Tehtyä ei saa tekemättömäksi

Jospa katumuksesta hyötyä tekemätön tehdyksi, virheistä oppii varsingin toisten.
Olisiko elämäsi toisenlainen jos olisi välttänyt virheet, elämä on täynnä valintoja.
Oletko valinnoista huolimatta tyytyväinen kun nuoruus keski-ikä takana, ei 70- kymppinen ole ikäloppu vieläkin on valintoja edessä.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008384187.html

54

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katumista on kertynyt vaikka kuinka, mutta kun ne kärvistelee ja potee tarpeeksi monta kertaa, ne haalenevat. Toiset jopa kääntyvät voitoiksi.
      Taloudessa olen töpännyt, tehnyt vääriä ratkaisuja, liian nopeita tai muuten pöhköjä. Mutta en niin paljon että olisi puille paljaille joutunut. Paremminkin niin että olen aina päässyt omilleni tai vain vähän voittanut, mutta jos olisin toiminut viisaasti. olisin voitanut paljon. Ja nyt puhun osakesijoituksista, joista olen kiinnostunut, mutta joita ei ole paljon niin että kadehtia ei kenenkään kannata. Useimmilla on tai on ollut elämän varrella samaan mahdollisuus.
      Loukannut olen ihmisiä, katunut ja pyytänyt anteeksi. Sillä ne ovat haihtuneet.
      Elämän valinnoissa en nyt muista kaduttavaa. Tietenkin arjessa on pieniä tapahtumia tai valintoja, joissa toimii väärin, mutta ne uhohtuvat kohta puolin eikä niillä ole merkitystä. Tiedäthän olisikohan pitänyt....

    • Anonyymi

      Katumatta oleminen on kaiken viisauden alku.
      Vasta jälkeenpäin tulee tietämään oliko joku valinta virhe.
      Vaiinnan tehdessään valitsee parhaan mahdollisen vaihtoehdon.
      Ei voi etukäteen tietää, mikä valinta on "oikea"
      ja joskus tappio voi kääntyä voitoksi !

      • Ei ole totta että valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen vaihtoehdon". Ei ainakaan minun tapauksessani. Kadun että olen liian usein valinnut itselleni helpomman vaihtoehdon, lyhyellä tähtäimellä, etenkin nuorena. Kadun etten opiskellut loppuun saakka ennen maailmalle lähtöäni. Mutta olisinko sitten lähtenyt ollenkaan? Olisinko sitten katunut sitä että en koskaan lähtenyt, en uskaltanut?
        (Luen juuri Alakosken kirjaa Londonflickan ja siinä on toistuva teema loppua kohti kun äiti sanoo tyttärilleen kerta toisensa jälkeen "tytöt käykää koulunne loppuun ennen kuin hankitte lapsia" koska hän katuu juuri.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei ole totta että valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen vaihtoehdon". Ei ainakaan minun tapauksessani. Kadun että olen liian usein valinnut itselleni helpomman vaihtoehdon, lyhyellä tähtäimellä, etenkin nuorena. Kadun etten opiskellut loppuun saakka ennen maailmalle lähtöäni. Mutta olisinko sitten lähtenyt ollenkaan? Olisinko sitten katunut sitä että en koskaan lähtenyt, en uskaltanut?
        (Luen juuri Alakosken kirjaa Londonflickan ja siinä on toistuva teema loppua kohti kun äiti sanoo tyttärilleen kerta toisensa jälkeen "tytöt käykää koulunne loppuun ennen kuin hankitte lapsia" koska hän katuu juuri.

        Korjaus:
        "Valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen" po : valitsee AINA "parhaan mahdollisen"

        "koska hän katuu juuri" lue: katuu juuri sitä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei ole totta että valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen vaihtoehdon". Ei ainakaan minun tapauksessani. Kadun että olen liian usein valinnut itselleni helpomman vaihtoehdon, lyhyellä tähtäimellä, etenkin nuorena. Kadun etten opiskellut loppuun saakka ennen maailmalle lähtöäni. Mutta olisinko sitten lähtenyt ollenkaan? Olisinko sitten katunut sitä että en koskaan lähtenyt, en uskaltanut?
        (Luen juuri Alakosken kirjaa Londonflickan ja siinä on toistuva teema loppua kohti kun äiti sanoo tyttärilleen kerta toisensa jälkeen "tytöt käykää koulunne loppuun ennen kuin hankitte lapsia" koska hän katuu juuri.

        "Ei ole totta että valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen vaihtoehdon". Ei ainakaan minun tapauksessani."
        Se on sinun ongelmasi sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole totta että valinnan tehdessään valitsee "parhaan mahdollisen vaihtoehdon". Ei ainakaan minun tapauksessani."
        Se on sinun ongelmasi sitten.

        Ei se ole ongelma, kun sen tiedostaa.
        Siitä tulee ongelma jos ei myönnä itselleen että ei ehkä olekkaan valinnut parasta vaihtoehtoa.


    • Katumusta olemme varmaan kaikki tunteneet jossain vaiheessa ja se on oikeastaan positiivista, että pystyy katumaan, ymmärtää tehneensä virheen ja tärkeintä ottamaan opikseen ja jättää sen sitten taakseen. Välttää lankeamasta samaan kuoppaan.
      Toisaalta, mistä sitä tietää olisimmeko onnellisempia jos olisimme valinneet toisen vaihtoehdon, toisen tienhaaran, päättäneet tehdä jotain muuta, valinneet jäädä lähtemisen sijasta?

    • Minulla ei ole, eikä ole koskaan ollut aloituksen kaltaista ongelmaa.
      Vaikka liittonikin ovat epä-onnistuneita olleet, niin elämä on.
      Nykyisyyttä on turhaa vaikeuttaa vanhoilla muistoillakaan.
      Valintoja, ei tämän-ikäisellä enää edessään ole.
      Joillakin ehkä on rokotus.
      Olenhan kertonutkin.
      Suomalaisen miehen elin-ikä-odotus on 79v.
      Ja nyt olemme jo 70 v.
      Ämmän-Läyskämme kylläkin roikkuvat letkuissaan 84v.
      70 riittää enää että pysyy Ajan-Hermolla.
      Pitäen mielessään että kaikki Hermot eivät enää ole tarpeellisia, saati järkeviä.
      Onnellisia, tietäessään että tulevaisuus kaatuu lasten niskoille nyt.
      Ei enää vanhusten.

      H.

      • Oletko koskaan katunut sitä että olet kiusannut ja rääkännyt pienempiäsi kouluaikoina?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletko koskaan katunut sitä että olet kiusannut ja rääkännyt pienempiäsi kouluaikoina?

        "Paloma.se01"

        Laajennat nyt hiukan sanomaani.
        Minä en koskaan ole rääkännyt.
        Jos nyt näemme tuon sanan samoin.
        Kiusannut olen paljonkin.
        Ja siihen oli aina aihetta.
        Minä en kestänyt typeryyttä.
        Minulle monasti yritettiin antaa turpiin.
        Mutta olin aina nopeampi ja vahvempi.
        Jälkeen-päin tulin ajatelleeksi että nyrkkinikö aiheutti sen, ettei minusta usein kanneltu kenellekään.
        Saiko nyrkkini kohteensa vihdoinkin ajattelemaan oikeasti.

        H.


      • Anonyymi

        "Suomalaisen miehen elin-ikä-odotus on 79v.
        Ja nyt olemme jo 70 v.
        Ämmän-Läyskämme kylläkin roikkuvat letkuissaan 84v."

        Luvut tarkoittavat keskimääräistä elinajanodotetta.
        "Keskimäärin"-luku saadaan siitä,
        että jotkut kuolevat nuorempana ja jotkut vanhempana.

        1/3 Hesarin "elämästäpoistumisilmoituksista" on noin 7-kymppisten tai paljon nuorempien
        henkilöitten ja loput porrastetusti iäkkäämpien.
        Vain joka toinen 7-kymppinen ehtii täyttää 80v.

        Oikeassa olet: "Nykyisyyttä on turhaa vaikeuttaa vanhoilla muistoilla".


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaisen miehen elin-ikä-odotus on 79v.
        Ja nyt olemme jo 70 v.
        Ämmän-Läyskämme kylläkin roikkuvat letkuissaan 84v."

        Luvut tarkoittavat keskimääräistä elinajanodotetta.
        "Keskimäärin"-luku saadaan siitä,
        että jotkut kuolevat nuorempana ja jotkut vanhempana.

        1/3 Hesarin "elämästäpoistumisilmoituksista" on noin 7-kymppisten tai paljon nuorempien
        henkilöitten ja loput porrastetusti iäkkäämpien.
        Vain joka toinen 7-kymppinen ehtii täyttää 80v.

        Oikeassa olet: "Nykyisyyttä on turhaa vaikeuttaa vanhoilla muistoilla".

        "Paloma.se01"

        Siinäs sen näet.
        On ollut viisasta minulle että olen antautunut Janssoninkin kiusaukseen. :)
        Kohta 72v. Jeee!!

        H.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Oletko koskaan katunut sitä että olet kiusannut ja rääkännyt pienempiäsi kouluaikoina?

        "Paloma.se01"

        Kuvitellaampa.
        Se Hannu-tyyppisi törmäisi minuun täällä Suomessa.
        Kiroaisi, jaahas tyyppi.
        Olet lirkutellut vaimolleni!
        Nyt tulee turpiin!!
        Antaisin hänelle kevyet under- ja upper-Cutit.
        Hän romahtaisi nurkkaan.
        Kyyneleet alkaisivat valua...
        Nyt minä ymmärrän tyyppi.
        Vika ei olekaan sinun, vaan minun ihanan vaimoni.
        Tota... :)

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma.se01"

        Kuvitellaampa.
        Se Hannu-tyyppisi törmäisi minuun täällä Suomessa.
        Kiroaisi, jaahas tyyppi.
        Olet lirkutellut vaimolleni!
        Nyt tulee turpiin!!
        Antaisin hänelle kevyet under- ja upper-Cutit.
        Hän romahtaisi nurkkaan.
        Kyyneleet alkaisivat valua...
        Nyt minä ymmärrän tyyppi.
        Vika ei olekaan sinun, vaan minun ihanan vaimoni.
        Tota... :)

        H.

        :))
        Ei mun gubbe koskaan uhkaisi lyödä jotain joka istuu ylileveässä rullatuolissa. Se ei kiusaa heikompiaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Ei mun gubbe koskaan uhkaisi lyödä jotain joka istuu ylileveässä rullatuolissa. Se ei kiusaa heikompiaan.

        Hih Paloma, saitpa hurun hilaiseksi 👍🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hih Paloma, saitpa hurun hilaiseksi 👍🤭

        Po. hiljaiseksi.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma.se01"

        Laajennat nyt hiukan sanomaani.
        Minä en koskaan ole rääkännyt.
        Jos nyt näemme tuon sanan samoin.
        Kiusannut olen paljonkin.
        Ja siihen oli aina aihetta.
        Minä en kestänyt typeryyttä.
        Minulle monasti yritettiin antaa turpiin.
        Mutta olin aina nopeampi ja vahvempi.
        Jälkeen-päin tulin ajatelleeksi että nyrkkinikö aiheutti sen, ettei minusta usein kanneltu kenellekään.
        Saiko nyrkkini kohteensa vihdoinkin ajattelemaan oikeasti.

        H.

        Hunksi on yli-ihminen.
        Paras palkka, paras eläke, koulussa kaikki pelkäsivät ja kunnioittivat kuten myös työpaikalla.
        En pääse lähellekään noita saavutuksia.
        Minua kiusattiin koulussa, palkkaa sain sen verran että sillä tuli toimeen, kuten eläkettäkin.
        Vuotta nuorempi veljeni vähän pelkäsi minua kun riideltiin, kunnes kasvoi minua isommaksi ja vahvemmaksi. Sanallisesti olin lahjakkaampi joten suunsoitossa pärjäsin hänelle. Sekään ei auttanut koulussa kun olin ujo ja hiljainen vieraiden läsnä ollessa.
        On sattunut kaikenlaista joka on vienyt turhat pelot ja arkuuden, en pelkää muuta kuin sitä jos läheisille sattuisi jotain.


      • liekko kirjoitti:

        Hunksi on yli-ihminen.
        Paras palkka, paras eläke, koulussa kaikki pelkäsivät ja kunnioittivat kuten myös työpaikalla.
        En pääse lähellekään noita saavutuksia.
        Minua kiusattiin koulussa, palkkaa sain sen verran että sillä tuli toimeen, kuten eläkettäkin.
        Vuotta nuorempi veljeni vähän pelkäsi minua kun riideltiin, kunnes kasvoi minua isommaksi ja vahvemmaksi. Sanallisesti olin lahjakkaampi joten suunsoitossa pärjäsin hänelle. Sekään ei auttanut koulussa kun olin ujo ja hiljainen vieraiden läsnä ollessa.
        On sattunut kaikenlaista joka on vienyt turhat pelot ja arkuuden, en pelkää muuta kuin sitä jos läheisille sattuisi jotain.

        "liekko"

        Yli-ihminen...
        Noh, onhan tuo ainakin osittain kuvaava.
        Kumpaan suuntaan?
        Ans kattoo ny.
        Minä olen tuottava ihminen edelleenkin.
        Palautan kansallemme niin omat, kuin heidänkin maksamat rahat eläkkeelläni.
        Miksi minulla kaikki sujuu niin hyvin...?
        Kun aloittaa, oppii, opiskelee, elää ja eläköityy oikein.
        Ei ole pahemmin moittimista.
        Muistakaa nyt kuitenkin että minä en kehu.
        Minä ainoastaan ohjeistan.

        H.


    • Anonyymi

      Aivan turha on menneitä miettiä liikaa. Virheet korjataan ja kohti tulevaisuutta.

      Toki jotkut mieltävät asiat niin, että leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

    • Anonyymi

      Ei elämää voi suunnitella millilleen.

    • Sitä tikulla silmää joka vanhoja muistelee.

      Kärsi kärsi raamatun mukaan mitä enemmän kärsii sitä kirkkain kruunun saat, ...onko kärsimyksellä rajaa, uskovilla on keinonsa, rukoilu.

      Mielestäni kun tyytyy siihen mihin päätynyt, ihminen muistelee menneistä mielummin parhaat hetket

    • Anonyymi

      Poliisikoulutus vaatii yhden tempun onnistuman😂🤣😅

      • Anonyymi

        Sama on onnistunut KK:lla.


    • Anonyymi

      Kaikkihan tekee elämässään virheitä,
      virheistähän ihminen oppii ei tee enää samoja typeryyksiä,

      miksi elämää pitäisi katua,, elämä pitää elää loppuun asti kipuineen päivineen,


      ainostaan se harmittaa että on pitäny syntyny näin typerään maailmaan,
      jos saisi alkiona valita, en ikinä syntyisi maailmaan, ei ikinä,

    • Anonyymi

      H, kommentoin kahta lausettasi.
      Nykyisyyttä on turhaa vaikeuttaa vanhoilla muistoillakaan.
      - Asiantuntijan mukaan kannattaa pitää murehtimishetkiä niistä asioista jotka painavat mieltä. Siten ne vähitellen vaimenevat ja häipyvät. Ei saa tukahduttaa käsittelemättömäksi möykyksi sydämeen.
      Valintoja, ei tämän-ikäisellä enää edessään ole.
      - Miten niin ei ole. Vaikka mitä. Voi valita vaikka kaverin tinderistä, Ja kun hän lähtee meneen tai itse kyllästyy niin valita toisen. Joku menee vielä naimisiin. Voi valita lähteekö lenkille vai ei, mitä syö, mitä kuuntelee, ketä tapaa, minne tapahtumaan menee, mitkä vaatteet päälleen tällää, nukkuko vai valvooko, alkaako häärätä järjestöissä, kirjoittaako tänne vai katsooko tvtä, muuttaako asunnosta toiseen, vaikka toiseen kaupunkiin. Valintoja on vaikka kuinka.
      Ei niitten nuorempienkaan valinnat tämän kummempia ole. Eihän meiltä ei puutu valinnoista kuin opiskelupaikat, työpaikat useimmilta (poikkeuksia on) ja lastenteko.

    • Anonyymi

      Kadun, että ostin osakkeen tältä paikkakunnalta, olisi pitänyt muuttaa Kiteelle.

      Pirre

      • Anonyymi

        Onko mahdollista ratkaista asia uudelleen ja muuttaa sinne Kiteelle?


      • Anonyymi

        Ei Kiteeltä

        Sinun olisi pitänyt ostaa Teslan osakkeita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mahdollista ratkaista asia uudelleen ja muuttaa sinne Kiteelle?

        En tiedä saisinko tätä osaketta myydyksi..., ja toisaalta olen niin tympääntynyt muuttoihin.
        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä saisinko tätä osaketta myydyksi..., ja toisaalta olen niin tympääntynyt muuttoihin.
        Pirre

        Asutko jossain kirkonkylässä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asutko jossain kirkonkylässä ?

        Kesälahden keskustan lähellä, Kiteen kaupunkia tämä nykyään on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesälahden keskustan lähellä, Kiteen kaupunkia tämä nykyään on.

        Siis Pirre vaan


    • Anonyymi

      Menneitten vatvominen ja mahdollinen katuminen on turhaa, mitään ei voi muuttaa.

    • Anonyymi

      Mielestäni en ole mitään niin isoa mokaa tehnyt elämässäni ...harkitsen aina aika tarkkaan mitä teen ....vaikka toisaalta olenkin vahvasti ...tunneihminen ...
      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Anteeksi Pertikki tämä ei kuulu varsinaisen aiheeseen ... Itseäni se vaivasi ja vähän mietityttikin ...
      Salolainen vanhus oli lähtenyt etsimään kuollutta äitiään ..ja kadonnut ...oli kuukauden kadoksissa ja löydettiin vaikeakulkuisesta metsästä menehtyneenä ....
      Äidin kaipuuko oli niin mahtava vietti..
      mimmimum-..mi

      • Läheisen kuolema koskettaa aina jokaista, keskenkasvuisena isän kuolema sitä ei tahtonut uskoa onko hän todella kuollut, äitini kuolema pitkän sairauden jälkeen oli tavallaan helpotus.
        Menneisyydestä voi tulla surullinen olo hetkeksi, vain hetkeksi nykyhetki on tärkeintä, tulevaisuus siitäkin käy ajatus lähinnä seuraavaa kesää silmälläpitäen on valmiiksi mietitty, luopumiseen ei herkästi vaivu.


      • Anonyymi

        Tuossa etsimään lähtemisessä on toteutunut se että moni vähän ennen kuolemaansa näkee kuolleen lähimmäisensä. Ja kertookin siinä kuolinvuoteella että nyt sisko/puoliso/veli tuli hakemaan. näen hänet. Sellaista olen kuullut usein.

        Mutta asian vierestä minäkin. Ystävän äiti kuoli syöpään. Ystävä oli kysynyt hoitajalta miten kauan vielä menee, kun kipuja jo oli. Hoitaja oli sanonut, että korkeintaan vuorokausi. Sen tietää siitä että nenän ympärille naamaan muodostuu kuoleman alue.
        Kuolema oli tullut vuorokauden sisällä En ole koskaan kuullut tuollaisesta kuoleman alueesta kasvoissa. Alue kuulemma jotenkin painuu ja väri hieman muuttuu.


    • Anonyymi

      Ei tässä iässä ole enää tarvetta katumuspillerille.
      Ave Mariaa tai hitsi vieköötä silloin tällöin, kun joku mustahko muisto tulee mieleen.

      • Anonyymi

        Eli antaa mennä väliäkö sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli antaa mennä väliäkö sillä.

        Kyllä on väliä. Ei sitä vauhdin hurmaa enää tavoita eikä tarvitse. Minä ainakaan.


    • Anonyymi

      NO NIINHÄN SITÄ SANOTAA, VIRHEITÄ EI SAA TEHDÄ. Hölmöhän se on joka tekee virheitä ja hullu joka syyttää toista omista virheistään.

      • Anonyymi

        Onko virheetöntä ihmistä.


    • Anonyymi

      Huomasin 15 vuotta sitten suuren virheen elämässäni.

      Kun tuli lapsia, ostin upouusia autoja vaikka käytännössä ei ollut mitään tärkeitä ajoja. Molemmilla työmatkat alle 1 km, lasten kouluun 500m samoin kuin isoon kauppaan.
      Samoin upouuden matkailuauton ja sitten upouuden matkailuvaunun ja 6 metrisen veneen. Se on ollut kallista aikaa. Aina ajattelin , jos siinä käytetyssä laitteessa on jokin paha vika.

      Lapset ovat ostaneet samoja vehkeitä ja useasta ovat saaneet myydessä paremman hinnan.
      Esim yksi lapsi osti suomen halvimman 6 vuotiaan octavian, kolmosautoksi. Katseli ensi 3 kk ja sitten osti. Toivat jopa pihaa. Sai paremman hinnan kun 3,5 v. 60 000 km pitämisen jälkeen.



      Minulla halvemmaksi olisi tullut ajaa vanhalla mersulla ja olisi ollut kulku paljon laadukkaampaa ja turvallisempaa.

      Vedin jopa 770 kg 50 hv koneella olevalla autolla 700 kg vaunua 2 vuonna 2800 km. Silloin sain vaunusta myynnissä enemmän kuin maksoin. Maahantuoja oli tilannut 80 samanlaista vaunua ja olin ensimmäinen ostaja kun vaunut oli olleet myynnissä 5 viikkoa. Sain noin -40% alea tai enemmän .
      https://karavaanari.org/kuvat/1531307350.jpg

    • Anonyymi

      Monella naisella jotka eroneet tai leskiä iältä 55-70v. Elämä olisi laadukasta hyvää, jos eivät istuisi kaljalla bubit ja terveytään pilaisi tupakalla.Kun eläke rahat loppu ,istutan asukastalot,kerhot ymm. Kuin vaikeaa on masentaa.Aivan varmasti masentaa huono olo kun kaljaputkiki rahan loppumisen takia katkolla ja sätkinkään ei rahaa!terv.pääkaupuki alueelta.

    • Tehtyjen katuminen on turhaa, eihän voi olla mitenkään varma että asiat olisivat "paremmin" jos ei olisi tullut tehtyä niin kuin on tehnyt, enkä tarkoita esim. rikoksia, vaan erilaisia elämässä vastaa tulleita ns, valintoja ja päätöksiä.
      On totta että elämä on täynnä valintoja, mutta ovatko ne aina automaattisesti virheitä jos jossakin myöhemmässä vaiheessa tuntuu siltä että olisi ollut parempi tehdä/päättää/valita toisin?
      Tehtyjä enemmän minua voisi kaduttaa muutamat tekemättä jättämiset, niillä olisi saattanut olla ehkä suurikin vaikutus elämääni, mutta en ole jäänyt niitäkään juttuja haikailemaan elämä kun on hyvää näinkin, eikä todellakaan voi olla varma että toisin tekemällä olisi seurannut mitään parempaa.

    • Anonyymi

      Joskus käynyt mielessä, miksen mennyt treffeille.

      • Anonyymi

        Miksi satuin samaa tanssipaikkaan.


    • Anonyymi

      Ihmettelen ihmisiä, jotka sanovat, etteivät kadu mitään, hehän ovat silloin täydellisiä?! Kummallista kun ei ole koskaan vastaan tullut täydellistä ihmistä, ei peilistäkään :-)

      • Anonyymi

        Minä jopa ihailen hetiä jotka eivät kadu. Toinen osaa ottaa asian niin ettei murehdi eikä kadu. Koska turhaahan se on, mutta murehtija ja katuja eivät vain saa mieltään käännetyksi kun kalvavat tunteet tulevat, itse olen yksi niistä. Siksi olisi oppimista asennoitumisessa. Tuskin siitä on kysymys etteivät ole virheitä tehneet.


      • Anonyymi

        "Täydellisiä" ihmisiä, mietit. Mielestäni päinvastoin. Ihminen, joka ei kadu mitään ei kasva eikä kehity henkisesti.
        Sellaisen ihmisen miellän kylmäksi.


    • Anonyymi

      Katua voi mutta ei kannata jäädä maahan makaamaan, pitää osittain paikkansa katuminen on luonnollinen ominaisuus kukin käsittelee katumusta tavallaan.

      Esim. Saamelaisten ja valton välinen totuus- ja sovintoprosessi jossa valtio katuu tekemisiää, eli katumusta esiintyy monella taholla.
      Katumus inhimillistä joka puuttuu muilta eläimiltä.

      • Anonyymi

        Tärkein katumis- ja selvitysyö olisi yya:n ja kommunistien toiminnasta sodan jälkeen Tiitisen-listan avaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkein katumis- ja selvitysyö olisi yya:n ja kommunistien toiminnasta sodan jälkeen Tiitisen-listan avaaminen.

        Kyse oli henkiökohtainen ei poliittinen, tee aloitus siitä miksi kannatan keskustaa eikä kaduta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      140
      2321
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      395
      1949
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      30
      1840
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1250
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      102
      1133
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1129
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1063
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1017
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe