Mitä autosta kannattaa korjata itse?

Anonyymi

Vuosien saatossa muutamia korjauksia joita olen tehnyt itse.
Vaihdoin avolavaani rungon.
Kunnostin jarrusatulat.
Vaihdoin jarrukilvet
Uusin jarruputket.
Vaihdoin laturin
Vaihdoin sähkösäätöisen ovipeilin.
HItsasin helmapellin.
Vaihdoin alapallonivelen
Vaihdoin koiranluut.
Vaihdoin iskunvaimentimet
Vaihdoin joustintuen yläpään laakerin
Vaihdoin nokkahihnan

31

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyinen autoni on melkein parikymppinen ranskis, eikä sen arvo täkäläisillä markkinoilla ole kuin muutamia satasia, niin tule tuota korjattua. Pidän periaatteena, että korjaan kaiken muun paitsi moottorin ja vaihdelaatikon. Osat on halpoja ja samalla lisääntyy tietämys autotekniikasta ja on tässä tullut muutama uusi taitokin. En ole koskaan ennen vaihtanut piirilevystä relettä. Kolvi käteen ja taas saatiin työmatkakulkine palautettua maantiellä. Kiitos Partco Oy:lle. Toisaalta sähköviat ovat yleensä halpoja.

    • Anonyymi

      Tee se itse miehen tai naisen tärkein työkalu on läppäri ja siinä pyörivä youtube-video, jossa näytetään vaihe vaiheelta miten mikäkin osa irroitetaan ja uusi asennetaan.
      Se on jännä kuinka esimerkiksi jarrujen uusimien levyt+palat, maksoi itse tehtynä Brembo merkkisillä osilla 297€, merkkiliikkeessä työ ja tarvikkeet olisi maksanut 1180€.

      • Anonyymi

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Oikeasti siellä vaakakupin toisella puolella ei ole kovin paljon muuta kuin muutaman euron edestä työkaluja jyvitettäväksi tuollaiseen projektiin ja onnistumisen elämys sen 5 tunnin jälkeen. No ehkä 7 tunnin jos lasketaan internet tilaamiseen ja ennakkotutustumiseen käytetty aika. Silti ihan kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Heh, heh, osaamaton laiskuri puolustelee.
        Kun ei tee mitään ei tule vahinkoja.
        Toisaalta rahallakaan ei saa ostettua huolellista työtä.
        Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja.
        Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies.
        Itse teen aina riskinarvioinnin ja valitsen henkilökohtaiset suojavälineet sen mukaan.
        Varmasti kommentaattori käyttää suojalaseja ja hanskoja pyöräillessään.

        Huomaa että käsillä tekeminen parantaa kognitiivisia kykyjä, siis älykkyyttä.
        Joka ei käsillä tee siltä ne puuttuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh, osaamaton laiskuri puolustelee.
        Kun ei tee mitään ei tule vahinkoja.
        Toisaalta rahallakaan ei saa ostettua huolellista työtä.
        Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja.
        Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies.
        Itse teen aina riskinarvioinnin ja valitsen henkilökohtaiset suojavälineet sen mukaan.
        Varmasti kommentaattori käyttää suojalaseja ja hanskoja pyöräillessään.

        Huomaa että käsillä tekeminen parantaa kognitiivisia kykyjä, siis älykkyyttä.
        Joka ei käsillä tee siltä ne puuttuvat.

        "Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja."

        Ehkei ne sinänsä kalliita ole, mutta niitä tarvitaan. Jos maallikko meinaa tehdä elämänsä ensimmäisen ja ehkä ainoan jarruremontin, menee hankintalistalle samantien:

        -tunkki
        -tuki/tuet auton alle
        -hylsysarja kunnon vääntimillä
        -käsityökalut

        Kustannukset on samantien 200 - 300 euroa jo työkaluihin, tuolla rahalla korjaamo tekee sen homman.

        "Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies."

        Kun tiettyjen automerkkien jarrusatuloiden pultit on liimalla kiinni, niin niitä menee myös poikki avatessa. Toinen vaihtoehto on se, että torx-kanta pyörähtää ja vioittuu niin, että pultin avaaminen ei olekaan aivan yksinkertaista.

        Se, että sinulla on työkalut valmiina ja olet selvästi muita viisaampi ja parempi ihminen, ei tarkoita sitä, että tuo sama tilanne olisi kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja."

        Ehkei ne sinänsä kalliita ole, mutta niitä tarvitaan. Jos maallikko meinaa tehdä elämänsä ensimmäisen ja ehkä ainoan jarruremontin, menee hankintalistalle samantien:

        -tunkki
        -tuki/tuet auton alle
        -hylsysarja kunnon vääntimillä
        -käsityökalut

        Kustannukset on samantien 200 - 300 euroa jo työkaluihin, tuolla rahalla korjaamo tekee sen homman.

        "Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies."

        Kun tiettyjen automerkkien jarrusatuloiden pultit on liimalla kiinni, niin niitä menee myös poikki avatessa. Toinen vaihtoehto on se, että torx-kanta pyörähtää ja vioittuu niin, että pultin avaaminen ei olekaan aivan yksinkertaista.

        Se, että sinulla on työkalut valmiina ja olet selvästi muita viisaampi ja parempi ihminen, ei tarkoita sitä, että tuo sama tilanne olisi kaikilla.

        Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy.

        Itseasiassa jo öljynvaihdon tekemällä ja säästyvillä rahoilla ostaa kaikki hylsyt, räikät, kiintolenkit, erikoishylsyt, ruuvimeisselit jne mikä autossa tarvitsee, puoli pakkia täynnä.

        Jarrupalojen vaihdosta säästyvä raha täyttää jo pakin ja voi ostaa ulosvetimet palloniveleille,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy.

        Itseasiassa jo öljynvaihdon tekemällä ja säästyvillä rahoilla ostaa kaikki hylsyt, räikät, kiintolenkit, erikoishylsyt, ruuvimeisselit jne mikä autossa tarvitsee, puoli pakkia täynnä.

        Jarrupalojen vaihdosta säästyvä raha täyttää jo pakin ja voi ostaa ulosvetimet palloniveleille,.

        "Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy."

        Motonet:

        -tunkki 40€
        -autopukit 25€
        -hylsysarja 60€
        -kiintoavainsarja 30€
        -torx-kärkisarja 30€
        -väännin 10€

        Noista tulee 195€. Sen lisäksi voisi epäillä että hommassa tarvii ruuvimeisseleitä ja pihtejä.

        Alkaako maallikko ostamaan noita vai viekö saman rahan korjaamolle josta saa auton kunnossa samalla rahalla. Jälkimmäinen on helpompi ratkaisu, etenkin kun hommassa voi käydä niin, että ostaa ne työkalut, sitten mokaa homman niin, että se pitää teettää jokatapauksessa korjaamolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy."

        Motonet:

        -tunkki 40€
        -autopukit 25€
        -hylsysarja 60€
        -kiintoavainsarja 30€
        -torx-kärkisarja 30€
        -väännin 10€

        Noista tulee 195€. Sen lisäksi voisi epäillä että hommassa tarvii ruuvimeisseleitä ja pihtejä.

        Alkaako maallikko ostamaan noita vai viekö saman rahan korjaamolle josta saa auton kunnossa samalla rahalla. Jälkimmäinen on helpompi ratkaisu, etenkin kun hommassa voi käydä niin, että ostaa ne työkalut, sitten mokaa homman niin, että se pitää teettää jokatapauksessa korjaamolla.

        Jarrulevyjen ja palojen vaihto on tuskin se ensimmäinen tee-se-itse toimenpide autolle. Moni aloittaa harjoittelun vaihtamalla renkaat itse.
        Öljyn, suodattimien ja sytytystulppien vaihdot tulevat seuraavana.
        jarrupalojen, -levyjen, -rumpujen, -kenkien vaihdot tulevat vasta sitten ja siinä vaiheessa työkaluarsenaalissa on jo moneen kertaan itsensä maksaneet työvälineet edelleen täydessä iskussa.
        Mutta se mitä tähän tarvitaan yleensä lisäksi on omakotitalo, jossa sopiva paikka ährätä auton kanssa. ...ja ehkä myös se kakkosauto, jota voi käyttää sitten pari päivää, jos oikeasti onnistuu katkaisemaan pultin tai huomaa lisää vaihdettavaa kun auto on pukilla tms.
        Itselläkin on yksi pultti katkennut kun vaihdoin akkua ja akkua paikoillaan pitävän hihnan kiinnityspiste oli sen verran hapettunut, että mutteria aukaistessa pultti katkesi. Olihan siinä pari minuuttia tuumattava, mikä olisi paras tapa korjata vahinko. Sitten porakone käteen ja uusi kiinnityspiste vähän sivuun akkualustaan hitsatusta vanhasta pultintyngästä. ei mitään ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Itseasiassa ei ole juuri mitään vaakakupin toisella puolella. Juuri tuo rahan säästö on korvausta omalle ajalle.


    • Anonyymi

      Mitenkäs kun joidenkin korjausohjeiden mukaan pitäisi tietää auton valmistusajankohta päivän tarkkuudella? Mistä helvetistä semmoisen voi tietää?

      • Anonyymi

        Mikäs tuo kysymys on?
        Tavallisimmat korjaustyöt eivät tarvitse korjausohjeita.
        Varaosien hankinnassa tarvitsee tietää rekisterinumero.
        Eikä niitä edes vanhempiin autoihin ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Kaikkea tulee laitettua että oikeasti kunnossa, hyvä lähteä ajelemaan.

    • Anonyymi

      Kaikki kannattaa korjata itse jos on hyvät välineet ja homma hallussa. Yhtä hyvin se pulttikin katkeaa siellä korjaamollakin ja teettää lisätöitä ja asiakas maksaa.

      • Anonyymi

        Tee-se-itse ja vie loput korjaamolle... tai suoraan paaliin.


      • Anonyymi

        Siinä on se ero, että kun kotiasentajalla se pultti katkeaa parkkipaikalla duunatessa, niin sitten onkin itku silmässä.

        Korjaamolla on merkittävästi paremmat lähtökohdat selviytyä tuosta tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on se ero, että kun kotiasentajalla se pultti katkeaa parkkipaikalla duunatessa, niin sitten onkin itku silmässä.

        Korjaamolla on merkittävästi paremmat lähtökohdat selviytyä tuosta tilanteesta.

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.

        Paas laittaen googleen hakusanat "pultti poikki" ja voit huomata ettei se pultin katkeaminen ole mikään harhaluulo.

        Tai sitten olet rassannut vaan alle 10 vuoden ikäisiä autoja joissa pultit ehkä vielä aukeaakin suosiolla.

        Me, jotka ajamme 25 vuoden ikäisellä kalustolla saadaan jännittää aina tota pultin katkeamista. Ja kyllä, niitä tapahtuu.

        Kun minulle käy niin että pultti katkeaa kotipihassa, niin mikä on ratkaisu? Ei ole sähkötyökaluja käytettävissä, ei ole kun kerrostalon parkkipaikka. Jos pultin tynkä on pahassa paikassa (esim pakosarja, moottorin takana), se on tekemätön paikka.

        Siinä vaiheessa on vaihtoehtoina koettaa saada auto ajettavaan kuntoon ja viedä se korjaamolle, tai sitten irrottaa riittävän iso osakokonaisuus, jossa jumiutunut pultti on, ja viedä se erikseen (millä kyydillä?) korjaamolle.

        Tuo pakosarjan pultti on esimerkki reaalimaailmasta. Korjauksena oli kannen irroitus ja sen vieminen korjaamolle fillarin tarakassa. En viitsinyt sitä alkaa pormaamaan olohuoneen pöydällä pois.

        Tällästä on köyhän elämä, mutta minkäs teet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paas laittaen googleen hakusanat "pultti poikki" ja voit huomata ettei se pultin katkeaminen ole mikään harhaluulo.

        Tai sitten olet rassannut vaan alle 10 vuoden ikäisiä autoja joissa pultit ehkä vielä aukeaakin suosiolla.

        Me, jotka ajamme 25 vuoden ikäisellä kalustolla saadaan jännittää aina tota pultin katkeamista. Ja kyllä, niitä tapahtuu.

        Kun minulle käy niin että pultti katkeaa kotipihassa, niin mikä on ratkaisu? Ei ole sähkötyökaluja käytettävissä, ei ole kun kerrostalon parkkipaikka. Jos pultin tynkä on pahassa paikassa (esim pakosarja, moottorin takana), se on tekemätön paikka.

        Siinä vaiheessa on vaihtoehtoina koettaa saada auto ajettavaan kuntoon ja viedä se korjaamolle, tai sitten irrottaa riittävän iso osakokonaisuus, jossa jumiutunut pultti on, ja viedä se erikseen (millä kyydillä?) korjaamolle.

        Tuo pakosarjan pultti on esimerkki reaalimaailmasta. Korjauksena oli kannen irroitus ja sen vieminen korjaamolle fillarin tarakassa. En viitsinyt sitä alkaa pormaamaan olohuoneen pöydällä pois.

        Tällästä on köyhän elämä, mutta minkäs teet...

        aina kannattaa tehdä riskiarvio varsinkin ennen kuin hyökkää jonkun itselle tuntemattoman korjausprojektin kimppuun.
        joitain sääntöjä pidän myös sille, mitä kannattaa tehdä itse:
        itse jätän suosiolla merkkiliikkeessä tehtäväksi kaikki ne työt joiden jälkeen tarvitaan pyörien suuntaus. samoin ne työt, joissa tarvitaan yli 200€ maksavia erikoistyökaluja, joita tarvitaan vain kyseisessä korjauksessa. saattaisi tietysti olla, että joskus kannattaisi maksaa hurjiakin summia erikoistyökaluista, mikäli niiden hinnan säästäisi moninkertaisesti tekemällä korjauksen itse. mutta monesti mitä erikoisempi työkalu, sitä vaikeampi työ työkalusta huolimatta, joten jätän pajan tehtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.

        Vaihdoin jarruletkun ja tiesin odottaa ongelmia.
        Se letkun ja putken yhdistävä juntturi on vanhassa autossa se ongelma.
        Ruosteenirrotus aineet ovat turhia, ei ne ruosteet spräyllä lähde.
        On yksi aine joka on yli muiden, lämpö, pultti punaseks ja jo aukee.


    • Anonyymi

      Itsehän tiedät.

    • Anonyymi

      Jokainen kykyjen mukaan.
      Toiselle suurin saavutus on laskun masakminen autokorjaamon tiskillä ja toinen rakentaa jenkin automaattivaihteiston uusiksi ja ohjelmoi suorasytkän ja polttoaineen suihkutuksen.

      Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta.

      • Anonyymi

        "Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta."

        Terveydentila ja ajankäytön rajallisuus tulee myös mieleen. Pakottavana tekijänä voi olla myös taloudellinen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta."

        Terveydentila ja ajankäytön rajallisuus tulee myös mieleen. Pakottavana tekijänä voi olla myös taloudellinen tilanne.

        Ajankäytön rajallisuus on se juttu, jonka takia mielelläni vaihdan renkaat ja öljyt itse. Sopii silloin omiin aikatauluihin aina varmasti. Se ei ole silloin päivän päälle tarkkaa, eikä välttämättä tarvitse myöskään mennä vaihtamaan talvirenkaita sinä päivänä kun lumipyry tekee koko vaihtomatkasta vaarallisen. Mieluummin silloin vaihtaa renkaat edellisenä iltana kotipihalla, jos tarvitsee autoa sinä aamuna kun lumipyry on ennustettuna tulossa.
        Yllä mainittu jarruremontti samoin, jos auton vie pajalle, pitää miettiä jaksaako odottaa valmistumista odotustilassa vai ottaako taksin töihin tain kotiin. Loppujen lopuksi itse tehtynä moni asia on varsin tehokasta kustannusten lisäksi, nimenomaan siinä ajankäytössä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuskin paljon mitään kun on noin simppeli homma.
        Merkkikorjaamoilla useimmat työt on hinnoiteltu jo heidän järjestelmässään ja hinta kerrotaan etukäteen ja jos homma kestää pidempään, niin siitä ei erikseen laskuteta.


    • Anonyymi

      Teen kaiken, minkä itse pystyn. Netti ja aiempi kokemus auttavat. Olen huomannut, että halvoilla korjaamoilla ei yleensä ole malttia tehdä kunnollista ja runnomalla tehty korjaus tuottaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Merkkiliikettä käytän, jos on sellainen ongelma, joka ei muuten aukea.

      Autoni on 10-vuotias ja teen huollot itse. Lisäksi olen rempannut jarrut kauttaaltaan, vaihtanut akun ja laturin. Luulen, että olen esimerkiksi tänä vuonna säästänyt osissa ja työssä yli tonnin merkkikorjaamoon verrattuna. Alapalloniveliä en itse vaihtanut, sen osaa nyrkkipajakin suurempaa vahinkoa aiheuttamatta.

      • Anonyymi

        Tuntuu siltä, että tuo maltin puute on asia joka näkyy säännöllisesti korjaamoiden toiminnassa työn osalta, mutta laskutus tehdään aina sen mukaan mitä maltilla tehdyssä työssä kuluisi aikaa.
        Sitten on vielä tilanteet, joissa epärehellisyys on ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, saattaa toki olla kyse myös äärimmäisestä huolimattomuudesta ja asiantuntemattomuudesta. Esimerkiksi itsellä kävi niin, että kolhisin alle vuoden ikäisessä autossa moottorin suojana olevaa pohja(muovi)panssaria maastoon niin, että ilmastointilaitteen putket tulivat näkyville. Vei auton merkkihuoltoon, vika tarkastettiin ja osalle ilmoitettiin hintaa 450€. Osa pistettiin tilaukseen, mutta koska näin itsekin, että kyseessä oli vain noin 30x40 cm kokoinen muovin palanen moottorin oikealla puolella, Pisti homma miettimään ja seuraavana päivänä tiedustelin suoraan maahantuojalta, voiko muovilätkä oikeasti olla niin kallis...niin ei voinut olla. 450€ olisi sisältänyt panssarin kaikki 3 osaa, pienet lätkät molemmille puolille moottoria ja moottorin alla olevan ison lätkän. Oikea hinta osalle oli hieman maltillisempi 85€. Nolous paisti huoltoarvion tehneen ukon kasvoilta, mutta johtuiko se siitä, että epärehellisyys paljastui vai siitä, että ammattitaidottomuus tai suuri huolimattomuus paljastui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että tuo maltin puute on asia joka näkyy säännöllisesti korjaamoiden toiminnassa työn osalta, mutta laskutus tehdään aina sen mukaan mitä maltilla tehdyssä työssä kuluisi aikaa.
        Sitten on vielä tilanteet, joissa epärehellisyys on ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, saattaa toki olla kyse myös äärimmäisestä huolimattomuudesta ja asiantuntemattomuudesta. Esimerkiksi itsellä kävi niin, että kolhisin alle vuoden ikäisessä autossa moottorin suojana olevaa pohja(muovi)panssaria maastoon niin, että ilmastointilaitteen putket tulivat näkyville. Vei auton merkkihuoltoon, vika tarkastettiin ja osalle ilmoitettiin hintaa 450€. Osa pistettiin tilaukseen, mutta koska näin itsekin, että kyseessä oli vain noin 30x40 cm kokoinen muovin palanen moottorin oikealla puolella, Pisti homma miettimään ja seuraavana päivänä tiedustelin suoraan maahantuojalta, voiko muovilätkä oikeasti olla niin kallis...niin ei voinut olla. 450€ olisi sisältänyt panssarin kaikki 3 osaa, pienet lätkät molemmille puolille moottoria ja moottorin alla olevan ison lätkän. Oikea hinta osalle oli hieman maltillisempi 85€. Nolous paisti huoltoarvion tehneen ukon kasvoilta, mutta johtuiko se siitä, että epärehellisyys paljastui vai siitä, että ammattitaidottomuus tai suuri huolimattomuus paljastui.

        Samanlainen juttu etujarrusatuloiden kanssa.
        Merkkiliike väitti että ne on vaihdettava.
        Liikkeen hinta 428€ + työt 3-4 h a' 86€/tunti
        Hommasin tarvikkeena tiivisteet ja männät.
        Purin ja putsasin vaihdoin tiivisteet ja kokosin paikalleen.
        Tuli maksamaan 48 + jarrunesteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen juttu etujarrusatuloiden kanssa.
        Merkkiliike väitti että ne on vaihdettava.
        Liikkeen hinta 428€ + työt 3-4 h a' 86€/tunti
        Hommasin tarvikkeena tiivisteet ja männät.
        Purin ja putsasin vaihdoin tiivisteet ja kokosin paikalleen.
        Tuli maksamaan 48 + jarrunesteen.

        Oma aikasi ja työkalut oli näemmä ilmaiset...


    • Anonyymi

      Autosta voi korjata sellaiset paikat mitkä varmasti osaa jos viitsii. Sellaiset paikat joista ei ole ihan varma, kannattaa jättää väliin, se voi tulla kovin kalliiksi.
      Ainakaan kalliita osia ei kannat alkaa vaihtamaan jos ei ole 100 varma asiasta, sillä se voi tulla kalliiksi jos veikkaus ei osunutkaan kohdilleen ja sitten ostetaan lisää osia ja toivotaan osumaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pikkutyttö hakkasi Tynkkysen

      Pikkutyttö hakkasi Tynkkysen (PS) kun ei pitänyt tämän poliittisesta suun soitosta. Tynkkynen nostaa syytteen asiasta kuten on mahdollista. Mutta aiem
      Maailman menoa
      272
      6954
    2. Jättäkää Marin rauhaan.

      Hänellä on ollut pääministerin pesti erittäin vaikeana aikana ja siihen nähden hän on suoriutunut hyvin. Minne piiloutuivat vanhemmat ja kokeneemmat h
      Maailman menoa
      589
      4076
    3. Lähden taas tänää kotoani pois, kiukkuinen Sofia lataa tekstiä Instassa.

      On vihainen kun on Seiskassa kannessa hänen ruhjeistaan ja haukkuu toimittajan ja lehden aivan lyttyyn.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3362
    4. Yllätyspaljastus! Jaajo Linnonmaa OUT, Antti Holma IN! Hän on Haluatko miljonääriksi? uusi juontaja

      Nyt on megauudistus, kun Antti Holma istahtaa ikoniseen Haluatko miljönääriksi? juontajan tuoliin. Jaajo Linnonmaa jää syrjään. Saako Holma pidettyä s
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      2870
    5. Saisinpa nainen olla sun kanssas vielä joskus

      Rakastan sua hiljaa toivoen et päädyttäis yhteen. Kaikkea hyvää ihanalle ja pidä huoli itsestäsi 🍀❤
      Ikävä
      84
      2431
    6. Onkohan Sanna Marin(SDP) alkoholisti?

      Ei hän tosin olisi ensimmäinen pääministeri joka sellainen olisi. Mehän muistamme A Karjalaisen. Mutta tämä Sanna Marin tietoisesti bailaushimoissaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      2218
    7. Martina ja Hannu, päättyikö yhteinen tarina jo?

      Somen perusteella molemmat elävät omaa elämäänsä, mitään yhteistä ei ole näkynyt hetkeen. Kutistuiko lupaava romanssi kasaan?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      2122
    8. Ähtärin puukotus

      Ketä puukotettu ähtärissä viime yönä??
      Ähtäri
      47
      2102
    9. Shirly Karvinen kärsi tästä yhdestä inhokista Selviytyjät-saarella: "Nousee kunnon traumafobia..."

      Ex-missi Shirly pelasi todella kovaa peliä Selviytyjissä. Juonittelua ja strategista suunnittelua piisasi yllin kyllin, ja radiojuontaja voitti koko k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1951
    10. Nyt räjähti. Sähkön hinta huomenna 1,21 Euroa kw/h. Tulee suuria ongelmia monelle.

      Hallituksella on kohta jotain muuta mietittivää kuin Korona leikki. Nyt on oikeasti iso ongelma joka vaikuttaa.
      Maailman menoa
      256
      1732
    Aihe