Nuorena eläkkeelle?

lopussa

Onko nykyisin ihan mahdotonta päästä 33-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle?

Syyt: loputtoman, 20 vuotta kestäneen masennuksen/pelon/ahdistuksen/väsymyksen vuoksi??
Kuka tietää näistä asioista?

En pärjää työelämässä. Terapiaan ei enää mahdollisuuksia.

62

16407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      miksi muka ei mahdollisuuksia

    • kalle

      kaikki oireet aiheuttavat väsymystä .
      minulla sama homma. mutta olen ollut töissä
      mikä ei aina ole helppoa.

      • lopussa

        tarkoitin, että yksi 2-vuotinen terapia jo takana, ja kela ei takuulla rupea avustamaan toista terapiaa! Tiedän kysymättäkin. Itse taas en voi maksaa, kun en ole töissäkään.
        Olin ryhmässä, ja se oli ihan tehotonta.
        Myöskään lääkkeistä ei apua.


    • Eläköitynyt

      Työkyvyttömyyseläkkeelle ei ole mahdotonta päästä, mutta helvetin vaikeaa se on.

      Ensiksi kannattaa hankkiutua mielenterveyspuolen asiakkaaksi. Siitä se sitten homma etenee, jos etenee. Ekaks eivät kyllä varmasti rupea käsittelemään työkyvyttämyyttä.

      Terapia ei ole mikään ehdoton edelletys, eikä siitä aina ole hyötyäkään.

      • huh_71

        ei siitä mitään hyötyä ole kuin terapeutin pussille ja vaatekerrastolle. Tarviihan ne uusia autoja ja sen sellaista. Mä olen sua vuotta nuorempi ja olen eläkkeellä. Ei kannata odotella..


      • cryztal82
        huh_71 kirjoitti:

        ei siitä mitään hyötyä ole kuin terapeutin pussille ja vaatekerrastolle. Tarviihan ne uusia autoja ja sen sellaista. Mä olen sua vuotta nuorempi ja olen eläkkeellä. Ei kannata odotella..

        Tosiasia on että eläkkeelle päästään helposti. Minkälaista eläkettä sitten hakee on eri asia. Ensiksi sun pitää olla mielenterveystoimiston potilas. Lääkäri kirjoittaa sulle sairaslomaa 6kk, jonka aikana saat kelalta sairaspäivä rahaa. Sen jälkeen lääkäri kirjoittaa uudelleen sairaslomaa ja kun vuosi on täyttynyt saat kuntoutuseläkkeen. Ja sitä ne kyllä tykkäävät jatkaa ja jatkaa ja jatkaa.. Jos olet nuori niin noin vain ei päästä lopulliselle eläkkeelle. Koska on ain pieni mahdollisuus että paranet. Kun olet sairastanut tarpeeksi kauan, keskimäärin noin 10v, sitten voit saada "lopullisen" eläkkeen.

        Mutta pieni kysymys: mitä lääkkeitä olet syönyt? Onko kaikki tosiaan koitettu läpi? Entä oletko saanut sähköhoitoja? Oletko koittanut syödä E-epaa? Minkälainen terapiasi oli? (muuten kela myöntää usein nykyään kolmannen vuoden)

        Ja tietoisku helsinkiläisille. Ainoa terapian maksaja ei ole kela. On myös olemassa ns.valtava-rahoitus.

        Ja vielä kaikkille ihmettelijöille, olen 23v ja kuntoutuseläkkeellä. (ja vaikeasta masennuksesta on mahdollisuus toipua; minä tein. Tosin diagnoosi muutui kaksisuuntaiseksi - eli sairastan tätä lopun elämääni.)


      • Tuulia
        cryztal82 kirjoitti:

        Tosiasia on että eläkkeelle päästään helposti. Minkälaista eläkettä sitten hakee on eri asia. Ensiksi sun pitää olla mielenterveystoimiston potilas. Lääkäri kirjoittaa sulle sairaslomaa 6kk, jonka aikana saat kelalta sairaspäivä rahaa. Sen jälkeen lääkäri kirjoittaa uudelleen sairaslomaa ja kun vuosi on täyttynyt saat kuntoutuseläkkeen. Ja sitä ne kyllä tykkäävät jatkaa ja jatkaa ja jatkaa.. Jos olet nuori niin noin vain ei päästä lopulliselle eläkkeelle. Koska on ain pieni mahdollisuus että paranet. Kun olet sairastanut tarpeeksi kauan, keskimäärin noin 10v, sitten voit saada "lopullisen" eläkkeen.

        Mutta pieni kysymys: mitä lääkkeitä olet syönyt? Onko kaikki tosiaan koitettu läpi? Entä oletko saanut sähköhoitoja? Oletko koittanut syödä E-epaa? Minkälainen terapiasi oli? (muuten kela myöntää usein nykyään kolmannen vuoden)

        Ja tietoisku helsinkiläisille. Ainoa terapian maksaja ei ole kela. On myös olemassa ns.valtava-rahoitus.

        Ja vielä kaikkille ihmettelijöille, olen 23v ja kuntoutuseläkkeellä. (ja vaikeasta masennuksesta on mahdollisuus toipua; minä tein. Tosin diagnoosi muutui kaksisuuntaiseksi - eli sairastan tätä lopun elämääni.)

        Hei

        mitä tarkoitat tuossa kirjoituksesi lopussa "Muuttui kaksisuuntaiseksi"-tekstillä.

        Kertoisitko tarkemmin?


      • mari
        Tuulia kirjoitti:

        Hei

        mitä tarkoitat tuossa kirjoituksesi lopussa "Muuttui kaksisuuntaiseksi"-tekstillä.

        Kertoisitko tarkemmin?

        Naisilla kaksisuuntainen mielialahäiriö alkaa usein masennuksella. Miehillä yleensä manialla. Eli voi olla vuosien masennushoitoa ennenkuin sieltä pölähtääkin diagnoosi MD.


      • cryztal82
        mari kirjoitti:

        Naisilla kaksisuuntainen mielialahäiriö alkaa usein masennuksella. Miehillä yleensä manialla. Eli voi olla vuosien masennushoitoa ennenkuin sieltä pölähtääkin diagnoosi MD.

        Diagnoosini muuttui kaksisuuntaisen mielialahäiröön. Tarkottaen sitä että minulla on sekä masennuskausia että maniakausia. Mania kausina olen iloinen, ulospäinsuuntautunut, energinen, puhun taukoamatta, aloitan paljon mutten saa mitään valmiiksi, sekä shoppailen kun hullu... :O(
        Tasaavana lääkityksenä on nyt Lito (litium) ja seroquel. Nyt olen suhteellisen normaali, ei kumpaakaan kautta menossa.


      • lopussa
        cryztal82 kirjoitti:

        Diagnoosini muuttui kaksisuuntaisen mielialahäiröön. Tarkottaen sitä että minulla on sekä masennuskausia että maniakausia. Mania kausina olen iloinen, ulospäinsuuntautunut, energinen, puhun taukoamatta, aloitan paljon mutten saa mitään valmiiksi, sekä shoppailen kun hullu... :O(
        Tasaavana lääkityksenä on nyt Lito (litium) ja seroquel. Nyt olen suhteellisen normaali, ei kumpaakaan kautta menossa.

        Mikä se on, crystal??

        Sähköhoitoa ei ole kokeiltu, mutta eikö siihen ole tosi vaikea päästä??
        Kuka sen maksaa jos on itse varaton??


      • cryztal82
        lopussa kirjoitti:

        Mikä se on, crystal??

        Sähköhoitoa ei ole kokeiltu, mutta eikö siihen ole tosi vaikea päästä??
        Kuka sen maksaa jos on itse varaton??

        Valtava-rahoitus on espoon ja helsingin kaupungin oma rahoitus, joka jaetaan mm terapiaan. Käytännössä siis sulla pitää olla hoitosuhde psykiatriin joka sitten kirjoittaa sen lähetteen kyseisestä asiasta päättävälle ylilääkärille. Espoota en muista kuka se oli, mutta helsingissä se on Pentti Hinttala. Sun pitää siis itse vaatia tätä psykiatriltasi, he eivät sitä mahdollisuutta tarjoa.

        Sähköhoito annetaan ainoastaan sairaalapotilaille. Elikä sun pitää olla osastolla sen aikaa kun tämä tapahtuu. Päästäksesi sairaalaan tulee psykiatrisi lähettää lähete osastolle. He sitten arvioivat kiireyden ja jonojensa pituuden. Tätäkin voi "lyhentää" soittelemalla ja perustelemalla hyvin miksi pitää päästä nopeasti hoitoon. Kun olet osastolla tutkivat lääkärit sut ja miettivät mikä olisi paras hoito. He arvioivat siis uudelleen sähköhoidon aloittamista. Sähköhoitoa annetaan 5-15erän jaksoissa. Yleisin on 10kertaa. Tämä on noin joka toinen päivä, eli yhtenä viikkona siis 3kertaa (ma,ke,pe). Eli siihen 10:een kertaan menee noin yksi kuukausi kun olet osastolla. Yleensä pidempään koska ekalla viikolla sua tutkitaan ja mietitään ja aina ei toteudu tuo 3xvko vaan se voi olla 2kertaa. Eli voit ihan hyvin olla sisällä 2kk.
        Jokainen päivä osastolla maksaa 12€.
        Voit hakea sossun päätöstä sairaalaoloaikanasi, että saat vuokrat laskut maksettua sekä sairaalamaksun. Jokaisella osastolla on oma sosiaalityöntekijänsä joka auttaa sinua.


      • cryztal82
        cryztal82 kirjoitti:

        Valtava-rahoitus on espoon ja helsingin kaupungin oma rahoitus, joka jaetaan mm terapiaan. Käytännössä siis sulla pitää olla hoitosuhde psykiatriin joka sitten kirjoittaa sen lähetteen kyseisestä asiasta päättävälle ylilääkärille. Espoota en muista kuka se oli, mutta helsingissä se on Pentti Hinttala. Sun pitää siis itse vaatia tätä psykiatriltasi, he eivät sitä mahdollisuutta tarjoa.

        Sähköhoito annetaan ainoastaan sairaalapotilaille. Elikä sun pitää olla osastolla sen aikaa kun tämä tapahtuu. Päästäksesi sairaalaan tulee psykiatrisi lähettää lähete osastolle. He sitten arvioivat kiireyden ja jonojensa pituuden. Tätäkin voi "lyhentää" soittelemalla ja perustelemalla hyvin miksi pitää päästä nopeasti hoitoon. Kun olet osastolla tutkivat lääkärit sut ja miettivät mikä olisi paras hoito. He arvioivat siis uudelleen sähköhoidon aloittamista. Sähköhoitoa annetaan 5-15erän jaksoissa. Yleisin on 10kertaa. Tämä on noin joka toinen päivä, eli yhtenä viikkona siis 3kertaa (ma,ke,pe). Eli siihen 10:een kertaan menee noin yksi kuukausi kun olet osastolla. Yleensä pidempään koska ekalla viikolla sua tutkitaan ja mietitään ja aina ei toteudu tuo 3xvko vaan se voi olla 2kertaa. Eli voit ihan hyvin olla sisällä 2kk.
        Jokainen päivä osastolla maksaa 12€.
        Voit hakea sossun päätöstä sairaalaoloaikanasi, että saat vuokrat laskut maksettua sekä sairaalamaksun. Jokaisella osastolla on oma sosiaalityöntekijänsä joka auttaa sinua.

        Siis sähköhoito ei maksa koska olet osastolla kirjoilla. Eli aika halpa tuo 12€ on jos ajattelee että saat sillä kaiken hoidon, tutkimukset, lääkkeet, ruoan ja petipaikan.


      • Depra83
        cryztal82 kirjoitti:

        Siis sähköhoito ei maksa koska olet osastolla kirjoilla. Eli aika halpa tuo 12€ on jos ajattelee että saat sillä kaiken hoidon, tutkimukset, lääkkeet, ruoan ja petipaikan.

        Tuossa joku mainitsi, että keskimäärin kymmenen vuotta pitää sairastaa ennenkuin myönnetään eläke. Ei pidä paikkaansa. Olen ollut kaksisuuntaisen takia vuodesta 2005 kuntoutustuella ja sain nyt 26 vuotiaana pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Jos on tarpeeksi sairas ja on ollut jo kuntoutettavana eikä mikään auta niin ei eläkkeen myöntämiselle pitäisi olla estettä.


      • pöpiläinen
        cryztal82 kirjoitti:

        Valtava-rahoitus on espoon ja helsingin kaupungin oma rahoitus, joka jaetaan mm terapiaan. Käytännössä siis sulla pitää olla hoitosuhde psykiatriin joka sitten kirjoittaa sen lähetteen kyseisestä asiasta päättävälle ylilääkärille. Espoota en muista kuka se oli, mutta helsingissä se on Pentti Hinttala. Sun pitää siis itse vaatia tätä psykiatriltasi, he eivät sitä mahdollisuutta tarjoa.

        Sähköhoito annetaan ainoastaan sairaalapotilaille. Elikä sun pitää olla osastolla sen aikaa kun tämä tapahtuu. Päästäksesi sairaalaan tulee psykiatrisi lähettää lähete osastolle. He sitten arvioivat kiireyden ja jonojensa pituuden. Tätäkin voi "lyhentää" soittelemalla ja perustelemalla hyvin miksi pitää päästä nopeasti hoitoon. Kun olet osastolla tutkivat lääkärit sut ja miettivät mikä olisi paras hoito. He arvioivat siis uudelleen sähköhoidon aloittamista. Sähköhoitoa annetaan 5-15erän jaksoissa. Yleisin on 10kertaa. Tämä on noin joka toinen päivä, eli yhtenä viikkona siis 3kertaa (ma,ke,pe). Eli siihen 10:een kertaan menee noin yksi kuukausi kun olet osastolla. Yleensä pidempään koska ekalla viikolla sua tutkitaan ja mietitään ja aina ei toteudu tuo 3xvko vaan se voi olla 2kertaa. Eli voit ihan hyvin olla sisällä 2kk.
        Jokainen päivä osastolla maksaa 12€.
        Voit hakea sossun päätöstä sairaalaoloaikanasi, että saat vuokrat laskut maksettua sekä sairaalamaksun. Jokaisella osastolla on oma sosiaalityöntekijänsä joka auttaa sinua.

        Sähköä voidaan kyllä antaa vaikka ei olisi hoidossa sairaalassa. Tai siis voi käydä vaikka kahden viikon välein sairaalassa saamassa ns. ylläpitosähköä jopa useiden vuosien ajan. Hinnasta en kyllä osaa sanoa kun en ole itse koska sähköä saanut, mutta läheisen hoitoa olen seurannut. Vähän niinkuin kävisi lataamassa akkuja että jaksaa taas jatkaa elämäänsä, käydä töissä ja niin edelleen :)


      • cryztal82 kirjoitti:

        Valtava-rahoitus on espoon ja helsingin kaupungin oma rahoitus, joka jaetaan mm terapiaan. Käytännössä siis sulla pitää olla hoitosuhde psykiatriin joka sitten kirjoittaa sen lähetteen kyseisestä asiasta päättävälle ylilääkärille. Espoota en muista kuka se oli, mutta helsingissä se on Pentti Hinttala. Sun pitää siis itse vaatia tätä psykiatriltasi, he eivät sitä mahdollisuutta tarjoa.

        Sähköhoito annetaan ainoastaan sairaalapotilaille. Elikä sun pitää olla osastolla sen aikaa kun tämä tapahtuu. Päästäksesi sairaalaan tulee psykiatrisi lähettää lähete osastolle. He sitten arvioivat kiireyden ja jonojensa pituuden. Tätäkin voi "lyhentää" soittelemalla ja perustelemalla hyvin miksi pitää päästä nopeasti hoitoon. Kun olet osastolla tutkivat lääkärit sut ja miettivät mikä olisi paras hoito. He arvioivat siis uudelleen sähköhoidon aloittamista. Sähköhoitoa annetaan 5-15erän jaksoissa. Yleisin on 10kertaa. Tämä on noin joka toinen päivä, eli yhtenä viikkona siis 3kertaa (ma,ke,pe). Eli siihen 10:een kertaan menee noin yksi kuukausi kun olet osastolla. Yleensä pidempään koska ekalla viikolla sua tutkitaan ja mietitään ja aina ei toteudu tuo 3xvko vaan se voi olla 2kertaa. Eli voit ihan hyvin olla sisällä 2kk.
        Jokainen päivä osastolla maksaa 12€.
        Voit hakea sossun päätöstä sairaalaoloaikanasi, että saat vuokrat laskut maksettua sekä sairaalamaksun. Jokaisella osastolla on oma sosiaalityöntekijänsä joka auttaa sinua.

        1. Lain mukaan asuinkunta on velvollinen järjestämään jokaiselle hoidon tarpeessa olevalle hoitoa - eikä psykoterapia ole mikään poikkeus!
        Edes kunnan raha- tai resurssipula ei ole pätevä syy jättää potilaan tarvitsema hoito järjestemättä. Tuo tarkoittaa siis sitä, että jos kunnalla/sairaanhoitopiiirillä ei ole tarjota psykoterapiaa -> sen pitää se vaikkapa ostopalvelusopimuksella (potilaalle maksuttomasti) yksityissektorilta hankkia.

        2. VALTAVA-rahaa ei ole ollut olemassa vuosikausiin.

        3. VALTAVA-rahoitus koski koko maata, eikä suinkaan vain pääkaupunkiseutua.

        Julkisen sektorin työntekijät usein tarkoituksella ja harkiten kusettavat potilaita luulemaan, että ainoa keino psykoterapian saamiseksi on hakea KELA:n harkinnanvaraista psykoterapiatukea.
        Tuo on täysin väärin, koska KELA ei edes järjestä hoitoa vaan KUNTOUTUSTA - mutta tuota asiaahan ei psykoterapiaa tarvitsevalle potilaalle "muisteta" kertoa.

        Jos siis haluaa hoidokseen psykoterapiaa, sitä pitää vaatia sieltä jonka järjestettäväksi se lain mukaan kuuluu eli asuinkunnalle (käytännössä sairaanhoitopiirille).

        Jos joku haluaa lisäohjeita psykoterapian hakemiseen, minut (Kyllästynyt) löytää täältä:
        http://psykopatologia.keskustelu.info/index.php


    • poijoijoi,,,

      Siihen on mahd,, mutta vaatii pitkää pinnaa ja aikaa ja jos diaknoosit näyttää että et pärjää niin kyllä pääsee, mulla meni noin 3 vuotta ennen kuin pääsin ja olo on parempi nyt kun jäi pios nämä jojoilut lekurilta lekurille, ja pitää vain liikkua mahdollisimman paljon se on parasta lääkettä laturille. Toivottavasti pääset ja voit muutenkin paremmin!

    • Yksi eläkeläinen

      Ei ole mahdotonta päästä työkyvyttömyyseläkkeelle 33-vuotiaana. Mutta ensin pitää olla sairaslomalla vuosi, sen jälkeen kuntoutustuella (entinen määräaikainen työkyvyttömyyseläke) jopa useita vuosia, yleensä sitä jatketaan vuodeksi kerrallaan eteenpäin. Kuntoutustuen aikana yritetään kuntouttaa kaikin mahdollisin tavoin, ja ellei mitkään kuntoutustoimenpiteet auta, haetaan työkyvyttömyyseläkettä. Sinulla vaikuttaa olevan pitkä sairaushistoria, 20 vuotta jo. Onko sinulla hoitosuhdetta psykiatrian poliklinikkaan? Terveyskeskuslääkäriltä saat lähetteen sinne, ja sitä kautta lähtee asia eteenpäin. Itse olin vuoden sairaslomalla, sen jälkeen kaksi vuotta kuntoutustuella. Sitten sain eläkkeen. Olen 45-vuotias.

      • Bipopää___

        Mikä mahtaa olla työkyvyttömyyseläkkeen määrä, jos jää nuorena eläkkeelle eikä ole juuri työhistoriaa takana?


    • kokenut-

      Tietenkin sinä eläkettä saat, jos työkyvytön olet, mutta kuntoutustukena vuoden, joskus pidemmänkin ajan kerrallaan, miten nyt lääkäri arvioi kuntosi ja kuntoutumismahdollisuutesi. Kuntoutustukea saadessa pitää olla suunnitelma kuntoutuksesta tai sellaista pitää valmistella. Periaatteessa riittää, että sinulla on hoitokontakti olemassa. Viisikymppisiäkään ei päästetä masennusdiagnooseilla työkyvyttömyyseläkkeelle "toistaiseksi" eli lopullisesti, vaikka olisi hyvin epätodennäköistä, että potilaasta olisi enää työkykyistä tehtävissä. Mielestäni ihan turhaa resurssien tuhlausta ja paperisodan pyöritystä.

    • Sumppi pk-seudulta

      Oletko lukenut täältä keskustelun, jossa sähköshokilla on parantunut pitkästä ja vaikeasta masennuksesta. Otapa se aihe ja lue, sillä sinä voit parantua masennuksestasi, ehkä myös esim. vaihtoehtoisilla hoidoilla.

      Oletko sisäistänyt mitään syytä masennukseesi? Uskoakseni siihen on syy, josta et pääse eroon. Se kalvaa usein tiedostamattakin elämääsi ja vie energian ja elämisen halun, tekee apaattiseksi.

      Suosittelen myös rosen-terapiaa. Sillä on pitkään masennuksesta kärsinyt päässyt vapaaksi nauttimaan elämästään. Masennus on kuin joku "möykky", joka painaa mieltäsi ja se "möykky"
      pitäisi saada sulatettua eli purettua pois. Rosen-terapia on auttanut tällaiseen, myös itselläni on positiivinen kokemus siitä. Kaikkiin terapia ei tehoa, mutta hyvin moni on sillä vapautunut. Hoitokertoja on arviolta 6 - 7, joten kyse ei ole pitkäkestoisesta terapiasta. Niin ja sähköshokki-hoito, siitä näiden kirjoitusten mukaan on myös löytynyt täydellinen apu, elämä on avautunut uudella tavalla.

      Muistathan syödä hyvin, sillä rasvaton ravinto ei ruoki aivojasi, ei myöskään mielialaasi. Eli aivot tarvitsevat rasvaa, joten ajattelepa itsellesi joululahjaksi ruokailutottumuksia, jossa jätät kevyttuotteet menneisyyteen, ja palaat aikaan, jolloin 100 %:n ruisleivän päälle laitettiin voita, syötiin kananmunia, juotiin täysmaitoa, syötiin marjoja, juureksia, vihanneksia ja hedelmiä. Ulkoilu rauhallisessa maastossa tuohon lisäksi, omine ajatuksineen, sillä siellä sisimmässäsi on kyllä vastaus myös elämästä nauttimisen edellytyksiin. Omaa minäänsä ihmisen on tärkein kuunnella, ja sitä sisintä viestiä, jota pinnallisuus ja materialismi ei ruoki.

      Toivon onnea sinulle, sillä sinä kyllä paranet nauttimaan elämästäsi, sille on kaikki edellytykset.
      Hyvää joulunalusaikaa, ja joulua. Nautithan hyvästä kauniista musiikista, sillä se on myös balsamia mielelle!

      • twistedlamb

        VALTAVA rahoitusta saa edelleen (2010 joulukuussasai). Hakemukset käsitellään joka vuoden loppupuoliskolla.

        Hakemuksen tekee terapeuttisi (joka siis pitää olla). Lisäksi on täytynyt olla hoitosuhde min.3kk päällä, B-lausunto sekä yleensä jokin hyvä syy, miksi haet Valtava-rahoitusta, etkä Kelan tukea. Itseltäni vaadittiin ennen tavalliseenkin terapiaan pääsyä vähintään kolmen eri mielialalääkkeen käyttöä, eli kaikenlaisia mutkia kyllä keksitään. -Siis tuohan on laitonta, mutta eipä sitä heikkona hetkenään jaksa tarkistaa oikeuksiaan.

        Käytännössä pitäisi olla ensin hylky kela-rahoituksesta Kelalta, sillä valtava-rahoitukseen on ymmärrettävästi vaikea ellei lähes mahdoton päästä.


    • turhautunut!

      ....minä olen noin kaksi vuotta sairaslomalla vaikean masennuksen, vaikean paniikkihäiriön, lukuisten tuki-ja liikuntaelin sairauksien (olkapäät ja selkä) vuoksi. Kela on maksanut velvoitteensa. Mutta vakuutusyhtiö Ilmariselta tuli määräaikainen kuntoutukipäätös hylkynä. No valitin siitä ja kuukauden kuluttua heidän pitäisi ottaa kantaa vaihtavatko mielipidettä vaiko ei. Hoitavat lääkärit ovat hoomoilasena ja niin olen minäkin. Olen 48 v. mies. Psykoterapiasta ei ollut mitään hyötyä, joka kesti 2 vuotta. Laitoshoidossa ei ole tarvinnut olla.
      Työpaikasta sanottiin irti pitkäaikaisen alentuneen työkyvyn takia työterveyslääkärin tutkimusten perusteella.
      Korotetulla kuntoutuella yritin opiskella ammatin vaihto tähtäimessä, mutta siihen saumaan sattuikin avioero, joka oli raastava, isäni äkillinen poismneno melko nuorena, selän välilevyn massiivinen pullistuma sekä polvileikkaus, joka ei onnistunut täysin. Oikea olkapää leikattu kaksi kertaa, koska ensimmäinen leikkaus epäonnistui. Leikattiin toisenkin kerran, joka vähän kohensi tilannetta. Sitten leikattiin vasen olkapää. Ja nyt olen jonossa oikean olkapään takia kolmannen kerran leikkaukseen, koska se oirelee pahasti,sillä siinä on rakenteellinen olkalisäkkeen pidentymä, joka hankaa kiertäjäkalvosinta ja uniapnea siihen vielä päälle.
      En ole siis edes 2/5-osaa työkyvytön Ilmarisen mielestä, joka oikeuttaisi osakuntoutustukeenkaan. Nyt sitten TE-keskuksessa olen työkyvyttömänä työnhakijana ja tuloja ei mistään kohta 3 kk. En jaksa tätä rallia. Joten voin todeta, että on erittäin vaikeaa saada määräaikaista kuntoutustukea. Olen kuulemma niin nuorikin. Sairaslomaa on tämän vuoden loppuun ja jatkunee varmasti, koska lääkitys vaihdetaan, missä on ollut ongelmia. Olkapääleikkaukseen pääsen ehkäpä tuurilla, sillä hoitakuu ei todellakaan toimi. Odottaa saa ehkä jopa vuoden. Kummallakaan kyljellä ei voi nukkua olkapäitten takia, koska ne kipeytyvät ja saatan herätä yöllä todella kovaan kipuun.
      Missähän mättää - en tiedä. Ilmeisesti olen liian nuori... :/

      • aikapommi -80

        Mitä jos koittais hakea sen Ilmarisen sijaan vaikka vaan kansaneläkettä, saisit edes sen? Voisko tuosta sopia kelan kanssa? Itse saan kansaneläkettä, ei ole oikeuksia muihin, monesti ne hakemukset kuitenkin menneet sieltä vakuutusfirmojen kautta ensin (ja eihän sieltä mitään tule, ihan turhaa byrokratiaa)... Nytkin odottelen parhaillaan päätöstä, vuoden alusta elänyt täysin säästöillä. Jos niitä ei olisi, niin tekisin laskua sossulle sillä välin, kun KELA arpoo hakemuksiani. Olen ollut kahdeksan vuotta kuntoutustuella, ja puolen vuoden välein tämä sama rumba, kesäisin ne hakemukset odottaa vielä kauemmin lomien vuoksi; luulevat varmaan, että sairaatkin ovat lomalla elämästään. Vakuutusyhtiöstä kertomasi on hyvä havainnollistus siitä, miten jonkun virallisen tahon pitäisi lähinnä haastaa ne firmat oikeuteen tai suoraan tuhota ne tms. Köyhät ja sairaat kyykkyyn, mistään muusta tässä ei ole kyse.


      • aikapommi -80
        aikapommi -80 kirjoitti:

        Mitä jos koittais hakea sen Ilmarisen sijaan vaikka vaan kansaneläkettä, saisit edes sen? Voisko tuosta sopia kelan kanssa? Itse saan kansaneläkettä, ei ole oikeuksia muihin, monesti ne hakemukset kuitenkin menneet sieltä vakuutusfirmojen kautta ensin (ja eihän sieltä mitään tule, ihan turhaa byrokratiaa)... Nytkin odottelen parhaillaan päätöstä, vuoden alusta elänyt täysin säästöillä. Jos niitä ei olisi, niin tekisin laskua sossulle sillä välin, kun KELA arpoo hakemuksiani. Olen ollut kahdeksan vuotta kuntoutustuella, ja puolen vuoden välein tämä sama rumba, kesäisin ne hakemukset odottaa vielä kauemmin lomien vuoksi; luulevat varmaan, että sairaatkin ovat lomalla elämästään. Vakuutusyhtiöstä kertomasi on hyvä havainnollistus siitä, miten jonkun virallisen tahon pitäisi lähinnä haastaa ne firmat oikeuteen tai suoraan tuhota ne tms. Köyhät ja sairaat kyykkyyn, mistään muusta tässä ei ole kyse.

        Ah, taisit sanoakin, että kela on maksanut velvoitteensa, eli ehkä toi kansaneläke oli haettu ja saatu.

        Tavallaan tekisi itseäni mieli jäädä ihan piruuttaan tänne tämän yhteiskunnan riipaksi, jos ja kun en parane vaan jossain vaiheessa voitaisiin harkita pysyvää eläkettä. Toisaalta sitten mietin, että voisi ihan päättää päivänsä. Olen saanut ihan ****n tarpeekseni kaikesta tästä paskasta ympärillä. Idiootit päättävät meidän yhteisestä elämästä ja pilaavat senkin kaikkien puolesta.


    • mios_

      Tilapäisellä eläkkeellä 23-vuotiaana. Nyt haettu vuosi jatkoa.

    • pojpoj

      men töihin venkula.

    • 12+16

      Haluaisin eläkkeelle vaikka olen vasta 23-vuotias mutta sen sijaan joudunkin johonki pirun työharjoitteluun. On tämä eläminen yhtä helvettiä.

      • 12+16

        Piti vielä sanomani että mitä siitä työharjoittelusta voi muka tulla jos olen jatkuvasti aivan saatanan ahdistunut, masentunut ja väsynyt. Eikä edes kiinnosta pätkääkään.


    • täällä yksi

      myös, joka olisi valmis luovuttamaan vaikka heti. Ainut, jonka takia täällä vielä yritän pysyä elossa, on mieheni, hän ei ansaitsisi sitä, että minä tästä menisin ja tappaisin itseni. Tai jäisin kotiin makaamaan ja odottamaan eläkettä, päivittäin kyllä tuntuu siltä, ettei vaan jaksa tätä. Olen myös vasta vähän päälle parikymppinen, mutta tuntenut näin vuosikymmenen eikä loppua näy.

    • 12+16

      Mulla ei ole edes elämänkumppania jonka takia sinnitellä elämässä koska ei minusta ole pelkojeni takia edes seurustelemaan. Haluaisin kyllä naisystävän tai kokea ainakin läheisyyttä mutta sitä ei taida koskaan tulla tapahtumaan. Onhan mulla vanhemmat joiden takia en viitsisi tappaa itseäni mut jotenkin se ei tunnu riittävän.

      Onkai siinä sekin että itsemurhan tekeminen ei ole muutenkaan mitenkään helppoa. En tiedä pelkäänkö kuitenkin kuolemaa sen takia kun se on lopullista vai pelkäänkö vain sitä että epäonnistun itseni tappamisessa. Saatanan paha olo kokoajan mutta silti on vaan jaksettava yrittää.

      • rankat kokemukset

        olen joutunut nuorena seuraamaan veljen masennuksen ja itsemurhan ja kyllä voin sanoa että siinä tuli helvetti käytyä läpi mutta kaikesta voi selviytyä vaikka se silloin tuntui niin kaukaselta ajatukselta . Omalla kohdalla rankat kokemukset ovat opettaneet että elämän pienistä asioista pitää opetella nauttimaan


    • wd

      Mulla neljä eläkehakemusta hylätty, 48 v mies. Nyt puolen vuoden sairaslomalla joka kolmen vuoden yrittämisen jälkeen meni kelassa läpi. Toistuva vakava masennus.
      Psykiatrille on aika Lokakuun lopussa, sieltä lähtee eteenpäin uusi B-todistus joko eläkettä tai sairaslomaa varten. B-todistuksia onkin jo kertynyt aikamoinen nivaska Joulukuusta 2009 lähtien, sitä ennen olin kaksi kuukautta sairaslomalla A-todistuksella.
      Helppoa ei eläkkeelle pääsy ole, mutta kannattaa vaan sitkeästi painaa sitä tavoitetta kohti vastoinkäymisistä huolimatta. Työhön siis jos ei enää kykene.

    • Kylmät kädet

      Älkää ihmiset yllyttäkö nuoria eläkkeelle. Kuka meidät alkoholistit sitten elättää, jos kaikki elävät yhteiskunnan kustannuksella?

    • srghjyk

      Ilmarinen taistelee kynsin hampain ettei kukaan pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Ikää on 48 vuotta, vuosien masennus, lääkitystä vaihdettu, psykologin. psykiatrin ja neuropsykologin lausunnot toimitettu --> täysin työkykyinen heidän mielestään.
      Nyt sain 6 kk sairaslomaa kelassa läpi, loppuu marraskuun lopussa, jatkolausunto on kelaan toimitettu. Eläkehakemus ollut heinäkuusta kelassa, ei tapahdu mitään sen suhteen. Neljä aiempaa eläkehakemusta hylätty.
      Siis ei ole helppoa oikeasti työkyvyttömän päästä eläkkeelle.

      • Kylmät kädet

        Kaikki, jotka saavat kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosiksi, pääsevät eläkkeelle, jopa ikään katsomatta.

        Harmi yhteiskunnan kannalta, että niitä jaellaan jokaiselle halukkaalle.


      • K k
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Kaikki, jotka saavat kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosiksi, pääsevät eläkkeelle, jopa ikään katsomatta.

        Harmi yhteiskunnan kannalta, että niitä jaellaan jokaiselle halukkaalle.

        Tämä meininki yllyttää kaikki, joilla on jotain pientä, hakeutumaan pysyvästi eläkkeelle.

        Isänmaamme puolesta kuolleet sotaveteraanit kääntyisivät haudoissaan, jos näkisivät tämän nykymeiningin.


    • mmh1

      Mielenterveyseläkäeläisen fyyssisiä vaivoja ei haluta oikeen hoitaa. Noin olen kokenut. Ja kun katsoin Pasiradio videoklipin niin epäilyksen vain vahvistui

      • Kylmät kädet

        Pasi Viheraho on pienikalloinen yhteiskuntaelätti. Neanthertalilainen ihminen, jos sitä valittajaa voi edes ihmiseksi kutsua.


      • klömm

        Itselläni ei ainakaan hoidettu edes ennen eläkettäkään. Kuin seinille olisi puhunut fyysisistä oireistaan. Ompa nyt edes aikaa itse paneutua itsensä kuntouttamiseen, kun ei yhteiskunnalta muuta apua saanut.


    • 10+5

      Entäs onko mahdollista päästä vasta 23-vuotiaana eläkkeelle? Mulla ainakin on niin vakavia mielenongelmia että olis syytä päästä eläkkeelle ja se olis mulle myös helpotus.

      • K k

        Tottakai kaikki on vaatimassa eläkkeelle pääsyä, jos se vain on mahdollista.


    • vbgfrty

      Kyllä todellakin eläkkeelle pääsee mt-ongelmien vuoksi liian helposti. Tämä oli helpompaa kuin työpaikan löytäminen.

      Itse ei tarvinnut kun psykiatrin luokse raahautua muutaman kerran ja sanoa, että vähän masentaa.

      Dg bipo II, joka tehtiin 3 viikon tutkimusjakson aikana ollessani masentunut.

      Työelämässä ollessani oli vaikeampaa saada muutamaksi päiväksi sairauslomaa, kuin nyt eläkkeelle pääseminen.

      Kukaan ei voi uskoa tän järjestelmän olevan näin hepponen

      • äsoföop

        Vissiin maniassa kirjoitettu toikin päätön viesti. Hyvä kun siirsivät sairaan ihmisen eläkkeelle muiden tuottavaa työtä pahasti häiritsemästä.


    • 40 vuotta työtä

      No joo. Ennen vinguttiin että selkä on kipeä ja haettiin sairaslomaa tai eläkettä. Nyt kun on magneettikuvaus yms laitteet, niin sitten vingutaan masennusta ja ahdistusta että päästäisiin yhteiskunnan elätiksi koko loppuiäksi.

      Eikö kukaan ymmärrä mitä tämmöisen sossupummien elättäminen maksaa. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen. Laitetaan nämä "masentuneet" luuserit vaikkapa raivaamaan pajupöheikköjä niin kuntokin parananee ja masennus helpottaa.

      • lääninpässin pallit

        Selkäkipujen syy ei välttämättä näy missään magneettikuvissa. Olet vähän yksinkertainen? Se ei kuitenkaan oikeuta tk-eläkkeeseen vaikka kuinka tahtoisit. Ja näköjään olet siitä pahasti katkeroitunut.


    • harkitse

      Ei halvatussa pääsin just eläkkeelle ja oon 24.
      Kiitos uuden lain jossa sanotaan, että oot oikeutettu
      pääsemään tutkimuksiin ja jos ei töihin pysty senkään
      jälkeen niin eläkeelle. Siitä vaan te-keskukseen nuorisotakuu
      nimellä se kulkee mutta sama laki koskee alle 59 vuotiaita..KAIKKIA =D

      Ja oon siis ollut dorka noin 18 vuotiaasta =D
      Totesivat porukassa 12 lääkäriä, etten voi parantua joten
      kuntoutustuki skipattiin 5 vuoden jälkeen.
      Tosin en usko ettäpääsisin takaisin vaikka haluaisin työelämään joten mieti tarkkaa mitä toivot.

    • jokuvaaaanko

      Eikös se työkyvyttömyyseläke oo aika hävyttömän pieni :/ Sillä sitten joutuu lopun elämäänsä kituuttamaan, jos ei parannu.

      • harkitse

        Noin 700 € - verot, mutta saat eläkeläisen asumistuen eli
        maksimin mikä ei ole sidottu neliöihin.
        Sossuun ei välttämättä ole enää asiaa joten tuota juuti kanattaa miettiä.
        Varsinkin jos on lääke menoja etc.

        Kuten jo totesin en taatusti pääse takasin vaikka parinisin kuinka.


    • Arpa ratkaisee ;)

      Tänä päivänä on erittäin vaikeaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, joka on sama kuin toistaiseksi voimassa oleva kuntoutustuki tai määräaikainen kuntoustuki. Ensin on yleensä käytävä läpi mahdollisuudet kuntoutukseen työelämään palaamiseksi, mikä mielestäni onkin järkevää. Lääkinnällistä kuntoutusta on myös yritettävä (esim. psykoterapia). Erilaisia lääkekokeiluja on oltava taustalla.
      Minulla itselläni on kaikki keinot käyty läpi ja olen määräaikaisella kuntoutustuella, mikä tarkoittaa sitä, että minut oletetaan kuntoutuvan takaisin työelämään. Olen siis määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Ikää on 50 , enkä tarkemmin kerro täsmällistä ikääni. Mt-diagnooseja on sekä fyysisen puolen myös.

      Tottakai haluaisin olla terve ja työelämässä, mutta en vaan sairauksieni takia kykene. Työhistoriaa on takana n. 30 v. Ihmettelen sitä, että nuoret pääsevät 'helposti' työkyvyttömyyseläkkeelle (ilmeisesti lopulliselle = toistaiseksi voimassa olevalle kuntoutuelle ilman määräaikaa). Minä en pääse/joudu. Jännä juttu ja tosikin vielä.

      Muutama vuosi sitten näillä diagnooseilla olisi päässyt heittämällä pysyvälle tk-eläkkeelle, mutta ei nykyään. Lääkärini totesi minut täysin työkyvyttömäksi lopullisesti, mutta työeläkevakuutusyhtiön lekurit määräaikaisesti työkyvyttömäksi. En tiedä, miksiköhän näin. Arvailla vaan sopii ja arvalla varmaan työeläkeyhtiöissä asioistamme päätetään. Se siitä.

      • Muumaija

        Nämä asiat rippuu aika pitkälti omasta lääkäristä ja siitä mitä tämä b-lausuntoon kirjoittaa.


    • Latvainvalidi

      Ei kannattaisi kyllä kauheasti haveilla eläkkeestä nuorena, koska se loputonta köyhyyttä. Ei näillä työlatvaeläkkeilläkään kovin leveästi elellä. Olen viisikymppinen.

      Kannattaa kokeilla psykoterpia ja ammatillinen kuntoutus ennnen kuin eläkkeelle hakeutuu.

      Tietysti jos asiat on todella huonosti, niin eläke on ainoa vaihtoehto myös nuorena.

      • 900

        Jos työelämään ei ole minkäänlaista mahdollisuuttakaan, niin tottakai kannattaa hakeutua eläkkeelle. Parempi se eläke on, kuin se jatkuva lääkärintodistusten haku, työkokeilut, kuntoutukset. Välillä pudotetaan takaisin työttömäksi työnhakijaksi, sitten taas sairaspäivärahalle----->kuntoutukseen ja taas kaikki alusta. Itse olin tässä rumbassa vain 5 vuotta, kunnes totesivat että eläke on minulle paras vaihtoehto.
        Eläkkeellä ei tarvitse pelätä kelan ja työvoimatoimiston ahdisteluja ja kiristämisiä, joten voi alkaa elämään omaa elämää ja pääkoppakin voi paremmin.
        Ei se raha tuo onnellisuutta, vaan se että kohdellaan ihmisenä, eikä nöyryytetä luukulta toiselle.


    • rulma

      Laitoin kuntoutustukihakemuksen vajaa kuukausi sitten Ilmariseen. Onko tietoa Ilmarisen käsittelyajoista?

      • joubi

        Pitääkö sitä eläkettä ite ehdottaa/ottaa puheeksi vai kuinka? Itellä pitkäaikainen masennus.


    • CDV0<

      kannattaa ottaa puheeksi itse ja masennuksen täytyy olla vakava , jotta eläkkeelle pääsee.

    • sikariistoporvari

      No voi ***** - tässä tavallista tervettä veronmaksajaakin alkaa masentamaan pahasti - takana loistava tulevaisuus tästä keskustelusta päätellen.

    • vajaakuntoinen minä
    • hätiköityä?
    • ....................

      up

    • jks

      Ni mikä sinua on ahdistanut viimeiset kaksikymmentä vuotta? Oletko harkinnut paikkakunnan vaihtoa? Vaikka olet ollutkin jo 13 v. ahdistunut...
      Oletko miettinyt/vaihtanut koulua tms? Ei tuossa iässä kannata vielä eläkkeitä miettiä...

    • Anonyymi

      Olen ollut eläkkeellä 8 vuotta jo. 31-vuotiaana mielenterveystoimisto laittoi minut eläkkeelle. Oon tyytyväinen elämääni koska muuta mahdollisuutta ei ollut minulla.

    • Anonyymi

      Vuonna 2014 mulle myöne3ttiin eläke henkisten ongelmien takia ja olin silloin 32 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe