Pioneer autoradio käynnistyy aina kun auton käynnistää

Anonyymi

Hankin Pioneer AVH-A240 -autoradion joka asennettiin autooni merkkikohtaisella "DIN-adapterilla".

Ongelma on se, että autoradio käynnistyy automaattisesti aina kun käynnistän auton. Huolimatta jätinkö radion päälle vai pois päältä kun sammutin auton. Radio myös sammuu automaattisesti kun sammutan auton, tämä ei haittaa.

Sen sijaan radion automaattinen käynnistyminen ärsyttää sillä kuuntelen sitä vain satunnaisesti. Nyt joudun jokaikinen kerta ... auto starttaa -> radio alkaa soimaan -> sammuttamaan sen.

Mistään laitteen asetuksista ei löydy vaihtoehtoa "Älä käynnisty automaattisesti"?

-Onko tässä vika asennussarjassa (automerkkikohtainen "DIN-sarja") vai asennustavassa vai onko tämä vain jollain tavalla "ominaisuus" / asia jota ei saa pois?

Autossa oli tätä ennen Pioneerin ehkä 7-8 vuotta vanha DEH-80PRS -autoradio, se ei käynnistynyt automaattisesti.

6

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja radiota ei saa päälle ilman, että autossa on virrat päällä. Tämäkin infoksi ... "asennustavasta".

      Neuvoja / vinkkejä?

    • Sen verran hankala tapaus, että sitä joutunee alistumaan ja lukemaan poppikoneen käyttöohjeet. ; )

      Sähkönsyötössä joka tapauksessa on jokin epäloogisuus, sillä pelkkä moottorin sammuttamisen ei pitäisi sammuttaa radiota.

      "Virta päällä"; tarkoittaako moottorin sytytysvirtaa (Virta asennossa "RUN") vai laiteasennossa (Asento ACC")?

      Radion pitäisi toimia myös virtalukon valmiusasennossa ("ACC"), nykyään yleensä ajastimen kautta.

      Omassa autossani radio vaikenee moottori sammutettaessa ja samalla virtalukko siirrettäessä asentoon "OFF", mutta viimeisimmässä asennuksessani tuttavan autoon radio sammuu vasta kuljettajan ovea avattaessa. Radiot tietysti saavat virtaa virtalukon ollessa ACC -asennossa. Molemmissa radio pysyy sammutettuna sammuksissa seuraavassa käynnistyksessä. (Ja aukeaa jos sammutettu avattuna.)

      Laite irti otettuna pystyisi tarkastamaan tuleeko laitteeseen virta pysyvästi virtalukon ohittavalla BAT -liittimellä, ja toisesta ACC- liittimestä vain virtalukon ollessa joko ACC tai RUN -asennossa. Nämä molemmat pitää olla kytkettyinä, ja oikein, eikä toisiinsa. ; )

      • Anonyymi

        Kiitokset!

        Eli kun käännän virta-avaimen "ACC" eli tuttavallisemmin "virrat päälle" -asentoon mankka ei käynnisty. Vasta kun väännän virta-avaimesta siten, että auton startti pyörittää ja auto käynnistyy -> tämän prosessin aikana radio käynnistyy automaattisesti.

        Tämmöistä "ominaisuutta" ei pois otetussa, vanhemmassa Pioneerissä ollut.

        Voiko tämän uuden radion jonkinlainen käynnistymisen ... "heräte" olla kytketty virtalukkoon nyt erilailla kuin vanhan mankan? Asennuksen teki autoradion myynyt Helsinkiläinen autohififirma ja ihan mielelläni ajelisin sinne juttelemaan, mutta matkaa on rapiat 60km per suunta ja auto on mallia "kesäauto", jota ei tuolla E-Suomen suolarapapaskassa huvita kovin huvikseen uittaa :-)

        Ajattelin alkuun kysellä täällä ja sitten soittaa sinne ja kuunnella puhuvatko puutaheitää kaltaiselleni maallikolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset!

        Eli kun käännän virta-avaimen "ACC" eli tuttavallisemmin "virrat päälle" -asentoon mankka ei käynnisty. Vasta kun väännän virta-avaimesta siten, että auton startti pyörittää ja auto käynnistyy -> tämän prosessin aikana radio käynnistyy automaattisesti.

        Tämmöistä "ominaisuutta" ei pois otetussa, vanhemmassa Pioneerissä ollut.

        Voiko tämän uuden radion jonkinlainen käynnistymisen ... "heräte" olla kytketty virtalukkoon nyt erilailla kuin vanhan mankan? Asennuksen teki autoradion myynyt Helsinkiläinen autohififirma ja ihan mielelläni ajelisin sinne juttelemaan, mutta matkaa on rapiat 60km per suunta ja auto on mallia "kesäauto", jota ei tuolla E-Suomen suolarapapaskassa huvita kovin huvikseen uittaa :-)

        Ajattelin alkuun kysellä täällä ja sitten soittaa sinne ja kuunnella puhuvatko puutaheitää kaltaiselleni maallikolle.

        Onkohan BAT -liitintä kytketty ollenkaan? Jos kyseessä on kesäauto, et ehkä ole niin kiinnittänyt huomiotasi siihen, pysyvätkö poppikoneen kello, radion esivalinnat ja muut säädöt asetuksissaan, mutta pysyvätkö?

        Asiaa hämää se, että niin kellot kuin esivalinnat tuossa em. asennuksessanikin pysyvät päiväkausia, vaikka koko akun napakaapelin irrottaisi kokonaan, eli ainakin kyseisen Alpinen tapauksessa poppikoneen oma varmistusakku/kondensaattori pitää järjestelmän kuosissaan aika pitkään.

        Jos kesäautosi on kovin iäkäs, ei sen radioliittimiin alunperin välttämättä tule kahta virtakaapelia, toinen akusta sulakkeen kautta ja toinen virtalukon (ja oman sulakkeen) kautta. Automobiileista usein puuttuu juuri se BAT -kaapeli, kun eipä vanhoissa poppikoneissa ollut mitään asetuksia, mitä piti sähköllä ylläpitää.

        Eli: on mahdollista, että joko autoosi joskus jälkeenpäin asennettu BAT -kaapeli on jäänyt asennuksessa kiinnittämättä eli huomaamatta tahi sitten BAT -kaapelin sulake on palanut epähuomiossa poppikoneen sähköjen kanssa ährätessä.

        Koska poppikoneen on asentanut ammattilainen, niin oletan tässä, että muut mahd. anturikaapelit ovat asianmukaisesti asennetut ja vanhan auton tapauksessa on puuttuvista vastakkeista ja ominaisuuksista asiakkaalle kerrottu.

        Vahinkoja tietysti sattuu, etenkin jos alkuperäisen johdotuksen rinnalle on joskus vedetty joku merkitsemätön BAT -kaapeli, joka on sitten hautautunut jonnekin kojetaulun syövereihin.

        En ole kokeillut starttaako poppikone pelkkä ACC -kaapeli kytkettynä, mutta jos ACC -lähtö on kytketty BAT -tuloon tai laitteen ACC- ja BAT -tulot ovat kytketty yhteen, eikä BAT -lähtöä ole, niin laite toimii kuvailemallasi tavalla, kuten Ennen Wanhaan Automobiileissa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Onkohan BAT -liitintä kytketty ollenkaan? Jos kyseessä on kesäauto, et ehkä ole niin kiinnittänyt huomiotasi siihen, pysyvätkö poppikoneen kello, radion esivalinnat ja muut säädöt asetuksissaan, mutta pysyvätkö?

        Asiaa hämää se, että niin kellot kuin esivalinnat tuossa em. asennuksessanikin pysyvät päiväkausia, vaikka koko akun napakaapelin irrottaisi kokonaan, eli ainakin kyseisen Alpinen tapauksessa poppikoneen oma varmistusakku/kondensaattori pitää järjestelmän kuosissaan aika pitkään.

        Jos kesäautosi on kovin iäkäs, ei sen radioliittimiin alunperin välttämättä tule kahta virtakaapelia, toinen akusta sulakkeen kautta ja toinen virtalukon (ja oman sulakkeen) kautta. Automobiileista usein puuttuu juuri se BAT -kaapeli, kun eipä vanhoissa poppikoneissa ollut mitään asetuksia, mitä piti sähköllä ylläpitää.

        Eli: on mahdollista, että joko autoosi joskus jälkeenpäin asennettu BAT -kaapeli on jäänyt asennuksessa kiinnittämättä eli huomaamatta tahi sitten BAT -kaapelin sulake on palanut epähuomiossa poppikoneen sähköjen kanssa ährätessä.

        Koska poppikoneen on asentanut ammattilainen, niin oletan tässä, että muut mahd. anturikaapelit ovat asianmukaisesti asennetut ja vanhan auton tapauksessa on puuttuvista vastakkeista ja ominaisuuksista asiakkaalle kerrottu.

        Vahinkoja tietysti sattuu, etenkin jos alkuperäisen johdotuksen rinnalle on joskus vedetty joku merkitsemätön BAT -kaapeli, joka on sitten hautautunut jonnekin kojetaulun syövereihin.

        En ole kokeillut starttaako poppikone pelkkä ACC -kaapeli kytkettynä, mutta jos ACC -lähtö on kytketty BAT -tuloon tai laitteen ACC- ja BAT -tulot ovat kytketty yhteen, eikä BAT -lähtöä ole, niin laite toimii kuvailemallasi tavalla, kuten Ennen Wanhaan Automobiileissa.

        Kiitos! Auto on vuosimallia 2005 oleva japanilainen, kesäkäytössä oleva auto. Johon on saatu valmistajalta merkkikohtainen "DIN-sovitin".

        Selvittelen muut "ominaisuudet" jahka pääsen tallille. Radion käyttöohjekirjassa on seuraava maininta:

        If you power the unit off, you can turn off almost all functions. The unit turns on by operating the following functions:
        -A rear view camera image is input when the vehicle is in reverse.

        -The ignition swtich is turned off (ACC OFF), then turned on (ACC ON).

        Tarkoittaako tuo alempi lause nyt sitä, että tässä hiton autoradiossa on "ominaisuus" että se käynnistyy aina kun autoon kytkee virrat päälle / auton starttaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Auto on vuosimallia 2005 oleva japanilainen, kesäkäytössä oleva auto. Johon on saatu valmistajalta merkkikohtainen "DIN-sovitin".

        Selvittelen muut "ominaisuudet" jahka pääsen tallille. Radion käyttöohjekirjassa on seuraava maininta:

        If you power the unit off, you can turn off almost all functions. The unit turns on by operating the following functions:
        -A rear view camera image is input when the vehicle is in reverse.

        -The ignition swtich is turned off (ACC OFF), then turned on (ACC ON).

        Tarkoittaako tuo alempi lause nyt sitä, että tässä hiton autoradiossa on "ominaisuus" että se käynnistyy aina kun autoon kytkee virrat päälle / auton starttaa?

        Kyllä, selväkielellä tarkoittaa siis sitä, että jos olet sammuttanut auton (ja poppikoneen), niin laite käynnistyy kytkemällä virtalukkoon virrat käynnistämättä autoa (virtalukon ACC -asento).

        Tarkoittaako se sitäkin, että radio käynnistyy samalla, vaikka olet sen ennen moottorin sammuttamista kytkenyt pois päältä? Jaa-a, niinkin voisi tulkita, mutta olisi valmistajalta typerää.

        Käynnistyykö radio sittenkin, vaikka olisit kokeeksi kuunnellut musaa vaikka USB:sta, sammuttanut moottorin, nyppäisyt USB-tikun irti ja sitten kiertänyt virtalukosta virrat uudelleen päälle? Jos käynnistyy, niin sittenhän kyseessä on pöljä "ominaisuus", ei vika, valitan. ; )


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      129
      8275
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      104
      7509
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      92
      5686
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      90
      5633
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      119
      4820
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      132
      2624
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      59
      2495
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      8
      1475
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1444
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      53
      1319
    Aihe