Vaikuttaako Tyroksiini?

Anonyymi

Muutama vuosikymmen sitten hoksattiin että korkeaa TSH-arvoa pitäisi alentaa tyroksiini lääkityksellä.
Tiedän millaista on elää niin että elimistö tuottaa itse tyroksiinin ja niin että tyroksiinia otetaan purkista.
En yleensä ole kuitenkaan huomannut eroa siinä että jos elimistö tuottaa itse tyroksiinin tai niin että otan purkista tyroksiinia.
Ehkä elimistö toimii hieman nopeammin ja talvella ei palele niin herkästi jos ottaa purkista tyroksiinia?
Tällä palstalla en ole nähnyt tyroksiinin vaikutuksiin liittyvää keskustelua enkä myöskään itse huomaa vaikutusta.

5

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikuttaako purkista otettu tyroksiini turhien aloitusten lukumäärään?

    • Anonyymi

      Niin tiedän mäkin, mutta että "Ehkä elimistö toimii hieman nopeammin ja talvella ei palele niin herkästi jos ottaa purkista tyroksiinia?" en ole ikinä huomannut enkä oikein muutenkaan jaksa uskoa sen noin olevan. Kyllähän se optimaalinen tilanne on aina normaali hormonituotanto. Tuo sun muistikuvasi on ihan suoraan vajaatoimintaisen suusta eli siis tyroksiinista on puutetta. Suurin osa potilaista ei huomaakaan purkkityroksiinin vaikutusta, varsinkaan jos tauti on ajoissa todettu, mutta kokonaisuutena ottaen oma tuotanto on silti aina parempi

      Hashimoto

      • Anonyymi

        Oma tyroksiinin tuotanto on tietysti aina parempi. Mutta kun omaa tuotantoa ei ole riittävästi tai ei lainkaan, on pakko turvautua siihen purkkityroksiiniin.

        Itse en useiden kilpirauhassairauksien ja leikkauksen jälkeen koskaan tullut täysin ennalleni. Omasta mielestäni ainakaan. On mahdotonta sanoa, missä syy. Jos vika on purkkityroksiinissa, niin on sanottava, että muuta vaihtoehtoa purkkityroksiinille ei ole. Jos sinulla on tekonivel lonkassa, se ei ole täydellinen, mutta parasta, mitä on saatavana. Sama se on purkkityroksiinin kanssa. Sen kanssa olen elänyt täyttä elämää ja eläkkeelle pääsin vasta eläkeiässä.

        En osaa kuvitella, mikä olisi paremmin, jos olisi toimiva kilpirauhanen. Harva meistä kai täydellinen on. Joulupiparikin maistuu hyvältä, vaikka siitä puuttuisi yksi sakara!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma tyroksiinin tuotanto on tietysti aina parempi. Mutta kun omaa tuotantoa ei ole riittävästi tai ei lainkaan, on pakko turvautua siihen purkkityroksiiniin.

        Itse en useiden kilpirauhassairauksien ja leikkauksen jälkeen koskaan tullut täysin ennalleni. Omasta mielestäni ainakaan. On mahdotonta sanoa, missä syy. Jos vika on purkkityroksiinissa, niin on sanottava, että muuta vaihtoehtoa purkkityroksiinille ei ole. Jos sinulla on tekonivel lonkassa, se ei ole täydellinen, mutta parasta, mitä on saatavana. Sama se on purkkityroksiinin kanssa. Sen kanssa olen elänyt täyttä elämää ja eläkkeelle pääsin vasta eläkeiässä.

        En osaa kuvitella, mikä olisi paremmin, jos olisi toimiva kilpirauhanen. Harva meistä kai täydellinen on. Joulupiparikin maistuu hyvältä, vaikka siitä puuttuisi yksi sakara!

        Muutamalla prosentilla kilpparipotilaista se perinteinen purkkityroksiini ei ole ollut toimivin ratkaisu, vaan muut valmisteet. Täysin ennalleen ei siis kukaan palaa, mutta kuitenkin suurin osa siinä määrin etteivät käytännön elämässä huomaa kilppariperäisiä ongelmia. Aina hyvä pitää mielessä, että voihan se oireiden syy olla joku muukin.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      "Muutama vuosikymmen sitten hoksattiin että korkeaa TSH-arvoa pitäisi alentaa tyroksiini lääkityksellä."
      Ehkä tuossa on jo vastaus kysymykseen, miksi sitä ei enää käytetä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe