kultalapsi vai musta lammas

Anonyymi

Ovatko nuo todellista rooleja? Onko oikeasti olemassa kultaista lasta jota suositaan tai mustaa lammasta jota aina syytetään. Vai ovatko ne vain päässä syntynyt illuusio. Joku ulkopuolinen voisi määritellä asian seuraamalla kärpäsenä katossa perheen elämää ja ajatuksia, jos siihen pystyisi, ja antamaan arvion kuka mahdollisesti asettusi tiettyyn rooliin. Ehkä perheen sisällä olevat eivät sitä oikein itse pysty määrittelemään, vaan omat tunteet tekevät huomioista epäluotettavia? Nähdään siis asioita ja rakenteita joita ei oikeasti ole olemassakaan?

18

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monissa lähteissä ja monen kokemana näin sanotaan olevan. Ja on myös "harmaa" lapsi joka ei ole suosikki, eikä kaikkeen syllinen vaan mitätön.

      Lähipiirissä on perhe jossa on äidin (narsistin) lapsi ja isän lapsi, jota narsisti kohtelee arvottomana. Biologisesti sama äiti molemmilla, mutta vanhemmasta on tullut pienestä pitäen äidin "ruumiinosa". Lapsi joka on kuin äidin mieli. Jonka kanssa äiti harrastaa ja matkailee ja jonka kanssa äiti poseeraa somessa ja kulkee kaikissa kissanristiäisissä. Joka on hämkin äitinsä uhri, ikuisesti kiinni kaulan ympärille kietoutuneessa napanuorassa. Tuskin koskaan tulee saamaan omaa perhettä ja elämää irti äidistään.

      Sitten on nuorempi, isän silmäterä jota kohtaan narsisti on ollut kylmä ja etäinen aina. Pienenä lapsi ei edes puhunut äidistään, niin etäinen tämä oli vaikka asui samassa taloudessa. Moni narsistin vain pintapuolisesti tunteva ei välttämättä edes tiedä toisesta lapsesta. Harmaa lapsi on hiljainen "10:n tyttö", jolla ei ole kavereita eikä harrastuksia. Äiti kyllä keksii keinot eristää lapsi muusta maailmasta. Ja äiti myös kadehtii lapsen isältään saamaa huomiota, mikä kostetaan lapselle tylyllä kohtelulla eristämällä perheestä.

      Tätä tapahtuu oikeasti, niin läpinäkyvästi että ulkopuolinenkin sen huomaa.

      • Anonyymi

        Ehkä se äiti kaipaa myös kaveria ja samoin kuin lapsilla, hänellä täytyy olla se paras kaveri. Paras kaveri on se, jonka kanssa hän tulee toimeen parhaiten ja se sattuu olemaan se omista lapsista, joka on samankaltainen kuin hän itse ja huomioi häntä eniten. Se jonka kanssa on helppo olla, niinhän se on lasten kaverisuhteissakin. Ei kukaan ota kaverikseen sellaista jonka kanssa ei tulisi toimeen. Se on luonnollista siinä tilanteessa että äiti näyttää myös parhaita puoliaan juuri sille lapselle.

        Tuo on tietysti sitä ettei äiti ole henkisesti kehittynyt aikuiseksi vaan on edelleen lapsi. Hän tarvitsee jotain mitä on jäänyt paitsi. Lapsena äidin ei tarvitse kantaa vastuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se äiti kaipaa myös kaveria ja samoin kuin lapsilla, hänellä täytyy olla se paras kaveri. Paras kaveri on se, jonka kanssa hän tulee toimeen parhaiten ja se sattuu olemaan se omista lapsista, joka on samankaltainen kuin hän itse ja huomioi häntä eniten. Se jonka kanssa on helppo olla, niinhän se on lasten kaverisuhteissakin. Ei kukaan ota kaverikseen sellaista jonka kanssa ei tulisi toimeen. Se on luonnollista siinä tilanteessa että äiti näyttää myös parhaita puoliaan juuri sille lapselle.

        Tuo on tietysti sitä ettei äiti ole henkisesti kehittynyt aikuiseksi vaan on edelleen lapsi. Hän tarvitsee jotain mitä on jäänyt paitsi. Lapsena äidin ei tarvitse kantaa vastuuta.

        Ei kyse ole kaveruudesta vaan hyväksikäytöstä. Lapsi on lojaali ja muokkautuu äitinsä kaltaiseksi jos sillä saa epätoivoisesti tarvitsemaansa huomiota, jota rakkaudeksi luulee. Jo kun lapsi oli pieni, äiti piti itsestäänselvyytenä että lapsi pitää samoista asioista kuin hän, harrastaa samoja asioita ja on samaa mieltä. Joskus lapsi jopa vastasi, kun hänen mielipidettään kysyi: "äiti sanoi että...".

        Nuorempana lasta "koulittiin" mm. jättämällä yksin pitkiksi ajoiksi jos tämä yritti vastustaa äitiään. Ei vastustanut enää. Ei siis mitään kaveruutta vaan järkyttävää henkistä pahoinpitelyä. Lapsi on vankina äitinsä elämässä. Eihän tuota ulkopuoliset ymmärrä, ihailevat vain näennäisen läheistä suhdetta äidin ja lapsen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole kaveruudesta vaan hyväksikäytöstä. Lapsi on lojaali ja muokkautuu äitinsä kaltaiseksi jos sillä saa epätoivoisesti tarvitsemaansa huomiota, jota rakkaudeksi luulee. Jo kun lapsi oli pieni, äiti piti itsestäänselvyytenä että lapsi pitää samoista asioista kuin hän, harrastaa samoja asioita ja on samaa mieltä. Joskus lapsi jopa vastasi, kun hänen mielipidettään kysyi: "äiti sanoi että...".

        Nuorempana lasta "koulittiin" mm. jättämällä yksin pitkiksi ajoiksi jos tämä yritti vastustaa äitiään. Ei vastustanut enää. Ei siis mitään kaveruutta vaan järkyttävää henkistä pahoinpitelyä. Lapsi on vankina äitinsä elämässä. Eihän tuota ulkopuoliset ymmärrä, ihailevat vain näennäisen läheistä suhdetta äidin ja lapsen välillä.

        Ehkä äiti on niin yksinäinen elämässään vaikka hänellä olisi paljonkin muita ihmisiä joiden kanssa hän puhuu. Mutta se tärkein puuttuu, se joka pitäisi äidistä aina huolta, ei ajattele samoin, koska silloinhan lapsi olisi itse myös narsisti. Kultalapsi raivaa tietä äidille. Kultalapsen täytyy olla vastuuntoinen ja huolehtiva, jonka äiti harhaanjohtaa näyttelemällä kärsivää joka tarvitsee juuri lapsensa apua. Äiti huiputtaa siinä lastaan, narsistihan on huijari. Omaa lasta on helppo huijata, lapsi uskoo äitiinsä. Lapsen omat päätökset oman elämän suhteen ovat aina seurausta äidin tilasta. Jos kultalapsi yrittää erota äidistään, äiti sairastuu.

        Lapsen tulisi olla aina lähellä äitiään, perustaa myös perhe samaan tilaan jossa äiti on, näin säilyisi kontrolli lapseensa vaikka tällä olisi oma perhe ja palvelu pelaisi (lapselta --> äidille) sekä samalla hän saisi lisää palvelijoita itselleen (lapsen aviopuoliso & lapset). Kun tilanne menee pitkälle narsistiäiti alkaa hallita lapsensa elämää täysin, hän asettuu aina asioissa kultalastaan vastaan henkisesti eikä anna hänen tehdä omia päätöksiä elämässään koska ne saattaisivat johtaa väärään lopputulokseen äidin kannalta. Äiti on suunnitellut miten lapsen elämän tulee mennä ja sanoo että lapsella on hyvä olla kun ei itse tarvitse päättää asioista vaan ne päätetään yläpuolella, ja kohta perheessä vallitsee autoritäärisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä äiti on niin yksinäinen elämässään vaikka hänellä olisi paljonkin muita ihmisiä joiden kanssa hän puhuu. Mutta se tärkein puuttuu, se joka pitäisi äidistä aina huolta, ei ajattele samoin, koska silloinhan lapsi olisi itse myös narsisti. Kultalapsi raivaa tietä äidille. Kultalapsen täytyy olla vastuuntoinen ja huolehtiva, jonka äiti harhaanjohtaa näyttelemällä kärsivää joka tarvitsee juuri lapsensa apua. Äiti huiputtaa siinä lastaan, narsistihan on huijari. Omaa lasta on helppo huijata, lapsi uskoo äitiinsä. Lapsen omat päätökset oman elämän suhteen ovat aina seurausta äidin tilasta. Jos kultalapsi yrittää erota äidistään, äiti sairastuu.

        Lapsen tulisi olla aina lähellä äitiään, perustaa myös perhe samaan tilaan jossa äiti on, näin säilyisi kontrolli lapseensa vaikka tällä olisi oma perhe ja palvelu pelaisi (lapselta --> äidille) sekä samalla hän saisi lisää palvelijoita itselleen (lapsen aviopuoliso & lapset). Kun tilanne menee pitkälle narsistiäiti alkaa hallita lapsensa elämää täysin, hän asettuu aina asioissa kultalastaan vastaan henkisesti eikä anna hänen tehdä omia päätöksiä elämässään koska ne saattaisivat johtaa väärään lopputulokseen äidin kannalta. Äiti on suunnitellut miten lapsen elämän tulee mennä ja sanoo että lapsella on hyvä olla kun ei itse tarvitse päättää asioista vaan ne päätetään yläpuolella, ja kohta perheessä vallitsee autoritäärisyys.

        Ehkä narsistiäideillä on selvä visio siitä millainen lähiperheyhteisö hänellä tulisi olla ja he tavoittelevat jotakin haaveidylliä, Sen vuoksi narsistiäidit suunnittelevat lapselleen valmiiksi ammatin, aviopuolisot, lapset. Kaiken minkä narsistiäiti suunnittelee lapselleen tulee nostaa äidin arvoa muiden silmissä. Kaikki huono pidetään visusti piilossa eikä lapsi saa tuoda epäkohtia julki. Ne asiat pilaisivat luodun idyllin. Lapselle sanotaan ja opetetaan epäkohdista sanoilla 'älä välitä siitä', joten kohta lapselle saisi tehdä mitä vaan pahaa eikä lapsen tulisi välittää asiasta vaan antaa sen tapahtua. Lasta ei opeteta puolustamaan itseään vaan alistumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä narsistiäideillä on selvä visio siitä millainen lähiperheyhteisö hänellä tulisi olla ja he tavoittelevat jotakin haaveidylliä, Sen vuoksi narsistiäidit suunnittelevat lapselleen valmiiksi ammatin, aviopuolisot, lapset. Kaiken minkä narsistiäiti suunnittelee lapselleen tulee nostaa äidin arvoa muiden silmissä. Kaikki huono pidetään visusti piilossa eikä lapsi saa tuoda epäkohtia julki. Ne asiat pilaisivat luodun idyllin. Lapselle sanotaan ja opetetaan epäkohdista sanoilla 'älä välitä siitä', joten kohta lapselle saisi tehdä mitä vaan pahaa eikä lapsen tulisi välittää asiasta vaan antaa sen tapahtua. Lasta ei opeteta puolustamaan itseään vaan alistumaan.

        Joo tää on totta mitä narsistit tekee. Mullekin aiheitettu vaiklka mitä vahinkoa ja just sanotaan tolleen että miks välitän siitä.
        Mä en hyväksy minkäänlaista tahallista vahingontekoa ketään kohtaan koskaan,.



        piyttty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tää on totta mitä narsistit tekee. Mullekin aiheitettu vaiklka mitä vahinkoa ja just sanotaan tolleen että miks välitän siitä.
        Mä en hyväksy minkäänlaista tahallista vahingontekoa ketään kohtaan koskaan,.



        piyttty

        Äitini manipuloi minuakin lapsena ja nuorena aina siitä että asiat ovat hyvin vaikka ne olivat huonommin kuin huonosti. En saanut sanoa mistään asiasta milloinkaan mitään muuta kuin olisi pitänyt aina kehua kuinka äitini on aina kaiken hyvän antaja. Kaikki oli aina hyvin, aivan kaikki vaikka elämässä meillä ei ollut yhtään toivonpilkahdusta paremmasta. Huonoista asioista hän löysi muka jonkin hyvän asian jota muilla ei ollut. Siitä olisi pitänyt olla vielä ylpeä. Huonot asiat olivatkin sitten hyviä asioita.

        Tajusin että se miten asiat olivat siitä kiinni mitä äiti sanoi, ei siten kuin ne oikeasti olivat. Tämä johti siihen että en käsittänyt nuorena mikä on oikeasti väärin ja mikä oikein vaan oikein oli se mitä muut sanoivat, minulla itsellä ei ollut merkitystä. Äiti teki valheellisen maailman minun ympärille jossa minulle oikea ja hyvä on sitä mitä hänelle sopi, eikä se mikä minulle oikeasti olisi hyvä.
        Tämä johti aikuisena moniin sellaisiin tapatumiin jossa minua käytettiin muiden toimesta hyväksi tavalla tai toisella. En omistanut itseäni vaan minut omisti aina muut, aivan niin kuin äitini omisti aiemmin minut ja minun asiani. Minut oli kasvatettu alistumaan, äitini opetti että hän muka tietää mikä minulle on hyvä. Mutta se hyvä siitä kohdistui hänelle.

        Ymmärrän että koska hän ei välittänyt mistään mitä olisi pitänyt tehdä hän sisimmässään tiesi että muut voisivat tuomita hänet ja siksi meidän piti valehdella aina kaiken olevan hyvin siitä syystä ettei äitimme tarvitsisi hävetä. Eikä hän hävennyt, minulla oli häpeä koska kohtasin sen oikean maailman jossa ei eletä mielikuvituksen varassa eikä siellä valehtelemalla päästä asioista. Kannoin lapsena sen häpeän jonka äitini olisi pitänyt kantaa. Hän pääsi kuin koira veräjästä, tekemättä mitään minkään eteen, puhtain paperein tai kuivin jaloin miten sen sanoisi. Minä olin ryvettynyt.

        Myöhemmin olen ymmärtänyt että minäkin olen olemassa ja minullakin on oikeudet samoin kuin kaikilla niillä jotka minua talloivat. En ole tehty tänne sitä varten että asetun makuulle lätäkköön että muut talsisivat sen yli kuivin jaloin. Olen ymmärtänyt että äitini oli pahasti sairas alistaja, joka sai kaiken sen pahan aikaan minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole kaveruudesta vaan hyväksikäytöstä. Lapsi on lojaali ja muokkautuu äitinsä kaltaiseksi jos sillä saa epätoivoisesti tarvitsemaansa huomiota, jota rakkaudeksi luulee. Jo kun lapsi oli pieni, äiti piti itsestäänselvyytenä että lapsi pitää samoista asioista kuin hän, harrastaa samoja asioita ja on samaa mieltä. Joskus lapsi jopa vastasi, kun hänen mielipidettään kysyi: "äiti sanoi että...".

        Nuorempana lasta "koulittiin" mm. jättämällä yksin pitkiksi ajoiksi jos tämä yritti vastustaa äitiään. Ei vastustanut enää. Ei siis mitään kaveruutta vaan järkyttävää henkistä pahoinpitelyä. Lapsi on vankina äitinsä elämässä. Eihän tuota ulkopuoliset ymmärrä, ihailevat vain näennäisen läheistä suhdetta äidin ja lapsen välillä.

        Sara ja Marja?


    • Anonyymi

      Äiti näki omin silmin, kun isä hyväksikäytti lapsen ruumistani. Mutta se ei häntä haitannut.
      Äidille on loppuun asti kaikkein tärkeintä KULISSIT.
      Tämä hyväksikäytetty lapsi on ollut musta, harmaa ja vaikka millainen on mihinkin tilanteeseen tarvittu. Vaikka valkea ihmiskilpi.
      Sisaruksia on kohdeltu normaalisti, eivätkä he usko vanhemmista mitään pahaa. Mutta jonkinlainen paineentasaaja olin noille paskakasoille. Vihan kohde, milloin milläkin verukkeella. En oppinut pitämään puoliani ollenkaan ja kynnysmatoksi päädyin, itseni hylkäsin.

      • Anonyymi

        Kumpi oli ensin muna vai kana? Oliko isäsi teot oireita narsistisesta vaimosta, oliko heidän välillä jotakin kitkaa, huomasitko?


    • Anonyymi

      Aika monellakin on narsistinen tai muuten häiriintynyt puoliso, mutta se ei selitä lapsen hyväksikäyttöä.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään selitä eikä anna asialle hyväksyntää, mutta voi olla myötävaikuttajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään selitä eikä anna asialle hyväksyntää, mutta voi olla myötävaikuttajana.

        Hyväksikäyttö on vallankäyttöä ja päsmäri äitiin isä ei voinut käyttää valtaa. Alisti sitten minua ja hetkessä taas ilmeet vaihteli onnesta vihan kautta avuttomuuteen. Varmasti jotain epävakautta.
        Minulla oli herkkyyttä hänen tarpeilleen, äidillä ei.
        Lapset selviää hyväksikäytöstä jos on edes yksi aikuinen johon voi luottaa. Minulla ei ollut ketään.
        Vihaan sitä miten paljon pahaa kohdalle on osunut. Viha ei tunnu laantuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksikäyttö on vallankäyttöä ja päsmäri äitiin isä ei voinut käyttää valtaa. Alisti sitten minua ja hetkessä taas ilmeet vaihteli onnesta vihan kautta avuttomuuteen. Varmasti jotain epävakautta.
        Minulla oli herkkyyttä hänen tarpeilleen, äidillä ei.
        Lapset selviää hyväksikäytöstä jos on edes yksi aikuinen johon voi luottaa. Minulla ei ollut ketään.
        Vihaan sitä miten paljon pahaa kohdalle on osunut. Viha ei tunnu laantuvan.

        Tai isäsi kosti sinulle jotain joka olisi kuulunut kostaa äidille. Äitisi on voinut käyttää valtaansa isääsi joka ei pystynyt käyttämään sitä takaisin.


    • Anonyymi

      Kuula vain kaikille kalloon ja mukavaa Joulua terveille

      • Anonyymi

        Älä saastuta luontoa lyijyllä..


      • Anonyymi

        Narsistit toivoo väkivaltaa ja kaaosta, jotta heidän oma huonous ei näyttäisi niin pahalta. Parasta jos ei ole missään tekemisissä. Ja keskittyy omaan elämään. Sitä narsisti ei voi sietää vaan voi tunkea vaikka toisen kotiin jollain verukkeella. Ne ei voi sietää mitään muiden yksityistä vaan haluaa sekaantua kaikkeen.
        Mutta olisivat siis onnellisia jos saisivat toiset vahingoittamaan muita, se on niiden päätavoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistit toivoo väkivaltaa ja kaaosta, jotta heidän oma huonous ei näyttäisi niin pahalta. Parasta jos ei ole missään tekemisissä. Ja keskittyy omaan elämään. Sitä narsisti ei voi sietää vaan voi tunkea vaikka toisen kotiin jollain verukkeella. Ne ei voi sietää mitään muiden yksityistä vaan haluaa sekaantua kaikkeen.
        Mutta olisivat siis onnellisia jos saisivat toiset vahingoittamaan muita, se on niiden päätavoite.

        Narsisti elää toisten asioista hänellä itsellään ei ole elämää lainkaan, mutta hän yrittää elää sinun elämäsi päällä ja arvostella sitä jatkuvasti. Narsisti on tyhjä, hänellä ei ole mitään muuta kuin sinun asiasi joissa hän toimii päsmärinä. Kun katsot narsistia huomaat ettei mitään omia suuria elämänprojekteja voi olla vaan hänen projektinsa olet sinä ja yleensäkin toisten asiat ja elämät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe