Normaalipainoisella anoreksia?

Joo eli siis olen 15v tyttö 164cm ja 68kg. 8 luokan alussa sairastuin syömishäiriöön (ei ole ikinä diagnosoitu) ja nyt noin 2 vuotta olen sairastanut. Olen tässä mietiskelyn jälkeen tajunnut että oireilin jo vähän ennen kuin sairastuin kunnolla esim 6 luokan kesälomalla urheilin ihan hirveästi, koska ajattelin että pakko laihtua 7 luokkaa varten ja 7 sitten urheilin joka päivä. En oikestaan tuossa vaiheessa laihtunut edes, vasta syksyllä 2019 aloin oksentamaan kun olin syönyt ja urheilinkin ihan kivasti. 2020 sykyllä 9 luokalla aloin oikeasti laihtumaan aika paljon koska en syönyt mitään tai jos söin niin sen jälkeen heti kun pystyin niin oksensin tai urheilin , tämän takia laihduin aika nopeasti jostain 67 61 kiloon. Syömishäiriö on pahimmillaan aina syksyllä. Nyt taas tässä kun lukioon menin niin syömishäiriö alkoi, olin syönyt ihan normaalisti 3kk mutta sitten olin taas, että oon niin läski ja ruma...
En tiedä miksi mutta haluaisin vaan nyt laihtua tästä 68 kg johonkin 45, että pääsisin sairaalaan ja paranisin. Tiedän minkälaista helvettiä tämä on, mutta toisaalta aika sairasta sanoa että tykkään nähdä kun luut näkyvät. ja olen aina ollut vähän pulleampi kuin muut kaverini. Ja sii kukaanhan muu tästä ei tiedä kun 1 kaverini.


Mitä pitäisi tehdä? olisiko vinkkejä?

3

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sekaisin24/7 chat auttaa jos ei vanhemmilleen uskalla puhua.

    • Anonyymi

      Kannattais varmaan kertoa vanhemmille tai käydä terkkarin luona.

    • Anonyymi

      Syömishäiriöitä voi olla kaiken painoisilla. Oksentaminen kuuluu bulimiaan. On sanottu, että bulimia olisi vielä vaikeampi hoitaa kuin anoreksia. Jos haluat vain hoitoon, niin kannattaa pyrkiä sinne, eikä ensin tuhota ruumiillista terveyttä. Syömishäiriöstä lopullinen parantuminen ei välttämättä enää onnistu, siinä voi mennä koko elämä sairastaessa. Ja huonolla tuurilla (tai käyttäytymisellä) se elämä on lyhyt.

      Sitä paitsi itse kerroit, ettet ole alipainoinen. Et välttämättä saa edes "matalapainoista anoreksiaa", vaan oireilet muuten. Jos diagnosointi tapahtuu vaa'alla, niin et pääse hoitoon. Sinun on valitettava muita oireita. Jokuhan sinulle tekee vaikeaksi hyväksyä oman itsesi ja syöminen. Eli voit kokeilla saada jotain muita diagnooseja. Psykiatrisia ne ovat, mutta niin on anoreksiakin.

      Oikeasti lukio ja ammattiopinnot ovat erittäin tärkeitä tulevaisuutta ajatellen. Ei kannata hukata energiaa syömishäiriöön. Kahdesta syystäkin voi vaikuttaa opintoihin. Ensinnäkin sitä psyykkistä energiaasi menee sairauteen, jonka voisit muuten kohdistaa opintoihin. Toiseksi nälkäisenä ei välttämättä opi parhaalla mahdollisella tavalla. Ja onhan niitä muitakin haittoja, jokainen sen kai tajuaa itsekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1629
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1361
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    Aihe