Suojatiet ja jalankulku

Kankeana kulkijana olen hidas myös kun ylitän katua. Eilen ystävällinen autoilija pysähtyi suojatien kohdalle ja antoi minulle tilaa. Takaa tuli kiireinen autoilija, joka ohitti pysähtyneen auton vastaantulevan kaistan kautta ja jarrutti sitten talla pohjassa, kun huomasi minut suojatiellä. Ei käynyt kuinkaan, jatkoin matkaani, enkä lisännyt vauhtia, vaan se kiireinen joutui odottamaan.
Lehdestä luin, että kaksi alakoululaista oli juossut auton alle suojatiellä. Kamala tapaus. Toinen lapsista joutui sairaalaan.
Muistan, että kun omat lapseni olivat pieniä, pysähdyin heidän kanssaan aina suojatien kohdalla ja yhdessä katsottiin vasemmalle ja oikealle, eikä ikinä saanut juosta, vaan kävellä reipasta vauhtia. Aina. Vuodesta toiseen. Kaduillamme oli vilkas liikenne. Tapa oli niin tiukassa, että näin, että he isompinakin lapsina ylittivät kadun oikein.
Lapsia pitää ohjata ja osoittaa, kuinka katu ylitetään. Juokseva lapsi ei katso eikä näe.
En puolustele ollenkaan sitä autoilijaa, hänen tehtävänsä on tarkkailla jokaista suojatietä.
Takavuosina sanottiin, että lapsi on elävä varoitusmerkki liikenteessä.
Se pitää muistaa.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos virkavalta tuon olisi nähnyt, niin ko. koukkaaja olisi saanut syytteen törkeästä liikenteen vaarastamisesta, näin luulen.
      Minä muistan ikäni, kun olin pieni koululainen ja opettaja näytti liikennerainakuvia,
      ja liikennelaulu soi.
      ´´Muista aina liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä..........´´
      Tarina oli kamalan surullinen. Tuo on mieleen jäänyt.

      • Meillä oli alaluokilla Lasten Liikenneaapinen, jossa oli kuvia ja värssyjä liikenneopastuksesta.
        Joitakin jäänyt mieleen.
        "Ristiin rastiin kanan lailla ryntää ken on mieltä vailla".
        "Taasko joutui lasta kaksi auton yliajamaksi".
        "Katso ensin vasemmalle, sitten oikealle, kerran vielä vasemmalle, ettet jäisi auton alle".
        "Yli tien käy reitti suorin, oikein kulkee joukon nuorin".


    • Anonyymi

      En luota suojatiehen enään kun on autoilijoita ajaa putkinäöllä suojatielle näkemättä että siinä on kulkija ylittämässä, jouduin polkupyörällä heittäymään nurin etten jäänyt alle, onneksi ei sattunut pahemmin.

    • Anonyymi

      Helsinki tarkemin itä Helsinki 94. On ääretömän ystävälisiä autoilijoita.Antavat heti tietä jos on odotamassa suojatien ylitys. Ikään katsomatta. HSl -kaahaa kurat päälle kun sade loska aika! Invamopon käytäjät ajaa kävelytiellä vieressä pyörätie ja tulee päälle. Huono jalkainen joutuu Aina invamopoa väistää pyörätien puolelle. Näkemättä taakseen tuleeko pyörä ja ajaa päälle. Kun se invamopon kaahja kävelytiellä tulee mutkan takaa eteen yllätäen.Panikki ja siiryt pyörätien puolelle! Ei uusi ilmiö Vaan vuosien ilmiö.

    • Suojatien eteen kyllä pysähdytään näinä päivinä. Annetaan hyvää tilaa. Olen oppinut kurkistamaan auton suojasta ensin vasemmalle ennen kuin jatkan matkaa tie yli. Se on monta kertaa pelastanut tilanteen
      Mutta se juokseva lapsi!
      Monta kertaa olen sanonut, että lapsi on hyvin kasvatettu, kun tietää pöytätavat ja osaa ylittää suojatien oikein. Muu oppi tulee itsestään.
      Eilen hiippailin kadulla, joka oli märkien vaahteranlehtien peitossa. Oli kuin olisin liukkaalla jäällä luistellut.

    • Minulla on täysin vastakkainen kokemus autoilijoista, Makriina. Oikein ihmettelen heidän kohteliaisuuttaan, aina pysähtyvät ja antavat tietä kun näkevät "vanhuksen" keppinsä kanssa yrittävän tien ylitystä. Voihan olla sattumaakin, enhän paljon liiku ja ehkä liikun sellaiseen aikaa, jolloin liikenne on vähäisempää ja autoilijoilla enemmän aikaa ja malttia.
      Mielestäni myös lapslle opetetaan pienestä pitäen kodeissa, päiväkodeissa ja koulussa tuota liikennekäyttäytymistä, mutta "hetken lapsia" kun ovat, jokin yllättävä asia voi herpaannuttaa huomion hetkeksi ja vaaratilanne voi syntyä.

      Omassa tuttavapiirissä sattui tapaus, jossa nuori, vasta ajokortin saanut, syyllistyi tuohon virheeseen, mitä Makriina kuvasi: jatkoi matkaa pysähtyneen auton vierestä sillä seurauksella, että ajoi tietä ylittäneen vanhuksen päälle ja vanhus menehtyi. Nuori traumatisoitui siitä pitkäksi aikaa, eikä varmasti unohda asiaa koskaan.
      Tässä tapauksessa tuntui, että uhri oli myös nuorimies, joka ei ollut mikään kaahari, kokematon vain.
      Se mietittyttääkin, onko mieltä alentaa tuota ajokortin saamisen ikärajaa, kun tiedetään, miten paljon juuri nuorille sattuu näitä liikennevahinkoja.

      • Juuri eilen kuulin jossain uutisessa tuosta ikäräjan alentamisesta. En kyllä sitä kannata.
        Tuossa kertomassasi tapauksessa voi kyllä sanoa, että uhreja oli kaksi.
        Vanhingon sattumiseen ei tarvita aikaa, kun silmänräpäys.
        Täällä pikkukaupungissa autoilijat antavat kiitettävästi tietä. Itsekin pyrin sitä noudattamaan.
        Täällä olen jalankulkija, että autoilija. Mutta yritän olla aina tarkkana ja ennakoida huolimatta siitä, olisinko oikeassa vai väärässä vahingon sattuessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1668
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1146
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1044
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      13
      924
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      31
      817
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      255
      778
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      749
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      59
      719
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      706
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      208
      706
    Aihe