Kumpi tulee käytössä halvemmaksi: Tesla vai Toyota Corolla?

Anonyymi

Kumpi tulee ahkeralle autoilijalle edullisemmaksi: kalliina pidetty Tesla vai suomalaisten suosikkiauto eli Toyota Corolla -hybridi. Laskelmaan vaikuttaa moni muuttuja. Silti tulos yllättää.

Toyota Corolla on Suomen suosituin auto. Toyota on myös monen suomalaisen mielestä se järkevä ja edullinen vaihtoehto. Mielikuva Teslasta on toista maata: kallis urheiluauto, johon harvalla on varaa.

Mutta voisiko Tesla olla Corollaa edullisempi? Kumman valitsisit? Kysymys on yllättävä, sillä harvalla kuskilla nämä merkit ovat toistensa vaihtoehtoja.

Kustannusten kannalta vertailu on kuitenkin perusteltu. Talouselämän laskelma kertoo, että jos ajat melko paljon, Tesla tulee jopa edullisemmaksi kuin farmari-Corolla.

Laskelman takana on monia oletuksia, mutta autoja kohtaan ne ovat aika reiluja. Autojen jälleenmyyntiarvon esimerkiksi oletetaan alenevan suhteellisesti samaa vauhtia ja puolittuvan neljässä vuodessa.

Talouselämä laski kustannukset edullisimmalle uudelle Teslalle eli Model 3 -mallin perusversiolle, joka on takavetoinen Standard Range Plus pienimmällä eli 54 kilowattitunnin akulla. Se maksaa nyt runsaat 49 000 euroa, kun hinnasta vähennetään sähköautojen 2 000 euron hankintatuki.

Hinnassa ovat mukana talvirenkaat, mutta siinä ei ole autoveroa, koska sen hallitus on jo päättänyt poistaa sähköautoilta.

Vertailupariksi valittiin Toyota Corolla Touring Sports Hybrid Active Edition. Kyseessä on farmarimalli tehokkaammalla kahden litran bensamoottorilla. Kyseessä on niin sanottu itselataava hybridi, joka ottaa sähköä talteen jarrutuksissa.

Talouselämän laskelmassa autoilla ajettiin melko paljon eli 30 000 kilometriä vuodessa. Neljän vuoden omistusaikana mittariin kertyy siis 120 000 kilometriä.

Suuri arvoitus on autojen jälleenmyyntiarvo. Laskelmassa oletetaan, että molempien autojen arvo puolittuu neljässä vuodessa.

Tosielämässä sekä Tesla 3 että Corolla ovat pitäneet arvonsa varsin hyvin. Corolloihin luotetaan ja Tesloja halutaan. Ehkä kummankaan auton arvo ei oikeasti alene näin nopeasti. Valittu oletus nopeasta arvonalenemasta saattaa sorsia pikemminkin kalliimpaa Teslaa.

Hybridi syö bensaa
Arvonaleneman lisäksi merkittävä kulu on polttoaine. Corolla kuluttaa bensiiniä keskimäärin 4,9 litraa satasella wltp-standardin mukaan. Sadalla kilometrillä Toyotan polttoainekulu on nykyisellä bensan keskihinnalla siis noin yhdeksän euroa. Tosielämässä kuten talvella ja matka-ajossa bensaa saattaa kulua enemmän.

Tesla puolestaan kuluttaa sähköä wltp:n mukaan keskimäärin 14,2 kilowattituntia satasella. Tosiasiassa talvisin ja mottoritievauhdissa sähköä kuluu selvästi enemmän. EV Database antaa Teslan todellisen kulutuksen haarukaksi 9,9–20,4 kilowattituntia sadalla kilometrillä olosuhteiden mukaan. Sähkön hintana käytettiin 0,2 euroa kilowattitunnilta, jolloin satasen ajelu maksaa alle kolme euroa.

Omakotiasuja saa toki sähkönsä halvemmalla. Määräaikaisen sopimuksen voi tehdä alle 0,15 eurolla kilowattitunnilta, ja öisin pörssisähköä saa paljon halvemmallakin. Toisaalta pitkällä matkalla Teslaa ladataan ehkä julkisista latureista. Esimerkiksi K-Latauksella sähkö maksaa 0,2–0,3 euroa kilowattitunnilta ja Tesla kertoo nettisivuillaan Superchargerien sähkön hinnaksi 0,37 euroa.

Toisaalta vaikkapa Lidlin pihalla autoaan voi ladata ilmaiseksi ja Motonetissa 0,1 eurolla kilowattitunnilta.

Näillä oletuksilla Toyotan polttoainekuluiksi tulee neljässä vuodessa 10 702 euroa. Tesla kuluttaa laskelman mukaan samassa ajassa sähköä 3 408 eurolla.

Teslakin tarvitsee huoltoa, mutta kuinka paljon?
Toyotan huoltohinnat otettiin Toyotan omasta nettipalvelusta, josta näkee todelliset huoltohinnat. Auto huolletaan usein eli 15 000 kilometrin välein, mutta hinnat ovat varsin kohtuulliset 200–500 euroa huoltoa kohti. Huoltohintaa laskee se, että hybridi-Toyotasta ei tarvitse vaihtaa jakohihnaa. Yhteensä Toyotaa huolletaan ohjelman mukaan reilulla 2 500 eurolla neljässä vuodessa.

Teslan huoltokulu on monimutkaisempi kysymys, koska Teslaa ei ole ihan pakko huoltaa ollenkaan. Teslan tehdastakuu pysyy voimassa, vaikka autoa ei huollettaisi. Tämä ei tarkoita, ettei Tesla tarvitsisi jotakin huoltoa.

Jarrut ovat sähköautossa vähällä käytöllä ja vaativat siksi huoltoa. Raitisilmansuodatinkin pitää vaihtaa aika ajoin ja renkaiden ohjauskulmia tarkistaa. Tarve näille töille ei kuitenkaan tule kovin usein. Esimerkiksi Volkswagenin ID.3 ja ID.4 täyssähköautoilla huoltoväli on kaksi vuotta – ilman kilometrirajaa.

Tässä laskelmassa oletettiin, että Tesla viedään neljän vuoden aikana kahdesti Atoy Autohuoltoon, jossa Teslan huoltopaketti maksaa 549 euroa kerralta. Soitto Atoyn Autohuoltoon vahvisti, että kaksi vuotta on järkevä oletus huoltoväliksi.

Huolloissa Tesla-kuski säästää siis laskelman mukaan 1400 euroa verrattuna Toyotaan.

Vaikka sähköautojen autovero poistetaan, on niiden vuotuinen ajoneuvovero korkeampi kuin hybridin. Teslan verot ovat neljässä vuodessa 672 euroa, Toyotan 456 euroa. Vakuutushinnat ovat kutakuinkin samat. Esimerki

74

4312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esimerkiksi NF Fleetin liikenne- ja kaskovakuutuksen hinta on samat 67 euroa kuukaudessa Corollalle ja Teslalle.

      Autoihin ei valittu mitään lisävarusteita, vain talvirenkaat vanteineen. Miltä siis laskelmat näyttävät?

      Tarkoitushakuinen laskelma vai kallis Toyota?
      Onhan tämä yllättävää. Paljon kalliimman Teslan tyyris ostohinta tulee takaisin halpoina polttoainekuluina ja huoltoina neljässä vuodessa.

      Se tuntuu lähes uskomattomalta. Mutta, mutta... Onko laskelma oletuksiltaan kuitenkin tarkoitushakuinen? Kyllä, ehdottomasti on. Tarkoitus on selvittää, minkä hintaiseksi hybridi tai sähköauto tulee, kun ajomäärät ovat hieman keskivertoa suurempia.

      Jos laskelma olisi tehty pienemmillä kilometreillä, Tesla olisi ollut kalliimpi. Pienemmällä 1,8 litran koneella hybridi-Toyota olisi myöskin tullut ehkä hieman halvemmaksi.

      Mutta toisaalta, jos Corollan vastinpariksi olisi nostettu edullisempi sähköauto, kuten Volkswagen ID.3, Opel Mokka tai Hyundai Kona -sähkömalli, näyttäisi Corolla vielä kalliimmalta.

      Näiden autojen lähtöhinnat ovat suunnilleen samalla tasolla Corollan kanssa. Hybridi-Toyota on niihin verrattuna käyttäjälleen aika kallis auto.

      Keskenään samankaltaisia sähkö-, bensa-, diesel-, ja hybridiautoja on vertailtu tässä jutussa, jossa leasingyhtiön hinnoittelu kertoo sähköauton kilpailukyvystä.

      Laittaako rahoituksen hinta laskelman uusiksi?
      Vielä yksi pikku juttu unohtui: entäpä auton rahoituskulut? Harva ostaa autoa omalla rahallaan. Ja vaikka ostaisikin, voi rahan laittaa auton sijaan sijoituksiin ja saada sille tuottoa.

      Talouselämä tarkisti laskelmaa varten, millaisella korolla Tesla myöntää nyt rahoitusta. Korko on 1,2 prosenttia ja todelliset rahoituskulut ovat keskimäärin 1,5 prosenttia. Lasketaan siis uudelleen. Teslan ostohinta on 14 978 euroa Toyotaa kalliimpi. Tästä summasta maksetaan 1,5 prosenttia korkoa neljän vuoden ajan. Se tekee yhteensä 899 euroa.

      Koska Tesla myöntää rahoituksen edullisella korolla, ei lisäkulukaan kaada vertailua. Tesla jää yhä hitusen halvemmaksi. Toki, jos Tesla pitäisi ostaa vaikkapa 3 prosentin korolla, tulisi Toyotasta lähes tuhat euroa Teslaa edullisempi.

      Lopullista totuutta hintavertailusta ei voi sanoa, koska tuleva jälleenmyyntiarvo on arvoitus. Sitäkään ei voi tietää, millaisia ylimääräisiä korjauksia autoihin tulee.

      Kummallekaan autolle ei laskelmassa oletettu mitään korjauskuluja. Teslan rajoitettu perustakuu on voimassa neljä vuotta tai 80 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.Tesla Model 3:n ajoakulla ja voimansiirtoyksiköllä takuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.

      Toyotan perustakuu on 3 vuotta tai 100 000 kilometriä. Lisäksi hybridijärjestelmällä on viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

      Sähköä riittää – ainakin teholaturista
      Kumpi auto nyt sitten miellyttää ja sopii omiin tarpeisiin on makuasia. Premium-merkkinä Tesla ei tosin varmasti halua edes tulla verratuksi Toyotaan.

      Tesla-kuljettajat saattavat ajatella samaan tapaan: autoja ei edes voi verrata. Tesla Model 3 -perusmallikin kiihtyy nollasta sataan urheiluautomaisesti 5,6 sekunnissa.

      Ympäristön kannalta sähköauto on parempi ja elinkaaripäästöt jäävät murto-osaan hybridiautosta, vaikka huomioon otetaan akun valmistus.

      Kaikki eivät silti halua sähköautoilijaksi ryhtyä. Ehkä kotona ei ole latausmahdollisuuttakaan. Ja jos ajokilometrit jäävät pieniksi, Corolla on kilpailukykyinen hinnaltaan.

      Teslan perusmallin ajoakulla wltp-toimintamatka on 448 kilometriä, mutta moottoritiellä ja kylmässä kelissä matka voi jäädä 300 kilometriin. Toyotalla matka jatkuu tankillisella jopa yli 800 kilometriä.

      Parhaassa tapauksessa Teslaan voi ladata toimintamatkaa 275 kilometriä vain vartissa teholaturissa. Sähköautojen latausverkosto on parantunut nopeasti ja lisäksi Tesla-kuskin käytössä on yhtiön oma Supercharger-verkosto.

      Laskelma todistaa ennen muuta yhden asian. Vähän isommilla ajoilla ja vähän pidemmäksi ajaksi laskettuna täyssähköauto on jo todella kilpailukykyinen kustannuksiltaan.

      • Anonyymi

        Tämän perusteella. Aloitan tarvii sitten ostaa se Tesla Model 3

        Aika ahdas auto verrattuna farkku corollaan

        Selaile kinderi


      • Anonyymi

        Hauskaa spekulointia. Niin tai näin huollot, vakuutukset ,verot leasing hinnat.
        Ainoa todellinen johtopäätös tästä kaikesta. kun ajetaan vuodessa 30 000 km
        Polttoainekuluista tulee säästöä 7294 euroa. ja tästä hyödystä pitää maksaa 17 000 euroa.
        hinan ero muodostuu auto talvirenkaat . Suomeksi sanottuna rahaa palaa enemmän kymmenen tuhatta euroa enemmän tässä tapauksessa kun säästetään polttoainekuluissa.
        "Näillä oletuksilla Toyotan polttoainekuluiksi tulee neljässä vuodessa 10 702 euroa. Tesla kuluttaa laskelman mukaan samassa ajassa sähköä 3 408 eurolla."


      • Anonyymi

        "Mutta toisaalta, jos Corollan vastinpariksi olisi nostettu edullisempi sähköauto, kuten Volkswagen ID.3, Opel Mokka tai Hyundai Kona -sähkömalli, näyttäisi Corolla vielä kalliimmalta."

        "Näiden autojen lähtöhinnat ovat suunnilleen samalla tasolla Corollan kanssa. Hybridi-Toyota on niihin verrattuna käyttäjälleen aika kallis auto."
        Ei voi verrata esim. ID3 karvalakkimallia syystä kun sillä on aivan onneton range ja varustetaso verrattuna corolla hybridiin .Lisäksi näitä pikkuakkuisiahan ei edes kukaan osta mutta saahan siitä mukavan vertailu hinnan verrattuna hybridiautoon. Sähköautovouhottajat ottavat aina vertailu hinnaksi valikoiden hinnat halvin mahdollinen range suuriakkuisen aina kun puhtaan patteriautosta . Joo joo eihän tuo kymppitonni ole mikään ratkaiseva raha summa .


      • Anonyymi

        "Mutta toisaalta, jos Corollan vastinpariksi olisi nostettu edullisempi sähköauto, kuten Volkswagen ID.3, Opel Mokka tai Hyundai Kona -sähkömalli, näyttäisi Corolla vielä kalliimmalta"
        Mikä pakko on vertailu suorittaa corollaan . Paremman ja vertailukelpoisemman laskelman saisi , kun vertaa opel mokkaa eri versioita ja samoin Hyundai kona -sähkö mallit ja polttikset vertailuun . Turha verrata kumpi on parempi omena tai päärynä . parempi vertailu on kun vertaillaan eri omena laatujen eroja samoin päärynälajikkeiden kanssa.


      • Anonyymi

        Hybridi-Toyotien korjaus- ja huoltohinnat ovat myös hämmästyttävän kalliita. Todellisuudessa Hybridi ei säästä mitään. Kaikki polttoainesäästöt valuvat kalliisiin huoltoihin ja yllättäviin korjauksiin. Toyotan mekaaniset ovat eivät ole enää kestävyydeltään legendaarisia. Ne ovat samaa taso kuin Skodissa eli vikaantuminen alkaa nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskaa spekulointia. Niin tai näin huollot, vakuutukset ,verot leasing hinnat.
        Ainoa todellinen johtopäätös tästä kaikesta. kun ajetaan vuodessa 30 000 km
        Polttoainekuluista tulee säästöä 7294 euroa. ja tästä hyödystä pitää maksaa 17 000 euroa.
        hinan ero muodostuu auto talvirenkaat . Suomeksi sanottuna rahaa palaa enemmän kymmenen tuhatta euroa enemmän tässä tapauksessa kun säästetään polttoainekuluissa.
        "Näillä oletuksilla Toyotan polttoainekuluiksi tulee neljässä vuodessa 10 702 euroa. Tesla kuluttaa laskelman mukaan samassa ajassa sähköä 3 408 eurolla."

        Jos tuo Tesla maksaa hankintatuki vähennettynä 49 000€. Sen hinta on 51 000€. Tuon hintaiseen ei hankintatukea saa. Vähän tarkkuutta juttuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi-Toyotien korjaus- ja huoltohinnat ovat myös hämmästyttävän kalliita. Todellisuudessa Hybridi ei säästä mitään. Kaikki polttoainesäästöt valuvat kalliisiin huoltoihin ja yllättäviin korjauksiin. Toyotan mekaaniset ovat eivät ole enää kestävyydeltään legendaarisia. Ne ovat samaa taso kuin Skodissa eli vikaantuminen alkaa nopeasti.

        Tilasin tänään huollon yaris hybridiin eka huolto 165 € en pidä tätä mitenkään erityisen kalliina huolto hintana . Minun 5 toyotossani ei ole ollut mitään remontteja koskaan ei kalliita eikä edes halpoja jos remontiksi katsotaan pyyhkimensulka rekisterikilven valon poltin ajovalon poltin . Niin sitten on ollut remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi-Toyotien korjaus- ja huoltohinnat ovat myös hämmästyttävän kalliita. Todellisuudessa Hybridi ei säästä mitään. Kaikki polttoainesäästöt valuvat kalliisiin huoltoihin ja yllättäviin korjauksiin. Toyotan mekaaniset ovat eivät ole enää kestävyydeltään legendaarisia. Ne ovat samaa taso kuin Skodissa eli vikaantuminen alkaa nopeasti.

        Meillä on ollut peräkkäin nyt parikin Toyota ja Lexus hybridiä ja omistan itse autokorjaamon,ja on hyvät suhteet useisiin merkkiautotaloihin,Toyotat/Toyotan hybridit ovat vähävikaisimpia mistään.kaikilla mittareilla mitattuna.


    • Anonyymi

      Vitun pitkä tarina, en jaksanut kuin puoleenvälliin !

      • Anonyymi

        Kyllä teslamyyjää harmittaa kun kansa ajaa kaivokselassa toyataliikeeseen eikämteslakaupaan.
        No teslakuoassa piha nokavikisai tesloja kun niissä ei jarrut toimi ja ajoolinisuudet ei oikeen riitä auton oainoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä teslamyyjää harmittaa kun kansa ajaa kaivokselassa toyataliikeeseen eikämteslakaupaan.
        No teslakuoassa piha nokavikisai tesloja kun niissä ei jarrut toimi ja ajoolinisuudet ei oikeen riitä auton oainoon

        Teslat myydään netissä.

        "No teslakuoassa piha nokavikisai tesloja kun niissä ei jarrut toimi ja ajoolinisuudet ei oikeen riitä auton oainoon"

        No just. Käypä kokeilemassa. Jarrut ja ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.


      • Anonyymi

        Mä lyhennän teille ADHD-lukutaidottomille nykypolville;

        Kumman sä ostaisit, Teslan vai Corollan?


    • Anonyymi

      Toyota-liikkeesä luottomyyjä tarjoaa kahvia ja pullaa sekä keksejä ja juttelee mukavia.

      • Anonyymi

        Tesla-myyjistä ei ikinä tule luottomyyjää; eivät tarjoa pullakahveita, eivät juttele mukavia, eivät tykkää että jo auton ostanut käy usein myymälässä rupattelemassa.


    • Anonyymi

      ei se taida tesla kestää isältä pojalle kuten toyota...

    • Anonyymi

      Teslassa pitää olla jatkuvasti piuha kiinni eikä silti pääse kuin 300 km, naurettavaa!

    • Anonyymi

      Helppoa. Tesla tulee tietenkin paljon ajavalle halvemmaksi. Toyota taas, jos kilometrejä ei tule kovin paljoa.

      • Anonyymi

        Toyotalla kun ajaa sen 12000 km vuodessa, niin kyllä se seisoo latauksen sijaan melkein aina pihatontun seurana. Ei noilla kilometreillä Teslaakaan tarvitse joka viikko latailla.


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä kirjoitus ja käsitteli asiaa molemmista suunnista.
      Lähtökohtana Toyota ei vain ole taas lainkaan vaihtoehto mikäli ajaa paljon. Pitäisi olla myös ajettavuus sekä ergonomiakin kohdillaan.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Erittäin hyvä ja objektiivisesti eri muuttujia käsittelevä kirjoitus. Huolella tehty.


    • Anonyymi

      Toyota on kaikin puolin parempi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Ei mitenkään.


    • Anonyymi

      Toyotan ajoakku maksaa 1 k€, Teslan ajoakku maksaa 35000 €.

      • Anonyymi

        Mielikuvitus taas laukkaa. 35000€ Teslan akkuja saisi jo 350 kWh verran. Taitaa siis riittää 35000€ akut lähes seitsemään Model 3 SR :aan. Tai 4,5:een Model 3 LR:ään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielikuvitus taas laukkaa. 35000€ Teslan akkuja saisi jo 350 kWh verran. Taitaa siis riittää 35000€ akut lähes seitsemään Model 3 SR :aan. Tai 4,5:een Model 3 LR:ään.

        (Ok, tuohon pitää päälle laskea rahti, ALV, liikevoitto ja asennus. Sanotaan 10k€ Model 3 SR akun hinnaksi.)


      • Anonyymi

        Toyotan akulla pääsee kilometrin sähköllä.

        Teslan akulla jotain 500


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan akulla pääsee kilometrin sähköllä.

        Teslan akulla jotain 500

        Kyllä bensalla pääsee helposti 1000 km toyotolla , teslan bensalla 0 kilometriä.


    • Anonyymi

      Kuka viitsii edes miettiä tuota ja kirjoittaa noin paljon? En jaksanut lukea sitä. Nyt on diesel-farmari. Olen tilannut ladattavan hybridi-farmari. Toimitusaika vaan on vähintään 6 kk. Saan sen talvella. Nykyinen maksaa vapaana autoetuna 750 euroa kuukaudessa . Uusi maksaa veroalennuksen jälkeen 835 euroa kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Maksan mieluusti 5% enemmän itselataavan hybridin käytöstä ettei tarvi piuhaa kiskoa ja pelätä akun hiipumista.

      • Anonyymi

        Itselataava!!!! HHAAHH HHAAAAHHHH


      • Anonyymi

        No ei se piuhanvetely ole sen rinnalla mitään , kun autosta joutuu maksamaan 17 000 euroa enemmän 30 000 vuodessa ajaen tulee säästöä 7294 euroa. Eli Suomeksi sanottuna rahaa palaa enemmän noin 10000 euroa teslalla ajaen. Autojen hinnan ero muodostuu auto talvirenkaat.

        "Näillä oletuksilla Toyotan polttoainekuluiksi tulee neljässä vuodessa 10 702 euroa. Tesla kuluttaa laskelman mukaan samassa ajassa sähköä 3 408 eurolla."


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eipä kukaan täysipäinen enää uutta polttista ota. Arvo putoaa kuin lehmän häntä, ei mene montaa vuotta kun tosipersukaan ei suostu polttiksella ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se piuhanvetely ole sen rinnalla mitään , kun autosta joutuu maksamaan 17 000 euroa enemmän 30 000 vuodessa ajaen tulee säästöä 7294 euroa. Eli Suomeksi sanottuna rahaa palaa enemmän noin 10000 euroa teslalla ajaen. Autojen hinnan ero muodostuu auto talvirenkaat.

        "Näillä oletuksilla Toyotan polttoainekuluiksi tulee neljässä vuodessa 10 702 euroa. Tesla kuluttaa laskelman mukaan samassa ajassa sähköä 3 408 eurolla."

        Itselataavan hybridin ja Teslan hinnan erotuksella ostaa säiliöautollisen bensiiniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kukaan täysipäinen enää uutta polttista ota. Arvo putoaa kuin lehmän häntä, ei mene montaa vuotta kun tosipersukaan ei suostu polttiksella ajamaan.

        Ei arvo tipu. Ei sähköautot valloita Suomea vielä aikoihin. Sähköauto kun maksaa sen 50000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataavan hybridin ja Teslan hinnan erotuksella ostaa säiliöautollisen bensiiniä.

        Näillä bensan hinnoilla saa 8500 litraa.

        Jos keskikulutus vaikkapa 6 litraa/100km niin

        140tkm sillä ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kukaan täysipäinen enää uutta polttista ota. Arvo putoaa kuin lehmän häntä, ei mene montaa vuotta kun tosipersukaan ei suostu polttiksella ajamaan.

        Kyllä ottaa, kun siitä 30 k€ polttiksesta pitää sähköversiona maksaa 50k€ niin eipä tuota hintaeroa pysty taloudellisesti itselleen perustelemaan laski sitä miten päin tahansa.


    • Anonyymi

      Iltiksessä oli juttu täyssähköautojen maavaroista, verrokkina oli Toyota Corolla Hybrid (135mm.). Kaikissa vertailun oikeissa sähköautoissa oli korkeampi maavara kuin Toyotassa, huippuna VW id.4 (210mm.).

      • Anonyymi

        Toyota Corolla, vuoden talviauto, ei haittaa korkeat nietokset.
        Tosiaan paljon parempi kuin Tesla käytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota Corolla, vuoden talviauto, ei haittaa korkeat nietokset.
        Tosiaan paljon parempi kuin Tesla käytännössä.

        Olis edes 2 vuoden.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä sen näkee! Fiksu ihminen ostaa noista ehdottomasti jo järjellä eli talousmielessä Teslan. Useilla on mahis ladata kotona tai työssä sekä julkisilla latausasemilla. Lisäksi Tesla on autona valovuoden jotakin Corollaa edellä. Upea kiihtyvyys, ajettavuus, tyyli ja moderni teknologia; ne ovat valovuoden edellä. Satavarmasti nyt uutena ostettava Tesla on 4 vuoden päästä halutumpi koska kaikenlaiset polttomoottoriautot ovat tuolloin kansan keskuudessa ns dinosauruksia, menneisyyden vehkeitä.

      • Anonyymi

        Jaa, meinaat että suomalaiset ajavat sähköautoilla neljän vuoden kuluttua?
        Ei herra jumala mistä näitä suuria ajattelijoita löytyy?
        Suomalaisen auto on keskihinnaltaan 5000-6000€.
        Pitäisi se nyt sentään vähän kontrolloida mitä yläaukostaan päästelee. Alapään aukon kohtalon me kyllä tiedetään.


      • Anonyymi

        Miten tällä hetkellä on 4 vuotta vanhan Model S haluttavuus?


    • Anonyymi

      Tojotauskovaisten pitäisi uskaltaa koeajaa Tesla. Useimmat eivät edes uskalla, kokemusta on neljästä... Koeajamalla silmät avautuisivat millainen ero autoilla voikaan olla.

      • Anonyymi

        Niitten pitäisi koeajaa ihan mikä muu merkki tahansa, kaikki ovat parempia ajettavia kuin paimennettava Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitten pitäisi koeajaa ihan mikä muu merkki tahansa, kaikki ovat parempia ajettavia kuin paimennettava Toyota.

        Toyota, paras ajettava myös TM Talvitestissä. Kauas taakse jäivät mm. Bmw, peugeot , skeida ym. rupusakki.


    • Anonyymi

      Hesarissa oli tänään juttua kuinka ensin kuolee diesel ja pian perään bensiini. Siinä ei itselataavat bensikset auta.

    • Anonyymi

      Tähän on helppo vastata: se joka myy parhaiten. Kyllä kansa tietää.

      • Anonyymi

        Toyota ei ole Euroopassa 10 myydyimmän joukossa.
        Kyllä ihmiset Euroopassa tietävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei ole Euroopassa 10 myydyimmän joukossa.
        Kyllä ihmiset Euroopassa tietävät.

        Maailmassa ykkönen, kyllä ihmiset maailmalla tietävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei ole Euroopassa 10 myydyimmän joukossa.
        Kyllä ihmiset Euroopassa tietävät.

        Suomessa on talvi ja siksi Toyota on ykkösmerkki Suomessa. Kyllä kansa tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on talvi ja siksi Toyota on ykkösmerkki Suomessa. Kyllä kansa tietää.

        Toyota on viimeisten 30 vuoden aikana valmistanut ja myynyt niin paljon fossiilienergialla toimivia kulkuneuvoja, ettei siihen ole pystynyt yksikään toinen valmistaja.
        Tämä touhu jatkuu Toyotan osalta vielä tänäkin päivänä.

        Miten ilmastolle on käynyt?


    • Anonyymi

      Tesla on maailman myydyin sähköauto . eikä mikää kikkare toyota joissa halkeaa
      Hybriid moottorit laakerit on muovia

    • Anonyymi

      Jos Toyota tekisi akkuporakoneen, niin siihenkin pitäisi varmasti tankata bensaa toimiakseen.

      • Anonyymi

        Ensi vuonnako jo olet pyrkimässä rippileirille vai mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi vuonnako jo olet pyrkimässä rippileirille vai mihin?

        Onko Toyota-uskovaisilla omat rippileiritkin?


    • Anonyymi

      Ei kukaan oikeassa elämässä pähkäile ostaisiko Teslan vai Toyotan. Ei lorditkaan linnoissaan arvo Bentleyn ja Toyotan välillä. Vai onko nähty kartanonherrojen tarkistavan tiluksiaan Toyotalla

    • Anonyymi

      Minun exäni veemäisellä isällä oli Toyota ja exäni veemäinen broidikin osti Toyotan, kun kerta isilläkin oli.

    • Anonyymi

      Niin kauan kuin tesla myy ei oota käytettyjen kolmosten ja y:n hinta pysyy luultavasti paremmin kuin tojon. Teknologian vanheneminen romahduttaa tosin ostohalukkuuden vrt. vanhakoppaset S:ssät nettiautossa eikait nuita kukaan enää osta akut, infotaiment jne pitäis päivittää.

      • Anonyymi

        Myis Teslan muotoilu alkaa olla jälkeenjäänyttä, esim. Model Y, muotoilu vuodelta 2012.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myis Teslan muotoilu alkaa olla jälkeenjäänyttä, esim. Model Y, muotoilu vuodelta 2012.

        Miksi muuttaa mitään, kun jokainen auto myydään sikäli kun saadaan linjalta ulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myis Teslan muotoilu alkaa olla jälkeenjäänyttä, esim. Model Y, muotoilu vuodelta 2012.

        Toyotan hybridit ym. ovat kuin kauhukabinetista ylimuotoiluineen. En kehtaisi mennä samaan kuvaan, saati ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muuttaa mitään, kun jokainen auto myydään sikäli kun saadaan linjalta ulos?

        Niinpä. Sama strategia kuin Toyotalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybridit ym. ovat kuin kauhukabinetista ylimuotoiluineen. En kehtaisi mennä samaan kuvaan, saati ostaa.

        Model Y näyttää suurennetulta mazda 121, ruma kuin riihipiru!


    • Anonyymi

      Toyota-kuski ajanut tänään tahallaan kahden lapsen päälle suojatiellä Lohjalla. Ensin pysähtynyt ja antanut tietä ja sitten kiihdyttänyt päälle.

      • Anonyymi

        Se oli skooda vrs octaavia, russian sportin kuski erehtyi polkimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli skooda vrs octaavia, russian sportin kuski erehtyi polkimista.

        Olet sairas! Pienet lapset luottavaisina suojatiellä ja sinä pervo kirjoittelet tuollaisia. Sinut pitäisi yliajaa Pasilla.


    • Anonyymi

      No Tesla ilman muuta pitemmän päällekin. Tojo perseaukiisten auton korvike, kuten pettuleipä nälkävuosina.
      Sullahan on rahaa, kuin tuota niin, kuule ostat Teslan naiset ryntäävät avosylinvastaan ottaa ja mikä arvostus, laatua ja laadun hankkijaa arvostetaan, tojot tulevat ja menevät, muutta juhlallisesti Teslalla ajelet.

      • Anonyymi

        Minäkin syön opiaatteja, tulee hassuja ajatuksia.


    • Anonyymi

      Itse ostan aina muikeita kivoja autoja joissa pitää olla tehoa ja rivakka kiihtyvyys. Hinta ei ongelma koska yli puolet maksan rahoituksella aina. Tesla ehdottomasti eikä mitään Tojotan rimpuloita.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe