Mikähän tuossa nyt on niin erinomaista että sitä pitäisi alkaa käyttämään? Pitää taas muistaa uusi käyttäjätunnus ja salasana entisten lisäksi.
Minulla on Nordean pankkitunnistus mutta Nordean systeemiä ei näköjään edes hyväksytä telen tunnistuksen saamiseen. Passikin on vanhentunut ja ajokortti ei kelpaa niille kakaroille kun mitään henkilökorttia en ole ikinä tarvinnut.
Onko kenelläkään käytössä ja miksi olisi parempi kuin pankkitunnistus?
Telian mobiilivarmenne
49
5707
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa ihmetellyt minäkin. Ja entäs sitten kun kyllästyt Telian jatkuvasti nouseviin hintoihin ja päätätkin siirtyä DNA:lle tai Moille? Siinä meni harakoille taas entiset tunnisteet ja rupee hakemaan uusia!
Kyllä minä olen pankkitunnistautumista pitänyt aina kaikkein luotettavimpana eikä siihen operaattorin vaihdot tee mitään haittaa.
Telian yhteyskin tuntuu melko hataralta ja pätkii liian usein. Millä siinä sitten mihinkään tunnistaudut ja varmentelet mitään.- Anonyymi
Vaihtaa operaattoria n vuoden välein saa jopa etuja..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtaa operaattoria n vuoden välein saa jopa etuja..
Oletko etujen metsästäjä. Hanki oikea elämä
- Anonyymi
Mobiilivarmenteesta ei ole mitään hyötyä koska pankit tarjoaa nykyisin digitaalista varmennusta eli kirjautuminen hyväksytään aina puhelimesta.
- Anonyymi
Helpompi/nopeampi ihan makuasia. Muilla operaattoreilla maksaa toistaiseksi. Pärjää pankki tunnuksillakin.
- Anonyymi
Käytössä ei mitään etuja. Keräävät vain henkilötietojasi mainosten lähettämiseen. Mobiilipankkivarmenne on turvallisempi ja kelpaa joka paikkaan eikä ole puhelinoperaattorista riippuvainen. Eikä kukaan rupee hankkimaan tänä päivänä passiakaan kun et mihinkään voi matkustaa koronan takia. Se maksaa maltaita samoinkuin henkilökorttikin joka sekään ei ole ikuinen.
- Anonyymi
Mobiilivarmenteen ylivoimainen etu on juuri siinä, ettei sillä ole mitään tekemistä pankkitunnusten kanssa. Puhelimeen ei asenneta mitään, eikä pankkitunnuksia tarvitse naputella mihinkään. Tunnistus perustuu SIM korttiin, puhelimen imei koodiin ja käyttäjän pin-koodiin. Toimii silloinkin kun pankkitunnukset ei toimi. Passilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, ja henkilökortilla voi matkustaa EU:n alueella. Jos ei ole paria euroa kuussa varmenteeseen niin kannattaa olla enemmän huolissaan persaukisuudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mobiilivarmenteen ylivoimainen etu on juuri siinä, ettei sillä ole mitään tekemistä pankkitunnusten kanssa. Puhelimeen ei asenneta mitään, eikä pankkitunnuksia tarvitse naputella mihinkään. Tunnistus perustuu SIM korttiin, puhelimen imei koodiin ja käyttäjän pin-koodiin. Toimii silloinkin kun pankkitunnukset ei toimi. Passilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, ja henkilökortilla voi matkustaa EU:n alueella. Jos ei ole paria euroa kuussa varmenteeseen niin kannattaa olla enemmän huolissaan persaukisuudestaan.
Mobiilivarmenne on vanhanaikainen ja epäkäytännöllinen näin vuonna 2022..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On äärimmäisen käytännöllinen, tietysti jollei osaa niin sitten asia on erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On äärimmäisen käytännöllinen, tietysti jollei osaa niin sitten asia on erikseen.
Ei todellakaan ole käytännöllinen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan ole käytännöllinen..
on niinkauan kun on ilmanen kuten telian asiakkaille, muitten ei kannatta maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on niinkauan kun on ilmanen kuten telian asiakkaille, muitten ei kannatta maksaa.
Ei ole silloinkaan. En ole koskaan keksinyt sille mitään käyttöä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole silloinkaan. En ole koskaan keksinyt sille mitään käyttöä...
Mulla oli sillon kun ei ollut n.s mobiili-tunnistautumista, aina ei ollut avainlukulista mukana, jonkun kerran joutui kirjautumaan johonkin viranomais palveluun. No nyt en enää tarttee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli sillon kun ei ollut n.s mobiili-tunnistautumista, aina ei ollut avainlukulista mukana, jonkun kerran joutui kirjautumaan johonkin viranomais palveluun. No nyt en enää tarttee.
Nykyään ei avainlukulistoja tarvita. Kaikki löytyy kännykästä pankkisovelluksesta..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen et ymmärtänyt sanaakaan, millä tavalla mobiilivarmenne on parempi. Lisäksi se on yhtä nopea, kuin pankkitunnukset. Lähtökohtaisesti kaikki pankkitunnusten käyttö muuhun kuin pankin käyttöön on riski.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen et ymmärtänyt sanaakaan, millä tavalla mobiilivarmenne on parempi. Lisäksi se on yhtä nopea, kuin pankkitunnukset. Lähtökohtaisesti kaikki pankkitunnusten käyttö muuhun kuin pankin käyttöön on riski.
Ymmärsin mutta se on vanhentunut ja epäkäytännöllinen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään ei avainlukulistoja tarvita. Kaikki löytyy kännykästä pankkisovelluksesta..
Mene vaikka verottajan sivulle! Valitse kirjautuminen ja avaa oma pankki sovellus. Syötä se oma tunnus jolla kirjaudut sinne verkkopankkiin ja palaa sinne verottajan sivulle! Siis kolme eri vaihetta.
Mobiilivarmenteessa valitse kirjautumistapa, syötä puhelinnumero ja odota kun puhelimessa tulee popup ikkuna johon annat oman koodisti ja hyväksy. Ainakin yksi vaihe pois!
Itse kävin verottajan sivulla ihan kännykällä!
Tottakai parempi on tuo henkkarin luku juttu, mutta siinäkin on omat ongelmansa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene vaikka verottajan sivulle! Valitse kirjautuminen ja avaa oma pankki sovellus. Syötä se oma tunnus jolla kirjaudut sinne verkkopankkiin ja palaa sinne verottajan sivulle! Siis kolme eri vaihetta.
Mobiilivarmenteessa valitse kirjautumistapa, syötä puhelinnumero ja odota kun puhelimessa tulee popup ikkuna johon annat oman koodisti ja hyväksy. Ainakin yksi vaihe pois!
Itse kävin verottajan sivulla ihan kännykällä!
Tottakai parempi on tuo henkkarin luku juttu, mutta siinäkin on omat ongelmansa!Mobiilipankin kautta tuokin hoituu nopeasti ilman turhaa varmennetta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mobiilipankin kautta tuokin hoituu nopeasti ilman turhaa varmennetta...
Kyllä hoituu, mutta siinä on yksi vaihe enemmän kuin mobiilivarmenteella.
Tuli muuten mieleen miksi pankki ei lisää omalle sivulleen palveluvalikkoa josta pääsee kansalaisen kannalta tärkeimpiin palveluihin suoraan kirjautumalla pelkästään pankin sivulle! Siellä voisi olla esim Kela, Kanta ja Vero!
Tähän on kait tulossa jokin juttu kun tulee se uusi henkilökortti joskus parin vuoden päästä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hoituu, mutta siinä on yksi vaihe enemmän kuin mobiilivarmenteella.
Tuli muuten mieleen miksi pankki ei lisää omalle sivulleen palveluvalikkoa josta pääsee kansalaisen kannalta tärkeimpiin palveluihin suoraan kirjautumalla pelkästään pankin sivulle! Siellä voisi olla esim Kela, Kanta ja Vero!
Tähän on kait tulossa jokin juttu kun tulee se uusi henkilökortti joskus parin vuoden päästä!Yksi vaihe vähemmän:)
- Anonyymi
Otinpa just tuossa käyttöön mobiilivarmenteen. Helppoa kuin heinänteko tällaiselle 75- vuotiaalle.
Että miksikö, ettekö lue? Siksi se on tarpeen, jos tulee pankkiani kohtaan kyberhyökkäys , ja sillin en pääse tunnistautumaan pankkitunnuksilla , mutta tuolla mobiilivarmenteella se hoitu käden käänteessä. Eikä maksa kuin pari euro kuussa.
( Nordeallahan oli pari viikkoa sitten parin päivän katko, ettei kuulemma toiminu pankkitunnukset) - Anonyymi
Kaksi syytä mobiilivarmenteen käyttöön! Telia mobiilivarmenne on maksuton ja yleisesti 1. Mobiilivarmenne on simppelimpää kuin pankin sovelluksen käyttö! 2. Mobiilivarmenne toimii kaikissa muissakin puhelimissa kuin älypuhelimissa! Telian myymälässä myyjä oli sanonut kaverille, että hänen Nokia 3310 4g puhelimessa se ei vörkki, mutta kun asiaa tsekatiin, niin se saattoi toimia paremmin siinä kuin esim applepuhelimessa! Testattu on!
- Anonyymi
Sit kun tapahtuu pahoja aletaan vinkumaan et mun luuriin on murtaauduttu ja mix se ei toimi, pitäkää tuo mielessä.
Ei nuo ole turhia.- Anonyymi
Mobiilivarmenteen avain pidetään omana tietona. Se on äärimmäisen vaikea murtaa jos siinä on esim kahdeksan numeroa ja kolme yritystä jonka jälkeen se menee lukkoon!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mobiilivarmenteen avain pidetään omana tietona. Se on äärimmäisen vaikea murtaa jos siinä on esim kahdeksan numeroa ja kolme yritystä jonka jälkeen se menee lukkoon!
Itse olen aina käyttänyt 123456. Se on helppo muistaa ja on yksinkertaisuudessaan niin hyvä koska kukaan ei usko että sellaista joku käyttäisi. Toisekseen sehän toimii vain oman puhelimeni kanssa jota käytän itse joten ei sinne kukaan vieras pääse väliin söhlimään.
- Anonyymi
Ei luuriin voi murtautua:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen aina käyttänyt 123456. Se on helppo muistaa ja on yksinkertaisuudessaan niin hyvä koska kukaan ei usko että sellaista joku käyttäisi. Toisekseen sehän toimii vain oman puhelimeni kanssa jota käytän itse joten ei sinne kukaan vieras pääse väliin söhlimään.
Niinmpä, eikös se mobiilivarmenne ole sidottu tiettyyn puhelin-numeroon, joten se varmennekin voi olla mitä hyvänsä.
- Anonyymi
Toimii minun Nokia 3120c 14 vuotta vanhassa puhelimessa loistavasti.
- Anonyymi
Sen pitäisi toimia vaikka Nokia 1611 tai 2020 malleilla jos joku käyttää!
- Anonyymi
No ensinnäkinmobiilivarmenne tekee vahvaa tunnistautumista vaativan tunnistautumisen, kirjautumisen ja esimerkiksi laskujen maksamisen paljon turvallisemmaksi ja helpommaksi. Se tekee mys avainlukulistat ja avainlukulaitteet tarpeettomiksi. Mobiilivarmenteen käyttö on tosiaan paljon turvallisempaa kuin esimerkiksi käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukulistan avulla tunnistautuminen jne. EU eei edes pidä avainlukulistoja jne luotettavina eikä vahvan tunnistautumissen vaatimusten mukaisina. Jossain vaiheessa avainlukulistojen käyttä tulee varmasti loppumaan kokonaan. Nykyiselläänhän avainlukulistoja käytetään vielä esimerkiksi puhelimeen lähetettävän lisävahvistuspyynnön kanssa, mutta jossain vaiheessa koko listoista jne luovutaan varmasti kokonaan. Mobiilivarmenteen ja esimerkikiksi Osuuspankin Mobiiliavaimen avulla tunnistautuminen on paljon helpompaa ja turvallisempaa.
- Anonyymi
Eipä se ole sen turvallisempaa kuin pankin mobiilisovelluksella tehty tunnistautuminen ja hyväksyminen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä se ole sen turvallisempaa kuin pankin mobiilisovelluksella tehty tunnistautuminen ja hyväksyminen..
Vapusen mielestä kaikki on turhaa, mikä maksaa jotain. Persaukisena on tietysti paha olla, näkeehän sen jo kommenteistakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapusen mielestä kaikki on turhaa, mikä maksaa jotain. Persaukisena on tietysti paha olla, näkeehän sen jo kommenteistakin
inen on sittemmin ansioitunut myös muissa rooleissa. Kesällä 2006 hän esitti Lumikin ilkeää äitipuolta Turun Kesäteatterissa Vartiovuorella. Seuraavana kesänä oli vuorossa Uuden iloisen teatterin näytelmä Da Lintsi -koodi Linnanmäen Peacock-teatterissa. Salminen on tehnyt äänirooleja animaatioelokuvissa Robots, Keisarin salaisuus, Shrek kolmas ja Toy Story 3.
Suurimman yle
Minä käytin tuota, kun minulla oli Telian liittymä. Nyt kun on Saunalahti, niin en viitsi siitä maksaa vaan käytän S-pankin tunnistusta. Se on kätevä, kun kuvaa ruudulta QR-koodin ja käyttää sormenjäljenlukijaa.
Jos pärjäät pankkitunnuksilla, niin ei tuota mikään pakko ole käyttää.- Anonyymi
Ihmeittelen vain, otin käyttöön Elisan mobiilivarmenteen, sieltä tuli sähköpostikin välttömästi. No nyt olen käyttänyt sitä jo monta ketaa ,mutta puhelimessani on teksti Telia, aina kun sieltä tulee se tarkistusnumero. Kumma juttu.
- Anonyymi
Telia tarjoaa sen mobiilivarmenteen, elisallekin.
- Anonyymi
Ei pidä ottaa tuollaisia muinaisjäänteitä käyttöön!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä ottaa tuollaisia muinaisjäänteitä käyttöön!
Jos ilmaseksi saa niin sitten, mutta eipä siitä maksaa kannata, Joskus tuppaa olemaan just silloin kun tarvitsee pankilla huoltokatko ja pitäs päästä vaikkapa kelaan niin mobiilivarmenne pelastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ilmaseksi saa niin sitten, mutta eipä siitä maksaa kannata, Joskus tuppaa olemaan just silloin kun tarvitsee pankilla huoltokatko ja pitäs päästä vaikkapa kelaan niin mobiilivarmenne pelastaa.
Harvoinpa hyvillä pankeilla huoltokatkoja on ja jos onkin niin ne ajoittuu yleensä yöaikoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoinpa hyvillä pankeilla huoltokatkoja on ja jos onkin niin ne ajoittuu yleensä yöaikoihin.
itse asiassa katkoja tuppaa olemaan vähän väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
itse asiassa katkoja tuppaa olemaan vähän väliä.
Tämän ongelman voi mitätöidä pitämällä kahden pankin tiliä ja maksukorttia ja käteistä sopivasti mukana. Harvalla on kiire hoitaa asioita esim tien päällä johon tarvitaan tunnistautumista. Vain matkoilla
- Anonyymi
Pankkitunniste on turvallisempi kuin mobiilivarmenne. Tämä johtuus siitä että pankkitunnistautumisessa käytetään pankin tunnuksia joita ulkopuoliset eivät tiedä, toisin kuin mobiilivarmenteessa käytettyä puhelinnumeroa.
Lisäksi mobiilivarmenne ponnahtaa kännykän näytölle automaattisesti jolloin joku voi vahingossa syöttää tunnuksensa. Pankkitunniste ei ponnahda näytölle, vaan vaatii pankin sovelluksen avaamisen. - Anonyymi
Nykyään on huijareita netti täynnä. On järjetöntä kirjautua pankkitunnuksilla esimerkiksi omakantaan tai verottajan sivuille. Vaikka kuinka olisi huolellinen, siinä voi mennä tililtä rahat, kuten ollaan uutisista luettu. Mobiilivarmenteella näin ei pääse käymään. Jos vaikka nettirosvo jotenkin onnistuisi tunnuksen kaappaamaan, niin ei hän sillä pankkiin pääse. Korkeintaan hän voisi nähdä, mitä pillereitä mahdollisesti syöt.
- Anonyymi
Mobiilivarmenteen avulla voi allekirjoittaa sopimuksia. Näin ollen jos hukkaat sen - tai päästät vääriin käsiin esim. talosi ja autosi voidaan myydä ja pihaan ilmestyy hinausauto hakemaan sen pois. Etu nimenomaan mobiilivarmenteella on se, ettet vahingossa voi syöttää sitä väärennetylle pankkisivulle ja menettää rahojasi. Yhtä hyvää huolta siitä silti pitää pitää kuin pankkitunnuksistakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mobiilivarmenteen avulla voi allekirjoittaa sopimuksia. Näin ollen jos hukkaat sen - tai päästät vääriin käsiin esim. talosi ja autosi voidaan myydä ja pihaan ilmestyy hinausauto hakemaan sen pois. Etu nimenomaan mobiilivarmenteella on se, ettet vahingossa voi syöttää sitä väärennetylle pankkisivulle ja menettää rahojasi. Yhtä hyvää huolta siitä silti pitää pitää kuin pankkitunnuksistakin.
Sopimukset ym asiat pankkiasioiden lisäksi voidaan tehdä ihan turvallusesti kotikoneelta, mutta ongelmia tuottavat liian pienet näytöt ja tekstit, kuten puhelimissa pahimmillaan. Joku fonttitekninen ratkaisu pitäisi olla helpoin ja halvin toteuttaa, jotta näytölle saadaan selkeä osoiterivi mihin ollaan menossa. Nykyisin isoja näyttöjä ei ole enää kotona kuin pelejä pelaavilla
- Anonyymi
Itse otin taas mobiilivarmenteen kun vaihtoin telialle (ilmainen) Tosi kätevä kirjautua viranomais palveluihin.
- Anonyymi
Kätevää myös nettirikollisille, voi kaapata sim-korttisi omaan puhelimeensa. Kävelee vain liittymäkauppaan ja sinuna esiintyen haluaa vaihtaa uuden sim-kortin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kätevää myös nettirikollisille, voi kaapata sim-korttisi omaan puhelimeensa. Kävelee vain liittymäkauppaan ja sinuna esiintyen haluaa vaihtaa uuden sim-kortin.
Eikö ne siellä telian kaupassa tarkista ollenkaan henkilöllisyyttä. Mutta toisaalta ne nettikonnat on pääsääntöisesti jossain vinkuindianevadassa joten tuskipa niitä näillä kulmilla minun kaikkine tietoineen liikuskelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ne siellä telian kaupassa tarkista ollenkaan henkilöllisyyttä. Mutta toisaalta ne nettikonnat on pääsääntöisesti jossain vinkuindianevadassa joten tuskipa niitä näillä kulmilla minun kaikkine tietoineen liikuskelee.
Ja siellä vinku-nevadassako on tietotaitoa tällaisiin kaappauksiin? Epäilen tuota suuresti ja sijoitan verkkorikolliset samaan paikkaan kuin kehittyneet verkotkin koska siellä on myös tietotaito.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456