LiFePO4 8kpl tasaus ja lataus 1s laturilla

Anonyymi

Tervehdys elektroniikka ymmärtäjät. Korjatkaa jos olen väärässä,kiitos.
Ensikesäksi veneen lyijyakut siirtyy kiertoon. Tilalle tulee otsikon rauta akkuja 24v edestä.
Tilaan uudet kennot 3,2v 100Ah ja en laita patteri tasaaja johto hässäkkää ollenkaan.
Kun saan kennot laitan plussat samaan ja miinukset samaan ja annan olla pari vuorokautta yhtenä kennonen. Lataan 1 kennon laturilla esim
https://www.electrotori.net/product/83/laturi-lfp-kennolle-36v5a
Vastaavalla koko paketin täyteen lopuksi. Irrotan kennot toisistaan vuorokauden kuluttua noin ja mitaan kennojen erot jos on. Jos samoja niin eikun 24v akku kokoon ja 1 sulake välille. Kytken sähköperämoottoriiin ja ajan tyhjiin 25,2v joloin teoriassa on 3,15 turvallinen tyhjyys saavutettu ja iho on palanut auringossa.
Lataan oikealla LiFePO4 24v hmm jotain 20-30 kertaa ja aikaa on kulunut syksyyn ja kausi loppuu. Irrotan kennot ja kytken taas 3.2 v isoksi kennoksi ja anna taasaantua 2 vrk. Lataan jonnekkin 70-80% ja jäävät lojumaan työhuoneen hyllyyn kuukausiksi ja kevään korvalla lataan täyteen isona kennona ja kokoan taas 24v ajoakun ja alan hankkimaan melanoomaa taas ja tämä jatkuu 15 ja olen jo its esilloin vanha tai sairastunut melanoomaan tai hukkunut järveen tms korona yms ja ostan uudet akut mitkä on jo ties minkä ufoaluksen,pudonneen teknologiaa ellei vihreä puolue ole jo saanutvallan kokonana ja ovat hävittäneet kaiken teknologian ja siinä ohessa itsensä kun ei olekkaan kivaa ilman trendikahviloita kivihiilen lämmittäessä ulkomaalta tuotua teetä ja vettä. No nyt lipsui aiheesta mutta vihaan vihreitä maailman tappajia. Akut tulee ensivuoden puolella suomeen.

12

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun on 8 kennoa rinnan, mahtaako laturin antovirta riittää?

      • Anonyymi

        4A x viikko on täysi akku,todellinen hidaslataus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4A x viikko on täysi akku,todellinen hidaslataus.

        Ei laturii sitä tiedä, lataa maksimi virralla, ja ylittää jatkuvan virran ampeerirajan.


    • Anonyymi

      Kyse on akuista ja näkisin ettei olisi edullista ronkkia kennojen napoja turhan takia. Toinen on sitten se kennojen tasaus. Suosittelen sellaisen asentamista jos tasaavaa laturia ei ole käytössä. Se miten EKO-teko moinen teko on, voi olla montaakin mieltä. Aika näyttää, mutta jostain on lähdettävä ja huonokin vaihoehto on tehtävä. Ei sitä tiedä ennenkuin tekee ja pääsee punnitsemaan edut ja ongelmat.

    • Anonyymi

      Mikä olisi fiksu tapa tasata kennot ? Mahdollisimman yksinkertainen tasaus.

    • Anonyymi

      Mitä haittaa on kun kennot on rinnan pitkän aikaa 3,2v pakettina?

      Eikös siinä voi vaikka laseka koko setti kerralla ns varastojännitteeseen?

      Toisinpäin eikös siinä voi ladata kerralla kaikki vaikka 90% lataukseen?

    • Anonyymi

      Balansointi tapahtuu vain kennojen ollessa lähes täysiä (esim. 3,6 V) tai lähes tyhjiä (esim. 2,8 V). Keskialueella jännite ei riipu juuri lainkaan varaustilasta ja kennot eivät hakeudu samaan varaustilaan.

      • Anonyymi

        Niin ja sitten...


      • Anonyymi

        Eli kun kennot on kytketty rinnan niin jännite mittarilla seuraten pudottaa jännitteen 2.8v arvoon jollain kuormalla esim halogeeni polttimoita 12v liitetynä rinnan ? ja kun flukessa vilahtaa alle 2.8v arvo niin polttimot irti ja antaa akkujen olla rinna kytkettynä pidemmän aikaa.
        Onko riittävä oikea tasaus silloin tapahtunut? Yksittäiset kennot voi sitten lopulta mitat onko jännitteet kuinka samoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kun kennot on kytketty rinnan niin jännite mittarilla seuraten pudottaa jännitteen 2.8v arvoon jollain kuormalla esim halogeeni polttimoita 12v liitetynä rinnan ? ja kun flukessa vilahtaa alle 2.8v arvo niin polttimot irti ja antaa akkujen olla rinna kytkettynä pidemmän aikaa.
        Onko riittävä oikea tasaus silloin tapahtunut? Yksittäiset kennot voi sitten lopulta mitat onko jännitteet kuinka samoja.

        Ei niiden enää tarvitse edes antaa olla rinnan tuon jälkeen. Nyt on tehty alabalansointi. Silloin siis akut tyhjenevät yhtäaikaa. Jos kapasiteeteissä on eroa, voivat edelleen täyttyä eri aikaan. Pitää siis olla tarkkana, ettei ylilataa yhtään kennoa sarjassa.

        Laturin lopetusjännitteen ollessa suurehko (esim. 3,6 V/kenno), olisi parempi balansoida yläpäässä. Tai ainakin ensimmäisessä latauksessa varmistaa, ettei yksikään kenno saa liian suurta jännitettä ennen latauksen lopetusta.


    • Anonyymi

      https://www.banggood.com/ISDT-Q6-Nano-BattGo-200W-8A-Lipo-Battery-Charger-Colorful-Pocket-for-1-6S-Lipo-Battery-p-1663605.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=FI&utm_content=minha&utm_campaign=minha-fi-en-pc&currency=EUR&cur_warehouse=CZ&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=lynna&utm_campaign=lynna-ssc-fi-all-0220&ad_id=499750705658&gclid=EAIaIQobChMIwoKOktHv9AIVrkaRBR2-Ig6oEAQYAyABEgKHSvD_BwE&ID=6287845

      VAU miten pitkä linkki. Tuommoinen ja 8 akun versio. Hoituu lataus ja virtalähde vaan pitää olla lisäksi. Käsittääkseni voi ladata vaikka pienellä virralla jos ei satu olemaan jytyä virtalähdettä missä on voltteja myös enempi kuin 12v mutta hitaasti lataa ja saa etsiskellä parempaa virtalähdettä kun ne tuppaa olemaan kalliimpia ja oletuksena ettei jokaisella ole massit aina heti kunnossa,vai olenko ainoa joka joutuu laskemaan rahojaan.

    • Anonyymi

      Ihmettelen tuota jenkkien vouhotusta top tai bottom balancing, eli kennojen tasaus lataamalla ne rinnankytkettynä täyteen, tai purkamalla ne lähes tyhjiksi.

      Eikö oisi sama unohtaa koko "manuaalibalansointi" ja antaa BMS:n tasailla jännitteitä latauksen / purun aikana kun akku on normaalisti kasattu sarjaankytkennällä? Kun on BMS:iä mitkä kykenee 2A balansointivirtaan.

      Vai mikä sen top balancing idea oikeasti on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      149
      10901
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5200
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2413
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2113
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1681
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1514
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1221
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      925
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      882
    Aihe