Mistä tietää onko masentunut?

Anonyymi

Minut on diagnosoitu terveydenhuollossa masentuneeksi ja siihen Venlafaksiinia.

En kuitenkaan koe olevani välttämättä kauhean masentunut.

Vähän taustaa:

Vuosituhannen vaihteessa elämäntilanteeni oli todella vaikea, lähinnä ulkoisista syistä. Se oli elämäni rankinta aikaa.

Sen seurauksena masennuin ja menetin toimintakykyni. Voisi sanoa helvetillinen masennus.

Silloin vastustin lääkkeitä ja suhtauduin negatiivisesti psykiatriaan. Toivuin ehkä omillani, käsittelin tunteita, ajatuksia ja kokemuksia.

Vuonna 2015 jouduin skitsofrenian vuoksi osastolle. Siellä psyykenlääkitys aluksi käyntiin ihan varmuuden vuoksi. No sitten lääkäri tulkitsi minun olevan masentunut.

Tämä ehkä johtui siitä, kun en mennyt sovittuun kuntouttavaan juttuun ja koin siitä syyllisyyttä ja olin ehkä kurjan näköinen. Koen, että masennustulkinta tuli tuosta tilanteesta.

Itse jos vertaan tilaani tuohon 2003 masennukseen, niin se ei ole ollut mitään sellaista. Mutta toisaalta voi olla, että se oli aika äärimmäinen masennus ja minulla silti on ollut lievempi masennus myöhemmin.

Olen toisaalta pitkään kokenut olevani ihan normaali enkä masentunut. Hoitajat vaan katsoo, että masennus on joku pysyvä tila, joka uusiutuu, jos lääkkeet lopettaa.

No nyt kuitenkin viime kerralla lääkärin kanssa sain sovittua Venlafaksiinin vähennyksestä. 150 mg nyt. Ennen 225 mg.

Mitään vieroitusoireita en ole havainnut. Muusta en osaa sanoa. Nyt 2 viikkoa mennyt.

Haluan kokea voimakkaammin ja ajatella asioita. Siksi halusin vähentää.

Toisaalta syyt miksi en ole tehnyt ennen sitä: luulen, että Venlafaksiini tasaa mielialahuippuja ja sitten pysyy tasaisena ja toimintakykyisenä. Olen monesti ollut voimakkaiden elämysten jälkeen ylikuormittunut, ja tunneherkkä. Koko päivä jossain tapahtumassa, sitten on pitkä aika syömisestä on nälkäinen ja väsynyt, itkuherkkä ja huutaa.

Ja ehkä poistaa ärsyyntymistä. Olen sopuisampi ihminen enkä riitele pikkuasioista.

Psyykenlääkkeet muuten poistaa aggressioita. Sitä ei kauheasti mainosteta. Mutta skitsofreenikot ovat sitten sopuisampia ja helpompia ihmisiä.

5

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mietin tuota kohtaa, että lääkkeet poistaisivat aggressiota.
      Omalla kohdalla käyttäessäni vuosia sitten runsaasti lääkkeitä, olin jatkuvasti itsetuhoinen, ja oli muutenkin paljon aggressiivisia ajatuksia ( valitettavasti myös muita kohtaan, mutta onneksi vain ajatustasolla ).

      Päästyäni eroon kaikista lääkkeistä loppui itsetuhoisuus lähes välittömästi, sekä ikävät ajatukset katosivat.
      Olen henkisesti voinut huomattavasti paremmin ilman lääkkeitä.
      Mutta tiedän, että tämäkin on henkilökohtainen asia, ihmiset ovat niin kovin erilaisia.

    • Anonyymi

      No höh. Tein eilen masennustestin ja siitä tulokseksi kohtalainen masennus. En ajatellut olevani masentunut. Luulin vastaavani ihan normaalisti, mutta masennuksen kuvausta lukiessani tuntui tutuilta oireet.

      Tänään koin olevani masentunut ja toimintakyvyttömämpi. En jotenkin uskonut toimintakyvyn laskevan.

      Ajattelin, että saan käsiteltyä negatiiviset asiat ja päästyä eteenpäin. Mutta ajattelin, että mulla on tarmoa käydä asioihin fyysisestikin käsiksi.

      Joten päädyin ottamaan lääkettä... nostin annostuksen takaisin samaan, mistä lähdettiin.

      Kun jos se on masennuksen uusiutuminen, lääkkeessä kestää viikkoja alkaa vaikuttaa. En halua olla toimintakyvytön pitkään.

      • Anonyymi

        Toivotaan, että lääkkeistä olisi sulle jotain hyötyä. Kunhan vaan jaksat odottaa, että ne alkaa vaikuttaa.

        Kerroit tehneesi masennustestin, ja jo seuraavana päivänä tunsit olevasi enemmän masentunut.
        Johtuisiko tuo tunne/ajatus siitä testin tuloksesta ? Joskus sekin voi vaikuttaa jotenkin lamaavasti.

        Sen huomaa, että haluat ainakin yrittää pärjätä, kun kerroit, ettet aiemmin itseäsi niin kovin masentuneeksi tuntenut ja haluaisit olla tarmokas.
        Anna itsesi olla hetken aikaa toimintakyvytön, anna itsellesi aikaa. Älä laita väkisin vastaan tunteitasi, se saattaa vaan lisätä pahaa oloa.
        Voimia sulle !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan, että lääkkeistä olisi sulle jotain hyötyä. Kunhan vaan jaksat odottaa, että ne alkaa vaikuttaa.

        Kerroit tehneesi masennustestin, ja jo seuraavana päivänä tunsit olevasi enemmän masentunut.
        Johtuisiko tuo tunne/ajatus siitä testin tuloksesta ? Joskus sekin voi vaikuttaa jotenkin lamaavasti.

        Sen huomaa, että haluat ainakin yrittää pärjätä, kun kerroit, ettet aiemmin itseäsi niin kovin masentuneeksi tuntenut ja haluaisit olla tarmokas.
        Anna itsesi olla hetken aikaa toimintakyvytön, anna itsellesi aikaa. Älä laita väkisin vastaan tunteitasi, se saattaa vaan lisätä pahaa oloa.
        Voimia sulle !

        Ylempi oli siis aloittajan viesti.

        Eilen illalla otin annoksen lääkettä ja jo aamulla huomasin, että mieliala on pirteä.

        Silloin voisi olla kyseessä lopetusoireet, jos lääkkeen ottaminen vaikuttaa heti. Siis masennuskin voi olla Venlafaksiinin lopetusoire.

        Aamulla kuitenkin päädyin ottamaan täyden annoksen. Jos se pitää mielen pirteänä ja minut toimivana. Niin en jaksa arvuutella tuleeko kenties myöhemmin masennus relapsi.

        Riitti eilisen epäkivat olot. Jotenkin herkempi ja turvattomampi olo, kääriydyin sohvalle pehmolelun kanssa.

        Monet sanoo, että nuo lääkkeet tekee tunteettomaksi. Mutta ehkä itsellä on sitten niin herkät tunteet, että lääkkeiden kanssa on lähinnä normaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempi oli siis aloittajan viesti.

        Eilen illalla otin annoksen lääkettä ja jo aamulla huomasin, että mieliala on pirteä.

        Silloin voisi olla kyseessä lopetusoireet, jos lääkkeen ottaminen vaikuttaa heti. Siis masennuskin voi olla Venlafaksiinin lopetusoire.

        Aamulla kuitenkin päädyin ottamaan täyden annoksen. Jos se pitää mielen pirteänä ja minut toimivana. Niin en jaksa arvuutella tuleeko kenties myöhemmin masennus relapsi.

        Riitti eilisen epäkivat olot. Jotenkin herkempi ja turvattomampi olo, kääriydyin sohvalle pehmolelun kanssa.

        Monet sanoo, että nuo lääkkeet tekee tunteettomaksi. Mutta ehkä itsellä on sitten niin herkät tunteet, että lääkkeiden kanssa on lähinnä normaali.

        Olen sama, joka oon jo pari kommenttia kirjoittanut.

        Jos sinusta tuntuu, että hyödyt lääkkeistä, niin ilman muuta kannattaa niitä käyttää.
        Mieluummin lääkkeet ja hyvä, pärjäävä olotila, kuin jatkuva alakulo.

        Itse olen aika lääkekielteinen, kun monia vuosia niitä käytin, ja kokemukset oli mitä oli.
        Mutta olen sitä mieltä, jos ne jollekin sopii, niin hyvä juttu.
        Kun lukee muiden kokemuksista lääkkeistä, kenties haitoistakin, niin ne on kuitenkin vain heidän kokemuksiaan. Omiaan ei voi verrata toisiin, oma mielipide on tärkein, etenkin jos haluaa pysyä kunnossa ja tuntee, että lääkkeet auttavat.

        Nyt onkin hyvä olla kääriytyneenä sohvalle, kun alkaa talviset säät puskea päälle. Sohvalla viltin alla on mukavan lämmin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe