ilmalämpöpumpun melu

rivarissa

Moi!
Olen harkinnut ilp:n ostamista säästääkseni sähkölaskussa. Koska kyseessä on rivitalo, pitää naapuritkin ottaa huomioon. Kuinka hyvin ulkoyksikkö kuuluu naapuriin? Naapurin makuuhuone tulee sijaitsemaan (muutto vasta edessä) kakkoskerroksessa ja keittiö alakerrassa. Siis sillä puolella, jonne laitteemme asennetaan. Alhaalla laitteen ja naapurin keittiön väliin tulee matalahko aita.
Itse en usko, että melu kantautuu niin hyvin. Eri taulukkojen mukaan laitteiden väliset meluerotkaan eivät ole merkittäviä, eihän?
Toinen asia, miten laitteen asennukseen taloyhtiön/isännöitsijän taholta on kohdallanne suhatuduttu? Naapurien kommentteja?

6

5697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähän tyyliin

      Uutena äänetön, vanhenmiten alkaa pitää ääntä. Toisaalta aloita "hankkiminen" ottamalla yhteyttä isännöitsijään ja hallituksen pj:n. Enenpi kyllä "omakotitalo"-vehkeitä. Kun katselet maailmalla ko. sijoituksia, aikamoinen sekametelisoppa, jota suomessa viranomaiset eivät halua, toisinaan jopa liiketilojen ja toimistojen kompressorien ja lauhtuttimien sijoittaminen aiheuttaa erikoisratkaisuja, vaikka ne eivät näkyisi kadulta katsottaessa. Malttia hankintaan.

    • vaikeuksia edessä

      Moikka!
      Tuntien suomalaisen kateuden ja valittelualttiuden,vaikeaksi menee.Minulla on ok-talossa ilp,vieläpä makuuhuoneitten puolisessa talon päädyssä.Invertterimalli on kyseessä.Kyllä ainakin puutalossa ääni kuuluu yön hiljaisuudessa.Ei se nyt häiritsevää ole kun se on omaksi hyödyksi.Kuuluuhan olkkarin kaappikellon tikityskin yöllä.Eli loppujen lopuksi sinulla tulee lisää vihaisia naapureita.Yksikkö ei ole mikään ruma.Naapurit voivat olla toista mieltä.Tuo oma satelliittiantennikin tuossa pihalla näyttää ihan hienolta.Naapureitten mielestä taas...hmmm...aattele vielä uudestaan...puntaroi hyödyt ja haitat....silläaikaa minä säästän sähkölaskuissa...moi

    • Teupi

      ongelmana on äänen johtuminen rakenteita pitkin, jos on liian lähellä naapurin seinää.
      Ilman kautta ääni ei kovin pikälle yllä, mutta voi olla häiritsevä jos naapurin ulkokesäpöytä sattuu olemaan muutaman metrin päässä. Tosin laitteen voi kesällä pitää poissa päältä, jos ei ole tarvetta jäähdytellä.

      Ulkoyksikön lähelle kahtapuolen voi laittaa jonkinlaisen rima tai ohuista laudoista tehdyn ritilän, mutta siten, että se ei estä ilmavirtausta. Se vaimentaa jonkin verran ääntä ja laite ei näy niin hyvin ulospäin.

    • oikein

      Asenna ulkoyksikkö irti seinästä. Esim Puu petin päälle. Runkoäänet ova häiritsevimmät. Itse kojeesta ei ääntä lähde niin paljon, että se esim. 5 m päässä ketään häiritsisi.

      • Nuukahtanut

        on matkaa meidän omakotitalon seinästä tonttien rajalle. Välissä on korkea pensasaita ja sitten noin 1 metri matkaa naapurin omakotitalon seinään. Molemmat talot on tiiliverhoiltu, joten ei taida meidän päässä ulkoyksikkö resonoida niin pahasti ääniä, vaikka seinäkiinnityksen asentaisinkin. Naapurin sillä seinässä ei ole mitään ikkunoita tai ovia.

        Miltäs asennus tuollaiselle seinälle kuulostaa? Meneekö naapurisopu ilmalämpöpumpun pöhinään?


    • Anonyymi

      Ilmalämpöpumpun käydessä syntyy samanlainen tunnelma kuin olisi vesillä veneellä ajelemassa , ulkoyksikön ääni tuo mieleen perämoottorin , kierrosluku vaihtelee ja sisåyksikkö humisee kuin tuuli humisee veneellä ajellessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe