Hirvikivääri kaliberit ja luodit

Anonyymi

Metsästäjälehti esitteli aiheen joka on taustalla monen hirvimiehen asekeskusteluissa.
Kun yhä usempi siirtyy lyijyttömiin luotehin osuman teho on riippuvainen luodin painosta.
Kupari tai messinki ovat lyijyä kevyempoä ja vaativat luodilta lisää pituutta.
Tästä on kaksi seurausta, ruutimäärää voidaan joutua pienentämään ja luodin vakaus heikkenee.

Aseen rihlaus tulee entistä merkittävämmäksi.
Itselläni on vaihtopiippuinen rössler kaliberissa 308 sen nousu on 305 mm eli amerikkalaisittain 12/ft ja kaliberissa 243 nousu in 10
Venäläinen sotilakivääri Mosin Nagantissa on vielä tiukempi 240 mm eli 9,44/ft

Tikka kiväärien rihlan nousu löytyy esimerkiksi https://hirvikota.wordpress.com/esityksia/tikka-kivaarien-mallit-vuodesta/

Kiväärien rihlan nousuja voi etsiä termillä "rifle twist"

14

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kilo messinkiä, kilo kuparia ja kilo lyijyä painaa kaikki yhtä paljon.

      • Anonyymi

        Miten pitkä luoti on kilo kuparia, entä kilo messinkiä vs. kilo lyijyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pitkä luoti on kilo kuparia, entä kilo messinkiä vs. kilo lyijyä?

        Kupariluoti on 1300 mm ja lyijy tasan metri (1000 mm)


    • Anonyymi

      Itse olen ampunut Barnes TTSX:ää, Sako Blade:ä ja Lapua Naturalista. Missään en ole huomannut vakausongelmia. Kaikki on kaatunut kauriista hirveen.

      • Anonyymi

        Kaliberi vaikuttaa, samoin ase, lopuksi vielä ampumamatka.
        308 naturalis toimii mulla.


    • Anonyymi

      Itse olen kupariluotien kannattaja. Aloituksessa mainittu rihlan nousu määrää sopivan luodin painon/pituuden ja kupariluodeissa tämä on tärkeää huomioida.
      Aseeni on 30-06 ja lataan patruunat itse. Oma suosikkini on 200gr, 13g Barnes LRX. Tuo nykyinen suosikkini ja saman tehtaan 180 gr, 11,7g TTSX ovat molemmat hienoja ja satavarmasti toimivia hirvikuulia joiden ominaisuudet riittävät myös tarkkuusammuntaan.
      Nuo muodostavat sienen jonka halkaisija on yli 15mm.
      Eli myrkytön yli 15mm haavakanava riittävällä upotuksella. .30 luodilla. Mitä muuta tuohon hirven- tai peurankaatoon tarvitaan?

    • Anonyymi

      Toi Tarvasluoti hieman ihmetyttää. Luoti ei laajene juuri ollenkaan. Eiks olisi liki sama, kun tasapäisellä luodilla ampuisi. Nämä laajenevatkin kun tuppaa puhaltamaan läpi.

      • Anonyymi

        Itse en kovaa messinkiluotia aseeseeni metsälle laita.
        Sehän vastaa kokovaippaista, menee helposti läpi.
        Vaikka lataan en käytä itseladattuja metsätyksessä.
        Tehdaspatruunoita menee yksi/kaato.


      • Anonyymi

        Tarvas on tehty äreäksi kavitaattoriksi eikä sen kaatoteho perustu laajaksi aukeavaan rakenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvas on tehty äreäksi kavitaattoriksi eikä sen kaatoteho perustu laajaksi aukeavaan rakenteeseen.

        Tarvas luodista kerrotaan seuraavaa:
        Messinkinen Tarvas-luoti tunkeutuu pitemmälle. Tarvas-esitteen mukaan 30-kal. sienettyvä luoti tunkeutuu noin 50 cm, kun Tarvas tunkeutuu 120 cm. Mediana käytettiin erittäin märäksi kasteltuja sanomalehtinippuja. Vesa Nurmisen mukaan pitkä ja putkimainen haavakanava tappaa riistan tehokkaammin pienemmällä lihahävikillä.

        Red Moosen esitteessä on kerrottu vuoden 2015 Tarvas-kilpailuun ilmoitettujen riistaeläinten pakolaukoista. Saaliseläiminä oli etupäässä hirviä mutta mukana oli myös valkohäntäpeuroja, kauriita ja villisikoja. 70 % pakolaukoista kesti alle 10 m. 88 % alle 50 m ja 98 % kaatui alle 100 metrin. Keskiarvona oli 17 metriä. Kuten tiedetään, hirvi on suuri ja vahva eläin. Sillä riittää suonissa verta ja adrenaliinia pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvas luodista kerrotaan seuraavaa:
        Messinkinen Tarvas-luoti tunkeutuu pitemmälle. Tarvas-esitteen mukaan 30-kal. sienettyvä luoti tunkeutuu noin 50 cm, kun Tarvas tunkeutuu 120 cm. Mediana käytettiin erittäin märäksi kasteltuja sanomalehtinippuja. Vesa Nurmisen mukaan pitkä ja putkimainen haavakanava tappaa riistan tehokkaammin pienemmällä lihahävikillä.

        Red Moosen esitteessä on kerrottu vuoden 2015 Tarvas-kilpailuun ilmoitettujen riistaeläinten pakolaukoista. Saaliseläiminä oli etupäässä hirviä mutta mukana oli myös valkohäntäpeuroja, kauriita ja villisikoja. 70 % pakolaukoista kesti alle 10 m. 88 % alle 50 m ja 98 % kaatui alle 100 metrin. Keskiarvona oli 17 metriä. Kuten tiedetään, hirvi on suuri ja vahva eläin. Sillä riittää suonissa verta ja adrenaliinia pitkään.

        Mielenkiintoinen artikkeli, kupariluodit testissä. Mukana myös messinkinen Tarvas.
        https://nordicshot.fi/hirvikivaarin-kupariluodit-testissa-osa-1/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä näet ko. testin hidastetun videon, jossa ammutaan gelatiiniin. Itse yllätyin tuon Tarvaksen gelatiiniin aiheuttamasta ”haavakanavasta” vastaava kuin kuparilla, mutta selvästi pidempi.

        https://www.youtube.com/watch?v=VOK0rrCNvB8

        Testin suurnopeuskameran hidastevideoista myös näkee, että Naturalis ja Tarvas aloittavat työnsä tehokkaimmin. Ne pullauttavat ensimmäisinä gelatiiniharkon osumapäästä materiaalia ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe