Olenko väärässä, että perintövero tulee maksuun, kun verottaja ehtii asian käsitellä, kun perukirja verottajalle lähetetty !? Eli ei odotella mitään perinnönjakoa, koska sehän voidaan tehdä vaikka kuinka pitkän ajan päästä perukirjoituksesta. Eli kaikki varat, esim. talon arvo pitäisi olla tarkasti oikein perukirjassa, jotta maksuun menee oikea määrä veroa. Sisarusten mielestä verot vasta perinnönjaon jälkeen.
Milloin perintövero maksetaan ?
6
67
Vastaukset
- Anonyymi
Vero pitää maksaa määräaikana, vaikka olisit hakenut muutosta perintöverotukseen!
Verohallinto voi kuitenkin hakemuksestasi kieltää veron ulosoton tai määrätä ulosoton keskeytettäväksi, jos olet tehnyt oikaisuvaatimuksen. Ulosoton kiellon tai keskeytyksen aikana verolle kertyy normaalisti viivästyskorkoa. - Anonyymi
Niinpä niin, kysyinkin onko perintövero maksettava perunkirjoituksen jälkeen ennen perinnönjakoa .
- Anonyymi
Lue tuosta edeltä. Vero maksetaan heti eräpäivänä, johon sinä et ilman oikaisuvaatimusta voi vaikuttaa. Perukirja tehdään 3 kk sisällä, perinnönjako voi kestää vuosia tai vuosikymmeniä. Kuolinpesä voi olla olemassa vaikka sata vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue tuosta edeltä. Vero maksetaan heti eräpäivänä, johon sinä et ilman oikaisuvaatimusta voi vaikuttaa. Perukirja tehdään 3 kk sisällä, perinnönjako voi kestää vuosia tai vuosikymmeniä. Kuolinpesä voi olla olemassa vaikka sata vuotta.
Näin olen siis oikeassa. Sisarukset väittää, että vasta perinnönjaon jälkeen tulee perintövero maksuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin olen siis oikeassa. Sisarukset väittää, että vasta perinnönjaon jälkeen tulee perintövero maksuun.
Sisarukset ovat siinä mielessä olla oikeassa, että jos perinnönjako suoritetaan välittömästi tai vaikka joidenkin kuukausien sisään perukirjan verottajalle toimittamisen jälkeen, niin tuolloin 99% varmuudella perintövero tulee maksuun vasta perinnönjaon jälkeen... :)
Veron maksuuntulo kuitenkin riippuu vain ja ainoastaan siitä, kuinka pian verottaja perukirjan käsittelee sen haltuun saatuaan... Puoli vuotta on ihan normaaliaika mut 'ruuhkasuomessa' 1,5-2 vuottakaan ei liene harvinainen verolapun odotteluaika.
Kun verolaput saapuvat, on siinä usein 2 maksueräpäivää, mitkä ovat suunnilleen 3 ja 6kk.n päässä edessäpäin... 'Hyvällä säkällä' ekaan maksuerään voi siis olla aikaa yli kaksikin vuotta kuolemasta...
Ilman lisäaika-anomuksia Perukirjan jättöä voi maksimissaan "vetkutella" 4 kk.n päähän kuolemasta: Perunkirjoitus kun tulee pitää viim. 3kk kuolemasta ja teos pitää toimittaa verottajalle viimeistään 1kk pumaskan päiväyksestä....
Kuten edellinen kommentoija ansiokkaasti ilmaiseekin, perinnönjaon kalenteriajalla ei ole mitään sen kanssa, milloin verolaput kolahtavat postilooraan....
- Anonyymi
Maksalaatikko on hyvää puolukan kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617790- 1334494
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323737- 213098
- 232642
- 282576
- 502276
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322049