Mitä ikääntyminen tekee rinnoille

Anonyymi

Mitä ikääntyminen tekee rinnoille? Tällaisia muutoksia tapahtuu 20-, 30- ja 40-vuotiaana
Ikääntyminen muuttaa rintojen ulkonäköä ja koostumusta merkittävästi. Näistä seikoista se johtuu.

Rintojen muoto, koko ja kudos muuttuvat iän myötä. Rinnat eivät koskaan ole niin sanotusti valmiit, sillä niiden ulkonäkö muuttuu jatkuvasti vuosien karttuessa.

Omien rintojen ja niissä tapahtuvien muutosten tunteminen on tärkeää, jotta mahdollisesti pahanlaatuiset muutokset huomaa aikaisessa vaiheessa. Kaikki kyhmymäiset muutokset eivät kuitenkaan ole vaarallisia, vaan jo nuorella iällä rintoihin voi ilmaantua hyvänlaatuisia kyhmyjä.

Rintojen omatarkkailuun kuuluu kaksi vaihetta: katselu ja tunnustelu. Tarkkaile rintojasi säännöllisesti. Esimerkiksi Tunne rintasi ry opastaa, miten omatarkkailu tehdään.

LUE MYÖSSaippuoitu rinta voi paljastaa monta ikävää salaisuutta – näin tulkitset näkyä peilissä
Parikymppisenä
Rintojen koko voi vaihdella nuorella iällä monesta syystä. Painonnousu tai laihtuminen usein vaikuttaa rintojen kokoon, sillä rinnat ovat osittain rasvakudosta. On kuitenkin yksilöllistä, miten painon muutokset vaikuttavat rintoihin.

Kuukautiskierron eri vaiheista seuraavat hormonitasojen muutokset voivat saada aikaan rintojen turvotusta ja arkuutta. Oireita on usein eniten juuri ennen kuukautisten alkamista.

Osalla parikymppisistä naisista ilmenee fibrokystisiä muutoksia. Rintojen sidekudos ei ole jakautunut tasaisesti, vaan toisessa tai molemmissa rinnoissa tuntuu siellä täällä kiinteitä kyhmyjä.

Nuorella naisella rintakyhmy on lähes aina hyvänlaatuinen, mutta myös karsinooma ja muut harvinaiset syövät saattavat aiheuttaa kyhmyn. Hyvänlaatuiseen muutokseen viittaa sileänä, liikkuvana tuntuva kyhmy. Jos ennen kuukautisia rinnassa on aristusta ja kyhmymäinen alue, kannattaa rinnat tutkia uudelleen kuukautisten jälkeen.

Kyhmyjä kannattaa näyttää lääkärille, jos ne mietityttävät. Tutkimuksissa pyritään poissulkemaan kasvaimen mahdollisuus, tarvittaessa mammografia- tai ultraäänikuvauksen tai kummankin avulla.

Kolmekymppisenä
30-vuotiailla rinnat säilyttävät vielä kiinteytensä korkeiden estrogeenitasojen vuoksi.

Raskaus taas vaikuttaa rintoihin merkittävästi. Jo aivan raskauden alusta istukan ja aivolisäkkeen hormonit valmistavat rintoja maidontuottoon ja imetykseen.


Rinnat kasvavat, sillä ensin verenkierto niissä lisääntyy ja myöhemmin rauhaskudos kasvaa ja niihin kertyy rasvaa. Nännipihan läpimitta kasvaa, väri tummuu ja sen rauhaset alkavat erittää talia ihon suojaksi.

Lastensaannin ja siihen liittyvien painonmuutosten myötä rintojen iho voi venyä.

Nelikymppisenä
Nelikymppisillä rinnoissa alkaa tapahtua aiempaa huomattavampia muutoksia, kun vaihdevuosien alkamisen myötä munasarjojen hormonitoiminta alkaa heikentyä. Suurimmalla osalla menopaussi ajoittuu 45–55 ikävuoden väliin.

Estrogeenin vähenemisen seurauksena rinnat pienenevät ja muuttuvat veltommiksi. Rasvakudoksen osuus rinnasta kasvaa ja rauhaskudoksen osuus vähenee. Mitä suuremmat rinnat ovat, sitä suurempi muutos yleensä on.

Rinnoista löytyneiden pahanlaatuisten kasvaimien osuus lisääntyy 40. ikävuoden jälkeen selvästi. Tyypillinen rintasyöpään viittaava löydös rinnassa on kiinteä, aristamaton, ympäristöön kiinnittynyt kyhmy.

Vaihdevuosien jälkeen
Vuosien mittaan rintojen ulkonäössä tapahtuu vielä joitakin muutoksia. Rintojen väli voi kasvaa suuremmaksi ja nännipiha tyypillisesti kutistuu lähes olemattomiin.

Iän karttuessa riski sairastua rintasyöpään kasvaa merkittävästi. Rintasyövän seulontaan eli mammografia-tutkimukseen kutsutaan 50-69 -vuotiaat naiset noin kahden vuoden välein.

Kaikkiaan rintasyöpään sairastuu Suomessa vuosittain noin 5000 naista. Heistä runsas puolet on seulontaikäisiä eli 50-69-vuotiaita.

Lähteet: Womens Health Mag, Duodecim, Terveyskirjasto 1, Terveyskirjasto 2, Healthline, Syöpärekisteri, NHS

Juttu on julkaistu alun perin elokuussa 2021.

76

1666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ”Rintaliivien hankkiminen isoille rinnoille on hyvin kallista. Löydän sopivia liivejä yhdestä kaupasta ja ne maksavat halvimmillaan 80 euroa. Korkeakauluksiset paidat eivät istu millään ja usein tuunaan siksi paitoja, eli ostan isomman koon ja pienennän paitaa vyötäröstä.

      Isorintaisena paitojen kaula-aukot voivat olla vahingossa avaria. Isoja rintoja on vaikeaa peittää. Olen töissä vanhustenhoidossa. Opiskeluaikana pukeuduin naisten työpaitaan ja vanha mies kävi käsiksi rintoihini. Sen jälkeen olen ollut töissä aina miesten paidassa.

      Tykkään siitä, että minulla on isot rinnat, sillä ne ovat mielestäni naiselliset. Murrosikäisenä olin poikatyttö ja yritin peitellä rintojani, mutta täytettyäni 20 aloin hyväksyä kroppani aiempaa paremmin.

      Ihmisten suhtautuminen isoihin rintoihin vaihtelee. Sukuni naisilla on isot rinnat ja jotkut sukulaiset ovat sanoneet, että menisit pienennysleikkaukseen, ettei tulisi selkä- ja niskakipuja. Olen kuitenkin treenannut yläkroppani vahvaksi salilla ja käytän mahdollisimman tukevia rintaliivejä juuri siksi, ettei selkäkipuja tulisi.

      Naisten rinnat saavat kyllä yleisesti ihan liikaa huomiota. Ihmisestä pitäisi huomata muutakin kuin rinnat! Muutama kaverini on hyvin epävarma rinnoistaan ja jotkut kaverit ovat rintoihinsa hyvin tyytyväisiä. Moni pohtii sitä, millaisia paitoja valitsee ja kuinka paljon näyttää paljasta pintaa.”

      Olen ollut aina pienirintainen, eivätkä edes neljä raskautta ole muuttaneet merkittävästi kuppikokoani. Raskausaikana rintani olivat vähän muhkeammat, mutta kuppikoko pysyi samana. Rintani ovat ruokkineet neljä lasta ja ne ovat osa naiseuttani. Vaikka rintojen koko on vaatimaton, ovat ne silti osa minua ja sitä, mitä olen tänä päivänä.

      Riippuu päivästä, olenko tyytyväinen rintoihini. 12 vuotta sitten olin varannut jo leikkauskonsultaation rintaimplantteja varten, mutta valitsin käyttää rahani uuden ammatin opiskeluun. Syksyllä 2008 lähdin opiskelemaan unelma-ammattiini kosmetologiksi. Olen erittäin tyytyväinen päätökseeni.

      Olen aina kokenut olevani nainen isolla N:llä, vaikka minulla ei ole isoja rintoja. Voi olla, että olen joku päivä eri mieltä, mutta nyt koen, että oma henkinen ja fyysinen hyvinvointini on minulle tärkeämpää kuin se, mitä muut ajattelevat ja olenko ulkopuolisille ok.
      Katukuvassa näkyy paljon naisia, jotka ovat ottaneet silikoni-implantit ja jos he kokevat olevansa sen ansiosta kokonaisia, se on minusta hienoa. Sosiaalinen media tuo naisille tosi paljon paineita varsinkin nyt fitness-villityksessä.

      Pienet rinnat erottavat minut myönteisesti massasta. Toivon, että ihmiset muistavat minut muustakin kuin ulkonäöstäni. Tärkeintä on oppia rakastamaan itseään ulkoisista ominaisuuksista huolimatta ja luottaa siihen, että henkiset vahvuudet ovat tärkeämmät kuin mikään ulkoinen asia.

      Rinnat eivät tee naista vaan naiseuteen kuuluu muutakin. Nainen voi olla ulkoisesti mitä vain ja silti nainen. Ei ole väliä, oletko iso vai pieni, iso- vai pienirintainen, pitkä vai lyhyttukkainen.”
      Nykyään pidän omista rinnoistani, vaikka niissä onkin omat vikansa. Ne roikkuvat ja niissä on arpia, mutta rintani ovat myös ihanat, muodokkaat ja mikä minulle tärkeintä, luomut. Olen tyytyväinen rintoihini, koska ne ovat juuri sopivat kehooni ja miellyttävät itseäni.

      En ole ollut aina sinut rintojeni kanssa ja olen pitänyt niitä rumina. Olen kuitenkin oppinut hyväksymään ne sellaisena kuin ne ovat ja rakastamaan rintojani ja kehoani.

      Tuntuu siltä, että isoihin rintoihin suhtaudutaan joko tuomitsevasti tai myönteisesti. Jos isorintaisena on avonaisessa paidassa, muut ehkä ajattelevat, että rintoja voi tuijottaa, kun ne kerta ovat esillä, tai sitten saa tuomitsevia katseita.

      Mielestäni rinnat ovat melko tärkeä osa naista. Rinnat saavat minut tuntemaan itsesi naiselliseksi, vaikkakin pystyisin elämään ilman rintoja, eikä se vaikuttaisi naiseuteeni. Ne nyt sattuvat kulkemaan mukana. Kaikki tissit ovat ihania!”

      • Anonyymi

        Naiset seksikkäämpiä ilman rintsikoita 😛


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset seksikkäämpiä ilman rintsikoita 😛

        Todellakin ovat


      • Anonyymi

        Rinnoista se kaikki lähtee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset seksikkäämpiä ilman rintsikoita 😛

        Varsinkin silikoni rintaiset👍😛😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset seksikkäämpiä ilman rintsikoita 😛

        Onneksi monella terhakkaat silikonirinnat 😛😍🤩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset seksikkäämpiä ilman rintsikoita 😛

        Varsinkin jos vartalo kunnossa ja silikoni rinnat🤩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rinnoista se kaikki lähtee

        Kyllä näinkin on


      • Anonyymi

        Korkeakauluksiset paidat eivät istu


    • Anonyymi

      Tecken til om en qvinna är kränkt

      Sen selvittämiseksi, onko nainen säilyttänyt neitsyytensä vai onko hänet maattu, "on tarpeellista tietää hävyn tila ja laatu."

      Tässä luvussa Linné palaa vielä keskenmenoihin. Hän mainitsee, että ne tapahtuvat tavallisesti 3. kuukaudella ja niitä aiheuttavat pelko, viha, suru, liika verekkyys, samoin kuin esim. ratsastaminen, tanssiminen, hyppiminen, juokseminen ja kaatuminen. Usein ruumis itsessään on siihen taipuvainen, jolloin keskenmeno tapahtuu ilman vähäisintäkään syytä. Keskenmenon merkkejä ovat, että nainen tuntee kipua selässä ja vatsassa, ja että hän saa synnytyspolttoja ja hänestä alkaa vuotaa verta.

      • Anonyymi

        Taipuvainen kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taipuvainen kyllä

        Mahdollisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taipuvainen kyllä

        Suunnassa kuin suunnassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taipuvainen kyllä

        Nurmeksessa paljon ihania pieni rintaisia naisia😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmeksessa paljon ihania pieni rintaisia naisia😍

        Kylpylällä niitä näkee😍❤


      • Anonyymi

        Voi olla myös


      • Anonyymi

        Tilat taattu on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnassa kuin suunnassa

        Nuo kaikki tuotteet ovat itse samanlaisia


    • Anonyymi

      Pieni rintaiset hoikat naiset on myös todella seksikkäitä

      • Anonyymi

        Ihania


      • Anonyymi

        Ja petoja sängyssä 😛


      • Anonyymi

        Pieni on kaunista😘


      • Anonyymi

        😘❤🤗🤩 ihanaa


      • Anonyymi

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku

        Nätisti nöpöttää paidan läpi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku

        Upea näky sellaiset


      • Anonyymi

        Laadut kohdillaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku

        Juuri niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku

        Roikkuu, roikkuu,niistä tulee sellaiset lätkät. Teinipoika vinkuaa. Meil päin sanotaan: siitä puhe, mistä puute. Miettikääs poijjaat niitä pilejänne ja "kassejanne". Kahtokee nyt tarkkaan, kin olette 15vee, sitten 50vee, jos mahan edestä näette edes varpaitanne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkevat ryhdikkäästi läpi elämän ja ei roiku

        Ryhdikästä liikettä


    • Anonyymi

      Kyllä. Älkää pienirintaiset naiset hävetkö itseänne. Jos on hyvä muoto ja riittää täyttämään käden, jotta saa hyvän otteen, pieni koko ei haittaa. Sirot ja pienirintaiset voivat olla oikein mielekkäitä. Isot riipputissit oksettavampia mitä on olemassa.

      • Anonyymi

        Sulla taitaa aivot riippua kiveksissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla taitaa aivot riippua kiveksissä?

        Näin on, ja ne kutiaa toisinaan pahasti, oisko sa-tiaisia!


      • Anonyymi

        Totta


    • Anonyymi

      Roikkuvat rinnat veltot ei kiihoita yhtään vaan pienet sirot rinnat ja terhakkaat nännit

      • Anonyymi

        Totta


      • Anonyymi

        Näin on


      • Anonyymi

        Fitnes pimut hottia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fitnes pimut hottia

        omatarkkailuun kuuluu kaksi vaihetta


    • Anonyymi

      Mukavasti paukkuvat poskilla roiskeläpät…

    • Anonyymi

      Hoikat kapea lanteiset pieni rintaiset naiset on seksikkäitä

      • Anonyymi

        Samaa mieltä


      • Anonyymi

        😛🤤👍Sinäpä sen sanoit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😛🤤👍Sinäpä sen sanoit

        Eipä mitään


      • Anonyymi

        Parasta kauneutta


      • Anonyymi

        Parhaita joka tavalla


      • Anonyymi

        Terhakkaat ja pienet rinnat ovat pop ja haluttavat kiihoittavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terhakkaat ja pienet rinnat ovat pop ja haluttavat kiihoittavat

        Terhakas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaita joka tavalla

        Osalla parikymppisistä naisista ilmenee fibrokystisiä muutoksia


    • Anonyymi

      Jos ei tiedä roukkuuko ne rinnat vai, siihen on hyvä halpa testi, joka on tosi helppo tehdä vaikka kotona.
      Laittaa lyijykynät rintojen alle ja hyppää ilmaan.

      • Anonyymi

        Joko saa tulla alas. Lapset tarviaa kyniään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko saa tulla alas. Lapset tarviaa kyniään.

        Ei saa, pysy ilmassasa!


    • Anonyymi

      Tupakointi vaikuttaa haitallisesti terveyteen, mutta myös rintojen terhakkuuteen. Tupakointi heikentää ja ikäännyttää ihoa, sillä se heikentää ihon pintaverenkiertoa ja sitä kautta aineenvaihduntaa. Ihon ikääntyessä myös rinnat ikääntyvät – ja alkavat herkästi roikkua.

      Tupakointi myös heikentää rinnan ligamenttia, runsaskollageenista sidekudosta, joka kannattelee rintoja.

    • Anonyymi

      Nopea painonpudotus tai painonnousu heikentävät rintakudosta, mikä voi helposti aiheuttaa rintojen roikkumista.

    • Anonyymi

      Pitää paikkansa

    • Anonyymi

      Kun tissit räpsähtävät roikkumaan

      • Anonyymi

        Ei hyvä ei jatkoon


    • Anonyymi

      Kiinteät sirot terhakkaat parhaat

      • Anonyymi

        Nepä on just


      • Anonyymi

        Silikoni rintaiset kuumia


    • Anonyymi

      Pienet rinnat pilaavat kropan vain jos lihavalla on sellaiset, ei muuten.

    • Anonyymi

      Kimmosat kun kirkonkellot.

      • Anonyymi

        niissä tapahtuvien muutosten


    • Anonyymi

      Hoikat fitness vartaloiset naiset joilla silarit ovat todella kuumia ja seksikkäitä 🤤😍😛🤩

    • Anonyymi

      Nurmeksessa ei ole montaa timmiä hyvävartaloista naista

    • Anonyymi

      No minä olen!

      T Savotan Sanna

      • Anonyymi

        Savotan sanalla on postilaatikkomaha🥰


    • Anonyymi

      Hyvässä kunnossa olevat naiset aina miellyttäviä ja kiinnostattavia joilla ei läskiä tai selluliittiä vartalossaan

    • Anonyymi

      Aika usealla naisella on upeat rintojen muodot seksikästä ❤

      • Anonyymi

        Nurmeksessa miehillä isot tissit, alkoholi lihottanut ja sotkenut hormonitoiminnan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmeksessa miehillä isot tissit, alkoholi lihottanut ja sotkenut hormonitoiminnan!

        Näinkö on en ole huomannu


    • Anonyymi

      Painovoima tekee tehtävänsä rinnoille, samoin kuin miesten kiveksille.

      • Anonyymi

        ALLE kolmekymppinen mies aiheutti kauhua Joensuun Niinivaaran alueella huhtikuisena viikonloppuna viime vuonna.

        Mies ahdisteli kolmea naista seksuaalisesti ja sai teoistaan liki kahden vuoden ehdottoman vankeustuomion.

        Ensin miehen uhriksi valikoitui koiraansa kevyen liikenteen väylällä yöllä ulkoiluttanut nainen. Mies vaati naista ”hoitelemaan hänet”.

        TEHOSTEENSA uhkaukseksi mies piti kädessään ruiskua ja sai naisen tyydyttämään häntä kädellä. Nainen onnistui pakenemaan paikalta, kun ohikulkija tuli sattumalta paikalle.

        Pian tämän jälkeen mies ahdisteli toista naista erään kerrostalon hississä. Siellä mies ahdisti naisen nurkkaan ja yritti saada tämän kädet housujensa sisään. Nainen onnistui kuitenkin riuhtaisemaan kätensä irti ja pakenemaan paikalta.


    • Anonyymi

      Olen ampunut pinpillä kananmunia 9 metriä lentää kananmuna kaaressa osuu työttömän otsaan työtön nuolee nälkäisenä roiskeet ja syö kuoretkin.

      • Anonyymi

        Koiraansa ulkoiluttanut nainen joutui kokemaan kauhua Joensuussa
        Nainen joutui kammottavan seksuaalirikoksen uhriksi.


      • Anonyymi

        SEURAAVAN vuorokauden puolella mies ahdisteli vielä kolmatta, metsäpolulla lenkkeilemässä ollutta naista. Mies oli ottanut naista olkavarsista kiinni ja yritti viedä tämän metsään seksuaalisia tarkoituksia varten. Nainen laittoi kuitenkin kampoihin ja onnistui pakenemaan.

        Mies syyllistyi seksuaaliseen kajoamiseen, kahteen sen yritykseen sekä kymmeneen muuhun vähäisempään rikokseen. Oikeus tuomitsi miehen 1 vuoden ja 7 kuukauden ehdottomaan vankeuteen.

        Mies joutuu myös maksamaan naisille erinäisiä korvauksia. Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden perjantaina antama tuomio ei ole lainvoimainen.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe