Tietoa kaasuista

Anonyymi

Lukiotason tietoa kaasuista.

Peda net:
"Kasvihuoneilmiötä aiheuttavia kaasuja sanotaan kasvihuonekaasuiksi. Tärkeimmät kasvihuonekaasut ovat vesi (H2O), hiilidioksidi (CO2), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O) ja otsoni (O3). Kasvihuonekaasuja eivät ole kuivan ilmakehän yleisimmät kaasut typpi (N2), happi (O2) ja argon (Ar).

Typpimolekyyli voi värähdellä vain sidoksensa suuntaisesti. Vaikka sidos venyisi tai puristuisi kuinka, molekyyli pysyy poolittomana. Koska värähtely ei siis muuta typpimolekyylin dipoliluonnetta, typpi ei pysty ottamaan tehokkaasti vastaan infrapunasäteilyä. Typpi ei siten ole kasvihuonekaasu."

90

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vain pieni osa lämmöstä lähtee maan pinnasta säteilemällä. Haihtumalla lähtee suurin osa lämmöstä ja sitten johtumalla sekä kuljettumalla .Kaikki ilmakehän kaasut sitovat itseensä lämpöä ja kuljettavat sitä.

      • Anonyymi

        "Vain pieni osa lämmöstä lähtee maan pinnasta säteilemällä."

        Mikä helvatan lässyttäjä palstalle on taas ilmestynyt?

        Maan ja meren pinnasta lähtevästä lämmöstä 80 % (390 W/m2) lähtee säteilemällä.

        https://www.co2-raportti.fi/?page=ilmastonmuutos


    • Anonyymi

      Miksi ilman typpi on saman lämpöistä kuin muutkin ilmakehän kaasut. Mistä se saa lämpöä, jos ei pysty vastaanottamaan säteilyä?

      • Anonyymi

        Kuten edellä on kerrottu, johtumalla ja kujettumalla.


    • Anonyymi

      Kun vain ilmakehän kasvihuonekaasut pystyvät vastaanottamaan lämpösäteilyä ja säteilemään sitä eteenpäin niin millä tavoin kaikki muut ilmakehän kaasut eli typpi, happi ja argon saavat lämpönsä.

      • Anonyymi

        Pääosin maaperästä johtumalla. Osa Auringon säteilystä absorboituu ilamakehään ja osa heijastuu pois, mutta n. 70 % menee maan lämmittämiseen.
        Jos Auringon SM säteily absorboituisi tehokkaasti ilmaan, pitäisi ilmakehän yläosien lämpötilan olla korkea, koska säteilyä tulee sinne eniten ja lämmitettävä kaasu on harvaa ja siten helposti lämpenevää. Näin ei kuitenkan ole, vaan ilmakehä on pääsääntöisesti alaosaltaan lämpimin.
        Maasta säteilee pitkäaaltoista IR säteilyä, joka absorboituu kasvihuonekaasuihin. Nämä kokevat törmäyksiä muihin ilmakehän kaasuihin ja luovuttavat siten kineettistä energiaa ennen kuin emittoivat fotonin ulospäin satunnaiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääosin maaperästä johtumalla. Osa Auringon säteilystä absorboituu ilamakehään ja osa heijastuu pois, mutta n. 70 % menee maan lämmittämiseen.
        Jos Auringon SM säteily absorboituisi tehokkaasti ilmaan, pitäisi ilmakehän yläosien lämpötilan olla korkea, koska säteilyä tulee sinne eniten ja lämmitettävä kaasu on harvaa ja siten helposti lämpenevää. Näin ei kuitenkan ole, vaan ilmakehä on pääsääntöisesti alaosaltaan lämpimin.
        Maasta säteilee pitkäaaltoista IR säteilyä, joka absorboituu kasvihuonekaasuihin. Nämä kokevat törmäyksiä muihin ilmakehän kaasuihin ja luovuttavat siten kineettistä energiaa ennen kuin emittoivat fotonin ulospäin satunnaiseen suuntaan.

        Kun hiilidioksidia on vain n. 400 ppm niin kuinka moneen muuhun kaasumolekyyliin ehtii yksi hiilidoksidimolekyyli törmätä ennen kuin se säteilee energian pois ja mikä on sen lämmitysteho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun hiilidioksidia on vain n. 400 ppm niin kuinka moneen muuhun kaasumolekyyliin ehtii yksi hiilidoksidimolekyyli törmätä ennen kuin se säteilee energian pois ja mikä on sen lämmitysteho.

        Keskimäärin suunnilleen kahteentuhanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimäärin suunnilleen kahteentuhanteen.

        Todellisuus on kyllä jotain 12 törmäystä. Ei sillä CO2 molekyylillä ole siipiä eikä kykyä lentää, vaikka kuinka niin kuvittelisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus on kyllä jotain 12 törmäystä. Ei sillä CO2 molekyylillä ole siipiä eikä kykyä lentää, vaikka kuinka niin kuvittelisit.

        Molekyylien keskimääräinen liike on Maxwellin keskimääräisen jakautumalain mukaan sama kuin äänennopeus kyseisessä kaasussa. CO2 molekyylillä ei ole siipiä, mutta liikenopeus on varsin suuri ja kaasussa on suuruusluokkaa 10 ^22 molekyyliä kuutiosenttimetrissä.

        Sinulla on varmaan osoittaa tieteellistä tukea väitteellesi 12 törmäyksestä. Itse asiassa törmäysmäärä on keskimäärin 2000 - 2500 kaasun tiheydestä riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimäärin suunnilleen kahteentuhanteen.

        Jos tuo pitäisikin paikkansa niin paljonko se yksi hiilidioksidimolekyyli lämmittäisi niitä kahtatuhatta muuta molekyyliä kun lähtölämpötila niillä on lähes sama. Pitää vielä ottaa huomioon, että sitä yhtä hiilidioksidimolekyyliä kohden on ilmakehässä 25 000 muuta molekyyliä, joten yli 20 000 jää ilman törmäystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo pitäisikin paikkansa niin paljonko se yksi hiilidioksidimolekyyli lämmittäisi niitä kahtatuhatta muuta molekyyliä kun lähtölämpötila niillä on lähes sama. Pitää vielä ottaa huomioon, että sitä yhtä hiilidioksidimolekyyliä kohden on ilmakehässä 25 000 muuta molekyyliä, joten yli 20 000 jää ilman törmäystä.

        Lämmityksen eu tarvitse olla iso, kun se on jatkuvaa. Kuvitteletko tosiaan tietäväsi asian paremmin kuin tuhannet alaa tutkineet tohtoritason tutkijat?


    • Anonyymi

      Kyllä lukioikäisellä nyt pitäsi jo olla sen verran järki päässä. että tajuaan tuon tarinan olevan satua. Jos ei sitä järkeä ole, niin kyllä sitä ilmastoahdistusta tulee riittämään, mutta omapahan on syy.

      Minä pilkkusen epäilin tuota satua jo silloin, kun sen ensimmäisen kerran luin yli 50 vuotta sitten. Kuitenkin aloin asiaa tarkemmin tutkia vasta 4-5 vuotta sitten. Siinä kyllä sitten on paljastunut aika moni muukin menneisyyden tarina saduksi.

      Kaikkia niitä kuitenkin opetetaan edelleen siellä lukiossa mukamas tieteellisenä totuutena. Se on todella huolestuttavaa. Sairaanhoito-oppilaitoksessa korostettiin, että se mitä opetetaan, voi tulevaisuudessa muuttua.

      Sitä pitäisi korostaa kaikessa tieteen opetuksessa. Täytyy erottaa toisistaan tieteelliset teoriat ja varmat tieteelliset totuudet. Muuten tieteestä tulee täysin väärä käsitys. Minulle ei pääsyt syntymään sitä väärää käsitystä.

      Niinpä olen ottanut aina heti vastaan uuden tiedon, jota lääketieteessä on tullut todella paljon minun koulutukseni jälkeen. Yhtälailla olen ottanut vastaan uuden tiedon, jota olen saanut ilmakehän toiminnasta.

      Oppikirjoissa on jopa satoja vuosia vanhaa tietoa, jonka joku on jo todistanut vääräksi. Kyllä tuon ilmastotarinankin on monet oppineet todistaneet vääräksi. Minä olen seurannut heitä. He on paljon korkeammin oppineita kuin lukiolaiset.

      • Anonyymi

        Tuo on tutkittua kaasujen fysiikkaa, luulottelet sinä mitä luulottelet.

        "Sitä pitäisi korostaa kaikessa tieteen opetuksessa. Täytyy erottaa toisistaan tieteelliset teoriat ja varmat tieteelliset totuudet. Muuten tieteestä tulee täysin väärä käsitys. "

        Sinulla on tieteestä väärä käsitys. Tieteessä ei ole varmoja totuuksia. Teoria on tieteellisen metodin korkein aste. Se on paras olemassa oleva selitys ilmiölle tai ilmiöryhmälle, eikä synonyymi arvaukselle, kuten sitä arkikielessä käytetään.

        Oppikirjoissa ei ole vääräksi todistettua tietoa. Jos mielestäsi on, niin kiireeti reklamaatio opetushallitukselle.
        Lukiotason luonnontieteen oppikirjat ovat sisältönsä puolesta moneen kertaan varmennettua perustietoa. Lääketiede on eri asia kuin fysiikka, koska lääketieteessä ei voida mitään mallintaa matemaattisen tarkasti biologisen olion kompleksisuudesta johtuen. Jokainen ihminen reagoi lääkkeeseen hieman eri tavoin, mutta typpimolekyyli on typpimolekyyli ja samoissa olosuhteissa reaktio on aina sama.

        Olet seurannut yhtä tekniikan tohtoria, joka on yhdessä blogissaan esittänyt oman asiantuntijuutensa ulkopuolelta väitteitä, jotka on ammuttu alas. Hänellä ei ole ainuttakaan julkaistua tutkimusta ilmastotieteen alalta, eikä hän ole sen yhden blogikirjoituksensa jälkeen juurikaan ilmastotieteeseen kantaa ottanut.
        Hänkin varmasti allekirjoittaisi aloituksen faktat. Ne kun ovat fyysikoille yleisesti tunnettua tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tutkittua kaasujen fysiikkaa, luulottelet sinä mitä luulottelet.

        "Sitä pitäisi korostaa kaikessa tieteen opetuksessa. Täytyy erottaa toisistaan tieteelliset teoriat ja varmat tieteelliset totuudet. Muuten tieteestä tulee täysin väärä käsitys. "

        Sinulla on tieteestä väärä käsitys. Tieteessä ei ole varmoja totuuksia. Teoria on tieteellisen metodin korkein aste. Se on paras olemassa oleva selitys ilmiölle tai ilmiöryhmälle, eikä synonyymi arvaukselle, kuten sitä arkikielessä käytetään.

        Oppikirjoissa ei ole vääräksi todistettua tietoa. Jos mielestäsi on, niin kiireeti reklamaatio opetushallitukselle.
        Lukiotason luonnontieteen oppikirjat ovat sisältönsä puolesta moneen kertaan varmennettua perustietoa. Lääketiede on eri asia kuin fysiikka, koska lääketieteessä ei voida mitään mallintaa matemaattisen tarkasti biologisen olion kompleksisuudesta johtuen. Jokainen ihminen reagoi lääkkeeseen hieman eri tavoin, mutta typpimolekyyli on typpimolekyyli ja samoissa olosuhteissa reaktio on aina sama.

        Olet seurannut yhtä tekniikan tohtoria, joka on yhdessä blogissaan esittänyt oman asiantuntijuutensa ulkopuolelta väitteitä, jotka on ammuttu alas. Hänellä ei ole ainuttakaan julkaistua tutkimusta ilmastotieteen alalta, eikä hän ole sen yhden blogikirjoituksensa jälkeen juurikaan ilmastotieteeseen kantaa ottanut.
        Hänkin varmasti allekirjoittaisi aloituksen faktat. Ne kun ovat fyysikoille yleisesti tunnettua tietoa.

        Tuohan se on nykyajan vitsaus. Ymmärretään väärinpäin, mikä tieteessä on arvokasta ja mikä vähempiarvoista. Etkö sinun mielestäsi ole mitään arvoa sellaisilla tietellisillä totuuksilla, jotka on miljoonia kertoja vertaisarvioitu.

        Kovin kummallinen on käsityksesi tieteestä. Tuo se kuitenkin tuntuu olevan tieteeseen perehtymättämillä maallikoilla yleinen käsitys nykyään.

        Tohtori kyllä pitää teorioita kaikista epävarmimpana tietona, joka täytyy ensin mallintaa ja testata laboratoriossa ennenkuin sitä voin käytännössä hyödyntää. Hän on sentään väitellyt tohtoriksi, ja tehnyt tieteellistä tutkimusta yli 40 vuotta.

        Kummallinen on tuokin harhakuva, että ihmisellä voi olla asiantuntijuutta vain yhdeltä alalta. Onkohan sinulla yhdeltäkään alalta. Vaikka minä olen lääkintävahtimestari ja erittäin moniammatillinen metallimies, niin kyllä minä jotakin tiedän myös lentämisestä.

        En toki kuvittele olevani lentämisen täydellinen asiatuntija. Olen kuitenkin seurannut lentoturmatutkinta sarjaa. Opin suuressa osassa niistä onnettomuuksista arvioimaan mikä siinä meni pieleen. Kyllä ihminen voi oppia kaikesta mikä kiinnostaa.

        Ilmastosta ja ilmakehän toiminnasta olen ollut kiinnostunut jo yli 50 vuotta, joten tietoa on kertynyt aika paljon. Kyllä siinä on 50 vuoden aikana tippunut roskikseen aika paljon vanhaa epämääräistä teoriatietoa.

        Se mitä todellisessa elämässä tapahtuu on varmasti totta. Siitä todellisuudesta minulla on erittäin monipuolinen kokemus. Kun panee sen ja teoriat vastakkain, niin teoriat häviää. Vähintäänkin ne pystyy vahvasti kyseenalaistamaan.

        Voi ajatella, että hyvin suurella todennäköisyydellä tämä tai tuo ei ole totta, koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu todellisessa elämässä. Niin minä ajattelen esim. siitä teoriasta, joka väittää, että lämpö on molekyylien värähtelyä.

        Se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu, kun ilma nesteytetään. Siitä poistetaan lämpöenergia, joka siihen on absorboitunut elikkä sitoutunut. Litrasta ilmaa tulee todella pieni tippa nestettä. Sitten se muuttui jälleen ilmaksi, kun se lämpeni huoneilmassa

        Näin sellaisen tapahtuvan amerikkalaisessa tiedeohjelmassa. Olisin saman voinut tehdä myös työpaikallani. Ilmastotieteen vanha teorian mukaan tuollainen muodonmuutos on täysin mahdoton. Minä uskon kuitenkin siihen, mitä todellisessa elämässä tapahtuu. Lukiolaisille taas opetetaan monenlaista pötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan se on nykyajan vitsaus. Ymmärretään väärinpäin, mikä tieteessä on arvokasta ja mikä vähempiarvoista. Etkö sinun mielestäsi ole mitään arvoa sellaisilla tietellisillä totuuksilla, jotka on miljoonia kertoja vertaisarvioitu.

        Kovin kummallinen on käsityksesi tieteestä. Tuo se kuitenkin tuntuu olevan tieteeseen perehtymättämillä maallikoilla yleinen käsitys nykyään.

        Tohtori kyllä pitää teorioita kaikista epävarmimpana tietona, joka täytyy ensin mallintaa ja testata laboratoriossa ennenkuin sitä voin käytännössä hyödyntää. Hän on sentään väitellyt tohtoriksi, ja tehnyt tieteellistä tutkimusta yli 40 vuotta.

        Kummallinen on tuokin harhakuva, että ihmisellä voi olla asiantuntijuutta vain yhdeltä alalta. Onkohan sinulla yhdeltäkään alalta. Vaikka minä olen lääkintävahtimestari ja erittäin moniammatillinen metallimies, niin kyllä minä jotakin tiedän myös lentämisestä.

        En toki kuvittele olevani lentämisen täydellinen asiatuntija. Olen kuitenkin seurannut lentoturmatutkinta sarjaa. Opin suuressa osassa niistä onnettomuuksista arvioimaan mikä siinä meni pieleen. Kyllä ihminen voi oppia kaikesta mikä kiinnostaa.

        Ilmastosta ja ilmakehän toiminnasta olen ollut kiinnostunut jo yli 50 vuotta, joten tietoa on kertynyt aika paljon. Kyllä siinä on 50 vuoden aikana tippunut roskikseen aika paljon vanhaa epämääräistä teoriatietoa.

        Se mitä todellisessa elämässä tapahtuu on varmasti totta. Siitä todellisuudesta minulla on erittäin monipuolinen kokemus. Kun panee sen ja teoriat vastakkain, niin teoriat häviää. Vähintäänkin ne pystyy vahvasti kyseenalaistamaan.

        Voi ajatella, että hyvin suurella todennäköisyydellä tämä tai tuo ei ole totta, koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu todellisessa elämässä. Niin minä ajattelen esim. siitä teoriasta, joka väittää, että lämpö on molekyylien värähtelyä.

        Se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu, kun ilma nesteytetään. Siitä poistetaan lämpöenergia, joka siihen on absorboitunut elikkä sitoutunut. Litrasta ilmaa tulee todella pieni tippa nestettä. Sitten se muuttui jälleen ilmaksi, kun se lämpeni huoneilmassa

        Näin sellaisen tapahtuvan amerikkalaisessa tiedeohjelmassa. Olisin saman voinut tehdä myös työpaikallani. Ilmastotieteen vanha teorian mukaan tuollainen muodonmuutos on täysin mahdoton. Minä uskon kuitenkin siihen, mitä todellisessa elämässä tapahtuu. Lukiolaisille taas opetetaan monenlaista pötyä.

        "Tohtori kyllä pitää teorioita kaikista epävarmimpana tietona..."

        Älä jaksa. Maailman kenties eniten testattu ja varmennettu teoria erityinen suhteellisuusteoria on yhä vain teoria. Ehkä kaikkein eniten ja monipuolisimmin tutkittu evoluutioteoria on yhä teoria. Vaikka miten varmennettaisiin, niin tiede puhuu teorioista. Kirjoittelet omia kuvitelmiasi muka totuuksina. Minulla on sentään nimi parissa tieteellisessä tutkimuksessa.

        Eikä tieteellisiä totuuksia vertaisarvioida ainakaan miljoonia kertoja. Vertaisarviointi koskee vain yksittäisiä tutkimuspapereita. Veratisarvioinneilla pyritään varmentamaan tutkimuksen laatua enne julkaisua.

        Vaikka ihminen olisi yhdellä alalla kuinka pätevä tutkija tahansa, niin hänellä ei ole tieteellistä kompetenssia lausua oman alansa ulkopuolelta. Sinun käsityksesi tietämisestä on ilmeisesti sitä, että on katsonut telkkarista dokumentin tai lentoturvatutkintaa.

        Jo 1800 luvulla osattiin mallintaa kaasun nesteytymistä. Se johtuu nimen omaan siitä, ettei lämpöliikkeen energia (eli lämpö) riitä voittamaan atoimien välisiä koheesiovoimia, jolloin kaasu nesteytyy. Kenenkään ilmastotieteen tutkijan mukaan kaasun nesteytymien ei ole ollut mahdotonta ainakaan pariinsataan vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan se on nykyajan vitsaus. Ymmärretään väärinpäin, mikä tieteessä on arvokasta ja mikä vähempiarvoista. Etkö sinun mielestäsi ole mitään arvoa sellaisilla tietellisillä totuuksilla, jotka on miljoonia kertoja vertaisarvioitu.

        Kovin kummallinen on käsityksesi tieteestä. Tuo se kuitenkin tuntuu olevan tieteeseen perehtymättämillä maallikoilla yleinen käsitys nykyään.

        Tohtori kyllä pitää teorioita kaikista epävarmimpana tietona, joka täytyy ensin mallintaa ja testata laboratoriossa ennenkuin sitä voin käytännössä hyödyntää. Hän on sentään väitellyt tohtoriksi, ja tehnyt tieteellistä tutkimusta yli 40 vuotta.

        Kummallinen on tuokin harhakuva, että ihmisellä voi olla asiantuntijuutta vain yhdeltä alalta. Onkohan sinulla yhdeltäkään alalta. Vaikka minä olen lääkintävahtimestari ja erittäin moniammatillinen metallimies, niin kyllä minä jotakin tiedän myös lentämisestä.

        En toki kuvittele olevani lentämisen täydellinen asiatuntija. Olen kuitenkin seurannut lentoturmatutkinta sarjaa. Opin suuressa osassa niistä onnettomuuksista arvioimaan mikä siinä meni pieleen. Kyllä ihminen voi oppia kaikesta mikä kiinnostaa.

        Ilmastosta ja ilmakehän toiminnasta olen ollut kiinnostunut jo yli 50 vuotta, joten tietoa on kertynyt aika paljon. Kyllä siinä on 50 vuoden aikana tippunut roskikseen aika paljon vanhaa epämääräistä teoriatietoa.

        Se mitä todellisessa elämässä tapahtuu on varmasti totta. Siitä todellisuudesta minulla on erittäin monipuolinen kokemus. Kun panee sen ja teoriat vastakkain, niin teoriat häviää. Vähintäänkin ne pystyy vahvasti kyseenalaistamaan.

        Voi ajatella, että hyvin suurella todennäköisyydellä tämä tai tuo ei ole totta, koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu todellisessa elämässä. Niin minä ajattelen esim. siitä teoriasta, joka väittää, että lämpö on molekyylien värähtelyä.

        Se on ristiriidassa sen kanssa, mitä tapahtuu, kun ilma nesteytetään. Siitä poistetaan lämpöenergia, joka siihen on absorboitunut elikkä sitoutunut. Litrasta ilmaa tulee todella pieni tippa nestettä. Sitten se muuttui jälleen ilmaksi, kun se lämpeni huoneilmassa

        Näin sellaisen tapahtuvan amerikkalaisessa tiedeohjelmassa. Olisin saman voinut tehdä myös työpaikallani. Ilmastotieteen vanha teorian mukaan tuollainen muodonmuutos on täysin mahdoton. Minä uskon kuitenkin siihen, mitä todellisessa elämässä tapahtuu. Lukiolaisille taas opetetaan monenlaista pötyä.

        "Etkö sinun mielestäsi ole mitään arvoa sellaisilla tietellisillä totuuksilla, jotka on miljoonia kertoja vertaisarvioitu. "

        Et taida tietää, mitä termillä vertaisarvioitu tarkoitetaan.

        Jos mennään 1800 luvun kaasuteorioihin, ne on testattu varmasti kymmeniä miljoonia kertoja, koska niitä käytetään taulukkojen laskentapohjina kaikissa kaasulaitoksissa ympäri maailmaa ja joka paikassa, missä kaasujen käyttäytymistä pitää ymmärtää. On käytetty jo pitkälti toista sataa vuotta. Tuskin maailmasta löytyy montakaan fysiikan alaa, jota olisi testattu yhtä rutiininomaisesti yhtä paljon. Newtonin liikelait ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etkö sinun mielestäsi ole mitään arvoa sellaisilla tietellisillä totuuksilla, jotka on miljoonia kertoja vertaisarvioitu. "

        Et taida tietää, mitä termillä vertaisarvioitu tarkoitetaan.

        Jos mennään 1800 luvun kaasuteorioihin, ne on testattu varmasti kymmeniä miljoonia kertoja, koska niitä käytetään taulukkojen laskentapohjina kaikissa kaasulaitoksissa ympäri maailmaa ja joka paikassa, missä kaasujen käyttäytymistä pitää ymmärtää. On käytetty jo pitkälti toista sataa vuotta. Tuskin maailmasta löytyy montakaan fysiikan alaa, jota olisi testattu yhtä rutiininomaisesti yhtä paljon. Newtonin liikelait ehkä.

        Asia on juuri näin. Noita kaavoja on ollut aika testata ja aina ne ovat toimineet ( pätevyysalueesa rajoissa) juuri kuten kaavat kertovat.
        Ja sitten siitä nesteytyksestä. Seuraavassa linkissä näkyy Maxwellin diagrammissa nesteytymisraja. Ei tainnut sekään olla 1800 luvun tieteelle tuntematon.

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/VanderWaals_liquefazione_CO2.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri näin. Noita kaavoja on ollut aika testata ja aina ne ovat toimineet ( pätevyysalueesa rajoissa) juuri kuten kaavat kertovat.
        Ja sitten siitä nesteytyksestä. Seuraavassa linkissä näkyy Maxwellin diagrammissa nesteytymisraja. Ei tainnut sekään olla 1800 luvun tieteelle tuntematon.

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/VanderWaals_liquefazione_CO2.jpg

        Kuvasta jäi teksti pois.
        "Maxwellin teorian mukaisia isotermejä, joissa käyrän nouseva osa on korvattu vaakasuoralla osuudella. Tämän vasemmalla puolella aine on nesteenä. Esimerkkinä hiilidioksidi, jonka kriittinen lämpötila on 31 °C."


    • Anonyymi

      Vesi ei ole kaasu, tietääkseni.

      • Anonyymi

        Mitä ne aineen olomuodot taas olivatkaan?
        - Kiinteä.
        - Neste.
        - Kaasu.
        - Plasma.

        Jos vesi ei sinulle kelpaa, niin sanotaan sitten H2O.


    • Anonyymi

      Itse lämpenemisen todistelu ei ole enää kiinnostava asia. Lämpenemisen seuraukset ja niiden torjunta on nyt ajankohtaista.

      • Anonyymi

        Aivan. Ilmaston lämpenemistä ja ihmisen osuutta siihen ei kukaan vakavasti otettava tutkija ole enää 2000 luvulla kiistänyt. Valitettavasti poliitikkojen herääminen on tapahtunut vasta viime vuosina. Torjuntatoimenpiteet olisi voinut aloittaa viimeistään jo parikymmentä vuotta sitten, mikäli tieteeseen olisi luotettu.


      • Anonyymi

        Kyllä. Omatekoisten ilmastoasiantuntijoiden aika on todellakin ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Ilmaston lämpenemistä ja ihmisen osuutta siihen ei kukaan vakavasti otettava tutkija ole enää 2000 luvulla kiistänyt. Valitettavasti poliitikkojen herääminen on tapahtunut vasta viime vuosina. Torjuntatoimenpiteet olisi voinut aloittaa viimeistään jo parikymmentä vuotta sitten, mikäli tieteeseen olisi luotettu.

        On myönnettävä, että propagandistit ovat onnistuneet siinä, mihin ovat pyrkineet. Hirmuisella junttauksella on poliitikot saatu uskomaan AGW-teoriaan niin, että kaikki kauhumaalailu ilmastokatastrofilla pistää heihin refleksinomaisesti vipinää. Propagandalla on saatu aikaan massahysteriaa ja agressiivista liikehdintää ennenkin - tuhoisin seurauksin - mutta ilmastohysteria on maailmanlaajuisena ainutlaatuinen. Selityksenä on tietenkin uusi informaatioynpäristö, missä propaganda ja kuvitemat leviävät ja tunkeutuvat tehokkaasti ihmisten mieliin. Vain omaan järkeensä luottavat ovat sille immuuneja.


    • Anonyymi

      Nykyisellä päästönopeudella ilmakehän CO2-pitoisuus nousee 0.5 % vuosivauhtia. Tuosta seuraa, että lämpötila nousee 0.024 C vuosivauhtia. Siis luokkaa 2.5 C vuosisadassa. Siltä näyttää mittaustenkin mukaan.

      Irtiotto historiallisesta vaihtelusta tapahtui 80-luvun alun paikkeilla. Lämpötila seuraa CO2-pitoisuutta parin kolmen vuosikymmenen viiveellä. Jos päästöt lopetettaisiin nyt, niin lämpötila nousisi vielä muutaman vuosikymmenen eli ainakin 0.5 C verran.

      Voidaan pitää käytännössä varmana, että 1.5 C turvaraja ylitetään. Tämä saattaa laukaista uusia kerrannaisvaikutuksia, kuten hyvin tiedetään.

    • Anonyymi

      Vuodesta 1850 lähtien pallon kumulatiiviset CO2-päästöt ovat 2500 Gt. Nykyisellä päästövauhdilla 35 Gt/vuosi tuo vastaa 70 vuoden päästöjä. Nollasta lähtien ja lineaarisen kasvun oletuksella aika on kaksinkertainen eli noin 140 vuotta.

      Päästöt kasvavat edelleen ainakin 1 % vuosivauhtia. Arvioidaan, että kasvu jatkuu vielä ainakin 10 vuotta, kunnes huippu saavutetan (vrt. Gaussin käyrä) ja kulutus kääntyy laskuun varantojen hupenemisen takia. Huipun kohdalla arviolta vuonna 2030 kumulatiivinen päästö on noin 3000 Gt.

      • Anonyymi

        Tuo 300 Gt on turvarajana pidettyä 1.5 C lämpenemistä vastaava päästö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 300 Gt on turvarajana pidettyä 1.5 C lämpenemistä vastaava päästö.

        Pahus, tietenkin 3000 Gt.


      • Anonyymi

        Kiinan presidentti Xi Jinping on sanonut Kiinan pyrkivän siihen, että maan hiilidioksidipäästöt saavuttaisivat huippunsa vuoteen 2030 mennessä.


      • Anonyymi

        Vaikutus mitätön? Taitavat asiantuntijat olla aivan eri mieltä. Nykyinen CO2 tason n. 50 %:n lisäys on nostanut globaalia keskilämpötilaa jo asteella ja vuosisadan loppuun ennuste on 2,7 - 4 astetta, riippuen päästöjen vähentämisestä.

        Normaali CO2 taso riittää kasveille. Sitä ei tarvitse yhtään nostaa fossiililla polttoaineilla. Nopea ilmaston lämpeneminen aiheuttaa ekokatsatofeja laajoilla alueilla.

        Ps. Jo Paracelcus tiesi, että määrä tekee myrkyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutus mitätön? Taitavat asiantuntijat olla aivan eri mieltä. Nykyinen CO2 tason n. 50 %:n lisäys on nostanut globaalia keskilämpötilaa jo asteella ja vuosisadan loppuun ennuste on 2,7 - 4 astetta, riippuen päästöjen vähentämisestä.

        Normaali CO2 taso riittää kasveille. Sitä ei tarvitse yhtään nostaa fossiililla polttoaineilla. Nopea ilmaston lämpeneminen aiheuttaa ekokatsatofeja laajoilla alueilla.

        Ps. Jo Paracelcus tiesi, että määrä tekee myrkyn.

        IItse itsensä asiantuntijoiksi nimittäneet voivat olla ihan mitä tahansa mieltä. Al Goresta voi ottaa mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IItse itsensä asiantuntijoiksi nimittäneet voivat olla ihan mitä tahansa mieltä. Al Goresta voi ottaa mallia.

        Alle 97 % :n Gaussin käyrällä ÄO:n perusteella olevien mielipiteet voi jättää ihan omaan arvoonsa-


      • Anonyymi

        Myrkyllisestä tasosta ei ole kyse, vaan siitä, mitä se tekee ilmastolle. Oletko oikeasti noin pihalla ilmastonmuutoksesta, vai onko tarkoituksesi vain trollata.

        Ok. Mennään sitten samalle linjalle.
        Jos suljetussa tilass on paljon ihmisiä, niin vaikka CO2 ei lisäännykään ihmisen kannalta haitalliselle tasolle, niin heidän aiheuttamansa nenäkuorma lisää tilan lämmön nopeasti epämiellyttävän korkealle, jos lisälämpöä ei poisteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinan presidentti Xi Jinping on sanonut Kiinan pyrkivän siihen, että maan hiilidioksidipäästöt saavuttaisivat huippunsa vuoteen 2030 mennessä.

        Se on lyhyt aika, jos ne sen jälkeen lähtevät ripeästi laskemaan. Valtavan maan energiainfran muuttaminen ja samaan aikaan ( länsimaihin menevän rihkaman) tuotannon ylläpito ei ole helppo rasti edes Kiinalle.


    • Anonyymi

      "Vain pieni osa lämmöstä lähtee maan pinnasta säteilemällä.
      Haihtumalla lähtee suurin osa lämmöstä ja sitten johtumalla sekä kuljettumalla ."

      Miten tapahtuu se suurin osa lämmön lähtemisestä joka ei ole näitä vähäisiä osia eli säteily, johtuminen ja kuljettaminen - vaan haihtuminen?
      Haihtuminen tarkoittaa nesteen, yleensä veden muuttumista kaasuksi ja siirtymistä ympäröivään tilaan. Toisin kuin kiehumista, haihtumista voi tapahtua kaikissa lämpötiloissa. Haihtumista kuvaa suure haihdunta.
      Mutta miten tapahtuu lämmön haihdunta?

      • Anonyymi

        Koko Maan pinnan säteilyenergiasta 84 % eli 66–79 kcal/cm2/v menee haihduttamiseen. Merissä haihduttamiseen menee 90 %, mutta maalla vain 54 %


    • Anonyymi

      " Kasvihuoneilmiötä aiheuttavia kaasuja sanotaan kasvihuonekaasuiksi."

      Ei nyt sentään !

      Kaikki kaasut aiheuttavat 'kasvihuoneilmiötä', eli estävät lämmön siirtymää suoraan pinnalta avaruuteen.
      Kasvuhuonekaasuiksi on ruvettu nimittämään vain kaasuja, jotka absorboivat tietyn taajuusalueen SM säteilyä.
      Nimi on tarkoitushakuisesti nimetty tiettyä tarkoitusta silmällä pitäen, mitään erityistä lämmitys -, tai kasvihuonevaikutusta muihin ilmakehän kaasuihin verrattuna niillä ei ole.

      • Anonyymi

        Älä viitsi valehdella. Ilmakehän yleisimmät kaasut typpi ja happi eivät absorboi pitkäaaltoista lämpösäteilyä. Sen sijaan CO2:lla on useita absorbtiopiikkejä IR alueella.
        Nyt tuli jo niin paksua tuubaa, että alta pois.


    • Anonyymi

      Tästä samasta aiheesta on käyty monia keskusteluita ilman että kukaan olisi niiden vuoksi muuttanut asioista mielipiteitään. Jos tarkoituksena oli APH:n valistaminen niin sitäkin on tällä tavalla kokeiltu moneen kertaan. Lopputulos on ollut aina sama.

      Itsekin olen tuota muutamaan kertaan yrittänyt lopputuloksen ollessa aina sama. Kun muisti on kirjoitussuojattu niin siihen ei enää saa uutta tietoa siirrettyä.

      Mikäli aihe jotakuta kiinnostaa niin tässä on muutaman viestin pituinen vastaus, jossa on avattu kaasujen ominaisuuksia lämmön ja lämpösäteilyn kannalta katsottuna:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15441227/energian-siirtyminen-lamposateilyn-avulla#comment-98118186

      Viesteissä on myös mainittu ne netistä kenen tahansa ladattavissa olevat lähdeteokset, joista tiedot ovat peräisin.

      Kun tämä kuitenkin liittyy aiheeseen niin laitan tästä keskustelusta maininnan tuon edellä mainitsemani ketjun perään.

      • Anonyymi

        Vedäs nyt välillä henkeä, ei tämä niin kauhea asia ole, että täytyisi omia aikaisempia höpinöitään olla jatkuvasti nostamassa esille.

        Tämä ilmastoasia on jotenkin nyrjähtänyt joidenkin friikkien kinasteluksi, tai osaamisensa esittelyksi, unohtaen että valtaosa lämmöstä alailmakehässä siirtyy muuten kuin säröilemällä, joten säteilyteorioista jauhaminen ei vaikuta kovin tulokselliselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedäs nyt välillä henkeä, ei tämä niin kauhea asia ole, että täytyisi omia aikaisempia höpinöitään olla jatkuvasti nostamassa esille.

        Tämä ilmastoasia on jotenkin nyrjähtänyt joidenkin friikkien kinasteluksi, tai osaamisensa esittelyksi, unohtaen että valtaosa lämmöstä alailmakehässä siirtyy muuten kuin säröilemällä, joten säteilyteorioista jauhaminen ei vaikuta kovin tulokselliselta.

        Jos saamasi vastaus ei sinua kiinnosta tai miellytä niin tässäkään keskustelussa kukaan ei pakota sinua sitä lukemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedäs nyt välillä henkeä, ei tämä niin kauhea asia ole, että täytyisi omia aikaisempia höpinöitään olla jatkuvasti nostamassa esille.

        Tämä ilmastoasia on jotenkin nyrjähtänyt joidenkin friikkien kinasteluksi, tai osaamisensa esittelyksi, unohtaen että valtaosa lämmöstä alailmakehässä siirtyy muuten kuin säröilemällä, joten säteilyteorioista jauhaminen ei vaikuta kovin tulokselliselta.

        Vaan kun maapallolta siirtyy avaruuteen tuskin wattiakaan muuten kuin säteilemällä. Avaruudessa ei tapahdu johtumista eikä lämmön kulkeutumista, mikäli häviäväb pientä hiukkassäteilyä ei huomioida.
        Ilmakehässä tapahtuva lämmön siirtyminen ei taas vaikuta maapallon globaaliin nettovirtaukseen mitenkään.
        Samalla kun lisääntyvä CO2 on lämmittänyt alempaa ilmakehää, on satelliittimittauksissa todettu stratosfäärin jäähtyneen.

        Säteily on maapallon lämpenemisen kannalta A ja O. Säätillihin vaikuttavat pääasiassa muut lämmön siirtymistavat.


      • Anonyymi

        Linkissä oli erittäin hyvä selostus aloituksen aiheesta. Kannattaa kaikkien asiasta aidosti kiinnostuneiden lukea.

        Mutta jos vastaanotin on tukossa, niin se on tukossa. Ne muutama harva, jotka täällä väittelevät ilmastonmuutosta vastaan, tuskin tulevat tuostakaan selostuksesta hukkua hurskaammiksi. Periaatteet jotenkin tuntevalle selitys on valaiseva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkissä oli erittäin hyvä selostus aloituksen aiheesta. Kannattaa kaikkien asiasta aidosti kiinnostuneiden lukea.

        Mutta jos vastaanotin on tukossa, niin se on tukossa. Ne muutama harva, jotka täällä väittelevät ilmastonmuutosta vastaan, tuskin tulevat tuostakaan selostuksesta hukkua hurskaammiksi. Periaatteet jotenkin tuntevalle selitys on valaiseva.

        Joku valitti 11.11.2021 00:48 vanhojen höpinöiden esiin nostamisesta. Jos tuon linkin höpinä olisi denialisteinkin kohdalla sisäistetty, niin 90 % kommenteista olisi jäänyt kirjoittamatta.

        Valittaja osoitti kommenttinsa jatkossa, ettei ymmärrä edes perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku valitti 11.11.2021 00:48 vanhojen höpinöiden esiin nostamisesta. Jos tuon linkin höpinä olisi denialisteinkin kohdalla sisäistetty, niin 90 % kommenteista olisi jäänyt kirjoittamatta.

        Valittaja osoitti kommenttinsa jatkossa, ettei ymmärrä edes perusteita.

        Jos alarmistit tajuaisivat että ehkä-kenties-mahdollisesti-ennustetaan-jos-tiede ei ole mitään tiedettä, niin monet turhanaikaiset aloitukset olisvat jääneet tekemättä ja turhanaikaiset viestit kirjoittamatta.
        Tosin aika turhaa on toivoa että alarmistit joskus tajuaisivat jotain jostain tieteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku valitti 11.11.2021 00:48 vanhojen höpinöiden esiin nostamisesta. Jos tuon linkin höpinä olisi denialisteinkin kohdalla sisäistetty, niin 90 % kommenteista olisi jäänyt kirjoittamatta.

        Valittaja osoitti kommenttinsa jatkossa, ettei ymmärrä edes perusteita.

        Valittaja ymmärtääkseni kohdisti ärtymyksensä kyseisen linkin kirjoittajan tavalle nostaa oma juttunsa toistuvasti esiin, ilmeisesti rakkaudestaan omaan tekstiinsä.
        Tekstin sisällöstä ei kai ollut edes mainintaa, mutta keskimäärin joka toinen kuukausi v.sta 2018 lähtien on jo APH .n tapaista tautologiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valittaja ymmärtääkseni kohdisti ärtymyksensä kyseisen linkin kirjoittajan tavalle nostaa oma juttunsa toistuvasti esiin, ilmeisesti rakkaudestaan omaan tekstiinsä.
        Tekstin sisällöstä ei kai ollut edes mainintaa, mutta keskimäärin joka toinen kuukausi v.sta 2018 lähtien on jo APH .n tapaista tautologiaa.

        Varmaan ikävää, että samoja vanhoja vääräksi osoitettuja väitteitä ei enää voi käyttää uskottavasti trollaamiseen kun asia on jo kertaalleen kirjallisuusviitteineen käsitelty lävitse ja siihen vanhaan vastaukseen on näin helppo viitata. Ymmärrän hyvin asiaan liittyvän ärtymyksen.

        Varaudu ärtymään jatkossakin jos yrität samaa uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos alarmistit tajuaisivat että ehkä-kenties-mahdollisesti-ennustetaan-jos-tiede ei ole mitään tiedettä, niin monet turhanaikaiset aloitukset olisvat jääneet tekemättä ja turhanaikaiset viestit kirjoittamatta.
        Tosin aika turhaa on toivoa että alarmistit joskus tajuaisivat jotain jostain tieteestä.

        Et ymmärrä tietestä enempää kuin sika talouspolitiikasta arvoisa 97%. Tieteeseen kuuluu aina kriittisyys myös omia tuloksia kohtaan. Siksi tutkijan ja lahkolaissaarnaajasi julistus poikkeavat toisistaan. Tutkija käyttää termiä "todennäköisesti" kun maallikko pitäisi asiaa jo varmana ja seurakuntapastorisi puhuisi absoluuttisesta totuudesta.

        Higgsin bosonin kohdalla tiedotettiin, että on löydetty Higgsin jokin bosonin kaltainen alkeishiukkanen, kun varmuus Higgsin bosonista oli jo 99,999 %.

        Olen hyvin harvoin lukenut tutkimuspaperia uudesta aiheesta, jonka loppukaneettina ei olisi ollut "asia vaatii varmistuakseen vielä lisää tutkimista". Skeptismi on tieteen metodiin sisään rakennettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä tietestä enempää kuin sika talouspolitiikasta arvoisa 97%. Tieteeseen kuuluu aina kriittisyys myös omia tuloksia kohtaan. Siksi tutkijan ja lahkolaissaarnaajasi julistus poikkeavat toisistaan. Tutkija käyttää termiä "todennäköisesti" kun maallikko pitäisi asiaa jo varmana ja seurakuntapastorisi puhuisi absoluuttisesta totuudesta.

        Higgsin bosonin kohdalla tiedotettiin, että on löydetty Higgsin jokin bosonin kaltainen alkeishiukkanen, kun varmuus Higgsin bosonista oli jo 99,999 %.

        Olen hyvin harvoin lukenut tutkimuspaperia uudesta aiheesta, jonka loppukaneettina ei olisi ollut "asia vaatii varmistuakseen vielä lisää tutkimista". Skeptismi on tieteen metodiin sisään rakennettu.

        Lähdet virheellisestä oletuksesta sen osalta, että 97%silkkaapsskaa olisi kiinnostunut keskustelun aiheesta. Aihe on hänelle toisarvoinen. Palstasadistilla on tavoitteenaan oman (sekssuaalisen) tyydytyksensä saaminen huomiosta ja erityisesti siitä, että hän kokee päässeensä kommentillaan satuttamaan toista keskustelijaa. Kun täällä on hiljaista hän harrastaa samaa muilla tiedekategorian palstoilla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Peda.net kuulostaa paikalta missä pedafiilit tapaavat.

      • Anonyymi

        Pedafiili on kai pedagogiikkaa rakastava.


    • Anonyymi

      "Vain pieni osa lämmöstä lähtee maan pinnasta säteilemällä.
      Haihtumalla lähtee suurin osa lämmöstä ja sitten johtumalla sekä kuljettumalla ."
      ???
      -Käytännössä kaikki lämpö maan pinnalta lähtee säteilemällä.
      "Säteily on maapallon lämpenemisen kannalta A ja O. Säätillihin vaikuttavat pääasiassa muut lämmön siirtymistavat."
      -Näin on.
      Kun säteilyä tulee ja lähtee yhtä paljon niin kokonaisuudessa lämpötila ei nouse eikä laske. Paikallisesti ja ajoittain säätila ja ilmastokin vaihtelee tasapainoaseman kahta puolen erilaisista häiriötekijöistä johtuen ollen välillä lämpimämpi ja välillä kymempi.
      Kaikkiaan tilanne on melko vakaa ellei auringon säteily muutu.

      • Anonyymi

        "Käytännössä kaikki lämpö maan pinnalta lähtee säteilemällä."
        Satujen keksiminen on tärkeää. Jatka samalla linjalla.


      • Anonyymi

        Auringon säteily on jopa vähän heikentynyt samaan aikaan kun globaali lämpeneminen on kiihtynyt. Säteilyä tulee vähän enemmän kuin sitä lähtee, koska CO2 pitoisuus on lisääntynyt n. 50 %. Maapallo lämpenee ja juurisyy on ihmisen ilmaan tupruttama CO2. Tutkijoilla ei ole asiasta mitään epäselvyyttä. Ei ole ollut yli kahteenkymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käytännössä kaikki lämpö maan pinnalta lähtee säteilemällä."
        Satujen keksiminen on tärkeää. Jatka samalla linjalla.

        Käytännössä kaikki lämpö maapallolta lähtee säteilemällä. Jos ilmakehä päästää säteiltehoa maahan enemmän kuin sitä säteilee avaruuteen, pallomme lämpenee. Näin nyt on parhaillaan käymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä kaikki lämpö maapallolta lähtee säteilemällä. Jos ilmakehä päästää säteiltehoa maahan enemmän kuin sitä säteilee avaruuteen, pallomme lämpenee. Näin nyt on parhaillaan käymässä.

        Älä keksi satuja.
        Maapallon ilmakehä ei ole lämmennyt, muutos on tapahtunut vain alailmakehässä. Kaikki mittaustulokset, joihin vedotaan, ovat mittauksia 2 m maan pinnan tasolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä kaikki lämpö maapallolta lähtee säteilemällä. Jos ilmakehä päästää säteiltehoa maahan enemmän kuin sitä säteilee avaruuteen, pallomme lämpenee. Näin nyt on parhaillaan käymässä.

        Miksi sana "käytännössä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä keksi satuja.
        Maapallon ilmakehä ei ole lämmennyt, muutos on tapahtunut vain alailmakehässä. Kaikki mittaustulokset, joihin vedotaan, ovat mittauksia 2 m maan pinnan tasolta.

        -Maapallon ydin onkin noin tuhat astetta kuumempi kuin aiemmin on oletettu. Uusi koe vahvistaa, että keskipisteen lähellä on noin 6000 Celsius-asteen pätsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Maapallon ydin onkin noin tuhat astetta kuumempi kuin aiemmin on oletettu. Uusi koe vahvistaa, että keskipisteen lähellä on noin 6000 Celsius-asteen pätsi.

        Jospa ilmaston lämpeneminen johtuukin tuosta havainnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Maapallon ydin onkin noin tuhat astetta kuumempi kuin aiemmin on oletettu. Uusi koe vahvistaa, että keskipisteen lähellä on noin 6000 Celsius-asteen pätsi.

        Maapallon geoterminen lämpö eli lämmönsiirto kuumasta sisäosasta ulkopintaan asti tuottaa keskimäärin tehoa luokkaa alle 0.1 W per neliömetri (0.1 MW per neliökilometri)

        https://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_energy

        Aurinko lämmittää koko Maapallon pintaa keskimäärin reilusti yli tuhat kertaa suuremmalla teholla, kun huomioidaan koko pallon pinta-ala ja vuorokautinen vaihtelu. Geotermisen energian vaikutus Maapallon pintalämpötilaan on hyvin pieni muualla kuin tuliperäisillä seuduilla.

        Ilmaston lämpenemisen (AGW) yhteydessä mainittu kasvihuonekaasu - päästöistä aiheutuva säteilypakote on suuruusluokkaa useita watteja per neliömetri eli monikymmenkertainen geotermiseen tehoon verrattuna. Hiilidioksidin osuus säteilypakotteesta on luokkaa 1.5W ja metaanin osuus 0.5W per neliömetri.

        https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2020/03/tar-wg1-spm.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sana "käytännössä".

        Olen pilkunviilaaja. Siksi sana "käytännössä."
        Avaruuteen häipyy jatkuvasti yksittäisiä kaasuatomeja, jotka vievät hitusen lämpöenergiaa mukanaan. Avaruudesta tosin myös tulee hiukkassäteilyä, joka lämmittää avaruutta ja arvion mukaan 10 - 100 tonnia vuorokaudessa avaruuspölyä ja vähän suurempia murikoita tähdenlentoina, joiden liike-energia muuttuu lämpö-energiaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pilkunviilaaja. Siksi sana "käytännössä."
        Avaruuteen häipyy jatkuvasti yksittäisiä kaasuatomeja, jotka vievät hitusen lämpöenergiaa mukanaan. Avaruudesta tosin myös tulee hiukkassäteilyä, joka lämmittää avaruutta ja arvion mukaan 10 - 100 tonnia vuorokaudessa avaruuspölyä ja vähän suurempia murikoita tähdenlentoina, joiden liike-energia muuttuu lämpö-energiaksi.

        piti tietenkin olla ...lämmittää maan ilmakehää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä keksi satuja.
        Maapallon ilmakehä ei ole lämmennyt, muutos on tapahtunut vain alailmakehässä. Kaikki mittaustulokset, joihin vedotaan, ovat mittauksia 2 m maan pinnan tasolta.

        Kyllä maapallon alailmakehä on lämmennyt ja se on johtanut mitattuun stratosfäärin jäähtymiseen, kuten olettaa sopii, jos vähemmän lämpöä pääsee siirtymään ylös.

        Ps. Oletko ikinä kuullut sääpalloista tai satelliittimittauksista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maapallon alailmakehä on lämmennyt ja se on johtanut mitattuun stratosfäärin jäähtymiseen, kuten olettaa sopii, jos vähemmän lämpöä pääsee siirtymään ylös.

        Ps. Oletko ikinä kuullut sääpalloista tai satelliittimittauksista?

        Denialistit hyväksyvät vain ne satelliittimittaukset, joissa käytetään kalibroimattomia satelliitteja (Roy Spencerin erikoisalaa, usein esillä Wattsin blogissa). Kun siis kalibroidut mittaukset tuottavat heidän kannaltaan vääriä havaintoja eli osoittavat ilmaston lämpenevän.

        Minäkin haluan kauppoihin nykyisten kalibroitujen vaakojen tilalle kalibroimattomat tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Denialistit hyväksyvät vain ne satelliittimittaukset, joissa käytetään kalibroimattomia satelliitteja (Roy Spencerin erikoisalaa, usein esillä Wattsin blogissa). Kun siis kalibroidut mittaukset tuottavat heidän kannaltaan vääriä havaintoja eli osoittavat ilmaston lämpenevän.

        Minäkin haluan kauppoihin nykyisten kalibroitujen vaakojen tilalle kalibroimattomat tilalle.

        Mitä ovat kalibroimattomat satelliitit, mikä pellejuttu tämä nyt on ?

        Tosi lapsellista läppää kakaroilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ovat kalibroimattomat satelliitit, mikä pellejuttu tämä nyt on ?

        Tosi lapsellista läppää kakaroilta.

        Voit tarkistaa asian itse jos denialistien jutut kiinnostavat. Mielenkiintoista asiassa on se, että tuota lapsellista läppää heittävä kakara on itse ollut vastuussa NASA:n satelliittimittauksista.

        https://www.google.com/search?q=roy spencer uncalibrated satellites


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit tarkistaa asian itse jos denialistien jutut kiinnostavat. Mielenkiintoista asiassa on se, että tuota lapsellista läppää heittävä kakara on itse ollut vastuussa NASA:n satelliittimittauksista.

        https://www.google.com/search?q=roy spencer uncalibrated satellites

        Uskotteko te todella, että Nasa lennättelee kalibroimattomia satelliitteja mittailemassa yhtään mitään.

        Tällaiset mustamaalausfeikit netissä ovat sangen yleisiä, kun jokin totuus ei sovi omiin tavoitteisiin, mutta huvittavinta tässä on se, että jotkut pitävät näitä totena,

        Kasvakaa ji aikuisiksi, ja ymmärtäkää että asemastaan riippumatta, joku ei pidä että hänen uskoaan solvataan, ja ryhtyy moiseen likasangon kaatamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit tarkistaa asian itse jos denialistien jutut kiinnostavat. Mielenkiintoista asiassa on se, että tuota lapsellista läppää heittävä kakara on itse ollut vastuussa NASA:n satelliittimittauksista.

        https://www.google.com/search?q=roy spencer uncalibrated satellites

        Aika hupaisa ankka.
        Ei kai kukaan täysipäinen usko että Nasa tai NOOA julkaisee virheellisiä tai virallisesta poikkeavaa tietoa julkisesti levitettäväksi !

        Että ihan kalibroimattomat satelliitit, Huh Huh !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hupaisa ankka.
        Ei kai kukaan täysipäinen usko että Nasa tai NOOA julkaisee virheellisiä tai virallisesta poikkeavaa tietoa julkisesti levitettäväksi !

        Että ihan kalibroimattomat satelliitit, Huh Huh !

        Roy Spencer ja denialistikuoronsa nimenomaan hakee tukea väitteilleen satelliittimittausten raakadatasta, jossa kalibroinnista tulevaa korjausta ei vielä ole huomioitu. Mitä ilmeisimmin et katsonut niitä Googlen osumia joita tuo haku tuottaa, joten jatkokeskustelu on turhaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Luotatko sinä Wikipediaan ?

        Vuosituhannen vaihteessa ilmi tullut Wikipedian moderoinnin ja valvonnan siirtyminen IPCC.n haltuun, romahdutti koko sivuston luotettavuuden, mutta jos edelleen uskot sen puolueettomaan totuuteen, niin otan osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotatko sinä Wikipediaan ?

        Vuosituhannen vaihteessa ilmi tullut Wikipedian moderoinnin ja valvonnan siirtyminen IPCC.n haltuun, romahdutti koko sivuston luotettavuuden, mutta jos edelleen uskot sen puolueettomaan totuuteen, niin otan osaa.

        Katso viitten 30 tieteellinen julkaisu. Onko sekin sitä ihteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotatko sinä Wikipediaan ?

        Vuosituhannen vaihteessa ilmi tullut Wikipedian moderoinnin ja valvonnan siirtyminen IPCC.n haltuun, romahdutti koko sivuston luotettavuuden, mutta jos edelleen uskot sen puolueettomaan totuuteen, niin otan osaa.

        Jaa, että kansainvälinen salaliitto manipuloi Wikiä. Kas kun ei salainen maailmanhallitus.

        Wikin luonnontiedettä käsittelevät artikkelit olivat jo vuosia sitten Ensyklopedia Britannican kanssa lähes yhtä luotettavia. Nyt luotettavuus on siitäkin parantunut.
        Jos tuollaisissa artikkeleissa kirjoitettaisiin puppua, ei kansainvälsien tiedeyhteisön jäseniä kukaan kykenisi hiljentämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että kansainvälinen salaliitto manipuloi Wikiä. Kas kun ei salainen maailmanhallitus.

        Wikin luonnontiedettä käsittelevät artikkelit olivat jo vuosia sitten Ensyklopedia Britannican kanssa lähes yhtä luotettavia. Nyt luotettavuus on siitäkin parantunut.
        Jos tuollaisissa artikkeleissa kirjoitettaisiin puppua, ei kansainvälsien tiedeyhteisön jäseniä kukaan kykenisi hiljentämään.

        Denialistien mielestä kansainvälinen tiedeyhteisö ON se salaliitto joka hiljentää keskustelun. Kun siis ikävästi kaikki tieteellisillä tutkimuksilla saatu tieto tuntuu tukevan hypoteesia AGW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että kansainvälinen salaliitto manipuloi Wikiä. Kas kun ei salainen maailmanhallitus.

        Wikin luonnontiedettä käsittelevät artikkelit olivat jo vuosia sitten Ensyklopedia Britannican kanssa lähes yhtä luotettavia. Nyt luotettavuus on siitäkin parantunut.
        Jos tuollaisissa artikkeleissa kirjoitettaisiin puppua, ei kansainvälsien tiedeyhteisön jäseniä kukaan kykenisi hiljentämään.

        " Jos tuollaisissa artikkeleissa kirjoitettaisiin puppua, ei kansainvälsien tiedeyhteisön jäseniä kukaan kykenisi hiljentämään. "

        Juri tästä oli kysymys, esimerkiksi hiilidioksidista kirjoitettuja asiallisia artikkeleita poistettiin kokonaan, tai "korjattiin" luonnehdintaa ominaisuuksista keskittymään ensisijaisesti kasvihuonevaikutusten painottamiseen.
        Toiminta oli niin törkeää, että asiasta tehtiin virallinen tutkimuspyyntö.

        Wikipedian idea oli alun alkaen, että kuka tahansa saattoi kirjoittaa artikkelin haluamastaan aiheesta, valvonta yritti vain siivota tärkeimmät virheet, sama käytäntö on edelleen, minkäänlainen tiedeorganisaatio tai -yhteisö ei valvo tämän avoimen "tietosanakirjan" totuutta. Jokaisen on edelleen ymmärrettävä, että vaikka taso on kiitettävän hyvä, joukossa voi edelleen olla tietyn suuntaisia mielipiteitä tieteen kaapuun verhottuna, eli sokea usko tässä, kuten kaikissa internetissä olevissa jutuissa on naivia tyhmyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso viitten 30 tieteellinen julkaisu. Onko sekin sitä ihteensä.

        Huomaat että keskustelukumppanisi tällä kohdalla hiljenee... Kun sitä ei saa dissattua vetoamalla Wikipedian ongelmiin.

        Wikipediassa tuon viitteen kohdalla linkki ei toimi. Tässä toimiva linkki:

        New estimates of radiative forcing due to well mixed greenhouse gases
        Gunnar Myhre,Eleanor J. Highwood,Keith P. Shine,Frode Stordal
        First published: 15 July 1998

        https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/98GL01908

        Klikkaamalla pdf - nappulaa saa koko artikkelin luettavakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaat että keskustelukumppanisi tällä kohdalla hiljenee... Kun sitä ei saa dissattua vetoamalla Wikipedian ongelmiin.

        Wikipediassa tuon viitteen kohdalla linkki ei toimi. Tässä toimiva linkki:

        New estimates of radiative forcing due to well mixed greenhouse gases
        Gunnar Myhre,Eleanor J. Highwood,Keith P. Shine,Frode Stordal
        First published: 15 July 1998

        https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/98GL01908

        Klikkaamalla pdf - nappulaa saa koko artikkelin luettavakseen.

        Hiljaista on, juu.

        Laitoin myös tuon linkin, muta se poistettiin sääntöjen vastaisena viestinä. Aika turhauttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaista on, juu.

        Laitoin myös tuon linkin, muta se poistettiin sääntöjen vastaisena viestinä. Aika turhauttavaa.

        Itse otan aina viesteistäni kopion talteen linkki mukaanlukien. Kun niitä poistatetaan niin pyydän palautelomakkeen kautta ylläpitoa palauttamaan perusteetta poistetun antaen siinä yhteydessä poistetun viestin linkin. Yleensä tuo palautus tapahtuu kahden arkipäivän kuluessa.

        Pahimman poistatushipan aikoihin 2018 eräskin aloittamani keskustelu poistatettiin kokonaan useampaan kertaan ja joka kerta kuitenkin pyynnöstä palautettiin. Kun näissä keskusteluissa ei ole mihinkään kiire niin se ei ole ongelma.

        Mobiililaitetta käyttävän kannattaa viestin lähettämisen jälkeen kopioida viestinsä linkki johonkin laitteen muistilehtiöön. Näin sitä ei tarvitse metsästää historiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaat että keskustelukumppanisi tällä kohdalla hiljenee... Kun sitä ei saa dissattua vetoamalla Wikipedian ongelmiin.

        Wikipediassa tuon viitteen kohdalla linkki ei toimi. Tässä toimiva linkki:

        New estimates of radiative forcing due to well mixed greenhouse gases
        Gunnar Myhre,Eleanor J. Highwood,Keith P. Shine,Frode Stordal
        First published: 15 July 1998

        https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/98GL01908

        Klikkaamalla pdf - nappulaa saa koko artikkelin luettavakseen.

        Hiljaiseksi kyllä vetää Huh Huh !

        Säteilypakote terminä on lanseerattu kasvihuonekaasujen muka vaikutus syyksi, edellisten teorioiden osoittautuessa fysiikan perusteiden vastaisiksi.

        Peruste on nerokas ja mahdoton osoittaa virheelliseksi, sen perusta on, että jos maapallolle tulee enemmän säteilyenergiaa kuin siltä poistuu, lämpötila kohoaa, nerokasta, vai ?

        Säteilypakotteen määrittelee IPCC haluamaansa aikoina oman arvionsa mukaiseksi, ja ilmoittaa kasvuhuonekaasujen muutoksen aiheuttaneen arvioidun säteilypakotteen muutoksen.

        Nyt sitten IPCC ilmoittaa mahtipontisesti ottaneensa arviointiinsa mukaan myös lisää vaikuttavia kaasuja, ja ilmoittaa uuden arvionsa.

        IOCC ei ole mikään tutkimuslaitos, se ei itse analysoi mitään tietoa, se vain "hihasta ravistelemalla" esittelee arvioita maapallon lämpötaseen muuttumisesta unohtaen kaikki asiaan vaikuttavat tasaavat luonnonlait (S-B-säteilynintensiteetti ym), ja ilmoittaa oman oletetuin arvionsa seuraavien keskustelujen pohjaksi.

        On uskomattoman epätodellista huomata, kuinka ihmismassaa pystytään kusettamaan näin heppoisilla keinoilla.

        Oletteko te hereillä, vai raakutteko vain lauman jatkeena ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaat että keskustelukumppanisi tällä kohdalla hiljenee... Kun sitä ei saa dissattua vetoamalla Wikipedian ongelmiin.

        Wikipediassa tuon viitteen kohdalla linkki ei toimi. Tässä toimiva linkki:

        New estimates of radiative forcing due to well mixed greenhouse gases
        Gunnar Myhre,Eleanor J. Highwood,Keith P. Shine,Frode Stordal
        First published: 15 July 1998

        https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/98GL01908

        Klikkaamalla pdf - nappulaa saa koko artikkelin luettavakseen.

        Mielenkiintoisia ovat nuo ilmastotieteelliset artikkelit.
        Arvioinnin perusteella tehdään malli jonka perusteella tehdään arvioita joille tehdään vielä arvioinnin virhearvio.
        Todella tieteellistä ja vakuuttavaa toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaat että keskustelukumppanisi tällä kohdalla hiljenee... Kun sitä ei saa dissattua vetoamalla Wikipedian ongelmiin.

        Wikipediassa tuon viitteen kohdalla linkki ei toimi. Tässä toimiva linkki:

        New estimates of radiative forcing due to well mixed greenhouse gases
        Gunnar Myhre,Eleanor J. Highwood,Keith P. Shine,Frode Stordal
        First published: 15 July 1998

        https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/98GL01908

        Klikkaamalla pdf - nappulaa saa koko artikkelin luettavakseen.

        Ei wikipedialla tehdä tiedettä. Wikipedian artikkeleista myös poistetaan pseudotieteellisiä väittämiä, mikä on aivan hyväksyttävää toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaiseksi kyllä vetää Huh Huh !

        Säteilypakote terminä on lanseerattu kasvihuonekaasujen muka vaikutus syyksi, edellisten teorioiden osoittautuessa fysiikan perusteiden vastaisiksi.

        Peruste on nerokas ja mahdoton osoittaa virheelliseksi, sen perusta on, että jos maapallolle tulee enemmän säteilyenergiaa kuin siltä poistuu, lämpötila kohoaa, nerokasta, vai ?

        Säteilypakotteen määrittelee IPCC haluamaansa aikoina oman arvionsa mukaiseksi, ja ilmoittaa kasvuhuonekaasujen muutoksen aiheuttaneen arvioidun säteilypakotteen muutoksen.

        Nyt sitten IPCC ilmoittaa mahtipontisesti ottaneensa arviointiinsa mukaan myös lisää vaikuttavia kaasuja, ja ilmoittaa uuden arvionsa.

        IOCC ei ole mikään tutkimuslaitos, se ei itse analysoi mitään tietoa, se vain "hihasta ravistelemalla" esittelee arvioita maapallon lämpötaseen muuttumisesta unohtaen kaikki asiaan vaikuttavat tasaavat luonnonlait (S-B-säteilynintensiteetti ym), ja ilmoittaa oman oletetuin arvionsa seuraavien keskustelujen pohjaksi.

        On uskomattoman epätodellista huomata, kuinka ihmismassaa pystytään kusettamaan näin heppoisilla keinoilla.

        Oletteko te hereillä, vai raakutteko vain lauman jatkeena ?

        Kirjoitat silkkaa paskaa. IPCC koostuu suuresta joukosta eturivin tutkijoita, jotka käyvät läpi tuhansia maailmalla tehtyjä ilmastonmuutosta koskevia tieteellisiä tutkimuksia ja vetävät niistä yhteenvedon, joka on poliittisten päättäjien ymmärrettävissä.
        Jos IPCC vääristelisi tuloksia, tutkijat eri puolilla maailmaa älähtäisivät aivan varmasti ja isolla porukalla.

        Oletko itse hereillä, vai uskotko sokeasti öljy- ja kivihiiliteollisuuden rahoittamaa propagandaa, kuten CO2 Science ryhmän "tutkimuksia"
        Jos uskot jälkimäistä, kannattaa päivittää tietonsa. Edes kyseinen fossiiliteollisuuden ajatuspaja ei enää 2010 luvun jälkeen ole kiistänyt ilmaston lämpenemistä eikä ihmisen osuutta siihen. Viime vuosina taktiikkana on ollut haittojen kiistäminen ja väite, että CO2 pitopisuuden nousu vain hyödyntää maailmaa.

        Samanlaista "tutkimusta" kuin tupakkaoikeudenkäynneissä aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat silkkaa paskaa. IPCC koostuu suuresta joukosta eturivin tutkijoita, jotka käyvät läpi tuhansia maailmalla tehtyjä ilmastonmuutosta koskevia tieteellisiä tutkimuksia ja vetävät niistä yhteenvedon, joka on poliittisten päättäjien ymmärrettävissä.
        Jos IPCC vääristelisi tuloksia, tutkijat eri puolilla maailmaa älähtäisivät aivan varmasti ja isolla porukalla.

        Oletko itse hereillä, vai uskotko sokeasti öljy- ja kivihiiliteollisuuden rahoittamaa propagandaa, kuten CO2 Science ryhmän "tutkimuksia"
        Jos uskot jälkimäistä, kannattaa päivittää tietonsa. Edes kyseinen fossiiliteollisuuden ajatuspaja ei enää 2010 luvun jälkeen ole kiistänyt ilmaston lämpenemistä eikä ihmisen osuutta siihen. Viime vuosina taktiikkana on ollut haittojen kiistäminen ja väite, että CO2 pitopisuuden nousu vain hyödyntää maailmaa.

        Samanlaista "tutkimusta" kuin tupakkaoikeudenkäynneissä aikanaan.

        Nyt on poliitikotkin määritelty tutkijoiksi.
        Niinhän se oli edesmennyt veturimieskin ilmastotutkija.

        Tosiasiassa IPCC ei mitään tutki. Se tekee luetteloita itse itsensä nimittäneiden "tutkijoiden" säveltämistä hengentuotteista ja satukirjoista.

        Samanlaista "tutkimusta" on ilmastonlämpenemistutkimus kuin tupakkaoikeudenkäynneissä aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei wikipedialla tehdä tiedettä. Wikipedian artikkeleista myös poistetaan pseudotieteellisiä väittämiä, mikä on aivan hyväksyttävää toimintaa.

        Jostain syystä siellä ilmastohuuhaa ja muu pseudotiede viihtyy oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on poliitikotkin määritelty tutkijoiksi.
        Niinhän se oli edesmennyt veturimieskin ilmastotutkija.

        Tosiasiassa IPCC ei mitään tutki. Se tekee luetteloita itse itsensä nimittäneiden "tutkijoiden" säveltämistä hengentuotteista ja satukirjoista.

        Samanlaista "tutkimusta" on ilmastonlämpenemistutkimus kuin tupakkaoikeudenkäynneissä aikanaan.

        Kuten sanoin jo: Denialistien mielestä tiedeyhteisö itsessään ja kaikki siihen kuuluvat muodostavat salaliiton.

        Keskustelun jatkaminen tätä kantaa edustavien kanssa on varsin turhaa kun he kiistävät tieteellisten tutkimusten merkityksen ilmastoon liittyvissä kysymyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin jo: Denialistien mielestä tiedeyhteisö itsessään ja kaikki siihen kuuluvat muodostavat salaliiton.

        Keskustelun jatkaminen tätä kantaa edustavien kanssa on varsin turhaa kun he kiistävät tieteellisten tutkimusten merkityksen ilmastoon liittyvissä kysymyksissä.

        Kuten jo sanoin, tieteen yhdistäminen, edes kevyenä huumorina IPCC.n toimintaan, on farssia parhaimmillaan, ja keskustelu "aatteeseen uppoutuneiden sokeauskoisten" kanssa on hyödytöntä kinastelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin jo: Denialistien mielestä tiedeyhteisö itsessään ja kaikki siihen kuuluvat muodostavat salaliiton.

        Keskustelun jatkaminen tätä kantaa edustavien kanssa on varsin turhaa kun he kiistävät tieteellisten tutkimusten merkityksen ilmastoon liittyvissä kysymyksissä.

        Ilmastohörhöä harmittaa kun ilkeät denut eivät suostu laulamaan oikeaoppisia virsiä ja nauravat uskonnolle ja jumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin jo: Denialistien mielestä tiedeyhteisö itsessään ja kaikki siihen kuuluvat muodostavat salaliiton.

        Keskustelun jatkaminen tätä kantaa edustavien kanssa on varsin turhaa kun he kiistävät tieteellisten tutkimusten merkityksen ilmastoon liittyvissä kysymyksissä.

        Kun muut eväät on syöty, on ainoa mahdollisuus, että tiede salaa asian oikean laidan.
        Näin tapahtuu myös ufojen kohdalla, Maan nuoren iän kohdalla ja monen muun mieltä askarruttavan seikan, kuten mielenhallintasäteiden ja HAARP:n tuhovaikutusten kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe