Kello-vene

Mr X

Näin ilmoituksen, jossa kaupattiin Kello-merkkistä alumiinivenettä. AIvan oikein: Kello!

Mikä tämmöinen oikein on? Kannattaako ostaa (pyyntö oli vain 500 e).

X

28

14817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kello

      Se on entinen fiskarsin tuote, joka on myöhemmin tunnettu Buster- nimellä. Ulkonäöon yhtäläisyydet vanhoihin bustereihin paljastavat sukulaisuuden myös.

    • Ykä

      Vene on Fiskarssin vanhaa tuotantoa, valmistettu Kellokoskella, jossa tehdas ammoin sijaitsi.
      Veneen valmistustapa oli kokohitsaus, jonka tavan valmistaja välillä muutti osittaiseen niittaukseen vanhoissa Buster malleissa.
      Nyttemmin tehdas on jälleen palannut kokohitsaukseen, joten päättele itse kumpi tapa tuottaa murheettomampia veneitä. Vanhat Kellot olivat kovia ajaa, märkiä ja meluisia, mutta kestivät yllättävän hyvin käyttöä. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä, mutta tuskin ne missään kauneuskilpailussa olisivat menestyneet.

    • katsastusmies

      Kello = Kellokoskella Fiskarsin tekemät, olivat ensimmäisiä alumiiniveneitä. Sarjaa oli ainakin Kello 2 ja Kello 4. Saattoi olla Kello 3:nenkin, en muista. Niitä valmistettiin 60-luvulla. Kello 2 oli pieni, lähinnä soutuvene. Sitä näki 60-luvulla paljon uimarantojen hengenpelastusveneenä. Kello 4 oli 4,25 - 4,30 pitkä ja max 15 tai 20 hv perämoottorille tehty. Vene oli ihan käypäinen vene, hiukan kova ja märkä, mutta erittäin kestävä. Se on kaikkien Bustereiden äiti ! Kello 4:än ongelma oli kaksoispohjan vettyvä uretaanitäyte. Sisäpohja oli niitattu ulkokuoreen kiinni ja saumasta pääsi vesi täytteeseen, joka ei ollut umpisoluinen. Vettyessään se alkoi painaa ja itsetyhjentyvästä veneestä tuli itsetäytyyvä ! Myöskin kulussa tunsi uretaanin vettymisen tuoman lisäpainon. Itse aikoinaan poistin täytteen ja vahvistin pohjan sisäpuolelta palkeilla. Vaahto toimi pohjan jäykkääjänä joten se piti vahvistaa/jäykistää. Eli tässä kokemuksia Kello 4:sesta.

      • BMW-neliveto

        Sain isoisän perintönä Kello-tuulilasiveneen. Tuulilasi tosin hävinnyt jo vuosikymmeniä sitten. Kyseessä on siis alumiinivene, jossa etukansi, kolme penkkiriviä peräkkäin. Etummaisella rivillä kaksi selkänojaa, punainen metalliratti, puinen "kojelauta", jossa tyyppikilpi. Ulkoreunassa myös puinen tumma lista ja sen alapuolella muistaakseni sininen raita.

        Vene on tällä hetkellä liki 300 km päässä, joten nämä tuntomerkit vain muistin syövereistä. Vene voi olla 50-luvun lopulta tai ainakin 60-luvun alusta.

        Mikähän malli tämä on ? Onko lisätietoa ?


      • Kalamamma

        Hei,kuulostaisi Kello 4:ltä,jollainen myös itselläni,siinä on vakiona
        Manuaalinen pilssi perässä .ratit puulaidat ym voi olla joko tilaustyötä tahi itse lisättyjä.Saattoi olla joku mallikin johon oli jotain jovakiona.malleja oli Kello 1,2,3,4,ainakin,taisi olla muutama vielä ja koko nousi numeron mukaan.Tässä oli 50 perässä 10 -20 korkeintaan laitan.Alumiinivene ,tosin plaaniin on hyvä saada matka-ajossa ei ole nin janoinen silloin.
        Mutta se on Kellokoskella alunperin tehty Kellokosken tehtaalla jossa myös alumiini maitotonkkia ja hinkkejä tehtiin.,jonka tuotannon on Fiskars myöhemmin ostanut.mm.ystäväni on tehnyt niitä.Kertoi myös omani olevan merialumiinia jota myöhemmin ei enää käytetty.Ongelmana onvanha alaosien vaahtotäyte joka voi kostua .merikapteeniystäväni tosin sanoi annaolla se on tukevampi kun on vähän painoa,ei se hevin uppoa.Olen ajanut keskikokoista Busteria,en vaihtaisi
        Keula hakkaa pienessäkin aallokossa ja tykkää seilata kuin valaan leuka,sanovat hakkaamisenlöystyttävän ruuveja.Kellon halkov keula onitselläni ainakin parempi.Omani tuli mereltä,pesun jälkeen lähesuuden näköinen.Kuivasin kyljellään pystyssä vuoden,jonka jälkeen laitoin kaikkiin saumoihin sekä mutterien läpivientien kohtiin
        Vettäläpäisemättömän suojauksen.Se on myös kohtuu iso leveä ,mutta kevyt soudettava jolle annan kyllä arvoa jos kone hajoaa,tai
        Kulkee matalikoista. Malli on hyvä pohjastaan myös lapsen ja ison koiran kanssa . Kireitä siimoja toivoo kalamamma


      • Kalamamma

        Kellokosken venetehdas jonka Fiskars myöhemmin osti
        Ja kelloveneiden omistajat olivat sitä mieltä ettei laatu ollut enää sama.Kts jepjep hyvää kirjoittajan kommentTia asiasta..

        Aivankuten työtoverini Kaj Franckin Kilta ,ravintolaposliini sarjat saivat jatkumon Teemasarjana jonka massaa Franck ei koskaan
        Laatunsa puolesta hyväksynyt,hinta kyllä nousi.Näinvertailun vuoksi ehkä hieman nuoremmalle polvelle tutumpana kohteena.


      • Kello-Buster
        Kalamamma kirjoitti:

        Hei,kuulostaisi Kello 4:ltä,jollainen myös itselläni,siinä on vakiona
        Manuaalinen pilssi perässä .ratit puulaidat ym voi olla joko tilaustyötä tahi itse lisättyjä.Saattoi olla joku mallikin johon oli jotain jovakiona.malleja oli Kello 1,2,3,4,ainakin,taisi olla muutama vielä ja koko nousi numeron mukaan.Tässä oli 50 perässä 10 -20 korkeintaan laitan.Alumiinivene ,tosin plaaniin on hyvä saada matka-ajossa ei ole nin janoinen silloin.
        Mutta se on Kellokoskella alunperin tehty Kellokosken tehtaalla jossa myös alumiini maitotonkkia ja hinkkejä tehtiin.,jonka tuotannon on Fiskars myöhemmin ostanut.mm.ystäväni on tehnyt niitä.Kertoi myös omani olevan merialumiinia jota myöhemmin ei enää käytetty.Ongelmana onvanha alaosien vaahtotäyte joka voi kostua .merikapteeniystäväni tosin sanoi annaolla se on tukevampi kun on vähän painoa,ei se hevin uppoa.Olen ajanut keskikokoista Busteria,en vaihtaisi
        Keula hakkaa pienessäkin aallokossa ja tykkää seilata kuin valaan leuka,sanovat hakkaamisenlöystyttävän ruuveja.Kellon halkov keula onitselläni ainakin parempi.Omani tuli mereltä,pesun jälkeen lähesuuden näköinen.Kuivasin kyljellään pystyssä vuoden,jonka jälkeen laitoin kaikkiin saumoihin sekä mutterien läpivientien kohtiin
        Vettäläpäisemättömän suojauksen.Se on myös kohtuu iso leveä ,mutta kevyt soudettava jolle annan kyllä arvoa jos kone hajoaa,tai
        Kulkee matalikoista. Malli on hyvä pohjastaan myös lapsen ja ison koiran kanssa . Kireitä siimoja toivoo kalamamma

        Wikipediassa on perustietoja ja hyvä luettelo Kelloista. Osaa tehtiin vain muutama kappale, ykköstä ja kakkosta varmaan tuhansittain. Nelonen oli tuotannossa 70-luvun alkuun, Kello 12:sta kehitettiin myöhemmin Fiskars 12 ja MiniBuster. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kello_(vene)


      • Anonyymi
        Kalamamma kirjoitti:

        Hei,kuulostaisi Kello 4:ltä,jollainen myös itselläni,siinä on vakiona
        Manuaalinen pilssi perässä .ratit puulaidat ym voi olla joko tilaustyötä tahi itse lisättyjä.Saattoi olla joku mallikin johon oli jotain jovakiona.malleja oli Kello 1,2,3,4,ainakin,taisi olla muutama vielä ja koko nousi numeron mukaan.Tässä oli 50 perässä 10 -20 korkeintaan laitan.Alumiinivene ,tosin plaaniin on hyvä saada matka-ajossa ei ole nin janoinen silloin.
        Mutta se on Kellokoskella alunperin tehty Kellokosken tehtaalla jossa myös alumiini maitotonkkia ja hinkkejä tehtiin.,jonka tuotannon on Fiskars myöhemmin ostanut.mm.ystäväni on tehnyt niitä.Kertoi myös omani olevan merialumiinia jota myöhemmin ei enää käytetty.Ongelmana onvanha alaosien vaahtotäyte joka voi kostua .merikapteeniystäväni tosin sanoi annaolla se on tukevampi kun on vähän painoa,ei se hevin uppoa.Olen ajanut keskikokoista Busteria,en vaihtaisi
        Keula hakkaa pienessäkin aallokossa ja tykkää seilata kuin valaan leuka,sanovat hakkaamisenlöystyttävän ruuveja.Kellon halkov keula onitselläni ainakin parempi.Omani tuli mereltä,pesun jälkeen lähesuuden näköinen.Kuivasin kyljellään pystyssä vuoden,jonka jälkeen laitoin kaikkiin saumoihin sekä mutterien läpivientien kohtiin
        Vettäläpäisemättömän suojauksen.Se on myös kohtuu iso leveä ,mutta kevyt soudettava jolle annan kyllä arvoa jos kone hajoaa,tai
        Kulkee matalikoista. Malli on hyvä pohjastaan myös lapsen ja ison koiran kanssa . Kireitä siimoja toivoo kalamamma

        Minkälainen on manuaalinen pilssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen on manuaalinen pilssi.

        Käsin veivattava vedentyhjennyspumppu.


    • Ile

      Meillä on Kellon "sinkkiämpäri", pieni kun mikä. Kokeilin siihen 5,5 hp evikkaa, se nousi plaaniin ja meni niin prkleesti. Mutta ominaisuuksia ei OLE!!! Jollana täysin toimiva, voisi herättää hilpeyttä kesällä julkisella paikalla. Aika tykki 5,5:lla.

    • Kellon korjaaja

      Itsellä on Kello 4 modifioinnin kohteena. Vene painoi hillittömän paljon koska uretaani oli käytännöllisesti katsoen kyllästynyt vedellä. Trailerin jouset nousi 5cm kun uretaani otettiin pois. Vaikuttaa muuten kyllä ihan hyvältä veneeltä. Onko Katsastusmiehellä tietoa voiko kyseisen veneen katsastaa 30hv:moottorille jos perän rakentaa tukevammaksi ja laittaa rattiohjauksen sekä muuut tarvittavat varustukset. Moottori olisi valmiina eikä kehtaisi mennä ostamaan uutta pienempää.

      • meteva

        HEIPPA,
        ETSIN NEUVOA JUURI TUON TYYPPISELLE URETAANIKORJAUKSELLE SILLÄ MINULLA ON VANHA 70-LUVUN KELLO 4.VOISITTEKO KERTOA KUINKA SE URETAANIN VAIHTO ONNISTUISI SILLÄ VENE PAINAA HIRMUISESTI JA KEULA-ALUMIINIOSAN ALTA (JOSSA NIITIT PULLISTUMAN VUOKSI IRRONNEET)NÄIN RUSKEAKSI MUUTTUNUTTA URETAANI-VESIMASSAA.PERÄPULPETTI ON HITSATTU,MUTTA MUUTEN NIIITATTU ELI LATTIAOSIO KIINNI SIVUPONTTOONIEN PÄÄLLE NIITATTUNA.MITÄ LAITOITTE URETAANIN TILALLE?

        NEUVOISTA OLISIN KIITOLLINEN
        MERJA,LAHTI
        [email protected]


      • Kello4
        meteva kirjoitti:

        HEIPPA,
        ETSIN NEUVOA JUURI TUON TYYPPISELLE URETAANIKORJAUKSELLE SILLÄ MINULLA ON VANHA 70-LUVUN KELLO 4.VOISITTEKO KERTOA KUINKA SE URETAANIN VAIHTO ONNISTUISI SILLÄ VENE PAINAA HIRMUISESTI JA KEULA-ALUMIINIOSAN ALTA (JOSSA NIITIT PULLISTUMAN VUOKSI IRRONNEET)NÄIN RUSKEAKSI MUUTTUNUTTA URETAANI-VESIMASSAA.PERÄPULPETTI ON HITSATTU,MUTTA MUUTEN NIIITATTU ELI LATTIAOSIO KIINNI SIVUPONTTOONIEN PÄÄLLE NIITATTUNA.MITÄ LAITOITTE URETAANIN TILALLE?

        NEUVOISTA OLISIN KIITOLLINEN
        MERJA,LAHTI
        [email protected]

        Tervehdys.
        Minulla on Kello 4 vuodelta 1960 ja siinä kiinni Evinrude 18 fastwin 1960. Mainio ja toimiva peli. Tässä vuoden 1960 mallissa ei ole kaksoispohjaa eikä uretaania. Ponttoonit ainoastaan penkkien alla.
        Moottorissa tällä hetkellä pientä sähkövikaa, mutta varaosat tuli eilen USAsta. Kohta kulkee taas!!
        - Jukka -


      • - Jouni -
        Kello4 kirjoitti:

        Tervehdys.
        Minulla on Kello 4 vuodelta 1960 ja siinä kiinni Evinrude 18 fastwin 1960. Mainio ja toimiva peli. Tässä vuoden 1960 mallissa ei ole kaksoispohjaa eikä uretaania. Ponttoonit ainoastaan penkkien alla.
        Moottorissa tällä hetkellä pientä sähkövikaa, mutta varaosat tuli eilen USAsta. Kohta kulkee taas!!
        - Jukka -

        Tuosta fastwinistä kysyisin että onko ollut ongelmaa vesipumpun kanssa. Mulla ei vesi kierrä tyhjäkäynnillä vaikka olen vaihtanut impellerin. Kaasua kun antaa niin alkaa kiertämään. Tyhjäkäynnillä vaan käy sitten todella kuumana. Vesipumpun kuoressa näyttäisi olevan kulumisuria sisäpuolella. Pitäisikö vaihtaa kuorikin?


      • jepjep
        Kello4 kirjoitti:

        Tervehdys.
        Minulla on Kello 4 vuodelta 1960 ja siinä kiinni Evinrude 18 fastwin 1960. Mainio ja toimiva peli. Tässä vuoden 1960 mallissa ei ole kaksoispohjaa eikä uretaania. Ponttoonit ainoastaan penkkien alla.
        Moottorissa tällä hetkellä pientä sähkövikaa, mutta varaosat tuli eilen USAsta. Kohta kulkee taas!!
        - Jukka -

        Kello-veneitä valmistettiin 1955-1963 ja tuotannosta vastasi Kellokosken tehdas, ei missään tapauksessa Fiskars. Kyseinen saksi-firma osti tehtaan patentteineen 1963 ja hävitti sitten kaikessa hiljaisuudessa hankintansa pilkkoen osiin ja pitäen parhaat palat itsellään mm. Aallon rakennuksissa vakiona esiintyvän ovenpainikkeen. Kello-veneille tehtiin näemmä mielenkiintoista "parantelua" juurikin noilla uretaani-virityksillä ja hitsaussaumojen korvaamisella pop-niiteillä.


    • Ex Kelloilija

      Hinnassa on puolet liikaa, ainakin.

      • heh62

        Olihan se vene hintapyynnön aikaan 8 vuotta nykyistä nuorempi ;)


    • jo

      kelloja on tehty 1,2,3 ja nelosta.

    • kellot soimaan

      Muistan -70 luvun lopusta meillä olleen kellokosken tuulilasivene,jolla ei voinut ajaa aallokossa.Kun keula osui aaltoon,niin oli kuin olisi ajanut seinään.Kaikki kyydissä olleet kastuivat kun se pyöreä pystykeula otti aaltoon.Mutta onhan se nykyään aika retro.

    • jo

      Itelläni on kello 1 joka on ihan hyvässä kunnossa ja perässä on 2hp suzuki kulkee ihan hyvi...

    • eipöllöostos50vperspekti

      kello - veneet on lähes ensimmäisiä teollisesti tuetettuja aluveneitä..ejat tais mennä kymen pioneerikomppanialle..

      ks. merimuseon arkistot

    • skrivaren

      Urhot ne nousevat kunpujen yöstä....meinaan näitä Ukko Nooan aikaisia henkiin herätettyjä aloituksia.

    • Silirimpsisjoovainii

      Kellokoski löytyy, jossa on kölin kohta ulkoa päin vahvistettu joka myös toimii jäykistäjänä.
      Uretaani on poistettu, ja filmivaneri on puhja sekä kotelomateriaalinan.
      Hita/laatusuhde ihan kohdillaan

    • Kylläsilläkalaasaa

      Hei,
      Jostain syystä mieltynyt kellon olemukseen.Se on niin syntisen vanha vakaa aluvalas ja ikäisekseen vahva. Leveä pohja ja ns. Tekijän kertoman mukaan parempaa merialumiiniseosta.
      Se on nyt tyhjätty painavasta mössöstä sekä
      entrattu.
      Mutta kertokaa hyvät ihmiset kuinka sen soutamisesta saisi siedettävämmän?Matalat penkit
      Ja korkeat 4:n laidat, jalat kipeytyy.Mikä kone tuohon kävisi ja kuinka keula käyttäytyy?painoja?

      • Anonyymi

        Riippuu mallista. Sain viimein Kello 1 kunnostettua. 180w sähkömoottori työntää uistelussa.
        Hyvin näkyy hinnat nousevan ko. veneissä.


    • Anonyymi

      Ja nimi tulee valmistajasta Kellokosken Lotja oy, kaikkien bustereiden esiäiti.
      Järkyttävä vehje.

    • Anonyymi

      Riippuu käyttötarkoituksesta, sopivassa käytössä ikupeli

      • Anonyymi

        Kukkapenkkinä pihalla. Kamala paskavehje vedessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8953
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2669
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2450
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      52
      2449
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1855
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1733
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1275
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe