Testamenttiin kirjatun perijän kuolema

Anonyymi

Olen tehnyt testamentin, jossa olen testamentannut omaisuuteni kolmelle suvun ulkopuolisille henkilölle. Minulla ei ole rintaperillisiä. Nyt olen pähkäillyt, miten menetellään, jos joku näistä kolmesta kuoleekin ennen minua: miten käy hänen perintöosuudelleen? Tulevatko perinnön saajaksi automaattisesti hänen lapsensa, vai siirtyykö hänen osuutensa jaettavaksi elossa olevien kahden perijän kesken?

Oliko minun sittenkin järkevää tehdä uusi testamentti ja määrätä siinä perintöosuuden kohtalo siinä tapauksessa, että perijä kuoleekin ennen minua?

37

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perintökaari 11 luku
      Testamentin tulkinnasta
      1 §
      Testamentti on niin tulkittava, että tulkinnan voidaan otaksua vastaavan testamentin tekijän tahtoa. Sen vuoksi on tämän luvun säännöksiä noudatettava vain, mikäli ei testamentin määräyksestä, sen tarkoitukseen ja muihin olosuhteisiin nähden, ole katsottava muuta johtuvan.

      6 §
      Jos testamentin saaja kuolee ennen kuin hänen testamenttiin perustuva oikeutensa on tullut voimaan tai jos testamenttia ei muutoin voida hänen kohdaltaan panna täytäntöön, tulevat hänen jälkeläisensä hänen sijaansa, mikäli heillä olisi ollut oikeus periä testamentin tekijä.
      * * *
      Saajan jälkeläiset siten eivät tule sijaan, jos he eivät ole testaattorin sukulaisia tahi ovat serkkuja tai näitä kaukaisempia sukulaisia.

    • Anonyymi

      Määrää jokaiselle saajalle sijaantulija siinä tapauksessa, että
      a) ensisaaja on kuollut
      tai
      b) ensisaaja luopuu osuudestaan

      Tämä on muutaman minuutin kestävä helppo päivitys, kun sijaantulijat ovat tiedossa.
      Sijaantulijaksi voi siis nimenomaisella määräyksellä valita kenet tahansa - esim. saajan lapset tasaosuuksin.

      • Anonyymi

        Lisävinkki edellisen "a) tai b)" -kohtien esittäjältä:

        Kun testamenttiin tulee saajia ja ehtoja hiemankin perusmääräyksiä enemmän, paisuu tekele helposti useampisivuiseksi.

        Viritä dokumentti tällöin siten, että todistuslauselma ja allekirjoitukset ovat omalla (viimeisellä) sivullaan: Tällöin voit jatkossa tehdä pikku säätöjä/viilauksia varsinaiseen testamenttimääräysosaan päivittämällä vain niitä edellisiä sivuja ja korvaamalla nämä tallelokeroon / lipaston looraan ILMAN, että joka välissä pitää hankkia uudet todistajat ja allekirjoitukset...

        Ei nyt ehkä pilkulleen lain mukainen touhu, mutta kätevä tietyissä tilanteissa... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisävinkki edellisen "a) tai b)" -kohtien esittäjältä:

        Kun testamenttiin tulee saajia ja ehtoja hiemankin perusmääräyksiä enemmän, paisuu tekele helposti useampisivuiseksi.

        Viritä dokumentti tällöin siten, että todistuslauselma ja allekirjoitukset ovat omalla (viimeisellä) sivullaan: Tällöin voit jatkossa tehdä pikku säätöjä/viilauksia varsinaiseen testamenttimääräysosaan päivittämällä vain niitä edellisiä sivuja ja korvaamalla nämä tallelokeroon / lipaston looraan ILMAN, että joka välissä pitää hankkia uudet todistajat ja allekirjoitukset...

        Ei nyt ehkä pilkulleen lain mukainen touhu, mutta kätevä tietyissä tilanteissa... ;)

        Edellisen neuvojan systeemillä myös joku muu kuin testaattori voi "viritellä" testamenttia mieleisekseen paljastumatta, jos vaikka sattuu sen ensimmäisenä testaattorin kuoltua saamaan käsiinsä. Todellakin kätevä tietyissä tilanteissa - väärentäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisen neuvojan systeemillä myös joku muu kuin testaattori voi "viritellä" testamenttia mieleisekseen paljastumatta, jos vaikka sattuu sen ensimmäisenä testaattorin kuoltua saamaan käsiinsä. Todellakin kätevä tietyissä tilanteissa - väärentäjälle.

        Kyllä näinkin...
        ...mut tallelokerotapauksessa mukana on pankin toimihenkilöitä lisäksi alkuperäisestä otetaan aluksi kopiot, niin tilanne tallettuu tuohon avaamishetkeen.

        Tehdään testamentti sit niin tai näin ja jos se on olemassa ainoastaan "lipastossa", niin senhän voi myös polttaa takassa, jos se ei löytäjää miellytä....

        Tietystihän useampisivuisessa tekeleessä lisäturvatekijä olisi, että allekirjoitukset löytyisivät jokaiselta sivulta - toki tuokaan ei em. takka-tapausta estä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisen neuvojan systeemillä myös joku muu kuin testaattori voi "viritellä" testamenttia mieleisekseen paljastumatta, jos vaikka sattuu sen ensimmäisenä testaattorin kuoltua saamaan käsiinsä. Todellakin kätevä tietyissä tilanteissa - väärentäjälle.

        Joo no voihan nykyään olla runsaastikin varakkaita sinkkuja, jotka sit kenties haluavat muistaa useampaakin tahoa testamentissaan - tällöin siitä voi tulla monisivuinen ihan luonnostaan.

        Pitäisiköhän tuollainen sitten tulostaa vanhaan malliin ketjulomakkeelle ja mainita siinä mm., että "...tämä on laadittu yhtenäisenä ketjulomakkeena sisältäen 10 sivua..." tms. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näinkin...
        ...mut tallelokerotapauksessa mukana on pankin toimihenkilöitä lisäksi alkuperäisestä otetaan aluksi kopiot, niin tilanne tallettuu tuohon avaamishetkeen.

        Tehdään testamentti sit niin tai näin ja jos se on olemassa ainoastaan "lipastossa", niin senhän voi myös polttaa takassa, jos se ei löytäjää miellytä....

        Tietystihän useampisivuisessa tekeleessä lisäturvatekijä olisi, että allekirjoitukset löytyisivät jokaiselta sivulta - toki tuokaan ei em. takka-tapausta estä...

        "Tietystihän useampisivuisessa tekeleessä lisäturvatekijä olisi, että allekirjoitukset löytyisivät jokaiselta sivulta - toki tuokaan ei em. takka-tapausta estä... "

        Eipä tuo kummoinenkaan "lisäturvatekijä" olisi. Nuo kaikki sivuthan viimeistä sivua lukuun ottamatta voidaan kirjoittaa uusiksi - eikä mistään ilmenisi, että sivuissa alun pitäen oli ollut testaattorin allekirjoitukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tietystihän useampisivuisessa tekeleessä lisäturvatekijä olisi, että allekirjoitukset löytyisivät jokaiselta sivulta - toki tuokaan ei em. takka-tapausta estä... "

        Eipä tuo kummoinenkaan "lisäturvatekijä" olisi. Nuo kaikki sivuthan viimeistä sivua lukuun ottamatta voidaan kirjoittaa uusiksi - eikä mistään ilmenisi, että sivuissa alun pitäen oli ollut testaattorin allekirjoitukset.

        No jos oikein saivartelemaan aletaan, niin voihan todistuslauselmasivulla mainita tyyliin, että "Tässä testamentissa on jokaisella sivulla erikseen allekirjoitukseni, koska sivuja on 10. Jos näin ei ole, sivuja on vaihdettu."

        Noh, ainahan nimiäkin voi väärentää... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos oikein saivartelemaan aletaan, niin voihan todistuslauselmasivulla mainita tyyliin, että "Tässä testamentissa on jokaisella sivulla erikseen allekirjoitukseni, koska sivuja on 10. Jos näin ei ole, sivuja on vaihdettu."

        Noh, ainahan nimiäkin voi väärentää... :)

        Ainahan...ainahan...

        Nimen väärentäminen uskottavasti on vaikeampi tehtävä kuin kirjoittaa tietokoneella sivu uusiksi.

        Ei ole saivartelua osoittaa amatöörin neuvojen ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan...ainahan...

        Nimen väärentäminen uskottavasti on vaikeampi tehtävä kuin kirjoittaa tietokoneella sivu uusiksi.

        Ei ole saivartelua osoittaa amatöörin neuvojen ongelmat.

        No mun näkökulmasta kaikki tän palstan kirjoittelijat - itse mukaan lukien - voi luokitella amatööreiksi, koska mitään virallista oppiarvoa tai aiheen kokemusta ei näe...
        Hieman voi joidenkin kirjoituksista päätellä, että aihetta on harrastettu pidempäänkin, mutta mitenkään vedenpitävinä ei heidänkään juttujaan täällä palstalla esitettynä voi pitää...

        Mut tuohon aiheeseen liipaten - miten palstan väki sitten laatisi testamentin, mikä valmiina olisi vaikka 10-sivuinen? Kansisivun ja viimeisen sivun väliin jää useita määräyksiä sisältäviä osioita.. ..miten välttää niiden väärentäminen, jos ajatellaan, että testamentista ei ole yhtään kappaletta pankin tallelokerossa tai vastaavassa yksityisessä säilössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mun näkökulmasta kaikki tän palstan kirjoittelijat - itse mukaan lukien - voi luokitella amatööreiksi, koska mitään virallista oppiarvoa tai aiheen kokemusta ei näe...
        Hieman voi joidenkin kirjoituksista päätellä, että aihetta on harrastettu pidempäänkin, mutta mitenkään vedenpitävinä ei heidänkään juttujaan täällä palstalla esitettynä voi pitää...

        Mut tuohon aiheeseen liipaten - miten palstan väki sitten laatisi testamentin, mikä valmiina olisi vaikka 10-sivuinen? Kansisivun ja viimeisen sivun väliin jää useita määräyksiä sisältäviä osioita.. ..miten välttää niiden väärentäminen, jos ajatellaan, että testamentista ei ole yhtään kappaletta pankin tallelokerossa tai vastaavassa yksityisessä säilössä?

        Jos testamenttiin tarvitaan 10 sivua, vain todellinen typerys hakisi neuvojaan täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mun näkökulmasta kaikki tän palstan kirjoittelijat - itse mukaan lukien - voi luokitella amatööreiksi, koska mitään virallista oppiarvoa tai aiheen kokemusta ei näe...
        Hieman voi joidenkin kirjoituksista päätellä, että aihetta on harrastettu pidempäänkin, mutta mitenkään vedenpitävinä ei heidänkään juttujaan täällä palstalla esitettynä voi pitää...

        Mut tuohon aiheeseen liipaten - miten palstan väki sitten laatisi testamentin, mikä valmiina olisi vaikka 10-sivuinen? Kansisivun ja viimeisen sivun väliin jää useita määräyksiä sisältäviä osioita.. ..miten välttää niiden väärentäminen, jos ajatellaan, että testamentista ei ole yhtään kappaletta pankin tallelokerossa tai vastaavassa yksityisessä säilössä?

        Ei 10-sivuisia testamentteja kukaan täysipäinen laadi. Mutta 4-sivuiselle kyllä on varma keino: laaditaan testementti A3-paperille, joka taitettuna (sellaista on myynnissä) käsittää neljä A4-kokoista sivua. Selleiseen saa jo aika muhkean testamentin mahtumaan.

        Aikanaan tuli kirjoitetuksi kymmenittäin testamentteja, ja ne tein juuri tuollaiselle arkistopaperille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 10-sivuisia testamentteja kukaan täysipäinen laadi. Mutta 4-sivuiselle kyllä on varma keino: laaditaan testementti A3-paperille, joka taitettuna (sellaista on myynnissä) käsittää neljä A4-kokoista sivua. Selleiseen saa jo aika muhkean testamentin mahtumaan.

        Aikanaan tuli kirjoitetuksi kymmenittäin testamentteja, ja ne tein juuri tuollaiselle arkistopaperille.

        Mitenkähän "täyspäisyys" ja testamentin sivumäärä liittyy toisiinsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän "täyspäisyys" ja testamentin sivumäärä liittyy toisiinsa?

        "Mitenkähän "täyspäisyys" ja testamentin sivumäärä liittyy toisiinsa?"

        Jos et ymmärrä, miten 10-sivuinen taviksen testamentti ja täyspäisyys liittyvät toisiinsa, sitä on turha sinulle selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitenkähän "täyspäisyys" ja testamentin sivumäärä liittyy toisiinsa?"

        Jos et ymmärrä, miten 10-sivuinen taviksen testamentti ja täyspäisyys liittyvät toisiinsa, sitä on turha sinulle selittää.

        Eihän tässä kukaan mistään "taviksen" testamentista olekaan puhunut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tässä kukaan mistään "taviksen" testamentista olekaan puhunut...

        Niin. Itse kirjoitin aluksi, että jos jollakin on tarvetta 10 sivun testamenttiin, neuvoja ei silloin etsitä täältä. Olen edelleen samaa mieltä, sillä täällä on vain alan harjoittelijoita (sekä ihka oikeita pelleilijöitä), ei alan ammattilaisia tai harjoittajia. Parhammillaan foorumi on siinä, kun jaetaan oikeiden ammattilaisten kirjoittamia tietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Itse kirjoitin aluksi, että jos jollakin on tarvetta 10 sivun testamenttiin, neuvoja ei silloin etsitä täältä. Olen edelleen samaa mieltä, sillä täällä on vain alan harjoittelijoita (sekä ihka oikeita pelleilijöitä), ei alan ammattilaisia tai harjoittajia. Parhammillaan foorumi on siinä, kun jaetaan oikeiden ammattilaisten kirjoittamia tietoja.

        Olet viimeisessä lauseessa täysin oikeassa.

        Silloin kuitenkin kai pitäisi olla eri aihepiirien foorumeita, mihin vastauksia antaviksi pääsisivät vain ko. alan tietyn koulutuksen saaneet - ja nämä vastaajat tunnistettaisiin ja hyväksyttäisiin sähköisellä tunnistautumisella ammattilaisjoukkoon!

        10-sivuinenkin testamentti saattaa sisältää aivan yksinkertaisia määräyksiä: Vaikkapa niin, että lottovoittaja-ikisinkku määräisi a) ison kasan erityistestamentteja ja b) loppuosan yleistestamentilla tietylle väelle. Lisäksi, jos jokaiselle saajalle vielä määrättäisiin sijaantulija, niin sisällöltään simppeli testamentti helposti laajenisi useampisivuiseksi.

        Tuossa em. tapauksen vatvomisessahan ei ollutkaan kyse, että muotomääräykset tai sisältö olisivat vaikeita kirjoitella, vaan jotta miten voisi välttää mahdolliset välisivujen väärennökset ja niiden ujuttautumiset pumaskaan... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet viimeisessä lauseessa täysin oikeassa.

        Silloin kuitenkin kai pitäisi olla eri aihepiirien foorumeita, mihin vastauksia antaviksi pääsisivät vain ko. alan tietyn koulutuksen saaneet - ja nämä vastaajat tunnistettaisiin ja hyväksyttäisiin sähköisellä tunnistautumisella ammattilaisjoukkoon!

        10-sivuinenkin testamentti saattaa sisältää aivan yksinkertaisia määräyksiä: Vaikkapa niin, että lottovoittaja-ikisinkku määräisi a) ison kasan erityistestamentteja ja b) loppuosan yleistestamentilla tietylle väelle. Lisäksi, jos jokaiselle saajalle vielä määrättäisiin sijaantulija, niin sisällöltään simppeli testamentti helposti laajenisi useampisivuiseksi.

        Tuossa em. tapauksen vatvomisessahan ei ollutkaan kyse, että muotomääräykset tai sisältö olisivat vaikeita kirjoitella, vaan jotta miten voisi välttää mahdolliset välisivujen väärennökset ja niiden ujuttautumiset pumaskaan... :)

        "10-sivuinenkin testamentti saattaa sisältää aivan yksinkertaisia määräyksiä: Vaikkapa niin, että lottovoittaja-ikisinkku määräisi a) ison kasan erityistestamentteja ja b) loppuosan yleistestamentilla tietylle väelle. Lisäksi, jos jokaiselle saajalle vielä määrättäisiin sijaantulija, niin sisällöltään simppeli testamentti helposti laajenisi useampisivuiseksi."

        Höpsis köpsis!

        Tuollaisia määräyksiä kymmenen sivun verran viittaa jo vahvasti siihen, että testamentin tekijän kykjy testamentin tekoon on kyseenalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Itse kirjoitin aluksi, että jos jollakin on tarvetta 10 sivun testamenttiin, neuvoja ei silloin etsitä täältä. Olen edelleen samaa mieltä, sillä täällä on vain alan harjoittelijoita (sekä ihka oikeita pelleilijöitä), ei alan ammattilaisia tai harjoittajia. Parhammillaan foorumi on siinä, kun jaetaan oikeiden ammattilaisten kirjoittamia tietoja.

        "Olen edelleen samaa mieltä, sillä täällä on vain alan harjoittelijoita (sekä ihka oikeita pelleilijöitä), ei alan ammattilaisia tai harjoittajia."

        Sinä voit olla mitä mieltä haluat. Kun sinulta puuttuu alan tietämys, sinulta sen mukana puuttuu kyky arvoida lukemiesi kommenttien pätevyyttä. Mielipiteitähän täällä on laidasta laitaan, mikä kuuluu tämän palstan luonteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen edelleen samaa mieltä, sillä täällä on vain alan harjoittelijoita (sekä ihka oikeita pelleilijöitä), ei alan ammattilaisia tai harjoittajia."

        Sinä voit olla mitä mieltä haluat. Kun sinulta puuttuu alan tietämys, sinulta sen mukana puuttuu kyky arvoida lukemiesi kommenttien pätevyyttä. Mielipiteitähän täällä on laidasta laitaan, mikä kuuluu tämän palstan luonteeseen.

        "Sinä voit olla mitä mieltä haluat."

        Niin voin, ja kuten edellä oleva hyökkäävä tekstikin kertoo, kirjoittajan kompetenssi voi olla aivan mitä tahansa. Aikojen saatossa täällä on voinut vierailla useitakin asiantuntijoita, mutta yksikään asiantuntija ei ole pysynyt. Yksikään usein tänne kirjoittanut tai kirjoittava ei ole kyennyt osoittamaan tietotaitoaan vaikkapa kertomalla koulutustaan tai työnantajaansa. Se onkin ihan ymmärrettävää, sillä he saavat elantonsa asiasta.

        Maallikkoja kaikki tyynnin.

        Täällä oli poikkeuksena muutama vuosi sitten nimim. Varatuomari, joka oli sitä myös oikeasti. Hänkään ei viihtynyt kuukautta tai paria pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä voit olla mitä mieltä haluat."

        Niin voin, ja kuten edellä oleva hyökkäävä tekstikin kertoo, kirjoittajan kompetenssi voi olla aivan mitä tahansa. Aikojen saatossa täällä on voinut vierailla useitakin asiantuntijoita, mutta yksikään asiantuntija ei ole pysynyt. Yksikään usein tänne kirjoittanut tai kirjoittava ei ole kyennyt osoittamaan tietotaitoaan vaikkapa kertomalla koulutustaan tai työnantajaansa. Se onkin ihan ymmärrettävää, sillä he saavat elantonsa asiasta.

        Maallikkoja kaikki tyynnin.

        Täällä oli poikkeuksena muutama vuosi sitten nimim. Varatuomari, joka oli sitä myös oikeasti. Hänkään ei viihtynyt kuukautta tai paria pidempään.

        "Varatuomari, joka oli sitä myös oikeasti."

        Mistäs tiedät - et mistään. Tuollainen sinisilmaisyys osoittaa sinusta jo aika paljon. Kyseinen "varatuomari" ei ainakaan täällä osoittamansa tietämyksen perusteella hallitse edes aviovarallisuus- ja jäämistöoikeuden perusasioita. Mutta teikäläiselle kaikki meni varmasti täydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varatuomari, joka oli sitä myös oikeasti."

        Mistäs tiedät - et mistään. Tuollainen sinisilmaisyys osoittaa sinusta jo aika paljon. Kyseinen "varatuomari" ei ainakaan täällä osoittamansa tietämyksen perusteella hallitse edes aviovarallisuus- ja jäämistöoikeuden perusasioita. Mutta teikäläiselle kaikki meni varmasti täydestä.

        Siinä sai nauraa, kun Varatuomari vei Nix-Naxia kuin litran mittaa. Ne olivat hienoja aikoja.

        Toisaalta, sinä anonyymi et mitenkään kykene osoittamaan omaa kompetenssiasi, etkä ole sitä myöskään tehnyt, ja olet vain yksi noviisi muiden joukossa. Minun ei edes tarvitse osoittaa mitään, koska minulla ei ole mitään pätemisen tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sai nauraa, kun Varatuomari vei Nix-Naxia kuin litran mittaa. Ne olivat hienoja aikoja.

        Toisaalta, sinä anonyymi et mitenkään kykene osoittamaan omaa kompetenssiasi, etkä ole sitä myöskään tehnyt, ja olet vain yksi noviisi muiden joukossa. Minun ei edes tarvitse osoittaa mitään, koska minulla ei ole mitään pätemisen tarvetta.

        "Minun ei edes tarvitse osoittaa mitään, koska minulla ei ole mitään pätemisen tarvetta."

        Kuitenkin pyrit osoittamaan. Pätemisen tarvetta sinulla näyttää riittävän enemmän kuin pätemisen kykyä, Tuollaisia "pätijöitä" Suoli24 on tulvillaan. Tällekin palstalle teitä vähän väliä tupsahtelee. Mutta kun sana on vapaa, niin minkäs teet. Täällä nimittääin huuhaasta voi siihen uskoville seurata taloudellinen menetys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minun ei edes tarvitse osoittaa mitään, koska minulla ei ole mitään pätemisen tarvetta."

        Kuitenkin pyrit osoittamaan. Pätemisen tarvetta sinulla näyttää riittävän enemmän kuin pätemisen kykyä, Tuollaisia "pätijöitä" Suoli24 on tulvillaan. Tällekin palstalle teitä vähän väliä tupsahtelee. Mutta kun sana on vapaa, niin minkäs teet. Täällä nimittääin huuhaasta voi siihen uskoville seurata taloudellinen menetys.

        Kuulostaa ihan Nix-Naxin tekstiltä. Oletko vielä elossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa ihan Nix-Naxin tekstiltä. Oletko vielä elossa?

        Mikäs pahan tappaisi. Vanhan miehen ikänumero alkaa jo kahdeksalla, mutta ei puhettakaan siitä, että Nix-Nax olisi muuttanut kirjoitustyyliään. Aivan yhtä täynnä itseään kuin 10 - 20 vuotta sitten, eikä kukaan tiedä asioita paremmin kuin hän; muut kun ovat 100% ajasta diletantteja ja iänikuisia vänkääjiä!


    • Anonyymi

      Kiitoksia kaikille alkuperäiseen kysymykseen vastanneille! Asia tuli selväksi. Tutkailin samalla varmuuden vuoksi itsekin perintökaaren pykäliä, ja kyllähän siellä luvun 11 pykälissä 6 ja 7 asia on "selvästi" todettu:

      Perintökaari, Luku 11
      ...
      Pykälä 6
      Jos testamentin saaja kuolee ennen kuin hänen testamenttiin perustuva oikeutensa on tullut voimaan tai jos testamenttia ei muutoin voida hänen kohdaltaan panna täytäntöön, tulevat hänen jälkeläisensä hänen sijaansa, mikäli heillä olisi ollut oikeus periä testamentin tekijä.

      Pykälä 7
      Milloin joku on testamentilla määrännyt koko jäämistöstään tai kaikesta, mikä ei ole perillisen lakiosaa, eikä testamenttia voida panna täytäntöön jonkun testamentin saajan kohdalta, on, mikäli 6 pykälästä ei muuta johdu, yleisjälkisäädöksen saajain osuuksia vastaavasti lisättävä.
      ...

      Kun minulla ei ole rintaperillisiä, ja olen testamentannut minulle kuuluvan omaisuuteni kolmelle suvun ulkopuoliselle henkilölle, niin jos käy niin, että joku näistä kuoleekin ennen minua, niin hänen tilalleen eivät tule hänen jälkeläisensä, vaan hänen osuutensa siirtyy jaettavaksi elossa olevien kahden perijän kesken.

      Tuo perintökaaren pykälien periaate toimii minun tapauksessani sellaisenaan ihan hyvin.

      • Anonyymi

        Ihan oikein tulkittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikein tulkittu.

        Kyllä - ja varmuuden maksimoinniksi määrää joku sijaantulijaksi, jos kukaan saajista ei ole elossa - jos et missään tapauksessa halua omaisuutesi siirtyvän valtiolle... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikein tulkittu.

        Eipä siinä mitään tulkintaa ole tarvittu. PK:n säännökset asiassa ovat varsin selvät. Sitä paitsi "tulkinta" oli kerrottu jo ensimmäisessä kommentissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siinä mitään tulkintaa ole tarvittu. PK:n säännökset asiassa ovat varsin selvät. Sitä paitsi "tulkinta" oli kerrottu jo ensimmäisessä kommentissa.

        Halusit sitten itsellesi viimeisen sanan, Oletko NixNax, Law&Order tai vastaava pellenkuvatus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halusit sitten itsellesi viimeisen sanan, Oletko NixNax, Law&Order tai vastaava pellenkuvatus?

        Sinusta en muuta tiedä kuin sen, että olet tyypillinen Suoli24:n edustaja, jonka anti jää tuolle "pellenkuvatus"-tasolle. Niitähän täällä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta en muuta tiedä kuin sen, että olet tyypillinen Suoli24:n edustaja, jonka anti jää tuolle "pellenkuvatus"-tasolle. Niitähän täällä riittää.

        Eli siis NixNax tai Law&Order. Mutta kumpiko? En tiedä, taso on molemmilla ihan matala ja sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis NixNax tai Law&Order. Mutta kumpiko? En tiedä, taso on molemmilla ihan matala ja sama.

        Paraskin arvioija! Arvioi sinä vain oman tasoisiasi "pellenkuvatuksia", kykysi kun ei muuhun riitä


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nimimerkki nix-naxiin tulee, hän on havaintojeni mukaan varsin pätevä ja selkeä kirjoittaja, mikä asiantuntijalle ilmenee esimerkiksi tämän linkin takaa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/13986281/kokenut-varatuomari-vastaa-kysymyksiinne#comment-82052464

        Edesmennyt Nix-Nax aka 00530 Kallio kertoi, että hän olisi halunnut nuorena opiskella oikeustieteellisessä, mutta ei läpäissyt pääsykoetta. Nix-Nax tiesi paljon, mutta teki vakavia virheitä väärissä paikoissa, eikä hänellä oikeastaan koskaan kestänyt hermot. Kaveri oli kuin viulun kieli suurimman osan ajasta.

        Law and Order puolestaan vihasi lakia ja oikeutta, ja väänsi vääräksi kaiken mahdollisen asiasta. Joskus aikoinaan oaktiivinen oli myös nimim. Urpo Lehtinen, joka oli tunnettu kiistoista Law ja Orderin kanssa ja ihan äärimmäisestä jääräpäisyydestään.

        Kuten aikaisemmin yllä mainittua, olemme kaikki maallikkoja vain. Ihan foorumin hengen mukaisesti.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      testaamentaa enemin se yhdistys tai aate joka sinun sydäntä lähellä.Yksi tuurijuoppo.Joka netti pelaa totoa ja yövuoroa arjet tekee. Peliripuvaisena Jätkä oli ulosmittaus. Siitä pelastu kun peri isänsä puolen lasetomilta rahaa.Isoin osa meni ulosoton maksuihin.Kauaa ei kulunut kun toto pelit netissä taas vei ulosotton ja kilahti ilmasta perittyä rahaa. Noin 2 vuotta sitten sanoi mutsilla alzmer kun kuolee perin rahaa. niinpä.Mutta ihmisten tätys rahansa pistää eläessä haisee.Ettei peliripuvaiset pelaa ne lopulta totoon ,eli ulosotoihin ymm.menen rahat

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1853
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1280
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1043
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      148
      924
    5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      898
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      78
      750
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      719
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe