Mitä autosta kannattaa korjata itse?

Anonyymi

Vuosien saatossa muutamia korjauksia joita olen tehnyt itse.
Vaihdoin avolavaani rungon.
Kunnostin jarrusatulat.
Vaihdoin jarrukilvet
Uusin jarruputket.
Vaihdoin laturin
Vaihdoin sähkösäätöisen ovipeilin.
HItsasin helmapellin.
Vaihdoin alapallonivelen
Vaihdoin koiranluut.
Vaihdoin iskunvaimentimet
Vaihdoin joustintuen yläpään laakerin
Vaihdoin nokkahihnan

43

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyinen autoni on melkein parikymppinen ranskis, eikä sen arvo täkäläisillä markkinoilla ole kuin muutamia satasia, niin tule tuota korjattua. Pidän periaatteena, että korjaan kaiken muun paitsi moottorin ja vaihdelaatikon. Osat on halpoja ja samalla lisääntyy tietämys autotekniikasta ja on tässä tullut muutama uusi taitokin. En ole koskaan ennen vaihtanut piirilevystä relettä. Kolvi käteen ja taas saatiin työmatkakulkine palautettua maantiellä. Kiitos Partco Oy:lle. Toisaalta sähköviat ovat yleensä halpoja.

      • Anonyymi

        Tuohon aloittajan listaan lisää:
        moottorin häiriövalon korjaus
        - polttoainesuuttimen vaihto korjasi vian
        - Polttoainetukin paine alhainen, säätimen vaihto.
        - Vetokoukun asennus
        - farkun jarruvalovian korjaus
        - etuoven sähköikkunan korjaus
        - puolayksikön vaihto
        - puhaltimen säätimen vaihto


    • Anonyymi

      Tee se itse miehen tai naisen tärkein työkalu on läppäri ja siinä pyörivä youtube-video, jossa näytetään vaihe vaiheelta miten mikäkin osa irroitetaan ja uusi asennetaan.
      Se on jännä kuinka esimerkiksi jarrujen uusimien levyt palat, maksoi itse tehtynä Brembo merkkisillä osilla 297€, merkkiliikkeessä työ ja tarvikkeet olisi maksanut 1180€.

      • Anonyymi

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Oikeasti siellä vaakakupin toisella puolella ei ole kovin paljon muuta kuin muutaman euron edestä työkaluja jyvitettäväksi tuollaiseen projektiin ja onnistumisen elämys sen 5 tunnin jälkeen. No ehkä 7 tunnin jos lasketaan internet tilaamiseen ja ennakkotutustumiseen käytetty aika. Silti ihan kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Heh, heh, osaamaton laiskuri puolustelee.
        Kun ei tee mitään ei tule vahinkoja.
        Toisaalta rahallakaan ei saa ostettua huolellista työtä.
        Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja.
        Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies.
        Itse teen aina riskinarvioinnin ja valitsen henkilökohtaiset suojavälineet sen mukaan.
        Varmasti kommentaattori käyttää suojalaseja ja hanskoja pyöräillessään.

        Huomaa että käsillä tekeminen parantaa kognitiivisia kykyjä, siis älykkyyttä.
        Joka ei käsillä tee siltä ne puuttuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh, osaamaton laiskuri puolustelee.
        Kun ei tee mitään ei tule vahinkoja.
        Toisaalta rahallakaan ei saa ostettua huolellista työtä.
        Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja.
        Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies.
        Itse teen aina riskinarvioinnin ja valitsen henkilökohtaiset suojavälineet sen mukaan.
        Varmasti kommentaattori käyttää suojalaseja ja hanskoja pyöräillessään.

        Huomaa että käsillä tekeminen parantaa kognitiivisia kykyjä, siis älykkyyttä.
        Joka ei käsillä tee siltä ne puuttuvat.

        "Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja."

        Ehkei ne sinänsä kalliita ole, mutta niitä tarvitaan. Jos maallikko meinaa tehdä elämänsä ensimmäisen ja ehkä ainoan jarruremontin, menee hankintalistalle samantien:

        -tunkki
        -tuki/tuet auton alle
        -hylsysarja kunnon vääntimillä
        -käsityökalut

        Kustannukset on samantien 200 - 300 euroa jo työkaluihin, tuolla rahalla korjaamo tekee sen homman.

        "Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies."

        Kun tiettyjen automerkkien jarrusatuloiden pultit on liimalla kiinni, niin niitä menee myös poikki avatessa. Toinen vaihtoehto on se, että torx-kanta pyörähtää ja vioittuu niin, että pultin avaaminen ei olekaan aivan yksinkertaista.

        Se, että sinulla on työkalut valmiina ja olet selvästi muita viisaampi ja parempi ihminen, ei tarkoita sitä, että tuo sama tilanne olisi kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja."

        Ehkei ne sinänsä kalliita ole, mutta niitä tarvitaan. Jos maallikko meinaa tehdä elämänsä ensimmäisen ja ehkä ainoan jarruremontin, menee hankintalistalle samantien:

        -tunkki
        -tuki/tuet auton alle
        -hylsysarja kunnon vääntimillä
        -käsityökalut

        Kustannukset on samantien 200 - 300 euroa jo työkaluihin, tuolla rahalla korjaamo tekee sen homman.

        "Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies."

        Kun tiettyjen automerkkien jarrusatuloiden pultit on liimalla kiinni, niin niitä menee myös poikki avatessa. Toinen vaihtoehto on se, että torx-kanta pyörähtää ja vioittuu niin, että pultin avaaminen ei olekaan aivan yksinkertaista.

        Se, että sinulla on työkalut valmiina ja olet selvästi muita viisaampi ja parempi ihminen, ei tarkoita sitä, että tuo sama tilanne olisi kaikilla.

        Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy.

        Itseasiassa jo öljynvaihdon tekemällä ja säästyvillä rahoilla ostaa kaikki hylsyt, räikät, kiintolenkit, erikoishylsyt, ruuvimeisselit jne mikä autossa tarvitsee, puoli pakkia täynnä.

        Jarrupalojen vaihdosta säästyvä raha täyttää jo pakin ja voi ostaa ulosvetimet palloniveleille,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy.

        Itseasiassa jo öljynvaihdon tekemällä ja säästyvillä rahoilla ostaa kaikki hylsyt, räikät, kiintolenkit, erikoishylsyt, ruuvimeisselit jne mikä autossa tarvitsee, puoli pakkia täynnä.

        Jarrupalojen vaihdosta säästyvä raha täyttää jo pakin ja voi ostaa ulosvetimet palloniveleille,.

        "Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy."

        Motonet:

        -tunkki 40€
        -autopukit 25€
        -hylsysarja 60€
        -kiintoavainsarja 30€
        -torx-kärkisarja 30€
        -väännin 10€

        Noista tulee 195€. Sen lisäksi voisi epäillä että hommassa tarvii ruuvimeisseleitä ja pihtejä.

        Alkaako maallikko ostamaan noita vai viekö saman rahan korjaamolle josta saa auton kunnossa samalla rahalla. Jälkimmäinen on helpompi ratkaisu, etenkin kun hommassa voi käydä niin, että ostaa ne työkalut, sitten mokaa homman niin, että se pitää teettää jokatapauksessa korjaamolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei mene 200-300eur työkaluihin jarruremontin työkaluihin. Sillä saa kaikki työkalut kerralla, työkaluja ei myöskään hävitetä vaan ne pysyy."

        Motonet:

        -tunkki 40€
        -autopukit 25€
        -hylsysarja 60€
        -kiintoavainsarja 30€
        -torx-kärkisarja 30€
        -väännin 10€

        Noista tulee 195€. Sen lisäksi voisi epäillä että hommassa tarvii ruuvimeisseleitä ja pihtejä.

        Alkaako maallikko ostamaan noita vai viekö saman rahan korjaamolle josta saa auton kunnossa samalla rahalla. Jälkimmäinen on helpompi ratkaisu, etenkin kun hommassa voi käydä niin, että ostaa ne työkalut, sitten mokaa homman niin, että se pitää teettää jokatapauksessa korjaamolla.

        Jarrulevyjen ja palojen vaihto on tuskin se ensimmäinen tee-se-itse toimenpide autolle. Moni aloittaa harjoittelun vaihtamalla renkaat itse.
        Öljyn, suodattimien ja sytytystulppien vaihdot tulevat seuraavana.
        jarrupalojen, -levyjen, -rumpujen, -kenkien vaihdot tulevat vasta sitten ja siinä vaiheessa työkaluarsenaalissa on jo moneen kertaan itsensä maksaneet työvälineet edelleen täydessä iskussa.
        Mutta se mitä tähän tarvitaan yleensä lisäksi on omakotitalo, jossa sopiva paikka ährätä auton kanssa. ...ja ehkä myös se kakkosauto, jota voi käyttää sitten pari päivää, jos oikeasti onnistuu katkaisemaan pultin tai huomaa lisää vaihdettavaa kun auto on pukilla tms.
        Itselläkin on yksi pultti katkennut kun vaihdoin akkua ja akkua paikoillaan pitävän hihnan kiinnityspiste oli sen verran hapettunut, että mutteria aukaistessa pultti katkesi. Olihan siinä pari minuuttia tuumattava, mikä olisi paras tapa korjata vahinko. Sitten porakone käteen ja uusi kiinnityspiste vähän sivuun akkualustaan hitsatusta vanhasta pultintyngästä. ei mitään ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko käyttämäsi työkalut maksoi? Entä korvaus omalle ajalle?

        Entä jos olisit kääntänyt vaikka jarrusatulan pultin poikki? Siinä alkaakin olla jo kotiasentajalle haastetta. Pienenmpinä haasteina juuttuneet pultit ja niistä pyöristyvät kannat.

        Entä työturvallisuus? Oliko asianmukaiset suojavarusteet? Suojalasit, viiltosuojatut käsineet ym ym. Entä jos olisit telonut itsesi, työkaluja saa aina lisää mutta sormia ei.

        Vaakakupin toisella puolella on yllättävän paljon muutakin kuin vain se säästynyt rahasumma.

        Itseasiassa ei ole juuri mitään vaakakupin toisella puolella. Juuri tuo rahan säästö on korvausta omalle ajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh, osaamaton laiskuri puolustelee.
        Kun ei tee mitään ei tule vahinkoja.
        Toisaalta rahallakaan ei saa ostettua huolellista työtä.
        Jarruremontissa jota kuvattiin ei tarvita kalliita työkaluja.
        Vääntää jarrusatlan pultti poikki, oletpa voimamies.
        Itse teen aina riskinarvioinnin ja valitsen henkilökohtaiset suojavälineet sen mukaan.
        Varmasti kommentaattori käyttää suojalaseja ja hanskoja pyöräillessään.

        Huomaa että käsillä tekeminen parantaa kognitiivisia kykyjä, siis älykkyyttä.
        Joka ei käsillä tee siltä ne puuttuvat.

        Jep, jarrusatulassa on ainut "pikku painajainen", jos ilmausta ei ole vuosiin tehty, niin ruostunut ruuvi saattaa katketa juuresta, ja se uusi poraus ja kierteitys ei minulta onnistu.
        Tosin ilman voi päästää työsylinterin "raosta", kun on varovaisesti tekee..
        Niitä ilmausruuveja on sitten tullut huvikseen löysättyä ja uusittua, halpa stressilääkekin.


    • Anonyymi

      Mitenkäs kun joidenkin korjausohjeiden mukaan pitäisi tietää auton valmistusajankohta päivän tarkkuudella? Mistä helvetistä semmoisen voi tietää?

      • Anonyymi

        Mikäs tuo kysymys on?
        Tavallisimmat korjaustyöt eivät tarvitse korjausohjeita.
        Varaosien hankinnassa tarvitsee tietää rekisterinumero.
        Eikä niitä edes vanhempiin autoihin ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Kaikkea tulee laitettua että oikeasti kunnossa, hyvä lähteä ajelemaan.

    • Anonyymi

      Kaikki kannattaa korjata itse jos on hyvät välineet ja homma hallussa. Yhtä hyvin se pulttikin katkeaa siellä korjaamollakin ja teettää lisätöitä ja asiakas maksaa.

      • Anonyymi

        Tee-se-itse ja vie loput korjaamolle... tai suoraan paaliin.


      • Anonyymi

        Siinä on se ero, että kun kotiasentajalla se pultti katkeaa parkkipaikalla duunatessa, niin sitten onkin itku silmässä.

        Korjaamolla on merkittävästi paremmat lähtökohdat selviytyä tuosta tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on se ero, että kun kotiasentajalla se pultti katkeaa parkkipaikalla duunatessa, niin sitten onkin itku silmässä.

        Korjaamolla on merkittävästi paremmat lähtökohdat selviytyä tuosta tilanteesta.

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.

        Paas laittaen googleen hakusanat "pultti poikki" ja voit huomata ettei se pultin katkeaminen ole mikään harhaluulo.

        Tai sitten olet rassannut vaan alle 10 vuoden ikäisiä autoja joissa pultit ehkä vielä aukeaakin suosiolla.

        Me, jotka ajamme 25 vuoden ikäisellä kalustolla saadaan jännittää aina tota pultin katkeamista. Ja kyllä, niitä tapahtuu.

        Kun minulle käy niin että pultti katkeaa kotipihassa, niin mikä on ratkaisu? Ei ole sähkötyökaluja käytettävissä, ei ole kun kerrostalon parkkipaikka. Jos pultin tynkä on pahassa paikassa (esim pakosarja, moottorin takana), se on tekemätön paikka.

        Siinä vaiheessa on vaihtoehtoina koettaa saada auto ajettavaan kuntoon ja viedä se korjaamolle, tai sitten irrottaa riittävän iso osakokonaisuus, jossa jumiutunut pultti on, ja viedä se erikseen (millä kyydillä?) korjaamolle.

        Tuo pakosarjan pultti on esimerkki reaalimaailmasta. Korjauksena oli kannen irroitus ja sen vieminen korjaamolle fillarin tarakassa. En viitsinyt sitä alkaa pormaamaan olohuoneen pöydällä pois.

        Tällästä on köyhän elämä, mutta minkäs teet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paas laittaen googleen hakusanat "pultti poikki" ja voit huomata ettei se pultin katkeaminen ole mikään harhaluulo.

        Tai sitten olet rassannut vaan alle 10 vuoden ikäisiä autoja joissa pultit ehkä vielä aukeaakin suosiolla.

        Me, jotka ajamme 25 vuoden ikäisellä kalustolla saadaan jännittää aina tota pultin katkeamista. Ja kyllä, niitä tapahtuu.

        Kun minulle käy niin että pultti katkeaa kotipihassa, niin mikä on ratkaisu? Ei ole sähkötyökaluja käytettävissä, ei ole kun kerrostalon parkkipaikka. Jos pultin tynkä on pahassa paikassa (esim pakosarja, moottorin takana), se on tekemätön paikka.

        Siinä vaiheessa on vaihtoehtoina koettaa saada auto ajettavaan kuntoon ja viedä se korjaamolle, tai sitten irrottaa riittävän iso osakokonaisuus, jossa jumiutunut pultti on, ja viedä se erikseen (millä kyydillä?) korjaamolle.

        Tuo pakosarjan pultti on esimerkki reaalimaailmasta. Korjauksena oli kannen irroitus ja sen vieminen korjaamolle fillarin tarakassa. En viitsinyt sitä alkaa pormaamaan olohuoneen pöydällä pois.

        Tällästä on köyhän elämä, mutta minkäs teet...

        aina kannattaa tehdä riskiarvio varsinkin ennen kuin hyökkää jonkun itselle tuntemattoman korjausprojektin kimppuun.
        joitain sääntöjä pidän myös sille, mitä kannattaa tehdä itse:
        itse jätän suosiolla merkkiliikkeessä tehtäväksi kaikki ne työt joiden jälkeen tarvitaan pyörien suuntaus. samoin ne työt, joissa tarvitaan yli 200€ maksavia erikoistyökaluja, joita tarvitaan vain kyseisessä korjauksessa. saattaisi tietysti olla, että joskus kannattaisi maksaa hurjiakin summia erikoistyökaluista, mikäli niiden hinnan säästäisi moninkertaisesti tekemällä korjauksen itse. mutta monesti mitä erikoisempi työkalu, sitä vaikeampi työ työkalusta huolimatta, joten jätän pajan tehtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä harhaluulo että pultteja katkeilee. Voi olla että korjaamolla jää irroittamatta helpommin kuin itsetekevän kotipihassa jos niin kävisi.

        Vaihdoin jarruletkun ja tiesin odottaa ongelmia.
        Se letkun ja putken yhdistävä juntturi on vanhassa autossa se ongelma.
        Ruosteenirrotus aineet ovat turhia, ei ne ruosteet spräyllä lähde.
        On yksi aine joka on yli muiden, lämpö, pultti punaseks ja jo aukee.


    • Anonyymi

      Itsehän tiedät.

    • Anonyymi

      Jokainen kykyjen mukaan.
      Toiselle suurin saavutus on laskun masakminen autokorjaamon tiskillä ja toinen rakentaa jenkin automaattivaihteiston uusiksi ja ohjelmoi suorasytkän ja polttoaineen suihkutuksen.

      Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta.

      • Anonyymi

        "Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta."

        Terveydentila ja ajankäytön rajallisuus tulee myös mieleen. Pakottavana tekijänä voi olla myös taloudellinen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta."

        Terveydentila ja ajankäytön rajallisuus tulee myös mieleen. Pakottavana tekijänä voi olla myös taloudellinen tilanne.

        Ajankäytön rajallisuus on se juttu, jonka takia mielelläni vaihdan renkaat ja öljyt itse. Sopii silloin omiin aikatauluihin aina varmasti. Se ei ole silloin päivän päälle tarkkaa, eikä välttämättä tarvitse myöskään mennä vaihtamaan talvirenkaita sinä päivänä kun lumipyry tekee koko vaihtomatkasta vaarallisen. Mieluummin silloin vaihtaa renkaat edellisenä iltana kotipihalla, jos tarvitsee autoa sinä aamuna kun lumipyry on ennustettuna tulossa.
        Yllä mainittu jarruremontti samoin, jos auton vie pajalle, pitää miettiä jaksaako odottaa valmistumista odotustilassa vai ottaako taksin töihin tain kotiin. Loppujen lopuksi itse tehtynä moni asia on varsin tehokasta kustannusten lisäksi, nimenomaan siinä ajankäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta, taidoista ja työkaluista ja tilasta, jossa touhuta."

        Terveydentila ja ajankäytön rajallisuus tulee myös mieleen. Pakottavana tekijänä voi olla myös taloudellinen tilanne.

        Aikoinaan laskin, että minulla oli yhtä paljon rahaa kiinni työkaluissa, kuin autossa. Nyt eläkkeellä autossa on enemmän kiinni, mutta samat työkalut yhä käytössä. Normihuollot teetän valtuutetussa huollossa, mutta siihen kuulumattomat hommat teen itse, aivan harrastuksesta. Poislukien hommat, jossa, jossa tarvitaan merkkikohtaista softaa. Ei niin, ettei se sujuisi, mutta lisenssi maksaa vuosittain liikaa. Tulee halvemmaksi teettää tarvittaessa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuskin paljon mitään kun on noin simppeli homma.
        Merkkikorjaamoilla useimmat työt on hinnoiteltu jo heidän järjestelmässään ja hinta kerrotaan etukäteen ja jos homma kestää pidempään, niin siitä ei erikseen laskuteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin paljon mitään kun on noin simppeli homma.
        Merkkikorjaamoilla useimmat työt on hinnoiteltu jo heidän järjestelmässään ja hinta kerrotaan etukäteen ja jos homma kestää pidempään, niin siitä ei erikseen laskuteta.

        Aika rauhallinen kellottaja on ollut monessa hommassa, taitaa jokaiseen työhön olla lisättynä myös vartin tuumaustauko, puolen tunnin kahvipaussi ja varaosan nouto kaupungin toiselta laidalta.
        Vai onkohan niihin laskettu aika mikä hommassa menisi jos koneita ja laitteita ei olisi apuna.
        Se saattaisi selittää esimerkiksi sen miten kampiakselin tiivisteen vaihdossa saadaan työveloitukseksi yli 1000€


      • Anonyymi

        Oliko tuo BMW:n pumppu siellä takapenkin alla..?


    • Anonyymi

      Teen kaiken, minkä itse pystyn. Netti ja aiempi kokemus auttavat. Olen huomannut, että halvoilla korjaamoilla ei yleensä ole malttia tehdä kunnollista ja runnomalla tehty korjaus tuottaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Merkkiliikettä käytän, jos on sellainen ongelma, joka ei muuten aukea.

      Autoni on 10-vuotias ja teen huollot itse. Lisäksi olen rempannut jarrut kauttaaltaan, vaihtanut akun ja laturin. Luulen, että olen esimerkiksi tänä vuonna säästänyt osissa ja työssä yli tonnin merkkikorjaamoon verrattuna. Alapalloniveliä en itse vaihtanut, sen osaa nyrkkipajakin suurempaa vahinkoa aiheuttamatta.

      • Anonyymi

        Tuntuu siltä, että tuo maltin puute on asia joka näkyy säännöllisesti korjaamoiden toiminnassa työn osalta, mutta laskutus tehdään aina sen mukaan mitä maltilla tehdyssä työssä kuluisi aikaa.
        Sitten on vielä tilanteet, joissa epärehellisyys on ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, saattaa toki olla kyse myös äärimmäisestä huolimattomuudesta ja asiantuntemattomuudesta. Esimerkiksi itsellä kävi niin, että kolhisin alle vuoden ikäisessä autossa moottorin suojana olevaa pohja(muovi)panssaria maastoon niin, että ilmastointilaitteen putket tulivat näkyville. Vei auton merkkihuoltoon, vika tarkastettiin ja osalle ilmoitettiin hintaa 450€. Osa pistettiin tilaukseen, mutta koska näin itsekin, että kyseessä oli vain noin 30x40 cm kokoinen muovin palanen moottorin oikealla puolella, Pisti homma miettimään ja seuraavana päivänä tiedustelin suoraan maahantuojalta, voiko muovilätkä oikeasti olla niin kallis...niin ei voinut olla. 450€ olisi sisältänyt panssarin kaikki 3 osaa, pienet lätkät molemmille puolille moottoria ja moottorin alla olevan ison lätkän. Oikea hinta osalle oli hieman maltillisempi 85€. Nolous paisti huoltoarvion tehneen ukon kasvoilta, mutta johtuiko se siitä, että epärehellisyys paljastui vai siitä, että ammattitaidottomuus tai suuri huolimattomuus paljastui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että tuo maltin puute on asia joka näkyy säännöllisesti korjaamoiden toiminnassa työn osalta, mutta laskutus tehdään aina sen mukaan mitä maltilla tehdyssä työssä kuluisi aikaa.
        Sitten on vielä tilanteet, joissa epärehellisyys on ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, saattaa toki olla kyse myös äärimmäisestä huolimattomuudesta ja asiantuntemattomuudesta. Esimerkiksi itsellä kävi niin, että kolhisin alle vuoden ikäisessä autossa moottorin suojana olevaa pohja(muovi)panssaria maastoon niin, että ilmastointilaitteen putket tulivat näkyville. Vei auton merkkihuoltoon, vika tarkastettiin ja osalle ilmoitettiin hintaa 450€. Osa pistettiin tilaukseen, mutta koska näin itsekin, että kyseessä oli vain noin 30x40 cm kokoinen muovin palanen moottorin oikealla puolella, Pisti homma miettimään ja seuraavana päivänä tiedustelin suoraan maahantuojalta, voiko muovilätkä oikeasti olla niin kallis...niin ei voinut olla. 450€ olisi sisältänyt panssarin kaikki 3 osaa, pienet lätkät molemmille puolille moottoria ja moottorin alla olevan ison lätkän. Oikea hinta osalle oli hieman maltillisempi 85€. Nolous paisti huoltoarvion tehneen ukon kasvoilta, mutta johtuiko se siitä, että epärehellisyys paljastui vai siitä, että ammattitaidottomuus tai suuri huolimattomuus paljastui.

        Samanlainen juttu etujarrusatuloiden kanssa.
        Merkkiliike väitti että ne on vaihdettava.
        Liikkeen hinta 428€ työt 3-4 h a' 86€/tunti
        Hommasin tarvikkeena tiivisteet ja männät.
        Purin ja putsasin vaihdoin tiivisteet ja kokosin paikalleen.
        Tuli maksamaan 48 jarrunesteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen juttu etujarrusatuloiden kanssa.
        Merkkiliike väitti että ne on vaihdettava.
        Liikkeen hinta 428€ työt 3-4 h a' 86€/tunti
        Hommasin tarvikkeena tiivisteet ja männät.
        Purin ja putsasin vaihdoin tiivisteet ja kokosin paikalleen.
        Tuli maksamaan 48 jarrunesteen.

        Oma aikasi ja työkalut oli näemmä ilmaiset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma aikasi ja työkalut oli näemmä ilmaiset...

        Mutta pitäisikö ne työkalut ostaa joka hommaan uudelleen ja heittää uudetkin hankinnat aina pois heti työn valmistuttua. Ainakin itsellä on omakotitalon autotallin seinällä sellainen työkalutaulu, jonka vanhimmat työkalut on jostain 1970-luvulta peräisin ja isältä perittyjä, pihdit, ruuvimeisselit, vasarat jne. toimivat edelleen. Vuosien varrella on tauluun ilmestynyt ehkä yksi työkalu/vuosi vauhtia. Montako senttiä tälläisista työkaluista pitäisi jarruremonttiin jyvittää, että arvon työkaluhinnoittelijat olisivat tyytyväisiä.
        Viimeinen hankinta oli 39€ lukkopihdit, joita tarvitsin savupiipun pellityksen korjauksessa. Mitä niille pitäisi tehdä? Myydä projektin jälkeen Tori.Fi:ssä, jottei vain automekaanikon leipä ole vaarassa, jos samoja pihtejä voi käyttää myös autoa rempatessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pitäisikö ne työkalut ostaa joka hommaan uudelleen ja heittää uudetkin hankinnat aina pois heti työn valmistuttua. Ainakin itsellä on omakotitalon autotallin seinällä sellainen työkalutaulu, jonka vanhimmat työkalut on jostain 1970-luvulta peräisin ja isältä perittyjä, pihdit, ruuvimeisselit, vasarat jne. toimivat edelleen. Vuosien varrella on tauluun ilmestynyt ehkä yksi työkalu/vuosi vauhtia. Montako senttiä tälläisista työkaluista pitäisi jarruremonttiin jyvittää, että arvon työkaluhinnoittelijat olisivat tyytyväisiä.
        Viimeinen hankinta oli 39€ lukkopihdit, joita tarvitsin savupiipun pellityksen korjauksessa. Mitä niille pitäisi tehdä? Myydä projektin jälkeen Tori.Fi:ssä, jottei vain automekaanikon leipä ole vaarassa, jos samoja pihtejä voi käyttää myös autoa rempatessa...

        No monellako löytyy täydellinen perintösetti ja talli valmiina odottamassa autoremppaa?
        Ne tekee joilla on taitoa, paikka, työkalut ja intoa. Eikö nämä asiat ole ihan selviä ja simppelejä. Aina vaan vähemmän löytyy tyyppejä joilla on taitoa ja intoa, saati tallia ja työkaluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No monellako löytyy täydellinen perintösetti ja talli valmiina odottamassa autoremppaa?
        Ne tekee joilla on taitoa, paikka, työkalut ja intoa. Eikö nämä asiat ole ihan selviä ja simppelejä. Aina vaan vähemmän löytyy tyyppejä joilla on taitoa ja intoa, saati tallia ja työkaluja.

        Taidon puutetta korvaa nykyisin YouTube. Moni ennen mahdottomalta vaikuttanut korjaus onkin aivan simppeli itse suorittaa. Intoakin saa helposti kun huomaa osaavansa jotain, joka aiemmin tuntui autokorjaamoalan ammattilaisten hommilta.
        Ei nämä auton itsekorjailuhommat tietenkään kuulu tuonne kerrostalojen parkkipaikoille, mutta aika moni suomalainen asustaa omakotitalossa ja pihalta lähes järjestäen löytyy autotalli tai ainakin autokatos ja varastotilaa työkaluille.


    • Anonyymi

      Autosta voi korjata sellaiset paikat mitkä varmasti osaa jos viitsii. Sellaiset paikat joista ei ole ihan varma, kannattaa jättää väliin, se voi tulla kovin kalliiksi.
      Ainakaan kalliita osia ei kannat alkaa vaihtamaan jos ei ole 100 varma asiasta, sillä se voi tulla kalliiksi jos veikkaus ei osunutkaan kohdilleen ja sitten ostetaan lisää osia ja toivotaan osumaa.

    • Anonyymi

      Kaikki kannattaa korjata itse paitsi ilmastointi, sen kompuran kyllä vaihdoin ja sitä ennen kävin vianorilla tyjennyttämässä ja sen jälkeen puhdistamassa järjestelmän uusi kompura kiinni ja täyttöön ja tiiviystestaukseen. Olen 20 vuotta korjannut itse autoni, taitoa on tullut lisää ja samalla tiedon määrä on rajaton netin syövereissä ja pösön ja sitikan valmistajan sivuilta saa samat ohjeet mitä merkkikorjaamot saavat tai ostaa autodatan kk hinnalla sekin on toimiva ohjelähde. Jakopää, kytkin, jouset ja iskarit sekä jarrurempat, laakerit vetoakselit, polttoainepumppu, turbo, kansiremppa jne kaikki tullut itse tehtyä ja hyvin on pelittäneet..nykyisin on tietoa saatavilla ja tee-se-itse rempat helpompia kuin ennen..googletat ja tietoa tulee, ostan alkuperäisosaa ulkomailta ja merkin erioisliikkeisät suomessa, en pistä b luoka osia sillä sekin säästää, halpa laakeri voi olla kaput kolmenkympin jälkeen..samoin hyvät purkuosat on kovassa käytössä' kun romiksista saa edullisesti osan ja osa kalliimpia kuin uudet...pitää osata etsiä ja vertailla

    • Anonyymi

      Kyllähän se riippuu ihan 100% siitä mitä itse osaa tehdä ja kuinka paljon omalle ajalleen laskee arvoa. Toisen ei kannata edes renkaita vaihtaa itse ja toisen kannattaa tehdä lähes kaikki itse. Itsehän joku ne siellä korjaamollakin tekee joka tapauksessa, ja tuntilaskutus on huomattavasti suurempi kuin keskivertoihmisen nettotuntipalkka. Joitain harvinaisia tilanteita on, missä tarvitaan sellaisia erikoistyökaluja, joita ei ihan yhtä tai kahta autoa varten kannata hankkia, mutta harvassa ovat.

    • Anonyymi

      Sitä mitä osaa, pystyy ja viitsii, ottaen huomioon varsinaisen työn lisäksi myös mahdollisten ongelmajätteiden asiallisen hävittämisen.

    • Anonyymi

      Peugeotia oli mukava huoltaa itse, tosin se alapallonivelen kummallinen kiinnitys vaati erikoisavainta, eikä silläkään lähtenyt. Hitsata piti.

      Apurunko on noissa usein puhki ruostunut ja sen hitsaus keksittiin jossain vaiheessa kieltää, missä ei ollut nähdäkseni mitään älyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe