Kierrätystapoja

Miten toimitte keittiössänne?
Kierrätettäkö talousjätteet?
Minun kyökissäni ei ole tiloja jokaiselle kierrätysastialle, joten olen joutunut joustamaan. Roskispussi on muovia. Aikaisemmin tein paperipussin Hesarista, mutta kun se muuttui tabloidiksi, en enää onnistunut taitteleman siitä käyttökelpoista pussia roskikseeni. Metallit ja muovit kokoan yhteen roskikseen, ja piimätölkit kolmanteen,. Sitten onkin jo tilat käytetty. Muovipullot yritän muistaa viedä kaupan palautukseen. Lasitölkit pitää viedä yksitellen keräyspisteeseen, onneksi meillä on se omassa taloyhtiössä. Taloyhtiö on kiitettävästi ottanut keräyslaatikoita pihapiiriin. Eivät ne juuri silmää hivele, mutta aika siistinä roskiksemme ovat pysyneet.
Ennen muinoin vanhat vaatteet leikeltiin matonkuteiksi, nyt joudun työntämään ne sekajätteisiin. Ei ole enää matonkutojaa lähipiirissä.
Vanhat kirjat ovat ongelma, Sääntöjen mukaan ne tulisi repiä irti kansista, panna kartonkien joukkoon kannet ja paperinkeräykseen sivut. Enkä rupea siihen!

30

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Biojäte erilliseeen astiaan, poltettava jäte roskapussiin, tiskipöydän alla kaapissa. Kaikki biojäte/kompostoitava jäte kerätään täällä meillä paperipusseihin joita sa ilmaiseksi kaikista kaupoista ja myös paperipussit joihin pakataan hedelmät ja vihannekset kaupoissa käyvät biojätepusseista. Muovi, lasi, metalli kierretään erikseen; kotona meillä on ikean kierrätyslaatikot pahville, paperille ja muovi/metalli/lasijätteelle; viimeiksimainitut eritellään sitten kylän kierrätyspisteessä eri kontteihin.
      Muut kierrätettävät jätteet ja suurmepi romu kipataan n. kerran kuussa tai parissa auton perässä kontteihin alueen kierrätyskeskuksessa; sinne menevät esim. vaatteet, porsliini, ongelmajäte, elektroniikka jne.
      Onhan siinä oma hommansa, mutta onhan meillä eläkeläisillä aikaa.
      PM

      • Anonyymi

        Eikä teillä ole kompostoria biojätteelle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä teillä ole kompostoria biojätteelle?

        Minulla on kompostori puutarhajätteille, mutta en pane sinne mitään myyriä tai rottia houkuttelevaa. Kokemus on kertonut minulle, että kompostereita tulisi olla kaksi. Toiseen kerätään tuoreet, toiseen vanhemmat, jo miltei maatunut jäte. Minulla on vain yksi, joten en ikinä saa siitä multaa, kun aina on tuorettta silppua päällä- Matalaksi sisältö kyllä painuu. Ei se koskaan tunnu täyttyvän.


      • Minulla on se ongelma, että ei ole autoa. Onneksi taloyhtiö on hankkinut eri jätteille omia keräyslaatikoita, joten kierrätys onnistuu.
        Paitsi tietysti ongelmajätteet, ne pitää sitten vaan säilyttää jossakin ja toivoa kyytiä sorttiasemalle.
        Aikamoinen ruljanssi jätteiden keruusta on kasvanut. Toivottavasti siitä on hyötyä. Pitkään oli liikkeellä huhu, joka kertoi, että samaan tulipesään ne kaikki kierrätyspöntöt kuitenkin tyhjennetään, mutta on tätä tietoa yritetty korjata ja todistaa, että kerääminen on ihan järkevää ja luontoystävällistä.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Minulla on kompostori puutarhajätteille, mutta en pane sinne mitään myyriä tai rottia houkuttelevaa. Kokemus on kertonut minulle, että kompostereita tulisi olla kaksi. Toiseen kerätään tuoreet, toiseen vanhemmat, jo miltei maatunut jäte. Minulla on vain yksi, joten en ikinä saa siitä multaa, kun aina on tuorettta silppua päällä- Matalaksi sisältö kyllä painuu. Ei se koskaan tunnu täyttyvän.

        Eikö sieltä alaosasta saa sitä maatunutta ns. multaa otettua vai millainen kompostori sinulla sitten on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sieltä alaosasta saa sitä maatunutta ns. multaa otettua vai millainen kompostori sinulla sitten on?

        Minun mielestäni tuote tulisi jälkikompostoida erikseen vielä. Ei se lopputulos multaa ole, vaan maatunutta puutarhajätettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä teillä ole kompostoria biojätteelle?

        Ei varsinaisesti. Meillä on kaksi kompostia puutarhajätteelle ulkona, mutta kaikki keittiöstä tuleva kompostoitava materiaali lähtee erillisessä asttiassa ja paperipusseihin pakattuna roska-auton nieluun joka toinen viikko.
        Pihan ja puutarhan jätteet kompostuivat kyllä hiljalleen artesaanikompostissakin ja pohjalta keräämme multaa ravinteeksi kurpitsapenkkeihin. Mies on kompostoinut enemmän kuin minä ja osaa nämä kuviot paremmin.
        PM


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Minun mielestäni tuote tulisi jälkikompostoida erikseen vielä. Ei se lopputulos multaa ole, vaan maatunutta puutarhajätettä.

        No mä tarkoitin tätä kompostoria, josta "tavaraa" voi jo ottaa 6-8 viikon päästä ja voi käyttää luonto hoitaa sitten lopun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mä tarkoitin tätä kompostoria, josta "tavaraa" voi jo ottaa 6-8 viikon päästä ja voi käyttää luonto hoitaa sitten lopun.

        Minulla on vain tuollainen kevyt muovikompostori, joka toimii auringon lämmöllä.


    • Anonyymi

      Taloyhtiön konttien mukaisesti. Sekajäte omaansa. Tarkoittaa minulle muuta palavaa kuin sanomalehtiä ja niihin rinnastettavia papereita. Kartongit, pahvit ja maitotölkit tallottuina. Yhteen maitotölkkiin mahtuu noin 10 kappaletta oikealla tavalla rutattuja.
      Muovit omaan säkkiinsä jonka tyhjennän muovikonttiin tarvittaessa. Lasit omaan ja pienmetallit, ml. lasipurkkien ja pullojen kannet ja korkit omaansa.
      Biot biohajoavissa tuplapusseissa omaansa.

      Osalla asukkaista näyttää menevän hieman sekaisin. Tietämättömyyttä vai välinpitämättömyyttä? Lasia sekajätteissä. Savinen kukkaruukku bioissa jne.
      Eniten ihmetyttää se, ettei edes viitsitä talloa pahvilaatikoita ruttuun.

      • Anonyymi

        Lasikeräykseen, kun ei saa laittaa muuta, kuin lasipulloja ja -lasiurkkeja, muut lasit kuuluu sekajätteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasikeräykseen, kun ei saa laittaa muuta, kuin lasipulloja ja -lasiurkkeja, muut lasit kuuluu sekajätteisiin.

        Mihin panet palaneet pöytälamppujen lamput?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin panet palaneet pöytälamppujen lamput?

        Halogeenilamput ja vanhat hehkulamput sekajätteeseen, muut lamput niihin kauppoihin, jotka niitä myy tai sitten SER-pisteeseen.


    • Anonyymi

      Minulla oli paljon kirjoja varastossa ja nyt koronan aikana vietin ns. laatuaikaa yläasteella olevien lastenlapsieni kanssa ja revimme ne kaikki, kannet pahviin ja sisus jätepaperiin. Nyt ei ole kirjan kirjaa enää, onneksi.

    • Meidän tloyhtiössa on jäteastiat vain sekajätteelle, energiajätteelle, ja biojätteelle, lasipurkit ja patterit täytyy viedä asiallisiin jätteenkeräys paikkoihin muualla.

      Taloyhtiömme on pieni, vain 8 asuntoa käsittävä, ja olen huomannut kuinka tyhjiä nuo jäteastiat ovat kun ne tullaan tyhjentämään, eli taloyhtiö säästäisi kun keruuttaisi jätteet vain kerran kuukaudessa, tietysti biojäte on kesällä tyhjennettäväkin useammin.

      Pirre

      • Anonyymi

        Se onkin hieman huningolla oleva asia taloyhtiössämme, koska energiajäte astiaan näköjään laitetaan kaikki muu paitsi bio -jäte, energiajätteeksi luokitellaan kaikki palava jäte, muovi, pahvi jne.
        En tiedä olenko täysin oikeassa tuossa mitä energia jätteeksi kaikenkaikkiaan luetaan. kukaan ei ole vaivautunut asiaa sen kummemmin tiedottamaan, esin tiedotteilla jätekatoksen seinillä.

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin hieman huningolla oleva asia taloyhtiössämme, koska energiajäte astiaan näköjään laitetaan kaikki muu paitsi bio -jäte, energiajätteeksi luokitellaan kaikki palava jäte, muovi, pahvi jne.
        En tiedä olenko täysin oikeassa tuossa mitä energia jätteeksi kaikenkaikkiaan luetaan. kukaan ei ole vaivautunut asiaa sen kummemmin tiedottamaan, esin tiedotteilla jätekatoksen seinillä.

        Pirre

        Muovi ei sinne ainakaan kuulu. Muovin polttaminenhan on nyt todettu kaameaksi tuhotyöksi!
        Mutta jos muovijätteitä joutuisi kuljettamaan jonnekin keräyspaikkaan, niin ainahan sinne pitäisi sitten poiketa. Eihän mitään auringon alla ole olemassakaan ilman muovipakkausta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin hieman huningolla oleva asia taloyhtiössämme, koska energiajäte astiaan näköjään laitetaan kaikki muu paitsi bio -jäte, energiajätteeksi luokitellaan kaikki palava jäte, muovi, pahvi jne.
        En tiedä olenko täysin oikeassa tuossa mitä energia jätteeksi kaikenkaikkiaan luetaan. kukaan ei ole vaivautunut asiaa sen kummemmin tiedottamaan, esin tiedotteilla jätekatoksen seinillä.

        Pirre

        Lisään..itse toimin tuon energiajäte asian kanssa, niin että laitan kaiken palavan jätteen sinne.

        Sekajäte astia onkin aina melekein tyhjä.


      • Makriina kirjoitti:

        Muovi ei sinne ainakaan kuulu. Muovin polttaminenhan on nyt todettu kaameaksi tuhotyöksi!
        Mutta jos muovijätteitä joutuisi kuljettamaan jonnekin keräyspaikkaan, niin ainahan sinne pitäisi sitten poiketa. Eihän mitään auringon alla ole olemassakaan ilman muovipakkausta.

        Muovi pakkauksissa on kyllä ilmoitettu mikä on poltettavaksi käypää.

        Seuraavassa taloyhtiön kokouksessa otan asian esille , että joku tolkku löytyisi koko jäte asiaan.


      • Miina494 kirjoitti:

        Muovi pakkauksissa on kyllä ilmoitettu mikä on poltettavaksi käypää.

        Seuraavassa taloyhtiön kokouksessa otan asian esille , että joku tolkku löytyisi koko jäte asiaan.

        Näin meidän kesken: minä en rupea lukemaan, mikä muovi käy mihinkin. Paiskaan kaikki muovijätteisiin, valikoikoot itse sitten kun lootaa tyhjentävät. Tämä kierrätys ottaa aivoon sen verran, Myöskään en suostu tiskaamaan pois heitettäviä purkkeja ja purnukoita.
        Jossain se raja kulkee todellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin hieman huningolla oleva asia taloyhtiössämme, koska energiajäte astiaan näköjään laitetaan kaikki muu paitsi bio -jäte, energiajätteeksi luokitellaan kaikki palava jäte, muovi, pahvi jne.
        En tiedä olenko täysin oikeassa tuossa mitä energia jätteeksi kaikenkaikkiaan luetaan. kukaan ei ole vaivautunut asiaa sen kummemmin tiedottamaan, esin tiedotteilla jätekatoksen seinillä.

        Pirre

        Poistettu viesti oli: " Energiajäte mitä se on?"

        En näe mitään epäasiallista viestissäni, ja siksi kysyn palstalaisten mielipiteitä
        asiasta.


      • Anonyymi
        Miina494 kirjoitti:

        Muovi pakkauksissa on kyllä ilmoitettu mikä on poltettavaksi käypää.

        Seuraavassa taloyhtiön kokouksessa otan asian esille , että joku tolkku löytyisi koko jäte asiaan.

        "Seuraavassa taloyhtiön kokouksessa otan asian esille , että joku tolkku löytyisi koko jäte asiaan."

        Hyvä sinä Pirre. Aina olen uskonut, että sieltä Itäsuomesta ne "tolokun" ihmiset on lähtöisin, vaikka niin savolaisia joskus muistutammekin.

        Onhan tämä jätteidenkeräily tuonut monellekin ongelmia, koska itseäni harmittaa, kun biojätteissä on muovipusseja ja lehti- ja kartonki jätteissä myös tavallisia kodin roskapusseja, mutta suotakoon se täällä anteeksi, sillä useimmat liikkuvat rollaattorien kanssa ja tuskin he mitään nettiä osaavat käyttää ja näkevät edes lukea, mitä missäkin keräilylaatikon kyljessä lukee.

        Itse yritä lajitella roskani tunnollisesti, johon lapseni minut opetti "kantapään kautta", joka sekin oli virheellinen loppujen lopuksi.

        Täällä palstoilla ivailtiin siitä, kun kerroin, että taas on roskat viemättä, mutta kun niitä on niin moneen paikkaan vietävä , ei lähi keräilypisteeseen.

        Muovi jätettä en ilmeisesti opi lajittelemaan koskaan ja ei täällä lähistöllä ole sellaista. Yritän aina tarkistaa pulloista, mikä on palautus kelpoista, mutta jos kone hyväksyy edes hylkäämällä jonkun pullon, niin sinne vain, pois minun silmistäni.

        Terkkuja sinulle "Pirre". Olihan meillä kerran yhteisiä tuttaviakin, mikäli muistat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poistettu viesti oli: " Energiajäte mitä se on?"

        En näe mitään epäasiallista viestissäni, ja siksi kysyn palstalaisten mielipiteitä
        asiasta.

        Näin on käynyt itselle ja varmaan monille muillekin.
        Nähdäkseni se johtuu sen botin ohjelmoinnista.
        Ei tarvi olla, kun joke sana, jonka se tulkitsee epäasialliseksi. Miten lie ohjelmoitu.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Näin on käynyt itselle ja varmaan monille muillekin.
        Nähdäkseni se johtuu sen botin ohjelmoinnista.
        Ei tarvi olla, kun joke sana, jonka se tulkitsee epäasialliseksi. Miten lie ohjelmoitu.

        Näinhän se on ja ei tarvitse olla edes mikään sana kun botti vinksahtaa, ohjelmointi tarvitsisi pikaista päivitystä, pöpöjen poistoa, "glitch-hallintaa", mutta olettaisin että Suomi 24 haluaa hoitaa tätä keskustelupalstaa mahdollisimman edullisesti ja siten että se tuottaa omistajalleen voittoa, niin ylläpidossa istuvat osapäivätyöläiset jotka eivät välttämättä ole mitään tietokoneinsinöörejä tai IT-teknikkoja. Nämä keskustelupalstat eivät kai tuota suuria voittoja omistajalleen, paitsi jos saadaan keskustelijat tukkanuottasille silleen että sivu saa paljon klikkauksia ja mainostuloja ja yksi tapa näyttää olevan jättää porukat mellastamaan keskenään ja botti se vain poistelee ja hämmentää soppaa lisää.


      • Makriina kirjoitti:

        Näin meidän kesken: minä en rupea lukemaan, mikä muovi käy mihinkin. Paiskaan kaikki muovijätteisiin, valikoikoot itse sitten kun lootaa tyhjentävät. Tämä kierrätys ottaa aivoon sen verran, Myöskään en suostu tiskaamaan pois heitettäviä purkkeja ja purnukoita.
        Jossain se raja kulkee todellakin.

        Jos en suoralta kädeltä tunnista muovin kierrätyskelpoisuutta, laitan omaan sekaroskikseen, jonka jäteauto tyhjentää kerran kahdessa viikossa . Apukeittiössä minulla on eri kierrätettäville omat laatikkonsa siististi oven takana kaapissa ja kaapin ovessa kierrätyskooditkin, mutta ei niitä aina ole helppo tulkita. Olen jossain sellaisen ohjeen nähnyt, että mieluummin niin, koska vääränlainen muovi voi pilata koko erän. Sellaistakin on kirjoiteltu, että ne kerätyt muovit menisivät enimmäkseen polttoon. Tärkeintä on, että muovi ei joudu luontoon, kyllä se sekajätteen mukana hyvin palaa. Sekajätteeseen menee meilläkin sellaiset purkit, jotka vaatisivat pesun. Maitopurkit huuhtaisen ja laitan pahvien joukkoon. Pakkauspahvia onkin tullut normaalia enemmän, kun netistä on tilattu yhtä ja toista koronan aikaan.

        Pihassa on kompostori, niin hyvin eristetty että toimii pakkasellakin. Se toimii melko tehokkaasti, alaosan luukusta voi ottaa multaa, mutta kyllä siinäkin oma työnsä on ja minä olen meillä kompostorivastaava. :) Varmuuden vuoksi annan mullan vielä tekeytyä kasassa vuoden verran, ennenkuin annan kasveille. Puutarhassa tulee paljon karkeaa oksien leikkuujätettä, joka viedään peräkärryllä jäteasemalle kompostoitavaksi, sinne joutuvat myös liiat ja vialliset omenat, vain pieni osa mahtuu hyvinä satovuosina omaan pienehköön kompostoriin. Se on niin tiivis, etteivät mahdolliset pikkujyrsijät pääsisi käsiksi.

        Mainospostin olen kieltänyt, helpottaa huomattavasti jätepaperin määrää. Mutta ne tarpeettomat kirjat, siinä ikuinen pähkäiltävä. Vaikka kuinka koettaisi vältellä uusia hankintoja, kyllä niitä vaan tulee, lahjoina ja joskus ei voi pitää näppejään erossa esimerkiksi kauniista luontokirjasta. Kansien repimistä olen joutunut tekemään, pahaltahan se kirjojen ystävästä tuntuu.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Näin on käynyt itselle ja varmaan monille muillekin.
        Nähdäkseni se johtuu sen botin ohjelmoinnista.
        Ei tarvi olla, kun joke sana, jonka se tulkitsee epäasialliseksi. Miten lie ohjelmoitu.

        Kiitos että luit kysymykseni, mutta ilman vastausta jäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos että luit kysymykseni, mutta ilman vastausta jäin.

        En saa kiinni ajatuksestasi, millaista vastausta täältä odotit.
        Jos haluat ihan täsmävastauksen, kysy palautelomakkeella, ylläpidolta.
        Ne vastaavat tai sitten eivät.


    • Täällä kerrostalossa on sekajäte lasi- ja pienmetallikeräys sekä biojäte ja keräyspaperi.
      Mökillä on poltettavajäte pienmetalli ja lasi sekä paperi. Biojätteen tuos tänne kerrostalon looraan.
      Pahvit vien tuohon rinkikeräyspaikalle. Patterin keräyksiä on useissa paikoissa.
      Mökillä, kun kaikenmoisia rakennus ja remppahommia summuita juttuja tehdään, niin kerran kesässä kerätään kaikki sellainen mitä aluejätepisteelle ei voi viedä ja viedään jäteasemalle.
      Sitä olen joskus tuumannut, että kun isoin osa kaikesta jätteestä menee nykyään uusio- ja hyötykäyttöön ja sanotaan, että siitä on tullut iso bisnes, miksi ´´alkutuottajan´´ pitää antaa raaka-aine ilmaiseksi ja vielä maksaa sen pois viennistä.
      Sitten se taas maksaa, kun ostaa kierrätysmateriaalista tehtyä tavaraa.
      Ainakin biopolttoainetta ja lannoitteita tekevät biojätteestä.

    • Anonyymi

      """piimätölkit kolmanteen,. Sitten onkin jo tilat käytetty"

      PURISTELEMALLA

      juon piimätölkin pesuveden
      sijoitan ne SISÄKKÄIN sisus pientä pahvia ja päällä vahvin eli juomatölkki

      puristelen sormin litteäksi
      aluksi tein jalalla mutta nykyisin voimat ovat kasvaneet

      en ole koskaan saanut tämän puristelu jälkeen sormilukkoa tai muuta kipua

      pieneen pussiin sopii viikon pällekkäin puristetut kartongit

      muovi samoin sisäkkäin ja ilma ulos puristettuna äsken vein kahden viikon muovit
      litteänä kaksi muovikassia litteyttä

      polttoroskat kerään parvekkeelle paperipussileipien pusseihin ja litteäksi puristettuna joita vien


      en käytä taloyhtiön roskiksia paljon vaan teen kävelymatkan julkisiin keräilykohteisiin ikään kuin turistivierailuna

    • Anonyymi

      Taitaa tuo kierrrätys olla osaksi huuhaata ? Kattelin telkusta ohjelman englannista vietiin kierrätysmuovia poltettavaksi Romaniaan , sitä ennen Kiinaan mutta eivät enään vinosilmät huoli ! Swedbank kuulemma alkaa tekemään pankkikortit rannoilta kerätystä muovista :-D

      Per-kel

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      268
      3182
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      399
      1988
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      70
      1895
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1619
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      114
      1375
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      291
      1117
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      45
      1047
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      277
      978
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      105
      908
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      895
    Aihe