MInnesota hoito

Uupunut juoppo

Voisiko joku Minnesota hoidon läpikäynyt kuvailla millaista hoidossa on? Mä en jaksa enää tätä juomista, mutta pelottaa hoitoon meno. Mä en ehkä jaksa sitäkään. Mutta en jaksa eläkään enää näin. Millaista se hoito on? Mihin kannattaa varautua? Kestääkö henkinen kantti sen? Saako siellä käydä vieraita? En edes jaksa miettiä mitä haluaisin teiltä kysyä. Kertokaa vaan mitä mieleen tulee, minkä tiedon ajattelet olevan tarpeellinen kertoa tai mikä oli itsellenne järkytys tai yllätys tai helpotus yms. Kiitos...

287

49128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Kyllä sä pärjäät.
      Nyt olet siinä kohtaa josta on hyvä aloittaa uusi ja parempi elämä.
      Onnea ja jaksamista toivoo Raili

      • Sataroosenttiatepsinyt

        Olen itse keksinyt 100% hoidon alkoholihaittoihin. En pistä lainkaan alkoholia suuhuni. On tepsinyt ihmeesti.


      • Raitisalkoholisti

        Samoin. Toimii. Erinomainen hoito ja upea paikka
        www.fenix-klinikat.fi


      • Anonyymi

        Antabus ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/antabuse
        Itse otin antabuskuurin noin 8kk sitten koska minulla meni alkoholin juominen aika paljon yli ja niin pois päin. Tällä hetkellä minulla on noita antabus kapseleita mahan sisällä joten se ainakin varmistaa että alkoholia ei enää oteta. Sivuvaikutuksia on muutamia esim. väsymystä ja yöllä paskominen housuun.


    • Olen ollut 7 tuntia.. ja tunnen muutaman kaverin jotka ovat olleet siellä: Ei vieraita kolmeen viikkoon..ei puheluita päivisin..ei telkkaria..hoitomenetelmä perustuu AA-n toipumisohjelmaan..Oletko kokeillut AA-ta?
      Minä löysin raittiuteni AA-sta.

      • Nyt_raitis

        Hei! Oletpa tehnyt oikean ratkaisun. Olen käynyt myllyhoidon läpi eli avomyllyssä. Avomylly on kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan kuuden viikon ajan kestävä hoito. Myllyhoidon ajan sitoudut olemaan käyttämättä alkoholia. Juovuksissa jos menet, olet pihalla heti. Ei, ei ole mitään pelättävää, päinvastoin. Koska olet motivoitunut raittiuteen toivon ja uskon että sieltä saat raittiudellesi vahvistusta. Terapeutit ovat mukavia, osaavia entisiä alkoholisteja itsekkin, tietävät mistä on kysymys. Itse menin sinne erittäin mielelläni kerta toisensa jälkeen ja oli oikein haikea olo kun se loppui... Jos olet kiinnostunut avomyllystä, laitan oheen puhelinnumeron josta saat lisää tietoa:
        09-77012462

        Sitten on toinen ja käytetympi hoito eli varsinainen myllyhoito. Siinä ollaan neljän viikon ajan Nurmijärvellä sijaitsevassa hoitolaitoksessa, vieraita saa käydä, kännykkää et sinne saa. Yhteydenpito pidetään puhelinkorteilla. Sieltä järjestetään retkiä AA:n palavereihin ja siellä on myös oma aktiivinen toimiva AA-ryhmä. Mainittakoon että oma kuntasi osallistuu mahdollisesti osaan kustannuksista....

        Hoito perustuu AA:n toipumisohjelman mukaiseen malliin.

        No tässäpä oli perustietoa lisää saat linkistä
        http://www.kalliola.fi
        sekä ylläolevasta puhelinnumerosta.

        Tsemppiä!! Kyllä sinä sen kestät.

        Minäkin kestin ja olen siitä lähtien ollut vuosia raittiina...


      • Toppahousut
        Nyt_raitis kirjoitti:

        Hei! Oletpa tehnyt oikean ratkaisun. Olen käynyt myllyhoidon läpi eli avomyllyssä. Avomylly on kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan kuuden viikon ajan kestävä hoito. Myllyhoidon ajan sitoudut olemaan käyttämättä alkoholia. Juovuksissa jos menet, olet pihalla heti. Ei, ei ole mitään pelättävää, päinvastoin. Koska olet motivoitunut raittiuteen toivon ja uskon että sieltä saat raittiudellesi vahvistusta. Terapeutit ovat mukavia, osaavia entisiä alkoholisteja itsekkin, tietävät mistä on kysymys. Itse menin sinne erittäin mielelläni kerta toisensa jälkeen ja oli oikein haikea olo kun se loppui... Jos olet kiinnostunut avomyllystä, laitan oheen puhelinnumeron josta saat lisää tietoa:
        09-77012462

        Sitten on toinen ja käytetympi hoito eli varsinainen myllyhoito. Siinä ollaan neljän viikon ajan Nurmijärvellä sijaitsevassa hoitolaitoksessa, vieraita saa käydä, kännykkää et sinne saa. Yhteydenpito pidetään puhelinkorteilla. Sieltä järjestetään retkiä AA:n palavereihin ja siellä on myös oma aktiivinen toimiva AA-ryhmä. Mainittakoon että oma kuntasi osallistuu mahdollisesti osaan kustannuksista....

        Hoito perustuu AA:n toipumisohjelman mukaiseen malliin.

        No tässäpä oli perustietoa lisää saat linkistä
        http://www.kalliola.fi
        sekä ylläolevasta puhelinnumerosta.

        Tsemppiä!! Kyllä sinä sen kestät.

        Minäkin kestin ja olen siitä lähtien ollut vuosia raittiina...

        Moi, suorastaan konttasin viime keväänä Lapuan Minne-hoitoon. 8 kk toipuvana alkoholistina ja elämä alkaa vuosien jälkeen tuntua elämisen arvoiselta. Lähteminen on vaan vaikein, krapulassa valmis meneen, mut kun selviää niin hyvä olo vie kaiken huolen mennessään. Kannatti todella lähteä, meitä on monia ja hoito toimii. Tsemppiä!


      • ,

        tunnin jälkeenkö he paiskasivat ulos kuorsaamasta.


      • Pirjo Tarkkaavainen
        , kirjoitti:

        tunnin jälkeenkö he paiskasivat ulos kuorsaamasta.

        Seriffimme raitis poistanut oman kirjoituksensa, jossa kehui olleensa seitsemän tuntia minnesoopahoidon seminaarissa. Mutta jätti sinun kommenttisi näkymään. Ja kommenttisi jäi ikäänkuin irralliseksi koko asiayhteydestä.

        Tämä nyt selvityksesksi niille lukijoille, jotka eivät seuraa palstaa kuin satunnaisesti.


      • ,
        Pirjo Tarkkaavainen kirjoitti:

        Seriffimme raitis poistanut oman kirjoituksensa, jossa kehui olleensa seitsemän tuntia minnesoopahoidon seminaarissa. Mutta jätti sinun kommenttisi näkymään. Ja kommenttisi jäi ikäänkuin irralliseksi koko asiayhteydestä.

        Tämä nyt selvityksesksi niille lukijoille, jotka eivät seuraa palstaa kuin satunnaisesti.

        siinä käy kun poistellaan viestejä näppituntumalla. Nyt vaan sattui osumaan omaan viestiin.


      • ▼Ê•Kæb
        Toppahousut kirjoitti:

        Moi, suorastaan konttasin viime keväänä Lapuan Minne-hoitoon. 8 kk toipuvana alkoholistina ja elämä alkaa vuosien jälkeen tuntua elämisen arvoiselta. Lähteminen on vaan vaikein, krapulassa valmis meneen, mut kun selviää niin hyvä olo vie kaiken huolen mennessään. Kannatti todella lähteä, meitä on monia ja hoito toimii. Tsemppiä!

        Juomaputken jälkeen krapulassa tulee väkeä hoitolaitoksiin. Siellä sitten asiakkaat saavat viinakramppeja ym. Hoitolaitokset eivät ole vieroitushoitolaitoksia. Vaan tarkoitus on aivan muu.

        Sinne pitäisi mennä katkon kautta jottei tarvitse jälkeen päin saada skitsokohtauksia. Pahimmillaan viinakrampit johtavat skitsofrefiaan ym.


      • , kirjoitti:

        siinä käy kun poistellaan viestejä näppituntumalla. Nyt vaan sattui osumaan omaan viestiin.

        Saattaa olla minun moka.


      • Raitis myös henkisesti
        , kirjoitti:

        tunnin jälkeenkö he paiskasivat ulos kuorsaamasta.

        Ammattitaidotonta henkilökuntaa, myyjiä kauppiaita jne. Aa auttaa joka toipua haluaa.


      • Peeaaa5
        Nyt_raitis kirjoitti:

        Hei! Oletpa tehnyt oikean ratkaisun. Olen käynyt myllyhoidon läpi eli avomyllyssä. Avomylly on kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan kuuden viikon ajan kestävä hoito. Myllyhoidon ajan sitoudut olemaan käyttämättä alkoholia. Juovuksissa jos menet, olet pihalla heti. Ei, ei ole mitään pelättävää, päinvastoin. Koska olet motivoitunut raittiuteen toivon ja uskon että sieltä saat raittiudellesi vahvistusta. Terapeutit ovat mukavia, osaavia entisiä alkoholisteja itsekkin, tietävät mistä on kysymys. Itse menin sinne erittäin mielelläni kerta toisensa jälkeen ja oli oikein haikea olo kun se loppui... Jos olet kiinnostunut avomyllystä, laitan oheen puhelinnumeron josta saat lisää tietoa:
        09-77012462

        Sitten on toinen ja käytetympi hoito eli varsinainen myllyhoito. Siinä ollaan neljän viikon ajan Nurmijärvellä sijaitsevassa hoitolaitoksessa, vieraita saa käydä, kännykkää et sinne saa. Yhteydenpito pidetään puhelinkorteilla. Sieltä järjestetään retkiä AA:n palavereihin ja siellä on myös oma aktiivinen toimiva AA-ryhmä. Mainittakoon että oma kuntasi osallistuu mahdollisesti osaan kustannuksista....

        Hoito perustuu AA:n toipumisohjelman mukaiseen malliin.

        No tässäpä oli perustietoa lisää saat linkistä
        http://www.kalliola.fi
        sekä ylläolevasta puhelinnumerosta.

        Tsemppiä!! Kyllä sinä sen kestät.

        Minäkin kestin ja olen siitä lähtien ollut vuosia raittiina...

        Miten tämän saa rahoitettua, työttömänä? Eli täysin pee-aana?


      • Anonyymi
        Peeaaa5 kirjoitti:

        Miten tämän saa rahoitettua, työttömänä? Eli täysin pee-aana?

        Mulla kela tai silloin sossu maksoi koko yli 7000e maksavan myllyhoito perusjakson 4vk. Katkolla viikkp ennen sitä. Ise en raitistunut. Mutta mylly tosiaan, ei telkkaria radiota, pelikorttejakaan ei saa tuoda. Ei mikään kesäleiri, keskitytään pelkkään toipumiseen.


      • Anonyymi
        Raitis myös henkisesti kirjoitti:

        Ammattitaidotonta henkilökuntaa, myyjiä kauppiaita jne. Aa auttaa joka toipua haluaa.

        JOS ei kestä minnesotaa suosittelen Kankaanpään A-kotia,sain avun23vuotta sitten.olin lopussa ja AA:tkäyty ,mut sieltäpä mukava poiketa oluelle k-pään hoidosta 1/2vuoden kuluttua yksin kanarialle testaamaan JA KAIKKI OK!


      • Anonyymi
        Nyt_raitis kirjoitti:

        Hei! Oletpa tehnyt oikean ratkaisun. Olen käynyt myllyhoidon läpi eli avomyllyssä. Avomylly on kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan kuuden viikon ajan kestävä hoito. Myllyhoidon ajan sitoudut olemaan käyttämättä alkoholia. Juovuksissa jos menet, olet pihalla heti. Ei, ei ole mitään pelättävää, päinvastoin. Koska olet motivoitunut raittiuteen toivon ja uskon että sieltä saat raittiudellesi vahvistusta. Terapeutit ovat mukavia, osaavia entisiä alkoholisteja itsekkin, tietävät mistä on kysymys. Itse menin sinne erittäin mielelläni kerta toisensa jälkeen ja oli oikein haikea olo kun se loppui... Jos olet kiinnostunut avomyllystä, laitan oheen puhelinnumeron josta saat lisää tietoa:
        09-77012462

        Sitten on toinen ja käytetympi hoito eli varsinainen myllyhoito. Siinä ollaan neljän viikon ajan Nurmijärvellä sijaitsevassa hoitolaitoksessa, vieraita saa käydä, kännykkää et sinne saa. Yhteydenpito pidetään puhelinkorteilla. Sieltä järjestetään retkiä AA:n palavereihin ja siellä on myös oma aktiivinen toimiva AA-ryhmä. Mainittakoon että oma kuntasi osallistuu mahdollisesti osaan kustannuksista....

        Hoito perustuu AA:n toipumisohjelman mukaiseen malliin.

        No tässäpä oli perustietoa lisää saat linkistä
        http://www.kalliola.fi
        sekä ylläolevasta puhelinnumerosta.

        Tsemppiä!! Kyllä sinä sen kestät.

        Minäkin kestin ja olen siitä lähtien ollut vuosia raittiina...

        Mielenkiintoista


      • Anonyymi
        Peeaaa5 kirjoitti:

        Miten tämän saa rahoitettua, työttömänä? Eli täysin pee-aana?

        MinneSarastuksessa osamaksu mahdollista!


    • strong_coffee

      Tutusta hoitokeskuksen kotisivuihin. Sinne voi myös jättää kysymyksiä, mitkä liittyvät asiaasi.
      Hoitoon ja raittiuteen haluavalle saattaa toteutua juovalle alkoholistille pelottava asia. Hän saattaa raitistua...
      http://www.minnesota-hoito.fi

      • Turhake2

        Nuo Lapuan myllyhoidon-minnesotamallin tulokset toipumisista ovat täyttä perättömyyttä.
        Tai jos ne otetaan kun oven avaa ja ajetaan pois siltä ajalta.
        kukaan ammatti-ihminen ei tuota usko eikä siellä olekaan koulutuksen käyneitä saatikka opetushallituksen hyväksymisä harjoittelupaikkoja kun ei ole ammattilaista niitä ohjaamaan - Ei pelkkä toipumiskokemus riitä kankaanpään A-koti on sentään ammatti-ihmisten ja toipujien hoitolaitos.
        Samoin Kalliolan klinikat.


      • vastaväittäjä
        Turhake2 kirjoitti:

        Nuo Lapuan myllyhoidon-minnesotamallin tulokset toipumisista ovat täyttä perättömyyttä.
        Tai jos ne otetaan kun oven avaa ja ajetaan pois siltä ajalta.
        kukaan ammatti-ihminen ei tuota usko eikä siellä olekaan koulutuksen käyneitä saatikka opetushallituksen hyväksymisä harjoittelupaikkoja kun ei ole ammattilaista niitä ohjaamaan - Ei pelkkä toipumiskokemus riitä kankaanpään A-koti on sentään ammatti-ihmisten ja toipujien hoitolaitos.
        Samoin Kalliolan klinikat.

        Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta, vai minkä perusteella näin väität?


      • MikäänEiMuutu

        Rehapissa Naantalissa ja Lapualle parhaat terapeutit ja hoitotulokset myös sen mukaisia. Jos jotain pitää suositella alkoholismin hoitoon Suomessa, niin tällä hetkellä Rehappi on selkeästi ykköspaikka. Rehapin infotilaisuudet on tosi hyviä. Kantsii ehdottomasti käydä kuuntelemassa.


      • Raitis3v
        Turhake2 kirjoitti:

        Nuo Lapuan myllyhoidon-minnesotamallin tulokset toipumisista ovat täyttä perättömyyttä.
        Tai jos ne otetaan kun oven avaa ja ajetaan pois siltä ajalta.
        kukaan ammatti-ihminen ei tuota usko eikä siellä olekaan koulutuksen käyneitä saatikka opetushallituksen hyväksymisä harjoittelupaikkoja kun ei ole ammattilaista niitä ohjaamaan - Ei pelkkä toipumiskokemus riitä kankaanpään A-koti on sentään ammatti-ihmisten ja toipujien hoitolaitos.
        Samoin Kalliolan klinikat.

        Kyllä nykyään on suomessakin Minnesotahoito, jossa on koulutettu ja kaikki ammattipätevyydet omaava henkilökunta..
        https://www.fenix-klinikat.fi
        Siis tietenkin oman toipumiskokemuksen ohella. Koulutukset on lueteltu kotisivuilla. On lähihoitajasta, psyk. sairaanhoitajasta maisteriin ja sosiaaliasioihin lakimies jne. Suosittelen.


      • Anonyymi
        Turhake2 kirjoitti:

        Nuo Lapuan myllyhoidon-minnesotamallin tulokset toipumisista ovat täyttä perättömyyttä.
        Tai jos ne otetaan kun oven avaa ja ajetaan pois siltä ajalta.
        kukaan ammatti-ihminen ei tuota usko eikä siellä olekaan koulutuksen käyneitä saatikka opetushallituksen hyväksymisä harjoittelupaikkoja kun ei ole ammattilaista niitä ohjaamaan - Ei pelkkä toipumiskokemus riitä kankaanpään A-koti on sentään ammatti-ihmisten ja toipujien hoitolaitos.
        Samoin Kalliolan klinikat.

        Painostavat omaisia osallistumaan joilla ei ole mitään osuutta ko.henkilön juomiseen.kirjeitä tulee ja puhelinsoittoja


      • Anonyymi
        MikäänEiMuutu kirjoitti:

        Rehapissa Naantalissa ja Lapualle parhaat terapeutit ja hoitotulokset myös sen mukaisia. Jos jotain pitää suositella alkoholismin hoitoon Suomessa, niin tällä hetkellä Rehappi on selkeästi ykköspaikka. Rehapin infotilaisuudet on tosi hyviä. Kantsii ehdottomasti käydä kuuntelemassa.

        Hiukan toisenlaisia kokemuksia...


      • Anonyymi
        Turhake2 kirjoitti:

        Nuo Lapuan myllyhoidon-minnesotamallin tulokset toipumisista ovat täyttä perättömyyttä.
        Tai jos ne otetaan kun oven avaa ja ajetaan pois siltä ajalta.
        kukaan ammatti-ihminen ei tuota usko eikä siellä olekaan koulutuksen käyneitä saatikka opetushallituksen hyväksymisä harjoittelupaikkoja kun ei ole ammattilaista niitä ohjaamaan - Ei pelkkä toipumiskokemus riitä kankaanpään A-koti on sentään ammatti-ihmisten ja toipujien hoitolaitos.
        Samoin Kalliolan klinikat.

        MinneSarastus toimii koulutetuista raittiista holisteista. !


      • Anonyymi
        Raitis3v kirjoitti:

        Kyllä nykyään on suomessakin Minnesotahoito, jossa on koulutettu ja kaikki ammattipätevyydet omaava henkilökunta..
        https://www.fenix-klinikat.fi
        Siis tietenkin oman toipumiskokemuksen ohella. Koulutukset on lueteltu kotisivuilla. On lähihoitajasta, psyk. sairaanhoitajasta maisteriin ja sosiaaliasioihin lakimies jne. Suosittelen.

        Mitä p....aa ammattitaito.. kokki ja omahyväisyys.. terveisin nujerrettu


    • ...

      Missä Suomessa on Myllyhoitokeskuksia? Tiedän Nurmijärven, Tampereen ja Lapuan, mutta onko muualla?

    • ...

      Sait varmasti tarvittavat tiedot jo noista aikaisemmista viesteistä, mut haluankin vaan vielä tsemppaa sua eteenpäin.

      Molemmat vanhemmistani ovat alkoholisteja. Äiti kävi todella pohjalla, ensi-apu pöydällä kuolemaisllaan ja monet katkaisuhoidot. Isä taas ei edes suostunut myöntämään dokaavansa. Mä olin jo pistääs välejäni poikki, ku en vaan jaksanu enää. Sit äiti lähti Minnesota- hoitoon ja on nyt 1,5v. sen jälkeen kuin uusi nainen! Isä lähti mukaan silkasta mielenkiinnosta kai..Molemmat ovat täysin raitistuneet ja yhdessä onnellisesti, kuin uudelleen rakastuneina:)

      Olin jo menettänyt toivoni, mutta "Minne- vuosi" toi vanhempani takaisin. Jos haluat raitistua, niin varmasti kestät. Kestät tiukat säännöt ja rankan hoidon...En ole kuullut kuin hyviä asioita hoidosta

    • kale urpola

      olen todellakin ollut minnesota-hoidossa, yhdessä vaimoni ja lapseni kanssa. Kokemus oli erittäin myönteinen. Sain elämälle uuden pohjan. Nykyään vietämme aikaa perheen kesken muutenkin kuin ryyppäten. Koko perheeni on nyt raitis.

      Jos yhtään auttaa niin rohkaisen teitä lähtemään Minnesota-Hoitoon.. Se on hintansa väärti..

      Kale Urpola - Seinäjoki - 8.7.2008

      • vaimoke

        kun tuo minnesota hoito kuulostaa noin tehokkaalta niin mielelläni tarjoaisin sitä nykyiselle miehelleni. Omien sanojensa mukaan kykenee laittamaan korkin kyllä kiinni kun haluaa mutta nyt on taas mennyt 4 vai peräti 5 viikonloppua (perjantaista jopa sunnuntaihin) että on dokannut. Ongelmaa ei hänen mielestään ole. Tahtoisin muuten hyvän miehen pitää mutten alkoholistin lapsena kestä tuota dokausta. Itse käytän TODELLA vähän alkoholia ja jos mies tarvitsee minua auttamaan niin kykenen kyllä lopettamaan kokonaan.

        Mietin vain tuota maksupuolta että miten ja mistä kerään tuon tarvittavan summan tuohon hoitoon?


      • mannekinbisse
        vaimoke kirjoitti:

        kun tuo minnesota hoito kuulostaa noin tehokkaalta niin mielelläni tarjoaisin sitä nykyiselle miehelleni. Omien sanojensa mukaan kykenee laittamaan korkin kyllä kiinni kun haluaa mutta nyt on taas mennyt 4 vai peräti 5 viikonloppua (perjantaista jopa sunnuntaihin) että on dokannut. Ongelmaa ei hänen mielestään ole. Tahtoisin muuten hyvän miehen pitää mutten alkoholistin lapsena kestä tuota dokausta. Itse käytän TODELLA vähän alkoholia ja jos mies tarvitsee minua auttamaan niin kykenen kyllä lopettamaan kokonaan.

        Mietin vain tuota maksupuolta että miten ja mistä kerään tuon tarvittavan summan tuohon hoitoon?

        alkoholiongelmat puhututtaa.
        sulla on ensimmäinen ongelma se, haluaako miehesi raitistua ? kirjoituksesi mukaan ei.

        väkisin, uhkaillen tai painostamalla se ei onnistu.tämä haiskahtaa nimittäin siltä,että sinä mielestäsi päätät mitä miehesi tekee eikä sitten muuta teekään.väärin.
        alkaa piilojuopottelu,jos muu on kiellettyä.

        sitten kun miehesi ilman painostustasi !! on halukas lopettamaan (yleensä ei sitä hetkeä koskaan tule) niin sitten on sen aika.

        sitten vaikka ilmaiseen aa:han,se vastaa minnesotaa mutta ei ole mikään kurssi vaan iltakoulu ,elämänsä suurin muutos oppiaineena. harva siinä onnistuu mutta on meitä onnistujiakin.
        minä itse en ole käynyt minnesotaa.

        minnesotaa kyllä suosittelen jos vaan rahaa on.ei asia siellä huonommaksi tule.tietoa raittiudesta tarttuu väkisinkin vaikka juominen jatkuisikin.

        maailman tappiin sinun tuskin kannattaa murehtia, kärsiä ja pilata elämääsi.jossain vaiheessa,mieluummin ennen kuin myöhään,ota ero vakavaan harkintaan.kerro se myös miehellesi.

        se vanha sanonta pitää paikkansa: sinä et pysty auttamaan juoppoa kuin juomaan lisää.

        hänen on itse otettava vastuu (ja vielä kerran,ilman sinun painostusta,jolloin hän tekisi sen vain sinun mieliksesi eikä oikeasti).

        hyvää syksyä ilman viinan löyhkää :)


      • Juopothoitoon
        vaimoke kirjoitti:

        kun tuo minnesota hoito kuulostaa noin tehokkaalta niin mielelläni tarjoaisin sitä nykyiselle miehelleni. Omien sanojensa mukaan kykenee laittamaan korkin kyllä kiinni kun haluaa mutta nyt on taas mennyt 4 vai peräti 5 viikonloppua (perjantaista jopa sunnuntaihin) että on dokannut. Ongelmaa ei hänen mielestään ole. Tahtoisin muuten hyvän miehen pitää mutten alkoholistin lapsena kestä tuota dokausta. Itse käytän TODELLA vähän alkoholia ja jos mies tarvitsee minua auttamaan niin kykenen kyllä lopettamaan kokonaan.

        Mietin vain tuota maksupuolta että miten ja mistä kerään tuon tarvittavan summan tuohon hoitoon?

        Alkoholistin hoitokuluihin ei pidä puuttua aihakaan se raittiimpi puoliso. Juopon tulee maksaa itse hoitonsa, jos hoitoon menee. Helppoten ne sinne ssaa kuNlupaa että joku ulkopuolinrn maksaa.


      • VVÖÖÖÖÖÖ

        Onko teillä minnen käyneillä mitään tietoa nimettömyydestä jos te AAohjelmaa noudatatte niin siellähän on nimettömyyden perinne.


    • Kaikkea kokeiltu

      Olin Minnesota -hoidossa Lapualla. Esitteet ja mainonta eivät täysin vastaa todellisuutta hoidosta. Terapeutit ovat itse "raitistuneita" alkoholisteja, mutta mainostettu lämmön ja rakastamisen toipumisohjelma ei aina tuntunut toimivan. Suoranaista ihmisarvoa alentavaa vittuiluakin oli melkoisesti ja tähän kuittailuun ei uskaltanut antaa samalla mitalla takaisin, koska siitä saattoi seurata hoidon keskeytys. Terapeuteilta näytti monesti unohtuvan tosiasia, että potilas maksaa hoitojaksosta. (5500 euroa) Rankin kokemus oli ns. sähkötuoli, jossa potilas istuu keskellä salia, omaiset ja läheiset antavat palautetta ja muut potilaat ja omaiset kuuntelevat. Puhelinta sai käyttää 2 kertaa viikossa tunnin kerrallaan ja TV:sta sai katsoa Kymmenen uutiset. Potilaiden keskeiset terapiaryhmät olivat parhaita, koska ei tarvinnut koko ajan olla varuillaan, ettei sano jotain sellaista, mistä terapeutti pääsee kuittaamaan ja hattuilemaan. Pysyin täysraittiina 3 viikkoa perushoitojakson jäleen.

    • Hoidon käynyt

      Milloin kävit hoidon itse kävin sen ja en saanut samanlaista kuvaa kuin sinulla mutta olen kuullut, että siellä on tunnelma muuttunut.
      Kiitos vastauksesta etukäteen

      • Kaikkea kokeiltu

        Kävin tänä vuonna keväällä. Parhaat terapeutit olivat kuulemma nostaneet kytkintä ja lähteneet Rehappi -hoitolaan töihin Rymättylään. Terapeutit olivat uudehkoja naamoja. Yksi koko ajan niin hermona, että jos sille olis työntäny alkoholipullon nenän alle, niin olis varmaan ottanu. Huusi kuin hinaaja välillä, notta pihalle asti kuului. Pari potilasta jätti hoidon kesken, eivät kestäneet kuunnella. Minusta sana "terapeutti" tarkottaa ihan muuta kuin jatkuvaa vittuilua ja härkkimistä. Se tästä.


      • Muutamakin

        Terapeutiksi itseään kutsuva oli niin katkeruutta täynnä että terapia oli viistoilua ja möykkäämistä lähes koko ajan.
        Muutama "toimitusjohtaja" tutiseva mummo ja narkkaripoika kertoili kilokaupoista ja tappamistaan kavereista...
        Kaikkia ois pitänyt nöyristellä?
        Saattaa toimia joillakin jonkin aikaa..itse pysyn raittiina tiedolla että kyseessä on sairaus johon auttaa täydellinen päihteettömyys.

        Toiminta on pelkkää kusetusta ja kuntien rahastusta..yhdenlaista mamubisnestä.


      • Anonyymi

        Hoidon käynyt täälläkin ja nyt jatkohoidossa MinneSarastuksessa.
        Läheisten kohtaaminen on hoidon kohokohta.
        Ns.juopon minän hautajaiset, jota seuraa seuraavana päivänä hyvien puolien esiintuominen.
        Holisti on juodessaan manipuloinut ja sairastuttanut kaikki ympäriltään.
        Päihteidenkäytön kielteisiä seurauksia on eritiimoilta jokaisella .

        Minnessä sinä näet ne ja alat nähdä nämä kieroumat uudella tavalla.


    • rahat pois

      Aivan rahastusta koko hoito.

      • Alakohoolia

        Ei siellä päätä silitelty, mutta lihoin viisi kiloa ja siellä pysyy kuivana kokonaisen kuukauden, jos vaan muuten pää kestää...


      • Hoitoa harkitseva
        Alakohoolia kirjoitti:

        Ei siellä päätä silitelty, mutta lihoin viisi kiloa ja siellä pysyy kuivana kokonaisen kuukauden, jos vaan muuten pää kestää...

        Minua askaruttaa Minnesota -hoidossa jatkohoito. Kuuluuko siihen keskustelut terapeutin kanssa, vai tapahtuuko hoito kokonaan AA-tyyppisissä itseohjautuvissa ryhmissä. Viikon intervallijaksohan kuuluu automaattisesti hintaan (kokonaishinta n. 6000 euroa ?). Olen myös kuullut, että koko loppuelämän on mahdollisuus milloin vain mennä takaisin hoitoon esim. muutama päiväksi, jos siltä tuntuu. Tämä "paluu" tuskin on ilmaista. Tietääkö, joku mitä se maksaa?


      • 303
        Hoitoa harkitseva kirjoitti:

        Minua askaruttaa Minnesota -hoidossa jatkohoito. Kuuluuko siihen keskustelut terapeutin kanssa, vai tapahtuuko hoito kokonaan AA-tyyppisissä itseohjautuvissa ryhmissä. Viikon intervallijaksohan kuuluu automaattisesti hintaan (kokonaishinta n. 6000 euroa ?). Olen myös kuullut, että koko loppuelämän on mahdollisuus milloin vain mennä takaisin hoitoon esim. muutama päiväksi, jos siltä tuntuu. Tämä "paluu" tuskin on ilmaista. Tietääkö, joku mitä se maksaa?

        20 vuotta sitten lähdin ex-ryyppykavereiden mukana AA-palaveriin, koska olin jo puhki ja kaksi kertaa törmäilin itteni melkein hengiltä. Pelot päällä ja epäillen lähdin ryhmään. Sain hyvät kummit, joista toinen oli alkoholistilääkäri. Huomasin ryhmässä, etten ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus ja pystyin samaistumaan ihmisiin, joiden kokemukset olivat kuin pätkä elämästäni. 18 vuoden ryyppäänisen jälkeen aloin elää vain tätä ja pysyin porukassa. Parvessa ne lentävät linnutkin. Hoitoni ei maksanut mitään yhteiskunnalle. Kahvikassaan eli "perinteeseen" voin vapaaehtoisesti heittää lantin tai olla heittämättä.
        Vilpitön oma halu toipumiseen kun löytyy niin silloin se kantaa. Rajun ryyppyputken jälkeen on katkaisu tietenkin hoidettava lääkkeillä pois,koska krampit sunmuut ovat mahdollisia. AA oli minun ratkaisuni, mutta en halua sulkea mitään pois.


      • www.fenix-klinikat.fi
        Hoitoa harkitseva kirjoitti:

        Minua askaruttaa Minnesota -hoidossa jatkohoito. Kuuluuko siihen keskustelut terapeutin kanssa, vai tapahtuuko hoito kokonaan AA-tyyppisissä itseohjautuvissa ryhmissä. Viikon intervallijaksohan kuuluu automaattisesti hintaan (kokonaishinta n. 6000 euroa ?). Olen myös kuullut, että koko loppuelämän on mahdollisuus milloin vain mennä takaisin hoitoon esim. muutama päiväksi, jos siltä tuntuu. Tämä "paluu" tuskin on ilmaista. Tietääkö, joku mitä se maksaa?

        Jatkohoidot itseohjautuvissa ryhmissä.
        Intervallit kuuluvat minnesota hoitojen hintaan.


    • asiaan perehtynyt

      Kuukauden ja risat hoitojakso on kovin lyhyt, kun kysymys on vuosikausien tai vuosikymmenien juomisesta. Ei tunnu realistiselta. Onko tutkittu, mitä potilaille kuuluu esim. 5-10 vuoden päästä, kuinka moni on raitis?

      • Puhut asiaa, olen itse raitistunut AA:ssa ilman mitään muita hoitoja. Raittiutta on yli kolmekymmentä vuotta, päivä kerrallaan. Oma mutu tuntuma näistä eri hoitolaitoksista on se, että he tietävät potilaiden raittiuden säilyvän vain jatkohoidolla. Useimmilla hoitolaitoksilla on pakolliset käynnit erilaisilla itsehoitopaikoissa. Useimmiten se on AA-ryhmä, toki muitakin voi olla, jos niitä löytyy. (A-Killat yksi vaihtoehto.) Kunnian he kyllä yrittävät omia itselleen ja meillä on vaikeuksia selvittää näille ihmisille, ettei AA tee mitään yhteistyötä näiden maksullisten laitoksien kanssa. He ovat kuitenkin ilman muuta tervetulleita ryhmään, jos heillä on alkoholiongelma. Tämä tieto hämmentää potilaita, heillä usemmilla on luulo, että AA-ryhmät ovat hoitolaitoksien jatkohoitopaikkoja. Uskoisin useimpien alkoholistien raitistuvan pelkästään AA-ryhmien avulla, jotka ovat omavaraisia ja kaikista riippumattomia.


      • Anonyymi
        m.i.v kirjoitti:

        Puhut asiaa, olen itse raitistunut AA:ssa ilman mitään muita hoitoja. Raittiutta on yli kolmekymmentä vuotta, päivä kerrallaan. Oma mutu tuntuma näistä eri hoitolaitoksista on se, että he tietävät potilaiden raittiuden säilyvän vain jatkohoidolla. Useimmilla hoitolaitoksilla on pakolliset käynnit erilaisilla itsehoitopaikoissa. Useimmiten se on AA-ryhmä, toki muitakin voi olla, jos niitä löytyy. (A-Killat yksi vaihtoehto.) Kunnian he kyllä yrittävät omia itselleen ja meillä on vaikeuksia selvittää näille ihmisille, ettei AA tee mitään yhteistyötä näiden maksullisten laitoksien kanssa. He ovat kuitenkin ilman muuta tervetulleita ryhmään, jos heillä on alkoholiongelma. Tämä tieto hämmentää potilaita, heillä usemmilla on luulo, että AA-ryhmät ovat hoitolaitoksien jatkohoitopaikkoja. Uskoisin useimpien alkoholistien raitistuvan pelkästään AA-ryhmien avulla, jotka ovat omavaraisia ja kaikista riippumattomia.

        Olen minneläinen ja AA elämäntapani.


    • qqq--

      Minäkin haluaisin ns. pöydän putsaavaan hoitoon. Asuin alkoholistin kanssa kuusi vuotta. Heti eromme jälkeen hän lähti Minnesota-hoitoon ja nyt kovasti on aloittamassa kaikkea puhtaalta pöydältä.
      Niin, minun pöytäni ei ole puhdas pitkään aikaan - saisinkohan minäkin jostakin tuollaisen mahdollisuuden? Että suit sait kaikki paha pois...

      • Kriittinen tapaus

        Toivoisi avoimempaa tiedottamista ja julkista keskustelua hoitofilosofiasta ko. Minnesotalaitoksilta, kovin yleispiirteisesti kun sitä internet -sivustoilla kuvaillaan. Jää vähän tuollainen salamyhkäinen maku. Jokatapauksessa taitaa olla niin, että Minnesota -hoidossa hoitovastuu on kokonaan itsellä ja omaisilla kuukauden hoitojakson jälkeen, ja jos juot menetät mahdollisuuden intervallihoitoon ym. Toki maksamalla koko helahoidon uudestaan, l. tuhansia euroja, pääseet hoitoon takaisin. Ei tunnu inhimilliseltä, ennemmin käsittämättömältä, on rahastuksen makuakin. Jotkut kuitenkin raitistuvat Minnesota -hoidossa ja se on suurin ilon aihe. Milloinkahan saadaan yleiselle puolelle asiallinen päihdekuntoutus, sitä odotan. Siihen, jos mihin pitäisi satsata. Rakenteet ovat olemassa, hoitoa pitäisi vain ajanmukaistaa. Ongelma on järkyttävän vaikea ja iso ja näihin päiviin alkoholismi on ymmärretty koko lailla väärin ja myös hoidettu väärin. Nyt onneksi näkyy hieman valoa tunnelin päässä.


      • pöydänallaollut

        Mene katsomaan al-anonista.


      • ekuusi

        Al-anon ryhmästä saat apua


    • juojuoppo

      Ei ole mitään väliä paljonko hoito maksaa, viinanjuonti on kuitenkin kalliimpaa pitkässä juoksussa.

      Hoitoon vaan, pelkkiä hyviä kokemuksia. Se on rankkaa, mutta se on ihanaa ja tuntuu kuin saisi uuden elämän, syntyisi uudestaan. Koko maailman näkee uutena hienona paikkana kun ei ole kännissä tai krapulassa. Tsemppiä kaikille

      • höpö höpö

        No, ei nyt pelkkiä hyviä kokemuksia kuitenkaan.


    • Maroolofi

      Yksi vanha narkkari sanoi hyvin:

      Jos ei halua lopettaa, ei mene hoitoon, ja jos haluaa, ei tarvitse hoitoa.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu!
        Jos mitään ei tapahdu, niin mitään ei tapahdu!!!!


    • MinneOmainen

      Terve! Oma puolisoni lähti minnesota-hoitoon pari päivää sitten. Nyt on sellainen fiilis että tämä hoito on täysin erilainen kuin muut "ota pilleri"-hoidot... En nyt elättele mitään suuria toiveita kun aina olen elätellyt. Vaan ymmärrän tietyllä tasolla puolisoani. Ymmärrän hänen riippuvuutensa. Omat tunteeni vaihtelevat välillä vihasta ja katkeruudesta rakkauteen. Juttelin hoitohenkilökunnan kanssa ja koin heti että he tietävät mitä on olla omainen tai itse käyttäjä, kuten he ovatkin!

      He hoitavat ite potilaan ja myös läheiset. Hinta hirvitti aluksi kun muutenkin on tiukkaa mutta pitkässä juoksussa se varmaan maksaa itsensä takaisin.

      En osaa sanoa hoidosta sen enempää. TOIVON että puoliso tulee terveenä takaisin ja ymmärtää kuinka paljon on tehnyt tuhoa lähipiirissä. Voin vaikka kirjoitella tänne mitä kuuluu hoidon jälkeen.

    • PASKAJAAKKO

      MINNESOTAHOITO LAPUALLA, oli itsepetosta...

      Kaipaisin ammatillisuutta, empatiaa ja asiantuntijuutta en tulosten markkinoinita jotka ovat sata prosenttisia kuten ylikypsä Snellman kinkku!

      Ajatus hieno, mutta hoidon läpikäyneenä...
      ei toimi, kun olin kuukauden makoillut lapuan laitoksessa...
      lähdin, ja jo samana iltana istuin baarissa, josta tosin kannettiin ensiapuun
      koska antabuksen teho ei ollut vielä hävinny.

      • Hannuliii

        Kuulostais siltä että oikiasti et ole ollut edes valmis muuttumaan. Olet kapinoinnut niinkuin teini. Jos et usko apuun, niin et voi ottaa sitä vastaan.


    • PASKAJAAKKO

      no niinhän se meni,
      sisko ja veljet käski mennä..sanoivat että yhteydet katkeaa jos vielä ryyppään :P
      eihän siinä muu auttanu kun mennä sinne paasattavaks, pelkästä uteliaisuudestahan suostuin lähtemään,, ja siellä parani fyysinenkin kunto sen verran että jaksoi taas ryypätä.
      Pitää tuntea ittensä tosi sairaaksi että hoidosta hyötyy,
      muuten koko homma kirpasee vaan kerran ja kohta jo naurat asialle kuppasella baaritiskillä.

      • Paska juttu on

        kun siskojaan ja veljiään ei voi valita. Ryyppykaverit sentään voi.


      • JUUUNIINSEON

        JOO EI MUUTA KUN LISÄÄ VIINAA NIIN KYLLÄ SE HALU RAITISTUAKIN LÖYTYY JOS EI KERKEE KUOLEMA KORJATA.


    • PASKAJAAKKO

      Nimenomaan!

      • Rudolph V.

        Jaakolla on sitten vielä juomatonta viinaa jäljellä.
        Ehkäpä jonain päivänä hoitokin nappaa, siemen on laitettu jokatapauksessa itämään.
        Voi kyllä olla että terveys menee ennen parantumista mutta kaikilla on vapaus ja vastuu omista valinnoista.
        Hyvää kesän jatkoa.


    • Änkkis

      Eihän sitä muiden vuoksi kannata raitistuakaan. Itse ainakin halusin pois sieltä helvetistä mitä elin. Tänä päivänä tiedän mitä menetän, mikäli palaan entisiin tapoihin. Siinä menee lapset, aviomies, työ ja ihan varmasti suhteellisen äkkiä olisi jopa kuolinilmoitus lehdestä luettavissa.

      Mistään en ole jäänyt paitsi raittiuden vuoksi, en kaipaa aikoja, jolloin makasin sohvalla aina joko päissäni tai krapulassa. Lapsilla oli äiti, joka petti lupauksensa päivittäin eikä jaksanut touhailla heidän kanssaan. Nyt sohvalla rötköttäminen on loppunut ja olen läsnä lasteni elämässä, ei riitä että on vain paikalla jos ei huomaa mitä ympärillä tapahtuu... Ei myöskään enää unettomia öitä tai ahdistusta, vieläkin kolmen vuoden raittiuden jälkeen joka aamu tunnen kiitolisuutta hyvin nukutun yön jälkeen.

      Varmasti katkeroituisin itsekin hoidolle, mikäli en edes minnessä olisi murtanut kieltoani ja nähnyt seurauksia päihteiden käytölle. Täytyyhän sitä syyttää muita kuin itseä...Mutta jokaisen on itsekin tehtävä jotain raittiuden eteen, ei sitä muut voi tehdä. Jos ei tajua niin ei tajua, tai sitten ei vain välitä. Jokainen hoidon käynyt tietää että päihteidenkäyttö satuttaa läheisiäkin, silloin on ihan tietoisesti päätöksen tehnyt jatkamisen suhteen ymmärtäen seuraukset!

    • Alkkiksen läheinen

      Ei Minnessä mitään "sähkötuolia" ole --se on ihan normaali kokoontuminen, mihin tulevat alkoholistin läheiset, esim. puoliso, lapset, vanhemmat, sisaruksia tms.
      He saavat siinä tilaisuudessa kertoa alkoholistille, mitä hänen juomisensa on heille aiheuttanut.

      Tottakai tämä potilaasta tuntuu kauhealta, ja hävettää --harva on sitä ennen tajunnut, mitä kaikkea ihan kamalaa kärsimystä he ovat aiheuttaneet läheiselleen! Mutta: päivän jälkeen nämä asiat on käsitelty, pyydetty ja annettu anteeksi. Se on tosi puhdistava kokemus sekä potilaalle eli juopolle, että hänen omaisilleen.

      Jos taas on niin kusipäinen, että ei pysty kohtaamaan totuutta omasta ryyppäämisestään, ja niin paskahousu, ettei pysty ottaa vastuuta omasta käytöksestään --niin sitten on väärässä paikassa.

      Suosittelen lämpimästi Minnesotahoitoa, joko Lapualla tai "Avo-Minneä" eli Rehappia, http://www.apuaalkoholismiin.fi/

      • Anonyymi

        Mielestäni on vaarallista kertoa kaikille läheisilleen ja jopa tuntemattomille omia yksityisasioitaan. Läheisiä se voi haavoittaa pysyvästi ja tuntemattomat saavat tietää sinusta asioita jotka eivät heille kuulu. Tuollainen keskustelurinki-idea on naiivi ja kyseenalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni on vaarallista kertoa kaikille läheisilleen ja jopa tuntemattomille omia yksityisasioitaan. Läheisiä se voi haavoittaa pysyvästi ja tuntemattomat saavat tietää sinusta asioita jotka eivät heille kuulu. Tuollainen keskustelurinki-idea on naiivi ja kyseenalainen.

        No kyllä on ihan järkevää ottaa läheisensä mukaan hoitoon, sekä a olla itse avoin ja valmis ottamaan vastaan tieto siitä, miltä läheisistä sun päihteidenkäyttösi on tuntunut.
        Jollei ole avoin ja kerro tunteistaan ja ota vastaan muiden tunteita, elää valheessa läpi elämänsä. Lienee hoidon tarvetta, jos ei kykene avautumaan edes läheisilleen. Oli sitten päihteidenkäyttäjä tai ei.


    • jjahaa

      jahas. taisit olla minnesotan kokoontumisajoissa kirjoittamispäivänä kun faktaa lyöt tiskiin tuoreeltaan.... :)

      • kuivahumala

        Olin Minnen läheisviikonlopussa ed vkl, eli tuore kokemus takana. Tietopaketti alkoholismista sairautena oli mahtava ja rankasta läheisen kohtaamisesta jäi kevyt ja hyvä olo. Helppo rasti tämä ei ollut läheisenä, mutta kyllä kannatti. Nyt jään katsomaan päivän kerrallaan veljeni raittiutta ja toivon sydämestäni että se kestää loppuelämän.


      • *C61*
        kuivahumala kirjoitti:

        Olin Minnen läheisviikonlopussa ed vkl, eli tuore kokemus takana. Tietopaketti alkoholismista sairautena oli mahtava ja rankasta läheisen kohtaamisesta jäi kevyt ja hyvä olo. Helppo rasti tämä ei ollut läheisenä, mutta kyllä kannatti. Nyt jään katsomaan päivän kerrallaan veljeni raittiutta ja toivon sydämestäni että se kestää loppuelämän.

        Moi! Olin Rehapissa samanlaisessa viikonlopussa. Kun sain kutsun sinne, se tuntui vähän pakkopullalta. Kaverini oli vetäytynyt yksinäisyyteen juomaan eikä paljon yhteyksiä enää ollut. Viikonloppu oli raskas, mutta toisaalta hieno. Koin, että olin etuoikeutettu, kun pääsin sen kokemaan. Potilaita ja meitä läheisiä kohdeltiin arvokkaalla ja kunnioittavalla tavalla. Puitteet olivat hyvät ja lounaat mahtavat. Läheisille tämä oli täysin ilmaista. Ainoastaan majoitus ja matkat piti itse hoitaa. Naantalin kylpylään ei kannata mennä läheisviikonlopun aikana, sen verran pitkiä ovat päivät. Hoito vaikutti todella tehokkaalta ja sain myös itse paljon ajateltavaa omaa alkoholinkäyttöäni silmälläpitäen. Suosittelen lämpimästi! Infotilaisuus on maksuton ja niitä järjestetään myös Helsingissä.


    • Lopaskis

      Suosittelen hoitoon menoa jos haluaa parantaa elämänlaatua, kaikkihan me kyllä kuollaan jokatapauksessa, raittiitkin.

    • Muija Pohjanmaalta

      Entinen alkoholistin vaimo vasta ja on miettinyt, että hyvä jos raittiina mies pysyy. Mutta tukea tarvii ja toivoisin järjestettävän myös terapiaa jatkossa,kerrottavan mahdollisuudet, missä voi asioistaan puhua. Ei pelkästään juomisesta, vaan siitä kuinka elämää jatkaa tästä eteenpäin, vastuunsa tuntevana vanhempana.
      Kyllähän ihminen on kokonaisuus ja jos koko ajan vain kuittailet olevasi alkoholisti ja nautit ympäristön hehkutuksesta,kuinka hienosti pärjäät ilman alkoholia, niin metsään mennään. Pitää jatkaa elämää ymmärtäen kaikin puolin sen, että kaikkein tärkeintä on luottaa itseensä ja siihen, että pystyy jatkamaan elämää SIITÄ VASTUULLISENA ITSELLEEN, MUTTA MYÖS MUILLE!! Yes, tsemppiä kaikille, pidetään teille peukkuja!!

    • Hyvää Elämää!

      Hei, mutta sinullahan on toivoa paremmasta elämästä!

    • alkoholistin_läheine

      Yhdyn henkilön *C61* kommenttiin, myös itse alkoholistin läheisenä kävin läheisviikonlopun Lapualla ja kyllä tuli paljon hyödyllistä tietoa myös itselle tulevaisuutta ajatellen. Hoitohenkilökunta (raittiit alkohlistit) erittäin mukavia ja ystävällisiä, hyvä mieli jäi pois lähtiesssä. Mikäli alkoholistina haluat muutosta elämään ja nähdä sen kolikon toisen puolenkin niin suosittelen Minnestoa-hoitoa lämpimästi. Osittain henkisesti rankka mutta varmasti palkitseva. Ja eihän kaikkea rahassakaan voi mitata.

      Potilaiden hoito-ohjelmasta jotain lyhyesti: Koko päivälle aina tietty ohjelma ruokataukoneen noin klo 8-18, jonka jälkeen vapaata seurustelua ja mahdollisuus saunaan. Soittoaika läheisille 2kertaa viikossa tunnin ajan ja tv:stän arkena vain kymmenen uutiset, viikonloppuna ilmeisesti vapaampaa. Ja hoitolassa ei ketään pakoteta olemaan, saa lähteä mikäli siltä tuntuu. Ja tosiaan elinikäinen "extraviikkomahdollisuus" joka on maksuton, mutta edellyttää raittiutta, ryypyn jälkeen tätä ei ole, toki uusi neljän viikon hoitojakso joka taas maksaa.

      • Lukekaa IS

        Iltasanomissa tänään alavutelaisen Minnen käyneen naisen juttua.


    • Kylmät kädet

      Mulle sanottiin A-klinikalla, että mun pitäisi käydä neljän viikon katkaisuhoito, jos haluan työelämään.

      4 viikkoa. Olen kyllä vakavasti harkinnut.

      • Harkitsematta

        Harkitse, tee päätös ja mene jos haluat työelämään.
        Jos haluat yhteiskunnan elätiksi, älä mene raitistumaan vaan jatka juomista.


    • Yllättävän vähän tässä puhutaan AA:sta ja kuitenkin nämä hoitolaitoksien hoidot perustuu pitkälti AA:n 12 askeleen ohjelmaan. Sillä eroituksella, että itsehoito ei AA:ssa maksa oikein mitään; se on 2-5 euroon käynti, jos on rahaa ja sekin täysin vapaaehtoista. Emme myöskään valvo emmekä utele kohtalotoverilta mitään. Kannatta kokeilla, voi olla elämän paras päätös.

    • Llowellyn

      Totta, Minnesota hoito pohjautuu täysin AA-oppiin.

      Minnesota hoidon tulokset perustuu tiettyyn "pakkoon" ja siihen että maksat itse tuhansia euroja siitä.
      Se motivoi kun on omat rahat kyseessä.

    • Miksi miinukset?

      Miksi tämän ketjun asiallisille raitistumiskeinojen kertojille on annettu noin paljon miinusta?

      Eikö teistä miinustajat ole jees raitistua ja muuttua?

      Miksi ette kannusta ihmisiä, jotka haluaisivat oikeasti raitistua ja kohdata tekonsa? Oletteko niin selkärangattomia pelkureita itse, että pakenette asioita viinaan mielummin kuin elätte pystyssä päin, kannatte vastuunne ja yritätte muuttua?

      Alkoholistiperheessä kasvaneena olisi ollut vapauttavaa kun olisi saanut kertoa ja itkeä isälle tämän eläessä kaiken sen häpeän ja tuskan mitä hän meille lapsille aiheutti. Alkoholistin tunne-elämä on jäänyt lapsen asteelle ja hänen täytyisi saada kasvaa aikuiseksi juuri tuollaisessa Myllyhoidossa ettei hän pilaa läheistensä elämää pakottamalla omat lapsensa ottamaan aikuisen roolia, kun itse on vielä lapsen asteella. Tuolla tavalla syntyy sukupolvien kierre, jonka vain rohkeat pystyvät katkaisemaan.

    • AA :ssa 14 v

      - Haluat lopettaa juomisen ?
      - Mene lähimpään AA- ryhmään www.aa.fi
      - Käy ryhmässä vaikkapa kuukausi, kolme kertaa viikossa
      - Jos tuntuu siltä, että AA ei ole sinua varten, saat kurjuutesi heti takaisin

      • Täyttä asiaa.


      • Anonyymi

        Loistava tämä viimeinen! ”Jos tuntuu siltä, että AA ei ole sinua varten, saat kurjuutensi heti takaisin”.


    • Riippuvuutta on

      "AA :ssa 14 v"

      Haluaisitko vieroittua AA:sta? Jos haluat, mutta tunnet ettet siihen omin voimin kykene, niin hae ihmeessä ammatti apua ennen kuin on liian myöhäistä.

    • Edelleen AA :ssa

      Kuunteleppa Areenasta Sarasvuon puhe addiktioista. Niitä on vaikka kuinka paljon, ehkä sinullakin joku. Mieluummin olen riippuvainen AA: sta kuin viinasta.
      AA: ta tosiaan arvostellaan riippuvuuden vaihtamisesta toiseen mutta hyväksyn kyllä sen. Illalla taas palaveriin. Tule sinäkin ja jätä ennakkoluulot naulaan.

      • Ei enää aa:ta

        "Tule sinäkin ja jätä ennakkoluulot naulaan."

        Käyty on useammankin kerran, seurauksena tylsistyminen ja juomahimojen lisääntyminen.
        Joskus kävi jopa niin, että piti kesken palaverin lähteä kaljan ostoon hillittömien ryyppytarinoiden siivittämänä. Halu raitistua oli, mutta aika pian huomasin ettei aa ole minun paikkani.
        Jos joku tykkää kärvistellä ja harrastaa kuivahuikkaamista hengellisen ohjelman avulla, niin sellaiselle aa on ehdottomasti oikea paikka.
        Itse raitistuin myöhemmin omin voimin, eikä se lopulta niin vaikeeta ollutkaan, vaikka aa:n väki yritti kovasti minulle muuta väittää.


      • juomahimotonmies
        Ei enää aa:ta kirjoitti:

        "Tule sinäkin ja jätä ennakkoluulot naulaan."

        Käyty on useammankin kerran, seurauksena tylsistyminen ja juomahimojen lisääntyminen.
        Joskus kävi jopa niin, että piti kesken palaverin lähteä kaljan ostoon hillittömien ryyppytarinoiden siivittämänä. Halu raitistua oli, mutta aika pian huomasin ettei aa ole minun paikkani.
        Jos joku tykkää kärvistellä ja harrastaa kuivahuikkaamista hengellisen ohjelman avulla, niin sellaiselle aa on ehdottomasti oikea paikka.
        Itse raitistuin myöhemmin omin voimin, eikä se lopulta niin vaikeeta ollutkaan, vaikka aa:n väki yritti kovasti minulle muuta väittää.

        Hei, minkä ikäinen olet ja kauanko olet nyt ollut yhteen jaksoon raittiina?
        Kysyn ihan tosissani.


      • jupjupjooo
        Ei enää aa:ta kirjoitti:

        "Tule sinäkin ja jätä ennakkoluulot naulaan."

        Käyty on useammankin kerran, seurauksena tylsistyminen ja juomahimojen lisääntyminen.
        Joskus kävi jopa niin, että piti kesken palaverin lähteä kaljan ostoon hillittömien ryyppytarinoiden siivittämänä. Halu raitistua oli, mutta aika pian huomasin ettei aa ole minun paikkani.
        Jos joku tykkää kärvistellä ja harrastaa kuivahuikkaamista hengellisen ohjelman avulla, niin sellaiselle aa on ehdottomasti oikea paikka.
        Itse raitistuin myöhemmin omin voimin, eikä se lopulta niin vaikeeta ollutkaan, vaikka aa:n väki yritti kovasti minulle muuta väittää.

        Ehkä sinä et sitten ollutkaan alkoholisti vaan muuten henkisesti jälkeen jäänyt .minä taas olin näitä molempia ja sain avun AAsta .


    • AA :ssa 14 v

      Harmi, että olet saanut niin negatiivisen käsityksen AA :n periaatteista ja palavereista. Ohjelma on tosiaan hengellinen ja alunperin jopa uskonnollinen.
      Ohjelman tarkoitus ja päämäärä on kasvattaa alkoholistista kaikin puolin vastuullinen ihminen ja kehittää henkisiä arvoja kohti miellyttävää elämää. Elämä on kasvamista.
      Hienoa, että olet päässyt kokonaan irti viinasta ilman mitään ulkopuolisia apuja. Onnittelen.

    • Onko sillä väliä?

      Vilkasta keskustelua täällä eri raitistumismuodoista; mutta onko sillä tosiasiassa mitään merkitystä minkä avulla tai miten raitistuminen tapahtuu? Lopputuloshan on tärkein. Minun kohdalla se oli Minnesota Lapualla, kun olin kaiken muun jo kokeillut. Ja tukena nyt myös AA.

      Olenko riippuvainen AA:sta? Onko silläkään mitään merkitystä; mieluummin riippuvainen AA:sta kuin alkoholista.

      Elä ja anna toistenkin elää...omalla tavallaan.

      • suunnan muutos

        "Olenko riippuvainen AA:sta? Onko silläkään mitään merkitystä; mieluummin riippuvainen AA:sta kuin alkoholista."

        On sillä merkitystä, niin kauan kuin ramppaat aa:ssa tulet olemaan henkisesti riippuvainen alkoholista.
        Irti et siitä pääse, koska menneisyyden taakka seuraa aina mukanasi, eikä aa anna pienintäkään mahdollisuutta sitä unohtaa.


      • painiskelen irti
        suunnan muutos kirjoitti:

        "Olenko riippuvainen AA:sta? Onko silläkään mitään merkitystä; mieluummin riippuvainen AA:sta kuin alkoholista."

        On sillä merkitystä, niin kauan kuin ramppaat aa:ssa tulet olemaan henkisesti riippuvainen alkoholista.
        Irti et siitä pääse, koska menneisyyden taakka seuraa aina mukanasi, eikä aa anna pienintäkään mahdollisuutta sitä unohtaa.

        Millä tavalla sinä olet raitistunut? Ja päässyt irti menneisyyden taakasta?


      • suunnan muutos
        painiskelen irti kirjoitti:

        Millä tavalla sinä olet raitistunut? Ja päässyt irti menneisyyden taakasta?

        Yksinkertaisesti siten, että lopetin vatvomisen sellaisista asioista joilla ei ole mitään merkitystä tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa.


      • Onko sillä väliä?
        suunnan muutos kirjoitti:

        "Olenko riippuvainen AA:sta? Onko silläkään mitään merkitystä; mieluummin riippuvainen AA:sta kuin alkoholista."

        On sillä merkitystä, niin kauan kuin ramppaat aa:ssa tulet olemaan henkisesti riippuvainen alkoholista.
        Irti et siitä pääse, koska menneisyyden taakka seuraa aina mukanasi, eikä aa anna pienintäkään mahdollisuutta sitä unohtaa.

        Mielenkiintoinen näkemys nimim. Suunnan muutos; "henkisesti riippuvainen AA:sta?"

        Olen tuota itsekin miettinyt kuunnellessani vuosikymmeniä raittiina olleita
        AA-laisia.

        Katson kuitenkin, että alkoholismini on osa elämääni; ei sitä voi eikä pidäkään unohtaa. Sen verran kamalaa aikaa se oli, itse asiassa helvettiä. Ja yhdellä
        ryypyllä saan sen paskan ihan helposti takaisin. Siihen menneisyyteen ei kuitenkaan pidä jäädä kieriskelemään ja vaikeroimaan, vaan suunnata katse
        kohti valoisaa tulevaisuutta.

        En tunne itseäni selkärangattomaksi, eikä minun tällä hetkellä edes tee mieli
        alkoholia; Minnen jatkohoidolla ja AA:lla vain varmistan, ettei jatkossakaan tee
        mieli. Kaikkea muuta kokeilleena minulla ei enää ole varaa epäonnistua.

        Näin minun kohdalla, Sinun kohdalla toisin. Molemmilla meillä menee
        mitä ilmeisemmin tällä hetkellä todella hyvin. Ja sillä on väliä!


      • painiskelen irti
        suunnan muutos kirjoitti:

        Yksinkertaisesti siten, että lopetin vatvomisen sellaisista asioista joilla ei ole mitään merkitystä tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa.

        Kuinka kauan olet ollut raittiina? Oletko selvittänyt menneisyyttäsi perheesi tai seurustelusuhteittesi kanssa? Entä ulosottoviranomaisten tai juomaseurasi kanssa?


      • painiskelen irti
        painiskelen irti kirjoitti:

        Kuinka kauan olet ollut raittiina? Oletko selvittänyt menneisyyttäsi perheesi tai seurustelusuhteittesi kanssa? Entä ulosottoviranomaisten tai juomaseurasi kanssa?

        Eipä ole tullut vastausta nimimerkitä suunnan muutos.


      • Anonyymi
        suunnan muutos kirjoitti:

        "Olenko riippuvainen AA:sta? Onko silläkään mitään merkitystä; mieluummin riippuvainen AA:sta kuin alkoholista."

        On sillä merkitystä, niin kauan kuin ramppaat aa:ssa tulet olemaan henkisesti riippuvainen alkoholista.
        Irti et siitä pääse, koska menneisyyden taakka seuraa aina mukanasi, eikä aa anna pienintäkään mahdollisuutta sitä unohtaa.

        Eihän sitä muutenkaan pysty unohtamaan että on aikoinaan juonu tiuhaan, kävi aa:ssa tai ei. - Sen täytyy vaan antaa olla osa muistoja. Kannattaa hankkia riittävästi uusia (tai vanhoja) harrastuksia joihin kohdistaa energiansa, niin menneen muistot haalenee. - Mennyt alkoholismi on läpikäyty sairaus joka on jättänyt traumat. Aa:ssa voi käydä niin kauan kun se tuntuu antavan voimia raittiuteen. - Minne hoidon kallius on järkyttävää, mä oon jo nyt velkaa 8000 e pankeille ja 700 läheiselle.kaikki ei tollasta pysty maksamaan, tai täytyy myydä asuntonsa.- Kyllä yhteiskunnan pitäis järjestää edullista a-hoitoa .kun se on meillä kansa sairaus.


    • yksi ystävä vähemmän

      Palautetta : Tämän rahastushoidon läpikäynyt alkoholisti, kuoli vuosi sitten kotonaan alkoholin aiheuttamaan sydäninfraktiin. Älkää ottako tätä "hoitoa" sillä kyseinen mies ratkesi juomaan, kun klinikalle ei nää sisään otettukaan kuulemma ryyppykierteen uusiutumisen jälkeen.. Eli kusetusta koko puuha. VALITETTAVASTI ..

      • poikkijapinoon

        Eikö mennyt katkaisuun?


      • saaraesteri

        kerrasta poikki sanon suoraan sen hoidon tarkoitus on ehdoton ei alkoholille elikä et pääse edes neuvottelemaan lisä viikosta. sen tiedon ja ymmärryksen myötä olet heitetty niinsanotusti ryhmästä ulos. Miksi ratkesit ja lisää vain syyllinen olo. Ei tukiverkostoa ja 6500 kankkulan kaivoon ja perheen tuki ja ymmärrys on poissa. he ovat Rehabin lumoissa. Uudesti syntyneet. Alkoholisti on nyt valitettavasti yksin. Häpeissään ja vielä pers auki.


      • Anonyymi

        No jos ratkesi niin ei pääse enää samalla rahalla 🤷‍♀️


    • Alkkiksen vaimo

      No ei varmasti ole hoitolaitoksen vika jos joi itsensä hengiltä..

      • niinpä,

        alkoholistien ja alkoholistin lailla ajattelevien mielestä vika on aina kaikkialla muualla, kuin juojassa. he ovat itse kaikessa aina uhreja.

        oma juoppo äitinikin haukkui ja hakkasi minua lapsena ja porasi miten hänellä on raskasta ja miten vaikea ja röyhkeä lapsi minä olen ja miten hän joutuu pelkäämään.. moni valitettavasti uskoi hänen olevan uhri jopa silloin kun minä olin piiskaamisesta tai hakkaamisesta sininen..

        äiti lopetti juomisen ja viina ei kiinnostanut enää sen jälkeen lainkaan, mutta hän ajattelee edelleen kuin alkoholisti eli että vika on aina muissa.


    • Hoidon läpikäynyt

      30 päivää ja 6000 euroa. Halvemalla elää hotellissa. Terapeuteilla ei siellä mitään ammattitaitoa, paitsi ryyppäämisen suhteen. Puolet hoidokesta vetää jo siellä hoidossa salaa viinaa, koska sitä paskanjauhantaa ei selvinpäin kestä kukaan.

      Kiertäkää kyseinen kusipulju kaukaa! Kun hoito lopuu, varmaan 99,9% hoidokesta kävelee suoraan alkoon ja vetää kunnon kännit!

      • tuhannen ja yhden

        Ehkä liioittelet prosenttiluvun tarkkuudessa. Ilmoittamasi luvun perusteella yksi tuhannesta ei kävele suoraan alkoon. Muut 999 sen sijaan vetävät kunnon kännit?

        Kumpaan joukkoon kuulut?


      • kuukauden loma
        tuhannen ja yhden kirjoitti:

        Ehkä liioittelet prosenttiluvun tarkkuudessa. Ilmoittamasi luvun perusteella yksi tuhannesta ei kävele suoraan alkoon. Muut 999 sen sijaan vetävät kunnon kännit?

        Kumpaan joukkoon kuulut?

        Täytyy myöntää, että vedin jo siellä hoidossa viinaa salapulloista. Harva kai noita itse maksaa, joten minäkin siellä kävin kuukauden lusimassa kun käskettiin.

        Lomastakaan se ei oikeen käy, kun sitä packakuraa on siellä pakko kuunnella, ei kunnon huoneita, ei omaa rauhaa ja ruokakin surkeaa. Tablet tietsikkakin piti salakuljettaa mukaan.

        Ja kyllä, kävelin suoraan hoidosta alkoholiliikkeeseen.


      • akkojen hoitomalliin
        kuukauden loma kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että vedin jo siellä hoidossa viinaa salapulloista. Harva kai noita itse maksaa, joten minäkin siellä kävin kuukauden lusimassa kun käskettiin.

        Lomastakaan se ei oikeen käy, kun sitä packakuraa on siellä pakko kuunnella, ei kunnon huoneita, ei omaa rauhaa ja ruokakin surkeaa. Tablet tietsikkakin piti salakuljettaa mukaan.

        Ja kyllä, kävelin suoraan hoidosta alkoholiliikkeeseen.

        Jos ei itse halua lopettaa juomistaan, ei se juominen millään hoitokonstilla lopu!
        Kunto kohoaa kuukauden täysihoidossa, ja sitten viinakauppaan!
        Kiitos sossun tädeille tästäkin täysihoidosta!


    • 6000 euron loma

      Se on totta, että kuukaudessa toipuu jo hyvään juomakuntoon! Ja onhan se hetken lepo sisuskaluillekkin.

    • huomioija1

      Jännä juttu muuten, yleensä Minnesota-hoitoa kehutaan paikassa kuin paikassa maasta taivaaseen, mutta nyt viime aikoina olen kuullut ko. hoidosta hirveästi negatiivisia mielipiteitä. On tainnut Minne tulla aika paljon alaspäin parhaista päivistään, terapeutit siellä ovat ainakin vaihtuneet huomattavasti.

      • Ikävä kuulla tällaisia kommentteja Minnesota-hoidosta. Itse olin siellä marraskuussa 2012 ja voin sanoa, että kyseinen hoito pelasti henkeni. Joten en voi muuta kuin ilolla muistella kyseistä aikaa.

        Terapia oli julmaa, tietysti, eihän alkoholistiin muu tehoa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli koko ajan saatavilla ja totta vieköön söinkin. Tilat ja huoneet ihan yes, eihän sitä mitään viiden tähden hotellia pidä odottaakaan.

        Eli hoito tehosi minuun ja moneen muuhun samaan aikaan hoidossa olleeseen. Ei tietenkään välttämättä sovi kaikille. Toisaalta sanoisin, että alkoholistin on oltava käynyt riittävän pohjalla, jotta voi ylipäätään ottaa hoidon vastaan.

        T. Tänä päivänä raitis ja ikionnellinen


      • minne sota
        matkalla12eh kirjoitti:

        Ikävä kuulla tällaisia kommentteja Minnesota-hoidosta. Itse olin siellä marraskuussa 2012 ja voin sanoa, että kyseinen hoito pelasti henkeni. Joten en voi muuta kuin ilolla muistella kyseistä aikaa.

        Terapia oli julmaa, tietysti, eihän alkoholistiin muu tehoa. Ruoka oli hyvää ja sitä oli koko ajan saatavilla ja totta vieköön söinkin. Tilat ja huoneet ihan yes, eihän sitä mitään viiden tähden hotellia pidä odottaakaan.

        Eli hoito tehosi minuun ja moneen muuhun samaan aikaan hoidossa olleeseen. Ei tietenkään välttämättä sovi kaikille. Toisaalta sanoisin, että alkoholistin on oltava käynyt riittävän pohjalla, jotta voi ylipäätään ottaa hoidon vastaan.

        T. Tänä päivänä raitis ja ikionnellinen

        Julmaa siinä hoidossa on se rahastus, 6000 euroa aivan tyhjästä. Maksajana yleensä kunta.


      • minne sota kirjoitti:

        Julmaa siinä hoidossa on se rahastus, 6000 euroa aivan tyhjästä. Maksajana yleensä kunta.

        6000 euroa raittiudesta, täysin uudesta elämästä, jonka sain :-) !!!!!!!

        Naurettavan pieni hinta. Kunta maksoi ja sai minut takaisin veronmaksajaksi. Ei hullumpi sijoitus kunnalta. Itsekin olisin maksanut ja jopa enemmän. On tämä sen verran upea elämä nyt.

        Ja lapseni, vanhempani, sukulaiset, ystävät ja tuttavat ovat riemuissaan........

        Mutta ei sinne kannata mennä rahoja tuhlaamaan, jos tuntuu, että ei ole valmis sitoutumaan hoitoon sen ehdoilla tai ei muutoin ole halukas tekemään täyskäännöstä elämässä tai muutoin vierastaa tämän tyyppistä hoitoa.

        Minä voin vain sanoa: KIITOS MINNESOTA :-)


        .


      • Anonyymi
        minne sota kirjoitti:

        Julmaa siinä hoidossa on se rahastus, 6000 euroa aivan tyhjästä. Maksajana yleensä kunta.

        Se on juopolle näemmä pikkuraha kun sijoittaa viinaan ja siihen liittyviin oheiskustannuksiin...


    • Kohtuukäyttökin ok..

      Jokainen tällainen menestystarina on aika vaikea ohittaa, en ymmärrä miksi monia apukeinoja alkoholismiin väheksytään tuloksista riippumatta. Ainahan kyseessä on oma valinta, mutta ei se lopettaminen tai vähentäminen ole niin helppoa.........

      Nythän on juuri tullut markkinoille Selincro, joka todistetusti auttaa vähentämään juomista lähes puoleen eikä juomista tarvitse lopettaa kokonaan vaan voi yhä lähteä baariin ihan normaalisti. Selincro pilleri pelkästään vähentää viinanhimoa ja oma ryyppääminen pysyy paremmin hanskassa, eli tästä on apua kaikille "vähän joskus liikaa ottaville" joilla juominen ei ole vielä karannut täysin käsistä.

      Jokainen hyväksi havaittu lääke tai hoito voi muuttaa koko elämän, jollekin toimii täysraittius ja jollekin auttaa vähentäminenkin... pääasia ottaa edes ensiaskel!

    • mummoz

      Alkoholisti jättää lääkkeet ottamatta koska viinasta menee maku eikä se mene kunnolla päähän.
      Siitä voi olla apua jossain pakkotilanteissa vastaavasti kuin tupakoitsijoille lentokoneessa nikotiini-valmisteista, mutta sitten otetaan taas kunnon kännit kun pystytään (ilman lääkkeitä)

      • Teemu

        Alkoholismiin sairastuneelle vähentäminen ei ole mahdollista, koska pienikin määrä laukaisee sairauden oireet uudelleen. Kyseessä on kemiallinen muutos aivoissa, jota ei voi enää muuttaa takaisin. Muuten vain liikaa juovalle ja ehkä henkisesti riippuvaiselle vähentäminen on hyvä tapa rajoittaa liialliseksi paisuneelle käytölle.

        Aika monilla on se käsitys, että alkoholisti on heikko tai paha ihminen, mutta tämän sairauden saanut ei pysty enää hallitsemaan elämäänsä ilman raittiutta. Tämä ei tarkoita vain juomattomuutta vaan persoonallisuuden muuttamista raittiiksi. Tähän kuuluu nöyryys, rehellisyys ja halu pysyä irti päihteistä. Viimeisin virke on syynä siihen, että tälläkin palstalla tulee miinuksia ja dissausta Minnesotahoitoa kohtaan.


    • Pettynyt 10

      Itse Rehapin läpikäyneenä tiedän mitä pelleilyä se on. Aamuisin potilaat rukoilevat keskenään käsikädessä tyyneysrukousta, iltaisin sama juttu. Koko päivän kouluttamattomien ent. Alkoholistien luentoja, viikosta toiseen samoja mutta eri kaverin esittäminä, luennot täynnä kirosanoja, ylimielistä suhtautumista (maksaviin) potilaisiin eili"juoppoihin" kuten he ilmaisivat, jatkuvaa nöyryyttämistä ja vittuilua. En tiedä yhtään sairautta, jota hoidetaan vittuilulla. Tilat, ruoka ja ympärvistö ova t hyviä, mutta terapeuttimiehet v-mäisiä maailmanparantajia. Kauhein kuukausi, mitä olen elämässäni kokenut, enkä edes raitistunut. Hoito sopii ehkä 30-40 vuotta juoneille, täysin hajalla oleville tyypeille, mutta vähänkin älyä omaavalle suomalaiselle tällainen amerikkalainen hömppä ei osu.
      Muuttaisivat edes hoidon alkuperäistä ideaa hieman pohjoismaalaiseksi liturgiaksi, ei suomalainen halua lausua Jumala-sanaa joka lauseessa.

      • Toinen pettynyt

        Olen pettyneen kanssa samaa mieltä. Hoito perustui karjumiseen ja ärjymiseen, Yhtä nk. Terapioissa istumista aamusta iltaan, tosiasiassa siellä luettiin 70-vuotta vanhoja amerikkalaisia rukouksia.
        joku aina raitistuu tällaisen uskon syöttämisen avulla, hyvä heille, mutta näitä harvinaisuuksia oli sitten palkattu käymään viikottain Rehapissa suurta sanomaansa julistamassa. tyypit oli niin hajalla, että vie no itätuulikin olisi heidät kaatanut.
        Miksi tosiaan jonkun sairauden hoito voi vielä 2000-luvulla perustua vittuiluille, tai eihän se mitään hoitoa ollut, amatöörit huutamassa sairaille ihmisille.
        valvira voisi tutkia tarkemmin, miten sairaita ihmisiä "hoidetaa"puoskareitten toimesta Suomessa.


      • Kolmas pettynyt
        Toinen pettynyt kirjoitti:

        Olen pettyneen kanssa samaa mieltä. Hoito perustui karjumiseen ja ärjymiseen, Yhtä nk. Terapioissa istumista aamusta iltaan, tosiasiassa siellä luettiin 70-vuotta vanhoja amerikkalaisia rukouksia.
        joku aina raitistuu tällaisen uskon syöttämisen avulla, hyvä heille, mutta näitä harvinaisuuksia oli sitten palkattu käymään viikottain Rehapissa suurta sanomaansa julistamassa. tyypit oli niin hajalla, että vie no itätuulikin olisi heidät kaatanut.
        Miksi tosiaan jonkun sairauden hoito voi vielä 2000-luvulla perustua vittuiluille, tai eihän se mitään hoitoa ollut, amatöörit huutamassa sairaille ihmisille.
        valvira voisi tutkia tarkemmin, miten sairaita ihmisiä "hoidetaa"puoskareitten toimesta Suomessa.

        Olette oikeassa siinä, että hoito perustuu muutaman hurahtaneen ylimielisyyteen. He itse väittivät, ettei uskonto kuulu millään tavalla heidän elämäänsä, mutta miksi he vetävät nk. "Terapiaryhmiä"tämän jenkkisysteemin hihhululimenetelmän mukaisesti.
        Oli se naurettavaa, että akateemisen koulutuksen saaneet ihmiset kuuntelevat tällaisten kouluttamattomien amatöörien tieteellisesti todistamattomoa väittämiä ja sen jälkeen rukoilevat käsi kädessä ringissä "tyynäriä" kynttilänloisteessa....
        Ja tällaisesta "hoidosta"pitää maksaa 6300 €. Roistoilua.
        Ensinnäkin ihmisen fyysinen kunto romahtaa kuukauden liikkumattomuuden (jo kahdessa viikossa) täydellisesta ja ainakin itse sain täydellisen niska-hartiakrampin, vaika kävinkin joka päivä pitkällä kävelyllä.
        Mutta kuunnella samoja Power Point esityksiä päivästä ja viikosta toiseen aamu kahdeksasta ilta kymmeneen epämukavilla tuoleilla aiheutti kaikkien lihasten jumiutumisen.
        Suunnitelkaa edes jotain liikunnallista yhteisoloa, sauvakävelyä, hölkkää, pallopelejä, vaikka tikanheittoa, ettei porukka vaan istu takkahuoneessa sohvan nurkassa lukemassa päivän lehtiä tai jotain kirjaa. LIIKUNTAA, UUSIUTUKAA.
        Vielä teistä nk"terapeuteista" jokun aiempi nimimerkki oli ihan oikeassa, että olette saatanan vittumaisia ihmisinä. Näitä kirosanoja opin vasta rehapissa.


      • Akatonteemainen
        Kolmas pettynyt kirjoitti:

        Olette oikeassa siinä, että hoito perustuu muutaman hurahtaneen ylimielisyyteen. He itse väittivät, ettei uskonto kuulu millään tavalla heidän elämäänsä, mutta miksi he vetävät nk. "Terapiaryhmiä"tämän jenkkisysteemin hihhululimenetelmän mukaisesti.
        Oli se naurettavaa, että akateemisen koulutuksen saaneet ihmiset kuuntelevat tällaisten kouluttamattomien amatöörien tieteellisesti todistamattomoa väittämiä ja sen jälkeen rukoilevat käsi kädessä ringissä "tyynäriä" kynttilänloisteessa....
        Ja tällaisesta "hoidosta"pitää maksaa 6300 €. Roistoilua.
        Ensinnäkin ihmisen fyysinen kunto romahtaa kuukauden liikkumattomuuden (jo kahdessa viikossa) täydellisesta ja ainakin itse sain täydellisen niska-hartiakrampin, vaika kävinkin joka päivä pitkällä kävelyllä.
        Mutta kuunnella samoja Power Point esityksiä päivästä ja viikosta toiseen aamu kahdeksasta ilta kymmeneen epämukavilla tuoleilla aiheutti kaikkien lihasten jumiutumisen.
        Suunnitelkaa edes jotain liikunnallista yhteisoloa, sauvakävelyä, hölkkää, pallopelejä, vaikka tikanheittoa, ettei porukka vaan istu takkahuoneessa sohvan nurkassa lukemassa päivän lehtiä tai jotain kirjaa. LIIKUNTAA, UUSIUTUKAA.
        Vielä teistä nk"terapeuteista" jokun aiempi nimimerkki oli ihan oikeassa, että olette saatanan vittumaisia ihmisinä. Näitä kirosanoja opin vasta rehapissa.

        Kyllä akateemisen kannattaisi raitistua vertaisessaan seurassa.


      • Hotelli Miki
        Kolmas pettynyt kirjoitti:

        Olette oikeassa siinä, että hoito perustuu muutaman hurahtaneen ylimielisyyteen. He itse väittivät, ettei uskonto kuulu millään tavalla heidän elämäänsä, mutta miksi he vetävät nk. "Terapiaryhmiä"tämän jenkkisysteemin hihhululimenetelmän mukaisesti.
        Oli se naurettavaa, että akateemisen koulutuksen saaneet ihmiset kuuntelevat tällaisten kouluttamattomien amatöörien tieteellisesti todistamattomoa väittämiä ja sen jälkeen rukoilevat käsi kädessä ringissä "tyynäriä" kynttilänloisteessa....
        Ja tällaisesta "hoidosta"pitää maksaa 6300 €. Roistoilua.
        Ensinnäkin ihmisen fyysinen kunto romahtaa kuukauden liikkumattomuuden (jo kahdessa viikossa) täydellisesta ja ainakin itse sain täydellisen niska-hartiakrampin, vaika kävinkin joka päivä pitkällä kävelyllä.
        Mutta kuunnella samoja Power Point esityksiä päivästä ja viikosta toiseen aamu kahdeksasta ilta kymmeneen epämukavilla tuoleilla aiheutti kaikkien lihasten jumiutumisen.
        Suunnitelkaa edes jotain liikunnallista yhteisoloa, sauvakävelyä, hölkkää, pallopelejä, vaikka tikanheittoa, ettei porukka vaan istu takkahuoneessa sohvan nurkassa lukemassa päivän lehtiä tai jotain kirjaa. LIIKUNTAA, UUSIUTUKAA.
        Vielä teistä nk"terapeuteista" jokun aiempi nimimerkki oli ihan oikeassa, että olette saatanan vittumaisia ihmisinä. Näitä kirosanoja opin vasta rehapissa.

        Osallistuitko läheisviikonlopussa Lauantaihin ja sunnuntaihin, vai lähditkö kesken hoidon pois? Esimerkiksi lauantain läheisten kuulemisen jälkeen, heti sunnuntaina?


      • SAARAESTERI

        HOITOHAN PERUSTUU VITTUILUUN JA TODELLIDUUDEN KOHTAAMISEEN. TERAPEUTIT KIREITÄ JA AIKA RANKKA HOITO. ITSE NAISENA KÄVIN HOIDON MAKSOIN ITKIN KUULIN HAUKKUMISET PERHEELTÄNI JA EN VOINUT SANOA YHTÄÄN PUOLUSTUKSEN SANAA, EN RAITISTUNUT,


      • Anonyymi
        Hotelli Miki kirjoitti:

        Osallistuitko läheisviikonlopussa Lauantaihin ja sunnuntaihin, vai lähditkö kesken hoidon pois? Esimerkiksi lauantain läheisten kuulemisen jälkeen, heti sunnuntaina?

        Läheisten kutsuminen tollaseen paikkaan on tyhmää. Ei vanha isä ja äiti aina tiedä lapsensa elämästä, ei heitä sais järkyttää. Oma rakastettu ei myöskään välttämättä tiedä kuinka joskus on loukannut eikä niitä vanhoja juttuja tartte sen saada kuulla, potilaalle itselle ne voi merkitä mutta jos rakastettu saa kuulla jotain mikä ei oo enää relevanttia niin siinä meni sekin suhde sitten. Ei raittiuden takia kannata uhrata ihmissuhteitaan. Ja joku täällä kirjoitti että istutaan tuntikausia tuoleilla joissa tulee selkä kipeeksi, siis kovilla pikkutuoleilla. Tullaan sitten selkävaivaisina sieltä ja edessä 6500 euron velat. - Jotain muuta täytyy keksiä.


    • 11+13=?

      Vieläkö oot hengissä, kun näyt kysyneen tota jo vuonna 2005 ja nyt on vuosi 2013 :)

      Vaikka samasta aiheesta ei ole suotavaa tehdä uusia aloituksia, lienee se kuitenkin sallittua 8 vuoden jälkeen!

    • Kolmas pettynyt

      Nim. 11 13:lle
      Älä vaan syytä väärää kohdetta, en ole ollut hoidossa v. 2005, rehappiahan ei silloin vielä ollut. Mutta aivan hirveä paikka
      Nim. "Kolmas pettynyt"

    • ateisti 5

      Itsekin hoidon läpikäyneenä, en voi kuin ihmetellä tämän hoitomuodon sisältöä.
      70 vuotta sitten asenteet alkoholismia kohtaan olivat tyystin toiset kuin nyt. Amerikassa, josta tämä hoitomuoto apinoidaan sanatarkasti, vallitsi täydellinen uskonnollinen elämänmuoto.
      Suomessa 20 % väestöstä ei kuuluedes kirkkoon, lopuistakin suuri osa on nk. vanhempiensa toimesta kirkkoon kastettuja. "Jumalaan" oikeasti uskovia on vain murto-osa väestöstämme.
      ;
      miksi Rahappi (ant. Rehappi] seuraa tällaista 70 vuotta vanhaa amerikkalaista oppia, jolla on ehkä siinä huru-uskovaisessa yhteiskunnassa kannatusta, kun maailmankatsomus Suomessa on kuitenkin täydellisen erilainen.Tietääkseni monilla usk. ryhmillä on omat alkoholihoitoryhmät.
      MUUTTUKAA, UUDISTUKAA, TUOKAA TIETOUS ALKOHOLISMIN TAUSTOISTA ESILLE, MUTTA ILMAN TÄLLAISTA USKONNOLLISTA VIRITYSTÄ,
      Modernisoikaa tyynärit, hankkikaa edes yksi alkoholismin hoitoon erikoistunut lääkäri luennoitsijaksi, pari asiansa osaavaa psykologia, ja jättäkää omat juoppovaiheen elämänkerrat yhdessä viettävien takkailtojen keskustelupohjaksi.

    • lihamylly48

      Lukeman perusteella myllyhoito vaikuttaa hyvältä parempi kuin sairaalassa järjestettävä myllyhoito. En ole käynyt sitä enkä AA
      kerhoa, vain kuullut. Itse kävin oman myllyhoitoni toisella tapaa ja raittus kestänyt aivan tämän omakohtaisen elämyksen ja tajuamisen jälkeen ilman uskontoa tai mitään ryhmiä useita vuosia,eikä tee edes mieli viinaa ja olo muutenkin rento,vapautunut. Mielelläni seuraan mikä hoito olisi paras koska tunnen alkoholisteja, sukulaisenkin, enkä tunne osaavani auttaa.
      Uskon kuitenkin että ryhmät,a-klinikat ja asiaan erikoituneet yhteisöt ja hoitotahot varmasti asiantuntevia. Olisi hyvä että hoitoon pääsisi mahdollisimman aikaisin ennen terveydellisiä haittoja ja oman elämän täysinäistä tuhoamista ja läheisten myös. Tunnen joitakin laillani raitustuneita ja heitä jotka vielä jatkoivat ja ovat kuolleita. Sairastuin juomisesta pahoin joka vei teholle ja miltei hengen.. Sairaalassa kuoleman kielissä tajusin ja näin oman elämäni ja tekoni muiden silmin, ymmärsin itsekkyyteni ja tunsin suunnatonta häpeää. Koko elämäni joka oli kiteytynyt alkoholin ympärille näytti sairaalta petokselta itseään ja muita kohtaan. Viinanhimo katosi ja läheiset sanoivat minun muuttuneen rauhalliseksi,hyväntuuliseksi ja empaattiseksi omaksi itsekseni vuosien juomisen jälkeen. Olin ollut suurimman osan elämästäni raitis kunnes aloin käyttämään alkoholia rentoutumiseen työpaineista...teho-osastolle vei.
      Mikäli myllyhoito voi tuoda edes jotakin siitä tunteesta jonka henkilö kokee "letkuissa" katuvana , iskostaa mieliin että jokainen istuu myllyhoidossa varmaankin siitä syystä että on alkoholisti ja juoppo ainakin ympäristön mielestä. Mikäli hoito palauttaa alkoholistin epärealistisen itsetunnon sinne minne kuuluukin, on se hyvä. Tuo tuntuu tutulta puolustella että akateeminen ei kuulu sinne joukkoon,samaa syytä käytin itse hoitojen suhteen.Puolustelin että talous kunnossa,vaimo ja sivistynyt elämä kaikin puolin mutta sitten fysiikka petti.
      Alkoholismi ei tunne luokkarajoja.Olen itsekin siis akateeminen,raitis jo vuosia,hyvässä asemassa edelleen mutta raittiina paljon parempi työssäni, mutta silti teho-osastolla käynyt oppimassa tietyt elämän pelisäännöt ja vastuullisuutta. Toivon että olisin voinut oppia ne myllyhoidossa mutta olin siihen liian tyhmä ja ylpeä.Toivon että vuosien jälkeen ette makaa teho-osastolla ja ajatuksenne kirkastuu vasta siellä että ilman viinaa voi elää.
      Sairaalassa tapahtuva raitistuminen ja ajatuksen kirkastuminen on totinen paikka ja joskus myöhäistä.Kun viereinen haimapotilas vielä aneli tajuissaan,ankarissa kivuissa lääkäriltä voisiko leikata tai jotain tehdä. Lääkäri käytti ultrassa ja totesi että he ovat tehneet kaiken voitavansa ja kipupiikkejä käytiin antamassa ja hän nukkui pois 30 minuuttia lääkärin toteamisen jälkeen.
      Meitä oli 4 potilasta samassa tilassa ja tilanteessa ja nähtiin kaikki koska ei ollut väliverhoja jostain syystä.Hän maksoi kovan hinnan ylpeydestään ja juhannusviinoistaan, meille siellä makaaville olisi pitänyt lääkärien/hoitajien/katkojen työntekijöitten vittuilla vielä paljon enemmän juomisesta aikanaan.
      Mikäli on haima-tai maksatulehduspotilas tai maksa-arvot olleet jo korkealla useaan otteeseen ja lääkäri ehdottanut tarkempia tutkimuksia ultra/koepalat ja aikoo silti juoda alkoholia niin kannattaa ripustaa se kivuttomampi vaihtoehto roikkumaan valmiiksi kattoon sitä aamua varten kun herää silmät keltaisina ja suurkuluttajien kannattaa jo laittaa sukanvarteen rahaa säästöön yksityisairaalaa varten. Se haimakipu on nimittäin aivan mieletön eikä siihen ole mitään apua samoin vaikea nesteen kertyminen oli vierestä seuranneena hyvin kivuliasta kuin myös oman verensä oksentaminen ja ulostaminen kun maksa ei lopulta tuota hyytymisaineita aiheuttaen mustelmia ja avohaavoja. Hoitajat niillä osastoilla ovat todellisia enkeleitä kun jaksavat tehdä sitä päivästä toiseen.
      Nämä eivät ole pelottelua vaan faktaa jota tapahtuu nytkin eri tehostetun hoidon osastoilla ja sisätautiosastoilla.Yleisin kuolinsyy ja hidas kivulias tapa kuolla.
      Se kohtuukäyttö kun nyt seurannut fiksujen ihmisten elämää on sellainen 3-4 annosta kuukaudessa eikä kerralla.....itselläni ollut täysi raittius ja elänyt ym. vaivoista huolimatta hyvää elämää yli 10 vuotta. Tämä vaan esimerkkinä että ylpeys ja kieltäminen viinan suhteen vie lopulta sinne aivan viimeisimmälle hoitopaikalle josta monet eivät palaa. Lisäksi surullista on että monilta menevät aivot ennen maksaa mutta sekin riippuu perintötekijöistä yms.
      Uskonnosta vielä että sairaalassa moni ateistikin rukoilee.tuli huomattua.
      Kannattaa sairaalassakin yrittää selviytyä vielä hengissä eikä luovuttaa.Sieltäkin voi tulla takaisin raittiiseen elämään.ihme kyllä.

      • Hai, ma maksan!

        Kiitos kokemasi kertomisesta.


    • Olenko juoppo?

      Ikävä ja toisaalta opettavaista kuulla kertomuksiasi. Varmasti totta. Mitenkään väheksymättä, kertomuksesi mukainen kuolema kohtaa meitä kaikkien sairauksien jatkeena, lukuunottamatta nopeaa sydän- ja aivoinfarhtia lukuunottamatta. Oma tätini, joka ei eläissään ollut edes haistanut alkoholia eikä ikinä käyttänyt mitään lääkkeitä, kuoli hitaasti vaahto-oksentaen maksakirroosiin. Mistä hän sai kirroosib, ei kukaan tiedä eikä 70-luvulla edes tutkittu, mutta oma arvioni oli pilaantuneet ruoat.

      Johonkin me joka tapauksessa kuollaan, nautitaan niin kauan kuin elämää piisaa. Ei jokaisesta suklaapalasta, voinykäreestä tai lasillisesta tarvitse tehdä luterilaista kuolemansyntiä.
      Keski- ja etelä-Euroopan ihmiset nauttivat aamun mustasta kahvista, työmatkan hitaasta aperitiivista, pitkän lounaan hyvistä viineista. Töistä kotiin matkalla käydään työ- tai muiden kaverien kanssa pariksi tunniksi terassilla, sitten kotiin perheen luo. Jos perheenäiti on kotiäiti, syödään oman perheen kesken illallinen (klo 20-23) tai muussa tapauksessa koko lähisuvun kanssa paikallisessa tavernassa.
      Silloin kaikki nauttivat ruokaviiniä, lapset vedellä laimennettua.
      Kaikilla on hauskaa, ketään ei leimata tai syyllistetä ja kaikki jatkavat aamulla töissä, koulussa, lastentarhassa, missä kukin, ja seuraavana iltapäivänä samat kuviot.

      • Lkt, dos, prof

        Minäkin omasta ja läheistenikin join vähän liikaa, olin nk. Suurkuluttuja. Ei ollut mitään sammumisia, ei perhe-eikä tymokokia. Olin ihan normaali ihminen, nautin itse laitettus kotiruokaa perhepiirissä hvien viinien kera. Tyhmyytäni aloin katsella aikuisten lasteni kanssa kerta- ja viikkoannoksia, ja ne ylittivät selväst nk. Terveysrajat.
        Menin , paljolti turhaan, kehuttuun Rehappiin saadakseni kulutustani pienennettyä, mutta sehän oli aivan väärä paikka. Siellä lyötiin ekana alkoholistileima otsaan, olen muka perinyt alkoholistigeenin (en tiedä todella laajasta suvustani yhtään juoppoa), ainoa keino, säilyä hengissä on aamuin illoin istua muiden samanlaisten kanssa ringissä kädet yhdessä, kynttilänloisteessa ja lausua yhdessä ääneen tyyneysrukousta jumaloineen kaikkineen.
        Joka ainut ihminen, joka astuu Rehapin ovesta sisään, on ALKOHOLISTI.
        Stä sanaa jokaisen pitää käyttää sukunimenään, ketä kaikkia sitten myähemmin tapaakaan. "Hei, olen Aino, Alkoholisti". Voisiko ihmistä enempää nöyryyttää!
        Milta tuntuisi :hei, olen eturauhassyöpäinen". Tai "hei, ole homo, mullaHIV ja nyt jo AIDS-vaihe"
        Valvira voisi pikkasen tutkia, miten yhtä sairausdiagnoosin saanutta potilasryhmää Suomessa "hoidetaan" täysin kouluttamattomien tyyppien toimesta. Valetohtorit tai valehoitajat rahastajina.


      • kulinaristi

        Kohtuukäyttö on eri asia kuin suurkulutus/alkoholismi.

        On eri asia kuolla sairauteen, johon sairastuu vanhuuttaan tai sattumanvaraisesti, kuin alkoholiperäiseen kirroosiin tai elintulehdukseen, jonka tietää sairasvuoteellaan olleen vältettävissä, mikäli olisi lopettanut alkon käytön lääkärin kehoituksesta.
        Syyllisyys ja katumus kuolinvuoteella kova.

        Yleensä lääkärit jossain vaiheessa kehottavat täysraittiuteen, kun arvot koholla huolestuttavasti ja ensi merkkejä vaurioista.

        On eri asia juoda itsensä kuoliaaksi 40-vuotiaana ensin sotkettuaan päihteillä omansa ja läheistensä elämä, kuin kuolla 60-vuotiaana hyvien ruokien ja juomien takia, mutta hyvän elämän eläneenä.

        Maksa- ja haimavaurion voi saada juomattakin, syitä monia.


    • mode V

      Miksi ihmiset käyvät vieroitushoidoissa? Eikö päihteiden käytön lopettaminen lähde itsestä, mihin siinä muita tarvitaan? Kiva jos on pari hyvää ystävää, jotka kannustavat/rtukevat, mutta netistä löytyy nykyään myös uusavuttomille miljoonia neuvoja, kuinka päästä viinasta lopullisesti eroon. Itse en koskaan lähtisi maksamaan useaa sataa tuhatta jonkun järjestön/yhteisön "päihdepalveluista". Senkin jälkeen nimittäin voi retkahtaa, mikäli sitä omaa halua pysyä raittiina ei löydy.

      • Vain sairas

        IHMETTELEN: alkoholismi luokitellaan sairaudeksi
        Sairauksia hoitavat lääketieteellisen koulutuksen saaneet lääkärit
        hoitajat, fysioterapeutit, psykologit, sosiologit


        MITEN ON MAHDOLLISTA, että täysin kouluttamattomat henkilöt, pelkästään omien "kokemustensa" tuomalla nk. Tiedolla saavat hoitaa sairaita henkilöitä????

        Noituus ja huu-haa-hoito on kait Suomessa kielletty jo kauan sitten

        Ja sitten löytyy vielä näitä sairaita, jotka maksavat nämä järjettömän kalliit hoidot. Tai kunta eli me veronmaksajat maksamme, normaalista sairaudesta, joka on yksi erikoisala lääketiteen hoitolistalla.

        VALVIRA HOI! MISSÄ VALVONTANNE!!!!


      • sairas myös
        Vain sairas kirjoitti:

        IHMETTELEN: alkoholismi luokitellaan sairaudeksi
        Sairauksia hoitavat lääketieteellisen koulutuksen saaneet lääkärit
        hoitajat, fysioterapeutit, psykologit, sosiologit


        MITEN ON MAHDOLLISTA, että täysin kouluttamattomat henkilöt, pelkästään omien "kokemustensa" tuomalla nk. Tiedolla saavat hoitaa sairaita henkilöitä????

        Noituus ja huu-haa-hoito on kait Suomessa kielletty jo kauan sitten

        Ja sitten löytyy vielä näitä sairaita, jotka maksavat nämä järjettömän kalliit hoidot. Tai kunta eli me veronmaksajat maksamme, normaalista sairaudesta, joka on yksi erikoisala lääketiteen hoitolistalla.

        VALVIRA HOI! MISSÄ VALVONTANNE!!!!

        Ottaisitko siis yhteyttä Valviraan ihan itse vai toivoisiko jonkun muun tekevän sen puolestasi?


      • Kossu Kiljunen
        Vain sairas kirjoitti:

        IHMETTELEN: alkoholismi luokitellaan sairaudeksi
        Sairauksia hoitavat lääketieteellisen koulutuksen saaneet lääkärit
        hoitajat, fysioterapeutit, psykologit, sosiologit


        MITEN ON MAHDOLLISTA, että täysin kouluttamattomat henkilöt, pelkästään omien "kokemustensa" tuomalla nk. Tiedolla saavat hoitaa sairaita henkilöitä????

        Noituus ja huu-haa-hoito on kait Suomessa kielletty jo kauan sitten

        Ja sitten löytyy vielä näitä sairaita, jotka maksavat nämä järjettömän kalliit hoidot. Tai kunta eli me veronmaksajat maksamme, normaalista sairaudesta, joka on yksi erikoisala lääketiteen hoitolistalla.

        VALVIRA HOI! MISSÄ VALVONTANNE!!!!

        Onhan noita homeopatioita ja akupunktioita, ties mitä.

        Tässä onkin kysymys uskonnollisesta rahastamisesta. Yhteiskunta ei jääräpäisesti järjestä tarpeeksi kattavaa terveydenhuoltoa alkoholismiin. Kaks syytä, raha ja typerät moraaliasenteet. Dokaaminen nyt vaan on sairaus kuin muutkin, mutta terveydenhoitopuoli ei halua hoitaa sitä.

        On paljon muitakin mahdollisuuksia, kuin nämä poppamiehet. Suomessa vaan nyt on tämä meininki, että alkoholisteille ei anneta terveydenhoitopalveluita. Tai siis katkolle kyllä pääsee, mutta siinä hoidetaan tyypilliseen tapaan vaan oireet, ei itse sairautta. Pahoin alkoholisoituneet potilaat tarvitsevat ehdottomasti pitkän jälkihoidon. Siis psykiatriaa, se tuo mielenhuolto puoli kokonaisuudessaan suomessa jätety täysin hunningolle. Pilleripurkki kouraan, se siitä.

        Tässä sauma löylykerholaisilla rahastaa. Sama meno jenkeissä. Kun töpeksii kännissä jotain ja joutuu oikeuteen, määrätään hoitoon. Suomessa tuota ei vielä ole, mutta tulleneen aikanaan. Ja kun hoitopalveluita ei ole ainoaksi konstiksi jää kerholaisten uskonnollinen huuhaa. Ja se tosiaankin voi maksaa paljonkin rahaa. Löylykauhat itsessään halpoja, mutta se muu rahastus onkin sitten eri asia.

        Olemassa monia muitakin vaihtoehtoja. Mutta uskonnotonta erittäin vaikea löytää. Äkikseltään en muista kuin A-klinikan, mikä sekin on petollinen, alkavat helpolla jauhaa "askelista" ja osa henkilökunnasta on ehkä koulutetuja, mutta "toipuvia" deekuja.

        Paras vaihtoehto on ostaa uusi löylykauha ja alkaa sniffaan OMO.a, niinhän kerholaiset kuitenkin lopulta tekevät, määräsi jumala sitten mitä tahansa. Tulee kuitenkin halvemmaksi, ei tule niin stressiä ja teoreettinen mahdollisuus päästä kiinni normaali elämään. Jahka saa sen kauhan ulos perceestään.


      • kyllästynyt kauhaan
        Kossu Kiljunen kirjoitti:

        Onhan noita homeopatioita ja akupunktioita, ties mitä.

        Tässä onkin kysymys uskonnollisesta rahastamisesta. Yhteiskunta ei jääräpäisesti järjestä tarpeeksi kattavaa terveydenhuoltoa alkoholismiin. Kaks syytä, raha ja typerät moraaliasenteet. Dokaaminen nyt vaan on sairaus kuin muutkin, mutta terveydenhoitopuoli ei halua hoitaa sitä.

        On paljon muitakin mahdollisuuksia, kuin nämä poppamiehet. Suomessa vaan nyt on tämä meininki, että alkoholisteille ei anneta terveydenhoitopalveluita. Tai siis katkolle kyllä pääsee, mutta siinä hoidetaan tyypilliseen tapaan vaan oireet, ei itse sairautta. Pahoin alkoholisoituneet potilaat tarvitsevat ehdottomasti pitkän jälkihoidon. Siis psykiatriaa, se tuo mielenhuolto puoli kokonaisuudessaan suomessa jätety täysin hunningolle. Pilleripurkki kouraan, se siitä.

        Tässä sauma löylykerholaisilla rahastaa. Sama meno jenkeissä. Kun töpeksii kännissä jotain ja joutuu oikeuteen, määrätään hoitoon. Suomessa tuota ei vielä ole, mutta tulleneen aikanaan. Ja kun hoitopalveluita ei ole ainoaksi konstiksi jää kerholaisten uskonnollinen huuhaa. Ja se tosiaankin voi maksaa paljonkin rahaa. Löylykauhat itsessään halpoja, mutta se muu rahastus onkin sitten eri asia.

        Olemassa monia muitakin vaihtoehtoja. Mutta uskonnotonta erittäin vaikea löytää. Äkikseltään en muista kuin A-klinikan, mikä sekin on petollinen, alkavat helpolla jauhaa "askelista" ja osa henkilökunnasta on ehkä koulutetuja, mutta "toipuvia" deekuja.

        Paras vaihtoehto on ostaa uusi löylykauha ja alkaa sniffaan OMO.a, niinhän kerholaiset kuitenkin lopulta tekevät, määräsi jumala sitten mitä tahansa. Tulee kuitenkin halvemmaksi, ei tule niin stressiä ja teoreettinen mahdollisuus päästä kiinni normaali elämään. Jahka saa sen kauhan ulos perceestään.

        Asenteesi kertoo että käyt asiat läpi aikanasi perälautaa tuijottaen,
        Toivon kuitenkin että vain jostain kumman syystä vihaat vertaisryhmiä etkä ole juoppo.

        Toki voi olla ettet kestä myöntää olevasi alkoholisti tai kuulla sitä muiden suusta.
        Alkoholisti huomaa viimeisenä sen että häntä pidetään juoppona varsin yleisesti.
        Yleensä tämän huomaa vasta raitistumisen jälkeen.
        Alkoholistilla on syntynyt riippuvuus alkoholiin ja esimerkiksi kuukauden juomattomuus on hänelle erikoinen elämäntilanne ja tätä tipatonta kuukautta hän kokee luonnolliseksi mainostaa tutuilleen.

        Jos alkoholisti miettii tuttaviaan niin useimpien elämään kuuluu perhe,työ ja lapset eikä humalassa tehdyt örvellykset.

        Alkoholisti on henkilö joka juo koska kokee ahdistuneisuutta elämän epäoikeudenmukaisuudesta tai traumoistaan toisin sanoen alkoholisti löytää syyn juoda sekä suruun että iloon, syy löytyy aina,vieläpä toisista ihmisistä.
        Alkoholi aiheuttaa sen masennuksen jota alkoholisti hoitaa juomalla.



        Alkoholisti taantuu lapsen tasolle monilla elämän osa-alueilla, myös tarinoiden ja keskustelun tasossa..

        Uskonnollisuus on omien korviesi
        välissä oleva mörkö. Sanan korkein voima voi korvata mielessään sanoilla "oma sisäinen voimani raitistua" ja tyyneysrukous voi myös olla hiljainen hetki omille tunteilleen ja hetki hiljentyä kuuntelemaan itseänsä. AA kerho ei ole uskonnollinen herätysliike.

        Ei ole saatavilla korkeampaa viisautta terveydenhuollosta tai ihmelääkettä joka parantaisi alkoholismista ja antaisi mahdollisuuden juoda ilman terveysvaurioita.
        Alkoholi on hermostomyrkky joka vahingoittaa sisäelimiä.

        Ei ole olemassa lääkäreitä ja hoitajia jotka istuisivat iltaa kotonasi seuranasi ettet tarttuisi pulloon. Suljettu hoito onnistuu varmaankin mikäli kerrot lääkärille aikovasi juoda itsesi hengiltä.

        Suurella osalla meistä ei ole aikaa odottaa ihmelääkettä alkoholismin hoitoon vuosikymmeniä sillä hautausmaa kutsuu jos ei raitistu.

        Pilleriä jolla maailmasta saataisiin jokaista miellyttävä paikka ilman epäoikeudenmukaisuutta ei voida tehdä. Ihmisen tulee kasvaa kestämään
        maailma ilman päihteitä. Päihteiden käyttö on pakoa todellisuudesta ja heikkouden merkki.

        Henkilö voi raitistua vain omasta tahdostaan olemalla juomatta viinaa riittävän kauan. Osalle se onnistuu parhaiten vertaistuen ja läheisten tuen kautta.

        Voit tehdä kuten minä ja raitistua omin voimin ja ystävien avulla ja kunnioittaa niitä jotka valitsevat AA:n kuten monet ystäväni tekivät aikanaan.


      • Vain sairas
        sairas myös kirjoitti:

        Ottaisitko siis yhteyttä Valviraan ihan itse vai toivoisiko jonkun muun tekevän sen puolestasi?

        Sairas myös
        Ota sinä yhteyttä valviraan, itse olen kankae noissa asioissa, enkä tunne sieltä vetään
        Nim vain sairas


    • outo heppu

      Osa käsittää korkeimman voiman AA-ryhmäksi, osa jumalaksi,osa ryhmän voimaksi ja osa omaksi tahdoksi.
      AA ei ole uskonnollinen. Mikä asiassa sinua närästää ?
      Jos olet eksynyt ryhmään jossa asia korostunut mielestäsi niin käy toisessa ryhmässä.
      Miksi et sitten raitistu omin voimin vaan odotat ihmelääkettä tai lääkärin olkapäätä?
      Outoa.

      • Kolmas pettynyt

        Joka väittää, ettei AA ole uskonnolinnen tai Rehappi rukoi uryhmä, ei ole kyseisissä paikoissa edes käynyt,
        Yhdessa AA-ryhmässä vetjä. Uki 40 minuuttia raamattua, kaikissa muissa ryhmissä vedetään askel siitä 12:sta portaasta.
        Rehapissa joka aamu ja ilta alkoi ja päättyi tyyneysrukoukseen.
        Sinrtykää ihmeessä nykyaikaan, ei suomalaiset enää jaksa 70 v. Vanhoja uskn rituaaleja. Parantumistulokset varmasti paranisivvielä niistä Rehapin parantumisprosenteista: väittävät, että yli 90 pros, jatkohondonkin loppukäyneistä raitistuu. Varmaan näin onkin, mutta tilastollisesti prosentit pitäisi laskea niist, jotka eka kerran avaavat Rehapin oven. Jos matkalla hoito keskeytyy, se on hoidon ja motivoimiskyvyn puutetta.
        Vittuilulla ei edes paljon kannusteta


      • Anonyymi

        Kyllä se alunperin oli.


    • selvä suunta

      "AA ei ole uskonnollinen."

      Useimmat aa:sta apua hakevat alkoholistit ovat vielä raittiuden alkumetreillä täyttä ymmärrystä vailla, mutta viimeistään 12 askeleen kohdalla pitäisi ymmärrys aa:n uskonnollisesta luonteesta olla kohdallaan. :)

      • harkinnan paikka

        Mikä on sitten mielestäsi paras tapa raitistua jos takana yksi haimatulehdus
        jos AA noin uskonnollinen ?
        Kuinka itse onnistuit ?
        Yksi olutkin voi periaatteessa laukaista uuden tulehduksen enkä juonut edes paljoa ja vain olutta.


      • selvä suunta
        harkinnan paikka kirjoitti:

        Mikä on sitten mielestäsi paras tapa raitistua jos takana yksi haimatulehdus
        jos AA noin uskonnollinen ?
        Kuinka itse onnistuit ?
        Yksi olutkin voi periaatteessa laukaista uuden tulehduksen enkä juonut edes paljoa ja vain olutta.

        En tiedä parhaasta tavasta, mutta varmin ja ainoa tapa raitistua on laittaa korkki kiinni ja pitää se suljettuna vaikka mikä tulisi.
        Yksin sen päätöksen joutuu tekemään ja yksin sen kanssa elämään, kaikki muu on harhakuvitelmaa.
        Kun pitää raittiuspäätöksen jälkeen mielessä sen, ettei alkoholiriippuvuuskaan ole mikään elinikäinen taakka vaan lyhyehkön ajan kestävä vaiva.


    • Tiedosta kiitollinen

      Voisiko joku Naantalin Rehapin käynyt kertoa hieman enemmän esim. päiväohjelmasta, vapaa-ajasta, liikunta mahdollisuuksista, huoneista (1 vai 2 hlö), saako käyttää nukahtamislääkkeitä, jos on univaikeuksia, mahdollisuuksista pitää yhteyttä läheisiin?????? Ja onko totta, että uskonto pyörii mukana jollain muotoa päivästä toiseen???

      • Kuram

        Muodollisesti siellä on kaikki vapaata, saa käyttää porukassa talon autoa, saa käydä apteekissa, kaupassa jne. Talon sisällä kaikki on v-mäistä, nk. Terapeutit eli ent. Juopot esiintyvät hoitajina ja kaiken osaavina lääkäreinä. Todellisuudessa et eds tapaa lääkäriä kuin yhden kerran (sinänsä ihan pätevän oloinen naislääkäri, joka heti kättelyssä sanoi, että hänen täytyy nukahtamislääkkeiden suhteen noudattaa Rehapin antamia sääntöjä!!!!)) minun aikanani lähes 80-kymppiseltä mieheltä ne vetivät 30 vuotta käytetyn nukahtamislääkkeen pois viidessä päivässä. Sehän on hengenvaarallista!
        Yleensäkin koko hoito perustui kaiken tutkitun lääketieteellisen tiedon mollaamiseen. He tiesivät alkoholismi-sairaudesta kaiken , kukaan lääkäri ei kuulemma tiedä mitään.
        Älkää missään nimessä tuhlatko omia eikä ennenkaikkea veronmaksajien rahoja tällaiseen huu-haa-rukousjuttuun!!


      • Rukam
        Kuram kirjoitti:

        Muodollisesti siellä on kaikki vapaata, saa käyttää porukassa talon autoa, saa käydä apteekissa, kaupassa jne. Talon sisällä kaikki on v-mäistä, nk. Terapeutit eli ent. Juopot esiintyvät hoitajina ja kaiken osaavina lääkäreinä. Todellisuudessa et eds tapaa lääkäriä kuin yhden kerran (sinänsä ihan pätevän oloinen naislääkäri, joka heti kättelyssä sanoi, että hänen täytyy nukahtamislääkkeiden suhteen noudattaa Rehapin antamia sääntöjä!!!!)) minun aikanani lähes 80-kymppiseltä mieheltä ne vetivät 30 vuotta käytetyn nukahtamislääkkeen pois viidessä päivässä. Sehän on hengenvaarallista!
        Yleensäkin koko hoito perustui kaiken tutkitun lääketieteellisen tiedon mollaamiseen. He tiesivät alkoholismi-sairaudesta kaiken , kukaan lääkäri ei kuulemma tiedä mitään.
        Älkää missään nimessä tuhlatko omia eikä ennenkaikkea veronmaksajien rahoja tällaiseen huu-haa-rukousjuttuun!!

        Rehapissa ei saa käyttää nukahtamislääkkeitä, siellä saa ulkoilla, jos ehtii, aamutyyneysrukous on klo 8.00 iltatyynäri klo 20.00 . Siinä välissä voit yrittää haukata happea.
        Porukasta suurin osa ja kaikki "terapeutit" polttavat posket lommolla kaikki vapaa-ajat pää-sisäänkäynninnillä , ikäänkuin merkkinä, mikä on hoidon taso.
        Aivan älyvapaa paikka.
        ILMOITUS VALVIRAAN HETI


      • Sukram
        Rukam kirjoitti:

        Rehapissa ei saa käyttää nukahtamislääkkeitä, siellä saa ulkoilla, jos ehtii, aamutyyneysrukous on klo 8.00 iltatyynäri klo 20.00 . Siinä välissä voit yrittää haukata happea.
        Porukasta suurin osa ja kaikki "terapeutit" polttavat posket lommolla kaikki vapaa-ajat pää-sisäänkäynninnillä , ikäänkuin merkkinä, mikä on hoidon taso.
        Aivan älyvapaa paikka.
        ILMOITUS VALVIRAAN HETI

        Alkoholismi on periytynyt sairaus, sanovat Rehapin "terapeutit" (ei mitään koulutusta) . Näin voi ollakin, vaikka se ei aina sukupuusta näyttäydykään.

        Mutta pitääkö se hoitaa nöyryyttämällä, halventamalla ja mollaamalla. Mitä muita sairauksia (varsinkaan perinnöllisiä)hoidetaan vittuilemalla ja nöyryyttämällä.
        Nöyryys tai nöyristyminen tämän "terapeuttiporukan" edessä oli se ainoa hoitomuoto.

        Tämä tekniikka saattaa toimia jo aivan pohjalla olleiden hoidossa, joille kunta maksoi 6300 €:n hoidon. Nk. Itsemaksavat sen sijaan ovat vielä työelämässä tai eläkkeellä, mutta suurkulutuksesta huolimatta vielä tietyn itsetunnon ja ylpeytensä ja itse arkiset asiansa hoitavia veronmaksajia. Heidät Rehapissa niputetaan 35-vuotta spurguilleihin
        Mutta nämä nk. Terapeutit eivät kykene parenpaan, ei yhtään psykologia eikä edes lääkäriä , koska nk. Virallinen lääketiede ei heidän mukaansa ymmärrä alkoholismista mitään

        Sarjassamme huu-haa hoitoa
        Nk. "Parantumisluvut" ja niiden kriteerit kiinnostaivat tilastoihmisiä kovastikin.


      • selevä

        Liikunta mahdollisuuksia ei ulkoilun lisäksi ole,koska tarkoitus ei ole mennä sinne "harrastamaan".Huoneissa pääsääntöisesti 2,riippuu varmaankin siitä,miten täyttä on.Puhelin aikaa on sunnuntaisin pari tuntia ja viikolla joku päivä tunnin verran.Uskonto ei ole tavalliselle ihmiselle millään tavalla häiritsevästi mukana


      • Mum 5

        Nim. Tiedosta kiitollinem
        Rehapin käyneenä voin kertoa, että talon auto on porukkakäytössä, jolloin voidaan vierailla AA- Ja NA-kerhoissa tutustumassa heidän hoitomuotoihinsa.
        Minkäänlaista liikuntaa talo ei tarjoile, ympäristö antaisi siihen mahtavat puitteet saaristolaismaisemineen.
        Terapeuttien kaikki väiajat kuluvat tupakoidessa joka oikeita savukkeita tai yhden "terapeutin" keksimällä sähkötupakkamallilla. Varmaan 95 pros. Asiakkaistakin poltti, tunnin välein talon etoven edustalla. (Miellyttävä sisääntulo perheenjäsenille ja muille vieraille) .
        Eli riippuvuus oli siirtynyt toiseen
        Järjestettyä liikuntaa ei ollut ollenkaan. Itse vedin jokapäiväistä kävelyporukkaa lounatauon aikana, mutta sekin oli aina vähän kellon kanssa säätämistä,
        koska seuraavat nk. Luennot jo odottivat.

        Omaa aikaa siellä ei ole
        Itsekunnioituksesi romutetaan täydellisesti


      • Tiedosta kiitollinen
        Mum 5 kirjoitti:

        Nim. Tiedosta kiitollinem
        Rehapin käyneenä voin kertoa, että talon auto on porukkakäytössä, jolloin voidaan vierailla AA- Ja NA-kerhoissa tutustumassa heidän hoitomuotoihinsa.
        Minkäänlaista liikuntaa talo ei tarjoile, ympäristö antaisi siihen mahtavat puitteet saaristolaismaisemineen.
        Terapeuttien kaikki väiajat kuluvat tupakoidessa joka oikeita savukkeita tai yhden "terapeutin" keksimällä sähkötupakkamallilla. Varmaan 95 pros. Asiakkaistakin poltti, tunnin välein talon etoven edustalla. (Miellyttävä sisääntulo perheenjäsenille ja muille vieraille) .
        Eli riippuvuus oli siirtynyt toiseen
        Järjestettyä liikuntaa ei ollut ollenkaan. Itse vedin jokapäiväistä kävelyporukkaa lounatauon aikana, mutta sekin oli aina vähän kellon kanssa säätämistä,
        koska seuraavat nk. Luennot jo odottivat.

        Omaa aikaa siellä ei ole
        Itsekunnioituksesi romutetaan täydellisesti

        Vielä kyselisin Rehapista.....kun sinne mennään, niin penkooko ne kaikki tavarat läpikotaisin? Istutaanko siellä joka päivä aamusta iltaan ryhmässä....onko siis mitään muuta ns hoitoa? Saa kertoa ihan mitä mieleen tulee kenellekki Rehapista. Olis tietty kiva, jos jollain olisi jotain positiivisiakin kokemuksia.


      • Kolmas pettynyt
        Tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        Vielä kyselisin Rehapista.....kun sinne mennään, niin penkooko ne kaikki tavarat läpikotaisin? Istutaanko siellä joka päivä aamusta iltaan ryhmässä....onko siis mitään muuta ns hoitoa? Saa kertoa ihan mitä mieleen tulee kenellekki Rehapista. Olis tietty kiva, jos jollain olisi jotain positiivisiakin kokemuksia.

        Rehapissa herätään aamulla niin, että ehtii aamukahdeksan rukoushetktkeen puhumaan keskenänsä tunteistaan menneeltä yöltä. Se kestää 1-2 tuntia. Kymmeneltä herra "valaitunut" saapuu suuressa lihaskimpissan valistamaan meitä onnettomia juoppoja raittiuden ihanuudesta. Klo 12 lounas, joka on todella hyvä, tulee lähiravintolasta. Jos ole nopea ja syöt vain vähän, tässä on päivän ainut hetki ulkoilulle ja nopealle kävelykierrokselle.
        Kahdelta herra "valaistunut" jatkaa nk. Terapiaansa, joka jatkuu n. 17: n. Sitten otetaan talon 9:n hengen auto, ja kaikki, jotka mahtuvat, menevät johonkin AA- tai NA- kerhoon. Klo 20 on taas iltarinki keskenämme tunteista puhumisiin ja lopuksi taas tyyneysrukous. ---ja unohtui sanoa: kaikki sessiot alkavat kuuntelemalla kappale "only love", miksi olemme juuri tänään täällä.
        Neljän viikon aikana istut 16-18 tuntia päivässä, lopun aikaa yrität nukkua---sisään-ulos-juoksevien tupakoijien aiheuttamasta metelistä huolimatta.
        Jos siihen paikkaan joudut, vedä joka välissä joku venyttely tai lyhyt happihyppely. Itse olin 4:n viikon jälkeen rapakunnossa, kaikki lihakset kuihtuneina ja krampissa.

        Niin, ja se hoito: nk. Hoito perustuu siihen, että sun itsetuntosi vittuillaan heti alussa täysin hajalle ja siitä siitten yrität "Jumalan sanan avulla" nousta- minä en onnistunut, mutta minä en kuulemma nöyrtynyt tarpeeksi.


    • jo on ongelmia

      Tämä palsta alkaa ärsyttämään, varsinkin nämä aivonsa pehmentäneet
      juopot jotka valittavat kun ei ole 5 tähden hotellia hierojilla ja minibaarilla
      kuuntelemassa kuinka kamalaa on juoda viinaa.

      Jos rehappi, minnesota-hoito tai AA-kerho ärsyttää niin
      miksi olette menneet Rehappiin ?

      Minulle ei tulisi mieleen maksaa tuhansia euroja päästäkseni
      jonnekin hoitolaan jossa en viihdy.

      Kai teillä jokin syy oli vaimon,, työnantajan tms. mielestä että sinne kuuluisitte ?

      Minä aikoinani lopetin viinan juonnin omatoimisesti laittamalla korkin kiinni.
      Olipa alussa vaikea olla ja kaikki välillä v-ti mutta enpä aukaissut korkkia.

      Siis ihan itse ilman AA, A.klinikka tms.
      Alkoholi aiheutti harmia että sen käytöstä huomauteltiin , vaimo naputti ,rahaa kului ja mokailin baareissa. Se riitti.

      Mutta miksi räksytätte näistä hoidoista kun teidän pitäisi miettiä miksi
      olette sellaiseen paikkaan ajautuneet ?

      Aika harva ihminen käy elämänsä aikana jossain Rehapissa ???
      Voi sentään....huh huh.

      olisiko niin että muut kokevat juomisenne vaikeaksi ?
      Olisiko käynyt niin että muut pitävät teitä alkoholisteina ja juoppoina ?

      Jos tuntuu että täydellinen raittius sovi niin alkakaa sitten suurkuluttajista kohtuukäyttöön. Ottakaa kun teille sopii mutta älkää juoko känniin ja putkia.
      Katsokaa miten onnistuu. Varmaan teiltä onnistunutkin menestyksellisesti
      ja nyt olette päässyt ansaitulle lomalle Rehappiin...

      Olen itsekin ottanut vuosia sitten kerran 3 pulloa olutta rantabaarissa lomamatkalla. Ei enää maistunut enkä viitsinyt itseäni kiusata sillä kusella ja en suosittele kokeilemaan sen verran kuullut ja nähnyt. Paras olla kokonaan ilman eikä tule mielihaluja vuosien jälkeen.Varsinkin kun viikonloppuiltaisin näkee niitä örveltäjiä.voi luoja..

      Eli mitä valitatte:
      1. jos juotte niin kantakaa seuraukset ,kokeilkaa kohtuukäyttöä ja on ollut erehdys kun olette Rehappissa olleet. jokin väärinkäsitys.

      2. jos lopetatte ettekä pysty itse siihen niin käyttäytykää hoitopaikoissa paikan ehdoilla kuten miehet. Joka paikassa on säännöt,maassa maan tavalla.Ei pakko olla.

      3. haluatte lopettaa mutta yksin ette pysty, siinä tilanteessa perustakaa oma katko.

      4.Tehkää kuten minä.Laittakaa korkki kiinni ilman muiden apua.Odottakaa pari vuotta niin lähipiiri arvostaa taas. Jos alussa v-ttaa niin kestäkää ja muistakaa vanhoja mokia niin tekeekö mieli enää!

      5.Etsikää ymmärtäväinen lääkäri ja alkakaa vetämään naamariin lääkkeitä.Olette pian vielä sekavammassa kunnossa ja maistuu viinakin taas, nopea tie todella rappiolle.tehkää mitä muuta tahansa muttei sekakäyttöä.

      ei ole sellaista hoitoa jossa päätänne siliteltäisiin,saisitte rauhoittavia lääkkeitä ja purkaa pahaa mieltänne kun teitä ei ymmärretä. koko maailma on teitä vastaan. Rauhoittavilla saisitte vain lillua haavemaailmassanne jossa viinaa on riittävästi, elämässä kaikki onnistuu ja ruumiinne kestää minkä määrän viinaa tahansa....


      juopot toivovat että joku lopettaisi viinan juomisen heidän puolestaan. Haluavat että kaikki antavat anteeksi heille koska he ovat niin täydellisiä ja herkkiä että heillä oikeus örveltää ja sikailla.

      • mode II

        Tuohon voisin jopa useilta osin yhtyä. Raittius lähtee ihmisen sisältä, tosin jokainen jonkinlaista tukea tarvitsee. Se, minkälaista, on ihan yksilöstä kiinni. Bentsot/neuroleptit sekoittavat päätä lisää ja sekakäyttö on taattu jatkossa mikä edesauttaa juomisen jatkumista.


      • Vittuiltu

        Hei Rehapin "terapeutit", hyvä puhe(yritys). Miten menee bisnekset, löytyykö vielä asiakkaita. Oletteko huomanneet, että alalle on syntynyt muitakin firmoja, joissa on jopa koulutettua henkilökuntaa (psykologit, päihde-erikoistuneet-lääkärit jne.
        Eihän se alkoholismi nyt ihan yhdestä peritystä geenistä ole kiinni, turha yrittää selittää, etteikö ympäristö, lapsuuden kokemukset, elämän mutkat ja muut vaikuttaisi.
        Alkoholismi on vakava sairaus, mutta älkää enää vertailko sitä diabetekseen tai muihin sairauksiin. Niissä on geneettistä taustaa ja riskiä, mutta taudin puhkeaminen ei tapahdu ihan "korkin avauksella", ei myöskään alkoholismin. Monet ympäristötekijät vaikuttavat kaikkiin sairauksiin. - ja ennenkaikkea alkoholismiin..
        Hankkikaa vähän ammattitaitoisempia hoitajia, vittuilemalla ja asiakkaan nöyryyttämisellä ei taatusti mikään sairaus parane


      • asian oppinut
        Vittuiltu kirjoitti:

        Hei Rehapin "terapeutit", hyvä puhe(yritys). Miten menee bisnekset, löytyykö vielä asiakkaita. Oletteko huomanneet, että alalle on syntynyt muitakin firmoja, joissa on jopa koulutettua henkilökuntaa (psykologit, päihde-erikoistuneet-lääkärit jne.
        Eihän se alkoholismi nyt ihan yhdestä peritystä geenistä ole kiinni, turha yrittää selittää, etteikö ympäristö, lapsuuden kokemukset, elämän mutkat ja muut vaikuttaisi.
        Alkoholismi on vakava sairaus, mutta älkää enää vertailko sitä diabetekseen tai muihin sairauksiin. Niissä on geneettistä taustaa ja riskiä, mutta taudin puhkeaminen ei tapahdu ihan "korkin avauksella", ei myöskään alkoholismin. Monet ympäristötekijät vaikuttavat kaikkiin sairauksiin. - ja ennenkaikkea alkoholismiin..
        Hankkikaa vähän ammattitaitoisempia hoitajia, vittuilemalla ja asiakkaan nöyryyttämisellä ei taatusti mikään sairaus parane

        Ainut lääkitys alkoholismiin on olla juomatta lainkaan alkoholia.
        Alkoholisti löytää aina syyn. Normaali ihminen ei hukuta kipeitä muistojaan, vaikeita elämän tilanteita ja traumojaan viinaan. Se on jo sairaus.


      • kArismA
        mode II kirjoitti:

        Tuohon voisin jopa useilta osin yhtyä. Raittius lähtee ihmisen sisältä, tosin jokainen jonkinlaista tukea tarvitsee. Se, minkälaista, on ihan yksilöstä kiinni. Bentsot/neuroleptit sekoittavat päätä lisää ja sekakäyttö on taattu jatkossa mikä edesauttaa juomisen jatkumista.

        Herätyksen tuli leviää pohjolassa!
        Me olemme astuneet uuteen herätyksen
        aikaan. Ihmisiä pelastuu, paranee ja vapautuu,
        Jeesuksen ihmeellisessä nimessä. Kuulet ajan-
        kohtaisista Jumalan ihmeistä. Sinut on kutsuttu
        mukaan! Herra antanut tuoreen sanansa
        tilaisuuteen.Rukoillaan myös sairaiden & apua
        tarvitsevien puolesta.

        Jumalalla ainutlaatuinen suunnitelma
        Pohjolaa ja Suomea kohtaan:
        Sakarja 6:8 " Sitten Hän huusi ja sanoi
        minulle näin: Katso, ne jotka lähtivät
        Pohjoiseen maahan, saattavat minun
        Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa "


    • ======

      "Mutta pitääkö se hoitaa nöyryyttämällä, halventamalla ja mollaamalla. Mitä muita sairauksia (varsinkaan perinnöllisiä)hoidetaan vittuilemalla ja nöyryyttämällä.
      Nöyryys tai nöyristyminen tämän "terapeuttiporukan" edessä oli se ainoa hoitomuoto."

      Tämä on totta, eikös tätä samaa kaavaa toteuteta AA:ssa, ainakin sellaisen kuvan olen saanut sekä ihmisiltä jotka ovat palavereissa henk.koht. käyneet, että tämän sekä Päihdelinkin keskustelujen perusteella.

    • Innostunut 4

      Kun hoitajina on kouluttamattomia amatöörejä, joilla on kokemusta vain oman viinauran vaiheista, eihän siitä voi syntyä mitaan kunnon hoitoa. Kaiken lisäksi he ovat ottaneet eräänlaisen "jeesustelijan" roolin, johon on kutsuttu (maksettu ent .potilaita, joita kuitenkin vituttaa kertomuksensa mukaan koko ajan ).
      Hankkisivat kunnon psykolgit, psykiatrit, muut lääketieteen asiantuntijat puhumaan asiakkaille ja luomaan kullekin asiakkalle hänelle sopiva hoitomuoto. Niinhän tehdään nykyään kaikessa lääketieteessä syövänhoitoja myöden.
      Tähän asti rehapin hoito on perustunut pelkästään genetiikkaan, eli jos olet saanut joltakin isovanhemmalta, sedältä, täditä tai kumminkaimallta alkoholismigeenin, olet juoppo koko loppuikäsi
      Eihän lääketide ja sairauksien hoito nyt mene näin mutkat suoristaen.

      Ja ne onnistumistulokset!!! Tilastotieteilijät nauraisivat itsensä kuoliaaksi, jos näkisivät hoitoon sisääntulijoiden (-lähetettyjen) määrät, hoidossa pysyneet ja vielä jatkohoidon läpikäyneet. Täydellisesti absolutiksi parantuneiden määräthän ovat promilleluokkaa!,
      Eli se siitä yli 6000 €:n panostuksesta


      Älkää missään nimessä menkö tähän amatöörien rahastuslaotokseen '!!

      • Lääkettä ei ole

        Hoitoon ei kannata tuhlata lääkärien, psykologien yms. aikaa.
        Vain juoppo itse voi raitistua kun tajuaa tyhmyytensä ja nöyrtyy.
        Ihmelääkettä ei ole, vain halu olla juomatta ja pysyä raittiina.
        Hoidon tarkoitus on ravistella juoppo heräämään juomiseensa!!


      • lääke on olemassa.
        Lääkettä ei ole kirjoitti:

        Hoitoon ei kannata tuhlata lääkärien, psykologien yms. aikaa.
        Vain juoppo itse voi raitistua kun tajuaa tyhmyytensä ja nöyrtyy.
        Ihmelääkettä ei ole, vain halu olla juomatta ja pysyä raittiina.
        Hoidon tarkoitus on ravistella juoppo heräämään juomiseensa!!

        En vieläkään ymmärrä mitä tuo "nöyrtyminen" tarkoittaa käytänössä eli pitääkö sairaan ihmisen siis "nöyrtyä" saadakseen opikeanlaista hoitoa, pitääkö esim. syöpäsairaan tai jotain vakavaa neurologista sairautta kärsivänkin "nöyrtyä", ennen kuin saa kokonaisvaltaista hoitoa osakseen?? Mitä tällä käsitteellä "nöyrtyminen" tarkoitetaan?


      • Saatanan paikka
        lääke on olemassa. kirjoitti:

        En vieläkään ymmärrä mitä tuo "nöyrtyminen" tarkoittaa käytänössä eli pitääkö sairaan ihmisen siis "nöyrtyä" saadakseen opikeanlaista hoitoa, pitääkö esim. syöpäsairaan tai jotain vakavaa neurologista sairautta kärsivänkin "nöyrtyä", ennen kuin saa kokonaisvaltaista hoitoa osakseen?? Mitä tällä käsitteellä "nöyrtyminen" tarkoitetaan?

        Rehapissa hoito todella perustuu nöyryyttämiseen, sinun pitää eka päivästä ottaa sukunimeksesi Olen Matti ,olen alkoholisti". Tämän joutuu sanomaan kymmeniä kertoja päivässä, potilaille ja vierailijoille. Siinä viedään jo oma terve yrittämisen ylpeys.
        Joka aamu ja ilta sinä istut ringissä ja kuuntelet toiste ja kerrot itsesi "tunteita". Yleisin tunneilmaisi oli kuulla sana "vituttaa".
        Tätä ja muita kirosanoja viljelivät myös "nk. Terapeutit " luennoissaan koko ajan.
        Ja sitten vielä se rukoilu, aamulla, illalla ja joskus päivälläkin, täysin amerikasta apinoitua, jo 70-vuotta vanhaa systeemiä. Ei kolahda enää suomalaiseen.
        Minkäänlais ta fyysistä aktiviteettiä ei ollut, vaikka paikka ja ympäristö olisivat antaneet siille mitä parhaat puitteet. Terapeuttien ja suurimman osan potilaistakin, luentojen (aina samat) väliajat menivät tupakan polttoon, etuovella (!!!??).
        Kuukauden "hoidon jälkeen olit , toivon mukaan " viinasta pois aivopesty" , mutta fyysisesti rapakunnossa.


      • ----Pk.kons.----
        Saatanan paikka kirjoitti:

        Rehapissa hoito todella perustuu nöyryyttämiseen, sinun pitää eka päivästä ottaa sukunimeksesi Olen Matti ,olen alkoholisti". Tämän joutuu sanomaan kymmeniä kertoja päivässä, potilaille ja vierailijoille. Siinä viedään jo oma terve yrittämisen ylpeys.
        Joka aamu ja ilta sinä istut ringissä ja kuuntelet toiste ja kerrot itsesi "tunteita". Yleisin tunneilmaisi oli kuulla sana "vituttaa".
        Tätä ja muita kirosanoja viljelivät myös "nk. Terapeutit " luennoissaan koko ajan.
        Ja sitten vielä se rukoilu, aamulla, illalla ja joskus päivälläkin, täysin amerikasta apinoitua, jo 70-vuotta vanhaa systeemiä. Ei kolahda enää suomalaiseen.
        Minkäänlais ta fyysistä aktiviteettiä ei ollut, vaikka paikka ja ympäristö olisivat antaneet siille mitä parhaat puitteet. Terapeuttien ja suurimman osan potilaistakin, luentojen (aina samat) väliajat menivät tupakan polttoon, etuovella (!!!??).
        Kuukauden "hoidon jälkeen olit , toivon mukaan " viinasta pois aivopesty" , mutta fyysisesti rapakunnossa.

        Vaikuttaa hyvältä. Ainakin se sukunimi esimerkki.
        Alkoholistin tajuttava olevansa alkoholisti
        ja mitä se merkitsee. Ei pisaraakaan viinaa päivä kerrallaan.
        Tällöin toipuminen voi alkaa, aivotoiminta ja järki ehkä palautuu 6-12 kk.
        Sitten tajuaisit viestisi olevan holistin logiikkaa.
        Vuosien jälkeen ei tee
        mieli lainkaan.Vaikka alkoholismi on sairaus niin
        niin lähes kaikki työn kautta tapaamani alkoholistit
        olisivat ensisijaisesti selkäsaunan tarpeessa vain fyysinen
        kunto estää sen ,niin
        paljon murhetta he muille aiheuttaneet.
        Kyse ei ole v-suudesta vaan läheistesi ja ympäristön
        rakkaudesta vielä sinua kohtaan.Epätoivoinen
        yritys kertoa että olet riippuvainen huumausaineesta nimeltä alkoholi
        ja tuhoat itsesi ja muiden elämän lapselliselta holistin uhollasi.


      • Nöyrtymätön
        lääke on olemassa. kirjoitti:

        En vieläkään ymmärrä mitä tuo "nöyrtyminen" tarkoittaa käytänössä eli pitääkö sairaan ihmisen siis "nöyrtyä" saadakseen opikeanlaista hoitoa, pitääkö esim. syöpäsairaan tai jotain vakavaa neurologista sairautta kärsivänkin "nöyrtyä", ennen kuin saa kokonaisvaltaista hoitoa osakseen?? Mitä tällä käsitteellä "nöyrtyminen" tarkoitetaan?

        Täydellinen nöyrtyminen tuntui olleen juuri se Rehapin "hoidon" perusta. Minun kanssani oli samaan aikaan erittäin fiksu, älykäs, akateemisen koulutuksen läpikäynyt herrasmies, joka ei suoraan niellyt näiden entn. Juoppojen, nyk. "Terapeuttien" oppeja. Häneltä kiellettiin puheenvuorot parilta viimeiseltä päivältä, mukanaolo toisten potilaiden omaisillassa ( koska kuuluivat samaan, pieneen uskonnolliseen ryhmittymään pienessä kaupungissa).
        Lisäksi yksi "terapeuteista" vielä soitti hänelle pari viikkoa hoidon loppumumisen jälkeen kotiin ja raivosi (raivoaminen oli kaikkien terapeuttien "hoitotapa") , että tämä henkilö oli pilannut muiden potilaiden hoidon, koska hän ei ollut nöyrtynyt riittäväst.
        Samalla puhelulla hän kielsi potilasta jatkamasta jatkohoitoa!!!
        Jos oliisin ollut tämä potilas, olisin ottanut yhteyttä poliisiin: uhkailu, kotirauhan rikkominen, jne.


      • Lopeta omin voimin
        Nöyrtymätön kirjoitti:

        Täydellinen nöyrtyminen tuntui olleen juuri se Rehapin "hoidon" perusta. Minun kanssani oli samaan aikaan erittäin fiksu, älykäs, akateemisen koulutuksen läpikäynyt herrasmies, joka ei suoraan niellyt näiden entn. Juoppojen, nyk. "Terapeuttien" oppeja. Häneltä kiellettiin puheenvuorot parilta viimeiseltä päivältä, mukanaolo toisten potilaiden omaisillassa ( koska kuuluivat samaan, pieneen uskonnolliseen ryhmittymään pienessä kaupungissa).
        Lisäksi yksi "terapeuteista" vielä soitti hänelle pari viikkoa hoidon loppumumisen jälkeen kotiin ja raivosi (raivoaminen oli kaikkien terapeuttien "hoitotapa") , että tämä henkilö oli pilannut muiden potilaiden hoidon, koska hän ei ollut nöyrtynyt riittäväst.
        Samalla puhelulla hän kielsi potilasta jatkamasta jatkohoitoa!!!
        Jos oliisin ollut tämä potilas, olisin ottanut yhteyttä poliisiin: uhkailu, kotirauhan rikkominen, jne.

        Lopeta omin voimin jos koet hoitotavan
        nöyryyttäväksi.
        En ole käynyt ikinä missään AA ,katko,Minnesota yms.
        En ole ollut koskaan kovin sosiaalinen , joinkin yksin.
        Minulle sopi parhaiten omatoiminen lopetus
        ilman ryhmiä tai uskonnollista herätystä tms.
        Kokeile lopettaa omin voimin , se onnistuu silloin
        kun haluaa todella raitistua.
        Ensimmäinen 6-8 kk oli vaikeaa sitten alkoi helpottamaan.
        Varmaan monet muutkin lopettavat kaikessa hiljaisuudessa
        ilman kalliita hoitoja kun tajuavat elintapansa olevan
        sairasta. Olen ollut raitis jo vuosia.


      • Liki tsiigaa
        Nöyrtymätön kirjoitti:

        Täydellinen nöyrtyminen tuntui olleen juuri se Rehapin "hoidon" perusta. Minun kanssani oli samaan aikaan erittäin fiksu, älykäs, akateemisen koulutuksen läpikäynyt herrasmies, joka ei suoraan niellyt näiden entn. Juoppojen, nyk. "Terapeuttien" oppeja. Häneltä kiellettiin puheenvuorot parilta viimeiseltä päivältä, mukanaolo toisten potilaiden omaisillassa ( koska kuuluivat samaan, pieneen uskonnolliseen ryhmittymään pienessä kaupungissa).
        Lisäksi yksi "terapeuteista" vielä soitti hänelle pari viikkoa hoidon loppumumisen jälkeen kotiin ja raivosi (raivoaminen oli kaikkien terapeuttien "hoitotapa") , että tämä henkilö oli pilannut muiden potilaiden hoidon, koska hän ei ollut nöyrtynyt riittäväst.
        Samalla puhelulla hän kielsi potilasta jatkamasta jatkohoitoa!!!
        Jos oliisin ollut tämä potilas, olisin ottanut yhteyttä poliisiin: uhkailu, kotirauhan rikkominen, jne.

        "Täydellinen nöyrtyminen tuntui olleen juuri se Rehapin "hoidon" perusta. Minun kanssani oli samaan aikaan erittäin fiksu, älykäs, akateemisen koulutuksen läpikäynyt herrasmies, joka ei suoraan niellyt näiden entn. Juoppojen, nyk. "Terapeuttien" oppeja. Häneltä kiellettiin puheenvuorot parilta viimeiseltä päivältä, mukanaolo toisten potilaiden omaisillassa ( koska kuuluivat samaan, pieneen uskonnolliseen ryhmittymään pienessä kaupungissa).
        Lisäksi yksi "terapeuteista" vielä soitti hänelle pari viikkoa hoidon loppumumisen jälkeen kotiin ja raivosi (raivoaminen oli kaikkien terapeuttien "hoitotapa") , että tämä henkilö oli pilannut muiden potilaiden hoidon, koska hän ei ollut nöyrtynyt riittäväst.
        Samalla puhelulla hän kielsi potilasta jatkamasta jatkohoitoa!!!
        Jos oliisin ollut tämä potilas, olisin ottanut yhteyttä poliisiin: uhkailu, kotirauhan rikkominen, jne."

        Satun tuntemaan kyseisen henkilön ja tarinan hyvinkin läheltä. Oma näkemykseni on kovasti erilainen hänen tilanteestaan. Potilasryhmä oli äänestänyt hänet poistettavaksi hoidosta jatkuvien sääntörikkomusten ja kaikenlaisen vastahankaisuuden vuoksi. Mikään ei sopinut hänen mielestään juuri hänen ainutlaatuiseen tilanteeseensa. Itseasiassa koko alkoholiongelmaa ei lopulta ollutkaan, hiukan vaan liikaa joskus tuli juotua. Höpöhöpö, tuurijuoppo kaikilla mausteilla. Jos tällä asenteella varustettu henkilö olisi jatkanut jatkohoitoryhmässä, ongelmia olisi tullut rutkasti. Allekirjoitan täysin henkilökunnan tekemät ratkaisut.


    • poistojen syyt?

      Minnasota hoito on humpuukia. Kiva kun taas poistui täältä asiallinen viesti aihetta koskien. Laitetaanpa tänne ja/tai muuallekin huomenna uudelleen, koska Minnesota-hoidosta ei saa antaa kritiikkiä nähtävästi ainakaan täällä.

      • Laita asiallista kritiikkiä ja viesti säilyy.


    • HLT, Dos, EHL

      Hyvä LKT, Dos, Prof
      Minäkin mrnin sinne Rehappiin, koska lapseni katsoivat mun juovan liikaa viiniä. En juo muita alkoholijuomia, mutta viiniä kuluu.
      Ensimmäinen ilta siellä oli jo järkytys - vaikka ympäristö oli mitä kaunein, kevät puhkeamassa, jopa satakielet lauloivat - ilial ja seuraavan aamun rukoukset menevät heti yli. Ei yksin se tyyneysrukous, vaan se nk."terapeuttien" ylimielisyys.
      Heti luennolla alkoi tulla kirosaja, nöyryytyksiä, halvetavia ajatuksia, jos jollakin ongelmana olimenemmänkin nukahtamis, bentso tai muihin lääkkeisiin tottuminen
      Samalla rapajuoppojen kategorialle me kaikki laitettiin.
      Mitkään selitykset oman lapsen kuolemasta, työttömyydestä, murrosiän masennuksesta jne eivät käyneet selityksestä, miksi kärsi unettomuudesta tai joi iltamyssyn saadakseen unta.
      Alkoholismigeeni oli muka syypää kaikkeen - olet täsin sairas ellet lopeta kokonaan alkoholin, pkv-lääkkeiden ja kipulääkkeiden käyttöä. Edes kotikalja ei sovi. Jälkiryhmässä tapasin miehen, jolle oli tehty vaikea selkäleikkeus. Rehapin oppien mukaan hän ei saa käyttää mitään pkv- lääkettä, eli ainoita, joihin niihin valtaviin kipuihin olisi vaikutusta. Hän vaan syö Buranaa ja kärsii kauheista tuskista. Seurauksena on tietenkin kivun kroonistuminen loppuiäksi ja kroonistunutta kipua ei paranna mikään muu kuin se lopullinen ratkaisu.
      Olisikoha kunnon kipulääkkeet ja vaikka pari kaljaa kuitenkin hänelle ja hänen lapsilleen ja mahdollisille lapsenlapsille parempi ja pitemmän elämän suova ratkaidu?
      Järjetön ja mahdoton selitys. Kyllä me kaikki olemme perimän ja geenien yhteensovittamia, ympäristö vaikuttaa jopa enemmän, kuten diabeteksesää, verenpainetaudissa, korkeassa kolesterolissa, luuston ja nikamien kulumisesssa, mielenhallinnassa, etc. Etc.

      • Syy juoda löytyy

        Alkoholi ei tuo menetyksiä takaisin eikä paranna
        maailman epäoikeumukaisuutta.
        Syy juoda löytyy aina.Useimmat menetyksiä
        kärsineet eivät hukuta ongelmiaan viinan huuruun.
        Moni lapsensa menettänyt äiti hoitaa muut lapset
        lapsen tasolle vaipuneen isän ohella.
        Kivunhoito ei estä raittiutta,kokemusta on.
        Vain alkoholistin logiikkalla viina tuo lohdun ja Rehap
        on kohtuukäyttäjien lomaleiri.
        Idea varmaan vääntää alkoholistille rautalangasta että
        ympäristö ei pidä tissuttelusta. Tehosanoilla haetaan
        alkoholistin aivoista järjen kipinää.
        Vapaaehtoinen ja voi lähteä kantapöytään maailmaa
        parantamaan mutta 5 vuoden jälkeen ongelmat ovat toiset.
        Jos hoito ei miellytä on toki muita vaihtoehtoja
        ja sopivia lääkkeitä lisäksi. Viinalla tunnetusti saa ongelmat
        hoidettua ja juomalla leivän pöytään.Kannattaisi kuunnella
        aitoa välittämistä.


      • Kolmas pettynyt

        Onhan se hirveätä, että ihmisiltä, joilla on vakava sairaus, kielletään jonkin Rehapin oppien mukaan kivun hoito asianmukaisella tavalla. Jos kipua ei heti hoideta, kutn ison leikkauksen jälkeen, se jää "päälle", aivot op ivat siihen ja sen jälkeen tällainen kroonistnut kipu ei parane enää millään.
        Sama asia kuin muinoin kiellettiin Suomessa terminaalihoidossa olevilta syöpäpotilailta morfiinin kaltaisten kipulääkkeitten käyttö, etteivät potilaat vaan tulisi riippuvaiseksi lääkkeestä.
        Joskus olisi hyvä laittaa vaakakuppiin posiitiviset vaikutukset ja toiseen kuppiin ikävät. Eiköhän Panacodia syövä, kivuton 50-kymppinen perheenisä ja isoisä ole parempi kuin tuskiansa kiroileva, kyyryssä oleva vittumainen ihmisenkuvatus.


      • --------------------
        Kolmas pettynyt kirjoitti:

        Onhan se hirveätä, että ihmisiltä, joilla on vakava sairaus, kielletään jonkin Rehapin oppien mukaan kivun hoito asianmukaisella tavalla. Jos kipua ei heti hoideta, kutn ison leikkauksen jälkeen, se jää "päälle", aivot op ivat siihen ja sen jälkeen tällainen kroonistnut kipu ei parane enää millään.
        Sama asia kuin muinoin kiellettiin Suomessa terminaalihoidossa olevilta syöpäpotilailta morfiinin kaltaisten kipulääkkeitten käyttö, etteivät potilaat vaan tulisi riippuvaiseksi lääkkeestä.
        Joskus olisi hyvä laittaa vaakakuppiin posiitiviset vaikutukset ja toiseen kuppiin ikävät. Eiköhän Panacodia syövä, kivuton 50-kymppinen perheenisä ja isoisä ole parempi kuin tuskiansa kiroileva, kyyryssä oleva vittumainen ihmisenkuvatus.

        Alkoholi ja Panacod aiheuttavat yhteiskäytössä
        nopeasti jopa maksavaurion, vaikka pitäisi välipäiviä.
        Parasetamol varastoituu elimistöön , ja kannattaa
        tiedustella lisäinfoa lääkäriltä.
        Kipulääkkeet ja kohtuukäyttökin
        voi olla yllättävä terveysriski.

        Ilman alkoholia Panacod monelle juuri oikea kipulääke koska ei ärsytä vatsaa.

        Moni on riippuvainen myös kipulääkkeistä
        ja osa kehittää riippuvuuden kodeiinia sisältävään Panacod valmisteeseen.
        Kodeiini aiheuttaa säännöllisessä käytössä riippuvuutta ja henkiset vieroitusoireet
        kestävät fyysisiä kauemmin.


    • 9+20

      Mulla maksa-arvot ovat alentuneet käytettyäni Panacodia ja alkoholia yhdessä eli lähes normaalin rajoissa nyt.

      • -----------------

        Kysy nopeasti lääkärisi mielipidettä.
        Suosittelen.

        Panacod kuuluu PKV lääkkeisiin ja on ns. kolmiolääke
        jonka kanssa tulisi pidättäytyä alkoholin käytöstä yhteisvaikutusten takia.

        Jos todella käytät aiheutat itsellesi jonkin ajan kuluessa
        maksavaurion siksi vaivauduin vastaamaan.

        Tiedän useita elimistönsä vaurioittaneita juuri
        parasetamol/alkoholi yhdistelmällä, vauriot tulleet ajan kuluessa yllättäen.

        Wikipediassa oleva tieto alkoholi/parasetamol yhteiskäytöstä vähintään kyseenalainen,

        Ohessa terveyskirjastosta:

        "Sen sijaan parasetamolin (esim. Panadol, Para-tabs) ja alkoholin yhteiskäyttö aiheuttaa huomattavan maksavaurioiden riskin. Siksi myös satunnaisen alkoholin käytön yhteydessä on suositeltavaa välttää parasetamolia kipulääkkeenä."

        Lisäksi ns. kolmiolääkkeitä ei tulisi koskaan käyttää alkoholin kanssa samanaikaisesti.


    • 9+20

      Kiitos varoituksesta. Alat laskenut eli nyt 40, Afos vielä koholla mutta sekin laskenut eli 122.

    • Kolmas pettynyt9

      Panacod:han on vain yksi kipulääkkeistä. Niitähän on kymmeniä. Joka tapauksesssa on tärkeätä, että kipu hoidetaan kunnolla heti toimrnpiteen tai loukkaantumisen jälkeen, muuten se kroonistuu eikä parane enää koskaan.
      Parvnolit, paratabsit ja burnat eivät kunnon kipuun auta vaan silloin tarvitseen käyttä kunnon PKV-kipulääkkeitä

    • Ystävä

      Minnesotahoidossa aivopestään jatkamaan parisuhdetta, joka itse asiassa on koko juomisen syy.

      • kaveri

        Vahva ihminen ei anna aivopestä itseään vaan miettii omilla aivoilla.


      • Ystävä
        kaveri kirjoitti:

        Vahva ihminen ei anna aivopestä itseään vaan miettii omilla aivoilla.

        Eivät kaikki ole niin vahvoja. Voisi sanoa, että vahva ihminen ei alun alkaenkaan tarvitse mitään hoitoa juomiseensa.


      • Kiitos lääketieteen!
        Ystävä kirjoitti:

        Eivät kaikki ole niin vahvoja. Voisi sanoa, että vahva ihminen ei alun alkaenkaan tarvitse mitään hoitoa juomiseensa.

        Minäkin mietin omilla aivoillani. Otan tarvittaessa 1/4 Selincron tai 1/3 osan Reviaa. Ei voi enää helpompaa tapaa olla raittiina. Nyt on jäänyt jonnekin aivoihin muistikuva että juomisesta ei tule kivaa nousua joten ei tule otettua sitä ensimmäistäkään. Korostan vielä että tämä sopii minulle ei varmaankaan kaikille ennen et tiedä kun kokeilet. Odotan innolla rokotetta joka on jo kehitetty milloin sitten saa luvan se on asia erikseen rokotteen hyöty olisi jopa kuukausia .


      • kaveri
        Ystävä kirjoitti:

        Eivät kaikki ole niin vahvoja. Voisi sanoa, että vahva ihminen ei alun alkaenkaan tarvitse mitään hoitoa juomiseensa.

        Ehkäpä minä sitten olen vahva kun pystyin lopettamaan itsekseni. Tarkoitin tuolla itseasiassa tuota parisuhteen jatkamista. Alholinkäytön lopettaminen on jo eri juttu. Kun sairas parisuhde on saatu vietyä päätökseen ja käsitelty esim. terpapiassa, on lopettaminenkin paljon helpompaa. Onneksi olen sinkku.


      • 18+17
        Kiitos lääketieteen! kirjoitti:

        Minäkin mietin omilla aivoillani. Otan tarvittaessa 1/4 Selincron tai 1/3 osan Reviaa. Ei voi enää helpompaa tapaa olla raittiina. Nyt on jäänyt jonnekin aivoihin muistikuva että juomisesta ei tule kivaa nousua joten ei tule otettua sitä ensimmäistäkään. Korostan vielä että tämä sopii minulle ei varmaankaan kaikille ennen et tiedä kun kokeilet. Odotan innolla rokotetta joka on jo kehitetty milloin sitten saa luvan se on asia erikseen rokotteen hyöty olisi jopa kuukausia .

        Ja mitä sivuvaikutuksia pidemmällä tähtäimellä; samat kuin alkoholinkäytöllä loppupeleissä. MIkset voi olla kokonaan juomatta ilman lääkettä, ei kaikkiin sairauksiin tarvita lääkehoitoa?


      • 14+
        Kiitos lääketieteen! kirjoitti:

        Minäkin mietin omilla aivoillani. Otan tarvittaessa 1/4 Selincron tai 1/3 osan Reviaa. Ei voi enää helpompaa tapaa olla raittiina. Nyt on jäänyt jonnekin aivoihin muistikuva että juomisesta ei tule kivaa nousua joten ei tule otettua sitä ensimmäistäkään. Korostan vielä että tämä sopii minulle ei varmaankaan kaikille ennen et tiedä kun kokeilet. Odotan innolla rokotetta joka on jo kehitetty milloin sitten saa luvan se on asia erikseen rokotteen hyöty olisi jopa kuukausia .

        "Revia kokemuksia?

        Eli itse pitäisi aloittaa aivan kohta tuo Revia(naltreksoni), niin haluaisin kuulla muitten ihmisten kokemuksia siitä.

        Mun kokemukseni on se, ettei se juomista vähentänyt eikä ehkäissyt. Ehkä alkuun, kun oli jännää huomata lääkkeen vaikutus (ainakin mulla se esti sen valtavan endorfiinirykäisyn joka tulee ekojen drinkkien jälkeen). Tuli oltua tarkempana omien tuntemusten kanssa ja tarkkailtua omaa juomista enemmän. Mutta ei Revia mun juomistani yhtään hillinnyt eikä sekään, etten kokenut samanlaista lennokasta fiilistä kuin aikaisemmin.

        Voi olla, että lääke olisi toiminut paremmin jos olisin aloittanut sen käytön aikaisemmin. Reviaa käyttäneenäkin olen sitä mieltä, että omalla kohdallani ainoa mikä ongelmajuomiseen auttoi oli lopettaminen.

        Kokeilin minäkin Reviaa muutaman kuukauden. Oikeastaan ainoa vaikutus, jonka huomasin oli että join vain suurempia määriä saadakseni aikaan toivotun nousuhumalan.

        Yhtä tyhjän kanssa ja vielä tolkuttoman kallista oli kyseinen lääke.

        Entäs tuliko tuosta lääkkeestä sit minkäänlaisia sivuvaikutuksia, kun itse en voi Antabusta syödä, koska aiheuttaa niin pahaa neuropatiaa.

        Niin, kokeilinhan minäkin antabusta, mutta ei se minuun tehonnut Vähän kasvot punotti kun kolmen kuukauden juomattomuuden jälkeen kokeilin jouluglögiä ja sitten taas mentiin. Ja jos vaikuttaakin, niin ne on nuo napit niin helppo jättää ottamatta, kun alkoholistin juomahimo iskee.

        Kaikkia konsteja kannattaa kokeilla, tottakai. Henkilökohtainen näkemykseni on, että pitkällä tähtäimellä vain oma päätös ja mahdollisesti toisten ihmisten tuki tuki, kuten AA toimii.
        IHMINEN ON JUURI NIIN HYVÄ KUIN AJATUKSET, JOTKA HALLITSEVAT HÄNEN MIELTÄÄN.

        Revia auttaa jos on juonut siksi että tykkää nousuhuumasta. Itselleni ei auta kun juominen ei ole missään vaiheessa enää mukavaa, ei alussa eikä varsinkaan lopussa.

        Lopettamiseen on parhaiten auttanut pitkä laitosjakso seurantoineen ja tukihoitoineen sen jälkeen. Repsahduksia on tullut mutta jotain on kuitenkin liikahtanut nupissa. Apua knnattaa ottaa vastaan vaikka ittestähän se loppupelissä on kuitenkin kiinni.
        Toivottavasto lääke auttaa sinua, tsemppiä!"


      • Hyvin loppupeleissä
        18+17 kirjoitti:

        Ja mitä sivuvaikutuksia pidemmällä tähtäimellä; samat kuin alkoholinkäytöllä loppupeleissä. MIkset voi olla kokonaan juomatta ilman lääkettä, ei kaikkiin sairauksiin tarvita lääkehoitoa?

        Käytän tuon 1/4 tai 1/3 osaa tablettia kerrasta kolmeen kuukaudessa ei varmasti mitään merkitystä sillä "pitkällä tähtäimellä" mistä mainitsit . En käytä mitään muita lääkkeitä säännölisesti. Olen varma että alkoholi pitkällä tähtäimellä aiheutta paljon enemmän haittaa niin fyysisenä sekä henkisinä oireina itselleni sekä läheisilleni. Käytetäänhän sitä lääkkeitä korkeaan kolesteroliin verenpaineeseen tupakasta vieroittamiseen diabetekseen ym. naiset käyttävät hormoni lääkkeitä vuosikymmeniä. Suurin osa näistä mitkä edellä luettelin voisi saada jättää lääkkeensä jos muuttaisivat vain elintapojaan. Helpompi sanoa kuin tehdä. Miksi joidenkin on niin vaikea hyväksyä että alkoholismista voi parantua lääkkeillä ? Siksikö että se on liian helppoa? Ei sovi AA porukan ajatuksiin. Olen käynyt aikanaan muutaman kerran AA:n kokouksissa varmasti siltäkin saa monet apua mutta ei ole mun juttu. Kaveri jonka kanssa kävin ottaa joka päivä diapamia ja yöksi levozinia on jättänyt alkoholin ja siirtynyt lääkeriippuvuuteen. Lääkkeet tulevat mullistamaan tulevaisuudessa alkoholismin hoidon.


      • Asiaa tutkinut
        kaveri kirjoitti:

        Ehkäpä minä sitten olen vahva kun pystyin lopettamaan itsekseni. Tarkoitin tuolla itseasiassa tuota parisuhteen jatkamista. Alholinkäytön lopettaminen on jo eri juttu. Kun sairas parisuhde on saatu vietyä päätökseen ja käsitelty esim. terpapiassa, on lopettaminenkin paljon helpompaa. Onneksi olen sinkku.

        Tutkitusti tiedetään, että jos pariskunta on juonut esim runkaviiniä säännöllisesti yhdessä, pelkästään toisen raitistumisyritys ei onnistu. Joko molemmat lopetavat tai sitten avioero


    • skorppari16

      Voin lämpimästi suositella Minnesota-hoitoa. Jos ihan oikeasti haluat apua, paras paikka!

    • ...
    • Matti1973

      Jos haluatte ammattitaitoista Minnesotamallista hoitoa menkää Kalliolan Nurmijärven Klinikalle Myllyhoitoon. Siellä koko henkilökunnalla on sosiaali- ja terveysalan koulutus. Suosittelen!

      • Siipirikko

        Kiitos tiedosta,rehapin jälkeen olrn ollut ihan hajalla, toivottavasti siellä hoidetaan eika haukuta
        Siipirikko


    • Kolmas pettynyt

      Kiitos tiedosta tästä Kalliolan klinikasta. Ee ola vielä toipunut Rehappi-traumasta, mutta odotan uusia voimia-Rehappi tuhosi henkisen kuntoni -js siinä ohesa myös fyysisen kunnon- täydelliseti.

      • ylikorostunut ego

        Kerrottiinko Rehapissa että vain alkoholistit käyvät sen läpi ja ainut
        tapa selvitä on olla juomatta alkoholia tai käyttämättä PKV-lääkkeitä.

        Kertoivatko läheisetkin että parasta seuraa olet ilman päihdyttäviä aineita...

        Parantua voi vain tunnustamalla ja tunnistamalla riippuvuutensa josta seuraa
        nöyrtymisen ja suuren egon pienentymisen myötä mahdollisuus tasapainoiseen elämään.

        Alkoholistin ongelma on myös tunne-elämän puolella, ylitsekorostunut minäkuva,suuruuden tavoittelu ja vaikeus myöntää omia virheitään, minäkuva vääristynyt.

        Tyypillinen alkoholisti on ujoa ja hiljaistakin näytellessään itseään täynnä oleva , mahtipontinen,suuruudenhullu ja empatiakyvytön raukka ennenkuin nöyrtyy....


      • Psykologi 4
        ylikorostunut ego kirjoitti:

        Kerrottiinko Rehapissa että vain alkoholistit käyvät sen läpi ja ainut
        tapa selvitä on olla juomatta alkoholia tai käyttämättä PKV-lääkkeitä.

        Kertoivatko läheisetkin että parasta seuraa olet ilman päihdyttäviä aineita...

        Parantua voi vain tunnustamalla ja tunnistamalla riippuvuutensa josta seuraa
        nöyrtymisen ja suuren egon pienentymisen myötä mahdollisuus tasapainoiseen elämään.

        Alkoholistin ongelma on myös tunne-elämän puolella, ylitsekorostunut minäkuva,suuruuden tavoittelu ja vaikeus myöntää omia virheitään, minäkuva vääristynyt.

        Tyypillinen alkoholisti on ujoa ja hiljaistakin näytellessään itseään täynnä oleva , mahtipontinen,suuruudenhullu ja empatiakyvytön raukka ennenkuin nöyrtyy....

        Taitaa olla rehappilaisten hätähuuto


      • Piiskaterapiaa
        Psykologi 4 kirjoitti:

        Taitaa olla rehappilaisten hätähuuto

        Syy ongelmiin löytyy aina alkoholin juomisesta.

        Mikään vaikea elämäntilanne ei juomalla parane.

        Ensin oltava vuosi juomatta sitten voi miettiä ikävää lapsuutta,traumoja tms. jos se
        enää itseäkään kiinnostaa....

        Oikeasti Rehap tms. sellaisen hoidon tulisi sisältää ruumiillista kuritusta,


      • Kolmas pettynyt
        ylikorostunut ego kirjoitti:

        Kerrottiinko Rehapissa että vain alkoholistit käyvät sen läpi ja ainut
        tapa selvitä on olla juomatta alkoholia tai käyttämättä PKV-lääkkeitä.

        Kertoivatko läheisetkin että parasta seuraa olet ilman päihdyttäviä aineita...

        Parantua voi vain tunnustamalla ja tunnistamalla riippuvuutensa josta seuraa
        nöyrtymisen ja suuren egon pienentymisen myötä mahdollisuus tasapainoiseen elämään.

        Alkoholistin ongelma on myös tunne-elämän puolella, ylitsekorostunut minäkuva,suuruuden tavoittelu ja vaikeus myöntää omia virheitään, minäkuva vääristynyt.

        Tyypillinen alkoholisti on ujoa ja hiljaistakin näytellessään itseään täynnä oleva , mahtipontinen,suuruudenhullu ja empatiakyvytön raukka ennenkuin nöyrtyy....

        Olen käynyt läpi vaikean masennuksen siinä elämäni vaiheessa, jolloin en vielä juonut.17v.sitten).Kelassa ja yksityislääkärillä minua hoidettiin hyvin asiallisesti, käytiin läpi elämänaikaisia traumoja, joita tietenkin oli ollut, vetivät johtopäätöksiä, tekivät diagnoosin ja hoitosuunnitelman: lopunikäinen Cipramil (nyk.cipralex-lääkitys ja ensin vuoden Kelan kunoutusterapia. Työelämään enää kyennyt, mutta olen tuntenut itseni todella terveeksi jo 15 vuotta. Mutta Rehapin selitykset, etteivät elämän kolhut ole syynä juomiseen vaan vain juopon geenit, ovat potaskaa. Ja kuunnelkaa Rehappilaisten ja tuhansien muiden "stoorit"
        Alkoholia aloin käyttää n. 20 v. Sitten (viiniä), se antaa mahdollisuuden vielä parempaan rentoutumiseen kuten yöllisiin meditaatioihin.
        Moni asia on sitten remtattu kotona tai puutarhassa seur. Päivinä


      • Liki tsiigaa

        Aika nopeastí meni kunto... Tutkimusten mukaan vuoden liikkumattomuus heikentää määrätyillä mittareilla mitattuna kuntoa vain 15%. Neljän viikon kurssi otti tosi koville!


      • viinapää
        Kolmas pettynyt kirjoitti:

        Olen käynyt läpi vaikean masennuksen siinä elämäni vaiheessa, jolloin en vielä juonut.17v.sitten).Kelassa ja yksityislääkärillä minua hoidettiin hyvin asiallisesti, käytiin läpi elämänaikaisia traumoja, joita tietenkin oli ollut, vetivät johtopäätöksiä, tekivät diagnoosin ja hoitosuunnitelman: lopunikäinen Cipramil (nyk.cipralex-lääkitys ja ensin vuoden Kelan kunoutusterapia. Työelämään enää kyennyt, mutta olen tuntenut itseni todella terveeksi jo 15 vuotta. Mutta Rehapin selitykset, etteivät elämän kolhut ole syynä juomiseen vaan vain juopon geenit, ovat potaskaa. Ja kuunnelkaa Rehappilaisten ja tuhansien muiden "stoorit"
        Alkoholia aloin käyttää n. 20 v. Sitten (viiniä), se antaa mahdollisuuden vielä parempaan rentoutumiseen kuten yöllisiin meditaatioihin.
        Moni asia on sitten remtattu kotona tai puutarhassa seur. Päivinä

        kolmas pettynyt paljonko kuvailemasi hoito jota olet saanut maksoi/maksaa. jotenkin tuntuu tuo 6500€ hoidosta halvalta varsinkin kun se tulee veroina takaisin yhteiskunnalle.


    • Jari.64

      itse olin ko hoidossa 3 viikkoa ja lähdin pois kun mittani tuli täyteen hoito perustuu jatkuvaan sairauden piikittelyyn jos pää ei kestä sitä kun siellä annetaan ymmärtää ettet ikinä ole mitään hyvää saanut aikaiseksi suosittelen aaryhmää joka on ilmainen aan askeliin perustuu minnesota hoitokin itse lähdin pois vaikka ei ollut kuin viikko jäljellä aloin suunnitella ihan selvällä päällä terapeutin lyömistä niin tuumasin että parempi lähtee kotia enkä ole kotia lähtöä katunut jatkan raittuttani aa ryhmän avulla

    • Teinistä lähtien

      Hei, olen itse samassa tilanteessa... Juon päivittäin.. aamulla päätän, että tänään en ota, iltapäivällä olen jo kaupassa kaljaa hakemassa tai alkossa viinipulloa valkkaamassa... Vit---taa koko homma mutta kuiteenkin jatkan. Tänään surffailin netissä, kattelin eri paikkakuntien AA kerhoja. En kuitenkaan tiedä onko minusta siihen,, pahin mielestäni on ehkä se, että olen naimissa, mieheni ei ole kiinnostununut asiasta ollenkaan, ( ei omasta eikä minun puolesta) meillä ei möskään ole mitään intiimiä suhdetta ollut yli 7-8 vuoteen, vaikka aviossa oltu jo/vain 17v.
      Toivoisin savani jonkun ehdotuksen/ idean, miten tästä etenpäin, vai onko niin, että tämä tulee jatkumaan hautan asti?
      En kaipaa moraalisointia, en sääliä vain konkreettisia neuvoja, kiitos!
      T. Kotirouva 53v.

      • IloIlmanViinaa

        Voimattomuuden myöntäminen on ensimmäinen askel vapautumiseen. Olet hyvällä tiellä! Etsi sopiva AA-ryhmä tai Minnesota-hoito.


      • liisa3
        IloIlmanViinaa kirjoitti:

        Voimattomuuden myöntäminen on ensimmäinen askel vapautumiseen. Olet hyvällä tiellä! Etsi sopiva AA-ryhmä tai Minnesota-hoito.

        En ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa alkoholistien hoito verorahoista ! ? Itse ovat soppansa keittäneet, kukaan ei kaada viinaa väkisin suuhun. Pitää pistää korkki kiinni, sehän on itsestä kiinni ! Muutama kuukausi sitten riideltiin keskustelusivuilla viinan rahtaamisesta Virosta. Ei kuulemma kuulu kellekään, kuinka paljon tuo ja juo ! Eikä viinan juonti aiheuta sairauksia viinan rahtaajien mukaan. Jos aikuinen ihminen ei halua rajoittaa viinan juontia, kuolkoon puolestani. Tämä ongelma on sairaus niinden mielestä, jotka juovat hirveästi. Kun on sairaus, ei tarvitse ottaa vastuuta. Olen nähnyt, miten ihmiset ovat päässeet eroon kaikista päihteistä ja tupakasta, kun ovat itse halunneet.


      • hoitoalalla
        liisa3 kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa alkoholistien hoito verorahoista ! ? Itse ovat soppansa keittäneet, kukaan ei kaada viinaa väkisin suuhun. Pitää pistää korkki kiinni, sehän on itsestä kiinni ! Muutama kuukausi sitten riideltiin keskustelusivuilla viinan rahtaamisesta Virosta. Ei kuulemma kuulu kellekään, kuinka paljon tuo ja juo ! Eikä viinan juonti aiheuta sairauksia viinan rahtaajien mukaan. Jos aikuinen ihminen ei halua rajoittaa viinan juontia, kuolkoon puolestani. Tämä ongelma on sairaus niinden mielestä, jotka juovat hirveästi. Kun on sairaus, ei tarvitse ottaa vastuuta. Olen nähnyt, miten ihmiset ovat päässeet eroon kaikista päihteistä ja tupakasta, kun ovat itse halunneet.

        Samanlainen sairaus kuin muutkin.
        Riippuvuussairaus jolle geenit altistavat.
        Samalla lailla voisi ajatella muistakin diabetes, syöpä (ruokavalio, tupakointi, työssä altistuminen).
        Jos jokainen söisi kasvis-ja kalapainoitteisesti ei tarvittaisi kolestroli, verenpaine ja sydänlääkkeitä. Ammatinvalinnan mukaisesti töitä, joissa altistuttaisiin kemikaaleille ja saasteille ei tehtäisi, Paras jättää sairaudet WHO:n arvioitavaksi, jonka mukaan alkohoismi on saanut ICD-luokituksen.
        Ruokavalio ja arvomaailma (stressi) vaikuttavat huomattavasti syöpä ja sydänsairauksiin.


      • Aspergerinfo
        hoitoalalla kirjoitti:

        Samanlainen sairaus kuin muutkin.
        Riippuvuussairaus jolle geenit altistavat.
        Samalla lailla voisi ajatella muistakin diabetes, syöpä (ruokavalio, tupakointi, työssä altistuminen).
        Jos jokainen söisi kasvis-ja kalapainoitteisesti ei tarvittaisi kolestroli, verenpaine ja sydänlääkkeitä. Ammatinvalinnan mukaisesti töitä, joissa altistuttaisiin kemikaaleille ja saasteille ei tehtäisi, Paras jättää sairaudet WHO:n arvioitavaksi, jonka mukaan alkohoismi on saanut ICD-luokituksen.
        Ruokavalio ja arvomaailma (stressi) vaikuttavat huomattavasti syöpä ja sydänsairauksiin.

        Alkoholismi on vakava kuolemaanjohtava sairaus, johon geeniperimän ohella ympäristötekijät hyvin suuresti vaikuttavat. Alkoholismin hoito maassamme ei ole tasolla, jolla sen pitäisi olla, kuten ei myöskään päihdelääketieteeseen kouluttautuneiden tietotaito; joko henkilöstö on liian kokematonta taikka omaksunut täysin vääränlaiset metodit käsitellä päihderiippuvaista ihmistä kokonaisuutena. Tämän vuoksi päihdeongelmia ei ole maassamme saatu vähenemään halutunlaisesti. Koska päihdeongelmainen usein saa täysin vääränlaista "hoitoa", päihdeongelmat lisääntyvät.


      • jäljessä
        Aspergerinfo kirjoitti:

        Alkoholismi on vakava kuolemaanjohtava sairaus, johon geeniperimän ohella ympäristötekijät hyvin suuresti vaikuttavat. Alkoholismin hoito maassamme ei ole tasolla, jolla sen pitäisi olla, kuten ei myöskään päihdelääketieteeseen kouluttautuneiden tietotaito; joko henkilöstö on liian kokematonta taikka omaksunut täysin vääränlaiset metodit käsitellä päihderiippuvaista ihmistä kokonaisuutena. Tämän vuoksi päihdeongelmia ei ole maassamme saatu vähenemään halutunlaisesti. Koska päihdeongelmainen usein saa täysin vääränlaista "hoitoa", päihdeongelmat lisääntyvät.

        Olen täysin samaa mieltä.


      • MikäänEiMuutu

        Alkoholismi on äärimmäisen vaikea sairaus ymmärtää, kun alkoholisti ei tahdo ymmärtää sitä itsekään. Sen onnistuneen hoidon vaatimusten ymmärtäminen on vielä vaikeampaa, koska näitä tahoja on Suomessa tosi vähän. Sen takia väärän tiedon levittäminen eri hoitomuodoista on hyvin helppoa ja sitä tapahtuu järjestelmällisesti etenkin A-klinikan johdon ja Suomalaisen lääketeollisuuden osalta. A-klinikan Simojoki haluaa turvata oman asemansa ja lääketeollisuus haluaisi näin ison ihmisjoukon käyttävän heidän lääkkeitään koko loppuelämän ajan.

        Nämä tahot ovat pitkälti vastuussa siitä, että päihdehoito Suomessa on niin heikkoa. A-klinikan hoitotuloksista ei löydy mitään informaatiota mistään. Joka jutussa kuitenkin muistetaan dissata Minnesota-hoitoa, jonka hoitotuloksista on tehty Suomessa väitöskirja ja tulokset ovat kiistatta erittäin hyviä. Muualla maailmassa on pitkään pääpaino ollut Minnesota-hoidossa. Ruotsissa mm. n. 300 hoitolaitosta Suomen muutamia vastaan.


    • Hankkuli

      Haluan vastata tähän vuosia vanhaan kysymykseen, jospa joku hädässä oleva näitä täältä lukee ja varmasti lukeekin.
      Kävin hoidon 2,5-vuotta sitten ja löysin sieltä ymmärryksen alkoholismiini ja sille mitä olin elämälleni tehnyt. Hoito ei ole helppo, mutta ei mahdotonkaan ja loppu viimein olen kamalan kiitollinen niille ihmisille jotka puhuivat asioista vihdoin niinkuin ne olivat. Alkoholistia ei paranneta päätä silittelemällä ja säälimällä, vaan puhumalla asioista niinkuin ne ovat. Elämäni alkoholin hallitsemana oli sairasta ja alkoholismihan on SAIRAUS ja siitä voi parantua niinkin helpolla, kun pidättäytyy alkoholista ja "päihdyttävistä" lääkkeistä. Ja se on hoidon jälkeen helppoa, uskomatonta mutta totta. Ennen hoitoon menoahan tuntui, ettei ole elämää ilman alkoholia. Siitä kun oli tullut elämäni ensimmäinen asia, aine meni jopa perheeni edelle.
      Nyt olen todella onnellinen raittiudestani ja siitä, että läheisenikin saivat hoitoa. Ja vielä eilenkin 2,5-vuoden jälkeen äitini itki onnesta, että on saanut tyttärensä takaisin. Takaisin sieltä viinan seasta, oikeaan elämään, oikeisiin tunteisiin ja todellisuuteen jossa on muitakin kuin minä ja minun tarpeeni.
      Suosittelen hoitoa todella lämpimästi

      • minne sota

        Alkoholismi EI ole sairaus, tajutkaa jo se! Tupakoiminenkaan ei ole sairaus.

        Kuukauden setti minnessä maksaa huikeet 6000 euroa. Se koko touhu on ihan rahastusta, ja hölmöjä riittää sinne rahastettavaksi.

        Kun minne setti loppuu, ja tulee lähdön aika, taxikuskeille ei tarvitse sanoa, mihin ajaa. Ne osaa minneasiakkaat kuukauden kuivattelun jälkeen ajaa suoraan lähimpään alkoon!


      • minne sota
        minne sota kirjoitti:

        Alkoholismi EI ole sairaus, tajutkaa jo se! Tupakoiminenkaan ei ole sairaus.

        Kuukauden setti minnessä maksaa huikeet 6000 euroa. Se koko touhu on ihan rahastusta, ja hölmöjä riittää sinne rahastettavaksi.

        Kun minne setti loppuu, ja tulee lähdön aika, taxikuskeille ei tarvitse sanoa, mihin ajaa. Ne osaa minneasiakkaat kuukauden kuivattelun jälkeen ajaa suoraan lähimpään alkoon!

        Se menee juuri noin :)


      • T osi on
        minne sota kirjoitti:

        Alkoholismi EI ole sairaus, tajutkaa jo se! Tupakoiminenkaan ei ole sairaus.

        Kuukauden setti minnessä maksaa huikeet 6000 euroa. Se koko touhu on ihan rahastusta, ja hölmöjä riittää sinne rahastettavaksi.

        Kun minne setti loppuu, ja tulee lähdön aika, taxikuskeille ei tarvitse sanoa, mihin ajaa. Ne osaa minneasiakkaat kuukauden kuivattelun jälkeen ajaa suoraan lähimpään alkoon!

        Silloin on kyllä mennyt rahat hukkaan.

        Minä sitouduin hoitoon (aluksi epäilin kovasti) ja tervehdyin. Siitä on jo melkein kolme vuotta aikaa ja taatusti olen säästänyt hoitoon laittamani rahat.


      • Lauri74
        minne sota kirjoitti:

        Alkoholismi EI ole sairaus, tajutkaa jo se! Tupakoiminenkaan ei ole sairaus.

        Kuukauden setti minnessä maksaa huikeet 6000 euroa. Se koko touhu on ihan rahastusta, ja hölmöjä riittää sinne rahastettavaksi.

        Kun minne setti loppuu, ja tulee lähdön aika, taxikuskeille ei tarvitse sanoa, mihin ajaa. Ne osaa minneasiakkaat kuukauden kuivattelun jälkeen ajaa suoraan lähimpään alkoon!

        Alkoholismi on kyllä ihan lääketieteellisestikin sairaus, ja vielä 100% kuolemaan johtava. Ainoa hyvä puoli siinä on se, että siitä pystyy toipumaan täysin. Minnesota-hoito on ylivoimaisesti tehokkain hoitomuoto tällä hetkellä. Niille ketkä etsivät apua itselleen tai läheiselleen, niin ehdottomasti suosittelen osallistumista info-tilaisuuksiin, joita hoitolaitokset järjestävät (Rehappi, Lapua, Avominne).


    • .AAnuksenhaju

      työnnä löylukauha minnesotahoitoosi

    • Nuori lääkäri

      Suosittelen ikivanhan aloituksen nostattajalle löylykahaa syvälle percereikään !

    • Läheisviikonloppu elokuussa 2014 Naantalissa

      Perjantai infotilaisuus 18.30-22.30 muutama tauko välissä ja evästä talon tarjoamaa.

      Lauantai aamun ohjelma alkoi kymmeneltä ja jatkui ilta yhdeksään.
      yksi pitempi ruokatauko. Omat eväsleivät mukaan muuten nälkä yllättää.
      Talo tarjoaa yhden ruuan ja kahvia pitkin päivää termareista.

      Sunnuntaina kello yhdeksän aloitus. Yksi ruokailu yhdeltä ja loppulle päivää tarjolla kahvia ja pipareita. ohjelmaa riitti ilta kahdeksaan.

    • Minnesota fan

      Oli yllätys, kuinka suuria löylykauhoja jo ensimmäisenä päivänä joitui työntelemään percereikäänsä. Onneksi ystävällinen ja amattitaitoinen hankilökunta auttoi, samaten muut toipuvat alkoholistit. Ja ollalla oli erikiva mennä läheisen kuusipaariin henkilökunnan ja toipuvien potilastoverien kanssa juomaan keskenkänyttä kiljua ! Sen jälkeen löylykauhankin percesilmään työnteleminen sujui oikein liukkaasti !

      • miten on?

        Saiko liukuvoidetta ja viinaa?


      • viinapää

        jos toi on motivaatio hoitoon et pääsee kuusipaariin niin oh hoh ja vielä oli eri kivaa ei muuta kuin osanotto ja kohti uusia pettymyksiä.


    • Vasunmäki rules!

      Minä raitustuin Lapualla vajaa vuosi sitten ja se piisaa mulle. Olin toki käynyt hoidoissa ennenkin enkä saanut sieltä sen suuremmin tietoa mistään, mutta kuukausi sielä, hyvä vieroitus kierteestä ja suoraan työelämään takaisin. Hoidossa ollessani taoin päähäni tiedon että kohtuukäyttö on osaltani mahdotonta. Viina vain yksinkertaisesti jäi. Vielä kun löytyis saman hoidon käynyt raitistunut nainen niin avot.
      Monetkaan mimmit ei ymmärrä raitistunutta alkoholistia vaan tuumaavat, että voithan sä nyt vähäsen ottaa jne. Ja koko elämänsä absolutistina olluttakaan ei viitsis katella. T: Mies reilusti alle 40v

      • Nuori lääkäri

        Voi huoleti aloittaa kohtuukäytön, eli 17 annosta per vrk.


      • Nuori lääkäri kirjoitti:

        Voi huoleti aloittaa kohtuukäytön, eli 17 annosta per vrk.

        Et kait tosissasi kirjoittanut tuota.
        Alkoholisti ei voi koskaan juoda tippaakaan alkoholia jos haluaa pysyä raittiina.
        Alkoholismista voi toipua, mutta se on loppuelämän sairaus ja edellyttää täysraittiutta.


    • kovaa peliä kaukalos

      Iltalehti 15.10.2014 jääkiekkoilija Marko Jantusesta

      Kiekkokaukalossa kaiken kokeneella Jantusella on nyt edessä aivan uudenlainen savotta. Kenties jopa se kaikkein työläin. Minnesota-hoito on raaka mutta tehokas parannuskeino, mikäli siihen kykenee sitoutumaan sataprosenttisesti.

    • kallis63636356

      Halvempi matkustaa 4 viikoksi saudi-arabiaan.

      • viinapää

        varmaankin !!! ja käydä siellä sit kerran viikossa jatko hoidossa.???


    • perseen aukko

      menkää ihmiset päihdeklinikan kautta katkolle ja sieltä kuntouttavaan. tulee varmasti halvemmaksi

      • en tiedä, kysyn nyt

        Mitä on kuntouttava Hesassa?


    • alkoholismi yhdistää

      Raitistuin ilman AA-kerhoa vuosia sitten, mutta tunnen sukulaiseni joka sai sieltä avun ja suurimalle osalle Minnesota-hoito sopiii.
      Eli AA-kerho ja Minnesota hoito hyviä monelle.
      Minä saavutin oman pohjakosketuksen ja valaistumisen katkolla 10 vuotta sitten.
      Osa pystyy toipumaan yksin, ihmissuhteet elpyneet ja uusia tullut, samoin perhettä.
      Aikaa omasta rumbasta liki 10 vuotta ja sain raitistumalla aivan uuden elämän.
      En ole tarvinnut vertaistukea kuin perheeni, ystäväni ja harrastuspiirini.
      Uskon, että meitä ,jotka lopetimme alkoholin käytön yksinään, kun ajatus kirkastui ,on useitakin. Ilman vertaistukea ja uskoon tuloa.

    • paskapää

      ammattitaidotonta hihhulitouhua jota en kokenut muuna kuin salaseuran aivopesuna.
      Ilmoitettuani, että en pidä rukoilua tai jumalan liittämistä alkoholismiin oikeana hoitona sain paikasta äkkilähdön ja taksi olikin pihassa jo puolentunnin päästä.

      En muista milloin olisin viimeksi ollut yhtä järkyttynyt kokemuksesta kuin silloin.
      En todellakaan meinannut uskoa, että suomessakin voi olla tällaisia hihhulirahastuslaitoksia.

      Homma on ehdottomasti törkeää bisnestä joka tuottaa ilmeisen hyvin.

      • RaitistunutAlkoholisti

        Minnessä potilas sopeutuu hoitoon, eikä toisinpäin.

        Itse raitistuin Lapualla 20 vuoden juomisen-ja n. 150000:n juodun euron jälkeen..6500€ on pikkuraha saamastani avusta.

        Ainoa rukous on tyyneysrukous, joka luetaan yleensä aamuin-illoin. Jumala mainitaan vain tyyneysrukouksessa, ei muissa yhteyksissä, ja silloinkin on luvallista jättää Jumala-sanan lausuminen väliin. Uskoa korkeampaan voimaan korostetaan kyllä hieman, mutta ei vaadita. Hyvin vähän tuolla Minnessä kokonaisuudessaan edes viitataan mihinkään uskontoon liittyvään.


      • Anonyymi

        Usein alkoholisti ei kestä totuutta eli sitä että hänen täytyisi myöntää olevansa juoppo.
        Parantuminen voi alkaa vasta kun myöntää olevansa alkoholisti.


    • biglerssiboogies

      et siis tunnusta olevasi alkoholisti ja tarvitsevasi apua -
      toivot voivasi olevasi kohtuukäyttäjä, edes -
      sinulla on juomatonta viinaa jäljellä - kohti hiekkahoitoa tai nöyrtymistä (ja raitistumista)

    • Menin_näin_ja_poistuin

      Jos käyt Rehappi kuntoutukseen, voit varautua, että ihmiset altistetaan hyvin vaarallisille alkoholin vieroitusoireille: ilman ammatillista koulutusta olevat ihmiset sanovat, että viinakrampit pitää hyväksyä hoidon sivuvaikutuksina. Näin 1 viikon aikana 3 alkoholin vieroitusoireista johtunutta kramppia eli epileptistä kohtausta. Potilaille ei annettu mitään asianmukaista lääkitystä kramppeihin: ambulanssia odotettiin jopa 30 minuuttia. jokainen epileptinen kohtaus (vieroituskramppi) aiheuttaa pienemmän tai suuremman aivovaurion. Lääketieteellinen vastaava henkilö on sairaanhoitaja, joka ei ole ilmeisimmin tehnyt alansa työtä yli kymmeneen vuoteen. Myöskään Valvira ei mitenkään valvo kyseisen laitoksen toimintaa.
      Uskontoa myös pakkosyötetään vahvasti useaan otteeseen päivittäin hoidossa, nimellisesti väitetään, ettei uskonto ja uskossa oleminen ole välttämätöntä, mutta käytännössä näin on.
      Jos siis olet valmis varauksetta antamaan fyysisen ja henkisen hyvinvointisi laitoksen (jota viranomaiset eivät näy valvovan) päätäntävaltaan, toimii tuo terapiamuoto todennäköisesti hyvin sinun kohdallasi.

      • ex-juoppo

        :)
        Taitaa ottaa tosi koville?


      • Anonyymi
        ex-juoppo kirjoitti:

        :)
        Taitaa ottaa tosi koville?

        Koville tuntuu ottavan, mutta ei hätää. Viinaa riittää eikä sen juomisessa ilmeisesti ole "pienemmän tai suuremman aivovaurion" vaaraa?


    • Mamali

      Kävin läheisviikonlopussa ja oli todella mieleenpainuva kokemus. Suosittelen sitä ehdottomasti kaikille, joille kutsu tulee. Läheinen oli hoidossa ja voin päivittää myöhemmin miten sujuu raitistumisen suhteen.

    • Varmasti monelle alkoholistille on alkuhoito jossain asiallisessa hoitolaitoksessa välttämätön, ei kaikille. Mutta raittius ei pysy, jos ei hakeudu johonkin, missä hän saa tukea uuteen elämäntapaan, minulle se on ollut AA ja ilman hoitolaitosta

    • Lauri74

      Olen ollut raittiina neljä vuotta ja käynyt Minnesota-hoidon. Sinänsä en koe, että on mitään oikeaa tai vääräätapaa raitistua, mutta tietyt asiat on käytävä perusteellisesti läpi ja ymmärrettävä. Minnesota-hoidossa se tapahtuu järjestelmällisesti ja siksi hoitotulokset on niin hyviä.

      Täytyy ymmärtää tosi hyvin oman sairauden mekanismi, jotta ymmärtää miksi ei voi ottaa sitä ensimmäistä. Tämän ymmärtämiseen auttaa ratkaisevasti se, kun pystyy peilaamaan asioita vertaisistaan.

      Täytyy oppia olemaan rehellinen itselleen. Alkoholismiin, kuten muihinkin riippuvuussairauksiin liittyy voimakas itsensä kusettaminen. Tässä keskustelu vertaisryhmässä on kaiken a ja o, kun paskanjauhannalta katkaistaan heti siivet.

      Täytyy käsitellä ja ymmärtää oman juomisen seuraukset niin itselleen kuin läheisilleen. Tämän kun tekee kunnolla, ei tee mieli juoda yhtään.

      Kun huomaa, että vaikeat asiat pystyykin käsittelemään ilman alkoholia, ja kuinka paljon paremmin voi kun ei juo, niin ei ole enää mitään syytä juoda.

      Olen nähnyt näiden vuosien varrella ehkä n. 100 toipumisprosessia. Suurin osa on onnistunut ja pienempi osa on epäonnistunut. Epäonnistumiset ei ole koskaan yllättäneet. Niissä toistuu aina sama kaava. Raitistutaan jonkun muun kuin itsensä takia. Onnistujat pitää asiat simppeleinä, puhuu rehellisesti tunteistaan ja pitää raittiuden elämän prioriteetti ykkösenä.

    • Seppelininpelle

      Ei se minnesota hoito olo raittiuden tae. Ihan millä tavalla vaan voi raitistua mut kaiken a ja o on et ihminen havahtuu tilaansa tajuaa sen kaiken kaikkiaan ja lopettaa itselleen valehtelun. Ymmärtäisin et kuvioitakin pitää vaihtaa jos elämä on samaa ei se korkki mee kiinni. Elämää pitää muuttaa kauttaaltaan: Aloittaa uusia harrastuksia tehdä kaikkea mut se ei saa olla hampaat irvessä hommaa vaan, että siitä nauttii. Monella raittiilla on ns mania päällä kokoajan mut aika ihme et se häviää nopeesti ekasta paukusta. Tää Lapuan perustaja kovasti kehuskelee suorituksillaan ja koko ukosta tulee jotenkin iha vitun narsistinen ja leuhka ylimielinen fiilis. Lässyttää sivistyssanojaan ja muutenkin nämä minnesota hoitojen päihdeterapeutit. A klinikat ja muu apu haukutaan puolustellen, että he hoitavat alkoholismin oireita. Mutta monet on perillä mistä on kyse. Ihmisen pitää vaan havahtua, että on henkilö joka ei voi käyttää tiettyä ainetta seurauksitta. Se haluaako tehdä asian eteen jotain lähtee itsestä ja riittävät työkalut löytyy mistä vaan mutta se loppu tulos riippuu ITSESTÄ.

    • t.p.p.p.p.p.s

      Hyvä että olet ilmeisen motivoitunut lopettamaan juomisen.Itse raitistuin AA:N avulla.kokeile ensin vaikka näitä vertaistukiryhmiä.Niistä on moni muukin saanut apua lähes ilmaiseksi(kolehtiin
      laittaminen vapaehtoista.)Yksi hoitomuoto sopii yhdelle ja toinen toiselle.Etsimällä ja kokeilemalla
      löydät sopivan.Tärkein asia on mielestäni oma ja aito halu lopettaa juominen.Ilman sitä mikään hoi-
      to ei auta.Alkoholismi ei mielestäni ole ns.järjen sairaus vaan itse pidän sitä henkisenä ja tunne-
      elämän sairautena.Tsemppiä sinulle kovasti.Raittius on kivaa ja huomaat että ns.virtaa riittää
      sen jälkeen ihan eri tavalla elämässä.

    • Alkkis62

      Olen käynyt Minnesota-hoidon perusjakson 4 viikkoa. Aika hämmentävä kokemus se oli. Kyllä siellä saa uutta tietoa alkoholismista mutta se mustavalkoinen lähestymistapa on raskasta. Minkäänlaista kritisointia ei suvaita vaan on vain yksi ja ainoa totuus. Jollei tätä hyväksy on seurauksena lähtö hoidosta. Terapeutit ovat alkoholisteja ja käyttäytyvät kuin armeijassa santsarit ennen vanhaan. Monta kertaa tuli mieleen jonkunasteinen lahkolaisuus. Ja jos vain yhden kerran poikkeat kaidalta tieltä perusjakson jälkeen, sinua ei enää "lahkoon" kelpuuteta vaan olet kadotettu sielu. Minnesota-jaksoni jälkeen olen alkanut käymään AA:ssa ja sieltä minä löysin paljon tervehenkisempää suhtautumista alkoholismiin sekä ihan toisella tasolla olevaa toveruutta, kannustusta ja tukea. Se pitää minut raittiina paljon varmemmin kuin Minnesota-hoidon antamat opetukset ja saarnat.

    • Vertavuotavadiakoni

      Minnesotahoitoa ei saa kuin Minnesotasta. Mutta kyllä Suomessakin on hyviä vaihtoehtoja. Suosittelen, että käyt kaikki Suomessa olevat hoitolaitokset yhteen putkeen. Kun olet näin itse osallisena tulet viimeiseen hoitoasi, oletkin ollut jo kymmenen vuotta raittiina. Sitten voitkin jo ”vertaisasiantuntijana” jakaa omaa kokemustasi laajasta alkoholismihoidon kirjosta.

    • apu

      itse olen aikoinaa käynyt mikkelissä hoidossa olin 4viikkoa se oli elämäni paras teko ja on auttanut elämässä paljon

    • viinamies100

      siellä ruoskitaan oikeen kunnolla verille jos ajatteletkin alkoholia ja jos edes kiroilet saat 10 ruoskan iskua. sinun piutää ylistää jumalaa ja rakastella löylykauhan kanssa joka ilta

    • Kimmoboy

      Itse kävin minnesotahoidon Fenixillä, eli
      https://fenix-klinikat.fi
      Eikä ollut mitään muiden hoitojen haukkumista eikä uskonnosta saa edes puhua ja omia hoitotuloksia ei retostella millään tekaistulla prosenteilla, vaan koko henkilökunta on nöyrää ja asiansa osaavaa. En tunnista nuita tässä kejussa olleita "minnemyyttejä" lainkaan Fenixin hoidosta. E<lämäni sain tässä hoidossa takaisin ja olen siitä ikuisesti kiitollinen..

      • Juuri näin.
        Ei liity uskontoon mitenkään.
        Hoito toimii kun siihen sitoutuu täysillä.
        Itse nyt 3, 5 vuotta raittiina olleena ja ko
        Minnesotahoidon käyneenä voin suositella.


    • Pequli

      Aivan mahtava henkilökunta ja hoito toimii. Viinaan on varaa pistää kaikki oma perhe läheiset. Hoito on sitte muka liika kallis. No kaikelle voi jokainen laskea hintansa.

    • wetoo

      Se käy ehkä joillekin mutta ei kaikille. Hoidon tulee olla yksilöllistä ottaen huomioon esim. neurokirjon tai mielenterveyden häiriöt. Al Anonissakin tulee liikaa mieleen lahkolaisuus koska mitään kritiikkiä ei sallita.

      • ei.voi.olla.totta

        Niin, juominen onkin paljon hauskempaa kun joku ymmärtää :)


      • JokuEräs

        Ihmettelen tätä joidenkin ehdotonta varmuutta vaikean ongelman ratkaisukeinoissa.
        Minnesotahoito (tai AA) toimii heidän mielestään, koska monet ovat sen avulla raitistuneet. Ja ne monet Minnesotahoidon (tai AA:ssa) käyneet, jotka eivät ole raitistuneet, ovat vain itse syypäitä tilanteeseensa. Aika aukoton ajatusrakennelma.


      • ex-juoppo
        JokuEräs kirjoitti:

        Ihmettelen tätä joidenkin ehdotonta varmuutta vaikean ongelman ratkaisukeinoissa.
        Minnesotahoito (tai AA) toimii heidän mielestään, koska monet ovat sen avulla raitistuneet. Ja ne monet Minnesotahoidon (tai AA:ssa) käyneet, jotka eivät ole raitistuneet, ovat vain itse syypäitä tilanteeseensa. Aika aukoton ajatusrakennelma.

        No minä kuulun näihin jotka ovat varmoja Minnesota-hoidon toimivuudesta.
        TK:ssa harrastelija-lääkärit puuhastelivat minusta sekakäyttäjän, ja voin sen lajin "korkeakoulun" käyneenä kertoa, että lääkkeillä alkoholismia ei voi hoitaa. Muita keinoja on käytettävä.

        Syynä Minnesota-hoidon suureen raitistamisprosenttiin voidaan pitää sitä, että siellä hoidetaan alkoholismia omana alkuperäisenä sairautena, eikä oireena tai seurauksena jostain muusta sairaudesta. Siellä alkoholismia ei pidetä seurauksena jostain lapsuuden traumasta tai mielenterveyden ongelmasta.

        Eli kun tiedetään "miksi jeppe juo", on tämän "vaikean ongelman" hoitaminen helppoa.


      • JokuEräs

        Sinä olet saanut avun Minnesotohoidosta, onnittelut. Se on kova saavutus. Mutta sinun kokemuksesi eivät tee tuosta hoitomuodosta jotenkin ylivertaista muihin nähden. Jos minun selkäkipuni paranee jollain hoidolla, ei se tee siitä hoidosta ainoaa oikeaa kaikille.
        Terveyskeskuksessa tuskin on aikaa eikä aina asiantuntemustakaan hoitaa alkoholiongelmaisia. Vertailu tulisikin suorittaa pitkäkestoisten hoitojen välillä. Putken katkaisemiseen tähtäävä katko ei ole pitkäkestoinen hoito.

        Tutkimusta Minnesotahoidon tehosta ei kai juurikaan ole. Kaarlo Simojoki on koonnut 2015 yhteen muutamia tutkimuksia "Kahdentoista askeleen hoidon vertailu muihin hoitomuotoihin alkoholiongelmaisen hoidossa". Tuosta voi kai päätellä, että Minnesotahoito on hyvä, muttei ole totuus ja ratkaisu kaikkeen. Heikki Oinas-Kukkosen väitöskirjassa "Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa" 2013 ei varsinaisesti tutkittu Minnesotahoidon tehoa, mutta sitä pohditaan. Ei tuostakaan löydy tukea Minnesotahoidon ehdottomalle ylivertaisuudelle.

        Eli Minnesotahoito auttaa joitakin, muttei ole onni ja autuus kaikille.


      • ex-juoppo
        JokuEräs kirjoitti:

        Sinä olet saanut avun Minnesotohoidosta, onnittelut. Se on kova saavutus. Mutta sinun kokemuksesi eivät tee tuosta hoitomuodosta jotenkin ylivertaista muihin nähden. Jos minun selkäkipuni paranee jollain hoidolla, ei se tee siitä hoidosta ainoaa oikeaa kaikille.
        Terveyskeskuksessa tuskin on aikaa eikä aina asiantuntemustakaan hoitaa alkoholiongelmaisia. Vertailu tulisikin suorittaa pitkäkestoisten hoitojen välillä. Putken katkaisemiseen tähtäävä katko ei ole pitkäkestoinen hoito.

        Tutkimusta Minnesotahoidon tehosta ei kai juurikaan ole. Kaarlo Simojoki on koonnut 2015 yhteen muutamia tutkimuksia "Kahdentoista askeleen hoidon vertailu muihin hoitomuotoihin alkoholiongelmaisen hoidossa". Tuosta voi kai päätellä, että Minnesotahoito on hyvä, muttei ole totuus ja ratkaisu kaikkeen. Heikki Oinas-Kukkosen väitöskirjassa "Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa" 2013 ei varsinaisesti tutkittu Minnesotahoidon tehoa, mutta sitä pohditaan. Ei tuostakaan löydy tukea Minnesotahoidon ehdottomalle ylivertaisuudelle.

        Eli Minnesotahoito auttaa joitakin, muttei ole onni ja autuus kaikille.

        Kyllä et voi verrata selkäkipua ja sen hoitoa alkoholismiin ja alkoholismin hoitoon. Sen verran ne ovat eri asioita. Joku on joskus jopa verrannut diettiä eli "kohtuusyömistä" alkoholistisen juomisen muuttamisesta kohtuukäytöksi. Nekin ovat kaksi ihan eri asiaa.

        En yritä väittää että Minnesota-hoito olisi ainoa oikea tapa raitistaa juoppoja, mutta kyllä se on aika ylivertainen. Tämä johtuu juuri aiemmin minitsemistani syistä, eli siellä hoidetaan vain alkuperäistä sairautta nimeltä alkoholismi, eikä jonkun muun trauman tai sairauden aiheuttamaa juomista. Näinhän tehdään hyvin monessa (erittäin) pitkäkestoisessa terapia-hoidossa.

        Eli Minnesota-hoito auttaa lähestulkoon jokaista alkoholistia, joka sitoutuu käymään hoidon läpi. Ne jotka jättävät hoidon kesken, lähtevät poikkeuksetta jatkamaan juomista.
        Tämän lisäksi Minnesota-hoito auttaa myös alkoholistin läheisiä, eli sitä perhettä mihin se entinen juoppo joutuu palaamaan arkeaan jatkamaan. Tämä on hyvin tärkeä seikka, sillä monesti perhe on jopa sairaampi kuin itse alkoholisti. Alkoholismi on kuitenkin aina koko perheen sairaus!

        Sinulla hyvä vastaväittäjä, ei taida juurikaan olla tietoa alkoholismista sairautena?
        Sinä taidat kuvitella, että alkoholistiksi tullaan niin että juodaan oikein paljon, ja alkoholismista raitistutaan siten että pistetään vaan korkki kiinni?
        Tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa.


      • JokuEräs kirjoitti:

        Ihmettelen tätä joidenkin ehdotonta varmuutta vaikean ongelman ratkaisukeinoissa.
        Minnesotahoito (tai AA) toimii heidän mielestään, koska monet ovat sen avulla raitistuneet. Ja ne monet Minnesotahoidon (tai AA:ssa) käyneet, jotka eivät ole raitistuneet, ovat vain itse syypäitä tilanteeseensa. Aika aukoton ajatusrakennelma.

        Mummoko se on sitten syyllinen..?
        Kyllä se epäonnistuminen on vaan itsestä kiinni ei kenestäkään muusta.
        Ehkä tämä epäonnistuja ei ole vielä "tarpeeksi" juonut.
        Totuushan on, että ei ole 100% :sesti toimivaa hoitomuotoa.
        Mutta näillä kahdella hoitomuodolla on saatu aikaan paljon raittiina olevia ihmisiä.


      • ex-juoppo kirjoitti:

        No minä kuulun näihin jotka ovat varmoja Minnesota-hoidon toimivuudesta.
        TK:ssa harrastelija-lääkärit puuhastelivat minusta sekakäyttäjän, ja voin sen lajin "korkeakoulun" käyneenä kertoa, että lääkkeillä alkoholismia ei voi hoitaa. Muita keinoja on käytettävä.

        Syynä Minnesota-hoidon suureen raitistamisprosenttiin voidaan pitää sitä, että siellä hoidetaan alkoholismia omana alkuperäisenä sairautena, eikä oireena tai seurauksena jostain muusta sairaudesta. Siellä alkoholismia ei pidetä seurauksena jostain lapsuuden traumasta tai mielenterveyden ongelmasta.

        Eli kun tiedetään "miksi jeppe juo", on tämän "vaikean ongelman" hoitaminen helppoa.

        Olen täysin samaa mieltä itse jo yli 3 v raittiina olleena kyseisen Minnesotahoidon käyneenä.
        Se oli ainoa mikä sai jonkinlaisen järjen päähäni Alkoholismista ni.


    • kauhaperseessä

      Löylykauhahoito on ainoa toimiva menetelmä

    • kameli67

      Kyllä juuri näin, minnesotahoito on ainut joka pureutuu itse riippuvuuteen ei sen selitettyihin syihin tai oireisiin kuten normihoidot. Alkoholismi on ollut virallisesti who.n vahvistamana sairaus jo kohta 70vuotta, mutta silti vaan suomessa mennään oireteorialla eli juominen on oire jostain traumasta, vastoinkäymisistä, erosta tms. hölynpölystä. Tunnen paljon alaa ja sen toimijoita ja ohjaan tällä hetkellä jengiä pelkästään https://fenix-klinikat.fi/ koska siellä on nyt freshein meininki. Ei se silti tarkoita, että minnesotahoito jotenkin taikasauvalla raittiiksi ketään tekisi. Kyllä siinä oma osuus tarvitaan. Ja sanoisin, että myös riittävästi myös juomisen tuskaa ja kurjuutta, jotta voi raitistua. Mutta väittäisin, että jokainen joka sitoutuu hoitoon, jatkohoitoon ja mielellään vielä AA/NA lisäksi, niin onnistuu.

      • aapöpilä

        "mutta silti vaan suomessa mennään oireteorialla eli juominen on oire jostain traumasta, vastoinkäymisistä, erosta tms. hölynpölystä."

        Oho, aika outoa jos ei nuo asiat eivät olisi millään tavalla vaikuttaneet kenenkään ongelmajuomiseen ja sitä myötä alkoholismin kehittymiseen.
        Ilmeisesti minnesotahoidossa ajatellaan kaikkien alkoholistien olleen ennen alkoholiriippuvuuden syntyä onnellisia, tasapainoisia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä.


      • ex-juoppo
        aapöpilä kirjoitti:

        "mutta silti vaan suomessa mennään oireteorialla eli juominen on oire jostain traumasta, vastoinkäymisistä, erosta tms. hölynpölystä."

        Oho, aika outoa jos ei nuo asiat eivät olisi millään tavalla vaikuttaneet kenenkään ongelmajuomiseen ja sitä myötä alkoholismin kehittymiseen.
        Ilmeisesti minnesotahoidossa ajatellaan kaikkien alkoholistien olleen ennen alkoholiriippuvuuden syntyä onnellisia, tasapainoisia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä.

        "Oho, aika outoa jos ei nuo asiat eivät olisi millään tavalla vaikuttaneet kenenkään ongelmajuomiseen ja sitä myötä alkoholismin kehittymiseen."

        Niinpä, kun et tunne alkoholismi-sairautta, niin sitten et tunne alkoholismi-sairautta.
        Lapsuuden traumat saattavat (korostan, saattavat) aiheuttaa jollekin hetkellistä ongelmajuomista, mutta alkoholismia mikään trauma ei yksistään aiheuta. Siihen vaaditaan aina myös perinnöllisyys, eli geeni.
        Alkoholismi ei kehity juomalla paljon viinaa, sillä juodut määrät eivät koskaan ole ratkaisevia alkoholismissa. Juominen on ainoastaan alkoholismi-sairauden yksi oire, ja muita oireita on useita.
        Esim. kuivahumalainen ei ole vielä ehtinyt edes aloittaa juomista, mutta toimii jo kuten humalainen toimii.
        Alkoholisti voi olla pitkäänkin juomatta, eli ns. kuivilla, mutta ei se alkoholismi ole sieltä silti mihinkään kadonnut. Yksi ryyppy ja niin banjot soivat taas.

        Alkoholismiin suhtaudutaan yhä kuin johonkin sosiaaliseen ongelmaan tai pahaan opittuun tapaan. Alkoholismista on vaikeata saada oikeata tietoa riittävästi, ja siksi alkoholistin juomista selitellään mielummin MUTU-pohjaisilla olettamuksilla. Tyyliin, kaveri alkoi juomaan siksi kun sen akka lähti. Todellisuudessa akka lähtikin juri sen takia kun kaveri joi niin paljon.
        Tai että kaveri alkoi juomaan kun menetti työnsä, vaikka juomisen takia kaveri sen työpaikan menettikin.
        Hyvin yleinen MUTU on myös urheilijoiden "putoaminen tyhjän päälle" jolloin he alkavat aktiiviuran loputtua juomaan. Ne muutamat urheilijat, jotka uran loputtua alkavat julki-juopoiksi ovat juoneet jo urheilu-uransa aikana. Ja suurin osa urheilu-uransa lopettaneista ihmisistä menee kiltisti oikeisiin töihin, selvin päin.

        Alkoholismi on oma alkuperäinen sairaus, joka ei johdu siitä että eno vieraili silloin yöllä lapsen makkarissa, tai kun isot pojat alakoulussa antoivat turpiin. Alkoholistiksi ei myöskään tulla juomalla paljon viinaa, tai masentumalla maailman kovuudesta.
        Edes syvä masennus ei yksistään aiheuta alkoholismia, mutta pitkään jatkunut juominen kyllä aiheuttaa masennusta.


      • ilmankatkeruutta

        Olet ilmeisesti alkoholisti perheessä kasvanut ja saanut ikäänkuin alkoholismin geeniperintönä?
        Varmasti kasvuympäristöllä oli myös suuri vaikutus juomisen aloittamiseen.


      • ex-juoppo
        ilmankatkeruutta kirjoitti:

        Olet ilmeisesti alkoholisti perheessä kasvanut ja saanut ikäänkuin alkoholismin geeniperintönä?
        Varmasti kasvuympäristöllä oli myös suuri vaikutus juomisen aloittamiseen.

        Juu ei ollut.
        Meinaatko että poika haluaa myös alkoholistiksi, kun näkee isänsä nukkuvan olohuoneen lattialla omissa eritteissään, kuset ja paskat housuissa? Ei varmasti halua!

        Alkoholismi ei ole sosiaalinen ongelma niinkuin ehkä yrität väittää.
        Alkoholismi jakaantuu paljon tasaisemmin eri yhteiskuntaluokkien kesken kuin varallisuus. Alkoholisteja löytyy yhtälailla niin papeista kuin työttömistä ja lääkäreistä kuin opettajistakin, kaikista eri ammattiryhmistä, kaikista.


      • ilmankatkeruutta

        "Meinaatko että poika haluaa myös alkoholistiksi, kun näkee isänsä nukkuvan olohuoneen lattialla omissa eritteissään, kuset ja paskat housuissa? Ei varmasti halua!"

        Ei tietenkään halua, kuka haluaisi? Mutta se on enemmän kuin todennäköistä, jos sinun selityksiin alkuperäisestä geeneihin perustuvasta sairaudesta on uskominen.
        Tietenkin se vaatii, kuten annat ymmärtää, ehdottomasti sen ettei ota koskaan sitä ensimmäistä ryyppyä.


    • Rantojenlapsi

      Menossa Lapualle, kommentoin lisää kun palaan sieltä

    • Anonyymi

      ei kannata mennä Lapualle ainakaan tai saman firman hoitolaan Lahdessa... Lapualla kaksi mummoa räyhää terapeutteina ja toinen meinaa nukahtaa tuoliin kuunnellessa potilaiden juttuja, väsynyt meininki!

      • Anonyymi

        Pääasia kuitenkin on että saat vielä jatkaa juomista. Eiksni?


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa.
        Olin tuolla Lapualla hoidossa 5,5 vuotta sitten.
        Tehokas ja pätevä hoito, jos itse haluaa vaan raitistua.
        Nyt raittiina tuon 5,5 vuotta ja tyytyväinen nykyiseen elämääni.


    • Anonyymi

      ^ juu ja jos potilasturva on itselle tärkeä asia, niin kannattaa mennä jonnekkin muualle, sillä Lapuan ja Hämeenkosken Minnesota ei ole Aluehallintoviraston valvonnan alaisena oleva hoitolaitos, vaan normaalin kuluttajasuojalainsäädännön piiriin kuuluva yksityinen yritys, jossa tärkeintä on tehdä taloudellista tulosta "raittiuden" varjolla. Kusettavat ihmisiä, jotka ovat täysin menettäneet harkintakykynsä päihteille!

    • Anonyymi

      Minnesota ei sovi niille, joilla vielä haimaa jäljellä kunnon putkeen ja maksa kestää yhdet vielä....aivot jo luonnollisesti mennyttä kalua, kun totuuden kuuleminen sattuu aikuista miestä

    • Anonyymi

      Taas tätä samaa propagandaa. Jos jotenkin epäilee Minnesotahoitoa, vika on aina asiakkaassa ...

      Odotan vielä sitä tutkimusta, jossa Minnesotahoito todetaan vaikuttavuudeltaan ylivertaiseksi.

      • Anonyymi

        No, aiheesta on toki tehty mm. väitöskirja.

        Minnesota-hoidon keskeyttäneistä täydet 100% lähtee juomaan lisää. Tämä on fakta. Kaikki he myös haukkuvat hoitoa vääränlaiseksi, mutta silti juomisen jatkaminen on heidän oma "vikansa".

        Minnesota-hoidon loppuun saakka käyneistä poikkeuksetta lähes kaikki onnistuvat raitistumaan.


    • Anonyymi

      Oinas-Kukkosen Oulun yliopistossa tehty väitöskirja ei tutkinut hoidon vaikuttavuutta verrattuna muihin hoitoihin. Jos sinulla on tieto jostain muusta tutkimuksesta, laittaisitko ystävällisesti linkin tänne.

      Minä olen tavannut useita henkilöitä, jotka ovat käyneet Minnesotahoidon läpi, mutta palanneet ongelmajuojiksi myöhemmin, pitkänkin ajan kuluttua. Ei tällaisten omien pienen otannan kattavien havaintojen perusteella voi tehdä mitään yleisiä päätelmiä.
      Niin kauan kuin asiallinen tutkimus aiheesta puuttuu, on ehdoton usko juuri tuon hoidon ylivertaisuuteen perusteetonta.

      • Anonyymi

        Ongelmatupakoitsijat hoitoon,pilaavat tupakoimattomien elämää.


    • Anonyymi

      Lisään vielä tuolla aiemmin kirjoittamastani osan:

      "Tutkimusta Minnesotahoidon tehosta ei kai juurikaan ole. Kaarlo Simojoki on koonnut 2015 yhteen muutamia tutkimuksia "Kahdentoista askeleen hoidon vertailu muihin hoitomuotoihin alkoholiongelmaisen hoidossa". Tuosta voi kai päätellä, että Minnesotahoito on hyvä, muttei ole totuus ja ratkaisu kaikkeen. Heikki Oinas-Kukkosen väitöskirjassa "Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa" 2013 ei varsinaisesti tutkittu Minnesotahoidon tehoa, mutta sitä pohditaan. Ei tuostakaan löydy tukea Minnesotahoidon ehdottomalle ylivertaisuudelle.

      Eli Minnesotahoito auttaa joitakin, muttei ole onni ja autuus kaikille. "

      • Anonyymi

        Suurin osa alkoholisteista raitistuu omin avuin tekemättä siitä suurta numeroa.
        Ovat ns. maan hiljaisia, vaatimattomia, itsestään meluapitämättömiä ihmisiä.


    • Anonyymi

      Parasta tässä raitistumisessa on se, ettei tarvitse kinastella kenenkään kanssa siitä mikä on oikea tapa raitistua.

      • Anonyymi

        Minä olen huolissani vielä alkoholiongelman kanssa rimpuilevista, joita nämä ehdottoman totuuden tietävät lyövät entistä syvemmälle suohon.

        Siksi kinastelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen huolissani vielä alkoholiongelman kanssa rimpuilevista, joita nämä ehdottoman totuuden tietävät lyövät entistä syvemmälle suohon.

        Siksi kinastelen.

        "entistä syvemmälle suohon..."

        Syvemmälle suohon juoppoja ajaa teikäläisten "omin käsin onneen"-metodi, jolla alkoholisteille uskotellaan että kun oikein ottaa itseään niskasta kiinni, niin sitten ei enään tarvitse juoda.

        Mutta kun se ei toimi.
        Joka vuosi 3.500-4.500 alkoholistia kuolee viinaan. Ja jokaisen alkoholistin takana on aina kaksikymmentä ihmistä, jotka kärsivät sen yhden juomisesta.


      • Anonyymi

        Olet käsittänyt väärin kirjoitukseni. Minä kannustan ehdottomasti hakeutumaan hoitoon, jos juominen alkaa mennä yli.
        Sen sijaan minua jurppii Minnesotahoidon perusteeton ylistäminen. Tuolla kirjoittamallani "...ehdottoman totuuden tietävät lyövät entistä syvemmälle suohon." tarkoitin heitä, jotka pistävät Minnesotahoidon tehottomuuden aina vain asiakkaan syyksi.
        Alkoholiongelman hoitoon ei ei ole keksitty yhtä kaikille toimivaa hoitomuotoa. Asiakkaalla on vastuunsa, mutta väärä syyllistäminen ei kyllä auta yhtään.


    • Anonyymi

      Rehab hoitola naantali onko kellään tietoa siitä

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joku lasisen lapsuuden elänyt verovirkailija haluaa kostaa kaikille juopoille?
        Yrityksellä on huomattava omaisuus mm. kiinteistöissä, ja verottaja hakee konkurssiin 30 tuhannen euron takia. Käsittämätöntä ajojahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku lasisen lapsuuden elänyt verovirkailija haluaa kostaa kaikille juopoille?
        Yrityksellä on huomattava omaisuus mm. kiinteistöissä, ja verottaja hakee konkurssiin 30 tuhannen euron takia. Käsittämätöntä ajojahtia.

        No, myyköön kiinteistöomaisuutta pois ja maksakoon verorästinsä.
        Osataan muka hoitaa hyvin juoppoja, mutta raha-asioiden hoito onkin sitten ylivoimaisen vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, myyköön kiinteistöomaisuutta pois ja maksakoon verorästinsä.
        Osataan muka hoitaa hyvin juoppoja, mutta raha-asioiden hoito onkin sitten ylivoimaisen vaikeaa.

        Hyvin sanottu. Verottajan täytyy hoitaa asiat tasapuolisesti, ei sen tehtävä ole jakaa "avustuksia" millään perusteella.


    • Anonyymi

      Alkoholistin ystävät ja läheiset, älkää olko alkoholistille "mahdollistajia" eli peitelkö tai vähätelkö hänen juomistaan.
      Kertokaa hänelle suoraan miltä hänen juomisensa tuntuu ja katkaiskaa välinne häneen.
      Alkoholistin täytyy saavuttaa oma pohjansa juomisessa ennen kuin hän on valmis lopettamaan ja jos hän menee sen pohjan "läpi" niin häntä ei voi kukaan auttaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Älä mene juopottelun jokainen lopettaa itse

    • Anonyymi

      Kuukauden täysihoito, Alkoholismista puhutaan oikeilla nimillä, rehellisyyttä, uusia ystäviä, seurauksien ja läheisten kohtaaminen, anteeksianto ja matka kohti toipumista alkaa. Toki maksaa mutta menee sitä yhteisvaluuttaa alkoholiinkin nopeasti.

      • Anonyymi

        Lisäkommenttina: Toki AA auttaa myös mutta se on sitten tuurissaan löytyykö hyvä ryhmä vai sisäänlämpiävä konkariporukka.


    • Anonyymi

      Yleisin lääke myllyhoidon jälkeen keskusteluavun tueksi on placebo atarax ja henkilöstä riippuen joko laksatiivi tai maitohappobakteerit. Kumpikin estää juomisen joko ripulin tai ummetuksen myötä. Harva selviää keskustelemalla ”kokemusasiantuntijan” eli elimistönsä ja aivonsa ryypänneen kanssa.Keskustelu on usein yksipuolista, kun asiantuntijalla jäänyt sama levy päälle.

      • Anonyymi

        Juopot eivät todellakaan tarvitse kaltaisiasi kyynisiä paskiaisia tälle palstalle.
        Menisit jollekin vauva-aiheiselle keittiöpsykologi-palstalle.


    • Anonyymi

      Eikö kannata auttaa vaikka antamalla ruokaa ja yösijaa, pitääkö laittaa välit poikki vaikka olis oma lapsi?

    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe