! Täällä omassa kaupungissani, sinä olit varmaan toisaalla. Näihin aikoihin on kulunut 60 vuotta siitä, kun saksalaiset poistuivat Suomen alueelta ja kolmen valtakunnan rajapyykille Käsivarressa nostettiin Suomen lippu.
Mieskuorossa lauloimme Kodin vartijat, Äänisen aallot, Veteraanin iltahuudon ja Sillanpään marssilaulun, joista kolme viimemainittua Raahen Puhallinorkesterin säestyksellä. Laulan kuorossa II-bassoa.
Sattui vielä niin, että kaupunginvaltuusto kokonaisuudessaan oli yleisön joukossa, halusivat siten kunnioittaa veteraaneja.
Juhlan päätöskahvien yhteydessä saimme tilaisuuden keskustella tuttujen veteraanien kanssa, joiden joukossa on entisiä kuoromme jäseniä. Veteraanien keski-ikä Raahessa kuuluu nyt olevan 83 vuotta.
Toivottavasti tämä tilaisuus tarjosi veteraaneille pienen vilahduksen onnenapilasta! matteus kirjoitti:
No hei, veteraanijuhlissahan minäkin olin tänä iltana! Täällä omassa kaupungissani, sinä olit varmaan toisaalla. Näihin aikoihin on kulunut 60 vuotta siitä, kun saksalaiset poistuivat Suomen alueelta ja kolmen valtakunnan rajapyykille Käsivarressa nostettiin Suomen lippu.
Mieskuorossa lauloimme Kodin vartijat, Äänisen aallot, Veteraanin iltahuudon ja Sillanpään marssilaulun, joista kolme viimemainittua Raahen Puhallinorkesterin säestyksellä. Laulan kuorossa II-bassoa.
Sattui vielä niin, että kaupunginvaltuusto kokonaisuudessaan oli yleisön joukossa, halusivat siten kunnioittaa veteraaneja.
Juhlan päätöskahvien yhteydessä saimme tilaisuuden keskustella tuttujen veteraanien kanssa, joiden joukossa on entisiä kuoromme jäseniä. Veteraanien keski-ikä Raahessa kuuluu nyt olevan 83 vuotta.
Toivottavasti tämä tilaisuus tarjosi veteraaneille pienen vilahduksen onnenapilasta!toivon ,että hyvän ja mieleenpainuvan hetken vietitte.
Kyllä veteraanit kovia joutuivat kokemaan ,siitä kiitollisena kaikkea hyvää jatkossa toivottelen.
Tänä päivänä asumme vielä turvallisessa lintukodossa,suokoon Luojamme tämän jatkuvan.- ellumari
SkillaN kirjoitti:
toivon ,että hyvän ja mieleenpainuvan hetken vietitte.
Kyllä veteraanit kovia joutuivat kokemaan ,siitä kiitollisena kaikkea hyvää jatkossa toivottelen.
Tänä päivänä asumme vielä turvallisessa lintukodossa,suokoon Luojamme tämän jatkuvan.kunniaksi olisin tahtonut liputtaa maalaiskodissani, mutta en voinut viipyä siellä.
Pistäydyin vain viemässä joitakin tavaroita.
Isäni oli molempien sotiemme veteraani ja hän laittoi lipun salkoon aina kun oli liputuspäivä ja meistä oli huvittavaa kun hänellä olivat aina ne samat 'saatesanat' lipun kanssa touhutessaan :" Minä olen viisi vuotta tämän lipun ja itsenäisyytemme puolesta tapellut Karjaln korvessa...."
Voi kun on välillä ikävä sitä särmikkältä ja ulospäin ankaralta vaikuttaanutta isää!
Minä muistutan kuulemma häntä luonteeni, sekä ulkonäköni puolesta.
Kiitos Skillan vieläkin kun avasit tämän Onnenapilan! Oli taaskin mukava käväistä ja nyt tottelevaisuustunnille - Jopen.
- beataBarbara*
Jos minä nyt en saa jotain piristystä, niin minä kohta kuolen aivan luonnollisen kuoleman.
Niin ottaa voimille tuo ”runojen” yritysväsäys. Mulla pitäisi olla sellainen hupiosasto niille! En ymmärrä alku- enkä loppusoinnuista sen höykäsen pöläystä.
Tai jos ymmärränkin, niin itse en osaa sellaisia kirjoittaa, mutta olkoon sellaista modernia runoutta, jossa on sanoja peräkkäin. Hei, sittenhän jokainen voi ne riimittää mielessään sointuvaan järjestykseen.
Onneksi tuli tämä ravintola tähän lähelle, että saisiko yhdet väkevät kevytmaitokahvit noin ensiapua. Kiitos!
Elämä voittaa sittenkin, hienoinen toipuminen jo alkanut.
Kiitokset kahvikupposesta,
beataB (kunhan toivun..)En tarkoittanut runojen kirjoittamista kenellekään rasituksesksi.
Vielä lapsuudessani ja nuoruudessanikin, runot olivat vain loppusointuisia, siksi sellaiset ovat "minun runojani".
Nykyään ovat muodissa niin nykytaide kuin nykyrunouskin, joita minä taas en ymmärrä mutta on paljon muutakin minulle ymmärtämätöntä.
Onnea Apilalle ja antoisia keskusteluja. En tullut torailemaan, poikkesin vain kun näin valot.- beataBarbara*
Ruuneperi kirjoitti:
En tarkoittanut runojen kirjoittamista kenellekään rasituksesksi.
Vielä lapsuudessani ja nuoruudessanikin, runot olivat vain loppusointuisia, siksi sellaiset ovat "minun runojani".
Nykyään ovat muodissa niin nykytaide kuin nykyrunouskin, joita minä taas en ymmärrä mutta on paljon muutakin minulle ymmärtämätöntä.
Onnea Apilalle ja antoisia keskusteluja. En tullut torailemaan, poikkesin vain kun näin valot.Voi se oli niin mukava ja hyvä rasitus,
Niitä oli niin hauska keksiä, että siihen innostui liikaa.
Kyllä minäkin loppusointuisista tykkään, mutta miksi en keksi niitä (huokaa!)
Auttaisiko se, jos kokoaisi kaikki sanat paperille ja sitten järjestäisi ne uudelleen sointujen mukaan?
Kiitos mukavasta aiheesta, ja hauskoista sanoista, jotka saivat mukaan innostumaan, se oli päivän hauska piriste!!!!
kiitos Onnenapilalle aamukahvista,
beataB ( kiitollisena…) Ruuneperi kirjoitti:
En tarkoittanut runojen kirjoittamista kenellekään rasituksesksi.
Onnea Apilalle ja antoisia keskusteluja. En tullut torailemaan, poikkesin vain kun näin valot.rasitus,ymmärsin ,että väsyivät luomaan uutta,olivat niin innokkaasti osaa ottaneet.
Minä olen myös loppusointuisten runojen ihailija,ne jotenkin soljuvat mukavasti ja kai ovat helpommin käsitettävissä.
Keskittymiskykyni on heikko , pohdinta vaatii rauhaa ja hiljaisuutta,harvoin pystyn siinä onnistumaan.
Toinen päivä Onnenapilassa ,kiitoksia myötämielisyydestä kokoontumispaikkaa kohtaan.
Toivottavasti käviöitä riittää,että vastikkeet pystyn maksamaan;))
Kaunis päivä tulossa tänne Itä-suomeen,olisipa vappuna samanlainen.
Pistäydyin saunomassa mökillä,kyllä siellä saa hyvät löylyt,on niin lempivä,hellivä,kaikki murheet sulavat.
Miksiköhän aina noita harmia manaan,kun on hyvä olla,onko niin,että ihminen ei milloinkaan osaa olla tyytyväinen.
Teen parannuksen tässä ja nyt, nautin tästä päivästä ja toivon kaikkien niin tekevän.
Iloitaan pienistä ,linnun laulusta, auringon paisteesta,vapun odotuksesta.- beataBarbara*
SkillaN kirjoitti:
rasitus,ymmärsin ,että väsyivät luomaan uutta,olivat niin innokkaasti osaa ottaneet.
Minä olen myös loppusointuisten runojen ihailija,ne jotenkin soljuvat mukavasti ja kai ovat helpommin käsitettävissä.
Keskittymiskykyni on heikko , pohdinta vaatii rauhaa ja hiljaisuutta,harvoin pystyn siinä onnistumaan.
Toinen päivä Onnenapilassa ,kiitoksia myötämielisyydestä kokoontumispaikkaa kohtaan.
Toivottavasti käviöitä riittää,että vastikkeet pystyn maksamaan;))
Kaunis päivä tulossa tänne Itä-suomeen,olisipa vappuna samanlainen.
Pistäydyin saunomassa mökillä,kyllä siellä saa hyvät löylyt,on niin lempivä,hellivä,kaikki murheet sulavat.
Miksiköhän aina noita harmia manaan,kun on hyvä olla,onko niin,että ihminen ei milloinkaan osaa olla tyytyväinen.
Teen parannuksen tässä ja nyt, nautin tästä päivästä ja toivon kaikkien niin tekevän.
Iloitaan pienistä ,linnun laulusta, auringon paisteesta,vapun odotuksesta.Aivan niin SkillaN kulta,
Juuri niin onnellinen rasitus, kun keksi sen minkä keksi, mutta jotain uutta!!!
Ja sanat jäi edelleen päähän pyörimään.
Kahvien jälkeen keksin lisää!!
beataB (ihastuksissaan edelleen..) beataBarbara* kirjoitti:
Voi se oli niin mukava ja hyvä rasitus,
Niitä oli niin hauska keksiä, että siihen innostui liikaa.
Kyllä minäkin loppusointuisista tykkään, mutta miksi en keksi niitä (huokaa!)
Auttaisiko se, jos kokoaisi kaikki sanat paperille ja sitten järjestäisi ne uudelleen sointujen mukaan?
Kiitos mukavasta aiheesta, ja hauskoista sanoista, jotka saivat mukaan innostumaan, se oli päivän hauska piriste!!!!
kiitos Onnenapilalle aamukahvista,
beataB ( kiitollisena…)En ole mikään opettaja, ainakaan runoudessa. Sanajärjestyksen muuttaminen on tärkeää. Sopiva määrä lisäsanoja loppusointujen toteuttamiseksi ja loogisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi.
Luin ihastuksissani lapsena Asmo Alhon Kieku ja Kaiku sarjakuvaa, jonka Fogeli piirsi.
Kylmä kun jo on ja pakastaa
Kaiku onkimista rakastaa.
Taidat olla niin nuori, ettet öle lukenut.- beataBarbara*
Ruuneperi kirjoitti:
En ole mikään opettaja, ainakaan runoudessa. Sanajärjestyksen muuttaminen on tärkeää. Sopiva määrä lisäsanoja loppusointujen toteuttamiseksi ja loogisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi.
Luin ihastuksissani lapsena Asmo Alhon Kieku ja Kaiku sarjakuvaa, jonka Fogeli piirsi.
Kylmä kun jo on ja pakastaa
Kaiku onkimista rakastaa.
Taidat olla niin nuori, ettet öle lukenut.Toki Kiekua ja Kaiku ovat tuttuja. En vaan silloin osannut lukea niitä
”sillä silmällä ja korvalla”
beataB (muistelee…) - Konna ja koneihminen
www.koti.mbnet.fi/~solmu/ohje/runokone.php
- beataBarbara*
Konna ja koneihminen kirjoitti:
www.koti.mbnet.fi/~solmu/ohje/runokone.php
Voi, kun kauniisti ajateltu, että oikein mulle kone, jolla vois runoja ajella.
Olen vaan niin huono koneenkäyttäjä.
Ensin en saa käyntiin ja sitten kun se lähtee,
se karkaa niin sanotusti käsistä.
Kun käväsin tuolla sivulla, se kyseli taas jotain kummallista.
Mitä tehdä? Meniskö runokoneenkäyttäjä kurssille?
beataB ( etsii kursseja…..)
- ellumari
tuo uusi kyltti ravintolamme oven yläpuolella: Onnenapila, ja joku taiteilija ilmeisesti Titanium Man , vai emäntämmekö itse , maalannut siihen kauniita vihreitä nelilehtisiä apiloita.
Sen ja jatkuvuuden(tupamme/pirttimme kunniaksi otankin kahvin kanssa talon parasta konjakkia.
Sitten jatkan matkaani - vien tämän nelijalkaisen ystäväni kotiin, käyn vielä vähän asioilla ja saatan poiketa illalla uudestaan.
Tämä paikkahan vetää puoleensa kuin magneetti.
Saa tavata ystäviä ja olla niinkuin ravintolassa,mutta kuitenkin kuin kotonaan, rentoutuneesti.- Anu.
Voi miten ihana paikka tuli täällä vastaan,
oletin että mökiltä löydän vain onnenapiloita,mutta täällähän se tuli vastaan
ilman etsimistä.
Minulla on vähän hoppu,mutta juon nyt tämän kahvin ensin kuitenkin rauhassa,ellumarikin
tuossa tuli juuri vastaan lapsensa kanssa,
voi että kun oli söötti.
Maalattu on kauniisti tämä onnenapila,
on ollut hyvä taiteilija,mutta nyt täytyy
mennä tavataan taas kun ehditään,heippa.
- Anu.1
Tulin mökiltä ja siellä huomasin että kannattaa tämä nikkini rekata ja nyt sen sitten tein.
Kai täällä vielä saa iltateen juoda vaikka kello on jo näin paljon.
Olen siis se sama vanha Anu joka täällä on seurassanne ollut jo monta vuotta.
Mihinkäs ihminen nimestään pääsee, kun ei ole suurempaa haluakaan päästä.
Hyvää yötä vain kaikille,ja nukkukaa hyvin ja nähkää oman kullan kuvia.- ellumari
Nyt ei sitten kukaan toinen voi enää esiintyä Anuna, koska rekkasit nikkisi.
Sehän siinä onkin, että rekisteröimättömällä nimimerkillä voi kuka tahansa kirjoitella ja mitä vaan.
Kyllä minä ainakin sinut 'aito Anu'tyylistäsi tunnen - olet erilainen kuin jäljittelijäsi.
Tietenkin, sillä eihän kahta samaa voi olla.
Mitähän nikkiä tuo vale Anu alkaa nyt käyttää?!:)
Kurjaa tuommoinen nikin pölliminen! - ruperi-roosa
ellumari kirjoitti:
Sehän siinä onkin, että rekisteröimättömällä nimimerkillä voi kuka tahansa kirjoitella ja mitä vaan.
Kyllä minä ainakin sinut 'aito Anu'tyylistäsi tunnen - olet erilainen kuin jäljittelijäsi.
Kurjaa tuommoinen nikin pölliminen!Minä pyörähdän täälläkin kun kyltti niin veti puoleensa, kiire on,vappukukat täytyy saada monen rintaan: OSTAKAA KUKKA RINTAAN, KEVÄT ON!
- Anu.1
ellumari kirjoitti:
Kurjaa tuommoinen nikin pölliminen!Eihän se haittaa,kyllä Anuja tähän maailmaan mahtuu,onhan oikeassa elämässäkin Anulla kaimoja vaikka kuinka paljon.Samaten kaikilla toisillakin nimillä
Mutta nyt juon päivä kahvit ja menen ulos,
tavataan ´taas kun ehditään kiitos kun otit kantaa ellumari. - sanat
ruperi-roosa kirjoitti:
Minä pyörähdän täälläkin kun kyltti niin veti puoleensa, kiire on,vappukukat täytyy saada monen rintaan: OSTAKAA KUKKA RINTAAN, KEVÄT ON!
Onnenapilaa en kaipaa ne tehkööt taikojaan,kun hymyhuulet suukon antaa j.n.e.
Hyvää iltapäivä kahveeta vain oli,tuli nyt mieleeni nämä sanat.Kiitos kahveesta. - ellumari
sanat kirjoitti:
Onnenapilaa en kaipaa ne tehkööt taikojaan,kun hymyhuulet suukon antaa j.n.e.
Hyvää iltapäivä kahveeta vain oli,tuli nyt mieleeni nämä sanat.Kiitos kahveesta.pari päivää sitten tuon "Hymyhuulet"-iskelmän.
Onnenapila mainittiin siinä muistaakseni vain kerran, mutta hyhyhuulet monta kertaa.
Jotenkin näin:" Hymyhuulet suukon saavat- hymyhuulet huomataan, hymyhuulet parin löytävät ja valat vannotaan. Onnenapilaa en kaipaa tytöt tehkööt taikoijaan, kun hymyhuulet sulla on niin kullan kyllä saat...."
Kuule, käy täällä Onnenapilassa enenmmän niin opit hymyilemään ystävällisesti!
Ilo ja myönteisyys tartuu. - Suvi2
ellumari kirjoitti:
pari päivää sitten tuon "Hymyhuulet"-iskelmän.
Onnenapila mainittiin siinä muistaakseni vain kerran, mutta hyhyhuulet monta kertaa.
Jotenkin näin:" Hymyhuulet suukon saavat- hymyhuulet huomataan, hymyhuulet parin löytävät ja valat vannotaan. Onnenapilaa en kaipaa tytöt tehkööt taikoijaan, kun hymyhuulet sulla on niin kullan kyllä saat...."
Kuule, käy täällä Onnenapilassa enenmmän niin opit hymyilemään ystävällisesti!
Ilo ja myönteisyys tartuu.Tervehdys pitkästä aikaa. Nyt kun olen maailmaa kiertänyt, olen sivistynyt sen verran, että en tuputa karjalanmurretta tänne.
Muistan hyvin mainitsemasi hymyhuulet-kappaleen. Se oli muodissa siihen aikaan kun olin kauhean väärinymmärretty, kun isommat siskot lähtivät tansseihin enkä päässyt mukaan kun olin lapsi vielä.
Nyt olen lapsenlapsilta oppinut lounatuuli-laulun ja se sivuaa hymyhuulia ...lounatuuli itkee viivasuoria suita... joten ei vedetä suitamme viivasuoriksi, eihän. - ellumari
Suvi2 kirjoitti:
Tervehdys pitkästä aikaa. Nyt kun olen maailmaa kiertänyt, olen sivistynyt sen verran, että en tuputa karjalanmurretta tänne.
Muistan hyvin mainitsemasi hymyhuulet-kappaleen. Se oli muodissa siihen aikaan kun olin kauhean väärinymmärretty, kun isommat siskot lähtivät tansseihin enkä päässyt mukaan kun olin lapsi vielä.
Nyt olen lapsenlapsilta oppinut lounatuuli-laulun ja se sivuaa hymyhuulia ...lounatuuli itkee viivasuoria suita... joten ei vedetä suitamme viivasuoriksi, eihän.ja kulmia kurttuun ja sitten taas kun tulee sopiva tilaisuus ja sopiva paikka puhutaan murteita. Murretta puhuessa tavallinenkin asia saa koomisia piirteitä.
Siis ei suuta viivaksi eikä kuljeta ryppyotsaisena, vaan vietetään oikein hauska vappu kukin tahollamme!
Siispä kaikki vappurekvisiitta esiin ; Ilmapallot, viuhkat, simat, tippaleivät ja ne kellastuneet ylioppilaslakit.
Minula on kyllä kutsut maalaiskodissani, niin että en tänä vuonna taida tuota kaikkea vappuun kuuluvaa ottaakaan esiin.Vai miksi ei voisi oikeastaan.
Lippu ainakin kohotetaan salkoon!
Siis näissä vapullisissa tunnelmissa heipä hei!
"Nähdään" maanantaina!
juhlinnasta palasin.
Aamulla kello 6.30 aloitin päiväni munkin paistolla ja sitä tehden on päivä tässä vaiheessa.
Meillä oli eläkeläisillä, Ruotsista Tukholmasta vieraita ,30 henkeä.Vietimme mukavan iltapäivän seurustellen ja nautiskellen,kahvia ,munkkeja, karjalanpiirakoita,(vaikka olemme Savossa)munavoin kera.
Hauskaa oli kaikilla ja saimme kutsun vastavierailulle ja tietenkin ilosena otimme kutsun vastaan.
Tuolla oli tuo vanha laulu Hymyhuulet keskustelussa, siinä todettiin ,että onnen apilaa en kaipaa,jne,,,taikaahan se on apila,mutta aina on mukava kun sellaisen löytää,sen verran taikauskoa on oltava.
Nyt sänky kutsuu,aamulla taas odottaa uudet puuhat.
Hyvää yötä kaikille.
Toin muuten ison kasan piirakoita munavoilla ja munkkeja ,simaa on jääkaapissa, joten siitä vaan.- Anu.1
Oikein hyvää Vappua kaikille kävijöille,
ja paljon kiitoksia maukkaasta simasta.
Kuka sitten lie tehnytkin mutta hyvää oli.- yks evakko
Miehän sen tein ja hyvvöö tulikin mielestnikin
joten hyvät ja iloiset vaput vaa teil kaikil. tuon tullessani ja toivotan kaikille Iloista Vappua!
Aaattona juhla jaloin, mutta yrittäkää selvitä kotiin omin jaloin!
Ilmapallot ja vappumerkit, sekä serpentiinit rekvisiittana, ilonen mieli kyytipokana ja siinähän se vappumieli onkin, ei siihen mitään väkeviä tarvita.
Surut pois ja kukka rintaan, (huomasin jonkun täälläkin vappumerkkejä myyneen) kesä on ihan ovella.
Taas on mentävä, pitkää aikaa ei ehdi yhdessä paikassa istua, joten heippa taas ja tapaillaan.- ruperi-roosa
kirjar kirjoitti:
tuon tullessani ja toivotan kaikille Iloista Vappua!
Aaattona juhla jaloin, mutta yrittäkää selvitä kotiin omin jaloin!
Ilmapallot ja vappumerkit, sekä serpentiinit rekvisiittana, ilonen mieli kyytipokana ja siinähän se vappumieli onkin, ei siihen mitään väkeviä tarvita.
Surut pois ja kukka rintaan, (huomasin jonkun täälläkin vappumerkkejä myyneen) kesä on ihan ovella.
Taas on mentävä, pitkää aikaa ei ehdi yhdessä paikassa istua, joten heippa taas ja tapaillaan.puolesta kaiiikille riemukasta vappua, mä mään nyt sitä kevättä kohti hyrräten ja hyräillen!
Kiitos Skillan vastauksesta;)
- Suvi2
tässä toivottelen.
Tein viimeiset ruokaostoksen vapuksi. Varasin jo pallot, serpentiinit, mehut tippaleivät ym. ja kaikki alkaa olla valmista. Jokavappuinen perhoskakku on vielä koristeltava ja sitten levähdän ja odottelen lapsenlapsia yökylään.
Diivan kanssa on jossakin välissä käytävä päivälenkillä. Aamulla se aivan järkyttyi kun pieni oravanpoika oli ilmeisesti pudonnut talon katolta ja sen äiti yritti hoitaa ja lohdutella sitä. Mutta sellaistahan se on maailman meno.
Muuten, huomasitteko kun toimme aamulla lisää simaa ja tippaleipiä, kuohuviiniä sekä bravuurinumeroni perhoskakun ihastuttavaan Onnenapilaan.
Tästähän se kesä alkaa, joten alkakaamme se kullekin mieluisalla vapunvietolla.onkaan perhoskakkua ,tippaleipää ,simaa ja kuohuviiniäkin,kyllä kelpaa poiketa Onneapilassa.
Toin vielä minäkin ilmapalloja ja serpentiinejä ,viskelen niitä tuonne lamppuihin.
Kylläpä täälläkin vapunaatto menisi,mutta kun lupasin lähteä kiertelemään.
Täällä sataa räntää,oikea vappuilma ,mutta sehän tietää sitä ,että lämmintäkin tulee,kun lumet alas sataa.
Kiitokset kaikille tuomisista ja jatketaan.
Fiiulin ,
Se pallo kaunis pyöreä,
vie terveiset
meiltä iloiset.
Nyt kauas tuntemattomiin,
maihin muihin
vieraisiin.
Vai paksahtaako
kukaties,
pallo pieni
matkamies.
Se korkeuksiin päästyään,
ja siihen loppuu
matka tää.
Näin voi käydä"nauraa"
Kiitos kiitoksista ruperi-roosa;))
Miten sen oravan poikasen kävi Suvi2,selvisikö hengissä ?
Tervehdin Diiva ja Joppea,ja Verttiä isäntineen,serpentiinit kaulaan kaikille.- Suvi2
SkillaN kirjoitti:
onkaan perhoskakkua ,tippaleipää ,simaa ja kuohuviiniäkin,kyllä kelpaa poiketa Onneapilassa.
Toin vielä minäkin ilmapalloja ja serpentiinejä ,viskelen niitä tuonne lamppuihin.
Kylläpä täälläkin vapunaatto menisi,mutta kun lupasin lähteä kiertelemään.
Täällä sataa räntää,oikea vappuilma ,mutta sehän tietää sitä ,että lämmintäkin tulee,kun lumet alas sataa.
Kiitokset kaikille tuomisista ja jatketaan.
Fiiulin ,
Se pallo kaunis pyöreä,
vie terveiset
meiltä iloiset.
Nyt kauas tuntemattomiin,
maihin muihin
vieraisiin.
Vai paksahtaako
kukaties,
pallo pieni
matkamies.
Se korkeuksiin päästyään,
ja siihen loppuu
matka tää.
Näin voi käydä"nauraa"
Kiitos kiitoksista ruperi-roosa;))
Miten sen oravan poikasen kävi Suvi2,selvisikö hengissä ?
Tervehdin Diiva ja Joppea,ja Verttiä isäntineen,serpentiinit kaulaan kaikille.kun palasimme takaisin, se oravanpoikanen oli kulkenut pari metriä risukkoon ja äitiorava hyöri edelleen huolissaan sen ympärillä.
Laitankin Diivalle vappukauluksen, kiitos vinkistä.
- fiiuliN
Nyt ilmapallo punainen
se karkuun lähti lentohon,
leijaellen iloissaan
ilmaan ylös päästessään
vapauteen noustessaan,
pakohon kai lähteissään.
Vaan minne päätyi ilmapallo
noustessansa korkeuksiin.
Pääsiköhän se vetten yli
vaiko nielas merten syli
myrskyjensä pyörteisiin
kitojensa syöveriin.
Viivähditkö liian pitkään
maassa meidän ilonamme,
siksikö ei sua mitkään
pidättäneet seurassamme.
Kai liian suuret oli houkutukset
nuo taivaan väriruskotukset.
Houkutteli ilmapallon
kauniin,pyöreän ja punaisen
meiltä täältä karkuteille
väri kirkas taivaan sininen,
se unelmihin suuriin lietsoi
nyt kun vapauden pääsy kiehtoi.
Älkääpä antako ilmapallojenne karata.
Hauskaa Vappua kaikille. - beataBarbara*
Heipparallaa kaikille tutuille ja tuntemattomille.
Vappu ei kun jatkuu
Olis ehdotus, että Vapun lopuksi päästäisimme kaikki ilmapallot irti,
olisi niin kaunista kun koko bitti taivas loiskottaisi värikirjossa.
Siellä ne sitten poksahtelisivat rikki ja kertoisi terveiset Onnenapilasta.
Glada Vappen!
Klara Vappen!
miten kukin se kohdallaan haluaa.
beataB (oisko hyvä idis..???)- beataBarbara*
TiaLiinu kirjoitti:
Mun Mikki-Hiiri on jo vaikka kuinka kaukana, näetkös?
No siellähän se veitikka vilkuttaa.
En osannut vaan katsoa ensin oikeaan suuntaan.
beatB ( hieraisee unia silmistään...) vappuna melkein aina,kylmä ja sateinen.
Senhän emme anna mieltä masentaa,luulen ,että monella on pää sen verran kipeä,ettei sängystä jaksa nousta ,edes ilmaa katselemaan.
Itse lähden säästä huolimatta ulos ja toivon monen muunkin niin tekevän ,koska vappu on vain kerran vuodessa ja vaatetta voi päälle lisätä.
Täällä Savossa todella sataa räntää ja ilma on viileä,mutta sehän on todettu ,että entisen surmaaon,kyllä se kesäkin tulee.
Ideasi on aivan hyvä,laitetaan vain ilmapallot sateeseen ja tuulen ja viestikäämme onnea taivaalle.
Räntäsateesta huolimatta ,Suomi on ihana maa asua ja sitä rakastamme ,ylpeänä olemme suomalaisia.
Rakennamme ja yritämme tehdä kaikille hyvän olon ja elämän,ehkä me ikäihmisetkin voimme kortemme kekoon vielä tuoda.
Tulipa vappupuhekin,tosin lyhyt ja mitään sanomaton,mutta ajatus on lämmin.
Hyvää vappua edelleen !- fiiuliN
SkillaN kirjoitti:
vappuna melkein aina,kylmä ja sateinen.
Senhän emme anna mieltä masentaa,luulen ,että monella on pää sen verran kipeä,ettei sängystä jaksa nousta ,edes ilmaa katselemaan.
Itse lähden säästä huolimatta ulos ja toivon monen muunkin niin tekevän ,koska vappu on vain kerran vuodessa ja vaatetta voi päälle lisätä.
Täällä Savossa todella sataa räntää ja ilma on viileä,mutta sehän on todettu ,että entisen surmaaon,kyllä se kesäkin tulee.
Ideasi on aivan hyvä,laitetaan vain ilmapallot sateeseen ja tuulen ja viestikäämme onnea taivaalle.
Räntäsateesta huolimatta ,Suomi on ihana maa asua ja sitä rakastamme ,ylpeänä olemme suomalaisia.
Rakennamme ja yritämme tehdä kaikille hyvän olon ja elämän,ehkä me ikäihmisetkin voimme kortemme kekoon vielä tuoda.
Hyvää vappua edelleen !Kun aurinko paistaa ja linnut laulavat, vaikka onkin Vappu.
Pisti tytär leipomaan, ensin lupasivat tulla syömään, enkä alkanut kahvipullaa leipomaan vaan varasin ruokaa.
Nyt muuttuikin mieli ja menevät muualle syömään, siksi minun oli alettava leipomaan.
Loput pullat tuon sitten illalla tänne kahvitupaan, sillä kotiin en niitä jätä kun vatsa kasvaa muutenkin liikaa.
Hyvää "krapulatonta" Vappuaamua ja koko päivääkin. - Suvi2
SkillaN kirjoitti:
vappuna melkein aina,kylmä ja sateinen.
Hyvää vappua edelleen !Laitan täältä sinne SkillaN:lle hiukan parempaa vappusäätä. Eteläsuomessa ei satanut vappuna eikä nytkään, onpahan ollut sellainen pilvipoutainen ja kovin kylmä vappu. Eivät siellä tarkene ulkona minkäänlaiset juhlijat, ei vaikka olisivat "huimausaineilla" itseään lämmittäneet. Ja totesin tuossa Diivan kanssa ulkoillessamme, että siitä normaalista vappuajan roskamäärästä ei ollut tietoakaan.
Diivan kanssa lenkkeilyä lukuunottamatta tämä on ollut sellaista lepäilyn ja ihanan toimettomana olemisen aikaa, ainoa työni on ollut lueskeleminen ja ristikoiden täyttäminen. Suvi2 kirjoitti:
Laitan täältä sinne SkillaN:lle hiukan parempaa vappusäätä. Eteläsuomessa ei satanut vappuna eikä nytkään, onpahan ollut sellainen pilvipoutainen ja kovin kylmä vappu. Eivät siellä tarkene ulkona minkäänlaiset juhlijat, ei vaikka olisivat "huimausaineilla" itseään lämmittäneet. Ja totesin tuossa Diivan kanssa ulkoillessamme, että siitä normaalista vappuajan roskamäärästä ei ollut tietoakaan.
Diivan kanssa lenkkeilyä lukuunottamatta tämä on ollut sellaista lepäilyn ja ihanan toimettomana olemisen aikaa, ainoa työni on ollut lueskeleminen ja ristikoiden täyttäminen.Lopetti täälläkin sateen,mutta kyllä kylmä tuli tuolla torilla,vaikka vaatetta oli päällä.
Vappulounaskin on nautittu ja nyt "ähkynä" kotona löhöilen.
Hiljainen on tienoo,ei näy päiväkävelyllä ihmisiä,kumpiko lie veroittanut,viime öinen juhlinta,vai kylmä ilma.
Katselen tuonne kadulle ,ukkosorsa kävellä vaappuu,liekkö ollut sekin juhlissa ja nyt kotiinsa hipsii.
Huommenissa sitten arkeen ja äitienpäivää odottamaan,siitäpä se kesäkin tulee,helatorstai ja helluntai.
Vappu ohi meillä on,
ohi aika huoleton.
Vuoden ootamme taas näitä,
vapun lämpöisiä säitä !
On kevät.
"Linnut tekevät sitä,
ampiaiset tekevät sitä,
perhosetkin tekevät sitä
Haluaisitko sinäkin?
tehdä sitä?
Unohda!
Ei ihminen osaa
LENTÄÄ."
Hauskaa Vappua
beataB (toivottelee…)aurinko paistaa täysin siniseltä taivaalta,ei jälkeäkään eilisestä sateisesta ja viileästä päivästä.
Näinhän se on ihmisen elokin ,väliin paistaa ja sitten taas mieli maassa.
Ei ole ykstoikkoista.
Alkanut viikko on lyhyt torstaina on helatorstai ja alkaa olla aika etsiä helluntai heilaa ,jos sitä ei ole vielä hankittu.
Jos ei heilaa helluntaina,ei koko kesänä.
Voi,voi,,,
Äitienpäiväkin lähestyy,taas on kukkakaupat onnessaan ja muukin liike elämä vilkastuu.
Lapset miettivät miten äitiä voisin muistaa.
Ne ihan pienempien muistamiset ne eniten lämmittää,ovat omatekemiä kortteja ja sun muuta,ja se aito ilahduttamisen tunne,se antaa paljon.
Viikko alkoi hienosti,lämpimämpää luvassa ,joten tuulta purjeisiin ja menoksi.- beataBarbara*
SkillaN kirjoitti:
aurinko paistaa täysin siniseltä taivaalta,ei jälkeäkään eilisestä sateisesta ja viileästä päivästä.
Ei ole ykstoikkoista.
Alkanut viikko on lyhyt torstaina on helatorstai ja alkaa olla aika etsiä helluntai heilaa ,jos sitä ei ole vielä hankittu.
Voi,voi,,,
Äitienpäiväkin lähestyy,taas on kukkakaupat onnessaan ja muukin liike elämä vilkastuu.
Ne ihan pienempien muistamiset ne eniten lämmittää,ovat omatekemiä kortteja ja sun muuta,ja se aito ilahduttamisen tunne,se antaa paljon.
Viikko alkoi hienosti,lämpimämpää luvassa ,joten tuulta purjeisiin ja menoksi.Voi että minulla on ikävä niitä ensimmäisiä omatekoisia kortin ”tuherroksia”
Ne ovat niitä parhaita, rakkaudella riipustettuja ja säästämisen arvoisia.
Nykyään kortit ovat melkein vaihtuneet noihin netistä saataviin valmiisiin.
Ei siinä paljon luovuutta tarvita kun sieltä nappaa, mielestäni aika persoonatonta.
On tämä viikko sellaista matalalentoa kaikkine juhlapäivineen.
beataB ( piirroksia ikvävöiden….) - Anu.1
SkillaN kirjoitti:
aurinko paistaa täysin siniseltä taivaalta,ei jälkeäkään eilisestä sateisesta ja viileästä päivästä.
Ei ole ykstoikkoista.
Voi,voi,,,
Viikko alkoi hienosti,lämpimämpää luvassa ,joten tuulta purjeisiin ja menoksi.Vastaan nyt tähän sinun viestiisi,vaikka oletan että et pidä siitä.
Mutta kirjoitit niin mieltä sykähdyttävästi,
pienten lasten tekemistä korteista ja vähän muustakin askartelusta.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä,ei mikään voi niin lämmittää kuin se että pienet sormet ovat pakertaneet kortin tai jonku koristeen.
Ovat ne suloisia teoksia,minulla on vieläkin omien lasten tekeleitä kun he olivat pieniä,
ja sitten on heidän lastensa, ja nyt tulee lastenlastenlapsilta.
Kaikki on kyllä tervetullutta,aikuiset harvemmin enää tekee kortteja itse,ehkä se työ on esteenä ettei ole aikaa.Mutta pääasia on muistaminen. - ellumari
Anu.1 kirjoitti:
Vastaan nyt tähän sinun viestiisi,vaikka oletan että et pidä siitä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä,ei mikään voi niin lämmittää kuin se että pienet sormet ovat pakertaneet kortin tai jonku koristeen.
Ovat ne suloisia teoksia,minulla on vieläkin omien lasten tekeleitä kun he olivat pieniä,
Kaikki on kyllä tervetullutta,aikuiset harvemmin enää tekee kortteja itse,ehkä se työ on esteenä ettei ole aikaa.Mutta pääasia on muistaminen.töistä.
Minulla menee työmatkoihin kolme kertaa enemmän aikaa kuin ennen, sillä asun nyt pysyvästi täällä noin viidenkymmenen kilometrin päässä työpaikastani.
Tätä jatkuu toukokuun ja sitten olen kuukauden lomalla, minkä jäkkeen aloitan työt uuden asuinkuntani palveluksessa.
Tässä vaiheessa kiitän kaikkia palstaystävia vappukorteista joita sain!
Itse en ehtinyt laittaa kenellekään - anteeksi!
Minulla on nyt kannettava tietokone ja kaupunkiasunnossani toinen, mutta luulen kyllä että en ehdi kirjoittelemaan niin paljon kuin talvisaikaan, sillä malaiskodissani on mielettömän paljon työtä.
Kun ajan Helsingistä ruuhkaliikenteessä kotiini niin Joppe pojan hoitamisen ja kodin juoksevien töiden lisäksi tuskin ehdin paljon palstalla käydäkään.
Toivottavasti kuitenkin joskus, sillä ainakin täällä Onnenapilassa on erittäin viihtyisää ja paljon tuttuja.
Ruokatunti loppumassa ja "sorvin ääreen!"
Palaillaan! - kortit
Anu.1 kirjoitti:
Vastaan nyt tähän sinun viestiisi,vaikka oletan että et pidä siitä.
Kaikki on kyllä tervetullutta,aikuiset harvemmin enää tekee kortteja itse,ehkä se työ on esteenä ettei ole aikaa.Mutta pääasia on muistaminen.meillä myös piirretään ahkerasti kortteja aina kun äitienpäivä lähestyy ja minä en saa olla huomaavinanikaan mitään,silppua ja värejä vain vilahtelee,mutta kyllä se on hauskaa,sit vielä kun he on niin salamyhkäisiä ja heitä joskus naurattaa aivan kamalasti.Mut hauskaa on.
- ellumari
kortit kirjoitti:
meillä myös piirretään ahkerasti kortteja aina kun äitienpäivä lähestyy ja minä en saa olla huomaavinanikaan mitään,silppua ja värejä vain vilahtelee,mutta kyllä se on hauskaa,sit vielä kun he on niin salamyhkäisiä ja heitä joskus naurattaa aivan kamalasti.Mut hauskaa on.
Tänne poikkean mikäli päivän kiireiltäni ehdin, sillä tuttuja on aina mukava tavata ja vaihtaa kuulumisia.
Kun menin töistä kotiin otin Jopen sisälle kanssani takkatulen lämpöön istuskelemaan. Hän ei viihtynyt vaan meni takaisin ulos.
Minun pihaani on rakennettu katiskaverkosta noin 150m2 suuri aitaus ja koiratalo - ei koppi, sillä Jopen pikku talossa on kuisti. Minusta se oli sievä ja vaikka rakentaja (rakentajat) katsoivat vähän hitaasti, niin se kuisti tehtiin kuitenkin. On todella sievä.
Jopella ei ole mitään hätää päiväsaikan, vaikka sataisi, sillä hän voi mennä omaan taloonsa sisälle sateen suojaan.
Sen pikku talon maalaamisen aion toteuttaa ensi viikonloppuna, jos on poutainen sää.
Hyvää illan jatkoa vaan kaikille Onnenapilan väelle!
Maailmanmatkaaja MDK- MDK.ta oli mukava tavata, samoin kuin tietysti aivan kaikkia muitakin!Juon vain kupillisen tätä hyvää vihreää teetä, sillä minulla on pakastin puolillaan vapun aikaisia herkkuja. Jäi tähteeksi tupaantuliaisista.
Oli onnistuneet juhlat ja sain paljon lahjoja, mutta ei niistä nyt enempää.
Sanonpahan vaan, että kyllä maalla on mukavaa! - Saara
ellumari kirjoitti:
Tänne poikkean mikäli päivän kiireiltäni ehdin, sillä tuttuja on aina mukava tavata ja vaihtaa kuulumisia.
Kun menin töistä kotiin otin Jopen sisälle kanssani takkatulen lämpöön istuskelemaan. Hän ei viihtynyt vaan meni takaisin ulos.
Minun pihaani on rakennettu katiskaverkosta noin 150m2 suuri aitaus ja koiratalo - ei koppi, sillä Jopen pikku talossa on kuisti. Minusta se oli sievä ja vaikka rakentaja (rakentajat) katsoivat vähän hitaasti, niin se kuisti tehtiin kuitenkin. On todella sievä.
Jopella ei ole mitään hätää päiväsaikan, vaikka sataisi, sillä hän voi mennä omaan taloonsa sisälle sateen suojaan.
Sen pikku talon maalaamisen aion toteuttaa ensi viikonloppuna, jos on poutainen sää.
Hyvää illan jatkoa vaan kaikille Onnenapilan väelle!
Maailmanmatkaaja MDK- MDK.ta oli mukava tavata, samoin kuin tietysti aivan kaikkia muitakin!Juon vain kupillisen tätä hyvää vihreää teetä, sillä minulla on pakastin puolillaan vapun aikaisia herkkuja. Jäi tähteeksi tupaantuliaisista.
Oli onnistuneet juhlat ja sain paljon lahjoja, mutta ei niistä nyt enempää.
Sanonpahan vaan, että kyllä maalla on mukavaa!Olen todella iloinen Jopen puolesta nyt kun on Joppe saanut oikein oman tarhan ja pikku talon. Olet varmaan joskus kertonut, mitä rotua se (hän) edustaa, mutta kerro uudestaan, tieto on mennyt ohi korvien, eikun silmien.
- ellumari
Saara kirjoitti:
Olen todella iloinen Jopen puolesta nyt kun on Joppe saanut oikein oman tarhan ja pikku talon. Olet varmaan joskus kertonut, mitä rotua se (hän) edustaa, mutta kerro uudestaan, tieto on mennyt ohi korvien, eikun silmien.
antoivat minulle tupaantuliaislahjaksi julisteen, missä valokuva meistä Jopen kanssa.
Se oli teetetty koiratarvikeliikkeessä ja julisteessa luki ."Älä välitä koirasta, mutta varo emäntää!"
Ajattelin tässä kevään korvilla miksi naapurin sisarukset niin innokkaasti kuvasivat meitä Jopen kanssa pihanharavoimistouhuissa.
Juliste kuvineen on 'vaikuttava'.
Minä Jopen (Suomen Lapinkoiran) kanssa. Koira istuu rauhallisen näköisenä ja emännällä harava kädessä ja työntouhussa olevan tuikea ilme.
Minulla on mukavia huumorintajuisia lähinaapureita.
Kysyin nauraen, että enhän ole heidän mielestään oikeasti pelottava ja sain vastaukseksi, etten missään tapauksessa ja siksi minulle uskaltaa antaakin kyseisenlaisen tupaantulijaislahjan.
Saara, kiitos kiinnostuksestasi! Joppe on siis Suomen Lapin koira ja sopii hyvin tälläiseen maalaisympäristöön.Taidamme sopia molemmat, sillä olemme aika kruusailemattomia tyyppejä.
- Suvi2
kaikille.
Hävettää hiukan, kun tuli nukuttua pitkään, mutta aamulenkki klo 5.00 teki entistä uneliaammaksi. Olisi kannattanut nousta varhain, sillä päivä on loistava. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja lämpimämpääkin on kuin eilen.
Ajattelin tulla juomaan oikein hyvät kahvit sinne Onnenapilaan, vaikkakin eihän nyt ole aamukahvin aika, mutta kahvihammas ei katso aikaa eikä paikkaa. kun äitienpäivä lähestyy,miten lapset suhtautuvat mielestäni nurjasti ,vanhaan,(on 70 kymmentä)
äitiinsä /mummiinsa.
Kuuntelin ystävättereni surullista kerrontaa ,kuinka tytären ja perheen suhtautuminen muuttui ,kun äiti oli rakastunut kummeniä vuosia nuorempaan mieheen.
Tytär valitti ,että äiti häpäisee heidät,vävy ei puhu mitään,tyttärentytär on tietenkin ihmeissään,mikä nyt on.
Näinkö on ,äiti on koko elämän ajan sitoutunut auttamaan ja hoivaamaan lapsiaan ja sitten ,kun on aikaa itselleen ja löytyy ystävä,se onkin häpeällistä.
Nyt kun on puhuttu runoista ,minulle tuli eräänlainen tarve yrittää kiteyttää ajatukset runokyhäelmään.
Äidin/mummon mietteet.
Pohdinpa vähän,
kirjoitan tähän,
nyt mietteitä äidin,
mummonkin vähän.
Äiti/mummo,kun itseään
nuoreksi luulee,
silmiinsä eloa,
kiillettä huuleen.
Käy tansseissa ,
retkillä ilkamoiden,
ei lapsille sovi ,menomoinen.
Kiikku tuoliin
nyt mummo vaan,
sukkia,lapasia neulomaan.
Ei vanhana rakkautta
tuntea voi,
ei viulut ja hanurit,
korvissa soi.
Mut äläpä huoli,
lapseni mun,
mä päätän elostain,
se on mun.
Rakkautta tahdon ,
kun sitä saan,
täysillä elän,
en uneksi vaan.
Paheksu rauhassa ,
sen minä suon.
Itsellein kaiken ,
rakkauden tuon.
Hellyyttä saan ,
jos Luoja suo,
kumppanin ,ystävän,
syliini tuon.
Näinkin voi elämässä käydä ,laitoin tämän ennen äitienpäivää,ettei kenellekään paha mieli äitinä olemisesta vie.- runo
on täyttä asiaa ja monelle niin totta.
Terveiset aurinkoiselta Ranskan rivieralta!
Poikkesin vaan moikkaamaan, mutta palaan kohta takaisin!
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!- Maalaismies*
Kerro kaikki matkastasi, haluamme päästä osille!
- Saara
Olen nyt ollut usean päivän ajan kipeenä enkä ole halunnut tartuttaa flunssaa Onnenapilassa kävijoille - ihan totta! Olen vaan maannut sängyssä ja rustannut runoja ja tarinoita.
Nyt jo näyttää paremmalta ja on taas mukava tavata tuttuja täällä, kas vain Antibes´in kävijäkin on jo kotiutunut!
Yksi jota kaipaan joskus meitä piristämään on titanium_man, mutta kyllähän hänen poissaolonsa ymmärtää, kun hänellä on rasittava matka kesken M/S Salmonelalla kaikkine velvollisuuksineen. (Ovat kuulemma jo rantautuneet Nauru-saarille!) Mutta ehkä hän joskus taas näkyilee täälläkin.
On tosi hauskaa vähän hassutella ... joku viisas ja vakava (mies?) sanoisi höpistä ... ja käydä ihan virtuaalimaailman ytimessä, Onnenapilassa.
Hyvää päivän jatkoa kaikille! - Klara*
Mukavaa keväistä viikkoa kaikille.
Se vain ryntäilee tuo kevät edestakaisin ihan kuin ei osaisi päättää, tullako vai eikö tulla;)
Oikea Juhlaviikko onkin meneillään, vapusta helatorstaihin ja siitä suoraan äitienpäivään.
Kun vain sielu kestäisi tämän kaiken juhlahumun.
Kestämisiä;=)*********(*..*)********* Rivieramatkan alkuun pääsin ajamalla ensin 430 km autolla Skooneen.
Öresundin sillan ylitin junalla ja juna pysähtyi Kastrupin lentokentällä,
sopivasti rullarappujen viereen, siitä vaan ylös halliin.
Odotukset keväisestä lämmöstä kariutuivat kun laskeuduttiin Nizzan
lentokentälle. Sataa tihkutteli ja tuuli kylmästi.
No, ei hätää, tarkoituksenihan ei ollutkaan mikään rantaloma, vaan muut
nähtävyydet ja kokemukset.
Bussimatka Antibesiin kesti parikymmentä minuuttia, siitä sitten jalkapatikassa
asunnolle Chemin de Saint Clauden varrella.
Antibesin nähtävyyksiä katselin niin paljon kuin jalat kestivät :D
Pysyttelin enimmäkseen kaupungin vanhassa osassa, missä kaikki provencialaiset
puolet tulivat parhaiten esille. Pieniä kodikkaita ravintoloita, missä tietenkin
tarjoiltiin seudun erikoisuuksia, kala- ja äyriäisruokia.
Kun aurinko tuli esille ja alkoi kuumentaa liikaa, oli kiva puikahtaa jollekin varjoisalle
ja viileälle kujalle ihailemaan kauniita julkisivuja, kukkaloistoa, värejä ja tuoksuja.
Antibesin rantaviiva on hyvin pitkä ja koukeroinen. Kaupungin eräs ylpeyden aihe
on Port Vauban vanhan Carren linnakkeen vieressä, missä voi ihailla suuria loisto-
risteilijöitä ja muita luksusluokan yachteja.
Ihmettelin kun merellä ei ollut yhtään venettä, kaikki näyttivät olevan laitureissa
ja omistajat kiillottivat ja putsasivat kilvan noita kalliita lelujaan.
Picassomuseo vanhassa kaupungissa Château Grimaldin linnassa oli mielenkiintoinen.
Picassohan asui jonkin aikaa tässä linnassa.
Siellä voi nähdä läpileikkauksen hänen taiteellisesta kehityksestään taidemaalarina ja
keraamikkona. Picassolla on Guinessin ennätys tuotteliaimpana taiteilijana.
Hän on maalannut mm 13.500 taulua, muista tuotteista puhumattakaan!
Linnan vieressä oli myös kaunis, vanha katedraali, jossa pistäydyin istumassa hetken.
Vanha kaupunki on korkealla ja sen merenpuoleista osaa kiersi vanha muuri mistä oli
upeat näköalat merelle ja alhaalla olevaan laguuniin missä oli muutamia auringonpalvojia.
Antibesin vieressä on ”kaksoiskaupunki” Juan les Pins, missä oli monia meitä naisia
kiinnostavia liikkeitä.
Antibesista on hyvät juna- ja bussiyhteydet joka suuntaan. Eräänä päivänä kävin
lähellä olevassa Biotin kylässä. Päämääränä oli käydä katsomassa tunnetun Fernand
Légerin taidemuseota, mutta se oli rakennustöitten takia suljettu :(
Kävin eräässä toisessa museossa: bonsaimuseossa, missä ihailin kaikkia pienoispuita,
joista jotkin jo kukkivat.
Rautatiepysäkille kävellessä poikkesin myös pieneen keramiikkapajaan, missä tehtiin
sellaista keramiikkaa joka soveltuu puutarhoihin ja terasseille.
------
Ensi kerralla kerron päivästä Nizzassa.- Maalaismies*
Kävit siis Picasson asumassa linnassa, missä hän piti vuohta niin, että hänen vaimonsa Francoise Gilet oli tulla hulluksi. Vuohi nimittäin sai vapaasti liikkua missä halusi ja se on siivoton elukka sisätiloihin. Picasso teki siitä hauskan veistoksen. Kerran kun Picasso ei ollut kotona Francoise antoi vuohen jollekin kiertävälle seurueelle. Picasso ei ikinä antanut anteeksi.
Maalaismies* kirjoitti:
Kävit siis Picasson asumassa linnassa, missä hän piti vuohta niin, että hänen vaimonsa Francoise Gilet oli tulla hulluksi. Vuohi nimittäin sai vapaasti liikkua missä halusi ja se on siivoton elukka sisätiloihin. Picasso teki siitä hauskan veistoksen. Kerran kun Picasso ei ollut kotona Francoise antoi vuohen jollekin kiertävälle seurueelle. Picasso ei ikinä antanut anteeksi.
Picasson ateljé on eräs osa museossa.
Näin hänen ehkä kuuluisimman työnsä "Guernica", joka esittää kuolevaa, kauhistuneen näköistä hevosta, härkää jonka keho on kiertynyt puolittain itsensä ympäri, kuollutta sotilasta ja pakenevaa naista.
Picasso maalasi ihmisten tunteita tällä tavalla 30-luvun lopulla kun nazit tappoivat syyttömiä ihmisiä.
Tuli mieleeni tarina Picasson ensimmäisestä tilaustyönä tehdystä taulusta joka esitti kirjailija Gertrude Steinia.
Gertruden veli meni hakemaan valmista työtä ja nähdessään sisarensa muotokuvan hän sanoi Picassolle: "Mutta eihän Gertrude tällaiselta näytä" (Gertrude oli suurikokoinen, aika kolkon näköinen nainen)
Picasso vastasi Leolle: "Ei näytäkään, mutta tulee kohta näyttämään!"
Vaimoista puheenollen, liekö Francoise saanut tarpeekseen Pablosta vai Pablo Francoisesta, mutta ero tuli ja 1955 meni Pablo Picasso naimisiin Jaqueline Roquen kanssa.
- fiiuliN
Onko täällä tarjottavana kahvia tai konjakkia, vaiko molempia yhdessä.
Minä vaikka tarjoankin itse........hei tarjoilija tuopa koko porukalle yhdet konjakit.
Tuntuu että olen sen velkaa, koska jaksatte sietää äkkijyrkkiä sanojani sen verran edes ettette potkaise persuuksiin.
Lauletaanko joku juomalaulu yhdessä ja ollaan kavereita, vaikka Irvinin malliin:
Ei tippa tapa, ja ämpäriin ei huku, kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan....
Tuletteko mukaan..., Elämä on tylsää jos ei joskus juhli näin, no, kukas sitä jaksaa olla selvin päin, anta mennä samaan tahtiin viikko peräkkäin, kaikki murheet huuhdotaan me sisältämme näin: ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku.....
Empä jaksa enempää, meenkin huilimaan.tehdä Fiiulin.
Aurinkoista huomenta täältä Suomen laidalta ,kaikille ympäri isänmaatamme.
Mökille lähtöä teen ja ajattelin kurkata mitä Onnenapilaan kuuluu.
Kaikki on kohdallaan,pakastimessa ainakin kahvileipää,olkaa hyvä,kuppi kahvia piristää,ulkona olon lomassa.
Auringossa varmaan vietämme vapaapäivän,suuressa osin maata taitaa paistaa,pohjoinen taitaa jäädä ilman.
Minuakin odottaa valtavasti töitä mökillä,jostakin syystä ne ei hoidu poissa ollessani;))
Mukava katsella ,mikä lintupönttö on saanut asukkaat ja mikä laji sen on asuttanut.
Sen tiedän ,että kun kirjosieppo tänne saapuu,niin jostakin pöntöstä joutuu talitintti siirtymään.
Vahvemman laki pelaa eläinkunnassakin,niinkuin täällä sivistyksenkin keskuudessa.
Sivistys,mitähän sekin sana sisäänsä kätkee,kun seuraa Tv uutisia, ei voi uskoa ,että sivistyksen keskellä elämme.
Tietoa ja taitoa on,mutta silti kaikkea kauheaa tapahtuu.
Ei voida verhoutua tietämättömyyden taakse,onko ihminen lopultakin vain yksi eläin ,eläinten joukossa.
On kumma miten tämä kirjoittelu rönsyilee,piti vain toivottaa hyvää ulkoilupäivää ,mutta miten taas kävikään.
Muuten fiiulin,miksi emme sinua kestäisi, niinkuin kaikkia toisiakin,minuakin,kyllä sovimme kirjoittelemaan ja kuka ei hyväksy,ei mahda mitään.Mielipiteet ovat omiamme ja niitä voimme kertoa,emmehän ketään henkilöinä loukkaa.
Eikö näin ole.
Hyvää helatorstaita ja heilaa etsimään,kellä sitä ei ole ,,,,kohta on helluntai,,,ja jos ei heilaa,,,,ja iloisella miellellä äitienpäivää odottelemaan.- ellumari
SkillaN kirjoitti:
tehdä Fiiulin.
Kaikki on kohdallaan,pakastimessa ainakin kahvileipää,olkaa hyvä,kuppi kahvia piristää,ulkona olon lomassa.
Auringossa varmaan vietämme vapaapäivän,suuressa osin maata taitaa paistaa,pohjoinen taitaa jäädä ilman.
Minuakin odottaa valtavasti töitä mökillä,jostakin syystä ne ei hoidu poissa ollessani;))
Mukava katsella ,mikä lintupönttö on saanut asukkaat ja mikä laji sen on asuttanut.
Sen tiedän ,että kun kirjosieppo tänne saapuu,niin jostakin pöntöstä joutuu talitintti siirtymään.
Vahvemman laki pelaa eläinkunnassakin,niinkuin täällä sivistyksenkin keskuudessa.
Sivistys,mitähän sekin sana sisäänsä kätkee,kun seuraa Tv uutisia, ei voi uskoa ,että sivistyksen keskellä elämme.
Ei voida verhoutua tietämättömyyden taakse,onko ihminen lopultakin vain yksi eläin ,eläinten joukossa.
On kumma miten tämä kirjoittelu rönsyilee,piti vain toivottaa hyvää ulkoilupäivää ,mutta miten taas kävikään.
Muuten fiiulin,miksi emme sinua kestäisi, niinkuin kaikkia toisiakin,minuakin,kyllä sovimme kirjoittelemaan ja kuka ei hyväksy,ei mahda mitään.Mielipiteet ovat omiamme ja niitä voimme kertoa,emmehän ketään henkilöinä loukkaa.
Eikö näin ole.
Hyvää helatorstaita ja heilaa etsimään,kellä sitä ei ole ,,,,kohta on helluntai,,,ja jos ei heilaa,,,,ja iloisella miellellä äitienpäivää odottelemaan.Skillan!
Ainakin tänään paistaa vielä koko maassa aurinko ja on kaunis lämmin kevätsää.
Minä olen jo tänä aamuna ehtinyt(niin pyhä kuin onkin)ahkeroida puutarhassani.
Kasvimaa alkaa olla kylvö ja istutuskunnossa.
Lepäillemme tässä Jopen kanssa lounastunnilla ja jatkan sitten työskentelyä omaan tahtiini - kiireettömästi ja nauttien ulkoilmasta ja maaseudun rauhasta.
Minullakin on kaksi linnunpönttöä.
Niistä toisen on siskoni vanhempi tytär tehnyt koulussa puutyötunnilla vuosia sitten. Toisen ostin torilta.
Vaikka "toukokiireitä" onkin, niin Onnenapilassa ehdin ainakin kerran päivässä pistäytyä.
Hyvää helatorstaita vaan kaikille, työssä, tai lepäillen vietettävää! - Saara
ellumari kirjoitti:
Skillan!
Ainakin tänään paistaa vielä koko maassa aurinko ja on kaunis lämmin kevätsää.
Minä olen jo tänä aamuna ehtinyt(niin pyhä kuin onkin)ahkeroida puutarhassani.
Kasvimaa alkaa olla kylvö ja istutuskunnossa.
Lepäillemme tässä Jopen kanssa lounastunnilla ja jatkan sitten työskentelyä omaan tahtiini - kiireettömästi ja nauttien ulkoilmasta ja maaseudun rauhasta.
Minullakin on kaksi linnunpönttöä.
Niistä toisen on siskoni vanhempi tytär tehnyt koulussa puutyötunnilla vuosia sitten. Toisen ostin torilta.
Vaikka "toukokiireitä" onkin, niin Onnenapilassa ehdin ainakin kerran päivässä pistäytyä.
Hyvää helatorstaita vaan kaikille, työssä, tai lepäillen vietettävää!Ulkona on niin viileää ( 5,6), ettei millään viitsi olla ulkona. Toukotyöt saavat odottaa lämpimämpää ilmanalaa.
Olen ollut tuolla toisessa ketjussa vähän "soittamassa suutani" ja olikin taas hauskaa paeta tänne Onnenapilan kodikkaaseen ilmapiiriin.
Olen saanut flunssani jo melkein pois, mutta hoitelen miestäni, joka nyt voimattomana makaa sängyn pohjassa. Otimme molemmat rokotuspiikin kevättalvella, ja tämä ei sitten varmaan ole sitä oikeaa pahaa influenssaa.
Tervehdys! - fiiuliN
SkillaN kirjoitti:
tehdä Fiiulin.
Eikö näin ole.
Hyvää helatorstaita ja heilaa etsimään,kellä sitä ei ole ,,,,kohta on helluntai,,,ja jos ei heilaa,,,,ja iloisella miellellä äitienpäivää odottelemaan.Siellä mökilläsi aiot viipyä, koko tämän viikonlopunko?
Tulehan ihmeessä tännekin viihdyttämään kahvittelijoita.
Kyllähän me aikuiset ihmiset osaamme tosin itsekin kahvin keittää ja ehkä jotenkin sen tarjoillakin, mutta tiedä sitä varmasti kuinka siinä käynee.
Äitienpäiväänkin täytyisi jotenkin varautua, mutta tiedän ettei kummatkaan tyttäreni perheistä ehdi luokseni poikkeamaan, mutta jos poika sattuisi tulemaan.
Täytyy ainakin yrittää olla kotosalla kahvipannun vieressä, tiedä josko tänne valmiille kahville ehdinkään.
Eivät tulleet minun mukaani eilenillalla laulamaan, yksin sain hullutella, mutta piristihän sekin minua hieman.
Sinä sanot , miksei minua muka suosittaisi, ei veikkonen, ei suosita, luen sen rivien välistä.
Useimmat kauemmin palstalla kirjoitelleet ovatkin jo kaikonneet, minä täällä vain kaikesta huolimatta räpistelen.
Ruuneperi ja Mdk osaavat kirjoittaa, minäkin olen yrittänyt opetella, mutta olen vain jo liian vanha oppimaan.
Huomaatko, onko heitä kumpaakaan kovisteltu.
Minua on suoraan sanottu lapselliseksi kiukuttelijaksi joka itken arvokkaiden kirjoituksieni poistoa.
Ja kaiken lisäksi vaaditaan perustelemaan mielipiteitäni.
Mietit taas etten saisi tällä tavalla itseäni aliarvioida, mutta tunnen itseni ja tunnen jo nämä kauemmin kirjoittaneetkin, ja hissunkissun tulevat uudemmatkin tutuiksi. Heidän joukossaan tuntuu olevan monta mukavaakin kirjoittajaa.
Anteeksi hirveästi kun kaadoin nämä sinun viestisi vastaukseksi, mutta helpotti kovin kun sain purkautua.
Sinä olet mukava kirjoittaja, etkä varmaan tästä ota itseesi. fiiuliN kirjoitti:
Siellä mökilläsi aiot viipyä, koko tämän viikonlopunko?
Kyllähän me aikuiset ihmiset osaamme tosin itsekin kahvin keittää ja ehkä jotenkin sen tarjoillakin, mutta tiedä sitä varmasti kuinka siinä käynee.
Äitienpäiväänkin täytyisi jotenkin varautua, mutta tiedän ettei kummatkaan tyttäreni perheistä ehdi luokseni poikkeamaan, mutta jos poika sattuisi tulemaan.
Täytyy ainakin yrittää olla kotosalla kahvipannun vieressä, tiedä josko tänne valmiille kahville ehdinkään.
Eivät tulleet minun mukaani eilenillalla laulamaan, yksin sain hullutella, mutta piristihän sekin minua hieman.
Sinä sanot , miksei minua muka suosittaisi, ei veikkonen, ei suosita, luen sen rivien välistä.
Useimmat kauemmin palstalla kirjoitelleet ovatkin jo kaikonneet, minä täällä vain kaikesta huolimatta räpistelen.
Ruuneperi ja Mdk osaavat kirjoittaa, minäkin olen yrittänyt opetella, mutta olen vain jo liian vanha oppimaan.
Minua on suoraan sanottu lapselliseksi kiukuttelijaksi joka itken arvokkaiden kirjoituksieni poistoa.
Mietit taas etten saisi tällä tavalla itseäni aliarvioida, mutta tunnen itseni ja tunnen jo nämä kauemmin kirjoittaneetkin, ja hissunkissun tulevat uudemmatkin tutuiksi. Heidän joukossaan tuntuu olevan monta mukavaakin kirjoittajaa.
Anteeksi hirveästi kun kaadoin nämä sinun viestisi vastaukseksi, mutta helpotti kovin kun sain purkautua.
Sinä olet mukava kirjoittaja, etkä varmaan tästä ota itseesi.fiiuliN, kirjoitat:
"Ruuneperi ja Mdk osaavat kirjoittaa, minäkin olen yrittänyt opetella, mutta olen vain jo liian vanha oppimaan.
Huomaatko, onko heitä kumpaakaan kovisteltu."
Niin, eihän meitä olla tyydytty ainoastaan "kovistelemaan", on vaan potkittu suoraan päin muotoa :DD- fiiuliN
MdK-MdK kirjoitti:
fiiuliN, kirjoitat:
"Ruuneperi ja Mdk osaavat kirjoittaa, minäkin olen yrittänyt opetella, mutta olen vain jo liian vanha oppimaan.
Huomaatko, onko heitä kumpaakaan kovisteltu."
Niin, eihän meitä olla tyydytty ainoastaan "kovistelemaan", on vaan potkittu suoraan päin muotoa :DDSe oli se entinen häirikkö joka on jokaista muutakin teidän lisäksenne ryöpyttänyt.
Mutta minä tarkoitin itseni ryöpytyksellä näitä kunnon kirjoittajia.
Myönnän, myönnän, että te olette joutuneet siltä "tutulta" taholta tulleeseen pyöritykseen, mutta entäs nyt.....
Taidan vain ottaa enemmän itseeni kuin monet muut,
Ja, kyllä se tästä, sanoi entinen pressammekin:DD fiiuliN kirjoitti:
Siellä mökilläsi aiot viipyä, koko tämän viikonlopunko?
Sinä olet mukava kirjoittaja, etkä varmaan tästä ota itseesi.viesteineni.
Mökillä tuli tehty haravointi,puunhakkuuta ,saunanlämitystä ja yleistä siistimistä kukkapenkeissä.
Sain ranteeni niin kipeäksi ,että nyt kirjoittaminenkin on vaikeaa.
Vävyni hakiessa minua pois ,sanoi ,että oliko pakko yhteen kyyttiin kaikki tehdä,oli se ,minä olen hätähousu.
Kyllähän varmaan olisin apuakin saanut,mutta jokaisella on omat hommansa ja kun en aina muista
että vanhaksi olen tulossa.(huonoksi,kuntoni suhteen)Sitä vaan yrittää painaa ,niin kuin vielä muutama vuosi sitten.
Pakko oli jo kasvinmaan kääntö jättää tältä kertaa,eikä vielä ole kiirekkään.
Sinivuokot kauniisti toivottelivat hyvää äitienpäivää,valkovuokot vasta lupailivat loistonsa vähän myöhemmin.
Scillat ne vaan joka vuosi ovat lisääntyneet,putkahtavat milloin mistäkin,helmihyasintit ja lumikellot myös loistivat kauneuttaan.
Yllätyin iloisesti ,kun sorsaemo tuli luokseni pihaan pyytämään leipäannostaan,aivan kuin tuttu konsaan,oli varmaan viime kesän poikueesta,ei muuten olisi uskaltanut.
No sen tietää ,että kohta on pienet sorsan poikaset pihapiirissäni.
Nyt huommena odotan katrastani käymään ja tyttäreni kanssa käymme myös haudalla,omalle äidilleja mummille kukat viemässä.
Fiiulin nyt torun,älä lue rivien välistä,minä en osaa sitä taitoa.
Kirjoittele vaan ja jätä omaan arvoonsa ne kirjoitukset ,joissa koet sinua jotenkin loukattavan.Kyllä täällä kovilla ollaan oltu kaikki,määrätyn nikin ansiosta,mutta luulen ,että se aika on ohi mennyttä ja nyt vain mielipiteitä esiin ja vastauksia, rakentavassa mielialassa.
Kyllä tässä saisi varmaan tukistella jatkuvasti itseään,vaikka ei tarkoita pahaa,aina on joku joka ymmärtää väärin,selitä siinä sitten,uskottavuus on tipotiessään.
No tuli taas aikamoinen saarna ,mutta ymmärtäkää minua."huokaan "
Päivä Nizzassa
Aamiaisen jälkeen reipas kävely rautatieasemalle ja sieltä junalla Nizzaan.
Matka kesti 30 minuuttia. –
Rautatieasemalla piti turistibroschyyrien mukaan olla turisti-info, mutta
toimiston ikkunat ammottivat mustina ja tyhjinä. Suljettu koko info.
Lähin info n 500 m päässä rantaboulevardilla Promenade Des Anglais´illa.
Hyvin ajoitettu jalkapatikka: sightseeing-bussi lähtisi aivan kohta!
Mikäs sen kätevämpää kun istua mukavasti bussin toisessa kerroksessa,
avonaisella katolla ja nähdä kaikki tärkein tässä sykkivässä kaupungissa.
Bussikierroksessa oli se hyvä etu, että voi jäädä kyydistä pois jos halusi
katsella jotakin nähtävyyttä pitemmän aikaa, ja sitten voi mennä seuraavan
bussin kyytiin ja jatkaa matkaa.
Kierroksen alussa saimme nähdä Oopperatalon, Laivastomuseon muisto-
merkkeineen.
Kiersimme ns. Olympiasataman ja sitten jatkoimme matkaa hurjan kiemuraisia
ja kapeita katuja aina ylemmäksi ja ylemmäksi vuoristoon.
Vuorten rinteet täynnä toinen toistaan loistokkaampia rikkaitten ihmisten taloja.
Tulimme takaisin keskustaan, missä on kongressitalo Acropolis, kirjasto,
Luonnonhistoriallinen museo ja Nykytaiteen museo.
Matka jatkui Matisse-museolle, missä jäin kyydistä pois. Katselin Matissen
tauluja yli tunnin ajan.
Museon ulkopuolella oli sopivasti ulkoilmaravintola ja menin sinne syömään
lounasta seuraavaa bussia odotellessa.
Jäin taas bussin kyydistä pois Chagallin taidemuseon kohdalla.
Chagallin maalaukset ovat ihania. 1993 oli Chagallin töitä Retretissä, jossa
minulla oli tilaisuus käydä lomalla ollessani.
Nizzassa oleva Chagall-museo on yksi Ranskan 33:sta ns. kansallismuseosta.
Niin myös aikaisemmin kertomani Picasso-museo (Sota ja Rauha-museo) ja
Fernand Légerin museo, joka oli suljettu.
Chagallin töistä voisi kertoa vaikka kuinka paljon :D
Suurimmassa hallissa kohtasi kävijää 12 jättiläismäistä taulua, joihin aiheet
oli otettu 1. ja 2. Mooseksen kirjasta. Museossa oli osasto ”Lauluja lauluista”,
”Mosaiikkihuone”, jonka ulkopuolella oli lammikko ja rakennuksen seinää
peitti valtava mosaiikkikuva, jossa oli kaikki horoskooppimerkit kellon
numeroitten sijasta. Zodiacin merkit kuvasivat aikaa.
Kaunein huone oli Auditorium, missä oli kolme kaunista lasimosaiikki-
ikkunaa, jotka kuvasivat luomiskertomusta.
Ensimmäinen ikkuna kuvasi neljää ensimmäistä luomispäivää, kun valo,
taivas, maa ja meri syntyivät.
Seuraava ikkuna kuvasi eläinten, kasvien ja ihmisen syntymistä.
Ja viimeisessä, kapeimmassa ikkunassa seitsemäs päivä, jolloin enkelikuoro
lauloi Jumalan kunniaa.
Mosaiikki-ikkuna oli koboltinsininen pääsävyiltään.
Muuten vaikuttava huone, missä pidetään konsertteja, luentoja ja konferensseja.
Takaisin bussiin. Halusin lepuuttaa jalkojani ja tein yhden ylimääräisen lenkin
bussin kyydissä ja näin kaiken uudestaan!
Rautatieasemalle kävellessä jäin eräällä kävelykadulla kahville katukahvilaan.
Tilasin omenakakkua kahvin kanssa. Kahvikuppi oli pieni, mutta omenakakku-
pala oli sitäkin suurempi!
Olin hyvin tyytyväinen päivääni, kun istahdin taas junan penkille ja olin
”kotona” Antibesissa 30 min myöhemmin.
Seuraavalla kerralla kerron päivästä Monte Carlossa.- Saara
On sinulla ollut kadehdittavan hieno kulttuurimatka. Innostuin selaamaan netistä Chagall´in maalauskokoelmaa. Valtava määrä upeita töitä, kalpea aavistus siitä, mitä sinä olet kokenut.
- Maalaismies*
Olen joskus lueskellut noita ranskalaisia taiteilijatarinoita. Kerran Picasso nuorikkonsa kanssa päätti lähteä tervehtimään Matissea Nizzaan.
Vierailu onnistui hyvin, mutta kotimatkalla Picasso äimisteli vaimolleen sitä, että Matisse eleli niin nuoren naisen kanssa. Matissella nimittäin oli seuralaisenaan ja mallinaan nuori nunna. Pablo ei tullut panneeksi merkille, että hän itse eli samanlaisessa suhteessa itseään paljon nuoremman naisen kanssa.
Tuliko tietoosi, että Matisse vanhoillaan koristeli jonkin pienen kappelin Nizzassa? Maalaismies* kirjoitti:
Olen joskus lueskellut noita ranskalaisia taiteilijatarinoita. Kerran Picasso nuorikkonsa kanssa päätti lähteä tervehtimään Matissea Nizzaan.
Vierailu onnistui hyvin, mutta kotimatkalla Picasso äimisteli vaimolleen sitä, että Matisse eleli niin nuoren naisen kanssa. Matissella nimittäin oli seuralaisenaan ja mallinaan nuori nunna. Pablo ei tullut panneeksi merkille, että hän itse eli samanlaisessa suhteessa itseään paljon nuoremman naisen kanssa.
Tuliko tietoosi, että Matisse vanhoillaan koristeli jonkin pienen kappelin Nizzassa?on varmaankin se kappeli, jota tarkoitat.
Matisse ei ollut kovin "uskovainen", mutta tämän modernin näköisen kappelin koristelun takana oli varmasti syvempiä ajatuksia.
Suurenmoisen maalauksensa "Chapel of the Rosary in Vence" hän maalasi rullatuolissa istuen saatuaan syövän 1914.
äideille,sekä koko perheille.Äitinä oloa tunnustelen ja aprikoin,seuraavasti:
Äiti ,se sana lämmin lapsuuden,
lauantai-illat,pullan tuoksu,
siisti rauhaisa koti,
ruuantuoksuinen.
Äiti,rakastava,turvallinen,
hän antoi eväät elämän.
Kului vuodet,tulin äidiksi.
Sain kaksi lasta,
olin onnellinen.
Olenko heille,äiti hellä,kultainen,
jääkö heille muistot lapsuuden,
niin kuin mulle,
olenko äiti ,sanan täyteinen.
Tätä heiltä koskaan,kysynyt en,
mikä heillä mielessä on.
Toivon kuitenkin,sama tunne,
hellyys,lämpö,kodin,
muistot kauniit ,rakkaat,
heitä kantaa halki elämän.
On heillä lapset omat ja
lastenlapset somat.
Kai sana äiti,sama kaiku,
hellä,rakas,lämpöinen,
on heillä antaa turvaks ,
evääks matkalle halki elämän.
Niin vuodet vierii,osat vaihtuu.
Nyt äitinä,mummona heitä katson,
kysyn mikä voima on,
mi äidin kantaa,lapsillensa kodin antaa.
Rakastaa ja huoltaa,
rukouksinkin,heitä kantaa.
Onnea tunnen,hyvät lapset olen saanut,
olenko osannut heille voimaa jakaa.
Tulevaisuuten uskon,he täyttävät ,
äidin ,isän paikan,
lapsillensa luovat onnen häivän,
Siitä kiitollinen olen tänään,
onnen tämän tahdon jakaa.
Oikein hyvää äitienpäivää, toivoo Skillan,
äiti,isoäiti ja vielä iso-mummikin.- ellumari
äitienpäivää kaikille äideille!
Minä kävin aamulla hautausmaalla viemässä kukan äitini haudalle - tai kaksi ruukkuruusua - siskoni kukan myöskin, sillä hän ei ehtinyt itse, oli poissa paikkakunnalta.
Sitten menin kaupunkinaapurini pikkutytön kotiin (vein tytön luotani yökylästä)
Siellä sain äitienpäiväkahvit ja kakkua, jonka perheen isä oli omakätisesti valmistanut.
Ihailtavia nämä nykyiset isät, kun osaavat 'naisten töitä.' Minun isäni ei koskaan keittänyt edes perunoita.
Nyt olen täällä valoisassa Onnenapilassa, misä viihtyvät ystävälliset mukavat ihmiset.
Onko täällä tänään näkynyt sitä Kullero nimistä trikoissaan tanssivaa monilahjakasta taiteilijaa, joka lupasi tanssittaa minua Albertin puistossa?
No, juon vielä kahvit näin juhlapäivän kunniaksi ja otan palan tuota herkulliselta näyttävää kakkua.
Upeaa Skillan - teitä on siis jo neljä polvea!
Olet nähtävästi tullut hyvin nuorena äidiksi.
Meillä on aika pieni suku, mutta pidämme hyvin kiinteästi yhteyttä keskenämme.
Lähdenkin tästä menemään ja sanokaa terveisiä 'pensselimies' Kullerolle kun hän liihoittelee trikoissaan sisään äitienpäiväkahville! ellumari kirjoitti:
äitienpäivää kaikille äideille!
Minä kävin aamulla hautausmaalla viemässä kukan äitini haudalle - tai kaksi ruukkuruusua - siskoni kukan myöskin, sillä hän ei ehtinyt itse, oli poissa paikkakunnalta.
Sitten menin kaupunkinaapurini pikkutytön kotiin (vein tytön luotani yökylästä)
Siellä sain äitienpäiväkahvit ja kakkua, jonka perheen isä oli omakätisesti valmistanut.
Ihailtavia nämä nykyiset isät, kun osaavat 'naisten töitä.' Minun isäni ei koskaan keittänyt edes perunoita.
Nyt olen täällä valoisassa Onnenapilassa, misä viihtyvät ystävälliset mukavat ihmiset.
Onko täällä tänään näkynyt sitä Kullero nimistä trikoissaan tanssivaa monilahjakasta taiteilijaa, joka lupasi tanssittaa minua Albertin puistossa?
No, juon vielä kahvit näin juhlapäivän kunniaksi ja otan palan tuota herkulliselta näyttävää kakkua.
Upeaa Skillan - teitä on siis jo neljä polvea!
Olet nähtävästi tullut hyvin nuorena äidiksi.
Meillä on aika pieni suku, mutta pidämme hyvin kiinteästi yhteyttä keskenämme.
Lähdenkin tästä menemään ja sanokaa terveisiä 'pensselimies' Kullerolle kun hän liihoittelee trikoissaan sisään äitienpäiväkahville!alkaa tässä iässä olla jo kaikilla, niin minullakin.
Onnentoivotuksia tässä on vastaanotettu, vaikka jokainen päivä ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen on ollut minulle äitinä olemisen päivä.
Pienten lasten äiti kantaa pieniä murheita, mutta eivät äidin huolet lopu lasten aikuistuessa, aina niistä äidin rinnassa huoli on, omista "pennuistansa".
Ja äiti tuntee iloa lastensa iloista, tottahan toki, nekin jaetaan.
Kaunis sää on suosinut päivää, leppeä tuuli liehutellut siniristilippuja saloissa.
Huolettomia, ilon täyteisiä päiviä toivotan vielä kaikille äideille, jokaiselle päivälle, ei vain tänään.
Tässä nämä toukokuiset päivät lipuvat sormien välistä. Tapahtuu niin paljon, on menemistä ja on tulijoita.
Mikäs sen mukavampaa! Mutta tuntuu että touko- ja kesäkuu saisivat olla kaksi kertaa pitempiä, että ehtisi kaikesta nauttia kunnolla, varsinkin nyt kun reissuamisen takia olen vähän jäljessä kaikesta.
Kiva poiketa tänne vähän rupattelemaan!
Palaan kohta asiaan ja kirjoitan Monacossa vietetystä päivästä.
Heihei!Aamujunalla Antibesista Monte Carloon.
Ihailin uskomattoman kauniita maisemia junan toisesta kerroksesta.
Maanalainen rautatieasema oli kliinisen puhdas.
Sieltä pääsi parin rullarappusen kautta maanalaiseen, kiiltävällä marmorilla koristeltuun pitkään käytävään, joka johti suoraan F1-näyttämölle.
Pelkkä käytävä antoi jo aavistuksen tästä epätodellisesta rikkaitten ja kauniitten valtakunnasta.
Monaco on pinta-alaltaan maailman toiseksi pienin valtio, jossa ei ole omaa armeijaa vaan saavat luottaa Ranskan apuun jos hätä tulee.
Keskiajalta lähtien on Monacoa hallinnut Grimaldin suku.
F1-kilpailujen esivalmisteluista, jotka kestävät 6 viikkoa, sai muistutuksen siellä täällä kaupungilla liikkuessaan.
Kaupungissa näytti vallitsevan jonkunlainen organisoitu kaaos.
Taloja oli hujan hajan, päällekkäin, vinottain, kulttuurirakennuksia uusien liikehuoneistojen kanssa erilaisissa "sommitelmissa" pitkin vuoren rinteitä, mutta nopeat hissit ja rullarappuset säästivät paljon jalkavoimia.
Kasino oli ensimmäinen kohde. Astronomiset summat ovat varmasti vaihtaneet omistajaa tässä rakennuksessa!
Voi kuvitella kuinka limosiini toisensa jälkeen pysähtyy oven eteen illalla kun kasino avataan yleisölle.
Kasinolla on kolme eri osastoa, jossa eräälle osastolle tulevat suurpelaajat, oikeat gamblerit ja pääsylippu eli insatsi on tuhansia US-dollareita.
Rahaa tässä kaupungissa kuluu, ei ole mikään budjettivaihtoehto turistille :D
Kasinoa ympäröi hieno puisto ja laiturissa oli toinen toistaan upeampia risteilijöitä ja huvipursia.
Hotel de Paris, lähin naapuri, on varmaankin ottanut vastaan kaikki maailman kuuluisuudet, jotka ovat Monacossa vierailleet.
Ja tietenkin kasinon ympärillä oli hienoimmat muotiliikkeet. Näyttivät vaan kovin tyhjiltä!
Kasinolta jalkapatikassa Oceanograafiseen museoon, joka sijaitsee vanhassa kaupunginosassa.
Alimmissa kerroksissa on mm 90 akvaariota, suurin niistä on 48 000 litran kokoinen!
Siellä voi katsella haita, merihevosia, akvaariokaloja, hummereita, koralleja...
Oli aika lepuuttaa jalkoja ja sopikin hyvin lähteä sightseeing-kierrokselle, joka seurasi ilmeisesti aika tarkkaan F1-reittiä.
Reitin jälkeen kävin Grimaldien palatsia katsomassa ja sitten katedraaliin, mihin oli pitkät turistijonot.
Ruhtinas Rainierin ja ruhtinatar Gracen hautalaatoilla oli tuoreita kukkia ja palavia kynttilöitä.
Ennen junamatkaa takaisin Antibesiin ehdin hypätä bussiin, joka menisi Kansallismuseon suuntaan.
Siellä oli nukkeosasto, missä oli monta sataa nukkea. Siellä oli myös mekaanisten nukkien näyttely. Eräs museon virkailijoista esitteli nukkien mekaniikan toimivuutta.
Mielenkiintoinen ja näkemisen arvoinen osasto,
ainakin minulle joka olen omistanut yhden ainoan nuken elämässäni!
Olin tietenkin syönyt lounaan kaupungilla, käynyt kahvilla katukahvilassa ja maksanut älyttömän paljon euroja syömisistäni, mutta olin enemmän kuin tyytyväinen päivääni kun laahustin takaisin rautatieasemalle.
Antibesissa kävelin Mister Pizzan luo.
Se on pieni pizzeria, missä entisajan "ravikallet" odottelivat mopoinensa tilausten toimituskäskyjä.
Mopon takana oli punainen, lämpöeristetty laatikko, jonne uunikuumat pizzat pakattiin ja sitten vaan nälkäisten asiakkaitten osoitteisiin!
Minulla oli lämmin pizza käsivarrella kun tulin kämpälleni.
Mikä nautinto istua lasitetulla parvekkeella kynttilöitten valossa ja katsella Välimerelle, Nizzan lentokentän valot ja lumipeitteiset alpit näköpiirissä, siinä samalla kun popsin pizzaa, join viiniä ja ajattelin päivän kokemuksia Monacossa!Toivottavasti ovi ei ehdi sulkeutua kun tulen näin viime hetkillä.
Hiukan luin lukuisia viestejä ja totesin ystävällisen hengen vallitsevan.
Minulla on tasakymppinen vanhenemisetappi edessä ja sitä olisi mieluisaa viettää seurassanne.
Häivyn hiukan muihin maisemiin ja toivotan teille kaikille rattoisia jutteluhetkiä.Meidän toukokuussa syntyneitten kelpaa!
Luonto herää ja on kauneimmillaan juuri tähän vuoden aikaan, ainakin meidän "kevätlasten" mielestä!
Olen samaa mieltä kanssasi että palstalla on
keskusteluilmapiiri leppoisa. Toivottavasti näin jatkuu!kuin juhlia yhdessä,kyllä Onnenapila juhlien pitämiseen kelpaa.
Eipä sinua usein pöydissämme näy,joten kiva jos juhlakahvit kanssamme hörppäät.
Onnittelen minäkin , kaikkea hyvää tulevalle.
- meke1
Nyt kyllä jossain mättää.....
vihertää,kun katselen ikkunasta,on kaikki nurmikot vihreitä ja aivan selvästi näkee koivunsilmujen paisuneen,sitä se sade sai aikaan.
Onko kesäsuunnitelmat jo teillä toisilla tehty ?
Minulla on melko vilkkaat suunitelmat ja tuntuu kuin aikataulu olisi vähän liiankin kiireinen .
Kyllä matkustaminen on yleistynyt valtavasti,eläkeläiset ovat paljon ryhmäretkillä ja itsenäisestikin on matkustelu lisääntynyt.
Mikäs sen mukavampaa,kuin kulkea ja nähdä elämää kodin ulkopuolellakin ,jos vielä talous antaa myöten,samoin kuin terveys,niin siitä vaan.
Kyllä nuo Mdk matkakertomukset herättää halun päästä tutustumaan eri kulttuureihin.
Istua nyt jossakin meren rannalla ja nautiskella viiniä kynttilöiden loisteessa,hyvässä seurassa,
,,,olispa se jotakin.
Onhan ne matkustamisen varjopuoletkin olemassa,olla kuumissa autoissa ja täpötäysillä hiekkarannoilla,turisteja täynnä olevissa ostospaikoissa,voi tulla ikävä omalle mökille.
Valinnan vapaus onneksi on ja kai on mentävä voimiensa ja halujensa mukaan.
Tälläistä puolipilvisenä tiistai-aamuna ,,,suunnitelmia tekemään,ellei vielä ole tehty,,,ja hyvät jatkot päivälle.
Mikä mekellä mättää?- kesää kohti
SkillaN kirjoitti:
vihertää,kun katselen ikkunasta,on kaikki nurmikot vihreitä ja aivan selvästi näkee koivunsilmujen paisuneen,sitä se sade sai aikaan.
Onko kesäsuunnitelmat jo teillä toisilla tehty ?
Minulla on melko vilkkaat suunitelmat ja tuntuu kuin aikataulu olisi vähän liiankin kiireinen .
Kyllä matkustaminen on yleistynyt valtavasti,eläkeläiset ovat paljon ryhmäretkillä ja itsenäisestikin on matkustelu lisääntynyt.
Mikäs sen mukavampaa,kuin kulkea ja nähdä elämää kodin ulkopuolellakin ,jos vielä talous antaa myöten,samoin kuin terveys,niin siitä vaan.
Kyllä nuo Mdk matkakertomukset herättää halun päästä tutustumaan eri kulttuureihin.
Istua nyt jossakin meren rannalla ja nautiskella viiniä kynttilöiden loisteessa,hyvässä seurassa,
,,,olispa se jotakin.
Onhan ne matkustamisen varjopuoletkin olemassa,olla kuumissa autoissa ja täpötäysillä hiekkarannoilla,turisteja täynnä olevissa ostospaikoissa,voi tulla ikävä omalle mökille.
Valinnan vapaus onneksi on ja kai on mentävä voimiensa ja halujensa mukaan.
Tälläistä puolipilvisenä tiistai-aamuna ,,,suunnitelmia tekemään,ellei vielä ole tehty,,,ja hyvät jatkot päivälle.
Mikä mekellä mättää?Met pidettiin mökkitalkoot naapureitten kanssa,
neljä mökkiä laitoimme kesäasuttavaan kuntoon.
Ja kyllä tuli hyvää jälkeä,kynnimme ja kylvimme.
Nyt tulin juomaan iltateen,vaan ei ole ketään paikalla,keittelen tässä nyt vain ihan iteksein tätä teevettä,ja jätän toisillekkin jos joku haluu.Hyvää yötä kaikille jotka satutte piipahtamaan. kesää kohti kirjoitti:
Met pidettiin mökkitalkoot naapureitten kanssa,
neljä mökkiä laitoimme kesäasuttavaan kuntoon.
Ja kyllä tuli hyvää jälkeä,kynnimme ja kylvimme.
Nyt tulin juomaan iltateen,vaan ei ole ketään paikalla,keittelen tässä nyt vain ihan iteksein tätä teevettä,ja jätän toisillekkin jos joku haluu.Hyvää yötä kaikille jotka satutte piipahtamaan.mukavaa,kun asiakkaat juomisensa laittaa,mutta niinhän sitä on yritetty sanoa ,että jokainen toimii itsenäisesti.
Kiva oli hörpätä kuumaa juomaa,kun ilta on vähän viileä,kiitos vaan.
Talkoilla tekeminen on kivaa,siinä tulee se sosiaalinen puoli hoidettua,asiat selviävät ja hommat hoituu.
Hyvä naapuri sopu on hyvin arvokas asia,sen olen tullut huomaamaan,moneen asiaan olen apua saanut.
Kyllä hiljenee tuo Onnenapilan oven heiluminen,mutta kesä vie ihmiset omiin toimiin,
näin tapahtuu livenäkin,kadut on aika tyhjiä kesä aikaan.
Kauniita unia nyt lukijoille,ja kirjoittajille.- Saara
SkillaN kirjoitti:
mukavaa,kun asiakkaat juomisensa laittaa,mutta niinhän sitä on yritetty sanoa ,että jokainen toimii itsenäisesti.
Kiva oli hörpätä kuumaa juomaa,kun ilta on vähän viileä,kiitos vaan.
Talkoilla tekeminen on kivaa,siinä tulee se sosiaalinen puoli hoidettua,asiat selviävät ja hommat hoituu.
Hyvä naapuri sopu on hyvin arvokas asia,sen olen tullut huomaamaan,moneen asiaan olen apua saanut.
Kyllä hiljenee tuo Onnenapilan oven heiluminen,mutta kesä vie ihmiset omiin toimiin,
näin tapahtuu livenäkin,kadut on aika tyhjiä kesä aikaan.
Kauniita unia nyt lukijoille,ja kirjoittajille.Olen vihdoin alkanut kuopia puutarhassa ja olen nyt perannut kukkamaita ja puuhaillut kasvihuoneessani. Olen sen sortin puutarhuri, että aina keväisin hullaannun tekemään ja kylvämään liikaakin, mutta sitten kun rikkaruohot alkavat toden teolla puskea ilmoille, väsähdän.
Hankin muuten tässä joku päivä sitten hyvän puutarhatyötä helpottavan esineen: pyörillä varustetun jakkaran, jossa lisäksi istuimen alla on laatikko työkaluja varten.
Se on muovista valmistettu ja kevyt ja sillä voi istua, kun esim. kitkee taikka tekee jotain muuta maanrajassa olevaa hommaa. Pyörien avulla se siirtyy pienellä nykäyksellä eteen- tai taaksepäin ja on siis oiva työkalu tällaiselle polvivaivaiselle kuin minä, ei tarvitse aina nousta pystyyn, kun vaihtaa paikkaa! Tänä kesänä saan varmasti voiton rikkaruohoista!
Se on israelilainen valmiste ja saatavana rautakauppojen puutarhaosastolta. Suosittelen!
Huomenna taas jatketaan hommia ja nyt toivottelen kaikille Onnenapilassa kävijöille hyvää yötä. - ellumari
Saara kirjoitti:
Olen vihdoin alkanut kuopia puutarhassa ja olen nyt perannut kukkamaita ja puuhaillut kasvihuoneessani. Olen sen sortin puutarhuri, että aina keväisin hullaannun tekemään ja kylvämään liikaakin, mutta sitten kun rikkaruohot alkavat toden teolla puskea ilmoille, väsähdän.
Hankin muuten tässä joku päivä sitten hyvän puutarhatyötä helpottavan esineen: pyörillä varustetun jakkaran, jossa lisäksi istuimen alla on laatikko työkaluja varten.
Se on muovista valmistettu ja kevyt ja sillä voi istua, kun esim. kitkee taikka tekee jotain muuta maanrajassa olevaa hommaa. Pyörien avulla se siirtyy pienellä nykäyksellä eteen- tai taaksepäin ja on siis oiva työkalu tällaiselle polvivaivaiselle kuin minä, ei tarvitse aina nousta pystyyn, kun vaihtaa paikkaa! Tänä kesänä saan varmasti voiton rikkaruohoista!
Se on israelilainen valmiste ja saatavana rautakauppojen puutarhaosastolta. Suosittelen!
Huomenna taas jatketaan hommia ja nyt toivottelen kaikille Onnenapilassa kävijöille hyvää yötä.Oli suuri halu tulla iltakahveellee Onnenapilaan, vaikka olen pikkuisen 'reissussa rähjääntynyt.'
Täällä on aina yhtä kotoista ja rauhallista, mutta mukavaa.
Saara, minä olen nykyisin oikea puutarhaihminen.
Kerron kaikille uusimmasta mielenkiintoni kohteesta. Saan hyviä neuvoja naapureilta ja emäntä läheisestä talosta huudahti puolikauhistuneena muutama päivä sitten, että "älä hyvä' ihminen kaiva mustaherukkapensaiden juurelta rikkaruohoja noin syvältä!" Mustaherukan juuret ovat aika pinnassa.
Olin kuullutin sen kyllä joskus aikaisemmin, mutta kitkemisinto sai minut valtoihinsa.
Ne ovat uusia herukkapensaita ,pari vuotta sitten istutettuja.
Voi kumpa kukaan ei sanoisi, että tämä kuuluu vain puutarhapalstalle!
Minusta on niin kiva puhua näistä piha ja puutarha-asioista vaikka missä ja millä palstalla. - uneton
ellumari kirjoitti:
Oli suuri halu tulla iltakahveellee Onnenapilaan, vaikka olen pikkuisen 'reissussa rähjääntynyt.'
Kerron kaikille uusimmasta mielenkiintoni kohteesta. Saan hyviä neuvoja naapureilta ja emäntä läheisestä talosta huudahti puolikauhistuneena muutama päivä sitten, että "älä hyvä' ihminen kaiva mustaherukkapensaiden juurelta rikkaruohoja noin syvältä!" Mustaherukan juuret ovat aika pinnassa.
Olin kuullutin sen kyllä joskus aikaisemmin, mutta kitkemisinto sai minut valtoihinsa.
Minusta on niin kiva puhua näistä piha ja puutarha-asioista vaikka missä ja millä palstalla.täällä aamukahvit ja luen jotan runokirjaa kun hyllyssä näytti olevan sellainen.
ellumari kirjoitti:
Oli suuri halu tulla iltakahveellee Onnenapilaan, vaikka olen pikkuisen 'reissussa rähjääntynyt.'
Minusta on niin kiva puhua näistä piha ja puutarha-asioista vaikka missä ja millä palstalla.ja hyvää suomalaisuuden päivää.
Ellumarille heti sanon,että niitä on kaikenlaisia rikkapeittoja ja hake on hyvä suoja rikkaruohojen peitoksi.
Itse olen ajatellut laittaa myös estoja rikkakasveille,mutta minulla kasvaa metsämansikkaa pensaiden juurella,ja saan aina maistiaisia,en sitten raaskikkaan peittää niitä.
Niinpä siten kitken ja tuskailen.
Saaralta kysyn,kulkeeko se jakkara kasvinmaalla,
eikö pyörät uppoa multaan?
(pelkään pahoin,,minun kohdalla)
Nyt lähden ostamaan uuden talikon,entinen ei oikein toiminut,kun viime syksynä osui kiveen ja sain yhden piikin sojottamaan toiseen suuntaan,haittaa vähän työskentelyä;))
Ostan myös kirveen,entinen puuvartinen ,alkaa olla vaarallinen ,kun se terä vai mikä se oikea nimi on,meinaa irrota.
Ikävä jos päähän kopsahtaa.
Meinaan tehdä myös eka kertaa nikkarointihommia,teen marjapensaille kehikot,luulen onnistuvani.
Vikonloppun jälkeen tiedän kuinka sujui.
Ellumari ,,kyllähän täällä voi jutella vähän joka aihetta koskevaa ,ei ainakaan ennen ole poistettu.
Tämähän on ketju kaikelle ,taivaan ja maan väliin mahtuvaa.
Muuten auttaako Joppe sinua kaivamistöissä ?
Unettomalle ,olipa kiva kun huomasit kirjahyllymme ja löysit runokirjan,käy vain lukemassa,kun uni ei tule.
Puuhakasta päivää kaikille,älkää uuvuttako itseänne loppuun ,sanon kokemuksen äänellä,ei ole kiva olotila;))- ellumari
SkillaN kirjoitti:
ja hyvää suomalaisuuden päivää.
Ellumarille heti sanon,että niitä on kaikenlaisia rikkapeittoja ja hake on hyvä suoja rikkaruohojen peitoksi.
Itse olen ajatellut laittaa myös estoja rikkakasveille,mutta minulla kasvaa metsämansikkaa pensaiden juurella,ja saan aina maistiaisia,en sitten raaskikkaan peittää niitä.
Nyt lähden ostamaan uuden talikon,entinen ei oikein toiminut,kun viime syksynä osui kiveen ja sain yhden piikin sojottamaan toiseen suuntaan,haittaa vähän työskentelyä;))
Ostan myös kirveen,entinen puuvartinen ,alkaa olla vaarallinen ,kun se terä vai mikä se oikea nimi on,meinaa irrota.
Meinaan tehdä myös eka kertaa nikkarointihommia,teen marjapensaille kehikot,luulen onnistuvani.
Ellumari ,,kyllähän täällä voi jutella vähän joka aihetta koskevaa ,ei ainakaan ennen ole poistettu.
Unettomalle ,olipa kiva kun huomasit kirjahyllymme ja löysit runokirjan,käy vain lukemassa,kun uni ei tule.
Puuhakasta päivää kaikille,älkää uuvuttako itseänne loppuun ,sanon kokemuksen äänellä,ei ole kiva olotila;))muutaman rivin ja Joppe 'auttoi' minua.
Hänet oli pakko viedä omaan tarhaansa, sillä aina kun sain perunan maahan - koira tuli tarmokkaana kaivaman sen ylös etutassuillaan. Multa vaan pöllysi ja lensi. Se näytti hauskalta, mutta oli niin turhauttavaa kun työ ei edistynyt yhtään ja niinpä 'apuri 'sai mennä muihin hommiin.
Sain näitä itäneitä varhaisperunoita naapurilta, joka sanoi, että juhannuksen aikaan voi jo ottaa maasta uutta tuoretta satoa. Sitten kylvin porkkanan siemenet ja lähi päivinä vien kasvihuoneeseen (lämmitettävään) tomatin taimet 10 kpl , itse kaupunkikotini ikkunalaudalla kasvatettuja ja joitakin sain täällä naapurilta.
Sanon taaskin, että kyllä maalla on mukavaa, kun ei ota niin paljon työtä, että väsyy ja kyllästyy. ellumari kirjoitti:
muutaman rivin ja Joppe 'auttoi' minua.
Hänet oli pakko viedä omaan tarhaansa, sillä aina kun sain perunan maahan - koira tuli tarmokkaana kaivaman sen ylös etutassuillaan. Multa vaan pöllysi ja lensi. Se näytti hauskalta, mutta oli niin turhauttavaa kun työ ei edistynyt yhtään ja niinpä 'apuri 'sai mennä muihin hommiin.
Sain näitä itäneitä varhaisperunoita naapurilta, joka sanoi, että juhannuksen aikaan voi jo ottaa maasta uutta tuoretta satoa. Sitten kylvin porkkanan siemenet ja lähi päivinä vien kasvihuoneeseen (lämmitettävään) tomatin taimet 10 kpl , itse kaupunkikotini ikkunalaudalla kasvatettuja ja joitakin sain täällä naapurilta.
Sanon taaskin, että kyllä maalla on mukavaa, kun ei ota niin paljon työtä, että väsyy ja kyllästyy.Rupesin katselemaan jääkaapin sisältöä ennen ostoksille lähtöä.
Löysin ryppyisiä perunoita alimmasta laatikosta. Pitkät idut pistivät esille.
En ole syönyt perunaa moneen herran viikkoon :D - Satuin olemaan netillä ennenkuin ehdin heittää perunat menemään ja luin ellumarin perunanistutuksesta ja ajattelin että kaivanpa minäkin perunani terassin seinustalla olevaan isoon altaaseen, johon on istutettu villiviiniä ja kaprifoolia. Siinä kasvien edessä ne kasvavat varmasti hyvin ja antavat varjoa noille jalommille kasveille, joita ei voi syödä!
Ehtivät varmaankin juhannukseksi sopivasti sillin ja kermaviilin kaveriksi!
Poikkesin Onnenapilaan hiukan huilimaan viikonloppuvalmistelujen keskellä ja hörppäämään myöhäiset "iltapäiväkahvit".
Taloni tulee olemaan täynnä vieraita pyhän aikaan. Voi olla jonkun verran "haaskoo" :))
Toivottavasti teillä muillakin on! Heihei!- ellumari
MdK-MdK kirjoitti:
Rupesin katselemaan jääkaapin sisältöä ennen ostoksille lähtöä.
Löysin ryppyisiä perunoita alimmasta laatikosta. Pitkät idut pistivät esille.
En ole syönyt perunaa moneen herran viikkoon :D - Satuin olemaan netillä ennenkuin ehdin heittää perunat menemään ja luin ellumarin perunanistutuksesta ja ajattelin että kaivanpa minäkin perunani terassin seinustalla olevaan isoon altaaseen, johon on istutettu villiviiniä ja kaprifoolia. Siinä kasvien edessä ne kasvavat varmasti hyvin ja antavat varjoa noille jalommille kasveille, joita ei voi syödä!
Ehtivät varmaankin juhannukseksi sopivasti sillin ja kermaviilin kaveriksi!
Poikkesin Onnenapilaan hiukan huilimaan viikonloppuvalmistelujen keskellä ja hörppäämään myöhäiset "iltapäiväkahvit".
Taloni tulee olemaan täynnä vieraita pyhän aikaan. Voi olla jonkun verran "haaskoo" :))
Toivottavasti teillä muillakin on! Heihei!viikon vaihteessa.
Jos on, niin onnea ja onnea yleensäkin!
Tuosta minun nykyisestä lempipuheenaiheestani - 'maanviljelystä' sen verran vielä, että naapurit sanoivat, että tämä varhaisperuna on aivan oma lajikkeensa, mikä ei aina edes kuki, vaan tuottaa lyhyellä kasvukaudellaan satoa jo juhannuksena - ennenkin. 'Potut' ovat ihan kunnollisen kokoisia ja hyvän makuisia, mutta niitä ei voi enää oikeastaan heinäkuun puolella syödäkään, koska niistä on kaikki maku pois.
Aina oppii uutta kun juttelee asiantuntija naapureiden kanssa ja kysyy mitä ei itse tiedä.
Naapurin isäntä sanoi mm. tänään, että kalanpyydykset kannattaa panna veteen, sillä ahvenen kutu alkaa ihan kohta. Kotini lähellä on joki, missä minulla on kaksi katiskaa.Äsken kävin kalalla, toisessa katiskassa oli kuusi ahvenia ja toista en saanut ylös kun sanka oli mennyt alaspäin. Sukulaiset tulevat pyhänä ja saavat onkia sen ylös. ellumari kirjoitti:
viikon vaihteessa.
Jos on, niin onnea ja onnea yleensäkin!
Tuosta minun nykyisestä lempipuheenaiheestani - 'maanviljelystä' sen verran vielä, että naapurit sanoivat, että tämä varhaisperuna on aivan oma lajikkeensa, mikä ei aina edes kuki, vaan tuottaa lyhyellä kasvukaudellaan satoa jo juhannuksena - ennenkin. 'Potut' ovat ihan kunnollisen kokoisia ja hyvän makuisia, mutta niitä ei voi enää oikeastaan heinäkuun puolella syödäkään, koska niistä on kaikki maku pois.
Aina oppii uutta kun juttelee asiantuntija naapureiden kanssa ja kysyy mitä ei itse tiedä.
Naapurin isäntä sanoi mm. tänään, että kalanpyydykset kannattaa panna veteen, sillä ahvenen kutu alkaa ihan kohta. Kotini lähellä on joki, missä minulla on kaksi katiskaa.Äsken kävin kalalla, toisessa katiskassa oli kuusi ahvenia ja toista en saanut ylös kun sanka oli mennyt alaspäin. Sukulaiset tulevat pyhänä ja saavat onkia sen ylös.että me systerini Seleman kanssa täytämme yhteensä 130 v!
Uskomatonta mutta totta! Missä ne vuodet muka ovat. Mehän juuri täytimme 30 vuotta!
Selema varmaankin vie porukkaa kasinolle, epäilen noista "konsmetolookilla ja kampaajalla" käynneistä päätellen. :D
Minulla on tänä keväänä jäänyt tonttiasiat toiselle sijalle, kun olen ollut niin paljon kotoa poissa. Yritän nyt muitten touhujen välillä päästä ajan tasalle.
Toukokuussa on vieraita joka viikonloppu.
Kesäkuussa pääsen itse taas toisten juhliin, lakkiaisiin ja häihin.
Elämä se on pelkkää juhlaa näin keväällä!
Hyvää viikonloppua kaikille!- Saara
SkillaN kirjoitti:
ja hyvää suomalaisuuden päivää.
Puuhakasta päivää kaikille,älkää uuvuttako itseänne loppuun ,sanon kokemuksen äänellä,ei ole kiva olotila;))Posket punottaa kun tänään on ollut jo ihan lämmin päivä. Täällä päin keväät ovat yleensä viileitä. kun tuo valtava vesiallas, Pohjanlahti, imee paljon lämpöä, jotta sen vesi lämpiää. Syksyt ovat sitten leutoja, kun se sama vesiallas luovuttaa lämpöä takaisin!
Kiva kun halusit tietää SkillaN minun kärryjakkarastani! Käytin sitä tänään pehmeällä nurmikolla ja myöntää täytyy, etteivät ne pyörät kovin moitteettomasti pyöri pehmeässä maassa. Mutta jakkara liikahtaa kyllä eteenpäin, kun antaa vähän potkua maasta. Olen siihen vieläkin hyvin tyytyväinen.
Jos huomenna tuulee pohjoisesta, kuten on ennustettu, voin taas huomenna tehdä risurovion rantaan. Kaikille mukavia kevätpäiviä. - Maalaismies*
MdK-MdK kirjoitti:
että me systerini Seleman kanssa täytämme yhteensä 130 v!
Uskomatonta mutta totta! Missä ne vuodet muka ovat. Mehän juuri täytimme 30 vuotta!
Selema varmaankin vie porukkaa kasinolle, epäilen noista "konsmetolookilla ja kampaajalla" käynneistä päätellen. :D
Minulla on tänä keväänä jäänyt tonttiasiat toiselle sijalle, kun olen ollut niin paljon kotoa poissa. Yritän nyt muitten touhujen välillä päästä ajan tasalle.
Toukokuussa on vieraita joka viikonloppu.
Kesäkuussa pääsen itse taas toisten juhliin, lakkiaisiin ja häihin.
Elämä se on pelkkää juhlaa näin keväällä!
Hyvää viikonloppua kaikille!Onnitteluni minultakin hyvälle keskustelukumppanille, viisaalle MdK:lle.
Saara kirjoitti:
Posket punottaa kun tänään on ollut jo ihan lämmin päivä. Täällä päin keväät ovat yleensä viileitä. kun tuo valtava vesiallas, Pohjanlahti, imee paljon lämpöä, jotta sen vesi lämpiää. Syksyt ovat sitten leutoja, kun se sama vesiallas luovuttaa lämpöä takaisin!
Kiva kun halusit tietää SkillaN minun kärryjakkarastani! Käytin sitä tänään pehmeällä nurmikolla ja myöntää täytyy, etteivät ne pyörät kovin moitteettomasti pyöri pehmeässä maassa. Mutta jakkara liikahtaa kyllä eteenpäin, kun antaa vähän potkua maasta. Olen siihen vieläkin hyvin tyytyväinen.
Jos huomenna tuulee pohjoisesta, kuten on ennustettu, voin taas huomenna tehdä risurovion rantaan. Kaikille mukavia kevätpäiviä.mutta epävakaista ja pohjatuulta lupailee tänne itä puolellekin.
Mökille lähtöä tässä suunnittelen,evästä on hankittava ja sitä näin keväällä saa kantaa selkä vääränä.
Mökillä hyllyt on talven jäljeltä tyhjänä ja jääkaappi samoin,sitten kun asettuu "elämään" siellä enenmmän,pääsee vähemmällä.
Kanankakat sun muut kevääseen kuuluvat, aikoamoinen rahtaaminen,mutta kyllä siellä olo vaivat palkitsee.
Uuden kirveen ja talikon hankin ja nyt puut pilkoutuu ja kasvinmaa kääntyy.
Siellä ne työt odottaa,ei kukaan ole käynyt tekemässä,muuta onhan hyötyliikuntaa luvassa.
Se risun polttokin on iso homma ,ainakin jos paljon on,puhun kokemuksesta,kahden ison puun oksat polttaneena.
Palataan palstoille taas sunnuntai-iltana,hyvää viikonloppua kaikille,työniloa puutarhoissa.Maalaismies* kirjoitti:
Onnitteluni minultakin hyvälle keskustelukumppanille, viisaalle MdK:lle.
On kiva juhlia kun ympärillä on ystäviä, sekä todellisia että "avaruusolentoja"!
Vuodenaikakin on sellainen joka saa iloitsemaan ja hulluttelemaan.
Täällä meillä on koivut olleet hiirenkorvalla viikon päivät, mustikka kukkii metsässä ja luonnossa elinvoima pursuaa kaikella tavalla.MdK-MdK kirjoitti:
On kiva juhlia kun ympärillä on ystäviä, sekä todellisia että "avaruusolentoja"!
Vuodenaikakin on sellainen joka saa iloitsemaan ja hulluttelemaan.
Täällä meillä on koivut olleet hiirenkorvalla viikon päivät, mustikka kukkii metsässä ja luonnossa elinvoima pursuaa kaikella tavalla.Mdk,minä aamulla kirjoitin ja en enää muistanut illalla lukemaani,vaikka aamulla ajattelin onnitella.
Siis lämpimät onnittelut ja paljon kaikkea kaunista ja hyvää seuraaville vuosille.
Olet nyt sitten seniori-iässä,mikäli ymmärsin Seleman ja sinun yhteisen ikänne.
No perästä vain hipsit,kiinni et kumminkaan saa;))
Iloisia juhlia sinulle ja ystävä/tuttava piirillesi.- Ruislintu
SkillaN kirjoitti:
mutta epävakaista ja pohjatuulta lupailee tänne itä puolellekin.
Mökille lähtöä tässä suunnittelen,evästä on hankittava ja sitä näin keväällä saa kantaa selkä vääränä.
Mökillä hyllyt on talven jäljeltä tyhjänä ja jääkaappi samoin,sitten kun asettuu "elämään" siellä enenmmän,pääsee vähemmällä.
Kanankakat sun muut kevääseen kuuluvat, aikoamoinen rahtaaminen,mutta kyllä siellä olo vaivat palkitsee.
Uuden kirveen ja talikon hankin ja nyt puut pilkoutuu ja kasvinmaa kääntyy.
Siellä ne työt odottaa,ei kukaan ole käynyt tekemässä,muuta onhan hyötyliikuntaa luvassa.
Se risun polttokin on iso homma ,ainakin jos paljon on,puhun kokemuksesta,kahden ison puun oksat polttaneena.
Palataan palstoille taas sunnuntai-iltana,hyvää viikonloppua kaikille,työniloa puutarhoissa.Kauppamatkalla näin erään vanhan kartanon takana aivan sinisen rinteen.Sinikellot olivat täydessä kukassaan. Sinistä väriä korostivat hieman alenpana olevat kevätesikot.Tuli niin erikoisen hyvä olo!
Ruislintu kirjoitti:
Kauppamatkalla näin erään vanhan kartanon takana aivan sinisen rinteen.Sinikellot olivat täydessä kukassaan. Sinistä väriä korostivat hieman alenpana olevat kevätesikot.Tuli niin erikoisen hyvä olo!
seurassa aina."virnistän"
Kyllä se näin keväällä on ihana näky,maan ollessa muuten vähän ruskeampi ja muuta kukkaa ei niin paljon kukassa ole.
Leskenlehtikin näyttää kauniilta ,näin talven jälkeen.- ellumari
SkillaN kirjoitti:
seurassa aina."virnistän"
Kyllä se näin keväällä on ihana näky,maan ollessa muuten vähän ruskeampi ja muuta kukkaa ei niin paljon kukassa ole.
Leskenlehtikin näyttää kauniilta ,näin talven jälkeen.Skillan kertoi menevänsä mökilleen ja tulevansa sieltä vasta sunnuntai-iltana, niin Onnenapilassa ei olekaan käynyt koko päivänä ketään.
Näin pois pilattuja olemme. Aina täytyisi jonkin olla tarjoilemassa ja suosittelemassa talon parhaita herkkuja.
Emmehän kyllä niin avuttomia ole että emme osaa itsekin kahvia laittaa ja lämmittää mikrossa jotain syötävää.
Tänään on ollut mukava ulkoilu ja ulkotyöpäivä.
Ei ole tullut pidettyä pyhää, vaan puutarhassa on saatu aikaan upeaa jälkeä. Kalassa on käyty ja nautittu jokaisesta ihanasta kevätpäivän hetkestä.
Läheinen metsä kotini vieressä on kuin kermavaahdon peitossa - valkovuokot kukkivat upeasti. - Saara
ellumari kirjoitti:
Skillan kertoi menevänsä mökilleen ja tulevansa sieltä vasta sunnuntai-iltana, niin Onnenapilassa ei olekaan käynyt koko päivänä ketään.
Näin pois pilattuja olemme. Aina täytyisi jonkin olla tarjoilemassa ja suosittelemassa talon parhaita herkkuja.
Emmehän kyllä niin avuttomia ole että emme osaa itsekin kahvia laittaa ja lämmittää mikrossa jotain syötävää.
Tänään on ollut mukava ulkoilu ja ulkotyöpäivä.
Ei ole tullut pidettyä pyhää, vaan puutarhassa on saatu aikaan upeaa jälkeä. Kalassa on käyty ja nautittu jokaisesta ihanasta kevätpäivän hetkestä.
Läheinen metsä kotini vieressä on kuin kermavaahdon peitossa - valkovuokot kukkivat upeasti.Tulin juuri kotiin teatterimatkalta, jossa olimme yli sadan kilometrin päässä linja-autolla katsomassa Williamsin "Viettelysten vaunua". Esitys oli matinea ja sen jälkeen kävimme ravintolassa syömässä.
Kivaa tällainen arjen katkaisu on aina välillä. Esitys oli kyllä hyvä, mutta olisi hyvin voinut olla lyhyempikin.
Kadehdin sinun valkovuokkometsääsi. Pihamaallani ei niitä luontaiseksi kasva, mutta olen siirtänyt niitä metsästä moneen paikkaan sekä pihalle että saareen, mutta kovin hitaasti ne leviävät. Ovat sentään pysyneet hengissä useassa paikassa.
Hyvää yötä taas kaikille. - ellumari
Saara kirjoitti:
Tulin juuri kotiin teatterimatkalta, jossa olimme yli sadan kilometrin päässä linja-autolla katsomassa Williamsin "Viettelysten vaunua". Esitys oli matinea ja sen jälkeen kävimme ravintolassa syömässä.
Kivaa tällainen arjen katkaisu on aina välillä. Esitys oli kyllä hyvä, mutta olisi hyvin voinut olla lyhyempikin.
Kadehdin sinun valkovuokkometsääsi. Pihamaallani ei niitä luontaiseksi kasva, mutta olen siirtänyt niitä metsästä moneen paikkaan sekä pihalle että saareen, mutta kovin hitaasti ne leviävät. Ovat sentään pysyneet hengissä useassa paikassa.
Hyvää yötä taas kaikille."Viettelysten vaunun" elokuvatoteutuksena.
Oli pakko(melkein) kertoa siitä, sillä pääosassa oli Marlon Brando, jota ihailimme luokkatovereiden kanssa valtavasti.
Sitten myöhemmin, hänen ollessaan nimiroolissa Kummisetä- elokuvassa en enää pitänytkään hänestä. Ei johtunut roolihenkilöstä niinkään, vaan siitä kun Marlon Brando oli turpea ja kokonaan eri henkilö mielestäni kuin joskus nuorena.
Apua....näin meistä varmaan ajattelevat vanhat luokkatoverimmekin tavatessaan vuosien kuluttua.
Huh! Minä aion osallistua luokkakokoukseen ensi elokuussa. Pitää laihduttaa vähän ja tehdä yleensäkin ulkonäolleen jotain.
Voi tämä ikuisuuskysymys! Saara kirjoitti:
Tulin juuri kotiin teatterimatkalta, jossa olimme yli sadan kilometrin päässä linja-autolla katsomassa Williamsin "Viettelysten vaunua". Esitys oli matinea ja sen jälkeen kävimme ravintolassa syömässä.
Hyvää yötä taas kaikille.niin taas meni viikonloppu siellä touhutessa.
Kyllä on myönnettävä ,että en ole tippaakaan noiden niin sanottujen miesten töiden taitaja.
Viisi kehystä kyhäsin marjapensaaille,mutta oli se hankalaa.
Saha juuttui sahattaavaan puuhun ,naulat vääntyivät, menivät juuri päin vastaiseen suuntaan mihin oli tarkoitettu ja kanki painoi kamalasti.
Lopputulokselle voisi olla aihetta hymyillä ja miehen puolet voisivat vähän säälivästi vilkaista,
että tietäähän naiset.
Lohduttelin itseäni,kun lehdet tulevat pensaisiin ,ei työni ole niin huteron näköinen.
Olipa pihassani tapahtunut viikon aikana edistystä,scillat valtaavat alaa,ja on aivan ihmeellistä miten ne työntyvät esiin, vaikka kuinka täydestä kukkapenkistä ja sininen matto täyttää paikat.
Valko ja sinivuokot täydessä kukassa ja nekin leviävät kiitettävästi.
Saaralle lohdutan ,kyllä ne lopulta valtaavat alueen ,jos juuria ei mikään syö.
Valkovuokkohan leviää juurta pitkin,ei tarvitse suurta pätkää ,kun se kasvaa.
Scilla leviää siemenestä,samoin sinivuokko.
Muutama scillan mukula ja siitä se alkaa.
Kauniita ovat.
Sorsaemo kävi aterialla ,ukkoja ei näkynyt,ja arempia ovat.
Ihmettelin ,kun sorsa tuli minua takapihalta hakemaan ,kun kuuli että siellä touhuilin,edeltä lähti juosta vaappumaan ruokapaikalleen.
Perunaa laitoin minäkin pari pientä vakoa,ei kyllä juhannukseksi joudu ,mutta syödään sitten myöhemmin.
On se niin kiva katsoa mitä sieltä maasta sitten nousee.
Ei siinä hommassa hankkeelle pääse ja yhtä halvaksi,tai halvemmaksikin,tulisi ostaa kaupasta.
Ei tuo kesän tulo kyllä kovin nopealta näytä,ei vain kävisi kuten viime kesänä,viileää ja sadetta,
uskoa täytyy olla ja kyllä nyt kaunis kesä tulee.
Näin tällä kertaa ja hyvät viikonalut kaikille.
ps. lanttukukon laitoin taas uuniin ,sain hyviä lanttuja naapurilta,tuonpa tännekin,kun joutuu.- Suvi2
SkillaN kirjoitti:
niin taas meni viikonloppu siellä touhutessa.
Kyllä on myönnettävä ,että en ole tippaakaan noiden niin sanottujen miesten töiden taitaja.
Saha juuttui sahattaavaan puuhun ,naulat vääntyivät, menivät juuri päin vastaiseen suuntaan mihin oli tarkoitettu ja kanki painoi kamalasti.
Lopputulokselle voisi olla aihetta hymyillä ja miehen puolet voisivat vähän säälivästi vilkaista,
että tietäähän naiset.
Lohduttelin itseäni,kun lehdet tulevat pensaisiin ,ei työni ole niin huteron näköinen.
Olipa pihassani tapahtunut viikon aikana edistystä,scillat valtaavat alaa,ja on aivan ihmeellistä miten ne työntyvät esiin, vaikka kuinka täydestä kukkapenkistä ja sininen matto täyttää paikat.
Kauniita ovat.
Ihmettelin ,kun sorsa tuli minua takapihalta hakemaan ,kun kuuli että siellä touhuilin,edeltä lähti juosta vaappumaan ruokapaikalleen.
Perunaa laitoin minäkin pari pientä vakoa,ei kyllä juhannukseksi joudu ,mutta syödään sitten myöhemmin.
Ei siinä hommassa hankkeelle pääse ja yhtä halvaksi,tai halvemmaksikin,tulisi ostaa kaupasta.
Ei tuo kesän tulo kyllä kovin nopealta näytä,ei vain kävisi kuten viime kesänä,viileää ja sadetta,
ps. lanttukukon laitoin taas uuniin ,sain hyviä lanttuja naapurilta,tuonpa tännekin,kun joutuu.meni minunkin viikonloppuni. Laitoin vihdoinkin potut maahan. Olisi pitänyt tämä tehdä jo aikaisemmin, mutta en saanut maata käännettyä aikaisemmin.
Puutarhani on pikkiriikkinen, mutta puuhaa siinä riittää jatkuvasti. Pensaiden kehikot olen hakenut rautakaupasta, sillä en ollenkaan luota omiin kirvesmiehentaitoihini, enkä varmaan pystyisi sellaista kyhäämäänkään, kuten sinä reippaana tyttönä olet tehnyt.
Krookukset ovat jo aikoja sitten lakastuneet, narsissien kukinta on lopuillaan ja vuorenkilpi availee kukkaterttujaan. Sunnuntai meni kuin siivillä ja syöminenkin unohtui, mikä ei kovin suuri vahinko ollutkaan.
Kasvimaalta tullessa ihailin kaunista luontoa ja yllätyin kun sorsaemo ui kaislikon reunaa pitkin ja sitä seurasi 9 pienenpientä poikasta. En tiennytkään, että sorsilla vielä olisi poikasia.
Päivällä parvekekukkia kastellessani ihastuin ikihyväksi kun turveamppeliin oli ilmestynyt tintinpesä.
Tunnen olevani miljonääri, kun minulla on sentään tuollainen 10x10 henkireikä, jollaisena pidän puutarhaani.
Kunpa me jaksaisimmekin olla onnellisia siitä mitä meillä on, eikä surra sitä mitä meillä ei ole. - Len
Suvi2 kirjoitti:
meni minunkin viikonloppuni. Laitoin vihdoinkin potut maahan. Olisi pitänyt tämä tehdä jo aikaisemmin, mutta en saanut maata käännettyä aikaisemmin.
Puutarhani on pikkiriikkinen, mutta puuhaa siinä riittää jatkuvasti. Pensaiden kehikot olen hakenut rautakaupasta, sillä en ollenkaan luota omiin kirvesmiehentaitoihini, enkä varmaan pystyisi sellaista kyhäämäänkään, kuten sinä reippaana tyttönä olet tehnyt.
Krookukset ovat jo aikoja sitten lakastuneet, narsissien kukinta on lopuillaan ja vuorenkilpi availee kukkaterttujaan. Sunnuntai meni kuin siivillä ja syöminenkin unohtui, mikä ei kovin suuri vahinko ollutkaan.
Kasvimaalta tullessa ihailin kaunista luontoa ja yllätyin kun sorsaemo ui kaislikon reunaa pitkin ja sitä seurasi 9 pienenpientä poikasta. En tiennytkään, että sorsilla vielä olisi poikasia.
Päivällä parvekekukkia kastellessani ihastuin ikihyväksi kun turveamppeliin oli ilmestynyt tintinpesä.
Tunnen olevani miljonääri, kun minulla on sentään tuollainen 10x10 henkireikä, jollaisena pidän puutarhaani.
Kunpa me jaksaisimmekin olla onnellisia siitä mitä meillä on, eikä surra sitä mitä meillä ei ole.Kahvilaan on kiva tulla, kun on näin sateinen päiväkin. Nytpä ne kukat ja kasvikset lähtevät kasvamaan. Toivottavasti ilmat lämpenisivät pian. Minä olen myös multasormi, mutta näin kerrostalossa asuessa voin toteuttaa itseäni vain pienimuotoisesti. Talomme ympärillä on kuitenkin ihanasti luontoa ja olemmekin voineet istutella tontille pensaita ja kukkia. Taloomme muutti pariskunta, joka on loihtinut ihanan pikkupuutarhan riukuaitoineen takapihallemme. Minä yritän hoivailla neljää alppiruusua ja kolmea ruusupensasta. Pihapiirissämme pesivät myös sepelkyyhky, räkättirastas, peipponen ja kirjosieppo. Oravat ovat kuitenkin aikamoisia pesärosvoja.
- Pikku Myy
SkillaN kirjoitti:
niin taas meni viikonloppu siellä touhutessa.
että tietäähän naiset.
Kauniita ovat.
ps. lanttukukon laitoin taas uuniin ,sain hyviä lanttuja naapurilta,tuonpa tännekin,kun joutuu.Nyt Pikku Myykin tuikahti tupahan tänne Onnenapilaan,ei tiedä jos se Onni täällä istuisi odottelemassa Pikku Myytä.
Ethän skillaN pane pahaksesi kun näin röyhkeesti tulen iltateelle.
Lähdenkin tästä saman tien ja aijon nyt lähteä muumimaahan,en jouda enempää oleilla täällä,mutta toivon että ehdin vielä tänäkesänä takasinkin.Kiitos kaikille. Pikku Myy kirjoitti:
Nyt Pikku Myykin tuikahti tupahan tänne Onnenapilaan,ei tiedä jos se Onni täällä istuisi odottelemassa Pikku Myytä.
Ethän skillaN pane pahaksesi kun näin röyhkeesti tulen iltateelle.
Lähdenkin tästä saman tien ja aijon nyt lähteä muumimaahan,en jouda enempää oleilla täällä,mutta toivon että ehdin vielä tänäkesänä takasinkin.Kiitos kaikille.huonoa,kun tänne piipahdit.
Olen toivotellut kaikki rauhaa rakastavat tervetulleeksi,miksi toisin olisi kohdallasi.
Meinaatkos poistua palstoilta ,miksi,,tai anteeksi ,nythän utelen.
Tule vain toistekin,kyllä täältä Onnikin voi löytyä;))D
Ihmeellisiä on elämän polut, itsekullekin.
Vettä tulee taivaan täydeltä,meinaa mieliala olla laskusuunnassa,eikö kesä nyt tulekkaan.
Onhan se sanonta,Erkki einettä annoo ,vielä Urpoi uikuttaa,tarkoittaako se sitä, että tulee hyvä kesä.
No Erkistä kesän pitäisi alkaa,Radio Savo ,näin kertoi,uskotaanko,,,ainakin toivotaan.
Haudallekin pitäisi mennä,ja vaikka ei sokerista olekkaan,ei inspiroi tuo sade pyöräilemään.
Laitan kukat pöydälle ja onnittelut lähettelen,,,,
Kesällä kuuluu sataakin,ajattelen näin ja kyllä se siitä aurinkokin esiin tulee,hyvää päivää kaikille ,säästä huolimatta.- ellumari
SkillaN kirjoitti:
huonoa,kun tänne piipahdit.
Olen toivotellut kaikki rauhaa rakastavat tervetulleeksi,miksi toisin olisi kohdallasi.
Meinaatkos poistua palstoilta ,miksi,,tai anteeksi ,nythän utelen.
Tule vain toistekin,kyllä täältä Onnikin voi löytyä;))D
Ihmeellisiä on elämän polut, itsekullekin.
Vettä tulee taivaan täydeltä,meinaa mieliala olla laskusuunnassa,eikö kesä nyt tulekkaan.
Onhan se sanonta,Erkki einettä annoo ,vielä Urpoi uikuttaa,tarkoittaako se sitä, että tulee hyvä kesä.
No Erkistä kesän pitäisi alkaa,Radio Savo ,näin kertoi,uskotaanko,,,ainakin toivotaan.
Haudallekin pitäisi mennä,ja vaikka ei sokerista olekkaan,ei inspiroi tuo sade pyöräilemään.
Laitan kukat pöydälle ja onnittelut lähettelen,,,,
Kesällä kuuluu sataakin,ajattelen näin ja kyllä se siitä aurinkokin esiin tulee,hyvää päivää kaikille ,säästä huolimatta.rauhallista iltaa!
Tulin iltakahville ja tuttuja tapaamaan.
Täällä saa viivähtää rauhallisessa rentouttavassa ilmapiirissä - juoda kahvia, tai teetä ja vaikkapa lasillisen konjakkia.
Voimme hakea kirjahyllystämme mieluista lueskeltavaa, jos ei satu olemaankaan juttuseuraa.
Musiikkiakin on jokaiseen makuun.
Ajatelinkin tässä, että alankohan minäkin 'aikuistua' kun rauhallinen maalaiselämä viehättää ja sinne omaan kotiini kaipaan - olin sitten missä päin tahansa.
Ensi kuussa matkustan lomalle Irlantiin ja Joppe poika jää sukulaisten hoiviin.
Nyt jo alkaa olla äidillistä huolta, että kuinka hän pärjää vieraampien hoteissa. ellumari kirjoitti:
rauhallista iltaa!
Tulin iltakahville ja tuttuja tapaamaan.
Täällä saa viivähtää rauhallisessa rentouttavassa ilmapiirissä - juoda kahvia, tai teetä ja vaikkapa lasillisen konjakkia.
Voimme hakea kirjahyllystämme mieluista lueskeltavaa, jos ei satu olemaankaan juttuseuraa.
Musiikkiakin on jokaiseen makuun.
Ajatelinkin tässä, että alankohan minäkin 'aikuistua' kun rauhallinen maalaiselämä viehättää ja sinne omaan kotiini kaipaan - olin sitten missä päin tahansa.
Ensi kuussa matkustan lomalle Irlantiin ja Joppe poika jää sukulaisten hoiviin.
Nyt jo alkaa olla äidillistä huolta, että kuinka hän pärjää vieraampien hoteissa.Näin se kesä meille yleensä saapuu, sateen jälkeen paistaa aina aurinko ja jokaisen pilven takana se on, uusi paiste.
Nyt kun olet kotiutunut maalaismaisemaan, saanut ensimakua pellon muokkauksesta ja päässyt pihatöihin käsiksi, voit sanoa että oikea kesä on alkanut, aiankaan minä en kaupungissa osannut kesästä nauttia. Tummasta asfaltista henkivä tunkkainen kuumuus, aurinkoisina päivinä, ei se ollut kovin kiinnostavaa koettavaa, mieluummin sitä pakeni sisälle, varjoon ja viileyteen.
Mutta kunhan kunnon kesä ehtii, täällä maalla mahtuu tuulen henkäyskin paisteen pariksi ja me niin mautimme.... jos ei töissä aika kulu.
Täällä sitä mietitään nurmikon leikkausta ja täytetään puuvajaa polttopuilla. Pihalla on monia kukkia täydessä loistossa ja uusia tulee kunhan ehtii. Pian jo kukkivat omenapuutkin, herukkapensaat, luumupuut ja tuomi valmistautuvat kukintaansa nekin ajallaan.
Voi sanoa vain; Kyllä maalla on mukavaa, ja niinhän jo sanot sinäkin.
Tervetuloa kesä, sateiden ja auringon myötä!
Ps. Join kupin teetä, kun kahvi ei ole hyväksi enää näin iltasella.
Meiltä on viety 2. helluntaipäivä, joka on ollut tähän saakka pyhäpäivä.
Kesäkuun 6. päivä, joka on Ruotsin lipun päivä, on nyt muutettu pyhäpäiväksi ja viralliseksi kansallispäiväksi.
Täällä on kansa nurissut, että muut maat juhlivat maittensa itsenäisyyttä tai että muilla mailla on ikioma kansallispäivä jolloin juhlitaan, mutta ei ruotsalaisilla.
Saapa nähdä, synnyttääkö tämä virallinen kansallispäivä samaa juhlahumua kuin esim. Norjassa 17. toukokuuta, jolloin koko Norja juhlii.
No, kun ei kerran ollut pyhäpäivä tänään, niin aloitin viikon leikkaamalla nurmikon ja pesemällä pyykkiä. "Liputus" on nyt pyykkinaruilla ulkona.
Otankin tuossa pyykkärin hommien välillä kahvikupposen ja riennän etupihalle keivelemaan öölannin kivilaattojen väleistä rikkaruohoja.
Iloista arkipäivää kaikille!- ellumari
Ajelin noin puolisen tuntia sitten kotiini vievää koivukujaa pitkin pihaani.
Kotitielläni oli lupaavia lantakokokkareita viestittäen, että naapurista oli tuotu peltoni reunalle pyytämäni lantakuorma.
Minulla on 70 litraa vetävä vesitiinu, jonka laitan puolilleen sontaa ja sitten täyteen vettä. Tulee hyvää lannoitusainetta kasveille.
Minua valistettiin naapurien taholta, että pelkkä typpipitoinen lannoitus lisää lehvistön kasvua satoisuuden kustannuksella ja ostan vielä apulantaa, missä on taspuolisesti kaikkea kasvien tarvitsemaa.
Sitten se lantakasa pitää kuulemma peittää pressulla, ettei typpi haihdu.
Voi, että on paljon opittavaa!
Nokkosista saa myöskin kuulemma erinomaista lannoitusainetta kun hauduttaa vedessä viikon päivät.
Nyt en muista veden ja nokkosten välistä suhdetta.
Voi kun tämä maanviljely on mielenkiintoista!
Kerroin tämän kaiken täällä omassa Onnenapilassamme, sillä tuskin kukaan 'nimellinen' nikki ainakaan käskee menemään palstalle johon nämä jutut mukamas paremmin kuuluvat.
Ihana paikka tämä Onnenapila!
- Maalaismies*
Palstoilla pähkäillään millaista keskustelun pitäisi olla. Joku kannattaa rauhallista pohdintaa, toiset räväkkää, joitakin tappeluttaa, toiset huutelevat puskasta, jotkut ovat rekattuja tai sitten muuten vain yhden tähden juntteja, kuten minä.
Luulisin, että ihmisillä yleensä on ajatuksia ja paljon sanottavaa mielessään, mutta he eivät saa sitä kirjoitetuksi. Jos ei ole työssään tai muuten joutunut ilmaisemaan mietteitään kirjoittamalla, se ei ole niin yksinkertainen juttu näilläkään palstoilla.
Epätietoisuus aiheuttaa kysymyksiä ja ärtymystä. Sen sijaan, että osattaisiin sanoa mitä mielessä liikkuu, arvostellaan liiankin herkästi muita.- Saara
Olen myös sitä mieltä, että turhan paljon vaihdetaan mielipiteitä siitä, mitä mielipiteitä pitäisi vaihtaa!
Keskusteltakoon mistä tahansa, on aina kiva heittää joku mielipide mukaan, jos siltä tuntuu. Eli tämä koko kirjoitteluhomma perustuu kunkin omiin kokemuksiin ja päähänpistoihin ... ainakin minulla.
Kun joskus mukaan "eksyy" joku joka nauttii sättimisestä ja nimittelemisestä, on sekin tavallaan aika mielenkiintoista, koska näin tulee jotenkin tutuksi sellainenkin ihmistyyppi, jollaista ei reaalielämässä juuri tapaa.
Tämä Onnenapila on sensijaan rauhan tyyssija ja nyt tarjoankin iltateen/kahvin kanssa tekemääni raparperipiirakkaa, jonka päälle kaadetaan paljon vaahdotettua vaniljakastiketta! - ellumari
Saara kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että turhan paljon vaihdetaan mielipiteitä siitä, mitä mielipiteitä pitäisi vaihtaa!
Keskusteltakoon mistä tahansa, on aina kiva heittää joku mielipide mukaan, jos siltä tuntuu. Eli tämä koko kirjoitteluhomma perustuu kunkin omiin kokemuksiin ja päähänpistoihin ... ainakin minulla.
Kun joskus mukaan "eksyy" joku joka nauttii sättimisestä ja nimittelemisestä, on sekin tavallaan aika mielenkiintoista, koska näin tulee jotenkin tutuksi sellainenkin ihmistyyppi, jollaista ei reaalielämässä juuri tapaa.
Tämä Onnenapila on sensijaan rauhan tyyssija ja nyt tarjoankin iltateen/kahvin kanssa tekemääni raparperipiirakkaa, jonka päälle kaadetaan paljon vaahdotettua vaniljakastiketta!minäkin vedin raparperinvarsia maasta, mutta laitoin ne samantien pilkottuina pakkaseen.
Samoin ruohosipulia.
Tälläisistä arkisista asioista ja omista touhuistaan voi mielestäni jutella ainakin täällä Onnenapilassa, eikä varmasti pahoita kenenkään mieltä...ei ole ainakaan tarkoitus.
Käväisimme Jopen kanssa naapurissakin äsken ja siellä minulle kerrottiin, että koivun nuorista lehdistä saa hyvää diuretisoivaa teetä...vähän hunajaa sekaan. Hyvää minulle kun jalat ovat joskus illalla pikkuien turvonneet. - Maalaismies*
ellumari kirjoitti:
minäkin vedin raparperinvarsia maasta, mutta laitoin ne samantien pilkottuina pakkaseen.
Samoin ruohosipulia.
Tälläisistä arkisista asioista ja omista touhuistaan voi mielestäni jutella ainakin täällä Onnenapilassa, eikä varmasti pahoita kenenkään mieltä...ei ole ainakaan tarkoitus.
Käväisimme Jopen kanssa naapurissakin äsken ja siellä minulle kerrottiin, että koivun nuorista lehdistä saa hyvää diuretisoivaa teetä...vähän hunajaa sekaan. Hyvää minulle kun jalat ovat joskus illalla pikkuien turvonneet.Olenpa utelias tietämään ja siksi kysynkin, joko olet ottanut Jopen kanssa yhteen asiasta kumpi määrää? Sellainen hetki väistämättä tulee, koska varsinkin meillä miehillä on kova hallitsemisen halu.
Arvaanpa sinun kuitenkin pitävän tomerasti ohjat käsissäsi. Jos viitsit, kerro kuitenkin! - ellumari
Maalaismies* kirjoitti:
Olenpa utelias tietämään ja siksi kysynkin, joko olet ottanut Jopen kanssa yhteen asiasta kumpi määrää? Sellainen hetki väistämättä tulee, koska varsinkin meillä miehillä on kova hallitsemisen halu.
Arvaanpa sinun kuitenkin pitävän tomerasti ohjat käsissäsi. Jos viitsit, kerro kuitenkin!meillä käydään ja tuimaa välillä.
Tämä rotu - Suomem Lapin Koira on 'kovanaama.'
Sanotaan, että neljän ensimmäisen elikuukautensa aikana pentu on saatava oppimaan ne asiat mitkä sen haluaa osaavan ja missä sen on toteltava.
Joppe tulee huomenna nelikuiseksi ja ...tuota noin...en minä taida kasvattajana olla kaksinen. Koirakoulussa missä kävimme muutaman kerran, sanottiin, että se mitä tälläiseltä vaatii ja missä tahtoo sen olevan tottelevainen, on oltava juuri niinkuin isäntä/emäntä vaatii.
Joppe tulee kutsuttaessa luo....
Mietin annanko sen oppia menemään sohvalle ja annoin luvan, mutta minun sänkyyni ei tule.
Talutusvaljaissa ollessaan hän menee maahan makaamaan ja siinähän on jos en vedä perästä pitkin maata.
Että sellainen koira kuin emäntäkin...itsepäisiä olemme kuin muulit.
Loppujen lopuksi kuitenkin kyllä minun sanani on meillä laki, niissä asioissa missä olen päättänyt.
Kiitos Maalaismies kysymästä! Minä olen kuin oikea mamma konsanaan, jaksaisin puhua 'lapsestani' vaikka kuinka paljon.
Tuhmakin (oikea) lapsi on äidilleen kuulemma rakas. - Maalaismies*
ellumari kirjoitti:
meillä käydään ja tuimaa välillä.
Tämä rotu - Suomem Lapin Koira on 'kovanaama.'
Sanotaan, että neljän ensimmäisen elikuukautensa aikana pentu on saatava oppimaan ne asiat mitkä sen haluaa osaavan ja missä sen on toteltava.
Joppe tulee huomenna nelikuiseksi ja ...tuota noin...en minä taida kasvattajana olla kaksinen. Koirakoulussa missä kävimme muutaman kerran, sanottiin, että se mitä tälläiseltä vaatii ja missä tahtoo sen olevan tottelevainen, on oltava juuri niinkuin isäntä/emäntä vaatii.
Joppe tulee kutsuttaessa luo....
Mietin annanko sen oppia menemään sohvalle ja annoin luvan, mutta minun sänkyyni ei tule.
Talutusvaljaissa ollessaan hän menee maahan makaamaan ja siinähän on jos en vedä perästä pitkin maata.
Että sellainen koira kuin emäntäkin...itsepäisiä olemme kuin muulit.
Loppujen lopuksi kuitenkin kyllä minun sanani on meillä laki, niissä asioissa missä olen päättänyt.
Kiitos Maalaismies kysymästä! Minä olen kuin oikea mamma konsanaan, jaksaisin puhua 'lapsestani' vaikka kuinka paljon.
Tuhmakin (oikea) lapsi on äidilleen kuulemma rakas.Vanhana koiran omistajana ja isäntänä voin kuvitella aika paljon kertomuksesi pohjalta, miltä se tuntuu ja näyttää, olla sekä omistaa voimakas eläin. Siitä jotenkin tunkee esille sellaista primitiivistä alkuvoimaa, jota ei voi kuin ihailla ja - pelätäkin. Oppia tulemaan toimeen ja ikäänkuin puhaltamaan yhteen hiileen sellaisen ilmiön kanssa, on haastavaa ja opettavaa.
Kiitos ellumari tilannekatsauksesta ja kerro aina kun siltä tuntuu! Kuvittelen myös asumistasi maalla, olen mielestäni hyvä kuvittelemaan. Siinä lajissa ei koidu kenellekään vahinkoa, vaikka kuvittelisi kuinka pieleen.
On vähän henkitaukoa ja poikkesin tänne iltakahville.
Tein vikateon kun olen antanut syntymäpäivävierailleni vapaat kädet tulla silloin kun heille sopii!!!
Nyt kadun jalomielisyyttäni! Jos olisin järjestänyt YHDET AINOAT BILEET niin olisin päässyt vähemmällä. Kenelle ei olisi sopinut tulla, ei olisi ollut minun ongelmani.
Nyt on juhlia tiedossa pitkin kevättä ja kesää...
Juhlat jatkuvat perjantai-iltana...
Kyllä se tästä taas rauhoittuu!
Hyvää viikonloppua kaikille!onneksi viikonlopuksi tiedossa lämpimämpää ja kauniinpaa.
Tuo sää vaikuttaa ihmismieleen kummasti,auringon paiste tuo huomattavasti mukavampia ,iloisen näköisiä kasvoja katukuvaan.
Nyt pitää kiireellä lähteä puutarha liikkeeseen ostamaan kanankakkaa,nurmikkosyöppöä ja huusin kuiviketta,siemenet myös on saatava multiin viikonloppuna.
Kesäkukat saavat jäädä kesäkuun puolelle.
Pitäisi ostaa kai maalipurkkikin,jos vaikka innostuisi kiikun maalaamaan.
Puuhaa riittää,mutta tulee sitä liikuntaa siinä sivussa.
Taas olemme siirtymässä tuonne toiselle sivulle,vieläköhän olisi tarvetta tulla etusivulle.
Kyllähän kirjoittelut vähenevät kesän ajaksi,,mutta kummasti vetää aina vapaa hetkinä tänne koneen ääreen.
(ei se riippuvuutta missään tapauksessa ole;))D)
No katsellaan.- Sini-vuokko
Hyvää huomenta vain,on vähän sateista,kun tulin juuri ulkoa.
Kahvit tulin juomaan,että ehtii taas reippaana
mennä puutarha hommiin.
Ei muuta kuin sadetakki päälle ja kumpparit
jalkaan.
Nyt siemenet ja taimet juurtuvat hyvin kun ei
aurinko heti porota kuumana.
Laita sinä vain Onnenapila toiselle puolelle kun tämä on kohta kääntymässä.
Kyllä tälläinen taukopaikka pitää olla,toisin sanoen henkireikä.
Kiitos kun olet jaksanut tätä pitää,vaikka on se
tainnut muutaman harmaanhiuksen tuoda.
On tämä elämä sellaista,mutta siedettävää kumminkin. Sini-vuokko kirjoitti:
Hyvää huomenta vain,on vähän sateista,kun tulin juuri ulkoa.
Kahvit tulin juomaan,että ehtii taas reippaana
mennä puutarha hommiin.
Ei muuta kuin sadetakki päälle ja kumpparit
jalkaan.
Nyt siemenet ja taimet juurtuvat hyvin kun ei
aurinko heti porota kuumana.
Laita sinä vain Onnenapila toiselle puolelle kun tämä on kohta kääntymässä.
Kyllä tälläinen taukopaikka pitää olla,toisin sanoen henkireikä.
Kiitos kun olet jaksanut tätä pitää,vaikka on se
tainnut muutaman harmaanhiuksen tuoda.
On tämä elämä sellaista,mutta siedettävää kumminkin.sanoistasi Sini-vuokko,juuri tuo ,että saa ystävällistä palautetta ,auttaa voittamaan pahan mielen,minkä jotkut viestit tuottavat.
Eihän tämän kirjoittelun tarkoitus kai liene ,että jollekin tulisi paha olo,haluan uskoa,että ihmisillä on halu virkistää ja innostaa kirjoittajia mielipiteen vaihtoon.
Se ei taas tarkoita ,että on oltava samaa mieltä,mutta asiat voi ilmaista monella tavalla ,,miellyttävästikin,
Suurilta osin näin tapahtuu ja siitä saa halun uudelleen ja uudelleen palata näiden tekstien pariin.
Työ intoa vain sinulle,itse menen mökille taas huomenna.Radio Savon linnunpönttöä ja säälittelen sitä emotinttiä(sinitiainen).
Siellä se vain hautoo yksin,ei seuraa ,ei juttukaveria,mahtaa olla ikävä.
Toisaalta ,kyllähän äiti kaikkensa tekee ,poikastensa elämän alkuun saamiseksi,mutta missä isä lienee???
Jospa sitten pöllähtää,kun poikaset kuoriutuvat,,ruokinnassa apua tarvitsee,10 munaa oottaa elolle pääsyä.
Mielenkiintoista varmaan kohta puoliin.- titanium_man
SkillaN kirjoitti:
Radio Savon linnunpönttöä ja säälittelen sitä emotinttiä(sinitiainen).
Siellä se vain hautoo yksin,ei seuraa ,ei juttukaveria,mahtaa olla ikävä.
Toisaalta ,kyllähän äiti kaikkensa tekee ,poikastensa elämän alkuun saamiseksi,mutta missä isä lienee???
Jospa sitten pöllähtää,kun poikaset kuoriutuvat,,ruokinnassa apua tarvitsee,10 munaa oottaa elolle pääsyä.
Mielenkiintoista varmaan kohta puoliin.on varmaankin ottanut siivet alleen ja pöllähtänyt jo seuraavan naaraan pesään...
titanium_man kirjoitti:
on varmaankin ottanut siivet alleen ja pöllähtänyt jo seuraavan naaraan pesään...
että ei ollut ihmisisukkien tapoja;))D
Kohta viestini laiton jälkeen kurkkasin taas ja siellä olivat nokat vastakkain,,,minusta näyttivät aika onnelliselta ja odotus suuri ilmassa.
Hyvää kesää sinullekin .- titanium_man
SkillaN kirjoitti:
Kohta viestini laiton jälkeen kurkkasin taas ja siellä olivat nokat vastakkain,,,minusta näyttivät aika onnelliselta ja odotus suuri ilmassa.
Hyvää kesää sinullekin .No eikös se ole sitten ihan selvä tapaus...
"Muija" odottaa ja vaatii ukoltansa selitystä että missäs vieraassa pesässä sitä ollaan taas oltu.
Vähän niinkuin ihmisetkin tässä nykyajan hedonistisessa yhteiskunnassa :)
Det samma. - takana
SkillaN kirjoitti:
Hyvää kesää sinullekin .Rakkautta,rakkautta kaikki viestittää.
Piti vähän etsiä tietä että tänne taas löysin.
Aamukahveet nyt juon ja sitten ulos
puutarha hommiin.
Heippa ja kiitos,tulen taas kun kerkiin. SkillaN kirjoitti:
Hyvää kesää sinullekin .Minäkin piipahdan täällä kurkkaamassa ketä on liikkeellä!
Tinttipöntöstä puhe eilen. Titanium Man on myös ehtinyt poiketa kiireiltään... Ei kai vaan ole pesäntekokiireet pitäneet loitolla?
Jos otat TM lintupöntön elämästä mallia niin siellä joutuu "mieslintukin" auttamaan munien hautomisessa. Munien on oltava tasalämpöiset, juu nou ;))
Nyt on perjantai ja on tulossa asuntoautollinen vieraita. Täällä itärannikolla on aurinkoista, kun taas sisämaassa on pilvistä ja sateista.
Tämän viikonlopun jälkeen olen pari viikkoa vapaalla jalalla, ennenkuin uudet riennot alkavat ja pääsen itse kiertämään juhlista toiseen! Muistan kevään 2005 juhlien keväänä!
Hyvää viikonloppua kaikille kävijöille!- Sini-vuokko
MdK-MdK kirjoitti:
Minäkin piipahdan täällä kurkkaamassa ketä on liikkeellä!
Tinttipöntöstä puhe eilen. Titanium Man on myös ehtinyt poiketa kiireiltään... Ei kai vaan ole pesäntekokiireet pitäneet loitolla?
Jos otat TM lintupöntön elämästä mallia niin siellä joutuu "mieslintukin" auttamaan munien hautomisessa. Munien on oltava tasalämpöiset, juu nou ;))
Nyt on perjantai ja on tulossa asuntoautollinen vieraita. Täällä itärannikolla on aurinkoista, kun taas sisämaassa on pilvistä ja sateista.
Tämän viikonlopun jälkeen olen pari viikkoa vapaalla jalalla, ennenkuin uudet riennot alkavat ja pääsen itse kiertämään juhlista toiseen! Muistan kevään 2005 juhlien keväänä!
Hyvää viikonloppua kaikille kävijöille!Täältähän tämä löytyi,pittää vain osata
kurkata oikeesta nurkasta.
Kyllä lintuset ovat jo pesänsä tehneet ainaskin täällä miun pöntöissäni.
Lintu pariskunnat vain lentelevät eivät ole vielä ehtineet munia,vai en tiiä kun ei uskalla
mennä lähellekkään pesää etteivät häiriinny.
Kiitos taas juomista ja piiraitakin toin tänne että olkaapa hyvä vain.
Terve taas.
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838