Vesipuhveleita Suomeen?

No sillai!
Vihreiden kansanedustaja Hanna Holopainen ehdottaa, että Suomessa alettaisiin tarhata vesipuhveleita ekologisuuden nimissä.
Ei niitä Afrikan villejä nautoja, vaan jotain kesytettyä sorttia.
Kyllä ilmastonmuutoksen mukana koko ekosysteemimme tulee muuttumaan, hurmaava tulvaisuus on edessämme.

11

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä siinä mahtaisi olla ekologista ? En ole tarpeeksi vihreä ymmärtääkseni.

      • Napsauta hakukoneeseen Hanna Holopainen vesipuhvelit, niin saat selityksen, liian pitkä selostettavaksi.
        Iloiseksi tiedoksemme, että vesipuhveleita jo Suomessa onkin, ja niiden maidosta tehdään mozzarellajuustoa.
        Fantastista!


      • Makriina kirjoitti:

        Napsauta hakukoneeseen Hanna Holopainen vesipuhvelit, niin saat selityksen, liian pitkä selostettavaksi.
        Iloiseksi tiedoksemme, että vesipuhveleita jo Suomessa onkin, ja niiden maidosta tehdään mozzarellajuustoa.
        Fantastista!

        Ruotsissa on kokeiltu hyvällä menestyksellä vesipuhvelien kasvatusta ja lypsyä. Ne ovat tehokkaita maisemanhoitajia pusikoitumista vastaan ja vesistön rehevöitymisen kurissapitäjiä. Suomessakin lihakarjan laiduntaminen on ajanut saman asiaa, esimerkiksi Espoon Fiskarsinniemessä ja Inkoon Kopparnäsissä olen niitä nähnyt. Ulkona viihtyvällä lihakarjalla on paksu karva, mutta eikös vesipuhveli ole alunperin lämimämpien maiden asukki ja karva ohuehko? Tarvitseekohan se lämpimän navetan, ja lypsäminenkin ehkä vaatii navetan. Vesipuhveli rupee mielellään, ja Suomessa löytyy kyllä rypemispaikkoja. Aito puhvelimaidosta tehty mozzarella on ihanaa, minulla on melkein aina jääkaapissa monikäyttöistä mozzarellajuustoa, tosin nytkin vain lehmänmaidosta valmistettua. Margarita-pizzaan ei ei pohjan päälle tarvita muuta kuin hyvää tomaattikastiketta ja mozzarellaa. Salaatissakin sen paras makukaveri on tomaatti.

        Olen lukenut, että myös lampaita lypsetään jossain Suomessa ja tehdään allergikoille sopivaa jäätelöä. Lampaat ovat myös näitä monitoimijoita, maisemanahoitajia, villan ja lihan antajia. Kannatan tuotantoeläinvalikoiman lisäämistä Suomen rannoille, niityille, metsiinkin tietyin edellytyksin. Tietysti kaikkien pitää saada elää lajinmukaista elämää.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Ruotsissa on kokeiltu hyvällä menestyksellä vesipuhvelien kasvatusta ja lypsyä. Ne ovat tehokkaita maisemanhoitajia pusikoitumista vastaan ja vesistön rehevöitymisen kurissapitäjiä. Suomessakin lihakarjan laiduntaminen on ajanut saman asiaa, esimerkiksi Espoon Fiskarsinniemessä ja Inkoon Kopparnäsissä olen niitä nähnyt. Ulkona viihtyvällä lihakarjalla on paksu karva, mutta eikös vesipuhveli ole alunperin lämimämpien maiden asukki ja karva ohuehko? Tarvitseekohan se lämpimän navetan, ja lypsäminenkin ehkä vaatii navetan. Vesipuhveli rupee mielellään, ja Suomessa löytyy kyllä rypemispaikkoja. Aito puhvelimaidosta tehty mozzarella on ihanaa, minulla on melkein aina jääkaapissa monikäyttöistä mozzarellajuustoa, tosin nytkin vain lehmänmaidosta valmistettua. Margarita-pizzaan ei ei pohjan päälle tarvita muuta kuin hyvää tomaattikastiketta ja mozzarellaa. Salaatissakin sen paras makukaveri on tomaatti.

        Olen lukenut, että myös lampaita lypsetään jossain Suomessa ja tehdään allergikoille sopivaa jäätelöä. Lampaat ovat myös näitä monitoimijoita, maisemanahoitajia, villan ja lihan antajia. Kannatan tuotantoeläinvalikoiman lisäämistä Suomen rannoille, niityille, metsiinkin tietyin edellytyksin. Tietysti kaikkien pitää saada elää lajinmukaista elämää.

        Nuo ramoonan hyvät eivät ole kaikkien hyviä, turhaa mainostusta.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Ruotsissa on kokeiltu hyvällä menestyksellä vesipuhvelien kasvatusta ja lypsyä. Ne ovat tehokkaita maisemanhoitajia pusikoitumista vastaan ja vesistön rehevöitymisen kurissapitäjiä. Suomessakin lihakarjan laiduntaminen on ajanut saman asiaa, esimerkiksi Espoon Fiskarsinniemessä ja Inkoon Kopparnäsissä olen niitä nähnyt. Ulkona viihtyvällä lihakarjalla on paksu karva, mutta eikös vesipuhveli ole alunperin lämimämpien maiden asukki ja karva ohuehko? Tarvitseekohan se lämpimän navetan, ja lypsäminenkin ehkä vaatii navetan. Vesipuhveli rupee mielellään, ja Suomessa löytyy kyllä rypemispaikkoja. Aito puhvelimaidosta tehty mozzarella on ihanaa, minulla on melkein aina jääkaapissa monikäyttöistä mozzarellajuustoa, tosin nytkin vain lehmänmaidosta valmistettua. Margarita-pizzaan ei ei pohjan päälle tarvita muuta kuin hyvää tomaattikastiketta ja mozzarellaa. Salaatissakin sen paras makukaveri on tomaatti.

        Olen lukenut, että myös lampaita lypsetään jossain Suomessa ja tehdään allergikoille sopivaa jäätelöä. Lampaat ovat myös näitä monitoimijoita, maisemanahoitajia, villan ja lihan antajia. Kannatan tuotantoeläinvalikoiman lisäämistä Suomen rannoille, niityille, metsiinkin tietyin edellytyksin. Tietysti kaikkien pitää saada elää lajinmukaista elämää.

        Vuohenjuusto on vielä parempaa siinä on voimakkaampi maku.!
        Eikös Suomessa jossain kasvateta biisoneitakin lihan takia. Niitä ei kylläkään varmaan lypsetä. Paksu turkki niillä, tarkenevat ulkona.


    • Mutta kun, eikös se vesipuhveli ole vieraslaji.
      Miten tämä nyt ollenkaan sopii mihinkään tämän astiseen, että vihreä toisi tänne vieraslajeja.

      • Anonyymi

        Tuodaanhan tänne ihmisiäkin vesipuhvelien ja sarvikuonojen ynnämuiden krokotiilien maasta.


    • Joku aika sitten artikkeli jossa luvattiin kloona norsun avulla Mammutti, mammutti tarkenisi ulkotiloissa hyvinkin, paremmin kuin vesipuhveli talvella kun järvet jäässä.
      Norjaan tuotu myskihärkiä, niin kovaa pakkasta etteivät pärjäisi.

    • Anonyymi

      Minua mietitytti myös tuo Pohjolan talvi ja jäätyminen, miten ne vesipuhvelit talvella, olisko ne tuotava sisätiloihin?
      Tai jos ne käyttäytyisi samoin kuin Pablo Escobarin virtahevot, jotka lisääntyivät ja levisivät ympäri maaseutua Kolumbiassa, nyt joutuvat metsästämään ja ampumaan niitä? (Etelä-Amerikassa ei ole luonnostaan virtahepoja)

      • Anonyymi

        Kolumbiaan roudasi puolestaan huumepomo Pablo E virtahepoja , tullut pitovaikeuksia.


    • Kyllä pohjolassa asumisesta on se hyöty, että vitahepoja ei tarvitse pelätä, ei ainakaan talvella.
      Osuuspankeilla oli aikanaan lapsille virtahepopankki. Ainoat Suomessa viihtyneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      257
      2897
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      383
      1864
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      68
      1799
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1559
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      114
      1315
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      282
      1085
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      43
      988
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      276
      962
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      101
      851
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      845
    Aihe