Pioneer autoradio käynnistyy aina kun auton käynnistää

Anonyymi

Hankin Pioneer AVH-A240 -autoradion joka asennettiin autooni merkkikohtaisella "DIN-adapterilla".

Ongelma on se, että autoradio käynnistyy automaattisesti aina kun käynnistän auton. Huolimatta jätinkö radion päälle vai pois päältä kun sammutin auton. Radio myös sammuu automaattisesti kun sammutan auton, tämä ei haittaa.

Sen sijaan radion automaattinen käynnistyminen ärsyttää sillä kuuntelen sitä vain satunnaisesti. Nyt joudun jokaikinen kerta ... auto starttaa -> radio alkaa soimaan -> sammuttamaan sen.

Mistään laitteen asetuksista ei löydy vaihtoehtoa "Älä käynnisty automaattisesti"?

-Onko tässä vika asennussarjassa (automerkkikohtainen "DIN-sarja") vai asennustavassa vai onko tämä vain jollain tavalla "ominaisuus" / asia jota ei saa pois?

Autossa oli tätä ennen Pioneerin ehkä 7-8 vuotta vanha DEH-80PRS -autoradio, se ei käynnistynyt automaattisesti.

6

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja radiota ei saa päälle ilman, että autossa on virrat päällä. Tämäkin infoksi ... "asennustavasta".

      Neuvoja / vinkkejä?

    • Sen verran hankala tapaus, että sitä joutunee alistumaan ja lukemaan poppikoneen käyttöohjeet. ; )

      Sähkönsyötössä joka tapauksessa on jokin epäloogisuus, sillä pelkkä moottorin sammuttamisen ei pitäisi sammuttaa radiota.

      "Virta päällä"; tarkoittaako moottorin sytytysvirtaa (Virta asennossa "RUN") vai laiteasennossa (Asento ACC")?

      Radion pitäisi toimia myös virtalukon valmiusasennossa ("ACC"), nykyään yleensä ajastimen kautta.

      Omassa autossani radio vaikenee moottori sammutettaessa ja samalla virtalukko siirrettäessä asentoon "OFF", mutta viimeisimmässä asennuksessani tuttavan autoon radio sammuu vasta kuljettajan ovea avattaessa. Radiot tietysti saavat virtaa virtalukon ollessa ACC -asennossa. Molemmissa radio pysyy sammutettuna sammuksissa seuraavassa käynnistyksessä. (Ja aukeaa jos sammutettu avattuna.)

      Laite irti otettuna pystyisi tarkastamaan tuleeko laitteeseen virta pysyvästi virtalukon ohittavalla BAT -liittimellä, ja toisesta ACC- liittimestä vain virtalukon ollessa joko ACC tai RUN -asennossa. Nämä molemmat pitää olla kytkettyinä, ja oikein, eikä toisiinsa. ; )

      • Anonyymi

        Kiitokset!

        Eli kun käännän virta-avaimen "ACC" eli tuttavallisemmin "virrat päälle" -asentoon mankka ei käynnisty. Vasta kun väännän virta-avaimesta siten, että auton startti pyörittää ja auto käynnistyy -> tämän prosessin aikana radio käynnistyy automaattisesti.

        Tämmöistä "ominaisuutta" ei pois otetussa, vanhemmassa Pioneerissä ollut.

        Voiko tämän uuden radion jonkinlainen käynnistymisen ... "heräte" olla kytketty virtalukkoon nyt erilailla kuin vanhan mankan? Asennuksen teki autoradion myynyt Helsinkiläinen autohififirma ja ihan mielelläni ajelisin sinne juttelemaan, mutta matkaa on rapiat 60km per suunta ja auto on mallia "kesäauto", jota ei tuolla E-Suomen suolarapapaskassa huvita kovin huvikseen uittaa :-)

        Ajattelin alkuun kysellä täällä ja sitten soittaa sinne ja kuunnella puhuvatko puutaheitää kaltaiselleni maallikolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset!

        Eli kun käännän virta-avaimen "ACC" eli tuttavallisemmin "virrat päälle" -asentoon mankka ei käynnisty. Vasta kun väännän virta-avaimesta siten, että auton startti pyörittää ja auto käynnistyy -> tämän prosessin aikana radio käynnistyy automaattisesti.

        Tämmöistä "ominaisuutta" ei pois otetussa, vanhemmassa Pioneerissä ollut.

        Voiko tämän uuden radion jonkinlainen käynnistymisen ... "heräte" olla kytketty virtalukkoon nyt erilailla kuin vanhan mankan? Asennuksen teki autoradion myynyt Helsinkiläinen autohififirma ja ihan mielelläni ajelisin sinne juttelemaan, mutta matkaa on rapiat 60km per suunta ja auto on mallia "kesäauto", jota ei tuolla E-Suomen suolarapapaskassa huvita kovin huvikseen uittaa :-)

        Ajattelin alkuun kysellä täällä ja sitten soittaa sinne ja kuunnella puhuvatko puutaheitää kaltaiselleni maallikolle.

        Onkohan BAT -liitintä kytketty ollenkaan? Jos kyseessä on kesäauto, et ehkä ole niin kiinnittänyt huomiotasi siihen, pysyvätkö poppikoneen kello, radion esivalinnat ja muut säädöt asetuksissaan, mutta pysyvätkö?

        Asiaa hämää se, että niin kellot kuin esivalinnat tuossa em. asennuksessanikin pysyvät päiväkausia, vaikka koko akun napakaapelin irrottaisi kokonaan, eli ainakin kyseisen Alpinen tapauksessa poppikoneen oma varmistusakku/kondensaattori pitää järjestelmän kuosissaan aika pitkään.

        Jos kesäautosi on kovin iäkäs, ei sen radioliittimiin alunperin välttämättä tule kahta virtakaapelia, toinen akusta sulakkeen kautta ja toinen virtalukon (ja oman sulakkeen) kautta. Automobiileista usein puuttuu juuri se BAT -kaapeli, kun eipä vanhoissa poppikoneissa ollut mitään asetuksia, mitä piti sähköllä ylläpitää.

        Eli: on mahdollista, että joko autoosi joskus jälkeenpäin asennettu BAT -kaapeli on jäänyt asennuksessa kiinnittämättä eli huomaamatta tahi sitten BAT -kaapelin sulake on palanut epähuomiossa poppikoneen sähköjen kanssa ährätessä.

        Koska poppikoneen on asentanut ammattilainen, niin oletan tässä, että muut mahd. anturikaapelit ovat asianmukaisesti asennetut ja vanhan auton tapauksessa on puuttuvista vastakkeista ja ominaisuuksista asiakkaalle kerrottu.

        Vahinkoja tietysti sattuu, etenkin jos alkuperäisen johdotuksen rinnalle on joskus vedetty joku merkitsemätön BAT -kaapeli, joka on sitten hautautunut jonnekin kojetaulun syövereihin.

        En ole kokeillut starttaako poppikone pelkkä ACC -kaapeli kytkettynä, mutta jos ACC -lähtö on kytketty BAT -tuloon tai laitteen ACC- ja BAT -tulot ovat kytketty yhteen, eikä BAT -lähtöä ole, niin laite toimii kuvailemallasi tavalla, kuten Ennen Wanhaan Automobiileissa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Onkohan BAT -liitintä kytketty ollenkaan? Jos kyseessä on kesäauto, et ehkä ole niin kiinnittänyt huomiotasi siihen, pysyvätkö poppikoneen kello, radion esivalinnat ja muut säädöt asetuksissaan, mutta pysyvätkö?

        Asiaa hämää se, että niin kellot kuin esivalinnat tuossa em. asennuksessanikin pysyvät päiväkausia, vaikka koko akun napakaapelin irrottaisi kokonaan, eli ainakin kyseisen Alpinen tapauksessa poppikoneen oma varmistusakku/kondensaattori pitää järjestelmän kuosissaan aika pitkään.

        Jos kesäautosi on kovin iäkäs, ei sen radioliittimiin alunperin välttämättä tule kahta virtakaapelia, toinen akusta sulakkeen kautta ja toinen virtalukon (ja oman sulakkeen) kautta. Automobiileista usein puuttuu juuri se BAT -kaapeli, kun eipä vanhoissa poppikoneissa ollut mitään asetuksia, mitä piti sähköllä ylläpitää.

        Eli: on mahdollista, että joko autoosi joskus jälkeenpäin asennettu BAT -kaapeli on jäänyt asennuksessa kiinnittämättä eli huomaamatta tahi sitten BAT -kaapelin sulake on palanut epähuomiossa poppikoneen sähköjen kanssa ährätessä.

        Koska poppikoneen on asentanut ammattilainen, niin oletan tässä, että muut mahd. anturikaapelit ovat asianmukaisesti asennetut ja vanhan auton tapauksessa on puuttuvista vastakkeista ja ominaisuuksista asiakkaalle kerrottu.

        Vahinkoja tietysti sattuu, etenkin jos alkuperäisen johdotuksen rinnalle on joskus vedetty joku merkitsemätön BAT -kaapeli, joka on sitten hautautunut jonnekin kojetaulun syövereihin.

        En ole kokeillut starttaako poppikone pelkkä ACC -kaapeli kytkettynä, mutta jos ACC -lähtö on kytketty BAT -tuloon tai laitteen ACC- ja BAT -tulot ovat kytketty yhteen, eikä BAT -lähtöä ole, niin laite toimii kuvailemallasi tavalla, kuten Ennen Wanhaan Automobiileissa.

        Kiitos! Auto on vuosimallia 2005 oleva japanilainen, kesäkäytössä oleva auto. Johon on saatu valmistajalta merkkikohtainen "DIN-sovitin".

        Selvittelen muut "ominaisuudet" jahka pääsen tallille. Radion käyttöohjekirjassa on seuraava maininta:

        If you power the unit off, you can turn off almost all functions. The unit turns on by operating the following functions:
        -A rear view camera image is input when the vehicle is in reverse.

        -The ignition swtich is turned off (ACC OFF), then turned on (ACC ON).

        Tarkoittaako tuo alempi lause nyt sitä, että tässä hiton autoradiossa on "ominaisuus" että se käynnistyy aina kun autoon kytkee virrat päälle / auton starttaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Auto on vuosimallia 2005 oleva japanilainen, kesäkäytössä oleva auto. Johon on saatu valmistajalta merkkikohtainen "DIN-sovitin".

        Selvittelen muut "ominaisuudet" jahka pääsen tallille. Radion käyttöohjekirjassa on seuraava maininta:

        If you power the unit off, you can turn off almost all functions. The unit turns on by operating the following functions:
        -A rear view camera image is input when the vehicle is in reverse.

        -The ignition swtich is turned off (ACC OFF), then turned on (ACC ON).

        Tarkoittaako tuo alempi lause nyt sitä, että tässä hiton autoradiossa on "ominaisuus" että se käynnistyy aina kun autoon kytkee virrat päälle / auton starttaa?

        Kyllä, selväkielellä tarkoittaa siis sitä, että jos olet sammuttanut auton (ja poppikoneen), niin laite käynnistyy kytkemällä virtalukkoon virrat käynnistämättä autoa (virtalukon ACC -asento).

        Tarkoittaako se sitäkin, että radio käynnistyy samalla, vaikka olet sen ennen moottorin sammuttamista kytkenyt pois päältä? Jaa-a, niinkin voisi tulkita, mutta olisi valmistajalta typerää.

        Käynnistyykö radio sittenkin, vaikka olisit kokeeksi kuunnellut musaa vaikka USB:sta, sammuttanut moottorin, nyppäisyt USB-tikun irti ja sitten kiertänyt virtalukosta virrat uudelleen päälle? Jos käynnistyy, niin sittenhän kyseessä on pöljä "ominaisuus", ei vika, valitan. ; )


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      115
      10253
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5020
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2191
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2048
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1904
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1591
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1392
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      981
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      973
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      967
    Aihe