Isännöitsijä - Paljasta suurin haaveesi

Anonyymi

Mitä tekisit (siis ihan oikeasti tekisit), jos saisit tehdä, mitä haluaisit ja työnantajasi suostuisi siihen? Mitä tekisit, jos saisit edes häviävän hetken päättää omasta elämästä työelämän orjuuden ja jatkuvien iltakokousten sijaan?

Oma vastaukseni: Ottaisin palkatonta vapaata 1.1.-30.6.2022 ja siihen perään neljän viikon kesäloman elokuulle. Ajan käyttäisin etupäässä matkusteluun ympäri maailmaa sekä omiin harrastuksiin, joihin ei isännöitsijän työn ohessa ole ollut aikaa ollenkaan.

Tietyssä mielessä harmittaa, miten harvoin ihminen saa elämässään oikeasti tehdä, mitä haluaa. Voi nimittäin olla, että aika monessa isännöintitoimistossa ei anneta puolen vuoden palkattomia vapaita isännöitsijälle varsinkaan kevään ajaksi, jolloin taitaa olla muutama tilinpäätös ja iltakokous luvassa. Puoleksi vuodeksi on mahdoton palkata ketään isännöitsijän sijaiseksi eli käytännössä ainut tapa saada puolen vuoden palkaton vapaa on irtisanoutua ja sen jälkeen mennä takaisin töihin johonkin toiseen firmaan. Vanha työpaikka tuskin on vapaana, jos sinne on jo pysyvästi palkattu joku tilallesi.

20

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä on aloittamani ketju. Ihmeellistä sekä myös säälittävää, ettei kenelläkään ole haaveita. Tästä tuli yllättävän hiljainen ketju. Nimettömänä saisi kertoa suurimman haaveensa, niin kenelläkään ei ole sanottavaa.

      Suomalaiset taitavat olla jotenkin säälittävä kansa. Jos kysyisi jollain amerikkalaisella keskustelufoorumilla, mistä väki haaveilee, voisi tulla paljon vastauksia ja jopa sellaisia juttuja, mitä ei itse tulisi oivaltaneeksi.

      Mutta tämä on Suomi, ei Yhdysvallat. Ihmiset ovat täällä vähän sulkeutuneempia eikä kenelläkään ole haaveita. Ainakaan isännöitsijöillä.

      Suomessa on rapiat 2500 isännöitsijää. Vaikka heistä vain 1 % kävisi tällä palstalla aukomassa päätään säännöllisesti, tässäkin ketjussa pitäisi olla vähintään 25 kommenttia. Missä kaikki ovat? Haloo!

    • Anonyymi

      "Ihmeellistä sekä myös säälittävää, ettei kenelläkään ole haaveita"

      Ei vaan kukaan ei taida viitsiä olla palstan aktivoija

      • Anonyymi

        Taidat olla oikeassa. Minä jaksan. Rapiat 5 tunnin yöunet takana ja täällä ollaan taas ;) Töissä siis. Istuskelemassa tyhjän panttina.


      • Anonyymi

        Ketjun aloittajana toinen suuri haaveeni: saada pitää vuosilomat.


    • Anonyymi

      Lähinnä ihmettelen, missä ovat muiden haaveet? Missä kaikki ovat? Eikö väki pyöri täällä, kun ei ole työpäivän aikana muutakaan tekemistä?

      • Anonyymi

        Kyllä ainakin kaikilla tuntemillani on 10-15h päivässä sitä tekemistä. Nyt oli kevyempi viikko niin jäi 49h. Ja siinä ei ollut mitään taukoja yms, mitä aloittajalla tuntuu olevan. En tunne yhtään Isn. jolla olisi aloittajan tilanne. 50-80h viikkoa tehdään vuoden ympäri.


    • Anonyymi

      Meillä parhaat loma-ajat saa isännöitsijä, joka on eniten pystynyt huijaamaan isännöimiään taloyhtiötä ja niiden hallituksia. Meillä myös jaetaan bonuksia niille isännöistijöille, jotka ovat pystyneet ohittamaan taloyhtiön 2-vuotis ja/tai 10-vuotis takuutarkastuksien takarajat. Tällöin kyseisten taloyhtiöiden pääurakoitsijat maksavat isännöintitoimiston bonuksen päälle vielä lisäbonukset.

      Yksi parhaista vedätyksistä on erään taloyhtiön ilmavaihtolaitteiston remontti missä parinsadan euron vika korjattiin hankkimalla uudet iv-laitteet 30000 eurolla. Arvatkaa sainko iv-laite-edustajalta kahden viikon ilmaisen matkan Malediiveille?

      • Anonyymi

        Asiaa. Minulle kelpaisi parin kuukauden Malediivien reissu tässä kohtaa vuotta!

        Kuten ketjun aloituksessa totean: suurin haaveeni olisi ottaa nyt puolen vuoden palkaton loma. Ei murheita tilinpäätöksistä, ei yhtään hallituksen kokousta, ei tilintarkastuksia, ei kokousten sopimista, ei yhtiökokouksia, ei yli 200 tunnin ylitöitä, ei asiakkaiden loputonta valitusta.

        Isännöitsijän työstä on vaikea löytää hyvää, kun iltakokoukset työllistävät ylitöiden muodossa ympäri vuoden. Vielä tälläkin viikolla eli 20.-24.12. istutaan iltakokouksia!!! Tämä on työ, josta ei pääse koskaan kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa. Minulle kelpaisi parin kuukauden Malediivien reissu tässä kohtaa vuotta!

        Kuten ketjun aloituksessa totean: suurin haaveeni olisi ottaa nyt puolen vuoden palkaton loma. Ei murheita tilinpäätöksistä, ei yhtään hallituksen kokousta, ei tilintarkastuksia, ei kokousten sopimista, ei yhtiökokouksia, ei yli 200 tunnin ylitöitä, ei asiakkaiden loputonta valitusta.

        Isännöitsijän työstä on vaikea löytää hyvää, kun iltakokoukset työllistävät ylitöiden muodossa ympäri vuoden. Vielä tälläkin viikolla eli 20.-24.12. istutaan iltakokouksia!!! Tämä on työ, josta ei pääse koskaan kotiin.

        Sääennusteen mukaan Malediiveilla on sittenkin vähän liian kuumaa minulle (jopa 30 C). Sittenkin minulle kelpaisi mieluummin pari kuukautta Neitsytsaarilla, jossa sää on siedettävämpää eli siinä 25-27 C paikkeilla. Lisäksi, jos nimi on enne, voisi aika kulua Neitsytsaarilla mukavissa merkeissä. Saisi keskittyä elämän tärkeimpiin asioihin sen sijaan, että mielessä olisi tilinpäätökset, remontit ja jatkuvat iltakokoukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääennusteen mukaan Malediiveilla on sittenkin vähän liian kuumaa minulle (jopa 30 C). Sittenkin minulle kelpaisi mieluummin pari kuukautta Neitsytsaarilla, jossa sää on siedettävämpää eli siinä 25-27 C paikkeilla. Lisäksi, jos nimi on enne, voisi aika kulua Neitsytsaarilla mukavissa merkeissä. Saisi keskittyä elämän tärkeimpiin asioihin sen sijaan, että mielessä olisi tilinpäätökset, remontit ja jatkuvat iltakokoukset.

        Siinä on aika suuri ero, onko miinus 13 C vai 27 C. Eroa vaatimattomat 40 C astetta. Ei taida koko Suomesta löytyä montaa isännöitsijää, joka oikeasti on mieluummin pimeydessä ja pakkasessa, jos vaihtoehtona olisi viettää koko talvi Neitsytsaarilla.


    • Anonyymi

      Kellarikokous voittaa aina Malediivien kurjuuden.

      • Anonyymi

        Saunan pukuhuonekokous kyllä vetää vertoja Malediiveille ?


    • Anonyymi

      Lomautusta odotan. Olisi piristävää saada pitää vähän lomaa: vuosilomaa tai lomautus. Molemmat kelpaavat.

      • Anonyymi

        Kollega eli yksi tuttu isännöitsijä irtisanoutui syksyllä. Hänen työsuhteensa päättyi joulukuussa 2021. Onnittelin häntä! Hänen ei tarvitse murehtia tilinpäätöksiä, tilintarkastuksia, hallituksen kokouksia, yhtiökokouksia tai mitään muitakaan kevään riemuja. Jantteri taitaa säästyä parin sadan tunnin ylitöiltä! Kateeksi käy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kollega eli yksi tuttu isännöitsijä irtisanoutui syksyllä. Hänen työsuhteensa päättyi joulukuussa 2021. Onnittelin häntä! Hänen ei tarvitse murehtia tilinpäätöksiä, tilintarkastuksia, hallituksen kokouksia, yhtiökokouksia tai mitään muitakaan kevään riemuja. Jantteri taitaa säästyä parin sadan tunnin ylitöiltä! Kateeksi käy!

        Vaikuttaako päätös tuloihin tai elintasoon?
        Karenssi paukkuu, toki jos muita hommia tiedossa josta saa samat niin sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaako päätös tuloihin tai elintasoon?
        Karenssi paukkuu, toki jos muita hommia tiedossa josta saa samat niin sitten

        En osaa sanoa suoralta kädeltä. Kyselen hänen tyttäreltään, kun olen seuraavan kerran tekemisissä neidin kanssa.

        Edellinen tuttava, joka jätti isännöitsijän työt siirtyi kiinteistöpäälliköksi. Käytännössä palkka nousi ja työaika pieneni samalla, kun näennäistä vastuuta tuli lisää. Se oli hyvä päätös.

        Yllättävän harvoin kuulee, että joku jättää isännöitsijän työt ja jäisi kaipaamaan takaisin työhön, jossa saat istua parhaimmillaan yli 100 iltaa vuodessa kokouksia. Noin 300 tunnin ylitöitä harvemmin kaipaa, vaikka siitä hyvästä saisikin kokouspalkkioita vaikkapa 7000 euroa (brutto). Kun tuosta 7000 eurosta otetaan verot pois (Suomen marginaaliveroprosentti on liki 50 jo matalallakin tulotasolla), ei siitä niin kummallisesti jää rahaa käteen: Toki esim. 3500 € netto vuodessa on parempi summa 300 tunnin ylitöistä kuin ei mitään. Silti se on aika vähän kun huomioi, montako iltaa omasta rajallisesta elämästään pitää sen takia luopua joka vuosi.

        Minä jättäisin mieluummin tekemättä ne yli 100 iltakokousta vuodessa eli 300 tuntia ylitöitä ja ottaisin 7000 € (bruttona) pienemmän vuosiansion, jos vain olisi mahdollista. Isännöitsijän työ ilman ainoatakaan iltakokousta kiinnostaa minua.


    • Anonyymi

      Edelleen fiilistelen ajatuksella, että tällä hetkellä voisi olla lomalla. Palkattomalla tai vuosilomalla. Ei ole väliä. Lomalla ylipäänsä. Sen sijaan olen töissä, mikä tietysti tuntuu rankalta, jos on nukkunut 3 tuntia viime yönä.

      Työpäivät työmatkoineen vievät niin suuren osan päivästä, että ei meinaa omille jutuille jäädä aikaa. Onneksi arki-iltaa voi jatkaa yöhön asti. Silti herätys aamulla ennen seitsemään noin 3 tunnin yöunen jälkeen on aina vähän karu, mutta täällä sitä istutaan toimistolla.

    • Anonyymi

      Ihan ystävällisesti, onkohan sinulla oikea ammatinvalinta?

    • Anonyymi

      Haaveilen tj:n tisuja

    • Anonyymi

      Haaveilen ehkä päinvastaisesta. Olen nimittäin keskeyttänyt isännöitsijän koulutuksen ja harjoittelun ja olin töissä ukomailla n.7 kk. Nyt palattuani takaisin haluan valmistua isännöitsijäksi ja toimia muulla kuin 95% näkemiäni isännöitsijöitä tavalla. Suomen isännöinti on maan häpeä ja heijastaa rahan himoa, rahastusta ja ihmisten kusetusta parhaimillaan. Olen sitä mieltä että jokaisen reilun isännöitsijän pitää vastustaa tätä menoa omalla työllään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe