Palmuöljy :(

Taas on lehdessä artikkeli palmuöljystä.

Kuvassa oli kaikki (?) Suomen keksit ja konvehdit, Fazeria myöten. Fazerin tiedottajan mukaan he eivät käytä kuin sertifikaatin saanutta öljyä, eli palmuja ei ole istutettu alueille, joilta on sademetsät ensi hävitetty pois. Mutta kukapa sen osaa niin varmasti sanoa? Öljyä on myös muissa elintarvikkeissa, margariineissa, valmisruuissa jne.
Öljypalmuja on istutettu laajoille alueille, joilta ensin on kaadettu ikimetsän puut ja maa muokattu palmuille. Monissa maissa viis veisataan metsien hakkuulle. Onhan se nähty Suomessakin, missä avohakkuista kuulemma nyt vihdoin ollaan pääsemässä eroon. Mahtaako onnistua.
Palmuöljy on halpaa, mautonta ja tuottoisaa, joten sitä käytetään kaikkialla ja kaikissa elintarvikkeissa. Pitää muistaa taas ruveta lukemaan pakkausten kylkiä, vaikka artikkelissa myös sanotaan, ettei palmuöljyä aina mainita.

Joitakin aikoja sitten yritin ostaa tuotteita, jossa palmuöljyä ei olisi, mutta vaikeaa on lukea niin pientä tekstiä, jota usein pakkaukissa on. Vähitellen unohdin koko asian.

27

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Palmuöljyä on lähes kaikessa, koska se parantaa kuulemma makua ja pidentää säilyvyyttä.

• Anonyymi

Minulla on iso ongelma lukea tuoteselosteita kaupassa. Ovat niin pienen pientä pränttiä ja usein se taustavärikin syö niitä kirjaimia. Tummalle violetille mustalla tekstillä, aivan mahdottomuus saada selvää.
      On minulla pieni taitettava "luuppi" kaupassa mukana, jos pitää poissulkea allergiaa aiheuttava aine.
      Olen yrittänyt palmuöljyä välttää, mutta sitä saattaa olla ihovoiteissakin ja ties missä.

Olisi hyvä, jos olisi yksi näkyvä merkki ympäristöä kuormittamattomasta takuusta.
      Nyt merkkejä on useita, on avain, on joutsen, on reilun kaupan... huoh.

Samoin voisi olla merkintä selvästi mihin kierrätysastiaan pakkauksen laittaa. Lukisi muovi, paperi, pahvi jne. En minä jaksa muistaa mitä joku pplv7 tarkoittaa.

• Olen samaa mieltä. Nykyiset ohjeet ovat luultavasti EU:n direktiivejä. Muistan työelämäni aikana, kun eräs elintarvikealan toimihenkilö päivitteli minulle, että uudet säädökset vaativat mahdottoman määrän tekstiä pieniinkin pakkauksiin. Ennen ei ollut, vanhoina hyvinä aikoina!

Kierrätyksestä minulla on samanlaiset kokemukset, varsinkin muovista. Joku sortti on sellainen, ettei kelpaa kierrätykseen, mutta en muista mikä.
        Sanokaa te tietävämmät!
        Ja samalla kertokaa, minne panette tyhjän Juhla-Mokkakahvi-pussin.

Aamuteeveessä puhuttiin luomuviljelyksestä. Kuulemma Suomessa viljellään n. 40 % luomuna.
        Tarkoittaako se jotain apulantaa, vai mitä, jos ei luomuksi kelpaa?
        Haastateltava sanoi, että luomutuotanto lisääntyy ja se on kannattavaa.
        Luomuna kasvatettiin kaikki minun lapsuudessani. Kyllä muistan, kuinka hevoset kiskoivat lantakuormia pelloille kevättalvella. Ainoat koneet olivat traktori ja puimakone, varmaan yhteisomistuksessa, koska sama rakkine oli käytössä useammallakin palstalla. Ja oli heinäseipäät ja kuhilaat, eipähän sellaisia enää missään näe, eivätkä lapset niitä tunnistaisi jos näkisivät.
        Oi aikoja entisiä!

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Nykyiset ohjeet ovat luultavasti EU:n direktiivejä. Muistan työelämäni aikana, kun eräs elintarvikealan toimihenkilö päivitteli minulle, että uudet säädökset vaativat mahdottoman määrän tekstiä pieniinkin pakkauksiin. Ennen ei ollut, vanhoina hyvinä aikoina!

Kierrätyksestä minulla on samanlaiset kokemukset, varsinkin muovista. Joku sortti on sellainen, ettei kelpaa kierrätykseen, mutta en muista mikä.
        Sanokaa te tietävämmät!

Aamuteeveessä puhuttiin luomuviljelyksestä. Kuulemma Suomessa viljellään n. 40 % luomuna.
        Luomuna kasvatettiin kaikki minun lapsuudessani. Kyllä muistan, kuinka hevoset kiskoivat lantakuormia pelloille kevättalvella. Ainoat koneet olivat traktori ja puimakone, varmaan yhteisomistuksessa, koska sama rakkine oli käytössä useammallakin palstalla. Ja oli heinäseipäät ja kuhilaat, eipähän sellaisia enää missään näe, eivätkä lapset niitä tunnistaisi jos näkisivät.
        Oi aikoja entisiä!

Kahvipussit laitan sekajätteisiin, menevät polttolaitokseen ja energiaksi.
        Palmuöljy on useissa tuotteissa, kuten margariineissa kiinteyttämässä massaa. ettei olisi ihan plöröä.
        Luomulla monissa tuotteissa ratsastetaan, jolloin hinta on moninkertainen, ja kuluttaja useasti koulutettu nainen maksaa mukisematta.
        On tuotteita, joista kyllä mausta tuntee, ettei ole ihan bulkkia.
        Suotta niitä takakannen textejä lukee silmät napillaan läpi, suolan katson.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Nykyiset ohjeet ovat luultavasti EU:n direktiivejä. Muistan työelämäni aikana, kun eräs elintarvikealan toimihenkilö päivitteli minulle, että uudet säädökset vaativat mahdottoman määrän tekstiä pieniinkin pakkauksiin. Ennen ei ollut, vanhoina hyvinä aikoina!

Sanokaa te tietävämmät!

Oi aikoja entisiä!

Kahvipussi kuuluu muovijätteeseen.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Sanokaa te tietävämmät!

Oi aikoja entisiä!

JuhlaMokka kuuluu muovikeräykseen. Olen sen tarkistanut kierrätysohjeista netistä.

Apulantaa, salpietaria mitä ne nykyisin ovatkaan nuo keinolannoitteet ja rikkaruohoestot.
        Luomuviljely on tietääkseni haasteellista. Lajikkeiden kasvupaikkaa täytyy vaihtaa, että maaperä pysyy rikkaana tai jotain sinnepäin ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

JuhlaMokka kuuluu muovikeräykseen. Olen sen tarkistanut kierrätysohjeista netistä.

Apulantaa, salpietaria mitä ne nykyisin ovatkaan nuo keinolannoitteet ja rikkaruohoestot.
        Luomuviljely on tietääkseni haasteellista. Lajikkeiden kasvupaikkaa täytyy vaihtaa, että maaperä pysyy rikkaana tai jotain sinnepäin ;)

Ei vaan vanhat lannoitteet, korjaan huonoa kirjoitusta.
        Luomuviljelyssä ei myrkkyjä käytetä.

• Afrikkalaisen öljypalmun viljelijät ovat syyllistyneet myös massiivisiin maalaisväestön karkoituksiin Kolumbiassa ainakin, jossa palmunviljelijät palkkasivat miliisejä uhkailemaan ja karkottamaan pientilallisia, jotka eivät halunneet myydä maatilkkujaan palmuplantaasheille. Tätä tapahtui koillis-Kolumbiassa äärioikeistolaishallituksen ja presidentti Alvaro Uriben valtakaudella 2000-luvun alussa. Toimittaja joka raportoi asiaa ohjelmassaan TV:ssä sai tappouhkauksia jopa presidentti itse nimitti hänet hallituksen viholliseksi ja Holman Morris joutui lähtemään maanpakoon.

Palmuöljyä mainostetaan hyvänä ja halpana vaihtoehtona eläinrasvoiulle, mutta vertailuissa se ei kuitenkaan tuottanut yhtä hyviä tuloksia kuin muut kasvisöljyt; se aiheuttaa huonon kolesterolin kohoamista suhteessa enemmän kuin auringonkukka, rapsi tai oliiviöljy. Ainoa suuri plussa on sitä sisältävät antioxidantit, etenkin runsas määrä vitamiini E:tä.

Olen boikotoinut jo ainakin viisitoista vuotta palmuöljyä sekä sen miljööseen kohdistuvan haittavaikutuksen että sosiaalisen haittavaikutuksen takia, mutta aina ei ole ollut mahdollista välttää sitä.

• Anonyymi

Mitä sipaiset leivän päälle?

• Anonyymi kirjoitti:

Oivariinia ja juustoa. Tuoteselostuksen mukaan oivariini sisältää rypsiöljyä.
        Juustoista en tiedä.

• Anonyymi kirjoitti:

Bregott merisuola
        Voita, kermaa, rypsiöljyä ja merisuolaa.

• Anonyymi

Minulle tosi helppoa en syö suklaata,en karkia,en keksiä ,en pulaa,En mitän missä sokeria tai makeuts ainetta. Korvan makean nälän pakaste marjoilla. Näkyy myös vuotärössäni.Veri arvoissanikin.

• Minäkin vältän sokeria mahdollisuuksien mukaan. En tiedä, koska olisin karkkipussin ostanut, varmaan lapsenlapsien aikaan, nyt he ovat kaikki aikuisia.
        Suklaalevyn ostin syksyllä, ensimmäisen koko vuonna.
        Sokeria on vaikea välttää, kun sitä lisätään moniin tuotteisiin, jopa leipään ja marinaadeihin. Tosin pesen aina marinaadit pois ennen paistamista, mutta kuitenkin . . .
        Pulla minulle kyllä maistuu kahvin kanssa, mutta kahvin joukkoon en pane sokeria. "Musta kahvi kaunistaa", ja kaikki keinot on käytettävä tässä iässä!

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Minäkin vältän sokeria mahdollisuuksien mukaan. En tiedä, koska olisin karkkipussin ostanut, varmaan lapsenlapsien aikaan, nyt he ovat kaikki aikuisia.
        Sokeria on vaikea välttää, kun sitä lisätään moniin tuotteisiin, jopa leipään ja marinaadeihin. Tosin pesen aina marinaadit pois ennen paistamista, mutta kuitenkin . . .
        Pulla minulle kyllä maistuu kahvin kanssa, mutta kahvin joukkoon en pane sokeria. "Musta kahvi kaunistaa", ja kaikki keinot on käytettävä tässä iässä!

Kastatko nisua kahvin sekaan, pullamössö maistuu hyvälle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kastatko nisua kahvin sekaan, pullamössö maistuu hyvälle?

Mitä se sulle kuuluu?
        Mkr.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Minäkin vältän sokeria mahdollisuuksien mukaan. En tiedä, koska olisin karkkipussin ostanut, varmaan lapsenlapsien aikaan, nyt he ovat kaikki aikuisia.

Entäs, jos vatsa ei kestä sitä, mitä naama vaatii?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entäs, jos vatsa ei kestä sitä, mitä naama vaatii?

Eilisen Kahvipirtin anoräkätyksen jälkeen ei minun huumorintajuni ota vastaan yhtäkään näsäviisastelua.
        Piste tuli tappouhkauksen kohdalla.
        Pidän jokaista anoa sen viestin kirjoittajana.
        Kun 70-porukka valtasi tämän palstan, ajattelin, että kaikilla on tietenkin oikeus kirjoitella missä tahansa ketjussa, mutta huonosti siinä kävi.
        Minun vatsani tosiaan ei enää kestä tyhjänpäiväisyyksiä.
        Mkr.

• Anonyymi

Tuotteissa olevia tekstejä ei voi lukea LIIAN PIENEN tekstin takia
      koska

Suomessa on kaikki kirjoitettava pakkoruotsiksi jolloin kirjasin on lukematonta

pyrin käyttämään vain laittomia tuotteita joissa on joko pelkkää ruotsia
      ja joskus pelkkää suomea

ja kurkut ostan käyrinä jotka ovat myös EU:ssa laittomia

• Anonyymi

Pienen kirjasinkoon lisäksi palmuöljy aiheuttaa syöpää mutta vain
      hiirille

jos ette ole hiiruleita vaan rohkeita niin ei mitään väliä

itse en käytä palmuöljyä joka biokemiallisesti sianrasvaa

viikon sisällä katalonialaiset löysivät palmuöljyn sivutuotteen
      suusyövän
      https://www.eurekalert.org/news-releases/934153

• Anonyymi

Hauska sanamuoto tuossa ylhäällä. Kun luin sen, ihmettelin, mikä on kirja-sinko. Luin kaksi kertaa ennen kuin sanasokeus hellitti.

• Anonyymi

Syövän lisäksi sianrasvamaista palmuöljyä käytetään koska sen savuamispiste on kymmeniä asteita korkeampi kuin auringonkukan tai oliivin

suomalainen käyttää rypsi - tulevaisuudessa rapsiöljyä kun ilmasto lämpenee

Palmuöljy siis kestää mielettömästi kuumennusta eikä tarvitse varoa eikä kokkien tarvitse osata mitään

LIsäksi voisarvet sun muut kroissantit on mukavampi muotoilla kun palmuöljy on kuin saapaskumia saa kivoja muotoja

Olen aina epäillyt että palmuöljy muotoilee myös käyttäjiensä sisäkalut soipivaan muotoon joten maha saa kumipeitteen tms

• Anonyymi

Kroisantit ja joulutortut ei taida onnistua Brasilian palmuöljyllä?😋

• Sesongin valmiissa joulutorttutaikinoissa on palmuöljyä, joka antaa hyvät leipoutuvuusominaisuudet, helppoa on torttujen teko niistä. Minäkin olen tihrustellut tuoteselosteita kaupassa, mutta usein vasta kotona hyvässä valossa ja suurennuslasilla totuus selviää. Olen muutamana vuotena tehnyt itse torttutaikinat, puolet maitorahkaa ja puolet voita tai 60% palmuöljytöntä margariinia. Ainakin Keiju Kaura rypsiöljymargariini on sellaista ja hyvää leivän päälläkin, sopii myös ruuanlaittoon. Sekoitettu rahka-voitaikina on nopea tehdä ja muutaman tunnin jääkaapissa lepäilyn jälkeen valmis kaulittavaksi.

Joissakin tuoteselosteissa lukee, että palmuöljy on vastuullisesti tuotettua ja erään tiedon mukaan 10 % myydystä palmuöljystä olisi sellaista. Koska palmuöljy on epäterveellistä rasvaa, ei se vastuullinen vilelykään syötävään rasvaan auta.

• Anonyymi

Piti ihan käydä katsomassa netistä, mitä Myllyn paras torttutaikinalevyt sisältää. Rasvapommi se on on, 100 grammassa taikinaa rasvaa 26g, josta tyydyttämätöntä (sitä pahaa) 12 g.

Itse käytän leivän päällä Benecol35, jonka pitäisi olla kolesterolia alentavaa ja se on aika kallista se ainakin on . Kas kummaa, siinäkin on tuota pahaa palmuöljyä, vastuullista muka. Vaihdan levitteen merkkiä ja jätän joulutortut syömättä, en ala läträämään rahkataikinoita.

• Anonyymi

Joulutortut eivät edes makunsa puolesta kilpaile hyvän ruoan kanssa.
      Palmuöljyt ja voit voi unohtaa, ei terve ruumis niitä kaipaa.

• Anonyymi

Yksi joulutorttu vuodessa ei terveyttä kaada, oli niissä voita tai palmuöljyä.
        Mitä syöt jouluna kahvin kanssa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi joulutorttu vuodessa ei terveyttä kaada, oli niissä voita tai palmuöljyä.
        Mitä syöt jouluna kahvin kanssa?

Kaupan pipareita ja suklaakonvehteja ja valmiita joulutorttuja. Itse en leivo enää. Tulee tietysti liikaa sokeria ja pahaa rasvaa, mutta joulu on vain kerran vuodessa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2283
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1755
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe