Vain urpo ajaa kitkoilla talvella

Anonyymi

Nastarengas se olla pitää, ja sehän pitää.

76

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja 95% sorvataan nastoilla paljaalla asfaltilla, nerokasta.

      • Anonyymi

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!

        Talvirengassääntöjen muuttumisen jälkeen moni vaihtaa aikaisemmin talvirenkaat. Pakko olla talvikumit alla jos keli yllättää. Kesärenkailla ajelusta tulisi sakot. Moni onkin jo vaihtanut kitkoihin, kun sulalla tiellä pääosin ajellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!

        Työturvallisuuskouluttajana tähän nasta-litka keskusteluun tulisi tuoda järki ja todellisuus mukaan.

        https://työturvallisuuspakki.fi/riskienhallinta/

        Ensiksi määritetään tapahtuman todennäköisyys:
        Kuinka monena päivänä vuodesta tiet ovat jäiset
        esim. 10/365 vertailu luku 2,75/100
        Kuinka monena päivänä on pakko lähteä liikenteeseen henkilöautolla 6...8 vetailuluku 1,7/100

        Kuika vakavat seuraukset vahingosta voi tulla (riskin suuruus)
        Merkityksetön vähaiset: lommoja, naarmuja autoon
        Kohtalainen t: Lommo tai ruttu joka ei estä ajoa
        Sietämätön henkilövammat, auto lunastuskuntoon


      • Anonyymi

        Pakkasessa ei ole tarvetta nastoille, kitkat ovat paremmat.
        Lumisateella nastat ovat turhat.
        Kitkoilla pärjää kesät talvet, ja saäästää rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!

        Etelä-Suomessa nastat ovat ainoa järkevä vaihtoehto, jos on pakko ajaa. Jos taa voi jättää ajamatta, pärjää etelässäkin kitkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasessa ei ole tarvetta nastoille, kitkat ovat paremmat.
        Lumisateella nastat ovat turhat.
        Kitkoilla pärjää kesät talvet, ja saäästää rahaa.

        Paljonko on jo säästössä? Kitkat on talvirenkaat, eivät sovellu kesään kuten kesärengas johon se on sunniteltu.


        No kitkat on mukavan hiljaiset ja lumessa ihan ehdottoman pätevät kuten pitääkin olla.
        Itse ajan kitkoilla nykyisin niiden mukavuuden syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!

        Entäpä kesäkuvioiset renkaat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelä-Suomessa nastat ovat ainoa järkevä vaihtoehto, jos on pakko ajaa. Jos taa voi jättää ajamatta, pärjää etelässäkin kitkoilla.

        Juuri etelä-suomessa järjetön vaihtoehto.
        Olethan kuullut ilmaston läpenemisestä.


      • Anonyymi

        Mitähän aloittaja Turo Urpo sanoo 20 vuoden kitkarengaskokemuksesta.
        Nyt autossani on alla kesärenkaat.
        Luulis harmittavan, samat renkaat kesät talvet.
        Ei rengashotelliasumista, ei rengasrulettia.
        Ongelmiin olen joutunut vain nastarenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo kuukauden täällä Kehä3-kin sisällä rouhineet menemään.
        5- 10 Celsiusta.
        Tuntuvat sakot kuuluisi asiaan!

        Kehä 3.n sisällä on 70 % kitkarenkailla henkilöautoista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri etelä-suomessa järjetön vaihtoehto.
        Olethan kuullut ilmaston läpenemisestä.

        Ilmasto on tosiaan lämmenny.
        Talon katolla 80 sm lunta.
        Tiet ummessa.
        Risteyksissa korkeat parimetriset kinokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelä-Suomessa nastat ovat ainoa järkevä vaihtoehto, jos on pakko ajaa. Jos taa voi jättää ajamatta, pärjää etelässäkin kitkoilla.

        Olen etelä suomessa liikkellä kaikkina aikoina ja koskaa ei ole sellaista syytä etteikö kitkoilla pääse täysin saman kuin nastoilla, tuohon on niin turha perustettaan valaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehä 3.n sisällä on 70 % kitkarenkailla henkilöautoista .

        Minulla on ollut kitkat jo 30 v ajan paljon ja ei ole ollut ongelmia ja relevanttia olisikin nastarenkaiden kieltorajoitukset eteä-suomessa, ongelma on suhareiden päässä.


    • Anonyymi

      Nastajyrsimet ovat hätävarjelun liioittelua. Aiheuttavat enemmän ongelmia kuin parantavat pitoa. Kehätiet joudutaan päällystämään nastapellejen vuoksi uudelleen joka toinen vuosi. Tiet ovat aina vettä keräävillä vaarallisilla urilla ja ilmanlaatu pilalla nastoilla jyrsittyjen pienhiukkasten vuoksi. Ilman nastapellejä tiet voitaisiin päällystää hiljaisella sileällä asfaltilla, joka kestäisi 20 vuotta halkeilematta.

    • Anonyymi

      Hyvin olen pärjännyt kitkoilla yli 10 talvea pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ja minä Pirkanmaalla 12 vuotta.


      • Anonyymi

        Nuo ajotaidottomat ovatkin kotoisin kepulandiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuossa kitkat alla, tuskin?

        Sorkkien keratiini vastaa kitkakumia


      • Anonyymi

        Harva nastarengas fani asiaa tajuaa kaupunkialueen nastojen tarpeettomuuden vaan kuvittelevat aina vaan testivoittajilla ajavansa erxtrasuper turvallisesti hoidetuilla kaduilla?

        Kitkarengas on nykyisin paras valinta kaupungilla ajamiseen. Maaseuduilla jopa ehdoton valinta lumisten teiden systä.


    • Anonyymi

      Nastojen jääpitoa tarvitsee 95% autoilijoista 0 päivää talvessa. Loput 5% tarvitsevat 2 päivää. Kannattaako siis järsiä teitä urille koko talvi?

      • Anonyymi

        Turvavyötä tarvii vielä vähemmän ja sekin on vain omaksi turvakseen, mutta silti pakollinen.
        Suolausta tarvii käytännössä vain nastattomilla ajavat, silti täällä pk-seudulla suolataan rajusti puolisen vuotta. Sama koskee hiekoitustakin.
        Itse asiassa lähes jokaista auton turvavälinettä tarvitaan hyvin harvoin, mutta silti niitä on kaikissa uusissa autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvavyötä tarvii vielä vähemmän ja sekin on vain omaksi turvakseen, mutta silti pakollinen.
        Suolausta tarvii käytännössä vain nastattomilla ajavat, silti täällä pk-seudulla suolataan rajusti puolisen vuotta. Sama koskee hiekoitustakin.
        Itse asiassa lähes jokaista auton turvavälinettä tarvitaan hyvin harvoin, mutta silti niitä on kaikissa uusissa autoissa.

        Vaan turvavyöpä ei kuluta asfalttia. Nastaääliöiden sopii vaikka kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvavyötä tarvii vielä vähemmän ja sekin on vain omaksi turvakseen, mutta silti pakollinen.
        Suolausta tarvii käytännössä vain nastattomilla ajavat, silti täällä pk-seudulla suolataan rajusti puolisen vuotta. Sama koskee hiekoitustakin.
        Itse asiassa lähes jokaista auton turvavälinettä tarvitaan hyvin harvoin, mutta silti niitä on kaikissa uusissa autoissa.

        Ilmasto muuttuu ja talvet sen mukana. Vain ne, jotka eivät kykene muuttumaan, ajavat vain nastoilla. Monet ovat huomanneet, että ilman nastojakin pärjää mainiosti. Olen siirtynyt kitkoihin yli vuosikymmen sitten. Enkä ole katunut. Olen ajanyt neljänkymmenen vuoden aikan yhden kolarin. Keskikesällä. Risteävältä tieltä tuli punaisilla toinen auto eteen. Nastarenkat eivät olisi estäneet tuotakaan kolaria. En ehtinyt edes hipaista jarrupoljinta ennen törmäystä.

        Kirjoituksesi sisältää väitteitä, joihin et usko itsekään. Miksi yrität selittää suolausta kitkoilla ajaville välttämättömyytenä. Ajan kitkoilla ja vihaan suolausta. Kieltäisin suolauksen, jos minulla olisi valta. Valitsen ajoreitikseni usein sen liukkaamman ja suolaamattoman sivutien suolatun pääväylän asemesta. Minä en tarvitse suolaa vaikka ajan kitkarenkailla. Samaa mieltä on moni muu autoilija. Suolausta tuskin kukaan muu haluaa, kuin raskas liikenne.

        Minullakin on nastarenkaat. Mutta ne ovat olleet varastossa yli kymmenen vuotta käyttämättöminä. Siitä lähtien kuin ostin ensimmäiset kitkarenkaat. Laitan nastarenkaiden vanteet myyntiin piakkoin. Renkaat menee kierrätykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvavyötä tarvii vielä vähemmän ja sekin on vain omaksi turvakseen, mutta silti pakollinen.
        Suolausta tarvii käytännössä vain nastattomilla ajavat, silti täällä pk-seudulla suolataan rajusti puolisen vuotta. Sama koskee hiekoitustakin.
        Itse asiassa lähes jokaista auton turvavälinettä tarvitaan hyvin harvoin, mutta silti niitä on kaikissa uusissa autoissa.

        Paska puhetta ! Inhoan suolaa ja loskaa.
        Vain, jos on mäkiä, niin nastattomilla voi olla vaikeuksia.


    • Anonyymi

      Osta kitkat anna rouva ajaa. Harrasta sinä autoilua kesällä.
      Sinä jyystät nastoilla kuin toiset ajavat vielä moottoripyörillä.

      • Anonyymi

        Meilläkin rouvakin ajaa kitkoilla jo viidettätoista vuotta. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Nastojen jyrsimistä vettä keräävistä urista valittaa toisinaan.


      • Anonyymi

        Minä taas jyystän sitä rouvaa ja ajelen turvallisesti kitkoilla.


    • Anonyymi

      Ei onnistu kitkoilla puolen metrin turvavälin pitäminen! Pakko olla nastat.

      Audi King.
      -Teiden King-

    • Anonyymi

      Taattua Suomi24 laatua keskustelut, avohoitopaikka monelle. Lienee edes ajokorttia kenelläkään.

      • Anonyymi

        Luottokelpoisuus myös lienee harvinaista herkkua.


    • Anonyymi

      Auton lasit täynnä nastamönjää. Kiitos nastapellet.

      • Anonyymi

        Joo taas saa hieroa autoa puhtaaksi nastapaskasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo taas saa hieroa autoa puhtaaksi nastapaskasta.

        Autopesulat kiittää. Eihän niitä ilman nastoja tarvittaisi.


    • Anonyymi

      nastarengas taitaa itseasiassa pitää huonommin sulalla asfaltilla mitä kitkat.

    • Anonyymi

      Eikös tilastojen mukaan ne kaikki suuret ketjukolarit ajeta Kehä III sisäpuolella peräti niillä nastarenkailla kun on pakko ajaa joka aamu pyryssä ihan tappituntumalla.

      • Anonyymi

        Kuopion motarillakin ollut ketjukolareita. Kaikilla loppuunkuluneet tai halpisnastat alla.


    • Anonyymi

      Nasta maisterin unelma työ vois olla vaikka Rovaniemellä tai yleiset kulkuvälineet etelässä?🐷🐷🐷

      • Anonyymi

        Täällä Rovaniemellä ajan kitkoilla.


    • Anonyymi

      Nastarenkaista lähtee niin korvia huumaava meteli että pakko ajaa hiljaa.

    • Anonyymi

      Olen nyt urpo.
      Ostin käytetyn auton v90 volvon ruotsista käytettynä tuotu.
      Ja siinä oli kitkat alla ja karsastin niitä ja mittalin kaikenmaailan rengastestejä ja ajotapamittareita ja kaikissa niihin tuli vastukseksi kitkarenkaat siis määräävä tekijä maantie ajoa 80% jos nyt jotain mökki ja paikallisteitä se 20 % niinhän se menee kaikilla melkein,
      Paikallistiet melkein aina kuitenkin 60 alueita joten vauhti ei päätä huimaa eikä vie tieltä.
      Tosin melko osaamaton on tuolla volvollakin pitää olla jos saa sen suistumaan tieltä kyllä nykyteknologia pitää huolta entinen auto oli avensis 2011 siinä oli jotain ajonhallintaa mutta 2018 volvossa on ajo-ominaisuuksia moninverroin että kitkoilla tulen pärjäämään äyhöstä ähtäriin.

    • Anonyymi

      Peilijäällä kitkoilla ei tee mitään.

      • Anonyymi

        Kuinka usein joudut peilijäisiin olosuhteisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka usein joudut peilijäisiin olosuhteisiin?

        Se tapahtuu silloin kun maalaiset lähtee pilkille, autolla, ja seuraukset saa lukea hukkuneuden tilastoista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tapahtuu silloin kun maalaiset lähtee pilkille, autolla, ja seuraukset saa lukea hukkuneuden tilastoista...

        Miten peilijää, ja hukkuneiden tilasto liittyy nasta/kitkarengas keskusteluun mitenkään? Valaisetko hieman asiaa?


      • Anonyymi

        Ei sitten rengstestien tuloksillakan tee mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tapahtuu silloin kun maalaiset lähtee pilkille, autolla, ja seuraukset saa lukea hukkuneuden tilastoista...

        Kaupunkilaiset ne menee autolla jäälle.
        Joka paikka ovelta ovelle autolla...


    • Anonyymi

      Alle 2 000 kg painavat autot nastoilla, yli 2 000kg kitkoilla. Paino lisää kitkaa!

      • Anonyymi

        Kyllä kauppakassillakin pärjää kitkoilla mainiosti, varsinkin jos ajaa vain kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kauppakassillakin pärjää kitkoilla mainiosti, varsinkin jos ajaa vain kaupungissa.

        Joo. Pikkuautolla pärjätään kitkoilla loistavasti täälläkin. Moottoritiellä lumisateella sitten alennetulla nopeudella, mutta siinäpä ei nastatkaan auttaisi.


    • Anonyymi

      Kyllä itse autokin ratkaisee jonkin verran millä rengastuksella pärjää. Jos autossa on hyvät ja nykyaikaiset avustimet ja hyvät ajo-ominaisuudet, niin pärjää loistavasti kitkoilla ja osaava kuski pärjää aina kitkoilla oli auto mikä hyvänsä. Vaarit ja hidastuneet setämiehet ja Toyota, niin silloin pitää olla nastat ehdottomasti.

    • Anonyymi

      Nastarengas kyllä parempi, kuin kitkarengas, mutta ei täysin pitävä sekään jäällä. Ja tilanteeseen vaikuttaa myös auton ominaisuudet. Jos on esimerkiksi takavetoinen auto, niin kyllä mutkissa väärin kaasua käytettäessä ja ohjauspyörää äkillisesti jyrkästi käännettäessä perä lähtee alta ja metsähallituksen puoli kutsuu.

      • Anonyymi

        Siinä ei rengaskaan pelasta jos tötöilee,,, ensin varaudutaan eli ennakoidaan sitten jos jotain tapahtuu reagoidaan vasta sen jälkeen rengaspito määrittelee osaamisesi ja auton ominaisuudet
        joten perän lähteminen äkkinäisesti on aivan todellinen ajovirhe jota myös tavoitellaan näyttävyyttä menoon ei niinkään nopeutta eikä turvallisuutta mutta sladia mutkan jälkeen sellaista wanna be rallikuski touhua,,,, kannattaisi kokeilla sitäkin rallia niin mahdollisemman vähän sitä sladia että kello tykkää,,
        Mutta alku lause että nastarengas parempi niin niin ja niin taatusti on,
        silloin harvoin kun on liukasta sitä vaan on harvoin
        ja suola jäkätykset ja nastoilla tehdään tiet kitkoille kelvolliseksi kulkea on kyllä suurin haistapaska terveinen nastailijalta,,,menee vaan yli kun ne kuluttaa tien monin kerroin enemmän joten kulujen tasaamiseksi joku kunnon nastavero ja kielto esim Helsingin kaupungin alueelle ei nastoilla on vasta alku.


    • Anonyymi

      Kyllä se on kuulkaas niin, että testivoittajanastat pitää aina olla alla tai mielellään pakettiautonastat, siis ne isommat asfalttia syövät jyrsimet. Sitten kun tulee huonot kelit jätetään se auto tyynesti kotiin ja mennään taksilla tai julkisilla.

    • Anonyymi

      Hyvä, kun jaksoin lukea tänne saakka!
      Joku mainitsi jo ns. "peilijään"!
      Sellaisia paikkoja ovat sillat, risteyksissä kiiltäviksi hioutuneet tienpinnat ja esim. loivat, oikealle kääntyvät alamäkikaarteet.
      Niissä ei nastoistakaan ole mitään apua, koska mitkään renkaat eivät niissä olosuhteissa pidä ja auto luisuu kelkkana.
      Jälkimmäisessä esimerkissä joudutaan siis vastaantulevien kaistalle.
      Ellei näitä paikkoja ennalta osaa yhtään varoa, rengastus voi olla millainen vaan, sillä liialla nopeudella ollaan kaiteessa tai ojassa.
      Nelivedosta voi toki olla hyötyä, mutta kallis investointi muutamalle päivälle vuodessa.

      • Anonyymi

        Nastojen ja kitkarenkaitten ero ilmenee juurikin siinä jos luisto alkaa.
        Nastoilla saat sen luiston hallintaan mutta kitkoilla et.
        Mutta siitä lähdetään, että jokainen valitsee itselleen parhaatrenkaat autoonsa.

        Kun laki sallii nastarenkaat niillä sitten ajetaan, jos säädökset muuttuu sitten mennään niitten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastojen ja kitkarenkaitten ero ilmenee juurikin siinä jos luisto alkaa.
        Nastoilla saat sen luiston hallintaan mutta kitkoilla et.
        Mutta siitä lähdetään, että jokainen valitsee itselleen parhaatrenkaat autoonsa.

        Kun laki sallii nastarenkaat niillä sitten ajetaan, jos säädökset muuttuu sitten mennään niitten mukaan.

        Onkohan tuo nyt ihan noin tai sitten rengaskauppias on huijannut minua myymällä nastarenkaat kitkarenkaiden sijaan, kun olen saanut vähäiset luistoni hallintaan.


    • Anonyymi

      Vaihdoin juuri auton ja uudessa autossa oli nokian uudenkarheat kitkat. Pari päivää ajelin ihan innokkaasti motarilla 50km suunta työmatkan. Tänään paluumatkalla oli tiepinta jäinen ja muutenki tosi huono ajettavaa. Tuuli oli mieletön ja välillä tuntui että työntää koko auton toiselle kaistalle. Ajelin koko matkan rekan perässä 60-70 vauhtia, ja kädet oli puhki ihan kuin kartinkia olisi tunnin ajanut.Kotikulmilla ajelin suoraan rengaskauppaan ja nyt uudet nastat alla. Ei ikinä enään kitkoja, toki jos autolla ajaa vain hyvällä talvisäällä niin ok mutta työmatkalaisen ei ole varaa valita keliä.

      • Anonyymi

        Selvisit hyvin kitkoilla, mutta haluat välttämättä rouhia tiet piloille nastoilla? Äly hoi älä jätä...


      • Anonyymi

        Huuhuu tuota ei usko kukaan.... kunnon autossa kitkat alla et huomaa eroa.


    • Anonyymi

      ... ja ABS, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutustoiminto, ajonvakautus, luistonesto, airbagit ja muut härpäkkeet on ehdottomasti oltava. Muutoin tulee ruumiita.

    • Anonyymi

      Mielenkiinnolla urpo haluan todisteet tai jotain kerrottavaa,,, 2000 luvun ajanut kitkoilla ja suurin osa on kuitenkin isoa tietä 75 % loput missä sattuu milloin vaan ja täysin suolaamatonta maaseutu tietä jos muutenkin ajetaan 60km/ h paitsi tukkirekat ,
      Miksi ihmeessä vaihtaisin takaisin 1980 luvun ajatukseen ja ottaisin nastat ,
      kun ne raapii ja sutii liikenne valoissa eikä juuri irtoa tai pysähdy kuin kuin vain ihan uutena paremmin kuin kitkat....

    • Anonyymi

      20vuotta jo auton ratissa kitkoilla. Ei ole nastoja kaivattu. Pari kertaa on vaihtoauto mukana tulleet nastat eikä niillä ajaminen mitään ahaa elämyksiä nastojen paremmuudesta herättänyt.

    • Anonyymi

      Kyllähän on oiva idea kieltää nastarenkailla ajo jossakin osassa maata kuten muissakin pohjoismaissa on toimittu jo vuosia , oli norjassa joku 10 euron päivämaksu kun meni nastarenkailla kylille, , ,
      Mutta kielto parempi olisi tukea ainoastaan kitkarenkaita kun ne nyt jostakin syystä ovat kalliimmat kuin nastat no nyt en puhu halppisnastoista niitä en uskaltais laittaa ajelen vaikka viisivuotta vanhoilla merkki kitkoilla kuin uusilla linlongeilla yms ikinä.
      Mulla jjru ostin uudet auton renkaat siis 225/50 17 continentalit kitkat , audiin maksoivat enemmän kuin nastat,
      on todellakin väärin tänne Kuruunkin ajavalle ,
      kun en kuluta tietä urille.
      Niin kuten nastoilla ajava, tällä voisi kohdistaa maksua sinne minne se kuuluukin kun oikeasti ajelet nykyautoilla ja kitkoilla , ei sitä eroa edes huomaa, paitsi äänestä.

    • Anonyymi

      HELSINGIN kaupungin tuottama nastarenkaiden käytön rajoittamista tutkinut tuore selvitys nostaa esiin joukon keinoja, joilla nastallisten talvirenkaiden käyttöä voitaisiin rajoittaa ja vähentää.

      Yksi erikoisimmista ja aiemmin juuri kuulemattomista rajoitustavoista on työasiamatkojen kilometrikorvaus, josta selvitys toteaa seuraavaa:
      ”Kaupungin omien toimihenkilöiden kitkarenkaiden käyttöä voidaan edistää edellyttämällä kitkarenkaiden käyttöä työasiamatkoilla kilometrikorvausten saamiseksi”.

    • Anonyymi

      Kyllä!

    • Anonyymi

      Urpo se nastoilla ajaa, perusteita vaan miksi tarvisin nastarenkaat.
      Ajamisessa on ensin monta muutakin asiaa ennekuin joutuu laskemaan renkaiden varaan , ensin ennakointi jos menetetään se jää reakointi jos reakoit jää auton ominaisuuksillekin toimintaa on abs, on ajonhallintaa, hätäjarrutehotus tehostin, on kaikenlaista vasta sitten renkaat joiden toimivuutta tavan kaasun tallaaja ei edes oikeastaan ymmärrä jos vielä 2005 jälkeenkin valmistetuilla autoilla tarvii nastarenkaat, ei kyllä tarvi.

    • Anonyymi

      Takana 19 talvea kitkoilla enkä palaa nastarenkaisiin. Ajan Pohjois-Suomessa ja nimeni ei ole Urpo...
      Aikanaan nastarengasaikaan allelaitot piti säätää syksyllä ensiliukkaiden mukaan ja keväällä säiden seurantaa, milloin lumisateet ja liukkaat loppuvat, jotta nastarenkaiden alla olo olisi minimaalista. Kitkarenkaat voi huoletta laittaa alle jo lokakuun alussa ja ottaa pois Vappuna.

    • Anonyymi

      No jos on esimerkiksi painava neliveto,niin m ässilläkin pärjää ympäri vuoden. Itselläni oli Jeep serokee,niin ei ollut mitään ongelmia,kun ei ruvennut sohjokelillä hurjastelemaan.

      • Anonyymi

        Kyllä m s ajaminen talvella on suurinta tyhmyyttä ja liukastelua. Jarrutusmatkat pitkiä ja kaarteissa pitää hissutella ja olla teiden tukkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä m s ajaminen talvella on suurinta tyhmyyttä ja liukastelua. Jarrutusmatkat pitkiä ja kaarteissa pitää hissutella ja olla teiden tukkona.

        Oletan, että sinulla ei ole kitkarengaskokemusta. Asiasta tietämättömänä kommentoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan, että sinulla ei ole kitkarengaskokemusta. Asiasta tietämättömänä kommentoit.

        Ei ole vielä huhtikuussa aiketaan renkaita vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vielä huhtikuussa aiketaan renkaita vaihtaa.

        Mitä yrität kertoa (aiketaan)?


    • Anonyymi

      Rapinasta päätellen kaikilla ei ole varaa kesärenkaisiin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe