Nyt kun pakkasta on 15 astetta

Anonyymi

Ei nastarenkaista ole mitään hyötyä.
Kun sataa lunta ei nastarenkaista ole apua.
Nyt kelpaa kitkat ja kesärenkaillakin pärjää hyvin.

21

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luulet vaan.
      Kitkat ovat myös nastarenkaat mutta ne purevat jäähän mitä kitkat eivät tee.
      Olet vaan kokematon ja tietämätön.

      • Anonyymi

        Nastat menettää testivoittajan jääpitonsa nopeasti. Tylsän nastat luisuu vaan jäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat menettää testivoittajan jääpitonsa nopeasti. Tylsän nastat luisuu vaan jäällä.

        Kitka taas kovettuu vuosi vuodelta ja sen pito perustuu täysin kumin pehmeyteen. Yhden talven jälkeen jo pito selvästi heikompi kun ehtinyt kovettua. Siksi 3v kitkan max käyttöikä, nastalla taas ajaa vaikka 10v jos ei kilometrejä tule kovin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat menettää testivoittajan jääpitonsa nopeasti. Tylsän nastat luisuu vaan jäällä.

        Kovametallinastat ei tylsy .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka taas kovettuu vuosi vuodelta ja sen pito perustuu täysin kumin pehmeyteen. Yhden talven jälkeen jo pito selvästi heikompi kun ehtinyt kovettua. Siksi 3v kitkan max käyttöikä, nastalla taas ajaa vaikka 10v jos ei kilometrejä tule kovin paljon.

        Eipä ne kumit muutamassa vuodessa mihinkään kovetu, sen verran monta kitkasetiä olen väsyttänyt loppuun, että tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat menettää testivoittajan jääpitonsa nopeasti. Tylsän nastat luisuu vaan jäällä.

        Kyllä ne nastat pitää edelleen vaikka ovat hieman särmät pyöristyneet ja uusissa nastoissa on monia särmiä.


      • Anonyymi

        Kun valtaosa ajasta tiet ovat sulat ja märät nastarenkaat eivät pidä.
        Olen monesti seurannut miten nastat kantavat asfalttia vasten ja rengas lipsuu kihhdytettäessä tai jarrutettaessa.
        Uusimmissa nastarenkaissa on niin paljon nastoja että asfalttia vasten rengas on nastojen varassa. Kuuluu kaarrettaessa ja jarrutettaessa sekä kiihdytettäessä miten nasta liukuu asvalttia vasten.
        Kitka sen sijaan pitää parhaiten juuri sellaisissa oloissa.
        Propaganda puree renkaanostajiin.
        Minkäänlainen todennäköisyysanalyysi ei mene läpi, usein vedotaan niihin jäävesikeleihin.
        Jos keli on sellainen tulee auto jättää kotiin olipa autossa nasta- tai kitkarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat menettää testivoittajan jääpitonsa nopeasti. Tylsän nastat luisuu vaan jäällä.

        Olin kauan nastarenkaitten ihailija, kunnes ajoin ensimmäisen talven kitkoilla ja ymmärsin miten paljon helpommalla kitkerenkaita käyttävä autoilija pääsee.
        18 vuoden kitkakokemuksella uskallan väittää selviäväni talvesta kuin talvesta kitkarenkain.


      • Anonyymi

        Nyt tämä kokematon on sitä mieltä että -20 C ja yli tällähetkellä on vain parantanut kitkojen pitoa.

        On muuten pitkä kokemus ympärivuotisesta kitkoilla ajosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tämä kokematon on sitä mieltä että -20 C ja yli tällähetkellä on vain parantanut kitkojen pitoa.

        On muuten pitkä kokemus ympärivuotisesta kitkoilla ajosta.

        Kitkarenkaat on talvirenkaat! Kesärenkaat on kesärenkaat!
        Suunniteltu toimimaan niille tarkoitetuille sääoloille.

        TM testasi aikoinaan kitkarenkaita kesällä ja totesi, että ne pitäisi kieltää kesäkäytössä, koska olivat huonoin mahdollinen rengas sadeteisella asvaltilla. Heikoinkin kesärengas piti vesikelillä paremmin!

        Miksi ei rengasmerkintöihin luoteta vaan riskillä mennään kun ollaan säästävinään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka taas kovettuu vuosi vuodelta ja sen pito perustuu täysin kumin pehmeyteen. Yhden talven jälkeen jo pito selvästi heikompi kun ehtinyt kovettua. Siksi 3v kitkan max käyttöikä, nastalla taas ajaa vaikka 10v jos ei kilometrejä tule kovin paljon.

        Ei todellakaan aja nastoilla vaikka 10v. 5-6v ja kuminkorppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka taas kovettuu vuosi vuodelta ja sen pito perustuu täysin kumin pehmeyteen. Yhden talven jälkeen jo pito selvästi heikompi kun ehtinyt kovettua. Siksi 3v kitkan max käyttöikä, nastalla taas ajaa vaikka 10v jos ei kilometrejä tule kovin paljon.

        Samoin kuin kitkarengas kovettuu nastarengas.
        Jotta nastarengas olisi parempi tulee kitkarenkaaseen istuttaa nastat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kauan nastarenkaitten ihailija, kunnes ajoin ensimmäisen talven kitkoilla ja ymmärsin miten paljon helpommalla kitkerenkaita käyttävä autoilija pääsee.
        18 vuoden kitkakokemuksella uskallan väittää selviäväni talvesta kuin talvesta kitkarenkain.

        Kyllähän niillä selviää joo. Kiva on ajella kitkaspeden perässä liukkaalla 20% alinopeutta. Aina kun ei ohi pääse . Nastarenkaassa on kitkarenkaan pito lumella ja nastat pitää jäällä .


      • Anonyymi

        18 vuotta kitkarenkailla. Nastarenkaiden kumi on huomolaatuista ja kovettuu yhdessä talvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 vuotta kitkarenkailla. Nastarenkaiden kumi on huomolaatuista ja kovettuu yhdessä talvessa.

        Ja kaivoit vanhan ketjun kertoaksesi tuollaisen mahtavan valheen nastarenkaiden kumista. Idiootti.


    • Anonyymi

      Kyllä nasta pitää jäisellä pinnalla paremmin kuin kitka myös kovemmilla pakkasilla, ero vaan ei ole ihan yhtä suuri kuin 0 asteessa.

      Täällä kaikki tienpinnat jäässä joten joka päivä ollut nastoista hyötyä.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä. On mukava ajella kitkarenkailla ja harmi etten asiaa uskonut jo vuosia aiemmin kun vasta toinen talvi kitkat alla.

      Peilijäätä ei koskaan ole tiellä ja jos olisikin ei siellä nastatkaan hyödyttäisi mitään.
      Nastarenkaat kulkee lumella sen kuvion ansiosta ei nastojen...

    • Anonyymi

      Ihmettelin valoissa liukkaalla tien pinnalla, kun viereisellä kaistalla nastat sutii ja jyrsii vaan. Kitkoilla ei mitään ongelmaa liikkeelle lähdossä.

    • Anonyymi

      Kitkakumi on pehmooneen talvikelissä ja saa aikaiseksi pitoa, röpelöisees pinnassa?

    • Anonyymi

      Nastarenkaan terkoitus on tasata talvella liukkauseroja. Totta on etteivät ne pidä kuivalla tai märällä asfaltilla kovin hyvin. Jäisellä tiellä purevat sitten paremmmin. Viikonloppuna tulee taas Etelä-Suomeenkn kelit että nastoja tarvitaan.

      • Anonyymi

        Liukkaalla eli jäisellä tien pinnalla käy niin että nastarenkain luistonesto räklättää vain kovaa kaasuttaessa, mutta kitkarenkain luistonesto puuttuu peliin melko herkästi.
        Kitka on siis varovaisen autoilijan rengas eli pitää kiihdyttää maltilla ja pitää edellä ajavaan vähän pidempi turvallisuusväli kuin nastarenkailla.
        Suomessa ei käytetä takalasissa sitä "E" merkkiä, mikä on nasta-autoissa pakollinen Venäjällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe