Hur är det med snapsvisorna idag? Tidigare sjöngs det friskt och en del än idag. Bland experter diktas nya och det t.o.m. tävlas inom genren.
Hur som helst verkar mångt och mycket lite onödigt tillkrånglat bara för att vara finurligt. Vem kommer ihåg dem efter tersen? Hur är det med er snapsvisetradition, har ni några bra på lager?
För att inte sätta ribban för högt, börjar vi med helan utan intro:
Helan går, sjung hopp faderallanlej
Och den som inte helan tar
han heller inte halvan får
Målet är att få ihop en diskussion samt nästa sommars sånghäfte före kräftsäsongen. Även finskspråkiga inlägg är välkomna.
Snapsvisor, en svenskspråkig tradition
14
98
Vastaukset
- Anonyymi
Finns det snapsvisor på finska ?
- Anonyymi
Hyi, ei oo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyi, ei oo!
I Sverige är det ännu vanliga med snapsvisor.
Anonyymi kirjoitti:
I Sverige är det ännu vanliga med snapsvisor.
Det var ett inlägg från Sverige som fick en att undra:
Kräftgång, Melodi: En sockerbagare
Det sam en kräfta i älvens fåra,
jag slog ihjäl den med ekans åra.
Den ligger nu uppå dillat fat,
den var en fisk*, men nu är den mat.
Och uti älven simmar de han känner,
hans mamma, pappa och släkt och
vänner.
Jag tror nog inte det vore klokt,
att tala om att vi honom kokt.
Författare: Daniel Eggertz, Falun
Finalist i SM i nyskrivna snapsvisor 2005
Det svenska diktande verkar rätt brutalt.- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Det var ett inlägg från Sverige som fick en att undra:
Kräftgång, Melodi: En sockerbagare
Det sam en kräfta i älvens fåra,
jag slog ihjäl den med ekans åra.
Den ligger nu uppå dillat fat,
den var en fisk*, men nu är den mat.
Och uti älven simmar de han känner,
hans mamma, pappa och släkt och
vänner.
Jag tror nog inte det vore klokt,
att tala om att vi honom kokt.
Författare: Daniel Eggertz, Falun
Finalist i SM i nyskrivna snapsvisor 2005
Det svenska diktande verkar rätt brutalt.Tur att man inte äter kräftor. Det är mord att koka dem levande som man visst gör.
Anonyymi kirjoitti:
Tur att man inte äter kräftor. Det är mord att koka dem levande som man visst gör.
Hur skulle du beskriva avlivningen av allt annat som du äter?
- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Hur skulle du beskriva avlivningen av allt annat som du äter?
Jag är vegan, vet förstås inte hur mycket växterna lider.
Anonyymi kirjoitti:
Jag är vegan, vet förstås inte hur mycket växterna lider.
Vilket överraskande svar. Hur skulle du beskriva avlivningen av allt annat som helt normala människor äter?
- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Vilket överraskande svar. Hur skulle du beskriva avlivningen av allt annat som helt normala människor äter?
Inte är man onormal trots att man är vegan.
Anonyymi kirjoitti:
Inte är man onormal trots att man är vegan.
Det var ju inte det som var frågan. Hur blev det nu med själva frågan?
- Anonyymi
Vår familj sjunger inte svenska snapsvisorna.. Finlandssvenskar anses vara så ociviliserade. Finländare tror att alla svenskar kommer från Österbotten.
Snart är det dags igen. Visserligen gäller det i första hand andra än dem på spalten, som synes.
Två visor och tjafs om veganer. Så ser en diskussion om finlandssvensk och finskspråkig sångkultur ut här. Ganska mårjens.- Anonyymi
Alla kan marschera, även troende folk.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432131Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151399Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141366Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3701243Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21938Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist161819Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19796- 75722
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57716Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101665