Hallituksen ruokailu taloyhtiön piikkiin

Anonyymi

Palstaa aktivoidakseni: voiko hallitus keksiä itselleen lisäpalkkioita? Yhtiökokous päätti kokouspalkkioiden maksamisesta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle ja jäsenille. Nyt hallitus päätti, että se palkitsee itse itseään käymällä ravintolassa syömässä, kun ovat omasta mielestään tehneet niin kovasti töitä taloyhtiön eteen.

Ei kyse isoista summista, mutta voiko hallitus itse päättää, että käydäänpä ravintolassa taloyhtiön piikkiin?

23

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On parasta että yhtiökokous päättää asiasta. Olin n. 30 huoneiston taloyhtiössä jossa reilu 20 vuotta sitten yhtiökokous päätti joka vuosi että hallituksella on n. 700 euron määräraha. Sillä käytiin aina Tallinnassa viikonlopun reissulla. Tilintarkastaja ei koskaan moittinut käytäntöä.

      • Anonyymi

        Mielestäni myös näin, että yhtiökokous päättää hallituksen palkkiot. Jos PJ saa 150 € per kokous ja jäsenet 100 € per kokous, niin ei sen päälle voi itse keksiä, että "me lähdemme ravintolaan ruokailemaan taloyhtiön piikkiin."

        Yhtiökokous ei valtuuttanut hallitusta päättämään omasta palkitsemisestaan. Periaatteellinen kysymys.


    • Anonyymi

      Vapaamatkustaja ei ole itse valmis osallistumaan hallitukseen, muttei halua myöskään, että kenellekään muulle maksetaan palkkioita. Hallituksen pitäisi tehdä hommat vapaamatkustajan puolesta ihan tekemisen ilosta, koska vapaamatkustaja näin haluaa. Muutoin tulee itkupotkuraivari.

      • Anonyymi

        Kuka vapaamatkustaja? Olen ketjun aloittaja ja ko. taloyhtiön isännöitsijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka vapaamatkustaja? Olen ketjun aloittaja ja ko. taloyhtiön isännöitsijä.

        Ahaa, olet "isännöitsijä". Mistä kukaan tietää että olet ketjun aloittaja ja isännöitsijä. Taidat olla katkera alivuokralainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, olet "isännöitsijä". Mistä kukaan tietää että olet ketjun aloittaja ja isännöitsijä. Taidat olla katkera alivuokralainen.

        Olen joka tapauksessa ketjun aloittaja ja mainitun "me menemme ruokailemaan taloyhtiön piikkiin" -taloyhtiön isännöitsijä.

        Punainen lanka on yksinkertaisuudessaan se, mitä kaikkea palkitsemista hallitus voi itse päättää itselleen? Voiko hallitus lähteä kylpylälomalle taloyhtiön piikkiin? Voiko hallitus päättää lähteä etelään rentoutumaan taloyhtiön rahoilla? Voiko taloyhtiön hallitus itse päättää lähteä kosteaa ravintolailtaa viettämään? Mitä se saa maksaa? Onko 500 € hyväksyttävä kulu? Voiko ravintolaan käyttää 2000 € omin luvin? Saako raflassa käydä kerran vuodessa vai pari kertaa vai kolme kertaa?

        Missä menee se raja, miten hallitus voi itse itseään palkita, kun yhtiökokous on jo päättänyt, että hallituksen jäsenet palkitaan kokouspalkkiolla 150 €/100 € per kokous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joka tapauksessa ketjun aloittaja ja mainitun "me menemme ruokailemaan taloyhtiön piikkiin" -taloyhtiön isännöitsijä.

        Punainen lanka on yksinkertaisuudessaan se, mitä kaikkea palkitsemista hallitus voi itse päättää itselleen? Voiko hallitus lähteä kylpylälomalle taloyhtiön piikkiin? Voiko hallitus päättää lähteä etelään rentoutumaan taloyhtiön rahoilla? Voiko taloyhtiön hallitus itse päättää lähteä kosteaa ravintolailtaa viettämään? Mitä se saa maksaa? Onko 500 € hyväksyttävä kulu? Voiko ravintolaan käyttää 2000 € omin luvin? Saako raflassa käydä kerran vuodessa vai pari kertaa vai kolme kertaa?

        Missä menee se raja, miten hallitus voi itse itseään palkita, kun yhtiökokous on jo päättänyt, että hallituksen jäsenet palkitaan kokouspalkkiolla 150 €/100 € per kokous.

        Et ole joka tapuksessa ketjun aloittaja. Minä olen ketjun aloittaja ja halusin aktivoida palstaa ja siksi laitoin myös toisen aloituksen hallituksen kahvittelusta. Isännöitsijä en ole.

        Molemmat aloitukseni ovatkin saaneet aikaan aktiivisuutta palstalla. On ryömitty jostakin kirjoittamaan valhetta palstalle. Toisaalta hauskaa lukea näitä keksijöiden juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joka tapauksessa ketjun aloittaja ja mainitun "me menemme ruokailemaan taloyhtiön piikkiin" -taloyhtiön isännöitsijä.

        Punainen lanka on yksinkertaisuudessaan se, mitä kaikkea palkitsemista hallitus voi itse päättää itselleen? Voiko hallitus lähteä kylpylälomalle taloyhtiön piikkiin? Voiko hallitus päättää lähteä etelään rentoutumaan taloyhtiön rahoilla? Voiko taloyhtiön hallitus itse päättää lähteä kosteaa ravintolailtaa viettämään? Mitä se saa maksaa? Onko 500 € hyväksyttävä kulu? Voiko ravintolaan käyttää 2000 € omin luvin? Saako raflassa käydä kerran vuodessa vai pari kertaa vai kolme kertaa?

        Missä menee se raja, miten hallitus voi itse itseään palkita, kun yhtiökokous on jo päättänyt, että hallituksen jäsenet palkitaan kokouspalkkiolla 150 €/100 € per kokous.

        Ei nyt mennä asiassa sivuun. Kyse on kahvittelusta työajalla.

        -sivullinen-


    • Anonyymi

      Jos asia ei näytä enemmistön mielestä korrektilta toiminnalta, niin se ei varmaan sitä ole, mutta...
      Useimpiin taloyhtiöiden hallituksiin ei löydy vapaaehtoisia tarpeeksi. Palkkioilla helpotetaan vapaaehtoisten löytymistä. Ehkä se olisi hyvä, että palkkio itsessään olisi riittävän suuri, ettei tarvita lisälahjomisia illallisten muodossa. Tosin tuollaisella illallisella taloyhtiön asioista saatetaan keskustella perusteellisemmin, joka sitten taas on kaikkien osakkaiden etu.

      • Anonyymi

        Olen ko. taloyhtiön isännöitsijä. Mielestäni ei ole korrektia keksiä itselleen lisäpalkkioita. Osakkaita asia ei liikuta. He eivät koskaan tule saamaan tietoonsa hallituksen ravintolakäyntejä. Sinne se uppoaa kokouskuluihin 300 €. Ei kukaan kysele perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ko. taloyhtiön isännöitsijä. Mielestäni ei ole korrektia keksiä itselleen lisäpalkkioita. Osakkaita asia ei liikuta. He eivät koskaan tule saamaan tietoonsa hallituksen ravintolakäyntejä. Sinne se uppoaa kokouskuluihin 300 €. Ei kukaan kysele perään.

        Olen ko. taloyhtiön isännöitsijä. Mielestäni ei ole korrektia keksiä itselleen lisäpalkkioita. Osakkaita asia ei liikuta. He eivät koskaan tule saamaan tietoonsa hallituksen ravintolakäyntejä. Sinne se uppoaa kokouskuluihin 300 €. Ei kukaan kysele perään

        Et ole isännöitsijä lainkaan. Korrektius on myös kaukana aloittajan kirjoituksista. Ehkä on tullut seurattua jonkun isännöitsijän toimintaa. Aloittajan mielestä isännöitsijänä kirjoittamanen palstalle tekee isännöitsijän. Aina voi keksiä kaikkea.


    • Anonyymi

      Se illallinen olisi pitänyt käsitellä samassa yhtiökokouksessa missä palkkiot päätettiin. Toisaalta voi olla niin, että ennen illallinen oli palkkio uurastuksesta?
      Kumminkin hallitus ei voi itselleen myöntää tälläistä. Sehän on torttua tortun päälle.

      • Anonyymi

        Eihän tuosta aloituksesta ota selvää onko hallitukselle varattu budjettia muihin menoihin. Vapaamuotoinen "kehittämiskokous" on varmasti sellainen, johon ei tarvitse pyytää osakkaiden lupaa, jos lupa on jo budjetoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuosta aloituksesta ota selvää onko hallitukselle varattu budjettia muihin menoihin. Vapaamuotoinen "kehittämiskokous" on varmasti sellainen, johon ei tarvitse pyytää osakkaiden lupaa, jos lupa on jo budjetoitu.

        En ole koskaan nähnyt taloyhtiön talousarviota jossa olisi määräraha: "hallituksen kehittämiskokoukset".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt taloyhtiön talousarviota jossa olisi määräraha: "hallituksen kehittämiskokoukset".

        Minä olen aloittaja ja ammatikseni isännöitsijä. Palataanpa aloituksessa mainittuun taloyhtiöön: ei ole mitään määrärahaa "hallituksen kehittämiskokoukset". Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenet saavat kokouspalkkion X €/kokous. Sitten hallitus keksi itse, että hepä lähtevät päivälliselle taloyhtiön piikkiin.

        Ei ole maailman suurin asia, mutta noin niin kuin periaatteellisesti: eihän hallitus voi itse keksiä itselleen lisäpalkkioita? 300 €:n ravintolakäynti rasittaa taloyhtiön kassaa saman verran, jos hallituksen kolme jäsentä ilmoittaisivat, että lähetäpä meille taloyhtiön tililtä 100 € kullekin.

        Ei taloyhtiön tililtä jaella rahaa hallituksen jäsenille! Ei taloyhtiön rahoilla käydä syömässä, jos yhtiökokous ei sellaisesta ole päättänyt!


    • Anonyymi

      Meillä hallitus päätti pitää kokouksen ja syödä päälle. Näin on tehty aikaisemminkin , tästä löytyy kyllä validia laskuakin.
      Varmasti löytyy muutakin osakasta ahdistavaa. Ehkä on syytä katsoa peiliin ja miettiä kannattaako joka asiasta vinkua.

    • Anonyymi

      Voi tsiisus että on taas ihmisillä murheet! Hallitus tekee yleensä pienellä palkkiolla/ilmaiseksi hommia muiden osakkaiden puolesta. Palkkiona on sitten yleensä tämänkaltaista vinkumista. Tsemppiä kaikille epäkiitollisen hallitustyöskentelyn jaksajille!

      • Anonyymi

        "Voi tsiisus että on taas ihmisillä murheet! Hallitus tekee yleensä pienellä palkkiolla/ilmaiseksi hommia muiden osakkaiden puolesta. Palkkiona on sitten yleensä tämänkaltaista vinkumista. Tsemppiä kaikille epäkiitollisen hallitustyöskentelyn jaksajille!"

        Meillä kokonaisvaltainen LVIS-saneerauksen suunnittelu alkoi vuosi sitten. Ensin suunnittelun tarjouskilpailutus, sitten urakoitsijoiden kilpailutus. Kaikki etänä, joista ei maksettu kokouspalkkioita. Palkkiota maksettiin siis kolmesta "oikeasta" kokouksesta, eli 180 € vähennettynä veroilla, nettona noin 100 € 40 tunnin työstä, eli 2,5 €/tunti.

        Eli kenenkään yksittäisen osakkaan ei koskaan pidä valittaa hallituksen palkkioista!!


    • Anonyymi

      Minä isännöitsijänä vien perheeni syömään eri talojen piikkiin. Kirjaan hallintokuluihin ja kuittiin hallituksen jäseniä.

    • Anonyymi

      Mistä voit tietää että hllitus tekee näin?
      Mistä tiedät että näin päätettiin? Muidenko mielestä hallitus ei ole tehnyt työtä taloyhtiön eteen? Sinäkö määräät mitä tehdään? Oletko jonkinlainen kyylä tai myyrä, mistä tiedät että näin tekevät.
      Tuollaiset ihmiset jotka perättömiä kertovat aiheuttavat taloyhtiöissä epäjärjestystä ja paljon pahaa. Omasta mielestään he ovat aina oikeassa. Onneksi löytyy ihmisiä jotka näkevät tuollaisten paskapuheittenkin läpi.

      • Anonyymi

        Mistä voit tietää että hllitus tekee näin?
        Mistä tiedät että näin päätettiin? Muidenko mielestä hallitus ei ole tehnyt työtä taloyhtiön eteen? Sinäkö määräät mitä tehdään? Oletko jonkinlainen kyylä tai myyrä, mistä tiedät että näin tekevät.

        Ihan siitä tiedän, että olen kyseisen taloyhtiön isännöitsijä. Katselen tältä puolelta pöytää, että onko se ihan OK, että hallitus keksii itselleen palkkioita. Mielestäni ei. Jos hallitus haluaa käydä heittämässä 300 € ravintolaan, asia olisi pitänyt käsitellä yhtiökokouksessa. Siellä päätetään hallituksen jäsenten palkkiot. Ei niitä itse keksitä sen päälle, jos yhtiökokous on jo päättänyt kokouspalkkioiden maksamisesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä voit tietää että hllitus tekee näin?
        Mistä tiedät että näin päätettiin? Muidenko mielestä hallitus ei ole tehnyt työtä taloyhtiön eteen? Sinäkö määräät mitä tehdään? Oletko jonkinlainen kyylä tai myyrä, mistä tiedät että näin tekevät.

        Ihan siitä tiedän, että olen kyseisen taloyhtiön isännöitsijä. Katselen tältä puolelta pöytää, että onko se ihan OK, että hallitus keksii itselleen palkkioita. Mielestäni ei. Jos hallitus haluaa käydä heittämässä 300 € ravintolaan, asia olisi pitänyt käsitellä yhtiökokouksessa. Siellä päätetään hallituksen jäsenten palkkiot. Ei niitä itse keksitä sen päälle, jos yhtiökokous on jo päättänyt kokouspalkkioiden maksamisesta!

        Ei voi ottaa lisäetuja. Yhtiökokoua määrittelee palkkiot. Meillä on sovittu rahasumma yksi illallinen hallitukselle. Tämä käytäntö hyväksytty yhtiökokouksessa ja kirjattu pöytäkirjaan.


    • Anonyymi

      Meillä yhtiökokous päättää palkkion. Se on reilun 30 huoneiston taloyhtiössä noin 750 euroa vuodessa. Sillä on yleensä käyty Tukholman reisulla 3 henkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe