Isä kuoli josta sisko ilmoitti muutaman päästä ja ilmoitti samalla että hautajaisiin ei tulemista ja sulki puhelimen. Sen jälkeen ei vastaa puheluihin ja estänyt kaikki some tilit. En tiedä missä isän hauta on. Kuolinilmoituksessa minua tai lapsiani ei mainuttu, vain siskon koko iso perhe. Kohta kulunut 3 kk ja perunkirjoitus pitäisi tehdä ja muutkin asiat hoitaa, vähän vaikeata kun ei saa siskoa kiinni. Saa vaan toivoa että sisko hoitaa asiat. Kysymys kuuluu että pitäkö sisko toimittaa minulle perukirjan allekirjoitettavaksi? En tiedä sen sisällöstä mitään tai mitä perintöä on luvassa. Epäily on että sisko yrittää pimittää tietoja ja tehdä minut perinnöttömäksi. Mistä saan tietoja perunkirjoituksesta?
Perunkirjoitus ja perheriita
3
108
Vastaukset
- Anonyymi
otat selvää kuka on pesänhaltia,ilmeisesti siskosi.
perukirjoituksiin tulee olla kutsuttuna eli siellä saat perukirjan haltuusi.
Jos siskos ei toimita sulle perukirjaa tai ei kutsu sua perukirjoituksiin niin viimekädessä saat perukirjasta kopion verottajalta.
Lain mukaan sut on kutsuttava perukirjoituksiin joten siinä ei ole mitään epäselvää.
Siskos ei voi sitä estää ettetkö menisi hautajaisiin,jos vaan saat tietoa siitä jostain.
Siskollas on 0 prosentin mahdollisuus tehdä sua perinnöttämäksi,sensijaan isäsi on voinut tehdä niin testamentilla jos laissa olevat perusteet ovat validi.Tuskin kuitenkaan näin on.Selviää aikanaan jos isäsi jätti testamentin,jos sut on ohitettu testamentilla niin voit kuitenkin vaatia lakiosuutta 6kk kuluessa testamentin tiedoksiannosta,lakiosuus on puolet normaalista perintöosuudesta. - Anonyymi
Tuollainen on melko yleistä. Esimerkiksi vaimoani ei kutsuttu viime keväänä veljensä hautajaisiin.
Tilaat verottajalta kopion perukirjasta ja katsot siitä, onko kaikki mennyt oikein. Jos ei ole, niin aina voit lähteä käräjille. Siitä paljastuu myös onko syytä epäillä kavallusta, tai väärennystä. Silloin poliisin pakeille rikosilmoitusta tekemään.
Mistään vähäpätöisestä roinasta, eli irtaimesta omaisuudesta, jonka siskosi on voinut ottaa isänsä jäämistöstä itselleen ei kannata välittää.
Jos isäsi oli kirkon jäsen, niin haudan sijainnin saat tietää isäsi kotikunnan seurakunnasta. - Anonyymi
Sinut on kutsuttava perunkirjoituksiin,pakko sinne ei ole mennä.
Jos sinut on testamentilla ohitettu,vaadit lakiosaasi 6 kk kuluessa testamentin tiedoksiannosta sinulle.
Et hyväksy ja ole moittimatta testamenttia,eli: älä allekirjoita mitään tutustumatta papereihin sanasta sanaan.
Minun lähiomaiseni hautajaisiin oli kutsuttu täysin suvun ulkopuolinen henkilö jota en halunnut tavata. Joten en mennyt,ja jäi epäselväksi mitä ihmeen tekemistä kys henkilöllä ylipäätään oli suvussa,sukua on ainoastaan yhden osakkaan lasten toisena vanhempana.
Mikäli sinulle on määrätty lähestymiskielto,tai isäsi nimenomainen viimeinen tahto on ollut,ettet olisi saattamassa häntä hautaan,sisaresi toiminta olisi ollut oikein.
Oliko jotain tuollaista syytä edes olemassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391