Ehtikö Radio Ettanilla olla web -sivua ennen konkurssiaan ?

Anonyymi

Muistelmia Radio Ykkösestä (91,1 MHz) / Radio Ettanista täällä:

https://www.mediamonitori.fi/index.php/tietosivut/radio-ykkoenen/986-radio-ykkoenen-radio-ettan

Tuolta ei kuitenkaan valitettavasti selviä se, ehtikö ko. radioasema perustaa nettisivuja ennen konkurssiin menoaan.

ko. radioasemahan ajautui konkurssiin maksamattomien Teosto- ja Gramex -maksujen takia.

On tietysti helppo syyttää ko. aseman toimivaa johtoa tyyliin "mitäs ette maksaneet" - mutta tämä ei ole kovin reilua, syy tässä:

Teosto ja Gramex tykkäävät laskea radioasemien maksettavaksi määräytyvät musiikin soitosta tulevat tekijänoikeudelliset maksut siten, että minulla olisi työpöydällä 15 radiota rivissä, kukin auki, mutta kukin eri radiokanavalle viritettynä, ja ikäänkuin kuuntelisin 15:tä radiokanavaa yhtäaikaisesti, ja ikäänkuin jokaine muukin suomalainen tekisivät samoin !

Ja kun tekijänoikeusliiketoiminta on valtion ja oikeuslaitoksen erityisessä suojeluksessa, radioaseman omistajan tilanne on tällöin se, että maksa, ja mene konkurssiin jos et siihen pysty.

Esimerkkinä tuosta erityissuojeluksesta on esim. se, kun tavaratalo Hong Kong Suomi Oy joutui maksamaan toiseen kertaan tekijänoikeudelliset hyvitysmaksut myymistään tyhjistä CD/DVD -levyistä, vaikka oli jo kertaalleen maksanut levyistä tukkuliikkeelle sellaisen laskun, jonka laskuerittelyn mukaan ko. lasku sisälsi Teostolle edelleen välitettäväksi tarkoitetun hyvitysmaksun. Ja silloin voimassaollut laki nimenomaan sääti, että tukkuliikkeen velvollisuus on maksaa Teostolle hyvitysmaksu, ja lisätä tuo hyvitysmaksu erittelyrivinä laskulle, ja juuri näin oli toimittu - siis 100% sen mukaan, mitä laki määrää - mutta kun tukkuliike kavalsi Teostolle kuuluvat rahat itselleen, niin Teosto vaati oikeudessa tavaratalo Hong Kong Suomi Oy:tä maksamaan saman maksun toiseen kertaan, ja Teosto voitti ko. oikeusjutun.

Näin suomessa virallinen oikeus päätti, vaikkei päätöksellä oikeuden ja kohtuuden kanssa mitään tekemistä ollutkaan. Oikein olisi ollut, että Teosto olisi syyttänyt ko. tukkuliikkeen toimivaa johtoa kavalluksesta, ja vaatinut heitä maksamaan henkilökohtaisesti Teostolle, jos ko. tukkuliike ei ole kykenevä maksamaan.

Normaalisti yrityksen toimitusjohtaja ei toki ole henkilökohtaisesti vastuussa yrityksen veloista, mutta jos syyllistyy kavallukseen, tilanne on silloin toinen, koska kyse ei silloin enää ole normaalista liiketoiminnasta, vaan rikoksesta !

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ollut vielä nettisivuja tuohon aikaan.

    • Anonyymi

      Sanoma media ei osannut tuolloin eikä osaa vieläkään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse olin yhteen aikaan myös kiinnostunut eri radiokanavista ja niiden vaiheista. Nykyinen tilanne jossa pääosin kaikki radiokanavat kuuluu johonkin ketjuun nakersi mielenkiintoa. Aidosti paikalliset asemat kiinnosti. Minulla oli aikoinaan jopa kavereita jotka shoutcastilla striimasi jonkun paikallisen kanavan lähetystä minulle aikana jolloin kanavat ei vielä olleet netin kautta normaalisti kuunneltavissa. Oli omanlaista hommaa.

      Radio Stadilla oli ainakin nettisivut joissa ei lukenut kuin jos oikein muistan että, "Radio Stadi bambaa ja skulaa" Ja sitten oli radiokanavan logo. Oli mielenkiintoinen asema tuo radio stadi joka ei kovin kauan ehtinyt lähettää... aamulla kun siellä soi tauoton musiikki tunti soi myös jotain gospel tyyppisiä kappaleita. Taajuus 91,1MHz oli mielenkiintoinen siihen asti kun groove fm uudistettiin ja pilattiin. Silloinhan Harri Saksala ja monet tutut äänet poistui kanavalta. Sen jälkeinen ja nykyinen Groovefm on täysin eri asemia vaikka nimi on sama. Nykyisin ei oikein osata tehdä hyvää radio tuotantoa ei kaupallisilla mutta ei myöskään YLEn puolella.

      Jos nyt vielä olisi toiminnassa joku ysärillä toiminut radioasema todennäköisesti kuuntelisin sitä asemaa.

      • Anonyymi

        Se on totta, että paskaahan nykyradiot ovat. Omistus on todella keskittynyttä.

        Ehkä sinunkin kannattaa koettaa Roll FM:ää taas 8.1.2022 alkaen.

        https://www.rollfm.fi/blog/2021/11/29/lehdistotiedote-vuonna-2022-rollataan-edelleen/


    • Anonyymi

      Eipä ollut kännyköitäkään vielä 1995 ja puhelinlangat laukoi mielipiteitään varsin kuuluvasti. Nythän kaikki kuulee kaiken jippii on se hauskaa "tonkia"toisten asioita ja niin tyypillistä Suomea sen lisäksi jos ei muuten saa "Kauhun tasapainoa" niin ainakin sillä tavalla.

      • Anonyymi

        Kyllä oli kännyköitä jo 1995 koska itsekin ostin sellaisen kyseisenä vuonna! Itseasiassa niitä taisi olla jo vuonna 1992. Tosin älyluureja ei silloin vielä ollut vaan ne on 2000-luvun keksintö.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe