Lähtemisen vaikeus

Anonyymi

Olet ehkä useasti pohtinut, kuinka hyvä olisi elää vanhoilluslestadiolaisen yhteyden ulkopuolella. Mutta kun on lapsesta saakka ollut ja kasvanut tähän. Useimmat ystävät ja sukulaiset ovat uskovaisia. Mutta pitkään olet ehkä pohtinut, että tämä ei ole sinun paikkasi ja elämäsi.

Lähtemistä vaikeuttaa läheisten reaktiot ja mahdollisesti uskovaisten suunnalta tuleva painostus palaamaan.

Itse tein rehellisen listan opillisista epäkohdista, joita opetuksessa oli. Listasta tuli yllättävän pitkä. Kiinnitin huomiota, että epäilyä pidetään käytännössä syntinä. Miksikö? Siksi ettei kävisi, kuten minulle. Askeleet vievät pois. Pitäisi uskoa kaikki pohtimatta, onko se oikeasti raamatun mukaista. Ja eniten epäilin sitä, että olisimme ainoita oikeassa uskossa olevia. Sehän on kuin suoraan sielunvihollisen suusta. Itseriittoista kilvoittelemista.

Hyvistä nk. epäuskoisista (epäilyttävä termi todella) ystävistä oli mahdottoman paljon apua eroprosessissa.

Sitten vain jätin väliin seurakäynnin toisensa perään. Kohta joku kysyikin, että ei ole seuroissa näkynyt. Silloin oli jo helppo sanoa, että en käy enää seuroissa. Äkkiä viesti kulki ja kohta jo kutsuttiin keskustelemaan. Mihinkään en suostunut.

Ne sukulaiset, joille ratkaisuni ei kelvannut, jätin omaan arvoonsa. En minä heille elä, vaan itselleni.

Nyt on kaikki hyvin.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viisaasti tehty päätös. Uusi elämä aukeaa ja alkaa kantaan.

    • Anonyymi

      Elä sinä rakas veli yhtään eppäile. Saat uskoa kaikki eppäilykset anteeks Jeesuksemme nimessä ja sovintoveressä. Ei kannate mennä sinne, kussa epäuskovaiset ovat. Se on voi voi, jos maailmaan joutuu 😢

    • Anonyymi

      Mutta mukava kun kirjoitit !!
      Olisit käynyt ensin ry:llä sanomassa: "Jääkää hyvästi, te uskovaiset ! Se olsi ollut rehti teko !! Sinua joku kumminkin kaipaa !!

      • Anonyymi

        Varmasti jokainen kaipaaja voi olla yhteyksissä henkilökohtaisella tasolla edelleen, jos tahtoo. Miksi mennä yhdistykselle sen vuoksi?

        Tuo on vanha konsti viekoitella tai painostaa lähtijä takaisin.


      • Anonyymi

        Paremminkin:" jääkää hyvästi teidän tavalla uskovat". Lähtijähän voi olla edelleen uskovainen (vaikka ei todellakaan teidän mielestä), vaikka uskoisi eri tavalla. Ei uskovaisuus ole teidän yksinoikeus, vaikka niin ajattelette.


    • Anonyymi

      Hyvä ettet suostunut keskusteluihin joita voidaan myös nimittää hoitokokouksiksi. Niissä on pääasiassa narsisteja vastapuolella ja usein miehiä jotka ei esim. naisten oikeuksista juurikaan välitä. Ja oli hieno kirjoitelma, tuosta on monen helppo ottaa mallia

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katkeran ihimisen puhetta tuossa! Jumalan lapsi ei asioita noin näje. Tarkotuksen hakusta mustamaalausta! Näitä rakkikoiria on viime aikoina ollu kasvava määrä joka puolella haukkumassa, joka on todella surullista. Raamatussa kuitenkin todetaan, että lopun aikoina tullee julmia susia, jotka eivät laumaansa säästä!! He tekevät kaikkensa, jotta uskovaisten välinen rakkaus saisi särkyä. Mutta kuten Jeesus on luvannut, hän on meidän seurana maailman loppuun saakka. Me saamme uskossa turvata edelleen Jumalaan, vaikka kuinka rakkikoirat haukkuu ympärillämme!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkeran ihimisen puhetta tuossa! Jumalan lapsi ei asioita noin näje. Tarkotuksen hakusta mustamaalausta! Näitä rakkikoiria on viime aikoina ollu kasvava määrä joka puolella haukkumassa, joka on todella surullista. Raamatussa kuitenkin todetaan, että lopun aikoina tullee julmia susia, jotka eivät laumaansa säästä!! He tekevät kaikkensa, jotta uskovaisten välinen rakkaus saisi särkyä. Mutta kuten Jeesus on luvannut, hän on meidän seurana maailman loppuun saakka. Me saamme uskossa turvata edelleen Jumalaan, vaikka kuinka rakkikoirat haukkuu ympärillämme!

        Susia ei pidä haukkua, viattomia luontokappaleita. Mutta kuvainnollisesti hoitikokouksissa oli juuri kuvailemasi kaltaisia ihmisiä hääräämässä. Ja he johdattivat koko yhteisön eksyksiin. Ja eksyksissä se on.

        Surullista että uskotte edelleen noin vankasti SRK:n opetukseen. Mutta samaa soopaa se on kuin silloinkin. Totuudessa ei pysytä. Virheitä ei myönnetä, vaan peitellään. Asioiden korjaushaluisia ihmisiä potkitaan päähän, jne. Kakkapuheita ja riitaisia ajatuksia verhotaan rakkauden teoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkeran ihimisen puhetta tuossa! Jumalan lapsi ei asioita noin näje. Tarkotuksen hakusta mustamaalausta! Näitä rakkikoiria on viime aikoina ollu kasvava määrä joka puolella haukkumassa, joka on todella surullista. Raamatussa kuitenkin todetaan, että lopun aikoina tullee julmia susia, jotka eivät laumaansa säästä!! He tekevät kaikkensa, jotta uskovaisten välinen rakkaus saisi särkyä. Mutta kuten Jeesus on luvannut, hän on meidän seurana maailman loppuun saakka. Me saamme uskossa turvata edelleen Jumalaan, vaikka kuinka rakkikoirat haukkuu ympärillämme!

        "Katkeran ihimisen puhetta tuossa!"

        Noinhan vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä on aina suhtauduttu hädässä olevaan lähimmäiseen. Kun hän liikkeen sisällä on tullut kaltoin kohdelluksi (etenkin jos hän on nainen), hänen ongelmiaan vähätellään. Sitten kun hänen ainut tie ulos vaikeuksista on tie ulos liikkeestä, hänen päälleen syljetään.


    • Anonyymi

      Kuka nyt Jumalan valtakunnasta tahtoisi lähteä pois? Kuka muka haluaisi vaihtaa iankaikkisen taivasosan iankaikkiseen helvetin vaivaan?

      • Anonyymi

        Eikö olekin yllättävää. Mutta niin moni lähtee. Varmasti pitkän pohdinnan jälkeen. Ehkä vanhoillislestadiolaisuus sääntöineen , kieltoineen ja SRK-oppeineen ei ole se ratkaisu.


      • Anonyymi

        Samaa itekki ihmetelly. Taivaan kunnia on kuulkaa monin verroin ihanampi paikka, ku ikuinen helvetti, jossa joutuu itkemään ja kiristelemään hampaita. Helvetti on sitä paitsi todella kaamea paikka. Taivaassa on vain pelkkää auvoa ja iloa. Sinnehän me tahdomme!


      • Anonyymi

        Jakautunut kahtia tämä miten koetaan ja tunnetaan tämä Jumalan valtakunta.
        Osa kokee ja tuntee olevansa ihanassa armon valtakunnassa missä on hyvä ja turvallinen olla ja osa on kokenut ja tuntenut asian just päinvastoin.
        Mistä tämä johtuu?
        Onko nämä väitteet ihanasta armon valtakunnasta vaan pelkkää illuusiota oman mielikuvituksen tuotteita?


      • Anonyymi

        Eihän sieltä ole pakko lähteä edes pois kun sinne helvettiin voi joutua ja niin monelle myös käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa itekki ihmetelly. Taivaan kunnia on kuulkaa monin verroin ihanampi paikka, ku ikuinen helvetti, jossa joutuu itkemään ja kiristelemään hampaita. Helvetti on sitä paitsi todella kaamea paikka. Taivaassa on vain pelkkää auvoa ja iloa. Sinnehän me tahdomme!

        Ookkonä käyny ku tiiät? Vai luotatko niiden puhheisiin jokka on käyny? Taivaassa ja helevetissä.

        Se on kulkee se ihmenen sellanen olento, että alituiseen yrittää suurentaa sitä laumaansa ja joukkoansa, johonka kuuluu. Ja jokkainen poislähtijä harmittaa suuresti.

        Kyllä minäkin taivaaseen rupean uskomaan heti, kun joku sen olemassaolon todistaa. Tähän saakka ne on olleet höpöjuttuja, jotta ihmiset pelkäisivät lähteä laumasta pois. Ja ne jotka joukkoa johtavat, puhuvat aina parhain sanankääntein tavoitteensa saavuttaakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookkonä käyny ku tiiät? Vai luotatko niiden puhheisiin jokka on käyny? Taivaassa ja helevetissä.

        Se on kulkee se ihmenen sellanen olento, että alituiseen yrittää suurentaa sitä laumaansa ja joukkoansa, johonka kuuluu. Ja jokkainen poislähtijä harmittaa suuresti.

        Kyllä minäkin taivaaseen rupean uskomaan heti, kun joku sen olemassaolon todistaa. Tähän saakka ne on olleet höpöjuttuja, jotta ihmiset pelkäisivät lähteä laumasta pois. Ja ne jotka joukkoa johtavat, puhuvat aina parhain sanankääntein tavoitteensa saavuttaakseen.

        """"
        Kyllä minäkin taivaaseen rupean uskomaan heti, kun joku sen olemassaolon todistaa.
        """"

        Umpityhmä olet. Ja sielunvihollisen pettämä.

        "Heillä on Mooses ja profeetat. Uskokoot niitä."

        Sinä pienessä mielessäsi asetat ehtoja.


      • Totta.
        Lue ensin tämä Jumalan Valtakunnasta; ILm 21;1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Minkä kokoien se sitten on; se on Pyramidi ja kaikki muu on tuhottu, joten sinne ei mene kukaan.

        Hes 38; 5 Mutta viittätuhatta leveä maa, mikä jää yli kahdenkymmenenviiden tuhannen sivusta, on kaupungin yhteisomaisuutta asumuksia ja avointa tilaa varten; ja kaupunki olkoon sen keskellä.
        16 Ja nämä olkoot sen mitat: pohjoispuoli neljätuhatta viisisataa, eteläpuoli neljätuhatta viisisataa, itäpuoli neljätuhatta viisisataa ja länsipuoli neljätuhatta viisisataa.
        17 Ja kaupungilla olkoon avoin tila: pohjoiseen päin kaksisataa viisikymmentä, etelään päin kaksisataa viisikymmentä, itään päin kaksisataa viisikymmentä ja länteen päin kaksisataa viisikymmentä.
        18 Mutta niin pitkälti kuin jää yli pyhän antimaan viereltä, kymmenentuhatta itään päin ja kymmenentuhatta länteen päin, se olkoon pyhän antimaan vierellä, ja sen sato tulkoon leiväksi kaupungin työmiehille;

        Helvettiä ei vielä ole, mutta valmiina ottamaan Jeesuksettomat sinne.

        Mikset lue Ramattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """"
        Kyllä minäkin taivaaseen rupean uskomaan heti, kun joku sen olemassaolon todistaa.
        """"

        Umpityhmä olet. Ja sielunvihollisen pettämä.

        "Heillä on Mooses ja profeetat. Uskokoot niitä."

        Sinä pienessä mielessäsi asetat ehtoja.

        Hoitomiehet opettivat.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Totta.
        Lue ensin tämä Jumalan Valtakunnasta; ILm 21;1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Minkä kokoien se sitten on; se on Pyramidi ja kaikki muu on tuhottu, joten sinne ei mene kukaan.

        Hes 38; 5 Mutta viittätuhatta leveä maa, mikä jää yli kahdenkymmenenviiden tuhannen sivusta, on kaupungin yhteisomaisuutta asumuksia ja avointa tilaa varten; ja kaupunki olkoon sen keskellä.
        16 Ja nämä olkoot sen mitat: pohjoispuoli neljätuhatta viisisataa, eteläpuoli neljätuhatta viisisataa, itäpuoli neljätuhatta viisisataa ja länsipuoli neljätuhatta viisisataa.
        17 Ja kaupungilla olkoon avoin tila: pohjoiseen päin kaksisataa viisikymmentä, etelään päin kaksisataa viisikymmentä, itään päin kaksisataa viisikymmentä ja länteen päin kaksisataa viisikymmentä.
        18 Mutta niin pitkälti kuin jää yli pyhän antimaan viereltä, kymmenentuhatta itään päin ja kymmenentuhatta länteen päin, se olkoon pyhän antimaan vierellä, ja sen sato tulkoon leiväksi kaupungin työmiehille;

        Helvettiä ei vielä ole, mutta valmiina ottamaan Jeesuksettomat sinne.

        Mikset lue Ramattua.

        Käytetään nyt Jeesuksen käyttämää nimeä eli kadotus helvetin sijasta. Mark 16:16.
        Se helvetti on pelkkä mytologiassa käytetty pelote.
        w.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Totta.
        Lue ensin tämä Jumalan Valtakunnasta; ILm 21;1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

        Minkä kokoien se sitten on; se on Pyramidi ja kaikki muu on tuhottu, joten sinne ei mene kukaan.

        Hes 38; 5 Mutta viittätuhatta leveä maa, mikä jää yli kahdenkymmenenviiden tuhannen sivusta, on kaupungin yhteisomaisuutta asumuksia ja avointa tilaa varten; ja kaupunki olkoon sen keskellä.
        16 Ja nämä olkoot sen mitat: pohjoispuoli neljätuhatta viisisataa, eteläpuoli neljätuhatta viisisataa, itäpuoli neljätuhatta viisisataa ja länsipuoli neljätuhatta viisisataa.
        17 Ja kaupungilla olkoon avoin tila: pohjoiseen päin kaksisataa viisikymmentä, etelään päin kaksisataa viisikymmentä, itään päin kaksisataa viisikymmentä ja länteen päin kaksisataa viisikymmentä.
        18 Mutta niin pitkälti kuin jää yli pyhän antimaan viereltä, kymmenentuhatta itään päin ja kymmenentuhatta länteen päin, se olkoon pyhän antimaan vierellä, ja sen sato tulkoon leiväksi kaupungin työmiehille;

        Helvettiä ei vielä ole, mutta valmiina ottamaan Jeesuksettomat sinne.

        Mikset lue Ramattua.

        "Mikset lue Ramattua"

        Riittää että te luette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """"
        Kyllä minäkin taivaaseen rupean uskomaan heti, kun joku sen olemassaolon todistaa.
        """"

        Umpityhmä olet. Ja sielunvihollisen pettämä.

        "Heillä on Mooses ja profeetat. Uskokoot niitä."

        Sinä pienessä mielessäsi asetat ehtoja.

        "Umpityhmä olet. Ja sielunvihollisen pettämä."

        Ethän nyt vain pelkää, että uskosi horjuu ja sinulle käy samalla tavalla? Kun noin rakkaudella hoidat.


    • Anonyymi

      On ollut kirous syntyä vl-perheeseen. Pois lähteminen oli vaikeaa mutta helpottavaa.

      • Anonyymi

        Ei hellariperheessäkään kehumista ole.


      • Anonyymi

        Pois lähteminen oli todellakin helpottavaa. Elämäni ehdottomasti paras ratkaisu. Nyt on aivan ihanaa.

        Mutta ristiriitaisin tuntein palaan aina välillä tälle palstalle lukemaan, kuinka me pois lähteneet olemme pimeitä ja katkeria . Ristiriitaista siksi, että tiedän hyvin tarkkaan, mitä heidän lauseittensa takana on. Noin minäkin silloin aikoinaan reagoin pois lähteneisiin.

        Toisaalta uskominen ilmiönä on tavattoman mielenkiintoinen ja näitä keskusteluja on mukava lukea. Mikä aiheuttaa sen, että ihminen pysyy tuollaisessa liikkeessä? Siihen ei liene vain yhtä selitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pois lähteminen oli todellakin helpottavaa. Elämäni ehdottomasti paras ratkaisu. Nyt on aivan ihanaa.

        Mutta ristiriitaisin tuntein palaan aina välillä tälle palstalle lukemaan, kuinka me pois lähteneet olemme pimeitä ja katkeria . Ristiriitaista siksi, että tiedän hyvin tarkkaan, mitä heidän lauseittensa takana on. Noin minäkin silloin aikoinaan reagoin pois lähteneisiin.

        Toisaalta uskominen ilmiönä on tavattoman mielenkiintoinen ja näitä keskusteluja on mukava lukea. Mikä aiheuttaa sen, että ihminen pysyy tuollaisessa liikkeessä? Siihen ei liene vain yhtä selitystä.

        Siihen on vain yksi vastaus. Liikkeseen kuuluvat eivät tunne totuutta, ei Raamatun sanaa eikä etenkään Jeesusta. Heille saa opettaa mitä lystää ja kontrolli pitää huolen että ihmiset uskovat mitä heille on sepustettu.


    • Anonyymi

      Kuulutpa mihin hyvänsä uskonnolliseen liikkeeseen niin jokaisessa on epäraamatullisuutta. Siksipä Jeesuksen seuraaja ei kuulu mihinkään vaan uskoo suoraan Hänen sanaa ja opetusta. Samanmieliset kokoontuvat rukoilemaan ja kiittämään Jumalaa kuten alkuseurakunta.
      w

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe