Taulukkomaksu / ulosottomaksu

Anonyymi

Joudun ulosottoon, minulla on kaksi eri velkaa 8000e ja 6500e
Minulla on nettotulot 1450e suojaosuuden mukaan ulosottoon tulisi menemään 483.33e kk
ulosottotaulukon mukaan minulla menisi 8000e velasta 134e ja 6500 velasta 134e
Tarkoittaako tuo nyt tuota että tuosta 482,33e summasta menee ulosotto kuluihin 134e 134e ja loput velan lyhentämiseen?

3

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olisi kieltämättä aika hurjaa, jos taulukkomaksu perittäisiin molemmista velanmaksun kohdistamisista erikseen.

Lain sanamuoto on ”Taulukkomaksu säädetään saamiselle kulloinkin kertyneen rahamäärän suuruuden mukaan tasaisesti nousevina maksuina siten, että pienin maksu on 2,50 euroa, jos peritty saaminen tai sen osa on enintään 14 euroa, ja suurin maksu enintään 340 euroa, jos peritty saaminen tai sen osa on suurempi kuin 16 800 euroa. (8.6.2006/470)”

Mielestäni tuo tarkoittaa, että taulukkomaksu on per ulosottokerta ei per velan kohdistaminen velkojalle.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950034#P3

• Anonyymi

Mielenkiintoista muuten, että ”Velallinen ei menetä ulosotonkaan aikana mahdollisuutta suorittaa velkaa suoraan velkojalle. Tällaisesta ns. ”ohimaksusta” peritään kuitenkin normaali taulukkomaksu (UMaksuL 4.2 §). Velkoja on velvollinen ilmoittamaan ulosottomiehelle saamistaan ohimaksuista (UK 3:3.2).” (Tuula Linna: Ulosottokaaren pääkohdat 2019).

• Anonyymi

Taulukkomaksut tosiaan määräytyvät lyhennyksen summan mukaan. Jos esim. toinen velka saa 150€, on tässä taulukkomaksu 12€. Ja jos loput menee toiselle, taitaa lyhennys osua haarukkaan, jossa ulosottomaksu on 27€.
      Nuissa taulukkomaksuissa on se pirullinen puoli, että ne pitää maksaa jokaisesta lyhennyksestä ensimmäiset kaksi vuotta. Joten velan taulukkomaksut ovat todellisuudessa moninkertaisia jos velkoja ei pysty maksamaan kerralla pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1611
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      268
      1263
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 66
      844
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      837
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      821
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      807
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      781
    Aihe