Blir ni störda av att det bildas en kö bakom er?

Säg att du köar någonvart, oftast till något som du inte vill, typ en kontroll. Då det uppstår någon långsamhet på ett sådant ställe som beror på bristfällig information, betjänternas okunskap ( i exempelvis svenska), tekniska fel eller något annat som inte beror på dig, blir du stressad?
Tenderar du att börja lösa de andras problem för att just du inte skulle vara en propp? Gör det något om det bildas en kö bakom dig? Upplever du det som ditt problem att just du är den som de inte klarar av att betjäna?

24

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jag blir endast irriterad på folk som kommer för nära ,på mitt revir.

      • Anonyymi

        Det är en annan aktuell företeelse. Man lämnar utrymme framför en och är man i en affär med shoppingvagnar, drar man sin efter sig i kassakön så att ingen står och flåsar en i örat.
        Hur ofta händer det att någon smart får för sig att ställa sig framför då du har lämnat två meter tomt? Hur sårade blir de inte då du meddelar, att här finns en kö och kassafröken är av samma åsikt? I mitt fall inte speciellt ofta, men efterspelet är alltid lika humoristiskt.
        Av dem som har svårt med köande är fördelningen finnar/ryssar ungefär 80/20. Resten kan uppföra sig.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är en annan aktuell företeelse. Man lämnar utrymme framför en och är man i en affär med shoppingvagnar, drar man sin efter sig i kassakön så att ingen står och flåsar en i örat.
        Hur ofta händer det att någon smart får för sig att ställa sig framför då du har lämnat två meter tomt? Hur sårade blir de inte då du meddelar, att här finns en kö och kassafröken är av samma åsikt? I mitt fall inte speciellt ofta, men efterspelet är alltid lika humoristiskt.
        Av dem som har svårt med köande är fördelningen finnar/ryssar ungefär 80/20. Resten kan uppföra sig.

        Ryssar borde ju vara vana med köande,men kanske inte att hålla avstånd.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ryssar borde ju vara vana med köande,men kanske inte att hålla avstånd.

        Man är ganska amatör då det gäller köande i och med att man tenderar att undvika situationer där man står i en kö. Iakttagandet, att ryssar är eländiga på att hålla avstånd delar man. Enligt ens iakttagelser tenderar de att inte trycka sig fram i kön, men de av ryssarna som gör det, syns, hörs och är till synes tuffa så att ingen ifrågasätter deras upptåg. Det fungerar inte.
        Finnar mera slinker förbi och tror att ingen märker eller täcks ingripa. Bägge antagandena är felaktiga och leder ofta till humoristiska situationer.

        Hur beter ni er då ert ärende är mitt i och expediten eller tjänstemannen försöker tränga er åt sidan för att ta följande ur kön? Deras okunskap blev ditt problem, eller blev det i ditt fall?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Man är ganska amatör då det gäller köande i och med att man tenderar att undvika situationer där man står i en kö. Iakttagandet, att ryssar är eländiga på att hålla avstånd delar man. Enligt ens iakttagelser tenderar de att inte trycka sig fram i kön, men de av ryssarna som gör det, syns, hörs och är till synes tuffa så att ingen ifrågasätter deras upptåg. Det fungerar inte.
        Finnar mera slinker förbi och tror att ingen märker eller täcks ingripa. Bägge antagandena är felaktiga och leder ofta till humoristiska situationer.

        Hur beter ni er då ert ärende är mitt i och expediten eller tjänstemannen försöker tränga er åt sidan för att ta följande ur kön? Deras okunskap blev ditt problem, eller blev det i ditt fall?

        Det har jag aldrig råkat ut för.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryssar borde ju vara vana med köande,men kanske inte att hålla avstånd.

        Man kom ihåg den tid.


      • Anonyymi

        Man ska hosta mycket så kommer folk inte så nära.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Man ska hosta mycket så kommer folk inte så nära.

        Försök med att prata svenska och kom med ett garanti-ärende så ber de väl något sådär vänligen dig att flytta dig ut ur affären med din kröhä? Ställ dig som en propp framför och gör det till expeditens problem, så börjar det hända. Släpp inte andra framför utan kräv ditt, vilket inte är ett dugg mera än du borde få, precis likt alla andra. Nu är det din tur.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Försök med att prata svenska och kom med ett garanti-ärende så ber de väl något sådär vänligen dig att flytta dig ut ur affären med din kröhä? Ställ dig som en propp framför och gör det till expeditens problem, så börjar det hända. Släpp inte andra framför utan kräv ditt, vilket inte är ett dugg mera än du borde få, precis likt alla andra. Nu är det din tur.

        Så blir det kanske skriverier på Ilta -Sanomat om svenskspråkigas beteende.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man ska hosta mycket så kommer folk inte så nära.

        Det kan säkert vara effektivt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det kan säkert vara effektivt.

        Fungerar fint, speciellt i hissen då man vill åka för sig själv eller bara med sitt sällskap.


      • Anonyymi

        Då måste man nog flytta på sig,det går inte att stå kvar,det blir panik.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Så blir det kanske skriverier på Ilta -Sanomat om svenskspråkigas beteende.

        De kunde skriva om ryssarnas vidriga beteende istället.
        Råkade vara på bank och köade (givetvis). Framför betjäningen stod en slobo med något som torde ha varit dennes dotter. Slobon skulle ha fördelar, vilka inte delades ut och som följd gestikulerade och fradgade typen så som slobona brukar göra då de inte får obefogade fördelar.
        Varför man skriver om denna vardagliga händelse är den, att alla andra (nu frustrerade och förbannade) i kön kunde se parkeringsvakten skriva böter åt ett prålåk genom de stora fönstren. Stunden efter gick slobons "dotter" och kollade situationen, varefter den fradgande slobon störtade ut, konstaterade situationen och ursinnig störtade vidare någonstans. Sådant värmer. Man blir på gott humör bara av att memorera vad som har hänt i veckan.


    • Anonyymi

      Man kan och bör vara smidig.

      • Anonyymi

        Det borde alla vara.


      • Visserligen i normala fall, men då smidigheten medför en kostnad och tramp på tårna, kan likväl den skyldige stå för följderna.
        Smidigast vore det om de som det gäller kunde, och inte kräver att alla andra kompenserar deras handikapp. Kutymen verkar i dagens Finland att vara den motsatta.
        Förändring blir det endast om det inte är så smidigt eller inte smidigt alls. Då måste man göra något, som att t.ex. utbilda sin personal.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Visserligen i normala fall, men då smidigheten medför en kostnad och tramp på tårna, kan likväl den skyldige stå för följderna.
        Smidigast vore det om de som det gäller kunde, och inte kräver att alla andra kompenserar deras handikapp. Kutymen verkar i dagens Finland att vara den motsatta.
        Förändring blir det endast om det inte är så smidigt eller inte smidigt alls. Då måste man göra något, som att t.ex. utbilda sin personal.

        Personal kan man utbilda,men inte kunderna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Personal kan man utbilda,men inte kunderna.

        Ändå har man i Finland valt, i allt högre utsträckning, att använda endast finska, eventuellt engelska och givetvis att kunden inte får någon betjäning utan får ta hand om den själv.

        På vissa ställen som kallar sig restauranger bör man via skärm beställa sitt, sedan stå i kö eller bli tillkallad till disken, sätta i sig eländet och slutligen städa efter sig. Man har sett andra göra sådant i bl.a. shopping center.
        Inte undra på att det betalas struntlöner då kunden gör allt och inte att undra på att det går bra för de haken, då betjäningslösheten inte syns i prissättningen.
        Själv gör man inget av det som står ovan utan väljer ställen som är avsedda för folk och har en bildad personal, vilket innebär att de i regel kan svenska, samt uppföra sig annars också.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Personal kan man utbilda,men inte kunderna.

        Kunden har alltid rätt, månne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunden har alltid rätt, månne.

        Så sägs det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunden har alltid rätt, månne.

        Man har svårt att se varför folk eller ens fä konkar sina sekiner till ställen som KFC eller Burger King. Är de masochister eller bara mårjens?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Personal kan man utbilda,men inte kunderna.

        Säkert kan man men affärerna vill ha färdigt kunnigt folk för en påse nötter. Resultaten är därefter.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunden har alltid rätt, månne.

        Inte numera.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Inte numera.

        Så verkar det. Kunden har endast rätt till självbetjäning och även det mot betalning.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe