Taulukkomaksu / ulosottomaksu

Anonyymi

Joudun ulosottoon, minulla on kaksi eri velkaa 8000e ja 6500e
Minulla on nettotulot 1450e suojaosuuden mukaan ulosottoon tulisi menemään 483.33e kk
ulosottotaulukon mukaan minulla menisi 8000e velasta 134e ja 6500 velasta 134e
Tarkoittaako tuo nyt tuota että tuosta 482,33e summasta menee ulosotto kuluihin 134e 134e ja loput velan lyhentämiseen?

3

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi kieltämättä aika hurjaa, jos taulukkomaksu perittäisiin molemmista velanmaksun kohdistamisista erikseen.

      Lain sanamuoto on ”Taulukkomaksu säädetään saamiselle kulloinkin kertyneen rahamäärän suuruuden mukaan tasaisesti nousevina maksuina siten, että pienin maksu on 2,50 euroa, jos peritty saaminen tai sen osa on enintään 14 euroa, ja suurin maksu enintään 340 euroa, jos peritty saaminen tai sen osa on suurempi kuin 16 800 euroa. (8.6.2006/470)”

      Mielestäni tuo tarkoittaa, että taulukkomaksu on per ulosottokerta ei per velan kohdistaminen velkojalle.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950034#P3

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista muuten, että ”Velallinen ei menetä ulosotonkaan aikana mahdollisuutta suorittaa velkaa suoraan velkojalle. Tällaisesta ns. ”ohimaksusta” peritään kuitenkin normaali taulukkomaksu (UMaksuL 4.2 §). Velkoja on velvollinen ilmoittamaan ulosottomiehelle saamistaan ohimaksuista (UK 3:3.2).” (Tuula Linna: Ulosottokaaren pääkohdat 2019).


    • Anonyymi

      Taulukkomaksut tosiaan määräytyvät lyhennyksen summan mukaan. Jos esim. toinen velka saa 150€, on tässä taulukkomaksu 12€. Ja jos loput menee toiselle, taitaa lyhennys osua haarukkaan, jossa ulosottomaksu on 27€.
      Nuissa taulukkomaksuissa on se pirullinen puoli, että ne pitää maksaa jokaisesta lyhennyksestä ensimmäiset kaksi vuotta. Joten velan taulukkomaksut ovat todellisuudessa moninkertaisia jos velkoja ei pysty maksamaan kerralla pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe