juveniili myoklonusepilepsia

Tähkäpää

Hei!

Kymmenen vuotta olen sairastanut juveniili myoklonusepilepsiaa ja deprakine lääkitys tehonnut huippu hyvin, eli kohtauksia ei ole ollut. Nyt lääkkeen sivuvaikutukset; kuukautishäiriöt, hormonihäiriöt ja loputon painon nousu vaivaavat niin, että lääkkeen vaihto on harkinnassa. Onko kenelläkään kokemuksia muista lääkkeistä juveniili myoklonusepilepsian hoitoon? Tutun ja turvallisen lääkkeen lopettaminen pelottaa...autokouluunkin olen jo ilmoittautunut ja huristelu kesäisillä teillä siintää silmissä!

10

4947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epilepsia partialis general...

      Itse olen aikoinani käyttänyt Deprakinea, en tosin juveniiliin myoklonukseen, mutta se aiheutti mulle kuukautishäiriöitä ja hormonihäiriöitä, ei tosin painonnousua ollenkaan. Kuukautishäiriöt mulla kestivät siihen saakka kunnes sain lapsen eli yli 10 vuotta.

      Ohessa on hyvä linkki lääkityksestä vaikuttavan aineen mukaan kohtaustyypeittäin, aika lääketieteellistä tekstiä, mutta kiinnostavaa :)

      Linkistä löytyy myös vaikuttavan aineen ns. farmakologiset tiedot eli käyttöaiheet, vaiheet elimistössä, yhteis- ja haittavaikutukset.

      http://www.medicina.fi/fato/27.pdf

    • Sandra

      Itse käytän Neurotol Slowta annostuksella 200mg 300mg päivässä, eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

      • Tähkäpää

        Hei!

        Kun sairastuin epilepsiaan n. 10 vuotta sitten, söin aluksi noita Neurotol slow lääkkeitä pari vuotta. Isoja kohtauksia ei ollut, mutta joskus aamuisin tuli pieniä nykäyksiä, jotka eivät kummennin haitanneet. Kun muutin toiselle paikkakunnalle, neurologi oli täällä ihan ihmeissään kuinka minulle oli määrätty Neurotoleja, koska ne kuulema pahentavat epilepsiaani lisäämällä mm. näitä nykäyksiä!!! Neurotol Slow oli muuten hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia toisin kuin Deprakinella.

        Neurologien mielipiteet eri lääkkeiden soveltuvuudesta hieman ihmetyttävät. Syön edelleen deprakinea, koska toinen neurologi oli sitä mieltä, ettei sitä tarvitse vaihtaa ja sivuoireet ovat siedettäviä, vaikka "ensimmäinen" neurologi halusi lääkkeen vaihtaa ehdottomasti!

        Deprakine on aiheuttanut mm. maksa-arvojeni kohoamisen, mikä ei ole tämän neurologin mielestä vielä kauhean hälyttävää, mutta muiden alojen lääkäreiden mielestä arvot ovat aivan liian korkeat ja asialle pitäisi tehdä jotain!

        Tälläisessä epätietoisuudessa eläminen on rasittavaa ja lääkäreiltä toivoisi hieman enemmän yhteneväisempää linjaa ja asiakaslähtöisyyttä, vaikka ymmärrän, että kiire se tuolla poliklinikoillakin on aina läsnä.

        Tarkoituksena oli vastata lyhyesti lääkevalintojen kiemuroista, mutta neurologien toimintaa oli pakko kritisoida!

        PS. tähän päivään asti kokemukset neurologeista ovat olleet pääsääntöisesti myönteisiä ja olen saanut hyvää hoitoa!


      • aina näin

        Minä sain Neurotol Slowsta hurjan nokkosihottuman 3 viikon käytön jälkeen..samaten ripulin joka jatkuu yhä vaikka lopetin lääkkeen käytön 4 vrk sitten..


    • ansku

      Sama sairaus. Mulla on deprakine ja lamictal. Nyt aiotaan vaihtaa deprakine kepraan koska siitä on aiheutunu epäsäännölliset menkat, monirakkulaiset munasarjat, väsymystä ja lähimuistin heikkenemistä..Se on yritetty lopettaa aiemminki, sillee et kokeiltiin pärjäänkö pelkällä lamictalilla, mut en pärjänny. Nyt oon sitte käyny akupunktiossa pitkään ja nyt vihdoin viimein se hoitaja sano, et mä alan olla hyvässä kunnossa. Oon kyllä huomannu sen iteki, ennen ku alotin akupunktion mulla oli myöklonioita satoja päivässä, nyt vaan muutaman kerran viikossa. Ennen ku alotin akupunktion niin söin kans Rivatrilia, mut sain sen lopetettuu parin kerran jälkeen. Nyt sit päätin itekseni vähentää lääkitystä. Lääkäri ei siihen suostu, mut mä oon täysin kyllästyny noihin miljooniin sivuvaikutuksiin ja maksaki kärsii ku monta vuotta popsii pillereitä!
      Ei tää kyl tainnu olla ihan vastaus sun kysymyksen...

    • hipsu

      Mulla sama epilepsia ku sulla ja lääkityksenä Absenor...mulla ei ole tullu siitä muita ongelmia ku väsymys, mutta en ole silti vaihtanu näitä pois. Kohtauksia ei ole ollut sen ensimmäisen ison kohtauksen jälkeen, ja muutenkin on terve olo väsymystä lukuunottamatta. Absenor on siis Natriumvalproaatti, mulla menee sitä 300mg tabletti aamuin illoin.

      Tsemppiä sulle! :)

    • kati

      Minulla on nyt jo reilut kymmenen vuotta ollut lääkityksenä Lmaictal ja Rivatril. Jälkimmäinen purettiin tosin pois raskauden ja imetyksen ajaksi. Alunperin kokeiltiin Absenoria mutta järjettömät allergiareaktiot sulkivat sen pois ekasta tabletista...

    • delizie

      myoklonusepilepsiaa. Ensin koitettiin valproaattia (Deprakine/ Absenor). Hiukset kuitenkin lähtivät päästä, ja lääke vaihdettiin Lamictaliin. Pelkällä Lamictalilla kohtaukseni eivät kuitenkaan pysyneet poissa, ja lisälääkkeeksi otettiin Rivatril.

      Deprakine on erittäin hyvä lääke myoklonusepilepsiaan, jos sietämättömiä sivuvaikutuksia ei ilmene.

      Neurotol pahentaa myoklonusepilepsian oireita, ja siksi sitä ei tämän epilepsiatyypin hoitoon tule käyttää. Kun sairauteni todettiin 8-vuotiaana, Neurotolia kokeiltiin aluksi. Sivuoireet olivat kauheat.

    • ...

      Samaa sairastan kuin sinäkin. Käytin ennen Deprakinea, mutta paino nousi ihan järkyttävästi ja aloin jo epäillä itseäni että onko vaan itsessä vika kun lihon ja lihon! Vaihdoin lääkkeen Topimax 50 mg x2 ja paino tippui muutamassa kuukaudessa n. 15 kg ilman yrittämistä. Topimax aiheuttaa mielen ailahtelua ja jonkin verran änkytystä. Välillä tulee turhia riitoja puolison kanssa, jotka epäilen johtuvan ainakin osittain tästä lääkkeestä, mutta muuten olen oikein tyytyväinen tähän lääkitykseen. Pelkään, että joudun joskus palaamaan Deprakineen. Olen käynyt nuorempana kaikki muutkin lääkkeet sopimattomina läpi, saaden vuoroin ihottumia ja jos jonkinmoisia sivuvaikutuksia.
      Voimia sinulle oikein paljon ja muillekin vastaajille!

    • Anonyymi

      Hei!
      Mullakin sama sairaus todettu 2011. Läkkeenä käytän Absenoria ja sitä menee päivässä 1300mg. Sivuvaikutuksina lähinnä väsymystä ja hiusten lähtöä. Lihasnykähdyksiä välillä ilmaantunut mutta muuten olen ollut kohtaukseton, tosin sätkin kuulemma yöllä ja mietin onko se yöllinen epilepsia kohtaus? 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe